UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0500-FILZPZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Filozofia
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Wykłady dla 1 roku prawa zaocznego sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 LUB 4.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

niestacjonarne (zaoczne)

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Prowadzący: dr hab. Robert Podkoński

Rodzaj zajęć: wykład

Semestr i rok studiów: obowiązkowy dla I roku Prawa

ilość godzin na semestr: 30 godzin, semestr zimowy

Punkty ECTS: 3.punkty

Cele przedmiotu: student zdobywa wiedzę na temat historii filozofii oraz jej głównych problemów. Poznaje specyfikę przedmiotu i jego rolę w dziejach kultury Europy i świata. Rozumie oddziaływanie filozofii na sposoby myślenia społeczeństw, ich rozwój. pojmuje niezbędność filozofii oraz nauk humanistycznych w procesie tworzenia prawa.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student:

zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury; zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim; zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych; zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie.

W zakresie umiejętności student:

wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych; słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych; poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną; przytacza główne tezy badanych wypowiedzi filozoficznych, stosownie do ich istotności.

W zakresie kompetencji społecznych student:

ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Banaszkiewicz
Prowadzący grup: Artur Banaszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Metody dydaktyczne:

wykład

Sposoby i kryteria oceniania:

zgodne z regulaminem studiów

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

zgodne z regulaminem studiów

Treści kształcenia:

1. Filozofia, specyfika przedmiotu.

2. Narodziny filozofii - klutura indoeuropejska.

3. Filozofia a mądrość przedfilozoficzna: od mitu do logosu.

4. Pierwsi filozofowie.

5. Jońscy filozofowie przyrody, Tales, Heraklit.

6. Pitagoras.

7. Platon, idealizm i natywizm Platona. Powinności etyczne człowieka oraz rola Praw w życiu jednostki i społeczeństwa. Zagadnienie pochodzenia Człowieka i jego przeznaczenia.

8. Arystoteles, empiryzm Arystotelesa. Przyrodoznawstwo i unieważnienie celów transcendentnych filozofii jako praktyki.

9. Filozofia chrześcijańska, św. Augustyn.

10. Św. Tomasz i reforma filozoficzna kościoła.

11. Kartezjusz, zapowiedz nowej ery w filozofii.

12. Oświecenie niemieckie: I. Kant.

Literatura:

podstawowa:

- Frederick Copleston, Historia filozofii, t., 1-9, Warszawa 1995

- Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 1-3

dodatkowa:

- Jean-Pierre Vernant, Źródła myśli greckiej, Warszawa 1975.

- Juliusz Domański, Metamorfozy pojęcia filozofii, Warszawa 1996.

- Zygmunt Ziembiński, Logika praktyczna, Warszawa 1990.

- Roman Tokarczyk, Filozofia Prawa, Warszawa 2009.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Stegliński
Prowadzący grup: Tomasz Stegliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Stegliński
Prowadzący grup: Tomasz Stegliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Leszczyński
Prowadzący grup: Marcin Leszczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Stegliński
Prowadzący grup: Marcin Leszczyński, Tomasz Stegliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego.

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin końcowy.

Treści kształcenia:

1. Początki tradycji filozoficznej - jońska filozofia przyrody.

2. Sofiści, Sokrates i szkoły posokratejskie.

3. Główne tezy platonizmu.

4. Arystotelesa koncepcja hylemorfizmu.

5. Filozofia chrześcijańska - św. Augustyn.

6. Mistyka chrześcijańska i dowody na istnienie Boga.

7. System filozoficzny św. Tomasza z Akwinu.

8. Francis Bacon i nowa idea wiedzy naukowej.

9. Kartezjusz i nowożytna koncepcja podmiotu.

10. Ewolucja empiryzmu brytyjskiego i jej konsekwencje.

11. Immanuel Kant i przewrót kopernikański w filozofii.

12. Historyzm Georga W. F. Hegla.

13. Ekonomia polityczna Karola Marksa.

14. Artura Schopenhauera filozofia woli.

15. Naturalizm i pozytywizm XIX wieku.

16. Religijny indywidualizm Sorena Kierkegaarda.

17. Fryderyka Nietzschego filozofia krytyki kultury.

18. Główne nurty myśli współczesnej (egzystencjalizm, fenomenologia, szkoła frankfurcka, poststrukturalizm, postmodernizm, posthumanizm).

Literatura:

Tatarkiewicz, W., Historia filozofii, (Warszawa: PWN, 1990), t. 1-3.

Popkin, R. H., Stroll, A., Filozofia, (Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 1994).

Tarnas, R., Dzieje umysłowości zachodniej, (Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2002).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Podkoński
Prowadzący grup: Robert Podkoński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego.

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin końcowy.

Treści kształcenia:

1. Początki tradycji filozoficznej - jońska filozofia przyrody.

2. Sofiści, Sokrates i szkoły posokratejskie.

3. Główne tezy platonizmu.

4. Arystotelesa koncepcja hylemorfizmu.

5. Filozofia chrześcijańska - św. Augustyn.

6. Mistyka chrześcijańska i dowody na istnienie Boga.

7. System filozoficzny św. Tomasza z Akwinu.

8. Francis Bacon i nowa idea wiedzy naukowej.

9. Kartezjusz i nowożytna koncepcja podmiotu.

10. Ewolucja empiryzmu brytyjskiego i jej konsekwencje.

11. Immanuel Kant i przewrót kopernikański w filozofii.

12. Historyzm Georga W. F. Hegla.

13. Ekonomia polityczna Karola Marksa.

14. Artura Schopenhauera filozofia woli.

15. Naturalizm i pozytywizm XIX wieku.

16. Religijny indywidualizm Sorena Kierkegaarda.

17. Fryderyka Nietzschego filozofia krytyki kultury.

18. Główne nurty myśli współczesnej (egzystencjalizm, fenomenologia, szkoła frankfurcka, poststrukturalizm, postmodernizm, posthumanizm).

Literatura:

Tatarkiewicz, W., Historia filozofii, (Warszawa: PWN, 1990), t. 1-3.

Popkin, R. H., Stroll, A., Filozofia, (Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 1994).

Tarnas, R., Dzieje umysłowości zachodniej, (Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2002).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Podkoński
Prowadzący grup: Robert Podkoński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego.

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin końcowy.

Treści kształcenia:

1. Wiadomości wstępne. Czym jest filozofia? Działy filozofii. Sokrates – wiedza sokratejska, intelektualizm etyczny.


2. Platon. Miłość platoniczna a definicja miłości w „Uczcie”. Dusza: struktura, cnoty, metempsychoza, anamneza. Mit jaskini. Idealizm. Państwo doskonałe: struktura i cel, rola filozofów.


3. Arystoteles. Metoda naukowa. Podział nauk. Pojęcie substancji. Definicja. Struktura duszy: cnoty etyczne i dianoetyczne. „Złoty środek”.


4. św. Augustyn: odkrycie wolnej woli. Wolna wola jako źródło zła.

św. Anzelm z Canterbury – metoda scholastyczna: „Credo ut intelligam”. Miejsce filozofii w świecie chrześcijańskim. Dowód ontologiczny.


5. Etyka chrześcijańska. Dekalog jako przykład systemu deontologicznego. Pojęcie grzechu i przestępstwa u św. Anzelma. Etyka Piotra Abelarda – system motywistyczny.


6. Niccolo Machiavelli, Thomas Hobbes, John Locke: nowożytne pojęcie władzy i państwa. Władca jako „rzemieślnik”. Władza a prawo stanowione. Państwo jako „Lewiatan”. "Wojna wszystkich z wszystkimi". „Stan natury” wg Hobbesa a wg Locke'a. Pojęcie „umowy społecznej” i jej konsekwencje . Kompetencje i zadania rządzących.


7. Kartezjusz. „Cogito ergo sum” – geneza i znaczenie dla systemu filozofii Kartezjusza. Rzeczy myślące i rzeczy rozciągłe. Problem relacji „umysł-ciało” i próby jego rozwiązania. Krytyki kartezjanizmu: Blaise Pascal, George Berkeley (solipsyzm), David Hume.

Konsekwencje „oświeconego” obrazu świata: materializm, libertynizm (D. A. F. de Sade).


8. Karol Marks – korzenie i założenia komunizmu. Materializm dialektyczny – „ilość przechodzi w jakość”. Alienacja pracy, wyzysk, walka klasowa. Sens religii i historii. Feuerbach i Stirner.


9. Pragmatyzm i instrumentalizm. Pragmatyczna koncepcja prawdy. Uzasadnienie rozwoju nauki i przewrotów naukowych. Nauka a życie społeczne. Instrumentalizm i sens moralności.


10. Immanuel Kant – imperatyw kategoryczny i imperatyw praktyczny.

Albert Schweitzer – etyka „czci dla życia”. Krytyka cywilizacji konsumpcyjnej. Idea „dobra” w świecie współczesnym. Człowiek a świat przyrodniczy. Etyka sytuacyjna. Etyka władzy.


Literatura:

Tatarkiewicz, W., Historia filozofii, (Warszawa: PWN, 1990), t. 1-3.

Copleston, F., Historia filozofii, t. I-IX

Popkin, R. H., Stroll, A., Filozofia, (Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 1994).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dawid Misztal
Prowadzący grup: Dawid Misztal
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego.

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin końcowy.

Treści kształcenia:

1. Początki tradycji filozoficznej - jońska filozofia przyrody.

2. Sofiści, Sokrates i szkoły posokratejskie.

3. Główne tezy platonizmu.

4. Arystotelesa koncepcja hylemorfizmu.

5. Filozofia chrześcijańska - św. Augustyn.

6. Mistyka chrześcijańska i dowody na istnienie Boga.

7. System filozoficzny św. Tomasza z Akwinu.

8. Francis Bacon i nowa idea wiedzy naukowej.

9. Kartezjusz i nowożytna koncepcja podmiotu.

10. Ewolucja empiryzmu brytyjskiego i jej konsekwencje.

11. Immanuel Kant i przewrót kopernikański w filozofii.

12. Historyzm Georga W. F. Hegla.

13. Ekonomia polityczna Karola Marksa.

14. Artura Schopenhauera filozofia woli.

15. Naturalizm i pozytywizm XIX wieku.

16. Religijny indywidualizm Sorena Kierkegaarda.

17. Fryderyka Nietzschego filozofia krytyki kultury.

18. Główne nurty myśli współczesnej (egzystencjalizm, fenomenologia, szkoła frankfurcka, poststrukturalizm, postmodernizm, posthumanizm).

Literatura:

Tatarkiewicz, W., Historia filozofii, (Warszawa: PWN, 1990), t. 1-3.

Popkin, R. H., Stroll, A., Filozofia, (Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 1994).

Tarnas, R., Dzieje umysłowości zachodniej, (Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2002).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7