Filozofia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-FILZPZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Wykłady dla 1 roku prawa zaocznego sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
LUB
4.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | niestacjonarne (zaoczne) |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Prowadzący: dr hab. Robert Podkoński Rodzaj zajęć: wykład Semestr i rok studiów: obowiązkowy dla I roku Prawa ilość godzin na semestr: 30 godzin, semestr zimowy Punkty ECTS: 3.punkty Cele przedmiotu: student zdobywa wiedzę na temat historii filozofii oraz jej głównych problemów. Poznaje specyfikę przedmiotu i jego rolę w dziejach kultury Europy i świata. Rozumie oddziaływanie filozofii na sposoby myślenia społeczeństw, ich rozwój. pojmuje niezbędność filozofii oraz nauk humanistycznych w procesie tworzenia prawa. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student: zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury; zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim; zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych; zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie. W zakresie umiejętności student: wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych; słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych; poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną; przytacza główne tezy badanych wypowiedzi filozoficznych, stosownie do ich istotności. W zakresie kompetencji społecznych student: ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Banaszkiewicz | |
Prowadzący grup: | Artur Banaszkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | |
Metody dydaktyczne: | wykład |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | zgodne z regulaminem studiów |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | zgodne z regulaminem studiów |
|
Treści kształcenia: | 1. Filozofia, specyfika przedmiotu. 2. Narodziny filozofii - klutura indoeuropejska. 3. Filozofia a mądrość przedfilozoficzna: od mitu do logosu. 4. Pierwsi filozofowie. 5. Jońscy filozofowie przyrody, Tales, Heraklit. 6. Pitagoras. 7. Platon, idealizm i natywizm Platona. Powinności etyczne człowieka oraz rola Praw w życiu jednostki i społeczeństwa. Zagadnienie pochodzenia Człowieka i jego przeznaczenia. 8. Arystoteles, empiryzm Arystotelesa. Przyrodoznawstwo i unieważnienie celów transcendentnych filozofii jako praktyki. 9. Filozofia chrześcijańska, św. Augustyn. 10. Św. Tomasz i reforma filozoficzna kościoła. 11. Kartezjusz, zapowiedz nowej ery w filozofii. 12. Oświecenie niemieckie: I. Kant. |
|
Literatura: |
podstawowa: - Frederick Copleston, Historia filozofii, t., 1-9, Warszawa 1995 - Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 1-3 dodatkowa: - Jean-Pierre Vernant, Źródła myśli greckiej, Warszawa 1975. - Juliusz Domański, Metamorfozy pojęcia filozofii, Warszawa 1996. - Zygmunt Ziembiński, Logika praktyczna, Warszawa 1990. - Roman Tokarczyk, Filozofia Prawa, Warszawa 2009. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Stegliński | |
Prowadzący grup: | Tomasz Stegliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Stegliński | |
Prowadzący grup: | Tomasz Stegliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Leszczyński | |
Prowadzący grup: | Marcin Leszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Stegliński | |
Prowadzący grup: | Marcin Leszczyński, Tomasz Stegliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin końcowy. |
|
Treści kształcenia: | 1. Początki tradycji filozoficznej - jońska filozofia przyrody. 2. Sofiści, Sokrates i szkoły posokratejskie. 3. Główne tezy platonizmu. 4. Arystotelesa koncepcja hylemorfizmu. 5. Filozofia chrześcijańska - św. Augustyn. 6. Mistyka chrześcijańska i dowody na istnienie Boga. 7. System filozoficzny św. Tomasza z Akwinu. 8. Francis Bacon i nowa idea wiedzy naukowej. 9. Kartezjusz i nowożytna koncepcja podmiotu. 10. Ewolucja empiryzmu brytyjskiego i jej konsekwencje. 11. Immanuel Kant i przewrót kopernikański w filozofii. 12. Historyzm Georga W. F. Hegla. 13. Ekonomia polityczna Karola Marksa. 14. Artura Schopenhauera filozofia woli. 15. Naturalizm i pozytywizm XIX wieku. 16. Religijny indywidualizm Sorena Kierkegaarda. 17. Fryderyka Nietzschego filozofia krytyki kultury. 18. Główne nurty myśli współczesnej (egzystencjalizm, fenomenologia, szkoła frankfurcka, poststrukturalizm, postmodernizm, posthumanizm). |
|
Literatura: |
Tatarkiewicz, W., Historia filozofii, (Warszawa: PWN, 1990), t. 1-3. Popkin, R. H., Stroll, A., Filozofia, (Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 1994). Tarnas, R., Dzieje umysłowości zachodniej, (Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2002). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Podkoński | |
Prowadzący grup: | Robert Podkoński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin końcowy. |
|
Treści kształcenia: | 1. Początki tradycji filozoficznej - jońska filozofia przyrody. 2. Sofiści, Sokrates i szkoły posokratejskie. 3. Główne tezy platonizmu. 4. Arystotelesa koncepcja hylemorfizmu. 5. Filozofia chrześcijańska - św. Augustyn. 6. Mistyka chrześcijańska i dowody na istnienie Boga. 7. System filozoficzny św. Tomasza z Akwinu. 8. Francis Bacon i nowa idea wiedzy naukowej. 9. Kartezjusz i nowożytna koncepcja podmiotu. 10. Ewolucja empiryzmu brytyjskiego i jej konsekwencje. 11. Immanuel Kant i przewrót kopernikański w filozofii. 12. Historyzm Georga W. F. Hegla. 13. Ekonomia polityczna Karola Marksa. 14. Artura Schopenhauera filozofia woli. 15. Naturalizm i pozytywizm XIX wieku. 16. Religijny indywidualizm Sorena Kierkegaarda. 17. Fryderyka Nietzschego filozofia krytyki kultury. 18. Główne nurty myśli współczesnej (egzystencjalizm, fenomenologia, szkoła frankfurcka, poststrukturalizm, postmodernizm, posthumanizm). |
|
Literatura: |
Tatarkiewicz, W., Historia filozofii, (Warszawa: PWN, 1990), t. 1-3. Popkin, R. H., Stroll, A., Filozofia, (Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 1994). Tarnas, R., Dzieje umysłowości zachodniej, (Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2002). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Podkoński | |
Prowadzący grup: | Robert Podkoński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin końcowy. |
|
Treści kształcenia: | 1. Wiadomości wstępne. Czym jest filozofia? Działy filozofii. Sokrates – wiedza sokratejska, intelektualizm etyczny. 2. Platon. Miłość platoniczna a definicja miłości w „Uczcie”. Dusza: struktura, cnoty, metempsychoza, anamneza. Mit jaskini. Idealizm. Państwo doskonałe: struktura i cel, rola filozofów. 3. Arystoteles. Metoda naukowa. Podział nauk. Pojęcie substancji. Definicja. Struktura duszy: cnoty etyczne i dianoetyczne. „Złoty środek”. 4. św. Augustyn: odkrycie wolnej woli. Wolna wola jako źródło zła. św. Anzelm z Canterbury – metoda scholastyczna: „Credo ut intelligam”. Miejsce filozofii w świecie chrześcijańskim. Dowód ontologiczny. 5. Etyka chrześcijańska. Dekalog jako przykład systemu deontologicznego. Pojęcie grzechu i przestępstwa u św. Anzelma. Etyka Piotra Abelarda – system motywistyczny. 6. Niccolo Machiavelli, Thomas Hobbes, John Locke: nowożytne pojęcie władzy i państwa. Władca jako „rzemieślnik”. Władza a prawo stanowione. Państwo jako „Lewiatan”. "Wojna wszystkich z wszystkimi". „Stan natury” wg Hobbesa a wg Locke'a. Pojęcie „umowy społecznej” i jej konsekwencje . Kompetencje i zadania rządzących. 7. Kartezjusz. „Cogito ergo sum” – geneza i znaczenie dla systemu filozofii Kartezjusza. Rzeczy myślące i rzeczy rozciągłe. Problem relacji „umysł-ciało” i próby jego rozwiązania. Krytyki kartezjanizmu: Blaise Pascal, George Berkeley (solipsyzm), David Hume. Konsekwencje „oświeconego” obrazu świata: materializm, libertynizm (D. A. F. de Sade). 8. Karol Marks – korzenie i założenia komunizmu. Materializm dialektyczny – „ilość przechodzi w jakość”. Alienacja pracy, wyzysk, walka klasowa. Sens religii i historii. Feuerbach i Stirner. 9. Pragmatyzm i instrumentalizm. Pragmatyczna koncepcja prawdy. Uzasadnienie rozwoju nauki i przewrotów naukowych. Nauka a życie społeczne. Instrumentalizm i sens moralności. 10. Immanuel Kant – imperatyw kategoryczny i imperatyw praktyczny. Albert Schweitzer – etyka „czci dla życia”. Krytyka cywilizacji konsumpcyjnej. Idea „dobra” w świecie współczesnym. Człowiek a świat przyrodniczy. Etyka sytuacyjna. Etyka władzy. |
|
Literatura: |
Tatarkiewicz, W., Historia filozofii, (Warszawa: PWN, 1990), t. 1-3. Copleston, F., Historia filozofii, t. I-IX Popkin, R. H., Stroll, A., Filozofia, (Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 1994). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dawid Misztal | |
Prowadzący grup: | Dawid Misztal | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin końcowy. |
|
Treści kształcenia: | 1. Początki tradycji filozoficznej - jońska filozofia przyrody. 2. Sofiści, Sokrates i szkoły posokratejskie. 3. Główne tezy platonizmu. 4. Arystotelesa koncepcja hylemorfizmu. 5. Filozofia chrześcijańska - św. Augustyn. 6. Mistyka chrześcijańska i dowody na istnienie Boga. 7. System filozoficzny św. Tomasza z Akwinu. 8. Francis Bacon i nowa idea wiedzy naukowej. 9. Kartezjusz i nowożytna koncepcja podmiotu. 10. Ewolucja empiryzmu brytyjskiego i jej konsekwencje. 11. Immanuel Kant i przewrót kopernikański w filozofii. 12. Historyzm Georga W. F. Hegla. 13. Ekonomia polityczna Karola Marksa. 14. Artura Schopenhauera filozofia woli. 15. Naturalizm i pozytywizm XIX wieku. 16. Religijny indywidualizm Sorena Kierkegaarda. 17. Fryderyka Nietzschego filozofia krytyki kultury. 18. Główne nurty myśli współczesnej (egzystencjalizm, fenomenologia, szkoła frankfurcka, poststrukturalizm, postmodernizm, posthumanizm). |
|
Literatura: |
Tatarkiewicz, W., Historia filozofii, (Warszawa: PWN, 1990), t. 1-3. Popkin, R. H., Stroll, A., Filozofia, (Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 1994). Tarnas, R., Dzieje umysłowości zachodniej, (Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2002). |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.