Finanse publiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-FPUWSD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Finanse publiczne |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Przedmioty dla 3 roku polityki społecznej dziennej |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie 2 roku studiów oraz znajomość podstawowych pojęć i instytucji prawnych, ze szczególnym uwzględnieniem pojęć i instytucji prawa administracyjnego oraz podstawowych pojęć ekonomicznych; |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami ekonomicznymi i regulacjami prawnymi dotyczącymi finansów państwa i samorządu terytorialnego, powiązanych z zadaniami z zakresu polityki społecznej. Prezentowane są podstawowe pojęcia dotyczące finansów publicznych, zasady i mechanizmy funkcjonowania systemu finansowego państwa i jednostek samorządu terytorialnego. Zajęcia są prowadzone w formie wykładu i obowiązkowych ćwiczeń. Zaliczenie ćwiczeń jest niezbędnym warunkiem przystąpienia do egzaminu. Przedmiotem ćwiczeń jest praca na tekstach źródłowych, głównie analiza, interpretacja przepisów ustawy o finansach publicznych. Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem niezbędnym przystąpienia do egzaminu. |
Efekty uczenia się: |
Po zdaniu egzaminu student ma: następującą wiedzę: - nazywa i objaśnia podstawowe pojęcia dotyczące finansów publicznych; - ma świadomość wpływu doktryn ekonomicznych i społecznych na kształt finansów publicznych; - rozróżnia jednostki sektora finansów publicznych i organy finansowe oraz zna ich zadania, kompetencje i prawne formy działania w zakresie ich gospodarki finansowej, w tym jednostek wykonujących zadania w zakresie polityki społecznej; - zna zasady i mechanizmy funkcjonowania systemu finansowego państwa i jednostek samorządu terytorialnego, w tym formy prawne wsparcia ze środków publicznych polityki społecznej; umiejętności: - potrafi posługiwać się językiem prawniczym właściwym dla finansów publicznych, - posiada podstawy do stosowania różnych instrumentów finansowych w praktyce, - potrafi pozyskiwać i uzupełniać wiedzę z zakresu finansów publicznych; kompetencje społeczne: - rozumie potrzebę systematycznego śledzenia zmian stanu prawnego oraz konieczność uaktualniania wiedzy. - ma krytyczne podejście do obowiązujących i proponowanych regulacji prawnych i poglądów doktryny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Łukawska-Białogłowska | |
Prowadzący grup: | Dominika Łukawska-Białogłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Łukawska-Białogłowska | |
Prowadzący grup: | Dominika Łukawska-Białogłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | 1) wykład problemowo-informacyjny; 2) ćwiczenia - metoda ćwiczeniowa; analiza i interpretacja źródeł, zwłaszcza przepisów ustawy o finansach publicznych, prezentacja referatów, prac na zadany temat. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin pisemny sprawdzający efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności Zaliczenie ćwiczeń na podstawie: - kolokwium, testów sprawdzających efekty kształcenia w zakresie wiedzy, - aktywności na zajęciach, w tym przygotowanych referatów i innych prac, - innych kryteriów ustalonych przez osoby prowadzące ćwiczenia - służą sprawdzeniu efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw. Kryteria oceniania 5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Testy sprawdzające wiedzę z omawianych na zajęciach zagadnień, analiza i interpretacja źródeł, zwłaszcza przepisów ustawy o finansach publicznych, prezentacja referatów, prac na zadany temat. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | część I – wprowadzenie 1. Finanse publiczne a prawo finansowe – nauki ekonomiczne, a nauki prawne. Znaczenie prawnego unormowania finansów publicznych – prawo a polityka, demokracja a rządy prawa w zakresie zarządzania finansowego państwem. 2. Odpowiedzialność prawna a odpowiedzialność polityczna za zarządzanie finansami. 3. Państwo jako podmiot suwerenności finansowej. Podmioty ponadnarodowe i międzynarodowe, a suwerenność finansowa państwa. Część II – konstytucja, a finanse publiczne 1. Pojęcie finansów publicznych, podmioty finansów publicznych, pojęcie operacji pieniężnych. Gromadzenie i wydatkowanie środków przez podmioty publiczne, a prowadzenie gospodarki finansowej. Finanse publiczne a prywatne. Suwerenność finansowa państwa i jej atrybuty, zbywalne i niezbywalne. Samoograniczenie i ograniczenie władzy finansowej. Rozwój nauki skarbowości i prawa finansowego. 2. Ustrój państwa a zasady dzielenia się władzą finansową. Pojęcie autonomii i decentralizacji finansowej. Znaczenie art. 16 konstytucji w związku z art. 165 i 168. Decentralizacja wydatkowa. Dopuszczalność nadzoru legalnego nad samorządem terytorialnym. Podział władz a wyrażona w konstytucji zasada koncentracji w zarządzaniu gospodarką finansową państwa. Pojęcie dekoncentracji finansowej i publiczno-prawnego zlecania zadań. Dopuszczalność nadzoru funkcjonalnego. Wewnętrzny transfer środków. 3. Zakres finansów publicznych. Funkcje finansów publicznych. Pojęcie funkcji fiskalnej państwa i jej wyraz konstytucyjny. Danina a kara, danina jako podstawowy obowiązek obywatelski będący wynikiem umowy społecznej. Interwencyjne oddziaływanie państwa – pojęcie, granice. Funkcja kontrolna. 4. Pojęcie zarządzania finansami publicznymi, „spraw finansowych” – jako przedmiotu prawotwórstwa oraz działalności organów finansowych. Ustrój finansowy państwa, prawo organiczne, władztwo dyskrecjonalne w zakresie wydatków publicznych. Pojęcie reglamentacji prawno-finansowej jako podstawy prowadzenia gospodarki finansowej. 5. Konstytucyjny zakres regulacji finansów publicznych. Pojęcie konstytucjonalizacji. Samowola finansowa, restrykcje finansowe. Prawo finansowe, cechy reglamentacji prawnej, zakres, części składowe a „podsystemy” w prawie finansowym. Zakres finansów publicznych, a zakres prawa finansowego. Związki prawa finansowego z innymi gałęziami prawa. Część III – system budżetowy państwa i samorządu terytorialnego 1. Definicja i cechy konstytutywne budżetu jako publicznego planu finansowego. Charakter planowy, finansowy, dochodowo-wydatkowy, podstawowy, roczny i jawny tego planu, a tzw. zasady budżetowe wysuwane w doktrynie. Budżet a ustawa budżetowa. Pojęcie materii budżetowej, procedury budżetowej jako szczególnej procedury legislacyjnej. Znaczenie art. 219 konstytucji dla miejsca ustawy budżetowej w systemie źródeł prawa (formalny i szczególny charakter ustawy budżetowej). 2. Budżety różnych podmiotów publicznych. Charakter prawny budżetu w ustawodawstwie polskim. Budżet a Skarb Państwa, budżet j.s.t. a jej majątek. Podział na budżet bieżący i majątkowy. Charakter prawny strony dochodowej i wydatkowej. Zagadnienie praw podmiotowych do wydatków publicznych. Pojęcie subwencji i dotacji. 3. Struktura budżetu – budżet, a gospodarka finansowa innych państwowych i komunalnych jednostek sektora finansów publicznych, pojęcie tzw. gospodarki pozabudżetowej, funduszy celowych. Struktura organizacyjna budżetu: pojęcie organu budżetowego – zadania i kredytu budżetowego. Funkcje ustrojowo-polityczne klasyfikacji podmiotowej i przedmiotowej. Zakres czasowy obowiązywania ustawy budżetowej. 4. Procedura opracowywania i uchwalania ustawy budżetowej. Odrębności proceduralne. Pojęcie obładowywania treściowego i czasowego ustawy budżetowej. Pojęcie wykonywania budżetu. Absolutorium. 5. Charakterystyka budżetu samorządowego. Zasady opracowywania, uchwalania i wykonywania budżetu j.s.t, a uprawnienia i obowiązki organów budżetowych. Dochody gmin, ich zadania i wydatki. Pojęcie samodzielności finansowej j.s.t. Pojęcie nadzoru legalnego nad gospodarką finansową j.s.t. (sprawy finansowe a sprawy budżetowe). Pojęcie ustalenia zastępczego. 6. Zasady podziału dochodów i wydatków pomiędzy budżet państwa a budżety samorządowe. Systematyka i typologia tych dochodów i wydatków, pojęcie podziału, udziału, subwencji i dotacji. Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Znaczenie art. 165, 167 i 168 konstytucji oraz art. 9 EKST (tzw. standardy minimalne). 7. Pojęcie państwowego długu publicznego, deficytu budżetowego, procedury ostrożnościowe i sanacyjne w tym zakresie. Część IV - Ogólna nauka o daninach publicznych 1. Pojęcie daniny w świetle art. 84 i 217 konstytucji jako podstawowego obowiązku obywatelskiego. Powszechność, obiektywność i automatyczność ciążenia obowiązku daninowego. Ogólność przeznaczenia, cel fiskalny jako wyróżniający daniny od sankcji karnych i administracyjnych, tzw. podatki dławiące. Klasyfikacja konstytucyjna danin a art. 2 Ordynacji podatkowej. Cechy opłaty publiczno-prawnej, pojęcie związku przyczynowego w takiej opłacie, pojęcie cła, długu celnego a obowiązku podatkowego. Art. 4 a art. 6 O.p. 2. Elementy konstrukcyjne podatku w świetle art. 217 konstytucji. Normatywny charakter podatku. Hipoteza normy prawnopodatkowej. Pojęcie podmiotów w prawie podatkowym, znaczenie art. 7 O.p. Łączne opodatkowanie małżonków, inne konstrukcje zmieniające systemowe pojęcie podmiotowości prawnej. Przedmiot a źródło opodatkowania. Znaczenie źródła dla konstruowania podatkowego stanu faktycznego. Znaczenie prawne faktycznego przebiegu zjawisk gospodarczych. Klasyfikacja ekonomiczna podatków. 3. Przedmiot a podstawa i stawka. Pojęcie jednej i jedynej kwoty podatku. Odstąpienie od ustalania rzeczywistej podstawy opodatkowania, przyczyny i cechy - art. 10, art. 23 O.p., inne przykłady. Proste i złożone podatkowe stany faktyczne i skutki tej klasyfikacji dla powstawania zobowiązań podatkowych. Art. 21 O.p. Obowiązki instrumentalne zmierzające do ujawnienia obowiązku podatkowego. Art. 3 ust. 4 i 5 O.p., informacje podatkowe. 4. Zobowiązanie podatkowe a zobowiązanie podatkowo-zaliczkowe - art. 5 O.p. Pojęcie ulgi w konstytucji i w świetle art. 3 pkt 6 O.p. Charakter prawny terminu. Przyczyny oraz formy odstąpienia od ustalania lub poboru podatku. Płatność w ratach, rozłożenie na raty, odroczenie terminu. 5. Klasyfikacja podatków, podatki bezpośrednie i pośrednie. Przerzucalność podatkowa Część V – System bankowy 1. Wprowadzenie do ustroju pieniężnego państwa polskiego. Funkcje NBP, Rady Polityki Pieniężnej. Formy ich realizacji. 2. Zagadnienie nadzoru bankowego. Informacja o prawie dewizowym. |
|
Literatura: |
Literatura zalecana: 1. S.Owsiak: Finanse publiczne, teoria i praktyka, Warszawa 2006, 2. W.Wójtowicz, (red.): Zarys finansów publicznych i prawo finansowe, Warszawa, 2005, 3. C.Kosikowski, E.Ruśkowski, (red.): Finanse publiczne i prawo finansowe, Warszawa, 2003, 4. E.Chojna-Duch, Polskie prawo finansowe, finanse publiczne, wyd.V, Warszawa 2007 5.A. Wernik, Finanse publiczne, Warszawa 2011, |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Łukawska-Białogłowska | |
Prowadzący grup: | Dominika Łukawska-Białogłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | 1) wykład problemowo-informacyjny; 2) ćwiczenia - metoda ćwiczeniowa; analiza i interpretacja źródeł, zwłaszcza przepisów ustawy o finansach publicznych, prezentacja referatów, prac na zadany temat. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin pisemny sprawdzający efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności Zaliczenie ćwiczeń na podstawie: - kolokwium, testów sprawdzających efekty kształcenia w zakresie wiedzy, - aktywności na zajęciach, w tym przygotowanych referatów i innych prac, - innych kryteriów ustalonych przez osoby prowadzące ćwiczenia - służą sprawdzeniu efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw. Kryteria oceniania 5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Testy sprawdzające wiedzę z omawianych na zajęciach zagadnień, analiza i interpretacja źródeł, zwłaszcza przepisów ustawy o finansach publicznych, prezentacja referatów, prac na zadany temat. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | część I – wprowadzenie 1. Finanse publiczne a prawo finansowe – nauki ekonomiczne, a nauki prawne. Znaczenie prawnego unormowania finansów publicznych – prawo a polityka, demokracja a rządy prawa w zakresie zarządzania finansowego państwem. 2. Odpowiedzialność prawna a odpowiedzialność polityczna za zarządzanie finansami. 3. Państwo jako podmiot suwerenności finansowej. Podmioty ponadnarodowe i międzynarodowe, a suwerenność finansowa państwa. Część II – konstytucja, a finanse publiczne 1. Pojęcie finansów publicznych, podmioty finansów publicznych, pojęcie operacji pieniężnych. Gromadzenie i wydatkowanie środków przez podmioty publiczne, a prowadzenie gospodarki finansowej. Finanse publiczne a prywatne. Suwerenność finansowa państwa i jej atrybuty, zbywalne i niezbywalne. Samoograniczenie i ograniczenie władzy finansowej. Rozwój nauki skarbowości i prawa finansowego. 2. Ustrój państwa a zasady dzielenia się władzą finansową. Pojęcie autonomii i decentralizacji finansowej. Znaczenie art. 16 konstytucji w związku z art. 165 i 168. Decentralizacja wydatkowa. Dopuszczalność nadzoru legalnego nad samorządem terytorialnym. Podział władz a wyrażona w konstytucji zasada koncentracji w zarządzaniu gospodarką finansową państwa. Pojęcie dekoncentracji finansowej i publiczno-prawnego zlecania zadań. Dopuszczalność nadzoru funkcjonalnego. Wewnętrzny transfer środków. 3. Zakres finansów publicznych. Funkcje finansów publicznych. Pojęcie funkcji fiskalnej państwa i jej wyraz konstytucyjny. Danina a kara, danina jako podstawowy obowiązek obywatelski będący wynikiem umowy społecznej. Interwencyjne oddziaływanie państwa – pojęcie, granice. Funkcja kontrolna. 4. Pojęcie zarządzania finansami publicznymi, „spraw finansowych” – jako przedmiotu prawotwórstwa oraz działalności organów finansowych. Ustrój finansowy państwa, prawo organiczne, władztwo dyskrecjonalne w zakresie wydatków publicznych. Pojęcie reglamentacji prawno-finansowej jako podstawy prowadzenia gospodarki finansowej. 5. Konstytucyjny zakres regulacji finansów publicznych. Pojęcie konstytucjonalizacji. Samowola finansowa, restrykcje finansowe. Prawo finansowe, cechy reglamentacji prawnej, zakres, części składowe a „podsystemy” w prawie finansowym. Zakres finansów publicznych, a zakres prawa finansowego. Związki prawa finansowego z innymi gałęziami prawa. Część III – system budżetowy państwa i samorządu terytorialnego 1. Definicja i cechy konstytutywne budżetu jako publicznego planu finansowego. Charakter planowy, finansowy, dochodowo-wydatkowy, podstawowy, roczny i jawny tego planu, a tzw. zasady budżetowe wysuwane w doktrynie. Budżet a ustawa budżetowa. Pojęcie materii budżetowej, procedury budżetowej jako szczególnej procedury legislacyjnej. Znaczenie art. 219 konstytucji dla miejsca ustawy budżetowej w systemie źródeł prawa (formalny i szczególny charakter ustawy budżetowej). 2. Budżety różnych podmiotów publicznych. Charakter prawny budżetu w ustawodawstwie polskim. Budżet a Skarb Państwa, budżet j.s.t. a jej majątek. Podział na budżet bieżący i majątkowy. Charakter prawny strony dochodowej i wydatkowej. Zagadnienie praw podmiotowych do wydatków publicznych. Pojęcie subwencji i dotacji. 3. Struktura budżetu – budżet, a gospodarka finansowa innych państwowych i komunalnych jednostek sektora finansów publicznych, pojęcie tzw. gospodarki pozabudżetowej, funduszy celowych. Struktura organizacyjna budżetu: pojęcie organu budżetowego – zadania i kredytu budżetowego. Funkcje ustrojowo-polityczne klasyfikacji podmiotowej i przedmiotowej. Zakres czasowy obowiązywania ustawy budżetowej. 4. Procedura opracowywania i uchwalania ustawy budżetowej. Odrębności proceduralne. Pojęcie obładowywania treściowego i czasowego ustawy budżetowej. Pojęcie wykonywania budżetu. Absolutorium. 5. Charakterystyka budżetu samorządowego. Zasady opracowywania, uchwalania i wykonywania budżetu j.s.t, a uprawnienia i obowiązki organów budżetowych. Dochody gmin, ich zadania i wydatki. Pojęcie samodzielności finansowej j.s.t. Pojęcie nadzoru legalnego nad gospodarką finansową j.s.t. (sprawy finansowe a sprawy budżetowe). Pojęcie ustalenia zastępczego. 6. Zasady podziału dochodów i wydatków pomiędzy budżet państwa a budżety samorządowe. Systematyka i typologia tych dochodów i wydatków, pojęcie podziału, udziału, subwencji i dotacji. Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Znaczenie art. 165, 167 i 168 konstytucji oraz art. 9 EKST (tzw. standardy minimalne). 7. Pojęcie państwowego długu publicznego, deficytu budżetowego, procedury ostrożnościowe i sanacyjne w tym zakresie. Część IV - Ogólna nauka o daninach publicznych 1. Pojęcie daniny w świetle art. 84 i 217 konstytucji jako podstawowego obowiązku obywatelskiego. Powszechność, obiektywność i automatyczność ciążenia obowiązku daninowego. Ogólność przeznaczenia, cel fiskalny jako wyróżniający daniny od sankcji karnych i administracyjnych, tzw. podatki dławiące. Klasyfikacja konstytucyjna danin a art. 2 Ordynacji podatkowej. Cechy opłaty publiczno-prawnej, pojęcie związku przyczynowego w takiej opłacie, pojęcie cła, długu celnego a obowiązku podatkowego. Art. 4 a art. 6 O.p. 2. Elementy konstrukcyjne podatku w świetle art. 217 konstytucji. Normatywny charakter podatku. Hipoteza normy prawnopodatkowej. Pojęcie podmiotów w prawie podatkowym, znaczenie art. 7 O.p. Łączne opodatkowanie małżonków, inne konstrukcje zmieniające systemowe pojęcie podmiotowości prawnej. Przedmiot a źródło opodatkowania. Znaczenie źródła dla konstruowania podatkowego stanu faktycznego. Znaczenie prawne faktycznego przebiegu zjawisk gospodarczych. Klasyfikacja ekonomiczna podatków. 3. Przedmiot a podstawa i stawka. Pojęcie jednej i jedynej kwoty podatku. Odstąpienie od ustalania rzeczywistej podstawy opodatkowania, przyczyny i cechy - art. 10, art. 23 O.p., inne przykłady. Proste i złożone podatkowe stany faktyczne i skutki tej klasyfikacji dla powstawania zobowiązań podatkowych. Art. 21 O.p. Obowiązki instrumentalne zmierzające do ujawnienia obowiązku podatkowego. Art. 3 ust. 4 i 5 O.p., informacje podatkowe. 4. Zobowiązanie podatkowe a zobowiązanie podatkowo-zaliczkowe - art. 5 O.p. Pojęcie ulgi w konstytucji i w świetle art. 3 pkt 6 O.p. Charakter prawny terminu. Przyczyny oraz formy odstąpienia od ustalania lub poboru podatku. Płatność w ratach, rozłożenie na raty, odroczenie terminu. 5. Klasyfikacja podatków, podatki bezpośrednie i pośrednie. Przerzucalność podatkowa Część V – System bankowy 1. Wprowadzenie do ustroju pieniężnego państwa polskiego. Funkcje NBP, Rady Polityki Pieniężnej. Formy ich realizacji. 2. Zagadnienie nadzoru bankowego. Informacja o prawie dewizowym. |
|
Literatura: |
Literatura zalecana: 1. S.Owsiak: Finanse publiczne, teoria i praktyka, Warszawa 2006, 2. W.Wójtowicz, (red.): Zarys finansów publicznych i prawo finansowe, Warszawa, 2005, 3. C.Kosikowski, E.Ruśkowski, (red.): Finanse publiczne i prawo finansowe, Warszawa, 2003, 4. E.Chojna-Duch, Polskie prawo finansowe, finanse publiczne, wyd.V, Warszawa 2007 5.A. Wernik, Finanse publiczne, Warszawa 2011, |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Łukawska-Białogłowska | |
Prowadzący grup: | Dominika Łukawska-Białogłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | 1) wykład problemowo-informacyjny; 2) ćwiczenia - metoda ćwiczeniowa; analiza i interpretacja źródeł, zwłaszcza przepisów ustawy o finansach publicznych, prezentacja referatów, prac na zadany temat. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin pisemny sprawdzający efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności Zaliczenie ćwiczeń na podstawie: - kolokwium, testów sprawdzających efekty kształcenia w zakresie wiedzy, - aktywności na zajęciach, w tym przygotowanych referatów i innych prac, - innych kryteriów ustalonych przez osoby prowadzące ćwiczenia - służą sprawdzeniu efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw. Kryteria oceniania 5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Testy sprawdzające wiedzę z omawianych na zajęciach zagadnień, analiza i interpretacja źródeł, zwłaszcza przepisów ustawy o finansach publicznych, prezentacja referatów, prac na zadany temat. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | część I – wprowadzenie 1. Finanse publiczne a prawo finansowe – nauki ekonomiczne, a nauki prawne. Znaczenie prawnego unormowania finansów publicznych – prawo a polityka, demokracja a rządy prawa w zakresie zarządzania finansowego państwem. 2. Odpowiedzialność prawna a odpowiedzialność polityczna za zarządzanie finansami. 3. Państwo jako podmiot suwerenności finansowej. Podmioty ponadnarodowe i międzynarodowe, a suwerenność finansowa państwa. Część II – konstytucja, a finanse publiczne 1. Pojęcie finansów publicznych, podmioty finansów publicznych, pojęcie operacji pieniężnych. Gromadzenie i wydatkowanie środków przez podmioty publiczne, a prowadzenie gospodarki finansowej. Finanse publiczne a prywatne. Suwerenność finansowa państwa i jej atrybuty, zbywalne i niezbywalne. Samoograniczenie i ograniczenie władzy finansowej. Rozwój nauki skarbowości i prawa finansowego. 2. Ustrój państwa a zasady dzielenia się władzą finansową. Pojęcie autonomii i decentralizacji finansowej. Znaczenie art. 16 konstytucji w związku z art. 165 i 168. Decentralizacja wydatkowa. Dopuszczalność nadzoru legalnego nad samorządem terytorialnym. Podział władz a wyrażona w konstytucji zasada koncentracji w zarządzaniu gospodarką finansową państwa. Pojęcie dekoncentracji finansowej i publiczno-prawnego zlecania zadań. Dopuszczalność nadzoru funkcjonalnego. Wewnętrzny transfer środków. 3. Zakres finansów publicznych. Funkcje finansów publicznych. Pojęcie funkcji fiskalnej państwa i jej wyraz konstytucyjny. Danina a kara, danina jako podstawowy obowiązek obywatelski będący wynikiem umowy społecznej. Interwencyjne oddziaływanie państwa – pojęcie, granice. Funkcja kontrolna. 4. Pojęcie zarządzania finansami publicznymi, „spraw finansowych” – jako przedmiotu prawotwórstwa oraz działalności organów finansowych. Ustrój finansowy państwa, prawo organiczne, władztwo dyskrecjonalne w zakresie wydatków publicznych. Pojęcie reglamentacji prawno-finansowej jako podstawy prowadzenia gospodarki finansowej. 5. Konstytucyjny zakres regulacji finansów publicznych. Pojęcie konstytucjonalizacji. Samowola finansowa, restrykcje finansowe. Prawo finansowe, cechy reglamentacji prawnej, zakres, części składowe a „podsystemy” w prawie finansowym. Zakres finansów publicznych, a zakres prawa finansowego. Związki prawa finansowego z innymi gałęziami prawa. Część III – system budżetowy państwa i samorządu terytorialnego 1. Definicja i cechy konstytutywne budżetu jako publicznego planu finansowego. Charakter planowy, finansowy, dochodowo-wydatkowy, podstawowy, roczny i jawny tego planu, a tzw. zasady budżetowe wysuwane w doktrynie. Budżet a ustawa budżetowa. Pojęcie materii budżetowej, procedury budżetowej jako szczególnej procedury legislacyjnej. Znaczenie art. 219 konstytucji dla miejsca ustawy budżetowej w systemie źródeł prawa (formalny i szczególny charakter ustawy budżetowej). 2. Budżety różnych podmiotów publicznych. Charakter prawny budżetu w ustawodawstwie polskim. Budżet a Skarb Państwa, budżet j.s.t. a jej majątek. Podział na budżet bieżący i majątkowy. Charakter prawny strony dochodowej i wydatkowej. Zagadnienie praw podmiotowych do wydatków publicznych. Pojęcie subwencji i dotacji. 3. Struktura budżetu – budżet, a gospodarka finansowa innych państwowych i komunalnych jednostek sektora finansów publicznych, pojęcie tzw. gospodarki pozabudżetowej, funduszy celowych. Struktura organizacyjna budżetu: pojęcie organu budżetowego – zadania i kredytu budżetowego. Funkcje ustrojowo-polityczne klasyfikacji podmiotowej i przedmiotowej. Zakres czasowy obowiązywania ustawy budżetowej. 4. Procedura opracowywania i uchwalania ustawy budżetowej. Odrębności proceduralne. Pojęcie obładowywania treściowego i czasowego ustawy budżetowej. Pojęcie wykonywania budżetu. Absolutorium. 5. Charakterystyka budżetu samorządowego. Zasady opracowywania, uchwalania i wykonywania budżetu j.s.t, a uprawnienia i obowiązki organów budżetowych. Dochody gmin, ich zadania i wydatki. Pojęcie samodzielności finansowej j.s.t. Pojęcie nadzoru legalnego nad gospodarką finansową j.s.t. (sprawy finansowe a sprawy budżetowe). Pojęcie ustalenia zastępczego. 6. Zasady podziału dochodów i wydatków pomiędzy budżet państwa a budżety samorządowe. Systematyka i typologia tych dochodów i wydatków, pojęcie podziału, udziału, subwencji i dotacji. Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Znaczenie art. 165, 167 i 168 konstytucji oraz art. 9 EKST (tzw. standardy minimalne). 7. Pojęcie państwowego długu publicznego, deficytu budżetowego, procedury ostrożnościowe i sanacyjne w tym zakresie. Część IV - Ogólna nauka o daninach publicznych 1. Pojęcie daniny w świetle art. 84 i 217 konstytucji jako podstawowego obowiązku obywatelskiego. Powszechność, obiektywność i automatyczność ciążenia obowiązku daninowego. Ogólność przeznaczenia, cel fiskalny jako wyróżniający daniny od sankcji karnych i administracyjnych, tzw. podatki dławiące. Klasyfikacja konstytucyjna danin a art. 2 Ordynacji podatkowej. Cechy opłaty publiczno-prawnej, pojęcie związku przyczynowego w takiej opłacie, pojęcie cła, długu celnego a obowiązku podatkowego. Art. 4 a art. 6 O.p. 2. Elementy konstrukcyjne podatku w świetle art. 217 konstytucji. Normatywny charakter podatku. Hipoteza normy prawnopodatkowej. Pojęcie podmiotów w prawie podatkowym, znaczenie art. 7 O.p. Łączne opodatkowanie małżonków, inne konstrukcje zmieniające systemowe pojęcie podmiotowości prawnej. Przedmiot a źródło opodatkowania. Znaczenie źródła dla konstruowania podatkowego stanu faktycznego. Znaczenie prawne faktycznego przebiegu zjawisk gospodarczych. Klasyfikacja ekonomiczna podatków. 3. Przedmiot a podstawa i stawka. Pojęcie jednej i jedynej kwoty podatku. Odstąpienie od ustalania rzeczywistej podstawy opodatkowania, przyczyny i cechy - art. 10, art. 23 O.p., inne przykłady. Proste i złożone podatkowe stany faktyczne i skutki tej klasyfikacji dla powstawania zobowiązań podatkowych. Art. 21 O.p. Obowiązki instrumentalne zmierzające do ujawnienia obowiązku podatkowego. Art. 3 ust. 4 i 5 O.p., informacje podatkowe. 4. Zobowiązanie podatkowe a zobowiązanie podatkowo-zaliczkowe - art. 5 O.p. Pojęcie ulgi w konstytucji i w świetle art. 3 pkt 6 O.p. Charakter prawny terminu. Przyczyny oraz formy odstąpienia od ustalania lub poboru podatku. Płatność w ratach, rozłożenie na raty, odroczenie terminu. 5. Klasyfikacja podatków, podatki bezpośrednie i pośrednie. Przerzucalność podatkowa Część V – System bankowy 1. Wprowadzenie do ustroju pieniężnego państwa polskiego. Funkcje NBP, Rady Polityki Pieniężnej. Formy ich realizacji. 2. Zagadnienie nadzoru bankowego. Informacja o prawie dewizowym. |
|
Literatura: |
Literatura zalecana: 1. S.Owsiak: Finanse publiczne, teoria i praktyka, Warszawa 2006, 2. W.Wójtowicz, (red.): Zarys finansów publicznych i prawo finansowe, Warszawa, 2005, 3. C.Kosikowski, E.Ruśkowski, (red.): Finanse publiczne i prawo finansowe, Warszawa, 2003, 4. E.Chojna-Duch, Polskie prawo finansowe, finanse publiczne, wyd.V, Warszawa 2007 5.A. Wernik, Finanse publiczne, Warszawa 2011, |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Łukawska-Białogłowska | |
Prowadzący grup: | Dominika Łukawska-Białogłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | 1) wykład problemowo-informacyjny; 2) ćwiczenia - metoda ćwiczeniowa; analiza i interpretacja źródeł, zwłaszcza przepisów ustawy o finansach publicznych, prezentacja referatów, prac na zadany temat. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin pisemny sprawdzający efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności Zaliczenie ćwiczeń na podstawie: - kolokwium, testów sprawdzających efekty kształcenia w zakresie wiedzy, - aktywności na zajęciach, w tym przygotowanych referatów i innych prac, - innych kryteriów ustalonych przez osoby prowadzące ćwiczenia - służą sprawdzeniu efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw. Kryteria oceniania 5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Testy sprawdzające wiedzę z omawianych na zajęciach zagadnień, analiza i interpretacja źródeł, zwłaszcza przepisów ustawy o finansach publicznych, prezentacja referatów, prac na zadany temat. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | część I – wprowadzenie 1. Finanse publiczne a prawo finansowe – nauki ekonomiczne, a nauki prawne. Znaczenie prawnego unormowania finansów publicznych – prawo a polityka, demokracja a rządy prawa w zakresie zarządzania finansowego państwem. 2. Odpowiedzialność prawna a odpowiedzialność polityczna za zarządzanie finansami. 3. Państwo jako podmiot suwerenności finansowej. Podmioty ponadnarodowe i międzynarodowe, a suwerenność finansowa państwa. Część II – konstytucja, a finanse publiczne 1. Pojęcie finansów publicznych, podmioty finansów publicznych, pojęcie operacji pieniężnych. Gromadzenie i wydatkowanie środków przez podmioty publiczne, a prowadzenie gospodarki finansowej. Finanse publiczne a prywatne. Suwerenność finansowa państwa i jej atrybuty, zbywalne i niezbywalne. Samoograniczenie i ograniczenie władzy finansowej. Rozwój nauki skarbowości i prawa finansowego. 2. Ustrój państwa a zasady dzielenia się władzą finansową. Pojęcie autonomii i decentralizacji finansowej. Znaczenie art. 16 konstytucji w związku z art. 165 i 168. Decentralizacja wydatkowa. Dopuszczalność nadzoru legalnego nad samorządem terytorialnym. Podział władz a wyrażona w konstytucji zasada koncentracji w zarządzaniu gospodarką finansową państwa. Pojęcie dekoncentracji finansowej i publiczno-prawnego zlecania zadań. Dopuszczalność nadzoru funkcjonalnego. Wewnętrzny transfer środków. 3. Zakres finansów publicznych. Funkcje finansów publicznych. Pojęcie funkcji fiskalnej państwa i jej wyraz konstytucyjny. Danina a kara, danina jako podstawowy obowiązek obywatelski będący wynikiem umowy społecznej. Interwencyjne oddziaływanie państwa – pojęcie, granice. Funkcja kontrolna. 4. Pojęcie zarządzania finansami publicznymi, „spraw finansowych” – jako przedmiotu prawotwórstwa oraz działalności organów finansowych. Ustrój finansowy państwa, prawo organiczne, władztwo dyskrecjonalne w zakresie wydatków publicznych. Pojęcie reglamentacji prawno-finansowej jako podstawy prowadzenia gospodarki finansowej. 5. Konstytucyjny zakres regulacji finansów publicznych. Pojęcie konstytucjonalizacji. Samowola finansowa, restrykcje finansowe. Prawo finansowe, cechy reglamentacji prawnej, zakres, części składowe a „podsystemy” w prawie finansowym. Zakres finansów publicznych, a zakres prawa finansowego. Związki prawa finansowego z innymi gałęziami prawa. Część III – system budżetowy państwa i samorządu terytorialnego 1. Definicja i cechy konstytutywne budżetu jako publicznego planu finansowego. Charakter planowy, finansowy, dochodowo-wydatkowy, podstawowy, roczny i jawny tego planu, a tzw. zasady budżetowe wysuwane w doktrynie. Budżet a ustawa budżetowa. Pojęcie materii budżetowej, procedury budżetowej jako szczególnej procedury legislacyjnej. Znaczenie art. 219 konstytucji dla miejsca ustawy budżetowej w systemie źródeł prawa (formalny i szczególny charakter ustawy budżetowej). 2. Budżety różnych podmiotów publicznych. Charakter prawny budżetu w ustawodawstwie polskim. Budżet a Skarb Państwa, budżet j.s.t. a jej majątek. Podział na budżet bieżący i majątkowy. Charakter prawny strony dochodowej i wydatkowej. Zagadnienie praw podmiotowych do wydatków publicznych. Pojęcie subwencji i dotacji. 3. Struktura budżetu – budżet, a gospodarka finansowa innych państwowych i komunalnych jednostek sektora finansów publicznych, pojęcie tzw. gospodarki pozabudżetowej, funduszy celowych. Struktura organizacyjna budżetu: pojęcie organu budżetowego – zadania i kredytu budżetowego. Funkcje ustrojowo-polityczne klasyfikacji podmiotowej i przedmiotowej. Zakres czasowy obowiązywania ustawy budżetowej. 4. Procedura opracowywania i uchwalania ustawy budżetowej. Odrębności proceduralne. Pojęcie obładowywania treściowego i czasowego ustawy budżetowej. Pojęcie wykonywania budżetu. Absolutorium. 5. Charakterystyka budżetu samorządowego. Zasady opracowywania, uchwalania i wykonywania budżetu j.s.t, a uprawnienia i obowiązki organów budżetowych. Dochody gmin, ich zadania i wydatki. Pojęcie samodzielności finansowej j.s.t. Pojęcie nadzoru legalnego nad gospodarką finansową j.s.t. (sprawy finansowe a sprawy budżetowe). Pojęcie ustalenia zastępczego. 6. Zasady podziału dochodów i wydatków pomiędzy budżet państwa a budżety samorządowe. Systematyka i typologia tych dochodów i wydatków, pojęcie podziału, udziału, subwencji i dotacji. Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Znaczenie art. 165, 167 i 168 konstytucji oraz art. 9 EKST (tzw. standardy minimalne). 7. Pojęcie państwowego długu publicznego, deficytu budżetowego, procedury ostrożnościowe i sanacyjne w tym zakresie. Część IV - Ogólna nauka o daninach publicznych 1. Pojęcie daniny w świetle art. 84 i 217 konstytucji jako podstawowego obowiązku obywatelskiego. Powszechność, obiektywność i automatyczność ciążenia obowiązku daninowego. Ogólność przeznaczenia, cel fiskalny jako wyróżniający daniny od sankcji karnych i administracyjnych, tzw. podatki dławiące. Klasyfikacja konstytucyjna danin a art. 2 Ordynacji podatkowej. Cechy opłaty publiczno-prawnej, pojęcie związku przyczynowego w takiej opłacie, pojęcie cła, długu celnego a obowiązku podatkowego. Art. 4 a art. 6 O.p. 2. Elementy konstrukcyjne podatku w świetle art. 217 konstytucji. Normatywny charakter podatku. Hipoteza normy prawnopodatkowej. Pojęcie podmiotów w prawie podatkowym, znaczenie art. 7 O.p. Łączne opodatkowanie małżonków, inne konstrukcje zmieniające systemowe pojęcie podmiotowości prawnej. Przedmiot a źródło opodatkowania. Znaczenie źródła dla konstruowania podatkowego stanu faktycznego. Znaczenie prawne faktycznego przebiegu zjawisk gospodarczych. Klasyfikacja ekonomiczna podatków. 3. Przedmiot a podstawa i stawka. Pojęcie jednej i jedynej kwoty podatku. Odstąpienie od ustalania rzeczywistej podstawy opodatkowania, przyczyny i cechy - art. 10, art. 23 O.p., inne przykłady. Proste i złożone podatkowe stany faktyczne i skutki tej klasyfikacji dla powstawania zobowiązań podatkowych. Art. 21 O.p. Obowiązki instrumentalne zmierzające do ujawnienia obowiązku podatkowego. Art. 3 ust. 4 i 5 O.p., informacje podatkowe. 4. Zobowiązanie podatkowe a zobowiązanie podatkowo-zaliczkowe - art. 5 O.p. Pojęcie ulgi w konstytucji i w świetle art. 3 pkt 6 O.p. Charakter prawny terminu. Przyczyny oraz formy odstąpienia od ustalania lub poboru podatku. Płatność w ratach, rozłożenie na raty, odroczenie terminu. 5. Klasyfikacja podatków, podatki bezpośrednie i pośrednie. Przerzucalność podatkowa Część V – System bankowy 1. Wprowadzenie do ustroju pieniężnego państwa polskiego. Funkcje NBP, Rady Polityki Pieniężnej. Formy ich realizacji. 2. Zagadnienie nadzoru bankowego. Informacja o prawie dewizowym. |
|
Literatura: |
Literatura zalecana: 1. S.Owsiak: Finanse publiczne, teoria i praktyka, Warszawa 2006, 2. W.Wójtowicz, (red.): Zarys finansów publicznych i prawo finansowe, Warszawa, 2005, 3. C.Kosikowski, E.Ruśkowski, (red.): Finanse publiczne i prawo finansowe, Warszawa, 2003, 4. E.Chojna-Duch, Polskie prawo finansowe, finanse publiczne, wyd.V, Warszawa 2007 5.A. Wernik, Finanse publiczne, Warszawa 2011, |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR C
CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Bogucka-Felczak | |
Prowadzący grup: | Monika Bogucka-Felczak, Dominika Łukawska-Białogłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | 1) wykład problemowo-informacyjny; 2) ćwiczenia - metoda ćwiczeniowa; analiza i interpretacja źródeł, zwłaszcza przepisów ustawy o finansach publicznych, prezentacja referatów, prac na zadany temat. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin pisemny sprawdzający efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności Zaliczenie ćwiczeń na podstawie: - kolokwium, testów sprawdzających efekty kształcenia w zakresie wiedzy, - aktywności na zajęciach, w tym przygotowanych referatów i innych prac, - innych kryteriów ustalonych przez osoby prowadzące ćwiczenia - służą sprawdzeniu efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw. Kryteria oceniania 5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | część I – wprowadzenie 1. Finanse publiczne a prawo finansowe – nauki ekonomiczne, a nauki prawne. Znaczenie prawnego unormowania finansów publicznych – prawo a polityka, demokracja a rządy prawa w zakresie zarządzania finansowego państwem. 2. Odpowiedzialność prawna a odpowiedzialność polityczna za zarządzanie finansami. 3. Państwo jako podmiot suwerenności finansowej. Podmioty ponadnarodowe i międzynarodowe, a suwerenność finansowa państwa. Część II – konstytucja, a finanse publiczne 1. Pojęcie finansów publicznych, podmioty finansów publicznych, pojęcie operacji pieniężnych. Gromadzenie i wydatkowanie środków przez podmioty publiczne, a prowadzenie gospodarki finansowej. Finanse publiczne a prywatne. Suwerenność finansowa państwa i jej atrybuty, zbywalne i niezbywalne. Samoograniczenie i ograniczenie władzy finansowej. Rozwój nauki skarbowości i prawa finansowego. 2. Ustrój państwa a zasady dzielenia się władzą finansową. Pojęcie autonomii i decentralizacji finansowej. Znaczenie art. 16 konstytucji w związku z art. 165 i 168. Decentralizacja wydatkowa. Dopuszczalność nadzoru legalnego nad samorządem terytorialnym. Podział władz a wyrażona w konstytucji zasada koncentracji w zarządzaniu gospodarką finansową państwa. Pojęcie dekoncentracji finansowej i publiczno-prawnego zlecania zadań. Dopuszczalność nadzoru funkcjonalnego. Wewnętrzny transfer środków. 3. Zakres finansów publicznych. Funkcje finansów publicznych. Pojęcie funkcji fiskalnej państwa i jej wyraz konstytucyjny. Danina a kara, danina jako podstawowy obowiązek obywatelski będący wynikiem umowy społecznej. Interwencyjne oddziaływanie państwa – pojęcie, granice. Funkcja kontrolna. 4. Pojęcie zarządzania finansami publicznymi, „spraw finansowych” – jako przedmiotu prawotwórstwa oraz działalności organów finansowych. Ustrój finansowy państwa, prawo organiczne, władztwo dyskrecjonalne w zakresie wydatków publicznych. Pojęcie reglamentacji prawno-finansowej jako podstawy prowadzenia gospodarki finansowej. 5. Konstytucyjny zakres regulacji finansów publicznych. Pojęcie konstytucjonalizacji. Samowola finansowa, restrykcje finansowe. Prawo finansowe, cechy reglamentacji prawnej, zakres, części składowe a „podsystemy” w prawie finansowym. Zakres finansów publicznych, a zakres prawa finansowego. Związki prawa finansowego z innymi gałęziami prawa. Część III – system budżetowy państwa i samorządu terytorialnego 1. Definicja i cechy konstytutywne budżetu jako publicznego planu finansowego. Charakter planowy, finansowy, dochodowo-wydatkowy, podstawowy, roczny i jawny tego planu, a tzw. zasady budżetowe wysuwane w doktrynie. Budżet a ustawa budżetowa. Pojęcie materii budżetowej, procedury budżetowej jako szczególnej procedury legislacyjnej. Znaczenie art. 219 konstytucji dla miejsca ustawy budżetowej w systemie źródeł prawa (formalny i szczególny charakter ustawy budżetowej). 2. Budżety różnych podmiotów publicznych. Charakter prawny budżetu w ustawodawstwie polskim. Budżet a Skarb Państwa, budżet j.s.t. a jej majątek. Podział na budżet bieżący i majątkowy. Charakter prawny strony dochodowej i wydatkowej. Zagadnienie praw podmiotowych do wydatków publicznych. Pojęcie subwencji i dotacji. 3. Struktura budżetu – budżet, a gospodarka finansowa innych państwowych i komunalnych jednostek sektora finansów publicznych, pojęcie tzw. gospodarki pozabudżetowej, funduszy celowych. Struktura organizacyjna budżetu: pojęcie organu budżetowego – zadania i kredytu budżetowego. Funkcje ustrojowo-polityczne klasyfikacji podmiotowej i przedmiotowej. Zakres czasowy obowiązywania ustawy budżetowej. 4. Procedura opracowywania i uchwalania ustawy budżetowej. Odrębności proceduralne. Pojęcie obładowywania treściowego i czasowego ustawy budżetowej. Pojęcie wykonywania budżetu. Absolutorium. 5. Charakterystyka budżetu samorządowego. Zasady opracowywania, uchwalania i wykonywania budżetu j.s.t, a uprawnienia i obowiązki organów budżetowych. Dochody gmin, ich zadania i wydatki. Pojęcie samodzielności finansowej j.s.t. Pojęcie nadzoru legalnego nad gospodarką finansową j.s.t. (sprawy finansowe a sprawy budżetowe). Pojęcie ustalenia zastępczego. 6. Zasady podziału dochodów i wydatków pomiędzy budżet państwa a budżety samorządowe. Systematyka i typologia tych dochodów i wydatków, pojęcie podziału, udziału, subwencji i dotacji. Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Znaczenie art. 165, 167 i 168 konstytucji oraz art. 9 EKST (tzw. standardy minimalne). 7. Pojęcie państwowego długu publicznego, deficytu budżetowego, procedury ostrożnościowe i sanacyjne w tym zakresie. Część IV - Ogólna nauka o daninach publicznych 1. Pojęcie daniny w świetle art. 84 i 217 konstytucji jako podstawowego obowiązku obywatelskiego. Powszechność, obiektywność i automatyczność ciążenia obowiązku daninowego. Ogólność przeznaczenia, cel fiskalny jako wyróżniający daniny od sankcji karnych i administracyjnych, tzw. podatki dławiące. Klasyfikacja konstytucyjna danin a art. 2 Ordynacji podatkowej. Cechy opłaty publiczno-prawnej, pojęcie związku przyczynowego w takiej opłacie, pojęcie cła, długu celnego a obowiązku podatkowego. Art. 4 a art. 6 O.p. 2. Elementy konstrukcyjne podatku w świetle art. 217 konstytucji. Normatywny charakter podatku. Hipoteza normy prawnopodatkowej. Pojęcie podmiotów w prawie podatkowym, znaczenie art. 7 O.p. Łączne opodatkowanie małżonków, inne konstrukcje zmieniające systemowe pojęcie podmiotowości prawnej. Przedmiot a źródło opodatkowania. Znaczenie źródła dla konstruowania podatkowego stanu faktycznego. Znaczenie prawne faktycznego przebiegu zjawisk gospodarczych. Klasyfikacja ekonomiczna podatków. 3. Przedmiot a podstawa i stawka. Pojęcie jednej i jedynej kwoty podatku. Odstąpienie od ustalania rzeczywistej podstawy opodatkowania, przyczyny i cechy - art. 10, art. 23 O.p., inne przykłady. Proste i złożone podatkowe stany faktyczne i skutki tej klasyfikacji dla powstawania zobowiązań podatkowych. Art. 21 O.p. Obowiązki instrumentalne zmierzające do ujawnienia obowiązku podatkowego. Art. 3 ust. 4 i 5 O.p., informacje podatkowe. 4. Zobowiązanie podatkowe a zobowiązanie podatkowo-zaliczkowe - art. 5 O.p. Pojęcie ulgi w konstytucji i w świetle art. 3 pkt 6 O.p. Charakter prawny terminu. Przyczyny oraz formy odstąpienia od ustalania lub poboru podatku. Płatność w ratach, rozłożenie na raty, odroczenie terminu. 5. Klasyfikacja podatków, podatki bezpośrednie i pośrednie. Przerzucalność podatkowa Część V – System bankowy 1. Wprowadzenie do ustroju pieniężnego państwa polskiego. Funkcje NBP, Rady Polityki Pieniężnej. Formy ich realizacji. 2. Zagadnienie nadzoru bankowego. Informacja o prawie dewizowym. |
|
Literatura: |
Literatura zalecana: 1. S.Owsiak: Finanse publiczne, teoria i praktyka, Warszawa 2006, 2. W.Wójtowicz, (red.): Zarys finansów publicznych i prawo finansowe, Warszawa, 2005, 3. C.Kosikowski, E.Ruśkowski, (red.): Finanse publiczne i prawo finansowe, Warszawa, 2003, 4. E.Chojna-Duch, Polskie prawo finansowe, finanse publiczne, wyd.V, Warszawa 2007 5.A. Wernik, Finanse publiczne, Warszawa 2011, |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Dębowska-Romanowska | |
Prowadzący grup: | Teresa Dębowska-Romanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | 1) wykład problemowo-informacyjny; 2) ćwiczenia - metoda ćwiczeniowa; analiza i interpretacja źródeł, zwłaszcza przepisów ustawy o finansach publicznych, prezentacja referatów, prac na zadany temat. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin pisemny sprawdzający efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności Zaliczenie ćwiczeń na podstawie: - kolokwium, testów sprawdzających efekty kształcenia w zakresie wiedzy, - aktywności na zajęciach, w tym przygotowanych referatów i innych prac, - innych kryteriów ustalonych przez osoby prowadzące ćwiczenia - służą sprawdzeniu efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw. Kryteria oceniania 5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | część I – wprowadzenie 1. Finanse publiczne a prawo finansowe – nauki ekonomiczne, a nauki prawne. Znaczenie prawnego unormowania finansów publicznych – prawo a polityka, demokracja a rządy prawa w zakresie zarządzania finansowego państwem. 2. Odpowiedzialność prawna a odpowiedzialność polityczna za zarządzanie finansami. 3. Państwo jako podmiot suwerenności finansowej. Podmioty ponadnarodowe i międzynarodowe, a suwerenność finansowa państwa. Część II – konstytucja, a finanse publiczne 1. Pojęcie finansów publicznych, podmioty finansów publicznych, pojęcie operacji pieniężnych. Gromadzenie i wydatkowanie środków przez podmioty publiczne, a prowadzenie gospodarki finansowej. Finanse publiczne a prywatne. Suwerenność finansowa państwa i jej atrybuty, zbywalne i niezbywalne. Samoograniczenie i ograniczenie władzy finansowej. Rozwój nauki skarbowości i prawa finansowego. 2. Ustrój państwa a zasady dzielenia się władzą finansową. Pojęcie autonomii i decentralizacji finansowej. Znaczenie art. 16 konstytucji w związku z art. 165 i 168. Decentralizacja wydatkowa. Dopuszczalność nadzoru legalnego nad samorządem terytorialnym. Podział władz a wyrażona w konstytucji zasada koncentracji w zarządzaniu gospodarką finansową państwa. Pojęcie dekoncentracji finansowej i publiczno-prawnego zlecania zadań. Dopuszczalność nadzoru funkcjonalnego. Wewnętrzny transfer środków. 3. Zakres finansów publicznych. Funkcje finansów publicznych. Pojęcie funkcji fiskalnej państwa i jej wyraz konstytucyjny. Danina a kara, danina jako podstawowy obowiązek obywatelski będący wynikiem umowy społecznej. Interwencyjne oddziaływanie państwa – pojęcie, granice. Funkcja kontrolna. 4. Pojęcie zarządzania finansami publicznymi, „spraw finansowych” – jako przedmiotu prawotwórstwa oraz działalności organów finansowych. Ustrój finansowy państwa, prawo organiczne, władztwo dyskrecjonalne w zakresie wydatków publicznych. Pojęcie reglamentacji prawno-finansowej jako podstawy prowadzenia gospodarki finansowej. 5. Konstytucyjny zakres regulacji finansów publicznych. Pojęcie konstytucjonalizacji. Samowola finansowa, restrykcje finansowe. Prawo finansowe, cechy reglamentacji prawnej, zakres, części składowe a „podsystemy” w prawie finansowym. Zakres finansów publicznych, a zakres prawa finansowego. Związki prawa finansowego z innymi gałęziami prawa. Część III – system budżetowy państwa i samorządu terytorialnego 1. Definicja i cechy konstytutywne budżetu jako publicznego planu finansowego. Charakter planowy, finansowy, dochodowo-wydatkowy, podstawowy, roczny i jawny tego planu, a tzw. zasady budżetowe wysuwane w doktrynie. Budżet a ustawa budżetowa. Pojęcie materii budżetowej, procedury budżetowej jako szczególnej procedury legislacyjnej. Znaczenie art. 219 konstytucji dla miejsca ustawy budżetowej w systemie źródeł prawa (formalny i szczególny charakter ustawy budżetowej). 2. Budżety różnych podmiotów publicznych. Charakter prawny budżetu w ustawodawstwie polskim. Budżet a Skarb Państwa, budżet j.s.t. a jej majątek. Podział na budżet bieżący i majątkowy. Charakter prawny strony dochodowej i wydatkowej. Zagadnienie praw podmiotowych do wydatków publicznych. Pojęcie subwencji i dotacji. 3. Struktura budżetu – budżet, a gospodarka finansowa innych państwowych i komunalnych jednostek sektora finansów publicznych, pojęcie tzw. gospodarki pozabudżetowej, funduszy celowych. Struktura organizacyjna budżetu: pojęcie organu budżetowego – zadania i kredytu budżetowego. Funkcje ustrojowo-polityczne klasyfikacji podmiotowej i przedmiotowej. Zakres czasowy obowiązywania ustawy budżetowej. 4. Procedura opracowywania i uchwalania ustawy budżetowej. Odrębności proceduralne. Pojęcie obładowywania treściowego i czasowego ustawy budżetowej. Pojęcie wykonywania budżetu. Absolutorium. 5. Charakterystyka budżetu samorządowego. Zasady opracowywania, uchwalania i wykonywania budżetu j.s.t, a uprawnienia i obowiązki organów budżetowych. Dochody gmin, ich zadania i wydatki. Pojęcie samodzielności finansowej j.s.t. Pojęcie nadzoru legalnego nad gospodarką finansową j.s.t. (sprawy finansowe a sprawy budżetowe). Pojęcie ustalenia zastępczego. 6. Zasady podziału dochodów i wydatków pomiędzy budżet państwa a budżety samorządowe. Systematyka i typologia tych dochodów i wydatków, pojęcie podziału, udziału, subwencji i dotacji. Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Znaczenie art. 165, 167 i 168 konstytucji oraz art. 9 EKST (tzw. standardy minimalne). 7. Pojęcie państwowego długu publicznego, deficytu budżetowego, procedury ostrożnościowe i sanacyjne w tym zakresie. Część IV - Ogólna nauka o daninach publicznych 1. Pojęcie daniny w świetle art. 84 i 217 konstytucji jako podstawowego obowiązku obywatelskiego. Powszechność, obiektywność i automatyczność ciążenia obowiązku daninowego. Ogólność przeznaczenia, cel fiskalny jako wyróżniający daniny od sankcji karnych i administracyjnych, tzw. podatki dławiące. Klasyfikacja konstytucyjna danin a art. 2 Ordynacji podatkowej. Cechy opłaty publiczno-prawnej, pojęcie związku przyczynowego w takiej opłacie, pojęcie cła, długu celnego a obowiązku podatkowego. Art. 4 a art. 6 O.p. 2. Elementy konstrukcyjne podatku w świetle art. 217 konstytucji. Normatywny charakter podatku. Hipoteza normy prawnopodatkowej. Pojęcie podmiotów w prawie podatkowym, znaczenie art. 7 O.p. Łączne opodatkowanie małżonków, inne konstrukcje zmieniające systemowe pojęcie podmiotowości prawnej. Przedmiot a źródło opodatkowania. Znaczenie źródła dla konstruowania podatkowego stanu faktycznego. Znaczenie prawne faktycznego przebiegu zjawisk gospodarczych. Klasyfikacja ekonomiczna podatków. 3. Przedmiot a podstawa i stawka. Pojęcie jednej i jedynej kwoty podatku. Odstąpienie od ustalania rzeczywistej podstawy opodatkowania, przyczyny i cechy - art. 10, art. 23 O.p., inne przykłady. Proste i złożone podatkowe stany faktyczne i skutki tej klasyfikacji dla powstawania zobowiązań podatkowych. Art. 21 O.p. Obowiązki instrumentalne zmierzające do ujawnienia obowiązku podatkowego. Art. 3 ust. 4 i 5 O.p., informacje podatkowe. 4. Zobowiązanie podatkowe a zobowiązanie podatkowo-zaliczkowe - art. 5 O.p. Pojęcie ulgi w konstytucji i w świetle art. 3 pkt 6 O.p. Charakter prawny terminu. Przyczyny oraz formy odstąpienia od ustalania lub poboru podatku. Płatność w ratach, rozłożenie na raty, odroczenie terminu. 5. Klasyfikacja podatków, podatki bezpośrednie i pośrednie. Przerzucalność podatkowa Część V – System bankowy 1. Wprowadzenie do ustroju pieniężnego państwa polskiego. Funkcje NBP, Rady Polityki Pieniężnej. Formy ich realizacji. 2. Zagadnienie nadzoru bankowego. Informacja o prawie dewizowym. |
|
Literatura: |
Literatura zalecana: 1. S.Owsiak: Finanse publiczne, teoria i praktyka, Warszawa 2006, 2. W.Wójtowicz, (red.): Zarys finansów publicznych i prawo finansowe, Warszawa, 2005, 3. C.Kosikowski, E.Ruśkowski, (red.): Finanse publiczne i prawo finansowe, Warszawa, 2003, 4. E.Chojna-Duch, Polskie prawo finansowe, finanse publiczne, wyd.V, Warszawa 2007 5.A. Wernik, Finanse publiczne, Warszawa 2011, |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.