UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Modele ustrojowe państw europejskich

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0500-MUPEUD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Modele ustrojowe państw europejskich
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Wykłady/konwersatoria dla 1 roku stacjonarnej administracji - uzupełniające sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Student powinien dysponować podstawową wiedzą o ustroju państw respektujących zasady demokracji konstytucyjnej i ich instytucjach ustrojowych.

Student powinien wykazywać się wiedzą o historii politycznej Europy i znaczeniu kultury w dziejach Starego Kontynentu.

Student powinien wykazywać umiejętność abstrakcyjnego myślenia, identyfikowania kluczowych zasad ustrojowych, co pozwoli na wykształcenie zdolności do porównywania modeli ustrojowych oraz ich oceny z punktu wiedzenia efektywności demokracji, jakości polityk publicznych i partycypacji obywatelskiej.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest wykształcenie rozumienia sensu różnych instytucji ustrojowych funkcjonujących w państwach europejskich, ich źródeł kulturowych i wpływu na jakość demokracji konstytucyjnej i zaufanie obywateli do władzy publicznej

Efekty uczenia się:

Wiedza.

Student nabywa wiedzę o tym, co wyróżnia europejski model demokracji konstytucyjnej i o różnych formach ustrojowych stosowanych w państwach europejskich.Nabywa pogłębioną wiedzę dotyczącą modeli ustrojowych funkcjonujących w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Hiszpanii, Włoszech, krajach Beneluxu, w wybranych państwach skandynawskich, bałtyckich i państwach Europy Wschodniej.

Umiejętności.

student uczy się rozpoznawać wewnętrzną logikę instytucji , ich podłoże historyczne i kulturowe oraz identyfikować skutki przyjętych regulacji dla efektywności demokracji, dobrej administracji , jakości polityk publicznych , partycypacji obywateli w życiu publicznym i zaufania obywateli do państwa.

Student nabywa umiejętności analizowania i oceny stosowanych instytucji i planów ich reformowania.

Kompetencje społeczne

Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, dyskutować i wspólnie omawiać i wybierać różne ścieżki reform ustrojowych. Student potrafi budować uzasadnienie dla różnych rozwiązań instytucjonalnych w ramach modelu demokracji konstytucyjnej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Rupniewski
Prowadzący grup: Michał Rupniewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kazimierz Ujazdowski
Prowadzący grup: Kazimierz Ujazdowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kazimierz Ujazdowski
Prowadzący grup: Kazimierz Ujazdowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kazimierz Ujazdowski
Prowadzący grup: Kazimierz Ujazdowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Metody dydaktyczne:

Podstawową metodą kształcenia jest wykład konwencjonalny i problemowy, wzbogacony o elementy konwersatoryjne. Wykład stanowi słowne przekazywanie określonych treści kształcenia w postaci wypowiedzi ciągłej, usystematyzowanej, w przystępnej formie, zgodnej z zasadami logiki. Polega na podaniu gotowej wiedzy w naukowej postaci z uwzględnieniem terminologii właściwej prawu konstytucyjnemu i politologii.

W zależności od realizowanej treści programowej, wykład może być także poświęcony omówieniu jakiegoś problemu, w tym sposobów oraz końcowego rozwiązania tego problemu. Cechuje go wówczas nawiązanie szerszego kontaktu wykładowcy ze słuchaczami, polegającego na uważnym, aktywnym śledzeniu wywodu wykładowcy i rozumowaniu równolegle z nauczycielem. Ponadto wykład połączony jest w pewnym stopniu z bezpośrednią aktywnością samych słuchaczy, skierowaną na rozwiązanie problemów teoretycznych lub praktycznych. Największą jego wartością jest udział studentów w poszukiwaniu odpowiedzi, dochodzeniu do prawdy i bronieniu własnego stanowiska. Wykład ten jest swoistym dialogiem pomiędzy wykładowcą a słuchaczami, którzy poprzez działanie dochodzą do rozwiązania problemu.


Sposoby i kryteria oceniania:

Cykl wykładu jest zakończony egzaminem ustnym. Ocena zgodna z regulaminem studiów.

Kryteria oceniania:

5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne;

4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami;

4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy;

3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami;

3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria;

2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Demokracja konstytucyjna w państwach europejskich - główne właściwości.

2. Podstawowe problemy ustrojowe:

- Efektywność i stabilność władzy wykonawczej;

- Niezależność sądownictwa i jej konsekwencje ustrojowe;

- Pozycja sądownictwa konstytucyjnego;

- Selekcja elit politycznych i administracyjnych;

- Federalizacja i regionalizacja państw europejskich;

- Relacje państwo - wspólnoty religijne;

- Odpowiedź na kryzys parlamentaryzmu;

- Nowe formy demokracji bezpośredniej;

- Reakcje na populizm - wymiar ustrojowy;

- Zmiany instytucjonalne pod wpływem udziału w UE.

3. Prezentacja oryginalnych instytucji ustrojowych wybranych państw europejskich, ich podłoża kulturowego i planów naprawy systemu konstytucyjnego (dot. państw z konstytucji podanych w literaturze podstawowej).

4. Zagadnienia szczegółowe:

- Budowanie i reformowanie ustrojów na przykładzie Francji i Wielkiej Brytanii.

- Ustrój i znaczenie miast w państwach europejskich.

- Gabinety polityczne a biurokracja w procesie rządzenia.




Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Konstytucje Belgii, Danii, Estonii , Francji, Hiszpanii ,Niemiec,Szwajcarii, Węgier ,Wielkiej Brytanii, Włoch. [ wskazane fragmenty]

2. M. Bożek, System konstytucyjny RFN, Wyd. Sejmowe 2017 (fragmnety)

3. T. Wieciech, System konstytucyjny Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, Wyd. Sejmowe 2019 (fragmenty)

4. K.M. Ujazdowski, V Republika Francuska Idee, Konstytucja,interpretacje, OMP 201O.

Literatura uzupełniająca:

1. G. Smith, Życie polityczne w Europie Zachodniej, WydL Puls 1992.

2. P.Rosanvallon, Dobre rządy, Dialog 2018.

E.Mendoza, Co z tą Katalonią, Postfactum 2018

E.W.Bockenforde, Wolność-państwo-Kościół, Wydawnictwo Znak, 1994..

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kazimierz Ujazdowski
Prowadzący grup: Kazimierz Ujazdowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kazimierz Ujazdowski
Prowadzący grup: Kazimierz Ujazdowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Podstawową metodą kształcenia jest wykład konwencjonalny i problemowy, wzbogacony o elementy konwersatoryjne. Wykład stanowi słowne przekazywanie określonych treści kształcenia w postaci wypowiedzi ciągłej, usystematyzowanej, w przystępnej formie, zgodnej z zasadami logiki. Polega na podaniu gotowej wiedzy w naukowej postaci z uwzględnieniem terminologii właściwej prawu konstytucyjnemu i politologii.

W zależności od realizowanej treści programowej, wykład może być także poświęcony omówieniu jakiegoś problemu, w tym sposobów oraz końcowego rozwiązania tego problemu. Cechuje go wówczas nawiązanie szerszego kontaktu wykładowcy ze słuchaczami, polegającego na uważnym, aktywnym śledzeniu wywodu wykładowcy i rozumowaniu równolegle z nauczycielem. Ponadto wykład połączony jest w pewnym stopniu z bezpośrednią aktywnością samych słuchaczy, skierowaną na rozwiązanie problemów teoretycznych lub praktycznych. Największą jego wartością jest udział studentów w poszukiwaniu odpowiedzi, dochodzeniu do prawdy i bronieniu własnego stanowiska. Wykład ten jest swoistym dialogiem pomiędzy wykładowcą a słuchaczami, którzy poprzez działanie dochodzą do rozwiązania problemu.


Sposoby i kryteria oceniania:

Cykl wykładu jest zakończony egzaminem pisemnym, w formie rozbudowanego i przekrojowego testu jednokrotnego wyboru, którego pytania dotyczą wszystkich wymienionych treści przedmiotu (efekty kształcenia w zakresie wiedzy). Pozytywne zaliczenie egzaminu wiąże się z otrzymaniem ponad połowy punktów z testu. Ocena zgodna z regulaminem studiów.

Kryteria oceniania:

5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne;

4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami;

4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy;

3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami;

3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria;

2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Demokracja konstytucyjna w państwach europejskich - główne właściwości.

2. Podstawowe problemy ustrojowe:

- Efektywność i stabilność władzy wykonawczej;

- Niezależność sądownictwa i jej konsekwencje ustrojowe;

- Pozycja sądownictwa konstytucyjnego;

- Selekcja elit politycznych i administracyjnych;

- Federalizacja i regionalizacja państw europejskich;

- Relacje państwo - wspólnoty religijne;

- Odpowiedź na kryzys parlamentaryzmu;

- Nowe formy demokracji bezpośredniej;

- Reakcje na populizm - wymiar ustrojowy;

- Zmiany instytucjonalne pod wpływem udziału w UE.

3. Prezentacja oryginalnych instytucji ustrojowych wybranych państw europejskich, ich podłoża kulturowego i planów naprawy systemu konstytucyjnego (dot. państw z konstytucji podanych w literaturze podstawowej).

4. Zagadnienia szczegółowe:

- Budowanie i reformowanie ustrojów na przykładzie Francji i Wielkiej Brytanii.

- Ustrój i znaczenie miast w państwach europejskich.

- Gabinety polityczne a biurokracja w procesie rządzenia.




Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Konstytucje Belgii, Danii, Estonii , Francji, Hiszpanii ,Niemiec,Szwajcarii, Węgier ,Wielkiej Brytanii, Włoch. [ wskazane fragmenty]

2. M. Bożek, System konstytucyjny RFN, Wyd. Sejmowe 2017

3. T. Wieciech, System konstytucyjny Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, Wyd. Sejmowe 2019

4. K.M. Ujazdowski, V Republika Francuska Idee, Konstytucja,interpretacje, OMP 201O.

Literatura uzupełniająca:

1. G. Smith, Życie polityczne w Europie Zachodniej, WydL Puls 1992

2. P.Rosanvallon, Dobre rządy, Dialog 2018.

E.Mendoza, Co z tą Katalonią, Postfactum 2018

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6