Modele ustrojowe państw europejskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-MUPEUM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Modele ustrojowe państw europejskich |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Wykłady/konwersatoria dla 1 roku administracji zaocznej uzupełniajace magisterskie sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | niestacjonarne (zaoczne) |
Wymagania wstępne: | Student powinien dysponować podstawową wiedzą o ustroju państw respektujących zasady demokracji konstytucyjnej i ich instytucjach ustrojowych. Student powinien wykazywać się wiedzą o historii politycznej Europy i znaczeniu kultury w dziejach Starego Kontynentu. Student powinien wykazywać umiejętność abstrakcyjnego myślenia, identyfikowania kluczowych zasad ustrojowych, co pozwoli na wykształcenie zdolności do porównywania modeli ustrojowych oraz ich oceny z punktu wiedzenia efektywności demokracji, jakości polityk publicznych i partycypacji obywatelskiej. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wykształcenie rozumienia sensu różnych instytucji ustrojowych funkcjonujących w państwach europejskich, ich źródeł kulturowych i wpływu na jakość demokracji konstytucyjnej i zaufanie obywateli do władzy publicznej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Student nabywa wiedzę o tym, co wyróżnia europejski model demokracji konstytucyjnej i o różnych formach ustrojowych stosowanych w państwach europejskich.Nabywa pogłębioną wiedzę dotyczącą modeli ustrojowych funkcjonujących w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Hiszpanii, Włoszech, krajach Beneluxu, w wybranych państwach skandynawskich, bałtyckich i państwach Europy Wschodniej. Umiejętności. student uczy się rozpoznawać wewnętrzną logikę instytucji , ich podłoże historyczne i kulturowe oraz identyfikować skutki przyjętych regulacji dla efektywności demokracji, dobrej administracji , jakości polityk publicznych , partycypacji obywateli w życiu publicznym i zaufania obywateli do państwa. Student nabywa umiejętności analizowania i oceny stosowanych instytucji i planów ich reformowania. Kompetencje społeczne Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, dyskutować i wspólnie omawiać i wybierać różne ścieżki reform ustrojowych. Student potrafi budować uzasadnienie dla różnych rozwiązań instytucjonalnych w ramach modelu demokracji konstytucyjnej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Olgierd Górecki | |
Prowadzący grup: | Olgierd Górecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kazimierz Ujazdowski | |
Prowadzący grup: | Kazimierz Ujazdowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kazimierz Ujazdowski | |
Prowadzący grup: | Kazimierz Ujazdowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kazimierz Ujazdowski | |
Prowadzący grup: | Kazimierz Ujazdowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kazimierz Ujazdowski | |
Prowadzący grup: | Kazimierz Ujazdowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kazimierz Ujazdowski | |
Prowadzący grup: | Kazimierz Ujazdowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | |
Metody dydaktyczne: | Podstawową metodą kształcenia jest wykład konwencjonalny i problemowy, wzbogacony o elementy konwersatoryjne. Wykład stanowi słowne przekazywanie określonych treści kształcenia w postaci wypowiedzi ciągłej, usystematyzowanej, w przystępnej formie, zgodnej z zasadami logiki. Polega na podaniu gotowej wiedzy w naukowej postaci z uwzględnieniem terminologii właściwej prawu konstytucyjnemu i politologii. W zależności od realizowanej treści programowej, wykład może być także poświęcony omówieniu jakiegoś problemu, w tym sposobów oraz końcowego rozwiązania tego problemu. Cechuje go wówczas nawiązanie szerszego kontaktu wykładowcy ze słuchaczami, polegającego na uważnym, aktywnym śledzeniu wywodu wykładowcy i rozumowaniu równolegle z nauczycielem. Ponadto wykład połączony jest w pewnym stopniu z bezpośrednią aktywnością samych słuchaczy, skierowaną na rozwiązanie problemów teoretycznych lub praktycznych. Największą jego wartością jest udział studentów w poszukiwaniu odpowiedzi, dochodzeniu do prawdy i bronieniu własnego stanowiska. Wykład ten jest swoistym dialogiem pomiędzy wykładowcą a słuchaczami, którzy poprzez działanie dochodzą do rozwiązania problemu. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Cykl wykładu jest zakończony egzaminem pisemnym, w formie rozbudowanego i przekrojowego testu jednokrotnego wyboru, którego pytania dotyczą wszystkich wymienionych treści przedmiotu (efekty kształcenia w zakresie wiedzy). Pozytywne zaliczenie egzaminu wiąże się z otrzymaniem ponad połowy punktów z testu. Ocena zgodna z regulaminem studiów. Kryteria oceniania: 5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne; 4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami; 4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy; 3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami; 3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria; 2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Demokracja konstytucyjna w państwach europejskich - główne właściwości. 2. Podstawowe problemy ustrojowe: - Efektywność i stabilność władzy wykonawczej; - Niezależność sądownictwa i jej konsekwencje ustrojowe; - Pozycja sądownictwa konstytucyjnego; - Selekcja elit politycznych i administracyjnych; - Federalizacja i regionalizacja państw europejskich; - Relacje państwo - wspólnoty religijne; - Odpowiedź na kryzys parlamentaryzmu; - Nowe formy demokracji bezpośredniej; - Reakcje na populizm - wymiar ustrojowy; - Zmiany instytucjonalne pod wpływem udziału w UE. 3. Prezentacja oryginalnych instytucji ustrojowych wybranych państw europejskich, ich podłoża kulturowego i planów naprawy systemu konstytucyjnego (dot. państw z konstytucji podanych w literaturze podstawowej). 4. Zagadnienia szczegółowe: - Budowanie i reformowanie ustrojów na przykładzie Francji i Wielkiej Brytanii. - Ustrój i znaczenie miast w państwach europejskich. - Gabinety polityczne a biurokracja w procesie rządzenia. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Konstytucje Belgii, Danii, Estonii , Francji, Hiszpanii ,Niemiec,Szwajcarii, Węgier ,Wielkiej Brytanii, Włoch. [ wskazane fragmenty] 2. M. Bożek, System konstytucyjny RFN, Wyd. Sejmowe 2017 3. T. Wieciech, System konstytucyjny Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, Wyd. Sejmowe 2019 4. K.M. Ujazdowski, V Republika Francuska Idee, Konstytucja,interpretacje, OMP 201O. Literatura uzupełniająca: 1. G. Smith, Życie polityczne w Europie Zachodniej, WydL Puls 1992 2. P.Rosanvallon, Dobre rządy, Dialog 2018. E.Mendoza, Co z tą Katalonią, Postfactum 2018 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.