UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawo administracyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0500-PADCPD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawo administracyjne
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Ćwiczenia dla 2 roku prawa dziennego sem. letni
Ćwiczenia dla 2 roku prawa dziennego sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza w zakresie organizacji i funkcjonowania administracji publicznej w Polsce.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń

Skrócony opis:

Przekazanie studentom wiedzy z zakresu teorii prawa administracyjnego i prawa materialnego, z uwzględnieniem rozwoju instytucji prawa administracyjnego, orzecznictwa sądowego i prawa wspólnotowego.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student:

Ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk prawnych, ich miejscu w systemie nauk społecznych i humanistycznych oraz relacjach do innych nauk; W01

Zna systematykę nauk prawnych, w szczególności obowiązujące w tym zakresie podziały, ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi; W02

Zna aparat pojęciowy z zakresu nauk prawnych, terminologię języka prawnego i prawniczego; W04

Zna źródła oraz metody interpretacji norm prawnych a także rozumie ich zastosowanie; W03

Ma poszerzoną wiedzę o zjawiskach społecznych i gospodarczych determinujących stanowienie i stosowanie prawa; W05

Zna uwarunkowania normatywne dotyczące zasad tworzenia i stosowania norm i aktów prawnych na płaszczyźnie krajowej oraz międzynarodowej; W07

Ma rozszerzoną wiedzę o instytucjach prawa materialnego i formalnego w obrębie poszczególnych subdyscyplin prawnych prawa publicznego i prywatnego; W08

Ma uporządkowaną i usystematyzowaną wiedzę w zakresie podstaw i zasad funkcjonowania władzy prawodawczej, wykonawczej, sądowniczej, organów ochrony prawnej oraz administracji publicznej; W09

Zna poszczególne kategorie uczestników obrotu prawnego na płaszczyźnie krajowej i międzynarodowej; W11

Umiejętności

Student:

Potrafi prawidłowo dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych i analizować ich powiązania z różnymi obszarami działalności prawnej oraz potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu prawa i powiązanych z nim dyscyplin w celu analizy problemów prawnych i poszukiwania sposobów ich rozwiązywania U01;

Umie posługiwać się tekstem i interpretować tekst w języku prawniczym U03;

Ma umiejętność w sposób klarowny, spójny i zwięzły komunikować się w mowie i piśmie, bowiem potrafi konstruować rozbudowane uzasadnienia na tematy dotyczące prawa z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, przy wykorzystaniu piśmiennictwa i orzecznictwa oraz dorobku innych dyscyplin naukowych U04;

Potrafi samodzielnie sporządzać pisma prawnicze, również w języku obcym wykazując się znajomością prawa i umiejętnością jego stosowania w praktyce U07;

Potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi instytucjami prawa, w celu analizowania problemów praktycznych U09;

Ma umiejętność posługiwania się w praktyce poznanymi

systemami normatywnymi oraz normami i regułami

zawodowymi, etycznymi; U11

Potrafi wybrać i zastosować metodę pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych, potrafi twórczo animować zawodowy

rozwój własny w oparciu o umiejętności nabyte dzięki praktyce zawodowej U12;

Kompetencje społeczne

Student:

Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K01

Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę w oparciu o model interdyscyplinarny; K05

Rozumie i szanuje ograniczenia prawne i etyczne związane z wykonywaniem poszczególnych zawodów prawniczych K08

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Korzeniowski
Prowadzący grup: Maria Karcz-Kaczmarek, Marek Lewicki, Sylwia Łakoma
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie WPiA UŁ.

Metody dydaktyczne:

Metody podające - wykład konwencjonalny (informacyjny) z elementami wykładu problemowego.

Metody poszukujące - ćwiczenia oparte na wykorzystaniu literatury naukowej, analizie aktów prawnych i orzecznictwa.

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin sprawdzający nabycie przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych stanowiących założone efekty kształcenia poprzez skonstruowanie odpowiednich pytań opisowych. Ponadto, student zobowiązany jest przygotować skargę na uchwałę organu samorządu terytorialnego albo na rozstrzygnięcie nadzorcze.


Zaliczenie ćwiczeń:

- bieżąca praca studenta na zajęciach,

- sprawdzenie wiedzy studenta przez prowadzących ćwiczenia w swoich grupach – praca pisemna (kolokwium) lub odpowiedź ustna.



Oceny:

5 (bardzo dobry) - wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne są sporadyczne drobne usterki formalne);

4+ (dobry plus) - praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami;

4 (dobry) - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów;

3+ (dostateczny plus) - praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znacznymi błędami;

3 (dostateczny) - praca spełnia minimalne kryteria;

2 (niedostateczny) - praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

kolokwium

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Pojęcie i cechy administracji publicznej,

2. Pojęcie i cechy prawa administracyjnego,

3. Podstawowe pojęcia prawa administracyjnego,

4. Zasady prawa administracyjnego,

5. Źródła prawa administracyjnego,

6. Podmioty administrujące,

7. Podział terytorialny,

8. Ustrój administracji rządowej,

9. Ustrój administracji samorządowej,

10. Prawne formy działania administracji

11. Kontrola administracji

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Prawo administracyjne. Pojęcia instytucje zasady w teorii i orzecznictwie, red. M. Stahl, Warszawa 2021 r.,

2. J. Zimmermann, Prawo administracyjne, Warszawa 2022 r.,

3. M. Wierzbowski, J. Jagielski (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2022 r.

4. J. Stelmasiak, M. Zdyb (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2020

Literatura uzupełniająca:

1. Z. Duniewska, M. Stahl, Legislacja administracyjna. Teoria, orzecznictwo, praktyka, Warszawa 2012 r.,

2. M. Stahl, M. Lewicki, Sankcje administracyjne, Warszawa 2011 r.,

3. Z. Duniewska, M. Stahl, Odpowiedzialność administracji i w administracji, Warszawa 2013 r.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Korzeniowski
Prowadzący grup: Maria Karcz-Kaczmarek, Marek Lewicki, Sylwia Łakoma
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie WPiA UŁ.

Metody dydaktyczne:

Metody podające - wykład konwencjonalny (informacyjny) z elementami wykładu problemowego.

Metody poszukujące - ćwiczenia oparte na wykorzystaniu literatury naukowej, analizie aktów prawnych i orzecznictwa.

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin sprawdzający nabycie przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych stanowiących założone efekty kształcenia poprzez skonstruowanie odpowiednich pytań opisowych. Ponadto, student zobowiązany jest przygotować skargę na uchwałę organu samorządu terytorialnego albo na rozstrzygnięcie nadzorcze.


Zaliczenie ćwiczeń:

- bieżąca praca studenta na zajęciach,

- sprawdzenie wiedzy studenta przez prowadzących ćwiczenia w swoich grupach – praca pisemna (kolokwium) lub odpowiedź ustna.



Oceny:

5 (bardzo dobry) - wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne są sporadyczne drobne usterki formalne);

4+ (dobry plus) - praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami;

4 (dobry) - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów;

3+ (dostateczny plus) - praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znacznymi błędami;

3 (dostateczny) - praca spełnia minimalne kryteria;

2 (niedostateczny) - praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

kolokwium

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Pojęcie i cechy administracji publicznej,

2. Pojęcie i cechy prawa administracyjnego,

3. Podstawowe pojęcia prawa administracyjnego,

4. Zasady prawa administracyjnego,

5. Źródła prawa administracyjnego,

6. Podmioty administrujące,

7. Podział terytorialny,

8. Ustrój administracji rządowej,

9. Ustrój administracji samorządowej,

10. Prawne formy działania administracji

11. Kontrola administracji

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Prawo administracyjne. Pojęcia instytucje zasady w teorii i orzecznictwie, red. M. Stahl, Warszawa 2021 r.,

2. J. Zimmermann, Prawo administracyjne, Warszawa 2022 r.,

3. M. Wierzbowski, J. Jagielski (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2022 r.

4. J. Stelmasiak, M. Zdyb (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2020

Literatura uzupełniająca:

1. Z. Duniewska, M. Stahl, Legislacja administracyjna. Teoria, orzecznictwo, praktyka, Warszawa 2012 r.,

2. M. Stahl, M. Lewicki, Sankcje administracyjne, Warszawa 2011 r.,

3. Z. Duniewska, M. Stahl, Odpowiedzialność administracji i w administracji, Warszawa 2013 r.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Król
Prowadzący grup: Maria Karcz-Kaczmarek, Marek Lewicki, Sylwia Łakoma
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie WPiA UŁ.

Metody dydaktyczne:

Metody podające - wykład konwencjonalny (informacyjny) z elementami wykładu problemowego.

Metody poszukujące - ćwiczenia oparte na wykorzystaniu literatury naukowej, analizie aktów prawnych i orzecznictwa.

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin sprawdzający nabycie przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych stanowiących założone efekty kształcenia poprzez skonstruowanie odpowiednich pytań opisowych. Ponadto, student zobowiązany jest przygotować skargę na uchwałę organu samorządu terytorialnego albo na rozstrzygnięcie nadzorcze.


Zaliczenie ćwiczeń:

- bieżąca praca studenta na zajęciach,

- sprawdzenie wiedzy studenta przez prowadzących ćwiczenia w swoich grupach – praca pisemna (kolokwium) lub odpowiedź ustna.



Oceny:

5 (bardzo dobry) - wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne są sporadyczne drobne usterki formalne);

4+ (dobry plus) - praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami;

4 (dobry) - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów;

3+ (dostateczny plus) - praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znacznymi błędami;

3 (dostateczny) - praca spełnia minimalne kryteria;

2 (niedostateczny) - praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Pojęcie i cechy administracji publicznej,

2. Pojęcie i cechy prawa administracyjnego,

3. Podstawowe pojęcia prawa administracyjnego,

4. Zasady prawa administracyjnego,

5. Źródła prawa administracyjnego,

6. Podmioty administrujące,

7. Podział terytorialny,

8. Ustrój administracji rządowej,

9. Ustrój administracji samorządowej,

10. Prawne formy działania administracji

11. Kontrola administracji

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Prawo administracyjne. Pojęcia instytucje zasady w teorii i orzecznictwie, red. M. Stahl, Warszawa 2021 r.,

2. J. Zimmermann, Prawo administracyjne, Warszawa 2020 r.,

3. M. Wierzbowski, J. Jagielski (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2020 r.

4. J. Stelmasiak, M. Zdyb (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2020

Literatura uzupełniająca:

1. Z. Duniewska, M. Stahl, Legislacja administracyjna. Teoria, orzecznictwo, praktyka, Warszawa 2012 r.,

2. M. Stahl, M. Lewicki, Sankcje administracyjne, Warszawa 2011 r.,

3. Z. Duniewska, M. Stahl, Odpowiedzialność administracji i w administracji, Warszawa 2013 r.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Król
Prowadzący grup: Maria Karcz-Kaczmarek, Marek Lewicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie WPiA UŁ.

Metody dydaktyczne:

Metody podające - wykład konwencjonalny (informacyjny) z elementami wykładu problemowego.

Metody poszukujące - ćwiczenia oparte na wykorzystaniu literatury naukowej, analizie aktów prawnych i orzecznictwa.

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin sprawdzający nabycie przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych stanowiących założone efekty kształcenia poprzez skonstruowanie odpowiednich pytań opisowych. Ponadto, student zobowiązany jest przygotować skargę na uchwałę organu samorządu terytorialnego albo na rozstrzygnięcie nadzorcze.


Zaliczenie ćwiczeń:

- bieżąca praca studenta na zajęciach,

- sprawdzenie wiedzy studenta przez prowadzących ćwiczenia w swoich grupach – praca pisemna (kolokwium) lub odpowiedź ustna.



Oceny:

5 (bardzo dobry) - wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne są sporadyczne drobne usterki formalne);

4+ (dobry plus) - praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami;

4 (dobry) - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów;

3+ (dostateczny plus) - praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znacznymi błędami;

3 (dostateczny) - praca spełnia minimalne kryteria;

2 (niedostateczny) - praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Pojęcie i cechy administracji publicznej,

2. Pojęcie i cechy prawa administracyjnego,

3. Podstawowe pojęcia prawa administracyjnego,

4. Zasady prawa administracyjnego,

5. Źródła prawa administracyjnego,

6. Podmioty administrujące,

7. Podział terytorialny,

8. Ustrój administracji rządowej,

9. Ustrój administracji samorządowej,

10. Prawne formy działania administracji

11. Kontrola administracji

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Prawo administracyjne. Pojęcia instytucje zasady w teorii i orzecznictwie, red. M. Stahl, Warszawa 2021 r.,

2. J. Zimmermann, Prawo administracyjne, Warszawa 2020 r.,

3. M. Wierzbowski, J. Jagielski (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2020 r.

4. J. Stelmasiak, M. Zdyb (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2020

Literatura uzupełniająca:

1. Z. Duniewska, M. Stahl, Legislacja administracyjna. Teoria, orzecznictwo, praktyka, Warszawa 2012 r.,

2. M. Stahl, M. Lewicki, Sankcje administracyjne, Warszawa 2011 r.,

3. Z. Duniewska, M. Stahl, Odpowiedzialność administracji i w administracji, Warszawa 2013 r.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Król
Prowadzący grup: Maria Karcz-Kaczmarek, Marek Lewicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie WPiA UŁ.

Metody dydaktyczne:

Metody podające - wykład konwencjonalny (informacyjny) z elementami wykładu problemowego.

Metody poszukujące - ćwiczenia oparte na wykorzystaniu literatury naukowej, analizie aktów prawnych i orzecznictwa.

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin sprawdzający nabycie przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych stanowiących założone efekty kształcenia poprzez skonstruowanie odpowiednich pytań opisowych. Ponadto, student zobowiązany jest przygotować skargę na uchwałę organu samorządu terytorialnego albo na rozstrzygnięcie nadzorcze.


Zaliczenie ćwiczeń:

- bieżąca praca studenta na zajęciach,

- sprawdzenie wiedzy studenta przez prowadzących ćwiczenia w swoich grupach – praca pisemna (kolokwium) lub odpowiedź ustna.



Oceny:

5 (bardzo dobry) - wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne są sporadyczne drobne usterki formalne);

4+ (dobry plus) - praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami;

4 (dobry) - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów;

3+ (dostateczny plus) - praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znacznymi błędami;

3 (dostateczny) - praca spełnia minimalne kryteria;

2 (niedostateczny) - praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Pojęcie i cechy administracji publicznej,

2. Pojęcie i cechy prawa administracyjnego,

3. Podstawowe pojęcia prawa administracyjnego,

4. Zasady prawa administracyjnego,

5. Źródła prawa administracyjnego,

6. Podmioty administrujące,

7. Podział terytorialny,

8. Ustrój administracji rządowej,

9. Ustrój administracji samorządowej,

10. Prawne formy działania administracji

11. Kontrola administracji

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Prawo administracyjne. Pojęcia instytucje zasady w teorii i orzecznictwie, red. M. Stahl, Warszawa 2021 r.,

2. J. Zimmermann, Prawo administracyjne, Warszawa 2020 r.,

3. M. Wierzbowski, J. Jagielski (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2020 r.

4. J. Stelmasiak, M. Zdyb (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2020

Literatura uzupełniająca:

1. Z. Duniewska, M. Stahl, Legislacja administracyjna. Teoria, orzecznictwo, praktyka, Warszawa 2012 r.,

2. M. Stahl, M. Lewicki, Sankcje administracyjne, Warszawa 2011 r.,

3. Z. Duniewska, M. Stahl, Odpowiedzialność administracji i w administracji, Warszawa 2013 r.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Stahl
Prowadzący grup: Maria Karcz-Kaczmarek, Renata Lewicka, Marek Lewicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie WPiA UŁ.

Metody dydaktyczne:

Metody podające - wykład konwencjonalny (informacyjny) z elementami wykładu problemowego.

Metody poszukujące - ćwiczenia oparte na wykorzystaniu literatury naukowej, analizie aktów prawnych i orzecznictwa.

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin sprawdzający nabycie przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych stanowiących założone efekty kształcenia poprzez skonstruowanie odpowiednich pytań opisowych. Ponadto, student zobowiązany jest przygotować skargę na uchwałę organu samorządu terytorialnego albo na rozstrzygnięcie nadzorcze.


Zaliczenie ćwiczeń:

- bieżąca praca studenta na zajęciach,

- sprawdzenie wiedzy studenta przez prowadzących ćwiczenia w swoich grupach – praca pisemna (kolokwium) lub odpowiedź ustna.



Oceny:

5 (bardzo dobry) - wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne są sporadyczne drobne usterki formalne);

4+ (dobry plus) - praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami;

4 (dobry) - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów;

3+ (dostateczny plus) - praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znacznymi błędami;

3 (dostateczny) - praca spełnia minimalne kryteria;

2 (niedostateczny) - praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Pojęcie i cechy administracji publicznej,

2. Pojęcie i cechy prawa administracyjnego,

3. Podstawowe pojęcia prawa administracyjnego,

4. Zasady prawa administracyjnego,

5. Źródła prawa administracyjnego,

6. Podmioty administrujące,

7. Podział terytorialny,

8. Ustrój administracji rządowej,

9. Ustrój administracji samorządowej,

10. Prawne formy działania administracji

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Prawo administracyjne. Pojęcia instytucje zasady w teorii i orzecznictwie, red. M. Stahl, Warszawa 2016 r.,

2. J. Zimmermann, Prawo administracyjne, Warszawa 2016 r.,

3. E. Ura, Prawo administracyjne, Warszawa 2015 r.,

4. J. Boć, Prawo administracyjne, Wrocław 2010 r.

5. red. M. Wierzbowski, Prawo administracyjne, Warszawa 2010 r.

Literatura uzupełniająca:

1. Z. Duniewska, M. Stahl, Legislacja administracyjna. Teoria, orzecznictwo, praktyka, Warszawa 2012 r.,

2. M. Stahl, M. Lewicki, Sankcje administracyjne, Warszawa 2011 r.,

3. Z. Duniewska, M. Stahl, Odpowiedzialność administracji i w administracji, Warszawa 2013 r.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Stahl
Prowadzący grup: Łukasz Kamiński, Maria Karcz-Kaczmarek, Artur Krakała, Marek Lewicki, Sylwia Łakoma, Agnieszka Wilczyńska, Przemysław Wilczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie WPiA UŁ.

Metody dydaktyczne:

Metody podające - wykład konwencjonalny (informacyjny) z elementami wykładu problemowego.

Metody poszukujące - ćwiczenia oparte na wykorzystaniu literatury naukowej, analizie aktów prawnych i orzecznictwa.

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin sprawdzający nabycie przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych stanowiących założone efekty kształcenia poprzez skonstruowanie odpowiednich pytań opisowych. Ponadto, student zobowiązany jest przygotować skargę na uchwałę organu samorządu terytorialnego albo na rozstrzygnięcie nadzorcze.


Zaliczenie ćwiczeń:

- bieżąca praca studenta na zajęciach,

- sprawdzenie wiedzy studenta przez prowadzących ćwiczenia w swoich grupach – praca pisemna (kolokwium) lub odpowiedź ustna.



Oceny:

5 (bardzo dobry) - wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne są sporadyczne drobne usterki formalne);

4+ (dobry plus) - praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami;

4 (dobry) - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów;

3+ (dostateczny plus) - praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znacznymi błędami;

3 (dostateczny) - praca spełnia minimalne kryteria;

2 (niedostateczny) - praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Pojęcie i cechy administracji publicznej,

2. Pojęcie i cechy prawa administracyjnego,

3. Podstawowe pojęcia prawa administracyjnego,

4. Zasady prawa administracyjnego,

5. Źródła prawa administracyjnego,

6. Podmioty administrujące,

7. Podział terytorialny,

8. Ustrój administracji rządowej,

9. Ustrój administracji samorządowej,

10. Prawne formy działania administracji

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Prawo administracyjne. Pojęcia instytucje zasady w teorii i orzecznictwie, red. M. Stahl, Warszawa 2016 r.,

2. J. Zimmermann, Prawo administracyjne, Warszawa 2016 r.,

3. E. Ura, Prawo administracyjne, Warszawa 2015 r.,

4. J. Boć, Prawo administracyjne, Wrocław 2010 r.

5. red. M. Wierzbowski, Prawo administracyjne, Warszawa 2010 r.

Literatura uzupełniająca:

1. Z. Duniewska, M. Stahl, Legislacja administracyjna. Teoria, orzecznictwo, praktyka, Warszawa 2012 r.,

2. M. Stahl, M. Lewicki, Sankcje administracyjne, Warszawa 2011 r.,

3. Z. Duniewska, M. Stahl, Odpowiedzialność administracji i w administracji, Warszawa 2013 r.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6