Postępowanie administracyjne na świecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-PANSMZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Postępowanie administracyjne na świecie |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | niestacjonarne (zaoczne) |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać wiedzę z zakresu ogólnej i szczególnej (materialnej) części prawa administracyjnego. W szczególności student musi dysponować wiadomościami dotyczącymi ustroju administracji publicznej w Polsce. Musi znać podstawowe pojęcia związane z administracją publiczną, takie jak organ administracji, urząd, samorząd terytorialny, administracja rządowa, etc. Wymagana jest również znajomość problematyki prawnych form działania administracji, z akcentem na formy władcze, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnego aktu administracyjnego. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy o strukturze normatywnej postępowania administracyjnego w wybranych porządkach obcych w powiązaniu z elementami teorii prawa administracyjnego procesowego oraz z odniesieniami do orzecznictwa sądowego w stopniu pozwalającym na samodzielne rozwiązywanie problemów w zakresie postępowania administracyjnego z wykorzystaniem metody prawnoporównawczej. |
Efekty uczenia się: |
Student: - ma podstawową wiedzę z zakresu wybranych regulacji prawa proceduralnego wybranych państw obcych, - potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu nauk administracji i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów z zakresu administracji, - potrafi ocenić przydatność typowych w obcych systemach metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań administracji, - potrafi posługiwać się podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu prawa porównawczego w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań w administracji, potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów, - potrafi analizować i interpretować obce teksty prawne i naukowe oraz wykorzystywać orzecznictwo sądów obcych w celu rozwiązywania podstawowych problemów będących przedmiotem analizy, - wykorzystuje zdobytą wiedzę do stosowania prawa w instytucjach administracji, a zwłaszcza do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej, - ma umiejętność merytorycznej argumentacji i formułowania wniosków i samodzielnych sądów dotyczących zastosowania przepisów prawnych z wykorzystaniem metody prawnoporównawczej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N K
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Wojtuń | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO K
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Wojtuń | |
Prowadzący grup: | Maciej Wojtuń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO K
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Wojtuń | |
Prowadzący grup: | Maciej Wojtuń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | |
Metody dydaktyczne: | W ramach wykładu kursowego podstawową metodę dydaktyczną stanowi wykład konwencjonalny połączony z elementami wykładu problemowego. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin sprawdzający nabycie przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, stanowiących założone efekty kształcenia, przez odpowiednio skonstruowane pytania wymagające wypowiedzi opisowych. Kryteria oceniania: 5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Pojęcie postępowania administracyjnego w wybranych systemach obcych. 2. Źródła prawa postępowania administracyjnego. 3. Pierwsze kodyfikacje postępowania administracyjnego w Europie i na świecie i ich wpływ na kształtowanie się rodzimego porządku prawnego oraz wybranych systemów europejskich; 4. Wpływ prawa unijnego na kształtowanie się postępowania administracyjnego w Polsce i za granicą. 5. Prawne formy działania administracji w ujęciu prawnoporównawczym. 6. Dostęp do postępowania administracyjnego w systemach obcych. 7. Kategorie procedur administracyjnych. 8. Cechy współczesnego postępowania administracyjnego w ujęciu prawnoporównawczym. 9. Zasady postępowania administracyjnego. 9. Przebieg postępowania administracyjnego. 10. Współcześnie wykorzystywane środki zaskarżenia w postępowaniu administracyjnym (typologia). 11. Pojęcie trybów nadzwyczajnych w wybranych systemach obcych. 12. Sądowa kontrola w ujęciu prawnoporównawczym. |
|
Literatura: |
D. J. Harris, M. O’Boyle, E. P. Bates, C. M. Buckley, Law of the European Convention on Hu-man Rights, Oxford–New York 2009; Judicial Lawmaking and Administrative Law, ed. F. Stro-ink, E. van der Linden, Antwerpen–Oxford 2005; Z. Kmieciak, Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne a prawo europejskie, Warszawa 2010; A. Krawczyk, Reforma sądownictwa administracyjnego w Austrii, PiP nr 4/2013; Postępowanie administracyjne w Europie, red. Z. Kmieciak, Warszawa 2010; Przyszłość sądownictwa administracyjnego w Polsce z uwzględnieniem tendencji europejskich, red. I. Lipowicz, Z. Kmieciak, Warszawa 2012; G. Rossi, Principi di diritto amministrativo, Torino 2010; Sądownictwo administracyjne w Europie Zachodniej, red. L. Garlicki, Warszawa 1990; System prawa administracyjnego, Instytucje prawa administracyjnego, t. 1, Warszawa 2010 i Europeizacja prawa administracyjnego, t. 3, Warszawa 2014, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, Warszawa 2010; E. Zoller, Introduction to Public Law: A Comparative Study, Leiden 2008. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N K
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Krawczyk | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | |
Metody dydaktyczne: | W ramach wykładu kursowego podstawową metodę dydaktyczną stanowi wykład konwencjonalny połączony z elementami wykładu problemowego. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin sprawdzający nabycie przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, stanowiących założone efekty kształcenia, przez odpowiednio skonstruowane pytania wymagające wypowiedzi opisowych. Kryteria oceniania: 5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Pojęcie postępowania administracyjnego w wybranych systemach obcych. 2. Źródła prawa postępowania administracyjnego. 3. Pierwsze kodyfikacje postępowania administracyjnego w Europie i na świecie i ich wpływ na kształtowanie się rodzimego porządku prawnego oraz wybranych systemów europejskich; 4. Wpływ prawa unijnego na kształtowanie się postępowania administracyjnego w Polsce i za granicą. 5. Prawne formy działania administracji w ujęciu prawnoporównawczym. 6. Dostęp do postępowania administracyjnego w systemach obcych. 7. Kategorie procedur administracyjnych. 8. Cechy współczesnego postępowania administracyjnego w ujęciu prawnoporównawczym. 9. Zasady postępowania administracyjnego. 9. Przebieg postępowania administracyjnego. 10. Współcześnie wykorzystywane środki zaskarżenia w postępowaniu administracyjnym (typologia). 11. Pojęcie trybów nadzwyczajnych w wybranych systemach obcych. 12. Sądowa kontrola w ujęciu prawnoporównawczym. |
|
Literatura: |
D. J. Harris, M. O’Boyle, E. P. Bates, C. M. Buckley, Law of the European Convention on Hu-man Rights, Oxford–New York 2009; Judicial Lawmaking and Administrative Law, ed. F. Stro-ink, E. van der Linden, Antwerpen–Oxford 2005; Z. Kmieciak, Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne a prawo europejskie, Warszawa 2010; A. Krawczyk, Reforma sądownictwa administracyjnego w Austrii, PiP nr 4/2013; Postępowanie administracyjne w Europie, red. Z. Kmieciak, Warszawa 2010; Przyszłość sądownictwa administracyjnego w Polsce z uwzględnieniem tendencji europejskich, red. I. Lipowicz, Z. Kmieciak, Warszawa 2012; G. Rossi, Principi di diritto amministrativo, Torino 2010; Sądownictwo administracyjne w Europie Zachodniej, red. L. Garlicki, Warszawa 1990; System prawa administracyjnego, Instytucje prawa administracyjnego, t. 1, Warszawa 2010 i Europeizacja prawa administracyjnego, t. 3, Warszawa 2014, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, Warszawa 2010; E. Zoller, Introduction to Public Law: A Comparative Study, Leiden 2008. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.