Prawo administracyjne część ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-PAOCAZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawo administracyjne część ogólna |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Ćwiczenia dla 2 roku administracji zaocznej licencjat sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Elementarna wiedza na temat podstawowych pojęć prawnych, źródeł prawa i wykładni oraz na temat podmiotów władzy publicznej. |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia obejmujące analizę tekstów prawnych, orzecznictwa sądowego, prezentację zagadnień prawnych, rozwiązywanie kazusów prawnych wraz z dyskusją. Stosowana jest również metoda referatowa. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy, Student: - definiuje pojęcie administracji i prawa administracyjnego (WO1), - określa źródła prawa administracyjnego, dokonuje ich klasyfikacji (WO2, UO2, UO9, U11, KO1); - zna zasady prawa administracyjnego, rozumie ich treść i potrafi posługiwać się tą wiedzą (WO2, UO3, UO5, KO5, KO8); - ma podstawową wiedzę dotyczącą ustroju administracji publicznej, potrafi określić strukturę tej administracji (WO4, UO5, UO7); - definiuje kontrolę administracji, dokonuje jej klasyfikacji i potrafi scharakteryzować poszczególne jej rodzaje (WO3, WO5, UO4). W zakresie umiejętności, Student: - identyfikuje poszczególne podmioty administrujące, zna ich podstawowe cechy oraz potrafi wskazać relacje między tymi podmiotami (WO5, UO2); - potrafi zdefiniować poszczególne prawne formy działania administracji i wskazać ich przydatność w konkretnych działaniach administracji (WO2, UO1, UO3, UO4, UO7, UO9, U11). W zakresie kompetencji społecznych, Student: - ma świadomość zmienności prawa administracyjnego (KO1, KO8). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Godlewski | |
Prowadzący grup: | Paula Białkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów ( siatce godzin),dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | W ramach ćwiczeń stosowane są metody problemowe, case study, dyskusja i uzupełniająco metoda referatu. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie ćwiczeń: Metody i kryteria oceniania są ustalane przez prowadzących ćwiczenia. Zaleca się uwzględnienie obecności na zajęciach, aktywności i pracy z literaturą. Przyjęte przez prowadzących ćwiczenia metody i kryteria oceniania muszą weryfikować założone efekty kształcenia Kryteria oceniania dla obu form kształcenia: 5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Kolokwium zaliczające. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Ustrój administracji państwowej 1.Administracja centralna : Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej, Rada Ministrów., Prezes Rady Ministrów, Ministrowie, Organy centralne (kierownicy urzędów centralnych). 2. Terenowa administracja rządowa: Zagadnienia wstępne Wojewoda, Rządowa administracja zespolona w województwie, Wojewódzka administracja niezespolona 3. Samorząd terytorialny. Struktura organizacyjna samorządu terytorialnego. Strukturalny model samorządu terytorialnego: Gmina (miasto na prawach powiatu), Powiat, Województwo samorządowe . 4. Zadania samorządu terytorialnego Klasyfikacja zadań samorządu terytorialnego; Zadania gminy; Zadania powiatu; Zadania województwa samorządowego 5. Prawo miejscowe, źródła prawa pochodzące od terenowych organów administracji rządowej; źródła prawa pochodzące od organów gmin, źródła prawa pochodzące od organów powiatu, źródła prawa pochodzące od organów samorządu województwa |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Prawo administracyjne . Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, red. Małgorzata Stahl,, Warszawa 2021 2. Podmioty administrujące [w:] System prawa administracyjnego , t.VI, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, Warszawa 2011. 3.Bogdan, Dolnicki, Samorząd terytorialny, Warszawa 2021 Literatura uzupełniająca: Dorota Dąbek, Jan Zimmermann, Problemy legislacji administracyjnej, Warszawa 2020 M. Karpiuk, J. Kostrubiec, M. Pażdzior, K. Popik-Chorąży, K. Sikora, Legislacja administracyjna, Warszawa 2013 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Król | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kamiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów ( siatce godzin),dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | W ramach ćwiczeń stosowane są metody problemowe, case study, dyskusja i uzupełniająco metoda referatu. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie ćwiczeń: Metody i kryteria oceniania są ustalane przez prowadzących ćwiczenia. Zaleca się uwzględnienie obecności na zajęciach, aktywności i pracy z literaturą. Przyjęte przez prowadzących ćwiczenia metody i kryteria oceniania muszą weryfikować założone efekty kształcenia Kryteria oceniania dla obu form kształcenia: 5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Kolokwium zaliczające. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Ustrój administracji państwowej 1.Administracja centralna : Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej, Rada Ministrów., Prezes Rady Ministrów, Ministrowie, Organy centralne (kierownicy urzędów centralnych). 2. Terenowa administracja rządowa: Zagadnienia wstępne Wojewoda, Rządowa administracja zespolona w województwie, Wojewódzka administracja niezespolona 3. Samorząd terytorialny. Struktura organizacyjna samorządu terytorialnego. Strukturalny model samorządu terytorialnego: Gmina (miasto na prawach powiatu), Powiat, Województwo samorządowe . 4. Zadania samorządu terytorialnego Klasyfikacja zadań samorządu terytorialnego; Zadania gminy; Zadania powiatu; Zadania województwa samorządowego 5. Prawo miejscowe, źródła prawa pochodzące od terenowych organów administracji rządowej; źródła prawa pochodzące od organów gmin, źródła prawa pochodzące od organów powiatu, źródła prawa pochodzące od organów samorządu województwa |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Prawo administracyjne . Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, red. Małgorzata Stahl,, Warszawa 2021 2. Podmioty administrujące [w:] System prawa administracyjnego , t.VI, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, Warszawa 2011. 3.Bogdan, Dolnicki, Samorząd terytorialny, Warszawa 2021 Literatura uzupełniająca: Dorota Dąbek, Jan Zimmermann, Problemy legislacji administracyjnej, Warszawa 2020 M. Karpiuk, J. Kostrubiec, M. Pażdzior, K. Popik-Chorąży, K. Sikora, Legislacja administracyjna, Warszawa 2013 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Król | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kłos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów ( siatce godzin),dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny z elementami wykładu konwersatoryjnego oraz ćwiczenia. W ramach ćwiczeń stosowane są metody problemowe, case study, dyskusja i uzupełniająco metoda referatu. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie przedmiotu następuje na podstawie egzaminu sprawdzającego założone efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych (pisemnego - test jednokrotnego wyboru - 25-35 pytań, 60 min.). Przedmiot zalicza przynajmniej 50% poprawnych odpowiedzi. Zaliczenie ćwiczeń: Metody i kryteria oceniania są ustalane przez prowadzących ćwiczenia. Zaleca się uwzględnienie obecności na zajęciach, aktywności i pracy z literaturą. Przyjęte przez prowadzących ćwiczenia metody i kryteria oceniania muszą weryfikować założone efekty kształcenia Kryteria oceniania dla obu form kształcenia: 5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | kolokwium |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Ustrój administracji państwowej 1.Administracja centralna : Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej, Rada Ministrów., Prezes Rady Ministrów, Ministrowie, Organy centralne (kierownicy urzędów centralnych). 2. Terenowa administracja rządowa: Zagadnienia wstępne Wojewoda, Rządowa administracja zespolona w województwie, Wojewódzka administracja niezespolona 3. Samorząd terytorialny. Struktura organizacyjna samorządu terytorialnego. Strukturalny model samorządu terytorialnego: Gmina (miasto na prawach powiatu), Powiat, Województwo samorządowe . 4. Zadania samorządu terytorialnego Klasyfikacja zadań samorządu terytorialnego; Zadania gminy; Zadania powiatu; Zadania województwa samorządowego 5. Prawo miejscowe, źródła prawa pochodzące od terenowych organów administracji rządowej; źródła prawa pochodzące od organów gmin, źródła prawa pochodzące od organów powiatu, źródła prawa pochodzące od organów samorządu województwa |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Prawo administracyjne . Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, red. Małgorzata Stahl,, Warszawa 2021 2. Podmioty administrujące [w:] System prawa administracyjnego , t.VI, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, Warszawa 2011. 3.Bogdan, Dolnicki, Samorząd terytorialny, Warszawa 2021 Literatura uzupełniająca: Dorota Dąbek, Jan Zimmermann, Problemy legislacji administracyjnej, Warszawa 2020 M. Karpiuk, J. Kostrubiec, M. Pażdzior, K. Popik-Chorąży, K. Sikora, Legislacja administracyjna, Warszawa 2013 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Król | |
Prowadzący grup: | Monika Wilanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów ( siatce godzin),dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny z elementami wykładu konwersatoryjnego oraz ćwiczenia. W ramach ćwiczeń stosowane są metody problemowe, case study, dyskusja i uzupełniająco metoda referatu. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie przedmiotu następuje na podstawie egzaminu sprawdzającego założone efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych (pisemnego - test jednokrotnego wyboru - 25-35 pytań, 60 min.). Przedmiot zalicza przynajmniej 50% poprawnych odpowiedzi. Zaliczenie ćwiczeń: Metody i kryteria oceniania są ustalane przez prowadzących ćwiczenia. Zaleca się uwzględnienie obecności na zajęciach, aktywności i pracy z literaturą. Przyjęte przez prowadzących ćwiczenia metody i kryteria oceniania muszą weryfikować założone efekty kształcenia Kryteria oceniania dla obu form kształcenia: 5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | kolokwium |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Ustrój administracji państwowej 1.Administracja centralna : Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej, Rada Ministrów., Prezes Rady Ministrów, Ministrowie, Organy centralne (kierownicy urzędów centralnych). 2. Terenowa administracja rządowa: Zagadnienia wstępne Wojewoda, Rządowa administracja zespolona w województwie, Wojewódzka administracja niezespolona 3. Samorząd terytorialny. Struktura organizacyjna samorządu terytorialnego. Strukturalny model samorządu terytorialnego: Gmina (miasto na prawach powiatu), Powiat, Województwo samorządowe . 4. Zadania samorządu terytorialnego Klasyfikacja zadań samorządu terytorialnego; Zadania gminy; Zadania powiatu; Zadania województwa samorządowego 5. Prawo miejscowe, źródła prawa pochodzące od terenowych organów administracji rządowej; źródła prawa pochodzące od organów gmin, źródła prawa pochodzące od organów powiatu, źródła prawa pochodzące od organów samorządu województwa |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Prawo administracyjne . Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, red. Małgorzata Stahl,, Warszawa 2021 2. Podmioty administrujące [w:] System prawa administracyjnego , t.VI, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, Warszawa 2011. 3.Bogdan, Dolnicki, Samorząd terytorialny, Warszawa 2021 Literatura uzupełniająca: Dorota Dąbek, Jan Zimmermann, Problemy legislacji administracyjnej, Warszawa 2020 M. Karpiuk, J. Kostrubiec, M. Pażdzior, K. Popik-Chorąży, K. Sikora, Legislacja administracyjna, Warszawa 2013 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO C
C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Król | |
Prowadzący grup: | Monika Król, Monika Wilanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów ( siatce godzin),dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny z elementami wykładu konwersatoryjnego oraz ćwiczenia. W ramach ćwiczeń stosowane są metody problemowe, case study, dyskusja i uzupełniająco metoda referatu. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie przedmiotu następuje na podstawie egzaminu sprawdzającego założone efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych (pisemnego - test jednokrotnego wyboru - 25-35 pytań, 60 min.). Przedmiot zalicza przynajmniej 50% poprawnych odpowiedzi. Zaliczenie ćwiczeń: Metody i kryteria oceniania są ustalane przez prowadzących ćwiczenia. Zaleca się uwzględnienie obecności na zajęciach, aktywności i pracy z literaturą. Przyjęte przez prowadzących ćwiczenia metody i kryteria oceniania muszą weryfikować założone efekty kształcenia Kryteria oceniania dla obu form kształcenia: 5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | kolokwium |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Ustrój administracji państwowej 1.Administracja centralna : Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej, Rada Ministrów., Prezes Rady Ministrów, Ministrowie, Organy centralne (kierownicy urzędów centralnych). 2. Terenowa administracja rządowa: Zagadnienia wstępne Wojewoda, Rządowa administracja zespolona w województwie, Wojewódzka administracja niezespolona 3. Samorząd terytorialny. Struktura organizacyjna samorządu terytorialnego. Strukturalny model samorządu terytorialnego: Gmina (miasto na prawach powiatu), Powiat, Województwo samorządowe . 4. Zadania samorządu terytorialnego Klasyfikacja zadań samorządu terytorialnego; Zadania gminy; Zadania powiatu; Zadania województwa samorządowego 5. Prawo miejscowe, źródła prawa pochodzące od terenowych organów administracji rządowej; źródła prawa pochodzące od organów gmin, źródła prawa pochodzące od organów powiatu, źródła prawa pochodzące od organów samorządu województwa |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Prawo administracyjne . Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, red. Małgorzata Stahl,, Warszawa 2021 2. Podmioty administrujące [w:] System prawa administracyjnego , t.VI, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, Warszawa 2011. 3.Bogdan, Dolnicki, Samorząd terytorialny, Warszawa 2021 Literatura uzupełniająca: Dorota Dąbek, Jan Zimmermann, Problemy legislacji administracyjnej, Warszawa 2020 M. Karpiuk, J. Kostrubiec, M. Pażdzior, K. Popik-Chorąży, K. Sikora, Legislacja administracyjna, Warszawa 2013 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO C
C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Król | |
Prowadzący grup: | Aneta Kaźmierska-Patrzyczna, Monika Król | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów ( siatce godzin),dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny z elementami wykładu konwersatoryjnego oraz ćwiczenia. W ramach ćwiczeń stosowane są metody problemowe, case study, dyskusja i uzupełniająco metoda referatu. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie przedmiotu następuje na podstawie egzaminu sprawdzającego założone efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych (pisemnego - test jednokrotnego wyboru - 25-35 pytań, 60 min.). Przedmiot zalicza przynajmniej 50% poprawnych odpowiedzi. Zaliczenie ćwiczeń: Metody i kryteria oceniania są ustalane przez prowadzących ćwiczenia. Zaleca się uwzględnienie obecności na zajęciach, aktywności i pracy z literaturą. Przyjęte przez prowadzących ćwiczenia metody i kryteria oceniania muszą weryfikować założone efekty kształcenia Kryteria oceniania dla obu form kształcenia: 5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Geneza, pojęcie i charakterystyka prawa administracyjnego, prawo administracyjne a inne gałęzie. 2. Pojęcie administracji, jej cech, funkcje i rozwój. 3. Podstawowe pojęcia prawa administracyjnego - stosunek administracyjnoprawny, sytuacja administracyjnoprawna, władztwo administracyjne i sankcja administracyjna, uznania administracyjne, dobra publiczne, ciężary publiczne, publiczne prawa podmiotowe. 4. Zasady prawa administracyjnego - pojęcie, systematyka i charakterystyka zasad. 5. Źródła prawa administracyjnego - pojęcie i cechy źródeł prawa administracyjnego, ogłaszanie źródeł prawa administracyjnego, swoiste źródła prawa i wykładnia prawa administracyjnego. 6. Podmioty administrujące - pojęcie i rodzaje podmiotów admi9nistrujących, cele, zadania, właściwość i kompetencja, prywatyzacja zadań publicznych, zlecanie funkcji z zakresu administracji publicznej. 7. Ustrój administracji publicznej - podział terytorialny, administracja centralna (zespolona i niezespolona), samorząd terytorialny. 8. Prawne formy działania administracji - pojęcie i klasyfikacja prawnych form działania administracji, charakterystyka form władczych i niewładczych. 9. Sfery ingerencji administracji - policja administracyjna, reglamentacja, zakaz ingerencji administracji, świadczenia materialne i niematerialne. 10. Kontrola administracji- pojęcie i rodzaje kontroli oraz ich charakterystyka. 11. Podstawy odpowiedzialności odszkodowawczej za działania administracji - podmiotowy i przedmiotowy zakres odpowiedzialności. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Prawo administracyjne . Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, red. Małgorzata Stahl, wyd. VI , Warszawa 2016. 2. Podmioty administrujące [w:] System prawa administracyjnego , t.VI, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, Warszawa 2011. 3. Legislacja administracyjna. Teoria, Orzecznictwo, Praktyka, red. M. Stahl, M. Kasiński, K. Wlaźlak, Warszawa 2012. Literatura uzupełniająca: 1. T. Bąkowski, P. Uziębło, G. Wierczyński, Zarys legislacji administracyjnej, Wrocław 2011. 2. Sprawiedliwość i zaufanie do władz publicznych w prawie administracyjnym , red. M. Stahl, M. Kasiński, K. Wlaźlak, Warszawa 2015. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO C
C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Król | |
Prowadzący grup: | Aneta Kaźmierska-Patrzyczna, Monika Król | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów ( siatce godzin),dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny z elementami wykładu konwersatoryjnego oraz ćwiczenia. W ramach ćwiczeń stosowane są metody problemowe, case study, dyskusja i uzupełniająco metoda referatu. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie przedmiotu następuje na podstawie egzaminu sprawdzającego założone efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych (pisemnego - test jednokrotnego wyboru - 25-35 pytań, 60 min.). Przedmiot zalicza przynajmniej 50% poprawnych odpowiedzi. Zaliczenie ćwiczeń: Metody i kryteria oceniania są ustalane przez prowadzących ćwiczenia. Zaleca się uwzględnienie obecności na zajęciach, aktywności i pracy z literaturą. Przyjęte przez prowadzących ćwiczenia metody i kryteria oceniania muszą weryfikować założone efekty kształcenia Kryteria oceniania dla obu form kształcenia: 5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Geneza, pojęcie i charakterystyka prawa administracyjnego, prawo administracyjne a inne gałęzie. 2. Pojęcie administracji, jej cech, funkcje i rozwój. 3. Podstawowe pojęcia prawa administracyjnego - stosunek administracyjnoprawny, sytuacja administracyjnoprawna, władztwo administracyjne i sankcja administracyjna, uznania administracyjne, dobra publiczne, ciężary publiczne, publiczne prawa podmiotowe. 4. Zasady prawa administracyjnego - pojęcie, systematyka i charakterystyka zasad. 5. Źródła prawa administracyjnego - pojęcie i cechy źródeł prawa administracyjnego, ogłaszanie źródeł prawa administracyjnego, swoiste źródła prawa i wykładnia prawa administracyjnego. 6. Podmioty administrujące - pojęcie i rodzaje podmiotów admi9nistrujących, cele, zadania, właściwość i kompetencja, prywatyzacja zadań publicznych, zlecanie funkcji z zakresu administracji publicznej. 7. Ustrój administracji publicznej - podział terytorialny, administracja centralna (zespolona i niezespolona), samorząd terytorialny. 8. Prawne formy działania administracji - pojęcie i klasyfikacja prawnych form działania administracji, charakterystyka form władczych i niewładczych. 9. Sfery ingerencji administracji - policja administracyjna, reglamentacja, zakaz ingerencji administracji, świadczenia materialne i niematerialne. 10. Kontrola administracji- pojęcie i rodzaje kontroli oraz ich charakterystyka. 11. Podstawy odpowiedzialności odszkodowawczej za działania administracji - podmiotowy i przedmiotowy zakres odpowiedzialności. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Prawo administracyjne . Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, red. Małgorzata Stahl, Warszawa 2021 2. Podmioty administrujące [w:] System prawa administracyjnego , t.VI, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, Warszawa 2011. 3. Legislacja administracyjna. Teoria, Orzecznictwo, Praktyka, red. M. Stahl, M. Kasiński, K. Wlaźlak, Warszawa 2012. Literatura uzupełniająca: 1. T. Bąkowski, P. Uziębło, G. Wierczyński, Zarys legislacji administracyjnej, Wrocław 2011. 2. Sprawiedliwość i zaufanie do władz publicznych w prawie administracyjnym , red. M. Stahl, M. Kasiński, K. Wlaźlak, Warszawa 2015. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszarda Michalska-Badziak | |
Prowadzący grup: | Monika Król | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów ( siatce godzin),dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny z elementami wykładu konwersatoryjnego oraz ćwiczenia. W ramach ćwiczeń stosowane są metody problemowe, case study, dyskusja i uzupełniająco metoda referatu. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie przedmiotu następuje na podstawie egzaminu sprawdzającego założone efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych (pisemnego - test jednokrotnego wyboru - 25-35 pytań, 60 min.). Przedmiot zalicza przynajmniej 50% poprawnych odpowiedzi. Zaliczenie ćwiczeń: Metody i kryteria oceniania są ustalane przez prowadzących ćwiczenia. Zaleca się uwzględnienie obecności na zajęciach, aktywności i pracy z literaturą. Przyjęte przez prowadzących ćwiczenia metody i kryteria oceniania muszą weryfikować założone efekty kształcenia Kryteria oceniania dla obu form kształcenia: 5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Geneza, pojęcie i charakterystyka prawa administracyjnego, prawo administracyjne a inne gałęzie. 2. Pojęcie administracji, jej cech, funkcje i rozwój. 3. Podstawowe pojęcia prawa administracyjnego - stosunek administracyjnoprawny, sytuacja administracyjnoprawna, władztwo administracyjne i sankcja administracyjna, uznania administracyjne, dobra publiczne, ciężary publiczne, publiczne prawa podmiotowe. 4. Zasady prawa administracyjnego - pojęcie, systematyka i charakterystyka zasad. 5. Źródła prawa administracyjnego - pojęcie i cechy źródeł prawa administracyjnego, ogłaszanie źródeł prawa administracyjnego, swoiste źródła prawa i wykładnia prawa administracyjnego. 6. Podmioty administrujące - pojęcie i rodzaje podmiotów admi9nistrujących, cele, zadania, właściwość i kompetencja, prywatyzacja zadań publicznych, zlecanie funkcji z zakresu administracji publicznej. 7. Ustrój administracji publicznej - podział terytorialny, administracja centralna (zespolona i niezespolona), samorząd terytorialny. 8. Prawne formy działania administracji - pojęcie i klasyfikacja prawnych form działania administracji, charakterystyka form władczych i niewładczych. 9. Sfery ingerencji administracji - policja administracyjna, reglamentacja, zakaz ingerencji administracji, świadczenia materialne i niematerialne. 10. Kontrola administracji- pojęcie i rodzaje kontroli oraz ich charakterystyka. 11. Podstawy odpowiedzialności odszkodowawczej za działania administracji - podmiotowy i przedmiotowy zakres odpowiedzialności. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Prawo administracyjne . Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, red. Małgorzata Stahl, wyd. VI , Warszawa 2016. 2. Podmioty administrujące [w:] System prawa administracyjnego , t.VI, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, Warszawa 2011. 3. Legislacja administracyjna. Teoria, Orzecznictwo, Praktyka, red. M. Stahl, M. Kasiński, K. Wlaźlak, Warszawa 2012. Literatura uzupełniająca: 1. T. Bąkowski, P. Uziębło, G. Wierczyński, Zarys legislacji administracyjnej, Wrocław 2011. 2. Sprawiedliwość i zaufanie do władz publicznych w prawie administracyjnym , red. M. Stahl, M. Kasiński, K. Wlaźlak, Warszawa 2015. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.