UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawo administracyjne część ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0500-PAOCAZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawo administracyjne część ogólna
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Ćwiczenia dla 2 roku administracji zaocznej licencjat sem. letni
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Elementarna wiedza na temat podstawowych pojęć prawnych, źródeł prawa i wykładni oraz na temat podmiotów władzy publicznej.


Skrócony opis:

Ćwiczenia obejmujące analizę tekstów prawnych, orzecznictwa sądowego, prezentację zagadnień prawnych, rozwiązywanie kazusów prawnych wraz z dyskusją. Stosowana jest również metoda referatowa.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy, Student:

- definiuje pojęcie administracji i prawa administracyjnego (WO1),

- określa źródła prawa administracyjnego, dokonuje ich klasyfikacji (WO2, UO2, UO9, U11, KO1);

- zna zasady prawa administracyjnego, rozumie ich treść i potrafi posługiwać się tą wiedzą (WO2, UO3, UO5, KO5, KO8);

- ma podstawową wiedzę dotyczącą ustroju administracji publicznej, potrafi określić strukturę tej administracji (WO4, UO5, UO7);

- definiuje kontrolę administracji, dokonuje jej klasyfikacji i potrafi scharakteryzować poszczególne jej rodzaje (WO3, WO5, UO4).

W zakresie umiejętności, Student:

- identyfikuje poszczególne podmioty administrujące, zna ich podstawowe cechy oraz potrafi wskazać relacje między tymi podmiotami (WO5, UO2);

- potrafi zdefiniować poszczególne prawne formy działania administracji i wskazać ich przydatność w konkretnych działaniach administracji (WO2, UO1, UO3, UO4, UO7, UO9, U11).

W zakresie kompetencji społecznych, Student:

- ma świadomość zmienności prawa administracyjnego (KO1, KO8).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Godlewski
Prowadzący grup: Paula Białkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów ( siatce godzin),dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

W ramach ćwiczeń stosowane są metody problemowe, case study, dyskusja i uzupełniająco metoda referatu.

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń:

Metody i kryteria oceniania są ustalane przez prowadzących ćwiczenia. Zaleca się uwzględnienie obecności na zajęciach, aktywności i pracy z literaturą. Przyjęte przez prowadzących ćwiczenia metody i kryteria oceniania muszą weryfikować założone efekty kształcenia


Kryteria oceniania dla obu form kształcenia:

5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne)

4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami

4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów

3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami

3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria

2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Kolokwium zaliczające.



Szczegółowe treści kształcenia:

Ustrój administracji państwowej

1.Administracja centralna : Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej, Rada Ministrów., Prezes Rady Ministrów, Ministrowie, Organy centralne (kierownicy urzędów centralnych).

2. Terenowa administracja rządowa: Zagadnienia wstępne Wojewoda, Rządowa administracja zespolona w województwie, Wojewódzka administracja niezespolona

3. Samorząd terytorialny. Struktura organizacyjna samorządu terytorialnego.

Strukturalny model samorządu terytorialnego: Gmina (miasto na prawach powiatu), Powiat, Województwo samorządowe .

4. Zadania samorządu terytorialnego Klasyfikacja zadań samorządu terytorialnego; Zadania gminy; Zadania powiatu; Zadania województwa samorządowego

5. Prawo miejscowe, źródła prawa pochodzące od terenowych organów administracji rządowej; źródła prawa pochodzące od organów gmin, źródła prawa pochodzące od organów powiatu, źródła prawa pochodzące od organów samorządu województwa

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Prawo administracyjne . Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, red. Małgorzata Stahl,, Warszawa 2021

2. Podmioty administrujące [w:] System prawa administracyjnego , t.VI, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, Warszawa 2011.

3.Bogdan, Dolnicki, Samorząd terytorialny, Warszawa 2021

Literatura uzupełniająca:

Dorota Dąbek, Jan Zimmermann, Problemy legislacji administracyjnej, Warszawa 2020

M. Karpiuk, J. Kostrubiec, M. Pażdzior, K. Popik-Chorąży, K. Sikora, Legislacja administracyjna, Warszawa 2013

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Król
Prowadzący grup: Łukasz Kamiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów ( siatce godzin),dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

W ramach ćwiczeń stosowane są metody problemowe, case study, dyskusja i uzupełniająco metoda referatu.

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń:

Metody i kryteria oceniania są ustalane przez prowadzących ćwiczenia. Zaleca się uwzględnienie obecności na zajęciach, aktywności i pracy z literaturą. Przyjęte przez prowadzących ćwiczenia metody i kryteria oceniania muszą weryfikować założone efekty kształcenia


Kryteria oceniania dla obu form kształcenia:

5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne)

4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami

4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów

3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami

3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria

2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Kolokwium zaliczające.



Szczegółowe treści kształcenia:

Ustrój administracji państwowej

1.Administracja centralna : Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej, Rada Ministrów., Prezes Rady Ministrów, Ministrowie, Organy centralne (kierownicy urzędów centralnych).

2. Terenowa administracja rządowa: Zagadnienia wstępne Wojewoda, Rządowa administracja zespolona w województwie, Wojewódzka administracja niezespolona

3. Samorząd terytorialny. Struktura organizacyjna samorządu terytorialnego.

Strukturalny model samorządu terytorialnego: Gmina (miasto na prawach powiatu), Powiat, Województwo samorządowe .

4. Zadania samorządu terytorialnego Klasyfikacja zadań samorządu terytorialnego; Zadania gminy; Zadania powiatu; Zadania województwa samorządowego

5. Prawo miejscowe, źródła prawa pochodzące od terenowych organów administracji rządowej; źródła prawa pochodzące od organów gmin, źródła prawa pochodzące od organów powiatu, źródła prawa pochodzące od organów samorządu województwa

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Prawo administracyjne . Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, red. Małgorzata Stahl,, Warszawa 2021

2. Podmioty administrujące [w:] System prawa administracyjnego , t.VI, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, Warszawa 2011.

3.Bogdan, Dolnicki, Samorząd terytorialny, Warszawa 2021

Literatura uzupełniająca:

Dorota Dąbek, Jan Zimmermann, Problemy legislacji administracyjnej, Warszawa 2020

M. Karpiuk, J. Kostrubiec, M. Pażdzior, K. Popik-Chorąży, K. Sikora, Legislacja administracyjna, Warszawa 2013

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Król
Prowadzący grup: Tomasz Kłos
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów ( siatce godzin),dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny z elementami wykładu konwersatoryjnego oraz ćwiczenia. W ramach ćwiczeń stosowane są metody problemowe, case study, dyskusja i uzupełniająco metoda referatu.

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu następuje na podstawie egzaminu sprawdzającego założone efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych (pisemnego - test jednokrotnego wyboru - 25-35 pytań, 60 min.). Przedmiot zalicza przynajmniej 50% poprawnych odpowiedzi.


Zaliczenie ćwiczeń:

Metody i kryteria oceniania są ustalane przez prowadzących ćwiczenia. Zaleca się uwzględnienie obecności na zajęciach, aktywności i pracy z literaturą. Przyjęte przez prowadzących ćwiczenia metody i kryteria oceniania muszą weryfikować założone efekty kształcenia


Kryteria oceniania dla obu form kształcenia:

5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne)

4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami

4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów

3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami

3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria

2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

kolokwium

Szczegółowe treści kształcenia:

Ustrój administracji państwowej

1.Administracja centralna : Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej, Rada Ministrów., Prezes Rady Ministrów, Ministrowie, Organy centralne (kierownicy urzędów centralnych).

2. Terenowa administracja rządowa: Zagadnienia wstępne Wojewoda, Rządowa administracja zespolona w województwie, Wojewódzka administracja niezespolona

3. Samorząd terytorialny. Struktura organizacyjna samorządu terytorialnego.

Strukturalny model samorządu terytorialnego: Gmina (miasto na prawach powiatu), Powiat, Województwo samorządowe .

4. Zadania samorządu terytorialnego Klasyfikacja zadań samorządu terytorialnego; Zadania gminy; Zadania powiatu; Zadania województwa samorządowego

5. Prawo miejscowe, źródła prawa pochodzące od terenowych organów administracji rządowej; źródła prawa pochodzące od organów gmin, źródła prawa pochodzące od organów powiatu, źródła prawa pochodzące od organów samorządu województwa

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Prawo administracyjne . Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, red. Małgorzata Stahl,, Warszawa 2021

2. Podmioty administrujące [w:] System prawa administracyjnego , t.VI, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, Warszawa 2011.

3.Bogdan, Dolnicki, Samorząd terytorialny, Warszawa 2021

Literatura uzupełniająca:

Dorota Dąbek, Jan Zimmermann, Problemy legislacji administracyjnej, Warszawa 2020

M. Karpiuk, J. Kostrubiec, M. Pażdzior, K. Popik-Chorąży, K. Sikora, Legislacja administracyjna, Warszawa 2013

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Król
Prowadzący grup: Monika Wilanowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów ( siatce godzin),dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny z elementami wykładu konwersatoryjnego oraz ćwiczenia. W ramach ćwiczeń stosowane są metody problemowe, case study, dyskusja i uzupełniająco metoda referatu.

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu następuje na podstawie egzaminu sprawdzającego założone efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych (pisemnego - test jednokrotnego wyboru - 25-35 pytań, 60 min.). Przedmiot zalicza przynajmniej 50% poprawnych odpowiedzi.


Zaliczenie ćwiczeń:

Metody i kryteria oceniania są ustalane przez prowadzących ćwiczenia. Zaleca się uwzględnienie obecności na zajęciach, aktywności i pracy z literaturą. Przyjęte przez prowadzących ćwiczenia metody i kryteria oceniania muszą weryfikować założone efekty kształcenia


Kryteria oceniania dla obu form kształcenia:

5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne)

4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami

4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów

3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami

3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria

2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

kolokwium

Szczegółowe treści kształcenia:

Ustrój administracji państwowej

1.Administracja centralna : Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej, Rada Ministrów., Prezes Rady Ministrów, Ministrowie, Organy centralne (kierownicy urzędów centralnych).

2. Terenowa administracja rządowa: Zagadnienia wstępne Wojewoda, Rządowa administracja zespolona w województwie, Wojewódzka administracja niezespolona

3. Samorząd terytorialny. Struktura organizacyjna samorządu terytorialnego.

Strukturalny model samorządu terytorialnego: Gmina (miasto na prawach powiatu), Powiat, Województwo samorządowe .

4. Zadania samorządu terytorialnego Klasyfikacja zadań samorządu terytorialnego; Zadania gminy; Zadania powiatu; Zadania województwa samorządowego

5. Prawo miejscowe, źródła prawa pochodzące od terenowych organów administracji rządowej; źródła prawa pochodzące od organów gmin, źródła prawa pochodzące od organów powiatu, źródła prawa pochodzące od organów samorządu województwa

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Prawo administracyjne . Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, red. Małgorzata Stahl,, Warszawa 2021

2. Podmioty administrujące [w:] System prawa administracyjnego , t.VI, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, Warszawa 2011.

3.Bogdan, Dolnicki, Samorząd terytorialny, Warszawa 2021

Literatura uzupełniająca:

Dorota Dąbek, Jan Zimmermann, Problemy legislacji administracyjnej, Warszawa 2020

M. Karpiuk, J. Kostrubiec, M. Pażdzior, K. Popik-Chorąży, K. Sikora, Legislacja administracyjna, Warszawa 2013

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Król
Prowadzący grup: Monika Król, Monika Wilanowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów ( siatce godzin),dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny z elementami wykładu konwersatoryjnego oraz ćwiczenia. W ramach ćwiczeń stosowane są metody problemowe, case study, dyskusja i uzupełniająco metoda referatu.

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu następuje na podstawie egzaminu sprawdzającego założone efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych (pisemnego - test jednokrotnego wyboru - 25-35 pytań, 60 min.). Przedmiot zalicza przynajmniej 50% poprawnych odpowiedzi.


Zaliczenie ćwiczeń:

Metody i kryteria oceniania są ustalane przez prowadzących ćwiczenia. Zaleca się uwzględnienie obecności na zajęciach, aktywności i pracy z literaturą. Przyjęte przez prowadzących ćwiczenia metody i kryteria oceniania muszą weryfikować założone efekty kształcenia


Kryteria oceniania dla obu form kształcenia:

5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne)

4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami

4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów

3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami

3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria

2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

kolokwium

Szczegółowe treści kształcenia:

Ustrój administracji państwowej

1.Administracja centralna : Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej, Rada Ministrów., Prezes Rady Ministrów, Ministrowie, Organy centralne (kierownicy urzędów centralnych).

2. Terenowa administracja rządowa: Zagadnienia wstępne Wojewoda, Rządowa administracja zespolona w województwie, Wojewódzka administracja niezespolona

3. Samorząd terytorialny. Struktura organizacyjna samorządu terytorialnego.

Strukturalny model samorządu terytorialnego: Gmina (miasto na prawach powiatu), Powiat, Województwo samorządowe .

4. Zadania samorządu terytorialnego Klasyfikacja zadań samorządu terytorialnego; Zadania gminy; Zadania powiatu; Zadania województwa samorządowego

5. Prawo miejscowe, źródła prawa pochodzące od terenowych organów administracji rządowej; źródła prawa pochodzące od organów gmin, źródła prawa pochodzące od organów powiatu, źródła prawa pochodzące od organów samorządu województwa

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Prawo administracyjne . Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, red. Małgorzata Stahl,, Warszawa 2021

2. Podmioty administrujące [w:] System prawa administracyjnego , t.VI, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, Warszawa 2011.

3.Bogdan, Dolnicki, Samorząd terytorialny, Warszawa 2021

Literatura uzupełniająca:

Dorota Dąbek, Jan Zimmermann, Problemy legislacji administracyjnej, Warszawa 2020

M. Karpiuk, J. Kostrubiec, M. Pażdzior, K. Popik-Chorąży, K. Sikora, Legislacja administracyjna, Warszawa 2013

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Król
Prowadzący grup: Aneta Kaźmierska-Patrzyczna, Monika Król
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów ( siatce godzin),dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny z elementami wykładu konwersatoryjnego oraz ćwiczenia. W ramach ćwiczeń stosowane są metody problemowe, case study, dyskusja i uzupełniająco metoda referatu.

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu następuje na podstawie egzaminu sprawdzającego założone efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych (pisemnego - test jednokrotnego wyboru - 25-35 pytań, 60 min.). Przedmiot zalicza przynajmniej 50% poprawnych odpowiedzi.


Zaliczenie ćwiczeń:

Metody i kryteria oceniania są ustalane przez prowadzących ćwiczenia. Zaleca się uwzględnienie obecności na zajęciach, aktywności i pracy z literaturą. Przyjęte przez prowadzących ćwiczenia metody i kryteria oceniania muszą weryfikować założone efekty kształcenia


Kryteria oceniania dla obu form kształcenia:

5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne)

4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami

4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów

3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami

3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria

2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Geneza, pojęcie i charakterystyka prawa administracyjnego, prawo administracyjne a inne gałęzie.

2. Pojęcie administracji, jej cech, funkcje i rozwój.

3. Podstawowe pojęcia prawa administracyjnego - stosunek administracyjnoprawny, sytuacja administracyjnoprawna, władztwo administracyjne i sankcja administracyjna, uznania administracyjne, dobra publiczne, ciężary publiczne, publiczne prawa podmiotowe.

4. Zasady prawa administracyjnego - pojęcie, systematyka i charakterystyka zasad.

5. Źródła prawa administracyjnego - pojęcie i cechy źródeł prawa administracyjnego, ogłaszanie źródeł prawa administracyjnego, swoiste źródła prawa i wykładnia prawa administracyjnego.

6. Podmioty administrujące - pojęcie i rodzaje podmiotów admi9nistrujących, cele, zadania, właściwość i kompetencja, prywatyzacja zadań publicznych, zlecanie funkcji z zakresu administracji publicznej.

7. Ustrój administracji publicznej - podział terytorialny, administracja centralna (zespolona i niezespolona), samorząd terytorialny.

8. Prawne formy działania administracji - pojęcie i klasyfikacja prawnych form działania administracji, charakterystyka form władczych i niewładczych.

9. Sfery ingerencji administracji - policja administracyjna, reglamentacja, zakaz ingerencji administracji, świadczenia materialne i niematerialne.

10. Kontrola administracji- pojęcie i rodzaje kontroli oraz ich charakterystyka.

11. Podstawy odpowiedzialności odszkodowawczej za działania administracji - podmiotowy i przedmiotowy zakres odpowiedzialności.


Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Prawo administracyjne . Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, red. Małgorzata Stahl, wyd. VI , Warszawa 2016.

2. Podmioty administrujące [w:] System prawa administracyjnego , t.VI, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, Warszawa 2011.

3. Legislacja administracyjna. Teoria, Orzecznictwo, Praktyka, red. M. Stahl, M. Kasiński, K. Wlaźlak, Warszawa 2012.

Literatura uzupełniająca:

1. T. Bąkowski, P. Uziębło, G. Wierczyński, Zarys legislacji administracyjnej, Wrocław 2011.

2. Sprawiedliwość i zaufanie do władz publicznych w prawie administracyjnym , red. M. Stahl, M. Kasiński, K. Wlaźlak, Warszawa 2015.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Król
Prowadzący grup: Aneta Kaźmierska-Patrzyczna, Monika Król
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów ( siatce godzin),dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny z elementami wykładu konwersatoryjnego oraz ćwiczenia. W ramach ćwiczeń stosowane są metody problemowe, case study, dyskusja i uzupełniająco metoda referatu.

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu następuje na podstawie egzaminu sprawdzającego założone efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych (pisemnego - test jednokrotnego wyboru - 25-35 pytań, 60 min.). Przedmiot zalicza przynajmniej 50% poprawnych odpowiedzi.


Zaliczenie ćwiczeń:

Metody i kryteria oceniania są ustalane przez prowadzących ćwiczenia. Zaleca się uwzględnienie obecności na zajęciach, aktywności i pracy z literaturą. Przyjęte przez prowadzących ćwiczenia metody i kryteria oceniania muszą weryfikować założone efekty kształcenia


Kryteria oceniania dla obu form kształcenia:

5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne)

4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami

4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów

3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami

3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria

2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Geneza, pojęcie i charakterystyka prawa administracyjnego, prawo administracyjne a inne gałęzie.

2. Pojęcie administracji, jej cech, funkcje i rozwój.

3. Podstawowe pojęcia prawa administracyjnego - stosunek administracyjnoprawny, sytuacja administracyjnoprawna, władztwo administracyjne i sankcja administracyjna, uznania administracyjne, dobra publiczne, ciężary publiczne, publiczne prawa podmiotowe.

4. Zasady prawa administracyjnego - pojęcie, systematyka i charakterystyka zasad.

5. Źródła prawa administracyjnego - pojęcie i cechy źródeł prawa administracyjnego, ogłaszanie źródeł prawa administracyjnego, swoiste źródła prawa i wykładnia prawa administracyjnego.

6. Podmioty administrujące - pojęcie i rodzaje podmiotów admi9nistrujących, cele, zadania, właściwość i kompetencja, prywatyzacja zadań publicznych, zlecanie funkcji z zakresu administracji publicznej.

7. Ustrój administracji publicznej - podział terytorialny, administracja centralna (zespolona i niezespolona), samorząd terytorialny.

8. Prawne formy działania administracji - pojęcie i klasyfikacja prawnych form działania administracji, charakterystyka form władczych i niewładczych.

9. Sfery ingerencji administracji - policja administracyjna, reglamentacja, zakaz ingerencji administracji, świadczenia materialne i niematerialne.

10. Kontrola administracji- pojęcie i rodzaje kontroli oraz ich charakterystyka.

11. Podstawy odpowiedzialności odszkodowawczej za działania administracji - podmiotowy i przedmiotowy zakres odpowiedzialności.


Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Prawo administracyjne . Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, red. Małgorzata Stahl, Warszawa 2021

2. Podmioty administrujące [w:] System prawa administracyjnego , t.VI, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, Warszawa 2011.

3. Legislacja administracyjna. Teoria, Orzecznictwo, Praktyka, red. M. Stahl, M. Kasiński, K. Wlaźlak, Warszawa 2012.

Literatura uzupełniająca:

1. T. Bąkowski, P. Uziębło, G. Wierczyński, Zarys legislacji administracyjnej, Wrocław 2011.

2. Sprawiedliwość i zaufanie do władz publicznych w prawie administracyjnym , red. M. Stahl, M. Kasiński, K. Wlaźlak, Warszawa 2015.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszarda Michalska-Badziak
Prowadzący grup: Monika Król
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów ( siatce godzin),dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny z elementami wykładu konwersatoryjnego oraz ćwiczenia. W ramach ćwiczeń stosowane są metody problemowe, case study, dyskusja i uzupełniająco metoda referatu.

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu następuje na podstawie egzaminu sprawdzającego założone efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych (pisemnego - test jednokrotnego wyboru - 25-35 pytań, 60 min.). Przedmiot zalicza przynajmniej 50% poprawnych odpowiedzi.


Zaliczenie ćwiczeń:

Metody i kryteria oceniania są ustalane przez prowadzących ćwiczenia. Zaleca się uwzględnienie obecności na zajęciach, aktywności i pracy z literaturą. Przyjęte przez prowadzących ćwiczenia metody i kryteria oceniania muszą weryfikować założone efekty kształcenia


Kryteria oceniania dla obu form kształcenia:

5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne)

4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami

4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów

3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami

3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria

2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Geneza, pojęcie i charakterystyka prawa administracyjnego, prawo administracyjne a inne gałęzie.

2. Pojęcie administracji, jej cech, funkcje i rozwój.

3. Podstawowe pojęcia prawa administracyjnego - stosunek administracyjnoprawny, sytuacja administracyjnoprawna, władztwo administracyjne i sankcja administracyjna, uznania administracyjne, dobra publiczne, ciężary publiczne, publiczne prawa podmiotowe.

4. Zasady prawa administracyjnego - pojęcie, systematyka i charakterystyka zasad.

5. Źródła prawa administracyjnego - pojęcie i cechy źródeł prawa administracyjnego, ogłaszanie źródeł prawa administracyjnego, swoiste źródła prawa i wykładnia prawa administracyjnego.

6. Podmioty administrujące - pojęcie i rodzaje podmiotów admi9nistrujących, cele, zadania, właściwość i kompetencja, prywatyzacja zadań publicznych, zlecanie funkcji z zakresu administracji publicznej.

7. Ustrój administracji publicznej - podział terytorialny, administracja centralna (zespolona i niezespolona), samorząd terytorialny.

8. Prawne formy działania administracji - pojęcie i klasyfikacja prawnych form działania administracji, charakterystyka form władczych i niewładczych.

9. Sfery ingerencji administracji - policja administracyjna, reglamentacja, zakaz ingerencji administracji, świadczenia materialne i niematerialne.

10. Kontrola administracji- pojęcie i rodzaje kontroli oraz ich charakterystyka.

11. Podstawy odpowiedzialności odszkodowawczej za działania administracji - podmiotowy i przedmiotowy zakres odpowiedzialności.


Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Prawo administracyjne . Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, red. Małgorzata Stahl, wyd. VI , Warszawa 2016.

2. Podmioty administrujące [w:] System prawa administracyjnego , t.VI, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, Warszawa 2011.

3. Legislacja administracyjna. Teoria, Orzecznictwo, Praktyka, red. M. Stahl, M. Kasiński, K. Wlaźlak, Warszawa 2012.

Literatura uzupełniająca:

1. T. Bąkowski, P. Uziębło, G. Wierczyński, Zarys legislacji administracyjnej, Wrocław 2011.

2. Sprawiedliwość i zaufanie do władz publicznych w prawie administracyjnym , red. M. Stahl, M. Kasiński, K. Wlaźlak, Warszawa 2015.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6