UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawo konstytucyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0500-PKONAZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawo konstytucyjne
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Wykłady dla 1 roku administracji zaocznej licencjat sem. letni
Wykłady dla 1 roku administracji zaocznej licencjat sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 8.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

niestacjonarne (zaoczne)

Wymagania wstępne:

Bardzo dobrze opanowana znajomość języka polskiego, bowiem zrozumienie większości terminów spotykanych w nauce prawa konstytucyjnego jest niemożliwe bez gruntownej znajomości języka rodzimego.

Student powinien wykazywać umiejętność abstrakcyjnego myślenia oraz kojarzenia teorii i idei ze społecznymi praktykami oraz budowania uzasadnień na podstawowym poziomie.

Student powinien posiadać umiejętność odczytywania i edytowania tekstów w formie elektronicznej i poruszania się w sieci elektronicznej.

Student potrafi analizować teksty źródłowe oraz normatywne akty prawne.


Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami, bez poznania których trudno wyobrazić sobie studiowanie pozostałych przedmiotów prawniczych. Są to następujące zagadnienia: system źródeł prawa ze szczególnym uwzglednieniem cech konstytucji; kontrola konstytucyjności przepisów prawa; charakterystyka wybranych zasad ustroju politycznego; konstytucyjna pozycja jednostki, sytuacja prawna jednostki w stanach nadzwyczajnych; organizacja i tryb funkcjonowania podstawowych segmentów władz publicznych (władza ustawodawcza, wykonawcza i sądownicza); rola naczelnych organów państwa (pozostających poza trójpodziałem władzy) w mechanizmach współdziałania i wzajemnego równoważenia się organów władzy publicznej.

Przedmiot prowadzony jest w trybie dwumodułowym, w którym podczas wykładu student zdobywa kwalifikacje z zakresu wiedzy, a podczas ćwiczeń doskonali umiejętności i kompetencje społeczne. Zaliczenie ćwiczeń jest konieczne, aby student mógł podejść do zdawania egzaminu.

Efekty uczenia się:

Student identyfikuje instytucje prawno-ustrojowe; student opisuje instytucje prawno-ustrojowe; student interpretuje wolę ustawodawcy wyrażoną w przepisach aktów normatywnych; student ma świadomość koherentności systemu ustrojowego RP; student uzasadnia przyjete przez ustrojodawcę rozwiązania nomatywne w ustawie zasadniczej i w systemie ustaw zwykłych rozwijających postanowienia konstytucji.

1. Najważniejsze efekty kształcenia w zakresie nabywanej wiedzy:

-Student ma elementarną wiedzę na temat podstawowych pojęć i instytucji prawnych, procesów tworzenia, wykładni i stosowania prawa oraz źródeł prawa i relacji między nimi;

- Student ma elementarną wiedzę o unormowaniach podstawowych gałęzi prawa, ich specyfice i zasadach ich stosowania;

- Student ma elementarną wiedzę o organizacji oraz funckjonowaniu podmiotów władzy publicznej i powiązaniach między nimi

- Student ma podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego.

2. Najważniejsze efekty kształcenia w zakresie nabywanych umiejętności:

-Student potrafi analizować i interpretować teksty prawne i naukowe oraz wykorzystywać orzecznictwo sądów krajowych i międzynarodowych w celu rozwiązywania podstawowych problemów będących przedmiotem analizy;

- Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w zakresie prawa konstytucyjnego;

- Student posługuje się regułami logicznego rozumowania dla interpretacji i wyjaśniania zagadnień prawnych;

- Student potrafi posługiwać się podstawową wiedzą teoretyczną w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań w administracji, potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pojawiających się w stosowaniu przepisów prawnych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań;

- Student posiada umiejętność przygotowania się do pracy urzędniczej w różnych rodzajach administracji.

3. Najważniejsze efekty kształcenia w zakresie nabywanych kompetencji społecznych:

- Student rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie;

- Student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej;

- Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokszktałcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 57 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Konrad Składowski
Prowadzący grup: Konrad Składowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy dotyczący analizy treści normatywnych Konstytucji RP, praktyki ustrojowej, orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego, połączony z komparatystyką i rozwojem historycznym ustroju Polski.

Podstawową metodą kształcenia jest wykład konwencjonalny i problemowy, wzbogacony o elementy konwersatoryjne. Wykład stanowi słowne przekazywanie określonych treści kształcenia w postaci wypowiedzi ciągłej, usystematyzowanej, w przystępnej formie, zgodnej z zasadami logiki. Polega na podaniu gotowej wiedzy w naukowej postaci z uwzględnieniem terminologii właściwej prawu konstytucyjnemu. W zależności od realizowanej treści programowej, wykład może być także poświęcony omówieniu jakiegoś problemu, w tym sposobów oraz końcowego rozwiązania tego problemu. Cechuje go wówczas nawiązanie szerszego kontaktu wykładowcy ze słuchaczami, polegającego na uważnym, aktywnym śledzeniu wywodu wykładowcy i rozumowaniu równolegle z nauczycielem. Ponadto wykład połączony jest w pewnym stopniu z bezpośrednią aktywnością samych słuchaczy, skierowaną na rozwiązanie problemów teoretycznych lub praktycznych. Największą jego wartością jest udział studentów w poszukiwaniu odpowiedzi, dochodzeniu do prawdy i bronieniu własnego stanowiska. Wykład ten jest swoistym dialogiem pomiędzy wykładowcą a słuchaczami, którzy poprzez działanie dochodzą do rozwiązania problemu.


Ćwiczenia prowadzone są z zastosowaniem:

- metody problemowej, z wykorzystaniem jej różnych odmian, np. burzy mózgów;

- metody dyskusji (np. debata oxfordzka, panelowa, okrągłego stołu); metoda referatu połączona z metodami dyskusji, także np. w ramach czynnego udziału w studenckich konferencjach naukowych;

- metody obserwacji - uczestniczenie w konferencjach naukowych z zakresu prawa konstytucyjnego;

- metody projektu – polegającej na przygotowaniu i wygłoszeniu referatu, co sprzyja powiązaniu procesu dydaktycznego z naukowym.


Sposoby i kryteria oceniania:

Cykl wykładu jest zakończony egzaminem pisemnym, w formie rozbudowanego i przekrojowego testu jednokrotnego wyboru, którego pytania dotyczą wszystkich wymienionych treści przedmiotu (efekty kształcenia w zakresie wiedzy). Pozytywne zaliczenie egzaminu wiąże się z otrzymaniem ponad połowy punktów z testu. Warunkiem podejścia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Ocena zgodna z regulaminem studiów.


Na zaliczenie ćwiczenie składają się:

- obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach;

- bieżąca weryfikacja wiedzy studenta w trakcie zajęć (efekty kształcenia w zakresie wiedzy);

- ocena poziomu aktywności na zajęciach, zwłaszcza udziału w dyskusjach, sposobu formułowania wypowiedzi oraz własnej umiejętności logicznego wnioskowania i argumentacji (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

- ocena samodzielności i oryginalności w formułowaniu poglądów (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

- przygotowanie referatów i prac pisemnych (efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych);


Kryteria oceniania:

5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne;

4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami;

4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy;

3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami;

3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria;

2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Przedmiot i jego nazwy

2. Konstytucja i pozostałe źródła prawa;

3. Zasady ustroju RP;

4. Formy demokracji bezpośredniej;

5. Sejm i Senat (wybory, organizacja, kompetencje, tryb pracy);

6. Prezydent RP (pozycja ustrojowa, wybory, kompetencje);

7. Rada Ministrów (skład, powoływanie, kompetencje);

8. Wymiar sprawiedliwości (zasady działania, rodzaje i struktura sądów);

9. Trybunał Konstytucyjny (skład, kompetencje);

10. Trybunał Stanu (odpowiedzialność konstytucyjna, procedura postępowania);

11. Najwyższa Izba Kontroli (organizacja, rodzaje kontroli);

12. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (skład, kompetencje);

13. Rzecznik Praw Obywatelskich (tryb wyboru, zakres zadań, formy działania);

14. Rzecznik Praw Dziecka (tryb wyboru, zakres zadań, formy działania);

15. Samorząd terytorialny (organy samorządu, nadzór nad działalnością komunalną);

16. Prawa i wolności człowieka i obywatela;

17. Stany nadzwyczajne (wojenny, wyjątkowy, klęski żywiołowej);

18. Polska w Unii Europejskiej.


Prowadzący przedmiot ustala, które z wymienionych treści kształcenia zostaną omówione na wykładzie, które będą stanowić zakres materiału realizowanego na ćwiczeniach, a które student samodzielnie opracuje przed przystąpieniem do egzaminu.

Literatura:

1. D. Górecki (red.), Polskie prawo konstytucyjne, Warszawa 2020.

2. L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne, Zarys wykładu, Warszawa 2023.

3. M. Granat. Polskie prawo koń sttygucyjne. Pytania i odpowiedzi, Warszawa 2021.

4. M. Zubik, Prawo konstytucyjnej współczesnej Polski, Warszawa 2022.

5. R. Balicki (i inni), Konstytucja i prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2020.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 57 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Skotnicki
Prowadzący grup: Krzysztof Skotnicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy dotyczący analizy treści normatywnych Konstytucji RP, praktyki ustrojowej, orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego, połączony z komparatystyką i rozwojem historycznym ustroju Polski.

Podstawową metodą kształcenia jest wykład konwencjonalny i problemowy, wzbogacony o elementy konwersatoryjne. Wykład stanowi słowne przekazywanie określonych treści kształcenia w postaci wypowiedzi ciągłej, usystematyzowanej, w przystępnej formie, zgodnej z zasadami logiki. Polega na podaniu gotowej wiedzy w naukowej postaci z uwzględnieniem terminologii właściwej prawu konstytucyjnemu. W zależności od realizowanej treści programowej, wykład może być także poświęcony omówieniu jakiegoś problemu, w tym sposobów oraz końcowego rozwiązania tego problemu. Cechuje go wówczas nawiązanie szerszego kontaktu wykładowcy ze słuchaczami, polegającego na uważnym, aktywnym śledzeniu wywodu wykładowcy i rozumowaniu równolegle z nauczycielem. Ponadto wykład połączony jest w pewnym stopniu z bezpośrednią aktywnością samych słuchaczy, skierowaną na rozwiązanie problemów teoretycznych lub praktycznych. Największą jego wartością jest udział studentów w poszukiwaniu odpowiedzi, dochodzeniu do prawdy i bronieniu własnego stanowiska. Wykład ten jest swoistym dialogiem pomiędzy wykładowcą a słuchaczami, którzy poprzez działanie dochodzą do rozwiązania problemu.


Ćwiczenia prowadzone są z zastosowaniem:

- metody problemowej, z wykorzystaniem jej różnych odmian, np. burzy mózgów;

- metody dyskusji (np. debata oxfordzka, panelowa, okrągłego stołu); metoda referatu połączona z metodami dyskusji, także np. w ramach czynnego udziału w studenckich konferencjach naukowych;

- metody obserwacji - uczestniczenie w konferencjach naukowych z zakresu prawa konstytucyjnego;

- metody projektu – polegającej na przygotowaniu i wygłoszeniu referatu, co sprzyja powiązaniu procesu dydaktycznego z naukowym.


Sposoby i kryteria oceniania:

Cykl wykładu jest zakończony egzaminem pisemnym, w formie rozbudowanego i przekrojowego testu jednokrotnego wyboru, którego pytania dotyczą wszystkich wymienionych treści przedmiotu (efekty kształcenia w zakresie wiedzy). Pozytywne zaliczenie egzaminu wiąże się z otrzymaniem ponad połowy punktów z testu. Warunkiem podejścia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Ocena zgodna z regulaminem studiów.


Na zaliczenie ćwiczenie składają się:

- obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach;

- bieżąca weryfikacja wiedzy studenta w trakcie zajęć (efekty kształcenia w zakresie wiedzy);

- ocena poziomu aktywności na zajęciach, zwłaszcza udziału w dyskusjach, sposobu formułowania wypowiedzi oraz własnej umiejętności logicznego wnioskowania i argumentacji (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

- ocena samodzielności i oryginalności w formułowaniu poglądów (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

- przygotowanie referatów i prac pisemnych (efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych);


Kryteria oceniania:

5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne;

4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami;

4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy;

3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami;

3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria;

2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Przedmiot i jego nazwy

2. Konstytucja i pozostałe źródła prawa;

3. Zasady ustroju RP;

4. Formy demokracji bezpośredniej;

5. Sejm i Senat (wybory, organizacja, kompetencje, tryb pracy);

6. Prezydent RP (pozycja ustrojowa, wybory, kompetencje);

7. Rada Ministrów (skład, powoływanie, kompetencje);

8. Wymiar sprawiedliwości (zasady działania, rodzaje i struktura sądów);

9. Trybunał Konstytucyjny (skład, kompetencje);

10. Trybunał Stanu (odpowiedzialność konstytucyjna, procedura postępowania);

11. Najwyższa Izba Kontroli (organizacja, rodzaje kontroli);

12. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (skład, kompetencje);

13. Rzecznik Praw Obywatelskich (tryb wyboru, zakres zadań, formy działania);

14. Rzecznik Praw Dziecka (tryb wyboru, zakres zadań, formy działania);

15. Samorząd terytorialny (organy samorządu, nadzór nad działalnością komunalną);

16. Prawa i wolności człowieka i obywatela;

17. Stany nadzwyczajne (wojenny, wyjątkowy, klęski żywiołowej);

18. Polska w Unii Europejskiej.


Prowadzący przedmiot ustala, które z wymienionych treści kształcenia zostaną omówione na wykładzie, które będą stanowić zakres materiału realizowanego na ćwiczeniach, a które student samodzielnie opracuje przed przystąpieniem do egzaminu.

Literatura:

1. D. Górecki (red.), Polskie prawo konstytucyjne, Warszawa 2020.

2. L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne, Zarys wykładu, Warszawa 2023.

3. M. Granat. Polskie prawo koń sttygucyjne. Pytania i odpowiedzi, Warszawa 2021.

4. M. Zubik, Prawo konstytucyjnej współczesnej Polski, Warszawa 2022.

5. R. Balicki (i inni), Konstytucja i prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2020.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 57 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aldona Domańska, Anna Michalak
Prowadzący grup: Aldona Domańska, Anna Michalak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 57 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Krawczyk
Prowadzący grup: Ryszard Krawczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 57 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Krawczyk
Prowadzący grup: Ryszard Krawczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Metody dydaktyczne:

ćwiczenia

rozwiązywanie kazusów,

analiza orzeczeń TK i sądów

Sposoby i kryteria oceniania:

średnia z ocen cząstkowych dotyczących sprawdzianów z

- wiedzy merytorycznej

- zagadnień omówionych

- zagadnień do przygotowania

- przygotowanych wystąpień omawiających orzeczenia TK

Szczegółowe treści kształcenia:

Pojęcie źródęł prawa powszechnie obowiązującego,

Prawa i wolności obywatelskie

Pojęcie demokratycznego państwa prawnego

Gwarancje instytucjonalne demokratycznego państwa prawnego

Wybrane naczelne zasady polityczne

Formy demokracji bezpośredniej

Sądy i trybunały

Miejsce i rola samorządu terytorialnego

Literatura:

1. Polskie prawo konstytucyjne pod red D. Góreckiego

2. Prawo konstytucyjne - B. Banaszak

3. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r.

Wybrane orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 57 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Krawczyk
Prowadzący grup: Ryszard Krawczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 57 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Krawczyk
Prowadzący grup: Ryszard Krawczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy dotyczący analizy treści normatywnych Konstytucji RP, praktyki ustrojowej, orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego, połączony z komparatystyką i rozwojem historycznym ustroju Polski.

Podstawową metodą kształcenia jest wykład konwencjonalny i problemowy, wzbogacony o elementy konwersatoryjne. Wykład stanowi słowne przekazywanie określonych treści kształcenia w postaci wypowiedzi ciągłej, usystematyzowanej, w przystępnej formie, zgodnej z zasadami logiki. Polega na podaniu gotowej wiedzy w naukowej postaci z uwzględnieniem terminologii właściwej prawu konstytucyjnemu. W zależności od realizowanej treści programowej, wykład może być także poświęcony omówieniu jakiegoś problemu, w tym sposobów oraz końcowego rozwiązania tego problemu. Cechuje go wówczas nawiązanie szerszego kontaktu wykładowcy ze słuchaczami, polegającego na uważnym, aktywnym śledzeniu wywodu wykładowcy i rozumowaniu równolegle z nauczycielem. Ponadto wykład połączony jest w pewnym stopniu z bezpośrednią aktywnością samych słuchaczy, skierowaną na rozwiązanie problemów teoretycznych lub praktycznych. Największą jego wartością jest udział studentów w poszukiwaniu odpowiedzi, dochodzeniu do prawdy i bronieniu własnego stanowiska. Wykład ten jest swoistym dialogiem pomiędzy wykładowcą a słuchaczami, którzy poprzez działanie dochodzą do rozwiązania problemu.


Ćwiczenia prowadzone są z zastosowaniem:

- metody problemowej, z wykorzystaniem jej różnych odmian, np. burzy mózgów;

- metody dyskusji (np. debata oxfordzka, panelowa, okrągłego stołu); metoda referatu połączona z metodami dyskusji, także np. w ramach czynnego udziału w studenckich konferencjach naukowych;

- metody obserwacji - uczestniczenie w konferencjach naukowych z zakresu prawa konstytucyjnego;

- metody projektu – polegającej na przygotowaniu i wygłoszeniu referatu, co sprzyja powiązaniu procesu dydaktycznego z naukowym.


Sposoby i kryteria oceniania:

Cykl wykładu jest zakończony egzaminem pisemnym, w formie rozbudowanego i przekrojowego testu jednokrotnego wyboru, którego pytania dotyczą wszystkich wymienionych treści przedmiotu (efekty kształcenia w zakresie wiedzy). Pozytywne zaliczenie egzaminu wiąże się z otrzymaniem ponad połowy punktów z testu. Warunkiem podejścia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Ocena zgodna z regulaminem studiów.


Na zaliczenie ćwiczenie składają się:

- obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach;

- bieżąca weryfikacja wiedzy studenta w trakcie zajęć (efekty kształcenia w zakresie wiedzy);

- ocena poziomu aktywności na zajęciach, zwłaszcza udziału w dyskusjach, sposobu formułowania wypowiedzi oraz własnej umiejętności logicznego wnioskowania i argumentacji (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

- ocena samodzielności i oryginalności w formułowaniu poglądów (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

- przygotowanie referatów i prac pisemnych (efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych);


Kryteria oceniania:

5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne;

4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami;

4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy;

3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami;

3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria;

2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Przedmiot prawa konstytucyjnego i jego miejsce w systemie prawa;

2. Przekształcenia w polskim prawie konstytucyjnym 1918-1997;

3. Konstytucja i pozostałe źródła prawa;

4. Symbole i stolica państwa;

5. Zasady ustroju RP;

6. Wolności, prawa i obowiązki człowieka i obywatela;

7. Formy demokracji bezpośredniej;

8. Sejm i Senat (wybory, organizacja, kompetencje, tryb pracy);

9. Prezydent RP (pozycja ustrojowa, wybory, kompetencje);

10. Rada Ministrów (skład, powoływanie, kompetencje);

11. Wymiar sprawiedliwości (zasady działania, rodzaje i struktura sądów);

12. Trybunał Konstytucyjny (skład, kompetencje);

13. Trybunał Stanu (odpowiedzialność konstytucyjna, procedura postępowania);

14. Najwyższa Izba Kontroli (organizacja, rodzaje kontroli);

15. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (skład, kompetencje);

16. Rzecznik Praw Obywatelskich (tryb wyboru, zakres zadań, formy działania);

17. Rzecznik Praw Dziecka (tryb wyboru, zakres zadań, formy działania);

18. Samorząd terytorialny (organy samorządu, nadzór nad działalnością komunalną);

19. Stany nadzwyczajne (wojenny, wyjątkowy, klęski żywiołowej);

20. Polska w Unii Europejskiej.


Prowadzący przedmiot ustala, które z wymienionych treści kształcenia zostaną omówione na wykładzie, które będą stanowić zakres materiału realizowanego na ćwiczeniach, a które student samodzielnie opracuje przed przystąpieniem do egzaminu.

Literatura:

1. D. Górecki (red.), Polskie prawo konstytucyjne, Warszawa 2012.

2. B. Banaszak, Prawo Konstytucyjne, Wrocław 2012.

3. P. Sarnecki (red.), Prawo Konstytucyjne RP, Warszawa 2008.

4. W. Skrzydło (red.), Polskie prawo konstytucyjne, Lublin 2010.

5. Z. Witkowski (red.), Prawo Konstytucyjne, Toruń 2011.

6. B. Banaszak, Konstytucja RP. Komentarz, Warszawa 2009.

7. M. Domagała, D. Górecki, Wybór źródła do nauki prawa konstytucyjnego, Łódź 2008.

8. L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne, Warszawa 2016.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 57 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Górecki
Prowadzący grup: Dariusz Górecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy dotyczący analizy treści normatywnych Konstytucji RP, praktyki ustrojowej, orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego, połączony z komparatystyką i rozwojem historycznym ustroju Polski.

Podstawową metodą kształcenia jest wykład konwencjonalny i problemowy, wzbogacony o elementy konwersatoryjne. Wykład stanowi słowne przekazywanie określonych treści kształcenia w postaci wypowiedzi ciągłej, usystematyzowanej, w przystępnej formie, zgodnej z zasadami logiki. Polega na podaniu gotowej wiedzy w naukowej postaci z uwzględnieniem terminologii właściwej prawu konstytucyjnemu. W zależności od realizowanej treści programowej, wykład może być także poświęcony omówieniu jakiegoś problemu, w tym sposobów oraz końcowego rozwiązania tego problemu. Cechuje go wówczas nawiązanie szerszego kontaktu wykładowcy ze słuchaczami, polegającego na uważnym, aktywnym śledzeniu wywodu wykładowcy i rozumowaniu równolegle z nauczycielem. Ponadto wykład połączony jest w pewnym stopniu z bezpośrednią aktywnością samych słuchaczy, skierowaną na rozwiązanie problemów teoretycznych lub praktycznych. Największą jego wartością jest udział studentów w poszukiwaniu odpowiedzi, dochodzeniu do prawdy i bronieniu własnego stanowiska. Wykład ten jest swoistym dialogiem pomiędzy wykładowcą a słuchaczami, którzy poprzez działanie dochodzą do rozwiązania problemu.


Ćwiczenia prowadzone są z zastosowaniem:

- metody problemowej, z wykorzystaniem jej różnych odmian, np. burzy mózgów;

- metody dyskusji (np. debata oxfordzka, panelowa, okrągłego stołu); metoda referatu połączona z metodami dyskusji, także np. w ramach czynnego udziału w studenckich konferencjach naukowych;

- metody obserwacji - uczestniczenie w konferencjach naukowych z zakresu prawa konstytucyjnego;

- metody projektu – polegającej na przygotowaniu i wygłoszeniu referatu, co sprzyja powiązaniu procesu dydaktycznego z naukowym.


Sposoby i kryteria oceniania:

Cykl wykładu jest zakończony egzaminem pisemnym, w formie rozbudowanego i przekrojowego testu jednokrotnego wyboru, którego pytania dotyczą wszystkich wymienionych treści przedmiotu (efekty kształcenia w zakresie wiedzy). Pozytywne zaliczenie egzaminu wiąże się z otrzymaniem ponad połowy punktów z testu. Warunkiem podejścia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Ocena zgodna z regulaminem studiów.


Na zaliczenie ćwiczenie składają się:

- obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach;

- bieżąca weryfikacja wiedzy studenta w trakcie zajęć (efekty kształcenia w zakresie wiedzy);

- ocena poziomu aktywności na zajęciach, zwłaszcza udziału w dyskusjach, sposobu formułowania wypowiedzi oraz własnej umiejętności logicznego wnioskowania i argumentacji (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

- ocena samodzielności i oryginalności w formułowaniu poglądów (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

- przygotowanie referatów i prac pisemnych (efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych);


Kryteria oceniania:

5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne;

4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami;

4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy;

3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami;

3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria;

2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Przedmiot prawa konstytucyjnego i jego miejsce w systemie prawa;

2. Przekształcenia w polskim prawie konstytucyjnym 1918-1997;

3. Konstytucja i pozostałe źródła prawa;

4. Symbole i stolica państwa;

5. Zasady ustroju RP;

6. Wolności, prawa i obowiązki człowieka i obywatela;

7. Formy demokracji bezpośredniej;

8. Sejm i Senat (wybory, organizacja, kompetencje, tryb pracy);

9. Prezydent RP (pozycja ustrojowa, wybory, kompetencje);

10. Rada Ministrów (skład, powoływanie, kompetencje);

11. Wymiar sprawiedliwości (zasady działania, rodzaje i struktura sądów);

12. Trybunał Konstytucyjny (skład, kompetencje);

13. Trybunał Stanu (odpowiedzialność konstytucyjna, procedura postępowania);

14. Najwyższa Izba Kontroli (organizacja, rodzaje kontroli);

15. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (skład, kompetencje);

16. Rzecznik Praw Obywatelskich (tryb wyboru, zakres zadań, formy działania);

17. Rzecznik Praw Dziecka (tryb wyboru, zakres zadań, formy działania);

18. Samorząd terytorialny (organy samorządu, nadzór nad działalnością komunalną);

19. Stany nadzwyczajne (wojenny, wyjątkowy, klęski żywiołowej);

20. Polska w Unii Europejskiej.


Prowadzący przedmiot ustala, które z wymienionych treści kształcenia zostaną omówione na wykładzie, które będą stanowić zakres materiału realizowanego na ćwiczeniach, a które student samodzielnie opracuje przed przystąpieniem do egzaminu.

Literatura:

1. D. Górecki (red.), Polskie prawo konstytucyjne, Warszawa 2012.

2. B. Banaszak, Prawo Konstytucyjne, Wrocław 2012.

3. P. Sarnecki (red.), Prawo Konstytucyjne RP, Warszawa 2008.

4. W. Skrzydło (red.), Polskie prawo konstytucyjne, Lublin 2010.

5. Z. Witkowski (red.), Prawo Konstytucyjne, Toruń 2011.

6. B. Banaszak, Konstytucja RP. Komentarz, Warszawa 2009.

7. M. Domagała, D. Górecki, Wybór źródła do nauki prawa konstytucyjnego, Łódź 2008.

8. L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne, Warszawa 2016.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6