UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podatek akcyzowy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0500-POAKFZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podatek akcyzowy
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Student przystępujący do wykładu Podatek akcyzowy powinien:

a. posiadać podstawową wiedzę na temat pojęć i instytucji prawnych prawa podatkowego,

b. posiadać podstawową wiedzę z zakresu finansów publicznych oraz części ogólnej polskiego prawa podatkowego,

c. posiadać podstawową wiedzę na temat struktury, organizacji i funkcjonowania administracji publicznej.


Skrócony opis:

Do podstawowych celów realizacji przedmiotu należą:

a. zapoznanie studenta z podstawowymi instytucjami i pojęciami podatku akcyzowego,

b. prezentacja zakresu regulacji prawa podatków obrotowych oraz struktury i charakteru jego norm,

c. analiza struktury źródeł podatku akcyzowego na gruncie prawa polskiego i prawa UE,

d. zapoznanie studenta z podstawowymi instytucjami państwowych podatków obrotowych, w tym podatku akcyzowego, oraz zasadami ich wykładni i stosowania.

Efekty uczenia się:

Student:

a. identyfikuje i definiuje prawidłowo podstawowe instytucje podatku akcyzowego,

b. ma pogłębioną wiedzę na temat pojęcia i zakresu regulacji prawa podatków obrotowych oraz charakteru jego norm,

c. definiuje i klasyfikuje poprawnie źródła prawa polskiego oraz prawa UE w zakresie podatku akcyzowego oraz ma pogłębioną wiedzę na temat zasad jego stanowienia,

d. potrafi dokonać prawidłowej interpretacji norm dotyczących podatku podatku akcyzowego,

e. potrafi określić właściwie prawa i obowiązki podmiotów zobowiązanych stosunku prawno - podatkowego w zakresie podatku akcyzowego,

f. identyfikuje i klasyfikuje podstawowe problemy podatku akcyzowego.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ireneusz Mirek
Prowadzący grup: Ireneusz Mirek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

Wykład akademicki z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz towarzyszące mu ćwiczenia.

Wykorzystywane metody dydaktyczne:

- metoda problemowa, z wykorzystaniem jej różnych odmian, np. burzy mózgów;

- metoda seminaryjna (dyskusja nad zagadnieniami z zakresu zainteresowań

studentów, tekstami prawniczymi, orzecznictwem itp.); możliwe korzystanie z

innych metod dyskusji (np. debata oxfordzka, panelowa, okrągłego stołu);

- metoda studium przypadku (rozwiązywanie kazusów prawniczych);

- metoda obserwacji - uczestniczenie np. w rozprawach sądowych, konferencjach naukowych;

- metoda referatu i metoda projektu (zwłaszcza w przygotowaniu pracy

zaliczeniowej, możliwe wykorzystanie zarówno w formie projektów indywidualnych, jak i zespołowych).

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin w formie ustnej.

Kryteria oceniania:

5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne

4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami

4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy

3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami

3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria

2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Na zaliczenie wykładu składają się:

- obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach;

- ocena poziomu aktywności na zajęciach, zwłaszcza udziału w dyskusjach,

sposobu formułowania wypowiedzi, oparcia ich na orzecznictwie i poglądach

doktryny oraz własnej umiejętności logicznego wnioskowania i argumentacji

(efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych);

- ocena samodzielności i oryginalności w formułowaniu poglądów (efekty w

zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

- przygotowanie referatów i prac pisemnych (efekty w zakresie wiedzy,

umiejętności i kompetencji społecznych)

Sumaryczną metodą weryfikacji wymienionych efektów kształcenia będzie egzamin ustny.

Szczegółowe treści kształcenia:

A. Pojęcie i klasyfikacja podatków obrotowych.

B. Źródła prawa podatków obrotowych w ujęciu krajowym i prawa UE.

C. Metody harmonizacji akcyz w UE.

D. Podmiot i przedmiot opodatkowania w akcyzach.

E. Obowiązek podatkowy w akcyzach.

F. Metody i procedury opodatkowania akcyzą.


Literatura:

Nykiel W. (red.), Prawo podatkowe w Polsce, Difin, Warszawa, 2018

Sęk M. (red.), Prawo podatkowe. Podręcznik dla Podyplomowego Studium Prawa Podatkowego, tom 1 i 2, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014

S. Parulski, Akcyza. Komentarz, Wolters Kluwer Warszawa 2020.

M. Zimny, Akcyza. Komentarz, Beck, Warszawa 2021

J. Matarewicz, Ustawa o podatku akcyzowym Komentarz , Wolters Kluwer, Warszawa 2016

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ireneusz Mirek
Prowadzący grup: Ireneusz Mirek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

Wykład akademicki z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz towarzyszące mu ćwiczenia.

Wykorzystywane metody dydaktyczne:

- metoda problemowa, z wykorzystaniem jej różnych odmian, np. burzy mózgów;

- metoda seminaryjna (dyskusja nad zagadnieniami z zakresu zainteresowań

studentów, tekstami prawniczymi, orzecznictwem itp.); możliwe korzystanie z

innych metod dyskusji (np. debata oxfordzka, panelowa, okrągłego stołu);

- metoda studium przypadku (rozwiązywanie kazusów prawniczych);

- metoda obserwacji - uczestniczenie np. w rozprawach sądowych, konferencjach naukowych;

- metoda referatu i metoda projektu (zwłaszcza w przygotowaniu pracy

zaliczeniowej, możliwe wykorzystanie zarówno w formie projektów indywidualnych, jak i zespołowych).

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin w formie ustnej.

Kryteria oceniania:

5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne

4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami

4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy

3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami

3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria

2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Na zaliczenie wykładu składają się:

- obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach;

- ocena poziomu aktywności na zajęciach, zwłaszcza udziału w dyskusjach,

sposobu formułowania wypowiedzi, oparcia ich na orzecznictwie i poglądach

doktryny oraz własnej umiejętności logicznego wnioskowania i argumentacji

(efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych);

- ocena samodzielności i oryginalności w formułowaniu poglądów (efekty w

zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

- przygotowanie referatów i prac pisemnych (efekty w zakresie wiedzy,

umiejętności i kompetencji społecznych)

Sumaryczną metodą weryfikacji wymienionych efektów kształcenia będzie egzamin ustny.

Szczegółowe treści kształcenia:

A. Pojęcie i klasyfikacja podatków obrotowych.

B. Źródła prawa podatków obrotowych w ujęciu krajowym i prawa UE.

C. Metody harmonizacji akcyz w UE.

D. Podmiot i przedmiot opodatkowania w akcyzach.

E. Obowiązek podatkowy w akcyzach.

F. Metody i procedury opodatkowania akcyzą.


Literatura:

Nykiel W. (red.), Prawo podatkowe w Polsce, Difin, Warszawa, 2018

Sęk M. (red.), Prawo podatkowe. Podręcznik dla Podyplomowego Studium Prawa Podatkowego, tom 1 i 2, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014

S. Parulski, Akcyza. Komentarz, Wolters Kluwer Warszawa 2020.

M. Zimny, Akcyza. Komentarz, Beck, Warszawa 2021

J. Matarewicz, Ustawa o podatku akcyzowym Komentarz , Wolters Kluwer, Warszawa 2016

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6