Podatek akcyzowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-POAKFZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podatek akcyzowy |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Student przystępujący do wykładu Podatek akcyzowy powinien: a. posiadać podstawową wiedzę na temat pojęć i instytucji prawnych prawa podatkowego, b. posiadać podstawową wiedzę z zakresu finansów publicznych oraz części ogólnej polskiego prawa podatkowego, c. posiadać podstawową wiedzę na temat struktury, organizacji i funkcjonowania administracji publicznej. |
Skrócony opis: |
Do podstawowych celów realizacji przedmiotu należą: a. zapoznanie studenta z podstawowymi instytucjami i pojęciami podatku akcyzowego, b. prezentacja zakresu regulacji prawa podatków obrotowych oraz struktury i charakteru jego norm, c. analiza struktury źródeł podatku akcyzowego na gruncie prawa polskiego i prawa UE, d. zapoznanie studenta z podstawowymi instytucjami państwowych podatków obrotowych, w tym podatku akcyzowego, oraz zasadami ich wykładni i stosowania. |
Efekty uczenia się: |
Student: a. identyfikuje i definiuje prawidłowo podstawowe instytucje podatku akcyzowego, b. ma pogłębioną wiedzę na temat pojęcia i zakresu regulacji prawa podatków obrotowych oraz charakteru jego norm, c. definiuje i klasyfikuje poprawnie źródła prawa polskiego oraz prawa UE w zakresie podatku akcyzowego oraz ma pogłębioną wiedzę na temat zasad jego stanowienia, d. potrafi dokonać prawidłowej interpretacji norm dotyczących podatku podatku akcyzowego, e. potrafi określić właściwie prawa i obowiązki podmiotów zobowiązanych stosunku prawno - podatkowego w zakresie podatku akcyzowego, f. identyfikuje i klasyfikuje podstawowe problemy podatku akcyzowego. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO K
K
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ireneusz Mirek | |
Prowadzący grup: | Ireneusz Mirek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena |
|
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład akademicki z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz towarzyszące mu ćwiczenia. Wykorzystywane metody dydaktyczne: - metoda problemowa, z wykorzystaniem jej różnych odmian, np. burzy mózgów; - metoda seminaryjna (dyskusja nad zagadnieniami z zakresu zainteresowań studentów, tekstami prawniczymi, orzecznictwem itp.); możliwe korzystanie z innych metod dyskusji (np. debata oxfordzka, panelowa, okrągłego stołu); - metoda studium przypadku (rozwiązywanie kazusów prawniczych); - metoda obserwacji - uczestniczenie np. w rozprawach sądowych, konferencjach naukowych; - metoda referatu i metoda projektu (zwłaszcza w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, możliwe wykorzystanie zarówno w formie projektów indywidualnych, jak i zespołowych). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin w formie ustnej. Kryteria oceniania: 5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne 4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy 3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami 3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Na zaliczenie wykładu składają się: - obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach; - ocena poziomu aktywności na zajęciach, zwłaszcza udziału w dyskusjach, sposobu formułowania wypowiedzi, oparcia ich na orzecznictwie i poglądach doktryny oraz własnej umiejętności logicznego wnioskowania i argumentacji (efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych); - ocena samodzielności i oryginalności w formułowaniu poglądów (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych); - przygotowanie referatów i prac pisemnych (efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) Sumaryczną metodą weryfikacji wymienionych efektów kształcenia będzie egzamin ustny. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | A. Pojęcie i klasyfikacja podatków obrotowych. B. Źródła prawa podatków obrotowych w ujęciu krajowym i prawa UE. C. Metody harmonizacji akcyz w UE. D. Podmiot i przedmiot opodatkowania w akcyzach. E. Obowiązek podatkowy w akcyzach. F. Metody i procedury opodatkowania akcyzą. |
|
Literatura: |
Nykiel W. (red.), Prawo podatkowe w Polsce, Difin, Warszawa, 2018 Sęk M. (red.), Prawo podatkowe. Podręcznik dla Podyplomowego Studium Prawa Podatkowego, tom 1 i 2, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014 S. Parulski, Akcyza. Komentarz, Wolters Kluwer Warszawa 2020. M. Zimny, Akcyza. Komentarz, Beck, Warszawa 2021 J. Matarewicz, Ustawa o podatku akcyzowym Komentarz , Wolters Kluwer, Warszawa 2016 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO K
K
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ireneusz Mirek | |
Prowadzący grup: | Ireneusz Mirek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena |
|
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład akademicki z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz towarzyszące mu ćwiczenia. Wykorzystywane metody dydaktyczne: - metoda problemowa, z wykorzystaniem jej różnych odmian, np. burzy mózgów; - metoda seminaryjna (dyskusja nad zagadnieniami z zakresu zainteresowań studentów, tekstami prawniczymi, orzecznictwem itp.); możliwe korzystanie z innych metod dyskusji (np. debata oxfordzka, panelowa, okrągłego stołu); - metoda studium przypadku (rozwiązywanie kazusów prawniczych); - metoda obserwacji - uczestniczenie np. w rozprawach sądowych, konferencjach naukowych; - metoda referatu i metoda projektu (zwłaszcza w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, możliwe wykorzystanie zarówno w formie projektów indywidualnych, jak i zespołowych). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin w formie ustnej. Kryteria oceniania: 5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne 4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy 3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami 3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Na zaliczenie wykładu składają się: - obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach; - ocena poziomu aktywności na zajęciach, zwłaszcza udziału w dyskusjach, sposobu formułowania wypowiedzi, oparcia ich na orzecznictwie i poglądach doktryny oraz własnej umiejętności logicznego wnioskowania i argumentacji (efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych); - ocena samodzielności i oryginalności w formułowaniu poglądów (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych); - przygotowanie referatów i prac pisemnych (efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) Sumaryczną metodą weryfikacji wymienionych efektów kształcenia będzie egzamin ustny. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | A. Pojęcie i klasyfikacja podatków obrotowych. B. Źródła prawa podatków obrotowych w ujęciu krajowym i prawa UE. C. Metody harmonizacji akcyz w UE. D. Podmiot i przedmiot opodatkowania w akcyzach. E. Obowiązek podatkowy w akcyzach. F. Metody i procedury opodatkowania akcyzą. |
|
Literatura: |
Nykiel W. (red.), Prawo podatkowe w Polsce, Difin, Warszawa, 2018 Sęk M. (red.), Prawo podatkowe. Podręcznik dla Podyplomowego Studium Prawa Podatkowego, tom 1 i 2, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014 S. Parulski, Akcyza. Komentarz, Wolters Kluwer Warszawa 2020. M. Zimny, Akcyza. Komentarz, Beck, Warszawa 2021 J. Matarewicz, Ustawa o podatku akcyzowym Komentarz , Wolters Kluwer, Warszawa 2016 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.