UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Postępowanie karne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0500-POKRPZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Postępowanie karne
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Wykłady dla 3 roku prawa zaocznego sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 10.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

niestacjonarne (zaoczne)

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu ustroju organów ochrony prawnej, ze szczególnym uwzględnieniem ustroju sądów powszechnych. Student powinien również wykazać się znajomością prawa karnego materialnego, a także praw i obowiązków obywatela określonych w Konstytucji RP.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przedstawienie postępowania karnego, jego miejsca w krajowym porządku prawnym, stosunku do innych dziedzin prawa. W czasie zajęć studenci poznają model postępowania karnego, jego instytucje i zachodzące pomiędzy nimi zależności. Studenci poznają sposoby ustalania odpowiedzialności osoby za zarzucany jej czyn zabroniony.

Efekty uczenia się:

Student:

1. Definiuje postępowanie karne.

2. Wymienia źródła prawa karnego procesowego.

3. Ma wiedzę na temat stadiów i przebiegu postępowania karnego.

4. Ma wiedzę na temat trybów postępowania karnego.

5. Dokonuje prawidłowej interpretacji norm postępowania karnego.

6. Zna uczestników postępowania karnego i ich prawa i obowiązki.

7. Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy i rozstrzygania problemów prawa karnego procesowego i podawać motywy swoich rozstrzygnięć.

8. Potrafi przygotować pisma procesowe z zakresu postępowania karnego.

9. Sprawnie i prawidłowo posługuje się materiałem normatywnym, dorobkiem orzeczniczym i doktrynalnym..

6. Zna uczestników postępowania karnego i ich prawa i obowiązki.

7. Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy i rozstrzygania problemów prawa karnego procesowego i podawać motywy swoich rozstrzygnięć.

8. Potrafi przygotować pisma procesowe z zakresu postępowania karnego.

9. Sprawnie i prawidłowo posługuje się materiałem normatywnym, dorobkiem orzeczniczym i doktrynalnym.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Świecki
Prowadzący grup: Dariusz Świecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Metody dydaktyczne:

Wykład konwencjonalny. Przekazywanie wiedzy z procedury karnej w postaci wypowiedzi ciągłej i usystematyzowanej tematycznie. W ramach wykładu tłumaczone są pojęcia właściwe procedurze karnej oraz wskazywane jej powiązania z innymi dziedzinami prawa. Z uwagi na obszerność materiału wykład opiera się na selekcji tematycznej, której kryterium jest waga omawianego zagadnienia. Używa jest też forma problemowa przez prezentację spornego w nauce lub orzecznictwie zagadnienia i przedstawieniu słuchaczom sposobu jego rozwiązania, tak aby wspólnie z wykładowcą mogli śledzić tok rozumowania, a także zapoznawali się ze sposobami argumentacji prawniczej i wykorzystywanymi metodami wykładni przepisów prawa.

Sposoby i kryteria oceniania:

Ustna wypowiedź na zadane pytania, oceniania przy zastosowaniu następujących kryteriów: zasób wiedzy, sposób jej prezentacji, język prawniczy, zdolność do logicznego myślenia, komunikatywność, umiejętność wygłaszania własnych poglądów, dokonywania analizy prawej, prowadzenia dyskusji, przedstawiania argumentów.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Egzamin ustny, oceny odpowiedzi pod kątem nabytej wiedzy przekazywanej na wykładzie

Szczegółowe treści kształcenia:

Przyswajanie wiedzy w sposób rozumowy a nie odtwórczy, poprzez definiowanie pojęć i zagadnień w sposób logiczny i argumentacyjny, a nie reprodukcyjny. rozpoznawanie problemów prawnych i ich diagnozowanie, operowania językiem prawniczym i argumentacją prawną, wartościowanie zjawisk społecznych pod kątem stosowania prawa, dbałość o kulturę prawna dyskusji prawniczej

Literatura:

T. Grzegorczyk J. Tylman współred. R. Olszewski, D. Świecki Polskie postępowanie karne, Warszawa 2022

S. Waltoś: Proces karny. Zarys Systemu, Warszawa 2023

K. Marszał J. Zagrodnik: Proces karny, Warszawa 2021

K. Dudka H. Paluszkiewicz: Postępowanie karne, Warszawa 2023

D. Świecki (red.): Meritum. Postępowanie karne, Warszawa 2023

K. Dudka (red.): Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Warszawa 2023

T. Grzegorczyk: Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Warszawa 2014

A. Augustyniak, K. Eichstaedt, M. Kurowski, D. Świecki(red.): Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Warszawa 2022

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Świecki
Prowadzący grup: Dariusz Świecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Metody dydaktyczne:

Wykład konwencjonalny. Przekazywanie wiedzy z procedury karnej w postaci wypowiedzi ciągłej i usystematyzowanej tematycznie. W ramach wykładu tłumaczone są pojęcia właściwe procedurze karnej oraz wskazywane jej powiązania z innymi dziedzinami prawa. Z uwagi na obszerność materiału wykład opiera się na selekcji tematycznej, której kryterium jest waga omawianego zagadnienia. Używa jest też forma problemowa przez prezentację spornego w nauce lub orzecznictwie zagadnienia i przedstawieniu słuchaczom sposobu jego rozwiązania, tak aby wspólnie z wykładowcą mogli śledzić tok rozumowania, a także zapoznawali się ze sposobami argumentacji prawniczej i wykorzystywanymi metodami wykładni przepisów prawa.

Sposoby i kryteria oceniania:

Ustna wypowiedź na zadane pytania, oceniania przy zastosowaniu następujących kryteriów: zasób wiedzy, sposób jej prezentacji, język prawniczy, zdolność do logicznego myślenia, komunikatywność, umiejętność wygłaszania własnych poglądów, dokonywania analizy prawej, prowadzenia dyskusji, przedstawiania argumentów.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Egzamin ustny, oceny odpowiedzi pod kątem nabytej wiedzy przekazywanej na wykładzie

Szczegółowe treści kształcenia:

Przyswajanie wiedzy w sposób rozumowy a nie odtwórczy, poprzez definiowanie pojęć i zagadnień w sposób logiczny i argumentacyjny, a nie reprodukcyjny. rozpoznawanie problemów prawnych i ich diagnozowanie, operowania językiem prawniczym i argumentacją prawną, wartościowanie zjawisk społecznych pod kątem stosowania prawa, dbałość o kulturę prawna dyskusji prawniczej

Literatura:

T. Grzegorczyk J. Tylman współred. R. Olszewski, D. Świecki Polskie postępowanie karne, Warszawa 2022

S. Waltoś: Proces karny. Zarys Systemu, Warszawa 2023

K. Marszał J. Zagrodnik: Proces karny, Warszawa 2021

K. Dudka H. Paluszkiewicz: Postępowanie karne, Warszawa 2023

D. Świecki (red.): Meritum. Postępowanie karne, Warszawa 2023

K. Dudka (red.): Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Warszawa 2023

T. Grzegorczyk: Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Warszawa 2014

A. Augustyniak, K. Eichstaedt, M. Kurowski, D. Świecki(red.): Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Warszawa 2022

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Świecki
Prowadzący grup: Dariusz Świecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Świecki
Prowadzący grup: Dariusz Świecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Metody dydaktyczne:

Wykład konwencjonalny. Przekazywanie wiedzy z procedury karnej w postaci wypowiedzi ciągłej i usystematyzowanej tematycznie. W ramach wykładu tłumaczone są pojęcia właściwe procedurze karnej oraz wskazywane jej powiązania z innymi dziedzinami prawa. Z uwagi na obszerność materiału wykład opiera się na selekcji tematycznej, której kryterium jest waga omawianego zagadnienia. Używa jest też forma problemowa przez prezentację spornego w nauce lub orzecznictwie zagadnienia i przedstawieniu słuchaczom sposobu jego rozwiązania, tak aby wspólnie z wykładowcą mogli śledzić tok rozumowania, a także zapoznawali się ze sposobami argumentacji prawniczej i wykorzystywanymi metodami wykładni przepisów prawa.

Sposoby i kryteria oceniania:

Ustna wypowiedź na zadane pytania, oceniania przy zastosowaniu następujących kryteriów: zasób wiedzy, sposób jej prezentacji, język prawniczy, zdolność do logicznego myślenia, komunikatywność, umiejętność wygłaszania własnych poglądów, dokonywania analizy prawej, prowadzenia dyskusji, przedstawiania argumentów.

Szczegółowe treści kształcenia:

Przyswajanie wiedzy w sposób rozumowy a nie odtwórczy, poprzez definiowanie pojęć i zagadnień w sposób logiczny i argumentacyjny, a nie reprodukcyjny. rozpoznawanie problemów prawnych i ich diagnozowanie, operowania językiem prawniczym i argumentacją prawną, wartościowanie zjawisk społecznych pod kątem stosowania prawa, dbałość o kulturę prawna dyskusji prawniczej

Literatura:

T. Grzegorczyk J. Tylman: Polskie postępowanie karne, Warszawa 2012

S. Waltoś: Proces karny. Zarys Systemu, Warszawa 2020

K. Marszał J. Zagrodnik: Proces karny, Warszawa 2017

K. Dudka H. Paluszkiewicz: Postępowanie karne, Warszawa 2021

D. Świecki (red.): Meritum. Postępowanie karne, Warszawa 2019

L. Paprzycki S. Steinborn J. Grajewski: Kodeks postepowania karnego. Komentarz, Warszawa 2012

T. Grzegorczyk: Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Warszawa 2014

A. Augustyniak, K. Eichstaedt, M. Kurowski, D. Świecki(red.): Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Warszawa 2020

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Świecki
Prowadzący grup: Dariusz Świecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład konwencjonalny. Przekazywanie wiedzy z procedury karnej w postaci wypowiedzi ciągłej i usystematyzowanej tematycznie. W ramach wykładu tłumaczone są pojęcia właściwe procedurze karnej oraz wskazywane jej powiązania z innymi dziedzinami prawa. Z uwagi na obszerność materiału wykład opiera się na selekcji tematycznej, której kryterium jest waga omawianego zagadnienia. Używa jest też forma problemowa przez prezentację spornego w nauce lub orzecznictwie zagadnienia i przedstawieniu słuchaczom sposobu jego rozwiązania, tak aby wspólnie z wykładowcą mogli śledzić tok rozumowania, a także zapoznawali się ze sposobami argumentacji prawniczej i wykorzystywanymi metodami wykładni przepisów prawa.

Sposoby i kryteria oceniania:

Ustna wypowiedź na zadane pytania, oceniania przy zastosowaniu następujących kryteriów: zasób wiedzy, sposób jej prezentacji, język prawniczy, zdolność do logicznego myślenia, komunikatywność, umiejętność wygłaszania własnych poglądów, dokonywania analizy prawej, prowadzenia dyskusji, przedstawiania argumentów.

Szczegółowe treści kształcenia:

Przyswajanie wiedzy w sposób rozumowy a nie odtwórczy, poprzez definiowanie pojęć i zagadnień w sposób logiczny i argumentacyjny, a nie reprodukcyjny. rozpoznawanie problemów prawnych i ich diagnozowanie, operowania językiem prawniczym i argumentacją prawną, wartościowanie zjawisk społecznych pod kątem stosowania prawa, dbałość o kulturę prawna dyskusji prawniczej

Literatura:

T. Grzegorczyk J. Tylman: Polskie postępowanie karne, Warszawa 2012

S. Waltoś: Proces karny. Zarys Systemu, Warszawa 2020

K. Marszał J. Zagrodnik: Proces karny, Warszawa 2017

K. Dudka H. Paluszkiewicz: Postępowanie karne, Warszawa 2021

D. Świecki (red.): Meritum. Postępowanie karne, Warszawa 2019

L. Paprzycki S. Steinborn J. Grajewski: Kodeks postepowania karnego. Komentarz, Warszawa 2012

T. Grzegorczyk: Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Warszawa 2014

A. Augustyniak, K. Eichstaedt, M. Kurowski, D. Świecki(red.): Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Warszawa 2020

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Świecki
Prowadzący grup: Dariusz Świecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład konwencjonalny. Przekazywanie wiedzy z procedury karnej w postaci wypowiedzi ciągłej i usystematyzowanej tematycznie. W ramach wykładu tłumaczone są pojęcia właściwe procedurze karnej oraz wskazywane jej powiązania z innymi dziedzinami prawa. Z uwagi na obszerność materiału wykład opiera się na selekcji tematycznej, której kryterium jest waga omawianego zagadnienia. Używa jest też forma problemowa przez prezentację spornego w nauce lub orzecznictwie zagadnienia i przedstawieniu słuchaczom sposobu jego rozwiązania, tak aby wspólnie z wykładowcą mogli śledzić tok rozumowania, a także zapoznawali się ze sposobami argumentacji prawniczej i wykorzystywanymi metodami wykładni przepisów prawa.

Sposoby i kryteria oceniania:

Ustna wypowiedź na zadane pytania, oceniania przy zastosowaniu następujących kryteriów: zasób wiedzy, sposób jej prezentacji, język prawniczy, zdolność do logicznego myślenia, komunikatywność, umiejętność wygłaszania własnych poglądów, dokonywania analizy prawej, prowadzenia dyskusji, przedstawiania argumentów.

Szczegółowe treści kształcenia:

Przyswajanie wiedzy w sposób rozumowy a nie odtwórczy, poprzez definiowanie pojęć i zagadnień w sposób logiczny i argumentacyjny, a nie reprodukcyjny. rozpoznawanie problemów prawnych i ich diagnozowanie, operowania językiem prawniczym i argumentacją prawną, wartościowanie zjawisk społecznych pod kątem stosowania prawa, dbałość o kulturę prawna dyskusji prawniczej

Literatura:

T. Grzegorczyk J. Tylman: Polskie postępowanie karne, Warszawa 2012

S. Waltoś: Proces karny. Zarys Systemu, Warszawa 2016

K. Marszał J. Zagrodnik: Proces karny, Warszawa 2017

D. Świecki (red.): Meritum. Postępowanie karne, Warszawa 2019

L. Paprzycki S. Steinborn J. Grajewski: Kodeks postepowania karnego. Komentarz, Warszawa 2012

T. Grzegorczyk: Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Warszawa 2014

A. Augustyniak, K. Eichstaedt, M. Kurowski, D. Świecki(red.): Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Warszawa 2017

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Świecki
Prowadzący grup: Dariusz Świecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład konwencjonalny. Przekazywanie wiedzy z procedury karnej w postaci wypowiedzi ciągłej i usystematyzowanej tematycznie. W ramach wykładu tłumaczone są pojęcia właściwe procedurze karnej oraz wskazywane jej powiązania z innymi dziedzinami prawa. Z uwagi na obszerność materiału wykład opiera się na selekcji tematycznej, której kryterium jest waga omawianego zagadnienia. Używa jest też forma problemowa przez prezentację spornego w nauce lub orzecznictwie zagadnienia i przedstawieniu słuchaczom sposobu jego rozwiązania, tak aby wspólnie z wykładowcą mogli śledzić tok rozumowania, a także zapoznawali się ze sposobami argumentacji prawniczej i wykorzystywanymi metodami wykładni przepisów prawa.

Sposoby i kryteria oceniania:

Ustna wypowiedź na zadane pytania, oceniania przy zastosowaniu następujących kryteriów: zasób wiedzy, sposób jej prezentacji, język prawniczy, zdolność do logicznego myślenia, komunikatywność, umiejętność wygłaszania własnych poglądów, dokonywania analizy prawej, prowadzenia dyskusji, przedstawiania argumentów.

Szczegółowe treści kształcenia:

Przyswajanie wiedzy w sposób rozumowy a nie odtwórczy, poprzez definiowanie pojęć i zagadnień w sposób logiczny i argumentacyjny, a nie reprodukcyjny. rozpoznawanie problemów prawnych i ich diagnozowanie, operowania językiem prawniczym i argumentacją prawną, wartościowanie zjawisk społecznych pod kątem stosowania prawa, dbałość o kulturę prawna dyskusji prawniczej

Literatura:

T. Grzegorczyk J. Tylman: Polskie postępowanie karne, Warszawa 2012

S. Waltoś: Proces karny. Zarys Systemu, Warszawa 2003

L. Paprzycki S. Steinborn J. Grajewski: Kodeks postepowania karnego. Komentarz, Warszawa 2012

T. Grzegorczyk: Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Warszawa 2014

A. Augustyniak, K. Eichstaedt, M. Kurowski, D. Świecki(red.): Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Warszawa 2017

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Świecki
Prowadzący grup: Dariusz Świecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład konwencjonalny. Przekazywanie wiedzy z procedury karnej w postaci wypowiedzi ciągłej i usystematyzowanej tematycznie. W ramach wykładu tłumaczone są pojęcia właściwe procedurze karnej oraz wskazywane jej powiązania z innymi dziedzinami prawa. Z uwagi na obszerność materiału wykład opiera się na selekcji tematycznej, której kryterium jest waga omawianego zagadnienia. Używa jest też forma problemowa przez prezentację spornego w nauce lub orzecznictwie zagadnienia i przedstawieniu słuchaczom sposobu jego rozwiązania, tak aby wspólnie z wykładowcą mogli śledzić tok rozumowania, a także zapoznawali się ze sposobami argumentacji prawniczej i wykorzystywanymi metodami wykładni przepisów prawa.

Sposoby i kryteria oceniania:

Ustna wypowiedź na zadane pytania, oceniania przy zastosowaniu następujących kryteriów: zasób wiedzy, sposób jej prezentacji, język prawniczy, zdolność do logicznego myślenia, komunikatywność, umiejętność wygłaszania własnych poglądów, dokonywania analizy prawej, prowadzenia dyskusji, przedstawiania argumentów.

Szczegółowe treści kształcenia:

Przyswajanie wiedzy w sposób rozumowy a nie odtwórczy, poprzez definiowanie pojęć i zagadnień w sposób logiczny i argumentacyjny, a nie reprodukcyjny. rozpoznawanie problemów prawnych i ich diagnozowanie, operowania językiem prawniczym i argumentacją prawną, wartościowanie zjawisk społecznych pod kątem stosowania prawa, dbałość o kulturę prawna dyskusji prawniczej

Literatura:

T. Grzegorczyk J. Tylman: Polskie postępowanie karne, Warszawa 2012

S. Waltoś: Proces karny. Zarys Systemu, Warszawa 2003

L. Paprzycki S. Steinborn J. Grajewski: Kodeks postepowania karnego. Komentarz, Warszawa 2013

T. Grzegorczyk: Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Warszawa 2011

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6