Podstawy prawa podatkowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-PPWDAZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy prawa podatkowego |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Wykłady/konwersatoria dla 2 roku administracji zaocznej licencjat sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie 1. roku studiów; w szczególności student: - posiada ogólną wiedzę z zakresu nauk społecznych i miejscu nauk prawnych w tym obszarze; - ma wiedzę dotyczącą podstawowych instytucji państwa i prawa; - potrafi wyszukiwać materiały źródłowe związane z określoną tematyką, w tym akty normatywne i orzeczenia sądów, wykorzystując narzędzia bibliograficzne i informatyczne. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi konstrukcjami prawnymi prawa podatkowego, w tym podatku dochodowego od osób fizycznych i od osób prawnych w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem elementów mających znaczenie dla rozliczania podatku dochodowego przez podatnika i płatnika (pobór podatku, odpowiedzialność podatkowa) a także zasadniczymi regułami wynikającymi z Ordynacji Podatkowej. |
Efekty uczenia się: |
Po wysłuchaniu wykładu, student powinien identyfikować i znać konstrukcję podatku dochodowego od osób fizycznych i uproszczonych form opodatkowania dochodów osób fizycznych. podatku dochodowego od osób prawnych, opanować podstawy podatków obrotowych oraz zasady ogólnych instytucji prawa podatkowego z Ordynacji Podatkowej. Powinien umieć posługiwać się aktami normatywnymi, orzecznictwem, interpretacjami do rozwiązywania problemów praktycznych. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ireneusz Mirek | |
Prowadzący grup: | Ireneusz Mirek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne: - metoda problemowa, z wykorzystaniem jej różnych odmian, np. burzy mózgów; - metoda seminaryjna (dyskusja nad zagadnieniami z zakresu zainteresowań studentów, tekstami prawniczymi, orzecznictwem itp.); możliwe korzystanie z innych metod dyskusji (np. debata oxfordzka, panelowa, okrągłego stołu); - metoda studium przypadku (rozwiązywanie kazusów prawniczych); - metoda obserwacji - uczestniczenie np. w rozprawach sądowych, konferencjach naukowych; - metoda referatu i metoda projektu (zwłaszcza w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, możliwe wykorzystanie zarówno w formie projektów indywidualnych, jak i zespołowych). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Kryteria oceniania: 5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne 4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy 3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami 3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Na zaliczenie wykładu składają się: - obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach; - ocena poziomu aktywności na zajęciach, zwłaszcza udziału w dyskusjach, sposobu formułowania wypowiedzi, oparcia ich na orzecznictwie i poglądach doktryny oraz własnej umiejętności logicznego wnioskowania i argumentacji (efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych); - ocena samodzielności i oryginalności w formułowaniu poglądów (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych); - przygotowanie referatów i prac pisemnych (efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Treści kształcenia: - zapoznanie z metodologią prowadzenia badań naukowych w zakresie prawa podatkowego - zapoznanie z metodologią przygotowywania ustnych i pisemnych wypowiedzi naukowych (m.in. formułowanie problemów i hipotez badawczych, formułowanie argumentów za i przeciw, logiczne wnioskowanie, uzasadnianie formułowanych opinii, budowanie prawidłowej struktury wypowiedzi, wymogi formalne dla prac naukowych); - zapoznanie z zasadami etyki prowadzenia badań naukowych (w tym poszanowanie własności intelektualnej); - zapoznanie z regulacjami prawnymi dotyczącymi prawa podatkowego; - zapoznanie z wiodącymi poglądami doktryny w zakresie prawa podatkowego; - zapoznanie z podstawowym orzecznictwem dotyczącym prawa podatkowego; - pogłębianie wiedzy o wybranej specjalności prawa, zwłaszcza w zakresie tematów stanowiących przedmiot szczególnych zainteresowań studentów w ramach samodzielnej pracy i dyskusji w grupie poprzez: interpretację i ocenę regulacji prawnych, krytyczną analizę tekstów doktryny i orzecznictwa, rozwiązywanie kazusów; |
|
Literatura: |
1. B. Brzeziński: Wykładnia prawa podatkowego, Gdańsk 2013 2. W. Nykiel (red.), Polskie prawo podatkowe, Warszawa 2015 3. D.Strzelec: Opodatkowanie przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych, Warszawa 2015 4. I Krawczyk: Oficjalne interpretacje Ministerstwa Finansów, Warszawa 2000 5. A.Mariański, D. Strzelec, T. Miłek,S. Kubiak: Podatnik w postępowaniu podatkowym, Warszawa 2006 6. D. Strzelec: Naruszenia przepisów postępowania przez organy podatkowe, Warszawa 2009 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ireneusz Mirek | |
Prowadzący grup: | Ireneusz Mirek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne: - metoda problemowa, z wykorzystaniem jej różnych odmian, np. burzy mózgów; - metoda seminaryjna (dyskusja nad zagadnieniami z zakresu zainteresowań studentów, tekstami prawniczymi, orzecznictwem itp.); możliwe korzystanie z innych metod dyskusji (np. debata oxfordzka, panelowa, okrągłego stołu); - metoda studium przypadku (rozwiązywanie kazusów prawniczych); - metoda obserwacji - uczestniczenie np. w rozprawach sądowych, konferencjach naukowych; - metoda referatu i metoda projektu (zwłaszcza w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, możliwe wykorzystanie zarówno w formie projektów indywidualnych, jak i zespołowych). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Kryteria oceniania: 5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne 4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy 3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami 3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Na zaliczenie wykładu składają się: - obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach; - ocena poziomu aktywności na zajęciach, zwłaszcza udziału w dyskusjach, sposobu formułowania wypowiedzi, oparcia ich na orzecznictwie i poglądach doktryny oraz własnej umiejętności logicznego wnioskowania i argumentacji (efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych); - ocena samodzielności i oryginalności w formułowaniu poglądów (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych); - przygotowanie referatów i prac pisemnych (efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Treści kształcenia: - zapoznanie z metodologią prowadzenia badań naukowych w zakresie prawa podatkowego - zapoznanie z metodologią przygotowywania ustnych i pisemnych wypowiedzi naukowych (m.in. formułowanie problemów i hipotez badawczych, formułowanie argumentów za i przeciw, logiczne wnioskowanie, uzasadnianie formułowanych opinii, budowanie prawidłowej struktury wypowiedzi, wymogi formalne dla prac naukowych); - zapoznanie z zasadami etyki prowadzenia badań naukowych (w tym poszanowanie własności intelektualnej); - zapoznanie z regulacjami prawnymi dotyczącymi prawa podatkowego; - zapoznanie z wiodącymi poglądami doktryny w zakresie prawa podatkowego; - zapoznanie z podstawowym orzecznictwem dotyczącym prawa podatkowego; - pogłębianie wiedzy o wybranej specjalności prawa, zwłaszcza w zakresie tematów stanowiących przedmiot szczególnych zainteresowań studentów w ramach samodzielnej pracy i dyskusji w grupie poprzez: interpretację i ocenę regulacji prawnych, krytyczną analizę tekstów doktryny i orzecznictwa, rozwiązywanie kazusów; |
|
Literatura: |
1. B. Brzeziński: Wykładnia prawa podatkowego, Gdańsk 2013 2. W. Nykiel (red.), Polskie prawo podatkowe, Warszawa 2015 3. D.Strzelec: Opodatkowanie przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych, Warszawa 2015 4. I Krawczyk: Oficjalne interpretacje Ministerstwa Finansów, Warszawa 2000 5. A.Mariański, D. Strzelec, T. Miłek,S. Kubiak: Podatnik w postępowaniu podatkowym, Warszawa 2006 6. D. Strzelec: Naruszenia przepisów postępowania przez organy podatkowe, Warszawa 2009 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ireneusz Mirek | |
Prowadzący grup: | Ireneusz Mirek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne: - metoda problemowa, z wykorzystaniem jej różnych odmian, np. burzy mózgów; - metoda seminaryjna (dyskusja nad zagadnieniami z zakresu zainteresowań studentów, tekstami prawniczymi, orzecznictwem itp.); możliwe korzystanie z innych metod dyskusji (np. debata oxfordzka, panelowa, okrągłego stołu); - metoda studium przypadku (rozwiązywanie kazusów prawniczych); - metoda obserwacji - uczestniczenie np. w rozprawach sądowych, konferencjach naukowych; - metoda referatu i metoda projektu (zwłaszcza w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, możliwe wykorzystanie zarówno w formie projektów indywidualnych, jak i zespołowych). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Kryteria oceniania: 5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne 4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy 3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami 3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Na zaliczenie wykładu składają się: - obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach; - ocena poziomu aktywności na zajęciach, zwłaszcza udziału w dyskusjach, sposobu formułowania wypowiedzi, oparcia ich na orzecznictwie i poglądach doktryny oraz własnej umiejętności logicznego wnioskowania i argumentacji (efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych); - ocena samodzielności i oryginalności w formułowaniu poglądów (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych); - przygotowanie referatów i prac pisemnych (efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Treści kształcenia: - zapoznanie z metodologią prowadzenia badań naukowych w zakresie prawa podatkowego - zapoznanie z metodologią przygotowywania ustnych i pisemnych wypowiedzi naukowych (m.in. formułowanie problemów i hipotez badawczych, formułowanie argumentów za i przeciw, logiczne wnioskowanie, uzasadnianie formułowanych opinii, budowanie prawidłowej struktury wypowiedzi, wymogi formalne dla prac naukowych); - zapoznanie z zasadami etyki prowadzenia badań naukowych (w tym poszanowanie własności intelektualnej); - zapoznanie z regulacjami prawnymi dotyczącymi prawa podatkowego; - zapoznanie z wiodącymi poglądami doktryny w zakresie prawa podatkowego; - zapoznanie z podstawowym orzecznictwem dotyczącym prawa podatkowego; - pogłębianie wiedzy o wybranej specjalności prawa, zwłaszcza w zakresie tematów stanowiących przedmiot szczególnych zainteresowań studentów w ramach samodzielnej pracy i dyskusji w grupie poprzez: interpretację i ocenę regulacji prawnych, krytyczną analizę tekstów doktryny i orzecznictwa, rozwiązywanie kazusów; |
|
Literatura: |
1. B. Brzeziński: Wykładnia prawa podatkowego, Gdańsk 2013 2. W. Nykiel (red.), Polskie prawo podatkowe, Warszawa 2015 3. D.Strzelec: Opodatkowanie przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych, Warszawa 2015 4. I Krawczyk: Oficjalne interpretacje Ministerstwa Finansów, Warszawa 2000 5. A.Mariański, D. Strzelec, T. Miłek,S. Kubiak: Podatnik w postępowaniu podatkowym, Warszawa 2006 6. D. Strzelec: Naruszenia przepisów postępowania przez organy podatkowe, Warszawa 2009 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ireneusz Mirek | |
Prowadzący grup: | Ireneusz Mirek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne: - metoda problemowa, z wykorzystaniem jej różnych odmian, np. burzy mózgów; - metoda seminaryjna (dyskusja nad zagadnieniami z zakresu zainteresowań studentów, tekstami prawniczymi, orzecznictwem itp.); możliwe korzystanie z innych metod dyskusji (np. debata oxfordzka, panelowa, okrągłego stołu); - metoda studium przypadku (rozwiązywanie kazusów prawniczych); - metoda obserwacji - uczestniczenie np. w rozprawach sądowych, konferencjach naukowych; - metoda referatu i metoda projektu (zwłaszcza w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, możliwe wykorzystanie zarówno w formie projektów indywidualnych, jak i zespołowych). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Kryteria oceniania: 5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne 4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy 3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami 3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Na zaliczenie wykładu składają się: - obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach; - ocena poziomu aktywności na zajęciach, zwłaszcza udziału w dyskusjach, sposobu formułowania wypowiedzi, oparcia ich na orzecznictwie i poglądach doktryny oraz własnej umiejętności logicznego wnioskowania i argumentacji (efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych); - ocena samodzielności i oryginalności w formułowaniu poglądów (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych); - przygotowanie referatów i prac pisemnych (efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Treści kształcenia: - zapoznanie z metodologią prowadzenia badań naukowych w zakresie prawa podatkowego - zapoznanie z metodologią przygotowywania ustnych i pisemnych wypowiedzi naukowych (m.in. formułowanie problemów i hipotez badawczych, formułowanie argumentów za i przeciw, logiczne wnioskowanie, uzasadnianie formułowanych opinii, budowanie prawidłowej struktury wypowiedzi, wymogi formalne dla prac naukowych); - zapoznanie z zasadami etyki prowadzenia badań naukowych (w tym poszanowanie własności intelektualnej); - zapoznanie z regulacjami prawnymi dotyczącymi prawa podatkowego; - zapoznanie z wiodącymi poglądami doktryny w zakresie prawa podatkowego; - zapoznanie z podstawowym orzecznictwem dotyczącym prawa podatkowego; - pogłębianie wiedzy o wybranej specjalności prawa, zwłaszcza w zakresie tematów stanowiących przedmiot szczególnych zainteresowań studentów w ramach samodzielnej pracy i dyskusji w grupie poprzez: interpretację i ocenę regulacji prawnych, krytyczną analizę tekstów doktryny i orzecznictwa, rozwiązywanie kazusów; |
|
Literatura: |
1. B. Brzeziński: Wykładnia prawa podatkowego, Gdańsk 2013 2. W. Nykiel (red.), Polskie prawo podatkowe, Warszawa 2015 3. D.Strzelec: Opodatkowanie przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych, Warszawa 2015 4. I Krawczyk: Oficjalne interpretacje Ministerstwa Finansów, Warszawa 2000 5. A.Mariański, D. Strzelec, T. Miłek,S. Kubiak: Podatnik w postępowaniu podatkowym, Warszawa 2006 6. D. Strzelec: Naruszenia przepisów postępowania przez organy podatkowe, Warszawa 2009 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Wilk | |
Prowadzący grup: | Michał Wilk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.