UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Proseminarium

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0500-PS1016
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Proseminarium
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: PROSEMINARIUM Prawo III rok dzienne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 10.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Zaliczenie 2. roku studiów; w szczególności student:

- posiada ogólną wiedzę z zakresu nauk społecznych i miejscu nauk prawnych w tym obszarze;

- ma wiedzę dotyczącą podstawowych instytucji państwa i prawa;

- posiada podstawową wiedzę teoretyczną dotyczącą języka prawnego i prawniczego, pojęć systemu prawnego, normy prawnej, metod wykładni, stosowania i obowiązywania prawa, umożliwiającą rozwiązywanie prostych problemów interpretacyjnych;

- potrafi wyszukiwać akty normatywne, orzeczenia sądów i inne materiały źródłowe związane z określoną tematyką, wykorzystując narzędzia bibliograficzne i informatyczne.

Skrócony opis:

Celem proseminarium jest ugruntowanie wiedzy studenta w wybranej specjalności w zakresie nauk prawnych oraz wyposażenie go w wiedzę teoretyczną dotyczącą prowadzenia elementarnych badań w obrębie tej dziedziny nauki. Student zdobywa podstawowe kompetencje badawcze, takie jak umiejętności formułowania problemów badawczych, dobór metod i narzędzi ich analizy i rozwiązywania, a także opracowywania i prezentacji wyników badań. Po zakończeniu proseminarium student potrafi przygotować zarówno proste naukowe prace pisemne w języku polskim i języku obcym, jak i przygotować i wygłaszać wystąpienia ustne przedstawiające zagadnienia z dziedziny nauk prawnych, w szczególności z zakresu swojej specjalności.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student:

- ma wiedzę na temat pojęć i instytucji prawnych, źródeł prawa oraz relacji między nimi, a także procesów tworzenia, wykładni i stosowania prawa oraz uwarunkowań obowiązywania prawa;

- ma wiedzę o unormowaniach obowiązujących w wybranej dziedzinie prawa, ich specyfice i zasadach ich stosowania w relacji do systemu prawnego jako całości (w wymiarze krajowym i międzynarodowym);

- ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji w wybranej dziedzinie i o ich historycznej ewolucji.

Umiejętności:

Student:

- posługuje się regułami logicznego rozumowania dla interpretacji i wyjaśniania zagadnień prawnych;

2

- potrafi posługiwać się ogólną wiedzą z zakresu nauk społecznych, w szczególności nauk prawnych i nauk pokrewnych w celu analizowania i interpretowania problemów z zakresu wybranej dziedziny prawa;

- potrafi analizować i interpretować teksty prawne i naukowe oraz wykorzystywać orzecznictwo sądów krajowych i międzynarodowych w celu rozwiązywania podstawowych problemów będących przedmiotem analizy;

- ma elementarne umiejętności badawcze (formułowanie i analiza problemów, dobór metod i narzędzi, opracowanie i prezentacja wyników) pozwalające na rozwiązywanie problemów pojawiających się w obrębie wybranej dziedziny;

- posiada umiejętność przygotowywania prostych prac pisemnych i wygłaszania referatów naukowych w języku polskim i języku obcym przedstawiających zagadnienia z zakresu nauk prawnych.

Kompetencje społeczne:

Student:

- rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie;

- przyjmuje postawę krytyczną wobec analizowanych problemów i badanych źródeł;

- ma umiejętność pracy indywidualnej i pracy w grupie.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Proseminarium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Serafin
Prowadzący grup: Katarzyna Serafin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Metoda ćwiczeniowa (ćwiczebna) oraz dyskusja seminaryjna - oparta na tekstach źródłowych (akty prawne) oraz wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy

Szczegółowe treści kształcenia:

Ustanie stosunku pracy

-porozumienie rozwiązujące

-wypowiedzenie

-rozwiązanie niezwłoczne

-szczególne tryby rozwiązania umowy

Prawa i obowiązki stron stosunku pracy

-ochrona danych osobowych

-zakaz konkurencji

-przeciwdziałanie mobbingowi

Rozwiązania sprzyjające łączeniu obowiązków zawodowych i rodzinnych

Dyrektywa UE work-life balance, problematyka wdrażania rozwiązań unijnych do prawa krajowego, przygotowanie projektu nowelizacji kodeksu pracy wdrażającej nowe rozwiązania zawarte w dyrektywie.

Literatura:

Podręcznik zalecany:

Prawo pracy i ubezpieczeń społecznych, pod red. K.W.Barana, Wolters Kluwer, Warszawa 2019

T. Liszcz, Prawo pracy, Wolters Kluwer, Warszawa 2020

Inne podręczniki:

L.Florek: Prawo pracy, C.H.Beck, Warszawa

Prawo pracy, pod red. J.Steliny, C.H.Beck, Warszawa

Literatura uzupełniająca:

System prawa pracy, tom I, II, IV,V,VI,VII, Wolters Kluwer, Warszawa 2010-2017

Kodeks pracy. Komentarz, pod red. K.W.Barana (współaut.: K.W.Baran, B.M.Ćwiertniak, S.Driczinski, Z.Góral, A.Kosut, D.Książek, W.Perdeus, J.Piątkowski, M.Skąpski, K.Stefański, M.Tomaszewska, M.Włodarczyk, T.Wyka), Wolters Kluwer, Warszawa 2016

Kodeks pracy. Komentarz, pod red. A.Sobczyka,

Wratny J.: Kodeks pracy. Komentarz,

Iwulski J., Sanetra W.: Kodeks pracy. Komentarz,

Gersdorf M., Rączka K., Raczkowski M.: Kodeks pracy. Komentarz,

Kodeks pracy. Komentarz, pod red. T.Zielińskiego,

Kodeks pracy. Komentarz, pod red. B.Wagner,

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Proseminarium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Nowak
Prowadzący grup: Monika Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Proseminarium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Serwach
Prowadzący grup: Małgorzata Serwach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

- metoda problemowa, z wykorzystaniem jej różnych odmian, np. burzy mózgów;

- metoda seminaryjna (dyskusja nad zagadnieniami z zakresu zainteresowań studentów, tekstami naukowymi, orzecznictwem itp.); możliwe korzystanie z innych metod dyskusji (np. debata oxfordzka, panelowa, okrągłego stołu); metoda referatu połączona z metodami dyskusji, także np. w ramach czynnego udziału w studenckich konferencjach naukowych;

- metoda studium przypadku (rozwiązywanie kazusów prawniczych);

- metoda obserwacji - uczestniczenie np. w rozprawach sądowych, postępowaniach przed organami administracji, konferencjach naukowych;

- metoda projektu - zwłaszcza w przygotowaniu pracy magisterskiej i jej obrony.

Sposoby i kryteria oceniania:

Na zaliczenie seminarium składają się:

- obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach;

- bieżąca weryfikacja wiedzy studenta w trakcie zajęć (efekty kształcenia w zakresie wiedzy);

- ocena poziomu aktywności na zajęciach, zwłaszcza udziału w dyskusjach, sposobu formułowania wypowiedzi, oparcia ich na orzecznictwie i poglądach doktryny oraz własnej umiejętności logicznego wnioskowania i argumentacji (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

- przygotowanie pracy pisemnej (efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) na ustalony temat.



Kryteria oceniania:

5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne

4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami

4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy

3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami

3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria

2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Metodologia przygotowywania rozpraw naukowych,

2. Pojęcie, cechy i klasyfikacje administracji publicznej,

3. Pojęcie, cechy i klasyfikacje prawa administracyjnego,

4. Zasady prawa administracyjnego,

5. Ustrój administracji rządowej w Polsce,

6. Ustrój samorządu terytorialnego w Polsce,

7. Prawne formy działania administracji.

8. Status prawny cudzoziemca w Polsce

9. Przeciwdziałanie uzależnieniom w prawie administracyjnym

10. Ochrona zabytków

11. Prawo ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego

Literatura:

Literatura podstawowa:

1) Materialne prawo administracyjne. Pojęcia instytucje, zasady. Red. M. Stahl, Warszawa 2016 r.

2) Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje i zasady w teorii i orzecznictwie, red. M. Stahl, Warszawa 2016 r.,

2) J. Zimmermann – Prawo administracyjne, Kraków 2016 r.

Literatura uzupełniająca:

3) Prawo administracyjne materialne. Red. M. Chmaj, Warszawa 2006 r.

4) Prawo administracyjne materialne. Wybrane zagadnienia. Red. J. Sługocki, Bydgoszcz 2005 r.

5) B. Majchrzak – Procedura zgaszenia robót budowlanych, Warszawa 2008 r.

6) T. Bąkowski – Komentarz do ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Kraków 2004 r.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Proseminarium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Krakała
Prowadzący grup: Aneta Kaźmierska-Patrzyczna, Piotr Korzeniowski, Artur Krakała
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

- metoda problemowa, z wykorzystaniem jej różnych odmian, np. burzy mózgów;

- metoda seminaryjna (dyskusja nad zagadnieniami z zakresu zainteresowań studentów, tekstami naukowymi, orzecznictwem itp.); możliwe korzystanie z innych metod dyskusji (np. debata oxfordzka, panelowa, okrągłego stołu); metoda referatu połączona z metodami dyskusji, także np. w ramach czynnego udziału w studenckich konferencjach naukowych;

- metoda studium przypadku (rozwiązywanie kazusów prawniczych);

- metoda obserwacji - uczestniczenie np. w rozprawach sądowych, postępowaniach przed organami administracji, konferencjach naukowych;

- metoda projektu - zwłaszcza w przygotowaniu pracy magisterskiej i jej obrony.

Sposoby i kryteria oceniania:

Na zaliczenie seminarium składają się:

- obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach;

- bieżąca weryfikacja wiedzy studenta w trakcie zajęć (efekty kształcenia w zakresie wiedzy);

- ocena poziomu aktywności na zajęciach, zwłaszcza udziału w dyskusjach, sposobu formułowania wypowiedzi, oparcia ich na orzecznictwie i poglądach doktryny oraz własnej umiejętności logicznego wnioskowania i argumentacji (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

- przygotowanie pracy pisemnej (efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) na ustalony temat.



Kryteria oceniania:

5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne

4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami

4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy

3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami

3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria

2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Metodologia przygotowywania rozpraw naukowych,

2. Pojęcie, cechy i klasyfikacje administracji publicznej,

3. Pojęcie, cechy i klasyfikacje prawa administracyjnego,

4. Zasady prawa administracyjnego,

5. Ustrój administracji rządowej w Polsce,

6. Ustrój samorządu terytorialnego w Polsce,

7. Prawne formy działania administracji.

8. Status prawny cudzoziemca w Polsce

9. Przeciwdziałanie uzależnieniom w prawie administracyjnym

10. Ochrona zabytków

11. Prawo ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego

Literatura:

Literatura podstawowa:

1) Materialne prawo administracyjne. Pojęcia instytucje, zasady. Red. M. Stahl, Warszawa 2016 r.

2) Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje i zasady w teorii i orzecznictwie, red. M. Stahl, Warszawa 2016 r.,

2) J. Zimmermann – Prawo administracyjne, Kraków 2016 r.

Literatura uzupełniająca:

3) Prawo administracyjne materialne. Red. M. Chmaj, Warszawa 2006 r.

4) Prawo administracyjne materialne. Wybrane zagadnienia. Red. J. Sługocki, Bydgoszcz 2005 r.

5) B. Majchrzak – Procedura zgaszenia robót budowlanych, Warszawa 2008 r.

6) T. Bąkowski – Komentarz do ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Kraków 2004 r.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6