UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Postępowanie administracyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0500-PS2CAZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Postępowanie administracyjne
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Zaliczenie 2. roku studiów; w szczególności student:

- posiada ogólną wiedzę z zakresu nauk społecznych i miejscu nauk prawnych w tym obszarze;

- ma wiedzę dotyczącą podstawowych instytucji państwa i prawa;

- posiada podstawową wiedzę teoretyczną dotyczącą języka prawnego i prawniczego, pojęć systemu prawnego, normy prawnej, metod wykładni, stosowania i obowiązywania prawa, umożliwiającą rozwiązywanie prostych problemów interpretacyjnych;

- potrafi wyszukiwać akty normatywne, orzeczenia sądów i inne materiały źródłowe związane z określoną tematyką, wykorzystując narzędzia bibliograficzne i informatyczne.

Skrócony opis:

Celem zajęć (proseminarium) jest ugruntowanie wiedzy studenta w wybranej specjalności w zakresie nauk prawnych oraz wyposażenie go w wiedzę teoretyczną dotyczącą prowadzenia elementarnych badań w obrębie tej dziedziny nauki. Student zdobywa podstawowe kompetencje badawcze, takie jak umiejętności formułowania problemów badawczych, dobór metod i narzędzi ich analizy i rozwiązywania, a także opracowywania i prezentacji wyników badań. Po zakończeniu proseminarium student potrafi przygotować zarówno proste naukowe prace pisemne w języku polskim i języku obcym, jak i przygotować i wygłaszać wystąpienia ustne przedstawiające zagadnienia z dziedziny nauk prawnych, w szczególności z zakresu swojej specjalności.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student:

- ma wiedzę na temat pojęć i instytucji prawnych, źródeł prawa oraz relacji między nimi, a także procesów tworzenia, wykładni i stosowania prawa oraz uwarunkowań obowiązywania prawa;

- ma wiedzę o unormowaniach obowiązujących w wybranej dziedzinie prawa, ich specyfice i zasadach ich stosowania w relacji do systemu prawnego jako całości (w wymiarze krajowym i międzynarodowym);

- ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji w wybranej dziedzinie i o ich historycznej ewolucji.

Umiejętności:

Student:

- posługuje się regułami logicznego rozumowania dla interpretacji i wyjaśniania zagadnień prawnych;

2

- potrafi posługiwać się ogólną wiedzą z zakresu nauk społecznych, w szczególności nauk prawnych i nauk pokrewnych w celu analizowania i interpretowania problemów z zakresu wybranej dziedziny prawa;

- potrafi analizować i interpretować teksty prawne i naukowe oraz wykorzystywać orzecznictwo sądów krajowych i międzynarodowych w celu rozwiązywania podstawowych problemów będących przedmiotem analizy;

- ma elementarne umiejętności badawcze (formułowanie i analiza problemów, dobór metod i narzędzi, opracowanie i prezentacja wyników) pozwalające na rozwiązywanie problemów pojawiających się w obrębie wybranej dziedziny;

- posiada umiejętność przygotowywania prostych prac pisemnych i wygłaszania referatów naukowych w języku polskim i języku obcym przedstawiających zagadnienia z zakresu nauk prawnych.

Kompetencje społeczne:

Student:

- rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie;

- przyjmuje postawę krytyczną wobec analizowanych problemów i badanych źródeł;

- ma umiejętność pracy indywidualnej i pracy w grupie.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Siuciński
Prowadzący grup: Robert Siuciński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Wegner
Prowadzący grup: Robert Siuciński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Krawczyk
Prowadzący grup: Maciej Wojtuń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Metody dydaktyczne:

Wykład konwencjonalny z elementami wykładu problemowego, prezentacja przepisów, ilustracja omawianych przepisów przykładami z praktyki, w tym orzecznictwa sądowego.


W ramach ćwiczeń stosuje się, w zależności od omawianych treści, następujące metody dydaktyczne:


- wykład konwersatoryjny;


- metodę klasyczną problemową;


- metodę sytuacyjną;


- metodę ćwiczeniową połączoną z metodą studium przypadku, zwłaszcza w zakresie przygotowania do sporządzania pism procesowych w oparciu o zakreślony przez prowadzącego stan faktyczny;

Sposoby i kryteria oceniania:

Metoda oceniania:

2 testy (jeden z nich zawiera pytania dotyczące tylko postępowania egzekucyjnego w administracji, drugi 0 wszystkich pozostałych zagadnień) jednokrotnego wyboru połączony z dłuższą, pisemną wypowiedzią na trzy tematy opisowe (jeden zawsze dotyczy postępowania egzekucyjnego w administracji).

Kryteria oceniania:

Każdy z testów oceniany jest odrębnie. Ocena pozytywna uzależniona jest od uzyskania co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi. za każdy test oddzielnie. Pytania opisowe oceniane są odrębnie. Ostateczna ocena stanowi średnią z 2 ocen za testy i 3 ocen za pytania opisowe.

Kryteria oceniania:

5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i

formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne)

4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami

4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów

3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze

znaczącymi błędami

3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria

2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu

materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów


Dla ćwiczeń:

W zależności od prowadzącego: kolokwium, ocena przygotowywanych w toku zajęć prac pisemnych połączone z ogólną oceną aktywności studenta. Wybór metody oceniania i kryteria oceny są podawane przez prowadzącego podczas pierwszych zajęć.

Ocena z ćwiczeń wpływa na ocenę z egzaminu.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

egzamin ustny lub praca pisemna w formie testu

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wiadomości ogólne - funkcje prawa procesowego, kodyfikacje prawa procesowego, system źródeł prawa procesowego administracyjnego i podstawowe informacje o systemie źródeł prawa procesowego sądowoadministracyjnego oraz postępowania egzekucyjnego w administracji;

2. Zasady ogólne kodeksu postępowania administracyjnego;

3. Organ prowadzący postępowanie administracyjne;

4. Strona postępowania administracyjnego;

5. Podmioty na prawach strony i inni uczestnicy postępowania administracyjnego;

6. Wszczęcie postępowania administracyjnego;

7. Czynności procesowe techniczne;

8. Postępowanie wyjaśniające;

9. Przeszkody w prowadzeniu postępowania - zawieszenie i umorzenie postępowania administracyjnego i jego koszty;

10. Akty kończące postępowanie administracyjne;

11. Weryfikacja decyzji i postanowień w toku instancji;

12. Wzruszanie ostatecznych decyzji administracyjnych dotkniętych wadami kwalifikowanymi;

13. Wzruszanie ostatecznych decyzji administracyjnych: prawidłowych oraz dotkniętych wadami niekwalifikowanymi;

14. Różnice pomiędzy postępowaniem podatkowym uregulowanym w Ordynacji podatkowej a postępowaniem administracyjnym ogólnym;

15. Postępowanie w sprawach wydawania zaświadczeń oraz w sprawach skarg i wniosków;

16. Zagadnienia ogólne egzekucji administracyjnej i postępowania egzekucyjnego;

17. Podmioty i uczestnicy postępowania egzekucyjnego;

18. Zasady ogólne postępowania egzekucyjnego;

19. Tok postępowania egzekucyjnego;

20. Tok postępowania egzekucyjnego;

21. Środki prawne w postępowaniu egzekucyjnym;

22. Postępowanie zabezpieczające;

23. Ogólne założenia sądowej kontroli legalności indywidualnych aktów administracyjnych;

24. Podstawowe zagadnienia z zakresu postępowania administracyjnego w wybranych krajach europejskich.

Literatura:

Podstawowa:

1. W. Chróścielewski, J.P. Tarno, Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, Warszawa 2011 i następne

2. B. Adamiak, J. Borkowski, Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2016

Uzupełniająca:

1. W. Chróścielewski, Organ administracji publicznej w postępowaniu administracyjnym, Warszawa 2002;

2. Postępowanie administracyjne w Europie pod red. Z. Kmieciaka, Warszawa 2010, wyd. 2;

3. B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania administracyjnego, Komentarz, Warszawa 2011, wyd. 11 i następne.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Wegner
Prowadzący grup: Agnieszka Ciesielska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Metody dydaktyczne:

W ramach wykładu kursowego podstawową metodę dydaktyczną stanowi wykład konwencjonalny połączony z elementami wykładu problemowego.


W ramach ćwiczeń stosuje się, w zależności od omawianych treści, następujące metody dydaktyczne:

- wykład konwersatoryjny;

- metodę klasyczną problemową;

- metodę sytuacyjną;

- metodę ćwiczeniową połączoną z metodą studium przypadku, zwłaszcza w zakresie przygotowania do sporządzania pism procesowych w oparciu o zakreślony przez prowadzącego stan faktyczny;

- metodę dyskusji panelowej i oksfordzkiej.

Sposoby i kryteria oceniania:

Metoda oceniania:

2 testy (jeden z nich zawiera pytania dotyczące tylko postępowania egzekucyjnego w administracji, drugi 0 wszystkich pozostałych zagadnień) jednokrotnego wyboru połączony z dłuższą, pisemną wypowiedzią na trzy tematy opisowe (jeden zawsze dotyczy postępowania egzekucyjnego w administracji).

Kryteria oceniania:

Każdy z testów oceniany jest odrębnie. Ocena pozytywna uzależniona jest od uzyskania co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi. za każdy test oddzielnie. Pytania opisowe oceniane są odrębnie. Ostateczna ocena stanowi średnią z 2 ocen za testy i 3 ocen za pytania opisowe.

Kryteria oceniania:

5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i

formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne)

4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami

4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów

3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze

znaczącymi błędami

3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria

2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu

materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów


Dla ćwiczeń:

W zależności od prowadzącego: kolokwium, ocena przygotowywanych w toku zajęć prac pisemnych połączone z ogólną oceną aktywności studenta. Wybór metody oceniania i kryteria oceny są podawane przez prowadzącego podczas pierwszych zajęć.

Ocena z ćwiczeń wpływa na ocenę z egzaminu.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wiadomości ogólne - funkcje prawa procesowego, kodyfikacje prawa procesowego, system źródeł prawa procesowego administracyjnego i podstawowe informacje o systemie źródeł prawa procesowego sądowoadministracyjnego oraz postępowania egzekucyjnego w administracji;

2. Zasady ogólne kodeksu postępowania administracyjnego;

3. Organ prowadzący postępowanie administracyjne;

4. Strona postępowania administracyjnego;

5. Podmioty na prawach strony i inni uczestnicy postępowania administracyjnego;

6. Wszczęcie postępowania administracyjnego;

7. Czynności procesowe techniczne;

8. Postępowanie wyjaśniające;

9. Przeszkody w prowadzeniu postępowania - zawieszenie i umorzenie postępowania administracyjnego i jego koszty;

10. Akty kończące postępowanie administracyjne;

11. Weryfikacja decyzji i postanowień w toku instancji;

12. Wzruszanie ostatecznych decyzji administracyjnych dotkniętych wadami kwalifikowanymi;

13. Wzruszanie ostatecznych decyzji administracyjnych: prawidłowych oraz dotkniętych wadami niekwalifikowanymi;

14. Różnice pomiędzy postępowaniem podatkowym uregulowanym w Ordynacji podatkowej a postępowaniem administracyjnym ogólnym;

15. Postępowanie w sprawach wydawania zaświadczeń oraz w sprawach skarg i wniosków;

16. Zagadnienia ogólne egzekucji administracyjnej i postępowania egzekucyjnego;

17. Podmioty i uczestnicy postępowania egzekucyjnego;

18. Zasady ogólne postępowania egzekucyjnego;

19. Tok postępowania egzekucyjnego;

20. Tok postępowania egzekucyjnego;

21. Środki prawne w postępowaniu egzekucyjnym;

22. Postępowanie zabezpieczające;

23. Ogólne założenia sądowej kontroli legalności indywidualnych aktów administracyjnych;

24. Podstawowe zagadnienia z zakresu postępowania administracyjnego w wybranych krajach europejskich.

Literatura:

Podstawowa:

1. W. Chróścielewski, J.P. Tarno, Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, Warszawa 2011, wyd. 4;

2. B. Adamiak, J. Borkowski, Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2011, wyd. 9;

Uzupełniająca:

1. W. Chróścielewski, Organ administracji publicznej w postępowaniu administracyjnym, Warszawa 2002;

2. Postępowanie administracyjne w Europie pod red. Z. Kmieciaka, Warszawa 2010, wyd. 2;

3. B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania administracyjnego, Komentarz, Warszawa 2011, wyd. 11 i następne.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6