Postępowanie administracyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-PS2CAZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Postępowanie administracyjne |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie 2. roku studiów; w szczególności student: - posiada ogólną wiedzę z zakresu nauk społecznych i miejscu nauk prawnych w tym obszarze; - ma wiedzę dotyczącą podstawowych instytucji państwa i prawa; - posiada podstawową wiedzę teoretyczną dotyczącą języka prawnego i prawniczego, pojęć systemu prawnego, normy prawnej, metod wykładni, stosowania i obowiązywania prawa, umożliwiającą rozwiązywanie prostych problemów interpretacyjnych; - potrafi wyszukiwać akty normatywne, orzeczenia sądów i inne materiały źródłowe związane z określoną tematyką, wykorzystując narzędzia bibliograficzne i informatyczne. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć (proseminarium) jest ugruntowanie wiedzy studenta w wybranej specjalności w zakresie nauk prawnych oraz wyposażenie go w wiedzę teoretyczną dotyczącą prowadzenia elementarnych badań w obrębie tej dziedziny nauki. Student zdobywa podstawowe kompetencje badawcze, takie jak umiejętności formułowania problemów badawczych, dobór metod i narzędzi ich analizy i rozwiązywania, a także opracowywania i prezentacji wyników badań. Po zakończeniu proseminarium student potrafi przygotować zarówno proste naukowe prace pisemne w języku polskim i języku obcym, jak i przygotować i wygłaszać wystąpienia ustne przedstawiające zagadnienia z dziedziny nauk prawnych, w szczególności z zakresu swojej specjalności. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student: - ma wiedzę na temat pojęć i instytucji prawnych, źródeł prawa oraz relacji między nimi, a także procesów tworzenia, wykładni i stosowania prawa oraz uwarunkowań obowiązywania prawa; - ma wiedzę o unormowaniach obowiązujących w wybranej dziedzinie prawa, ich specyfice i zasadach ich stosowania w relacji do systemu prawnego jako całości (w wymiarze krajowym i międzynarodowym); - ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji w wybranej dziedzinie i o ich historycznej ewolucji. Umiejętności: Student: - posługuje się regułami logicznego rozumowania dla interpretacji i wyjaśniania zagadnień prawnych; 2 - potrafi posługiwać się ogólną wiedzą z zakresu nauk społecznych, w szczególności nauk prawnych i nauk pokrewnych w celu analizowania i interpretowania problemów z zakresu wybranej dziedziny prawa; - potrafi analizować i interpretować teksty prawne i naukowe oraz wykorzystywać orzecznictwo sądów krajowych i międzynarodowych w celu rozwiązywania podstawowych problemów będących przedmiotem analizy; - ma elementarne umiejętności badawcze (formułowanie i analiza problemów, dobór metod i narzędzi, opracowanie i prezentacja wyników) pozwalające na rozwiązywanie problemów pojawiających się w obrębie wybranej dziedziny; - posiada umiejętność przygotowywania prostych prac pisemnych i wygłaszania referatów naukowych w języku polskim i języku obcym przedstawiających zagadnienia z zakresu nauk prawnych. Kompetencje społeczne: Student: - rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie; - przyjmuje postawę krytyczną wobec analizowanych problemów i badanych źródeł; - ma umiejętność pracy indywidualnej i pracy w grupie. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO C
C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Siuciński | |
Prowadzący grup: | Robert Siuciński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N C
C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Wegner | |
Prowadzący grup: | Robert Siuciński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N C
C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Krawczyk | |
Prowadzący grup: | Maciej Wojtuń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | |
Metody dydaktyczne: | Wykład konwencjonalny z elementami wykładu problemowego, prezentacja przepisów, ilustracja omawianych przepisów przykładami z praktyki, w tym orzecznictwa sądowego. W ramach ćwiczeń stosuje się, w zależności od omawianych treści, następujące metody dydaktyczne: - wykład konwersatoryjny; - metodę klasyczną problemową; - metodę sytuacyjną; - metodę ćwiczeniową połączoną z metodą studium przypadku, zwłaszcza w zakresie przygotowania do sporządzania pism procesowych w oparciu o zakreślony przez prowadzącego stan faktyczny; |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Metoda oceniania: 2 testy (jeden z nich zawiera pytania dotyczące tylko postępowania egzekucyjnego w administracji, drugi 0 wszystkich pozostałych zagadnień) jednokrotnego wyboru połączony z dłuższą, pisemną wypowiedzią na trzy tematy opisowe (jeden zawsze dotyczy postępowania egzekucyjnego w administracji). Kryteria oceniania: Każdy z testów oceniany jest odrębnie. Ocena pozytywna uzależniona jest od uzyskania co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi. za każdy test oddzielnie. Pytania opisowe oceniane są odrębnie. Ostateczna ocena stanowi średnią z 2 ocen za testy i 3 ocen za pytania opisowe. Kryteria oceniania: 5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów Dla ćwiczeń: W zależności od prowadzącego: kolokwium, ocena przygotowywanych w toku zajęć prac pisemnych połączone z ogólną oceną aktywności studenta. Wybór metody oceniania i kryteria oceny są podawane przez prowadzącego podczas pierwszych zajęć. Ocena z ćwiczeń wpływa na ocenę z egzaminu. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | egzamin ustny lub praca pisemna w formie testu |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wiadomości ogólne - funkcje prawa procesowego, kodyfikacje prawa procesowego, system źródeł prawa procesowego administracyjnego i podstawowe informacje o systemie źródeł prawa procesowego sądowoadministracyjnego oraz postępowania egzekucyjnego w administracji; 2. Zasady ogólne kodeksu postępowania administracyjnego; 3. Organ prowadzący postępowanie administracyjne; 4. Strona postępowania administracyjnego; 5. Podmioty na prawach strony i inni uczestnicy postępowania administracyjnego; 6. Wszczęcie postępowania administracyjnego; 7. Czynności procesowe techniczne; 8. Postępowanie wyjaśniające; 9. Przeszkody w prowadzeniu postępowania - zawieszenie i umorzenie postępowania administracyjnego i jego koszty; 10. Akty kończące postępowanie administracyjne; 11. Weryfikacja decyzji i postanowień w toku instancji; 12. Wzruszanie ostatecznych decyzji administracyjnych dotkniętych wadami kwalifikowanymi; 13. Wzruszanie ostatecznych decyzji administracyjnych: prawidłowych oraz dotkniętych wadami niekwalifikowanymi; 14. Różnice pomiędzy postępowaniem podatkowym uregulowanym w Ordynacji podatkowej a postępowaniem administracyjnym ogólnym; 15. Postępowanie w sprawach wydawania zaświadczeń oraz w sprawach skarg i wniosków; 16. Zagadnienia ogólne egzekucji administracyjnej i postępowania egzekucyjnego; 17. Podmioty i uczestnicy postępowania egzekucyjnego; 18. Zasady ogólne postępowania egzekucyjnego; 19. Tok postępowania egzekucyjnego; 20. Tok postępowania egzekucyjnego; 21. Środki prawne w postępowaniu egzekucyjnym; 22. Postępowanie zabezpieczające; 23. Ogólne założenia sądowej kontroli legalności indywidualnych aktów administracyjnych; 24. Podstawowe zagadnienia z zakresu postępowania administracyjnego w wybranych krajach europejskich. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. W. Chróścielewski, J.P. Tarno, Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, Warszawa 2011 i następne 2. B. Adamiak, J. Borkowski, Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2016 Uzupełniająca: 1. W. Chróścielewski, Organ administracji publicznej w postępowaniu administracyjnym, Warszawa 2002; 2. Postępowanie administracyjne w Europie pod red. Z. Kmieciaka, Warszawa 2010, wyd. 2; 3. B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania administracyjnego, Komentarz, Warszawa 2011, wyd. 11 i następne. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Wegner | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Ciesielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | |
Metody dydaktyczne: | W ramach wykładu kursowego podstawową metodę dydaktyczną stanowi wykład konwencjonalny połączony z elementami wykładu problemowego. W ramach ćwiczeń stosuje się, w zależności od omawianych treści, następujące metody dydaktyczne: - wykład konwersatoryjny; - metodę klasyczną problemową; - metodę sytuacyjną; - metodę ćwiczeniową połączoną z metodą studium przypadku, zwłaszcza w zakresie przygotowania do sporządzania pism procesowych w oparciu o zakreślony przez prowadzącego stan faktyczny; - metodę dyskusji panelowej i oksfordzkiej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Metoda oceniania: 2 testy (jeden z nich zawiera pytania dotyczące tylko postępowania egzekucyjnego w administracji, drugi 0 wszystkich pozostałych zagadnień) jednokrotnego wyboru połączony z dłuższą, pisemną wypowiedzią na trzy tematy opisowe (jeden zawsze dotyczy postępowania egzekucyjnego w administracji). Kryteria oceniania: Każdy z testów oceniany jest odrębnie. Ocena pozytywna uzależniona jest od uzyskania co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi. za każdy test oddzielnie. Pytania opisowe oceniane są odrębnie. Ostateczna ocena stanowi średnią z 2 ocen za testy i 3 ocen za pytania opisowe. Kryteria oceniania: 5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów Dla ćwiczeń: W zależności od prowadzącego: kolokwium, ocena przygotowywanych w toku zajęć prac pisemnych połączone z ogólną oceną aktywności studenta. Wybór metody oceniania i kryteria oceny są podawane przez prowadzącego podczas pierwszych zajęć. Ocena z ćwiczeń wpływa na ocenę z egzaminu. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wiadomości ogólne - funkcje prawa procesowego, kodyfikacje prawa procesowego, system źródeł prawa procesowego administracyjnego i podstawowe informacje o systemie źródeł prawa procesowego sądowoadministracyjnego oraz postępowania egzekucyjnego w administracji; 2. Zasady ogólne kodeksu postępowania administracyjnego; 3. Organ prowadzący postępowanie administracyjne; 4. Strona postępowania administracyjnego; 5. Podmioty na prawach strony i inni uczestnicy postępowania administracyjnego; 6. Wszczęcie postępowania administracyjnego; 7. Czynności procesowe techniczne; 8. Postępowanie wyjaśniające; 9. Przeszkody w prowadzeniu postępowania - zawieszenie i umorzenie postępowania administracyjnego i jego koszty; 10. Akty kończące postępowanie administracyjne; 11. Weryfikacja decyzji i postanowień w toku instancji; 12. Wzruszanie ostatecznych decyzji administracyjnych dotkniętych wadami kwalifikowanymi; 13. Wzruszanie ostatecznych decyzji administracyjnych: prawidłowych oraz dotkniętych wadami niekwalifikowanymi; 14. Różnice pomiędzy postępowaniem podatkowym uregulowanym w Ordynacji podatkowej a postępowaniem administracyjnym ogólnym; 15. Postępowanie w sprawach wydawania zaświadczeń oraz w sprawach skarg i wniosków; 16. Zagadnienia ogólne egzekucji administracyjnej i postępowania egzekucyjnego; 17. Podmioty i uczestnicy postępowania egzekucyjnego; 18. Zasady ogólne postępowania egzekucyjnego; 19. Tok postępowania egzekucyjnego; 20. Tok postępowania egzekucyjnego; 21. Środki prawne w postępowaniu egzekucyjnym; 22. Postępowanie zabezpieczające; 23. Ogólne założenia sądowej kontroli legalności indywidualnych aktów administracyjnych; 24. Podstawowe zagadnienia z zakresu postępowania administracyjnego w wybranych krajach europejskich. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. W. Chróścielewski, J.P. Tarno, Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, Warszawa 2011, wyd. 4; 2. B. Adamiak, J. Borkowski, Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2011, wyd. 9; Uzupełniająca: 1. W. Chróścielewski, Organ administracji publicznej w postępowaniu administracyjnym, Warszawa 2002; 2. Postępowanie administracyjne w Europie pod red. Z. Kmieciaka, Warszawa 2010, wyd. 2; 3. B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania administracyjnego, Komentarz, Warszawa 2011, wyd. 11 i następne. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.