Postępowanie administracyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-PSA2AZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Postępowanie administracyjne |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
10.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać wiedzę z zakresu ogólnej i szczególnej (materialnej) części prawa administracyjnego. W szczególności student musi dysponować wiadomościami dotyczącymi ustroju administracji publicznej w Polsce. Musi znać podstawowe pojęcia związane z administracją publiczną, takie jak organ administracji, urząd, samorząd terytorialny, administracja rządowa, etc. Wymagana jest również znajomość problematyki prawnych form działania administracji, z akcentem na formy władcze, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnego aktu administracyjnego. Zagadnienia materialnego prawa administracyjnego muszą być znane w stopniu umożliwiającym identyfikację konkretnych spraw administracyjnych oraz występujących w niej podmiotów. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie - w ujęciu problemowym - wiedzy o strukturze normatywnej postępowania administracyjnego ogólnego, podatkowego oraz podstawowych konstrukcji postępowania sądowoadministracyjnego w stopniu pozwalającym na samodzielne rozwiązywanie problemów pojawiających się w zakresie stosowania przepisów dotyczących wymienionych procedur. Przedmiot ma na celu przybliżenie również praktycznych aspektów związanych z postępowaniem administracyjnym, w szczególności poprzez przedstawienie konkretnych instytucji procesowych na tle analizy określonych stanów faktycznych. |
Efekty uczenia się: |
Student, w zakresie wiedzy: - zna zasadnicze uregulowania prawa procesowego administracyjnego oraz zasady udziału w postępowaniu administracyjnym i sądowoadministracyjnym, potrafi określić ich zakres i konsekwencje prawne; - potrafi posługiwać się tekstem aktów prawnych związanych z przedmiotem zajęć, interpretuje zawarte w tych tekstach przepisy i operuje językiem prawniczym zarówno w mowie i piśmie; - ocenia i poddaje krytycznej analizie rozwiązania prawne zawarte w aktach prawnych będących przedmiotem zajęć. w zakresie umiejętności: - korzysta z materiałów źródłowych, poszukując ich przy pomocy różnch metod i narzędzi (bazy danych, wyszukiwarki, biblioteki, itp.) - posiada umiejętność klarownego, spójnego i zwięzłego komunikowana się w mowie i piśmie, bowiem potrafi konstruować uzasadnienia na tematy dotyczące prawa z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, przy wykorzystaniu piśmiennictwa i orzecznictwa oraz dorobku dyscyplin naukowych; - potrafi samodzielnie sporządzać pisma prawnicze, wykazując się znajomością prawa i umiejętnością jego stosowania w praktyce; - potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi instytucjami prawa w celu analizowania problemów praktycznych; |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 48 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Wojtuń | |
Prowadzący grup: | Maciej Wojtuń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Wegner | |
Prowadzący grup: | Joanna Wegner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Krawczyk | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Krawczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | |
Metody dydaktyczne: | Wykład konwencjonalny z elementami wykładu problemowego, prezentacja przepisów, ilustracja omawianych przepisów przykładami z praktyki, w tym orzecznictwa sądowego. W ramach ćwiczeń stosuje się, w zależności od omawianych treści, następujące metody dydaktyczne: - wykład konwersatoryjny; - metodę klasyczną problemową; - metodę sytuacyjną; - metodę ćwiczeniową połączoną z metodą studium przypadku, zwłaszcza w zakresie przygotowania do sporządzania pism procesowych w oparciu o zakreślony przez prowadzącego stan |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Metoda oceniania: test 20 - 30 pytań jednokrotnego wyboru. W terminach poprawkowych obowiązuje forma ustna. Kryteria oceniania: Ocena pozytywna uzależniona jest od uzyskania co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi. za każdy test oddzielnie. Dla ćwiczeń: W zależności od prowadzącego: kolokwium, ocena przygotowywanych w toku zajęć prac pisemnych połączone z ogólną oceną aktywności studenta. Wybór metody oceniania i kryteria oceny są podawane przez prowadzącego podczas pierwszych zajęć. Zaliczenie ćwiczeń wpływa na ocenę z egzaminu. Kryteria oceniania: 5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | egzamin ustny lub praca pisemna w formie testu |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wiadomości ogólne - funkcje prawa procesowego, kodyfikacje prawa procesowego, system źródeł prawa procesowego administracyjnego i podstawowe informacje o systemie źródeł prawa procesowego sądowoadministracyjnego oraz postępowania egzekucyjnego w administracji; 2. Zasady ogólne kodeksu postępowania administracyjnego; 3. Organ prowadzący postępowanie administracyjne; 4. Strona postępowania administracyjnego; 5. Podmioty na prawach strony i inni uczestnicy postępowania administracyjnego; 6. Wszczęcie postępowania administracyjnego; 7. Czynności procesowe techniczne; 8. Postępowanie wyjaśniające; 9. Przeszkody w prowadzeniu postępowania - zawieszenie i umorzenie postępowania administracyjnego i jego koszty; 10. Akty kończące postępowanie administracyjne; 11. Weryfikacja decyzji i postanowień w toku instancji; 12. Wzruszanie ostatecznych decyzji administracyjnych dotkniętych wadami kwalifikowanymi; 13. Wzruszanie ostatecznych decyzji administracyjnych: prawidłowych oraz dotkniętych wadami niekwalifikowanymi; 14. Różnice pomiędzy postępowaniem podatkowym uregulowanym w Ordynacji podatkowej a postępowaniem administracyjnym ogólnym; 15. Postępowanie w sprawach wydawania zaświadczeń oraz w sprawach skarg i wniosków; 16. Zagadnienia ogólne egzekucji administracyjnej i postępowania egzekucyjnego; 17. Podmioty i uczestnicy postępowania egzekucyjnego; 18. Zasady ogólne postępowania egzekucyjnego; 19. Tok postępowania egzekucyjnego; 20. Tok postępowania egzekucyjnego; 21. Środki prawne w postępowaniu egzekucyjnym; 22. Postępowanie zabezpieczające; 23. Ogólne założenia sądowej kontroli legalności indywidualnych aktów administracyjnych; 24. Podstawowe zagadnienia z zakresu postępowania administracyjnego w wybranych krajach europejskich. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. W. Chróścielewski, J.P. Tarno, Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, Warszawa 2018; 2. B. Adamiak, J. Borkowski, Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2011, wyd. 9 i następne; Uzupełniająca: 1. W. Chróścielewski, Organ administracji publicznej w postępowaniu administracyjnym, Warszawa 2002; 2. Postępowanie administracyjne w Europie pod red. Z. Kmieciaka, Warszawa 2010, wyd. 2; |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Wegner | |
Prowadzący grup: | Joanna Wegner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | |
Metody dydaktyczne: | W ramach wykładu kursowego podstawową metodę dydaktyczną stanowi wykład konwencjonalny połączony z elementami wykładu problemowego. W ramach ćwiczeń stosuje się, w zależności od omawianych treści, następujące metody dydaktyczne: - wykład konwersatoryjny; - metodę klasyczną problemową; - metodę sytuacyjną; - metodę ćwiczeniową połączoną z metodą studium przypadku, zwłaszcza w zakresie przygotowania do sporządzania pism procesowych w oparciu o zakreślony przez prowadzącego stan faktyczny; - metodę dyskusji panelowej i oksfordzkiej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Metoda oceniania: 2 testy (jeden z nich zawiera pytania dotyczące tylko postępowania egzekucyjnego w administracji, drugi 0 wszystkich pozostałych zagadnień) jednokrotnego wyboru połączony z dłuższą, pisemną wypowiedzią na trzy tematy opisowe (jeden zawsze dotyczy postępowania egzekucyjnego w administracji). Kryteria oceniania: Każdy z testów oceniany jest odrębnie. Ocena pozytywna uzależniona jest od uzyskania co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi. za każdy test oddzielnie. Pytania opisowe oceniane są odrębnie. Ostateczna ocena stanowi średnią z 2 ocen za testy i 3 ocen za pytania opisowe. Kryteria oceniania: 5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów Dla ćwiczeń: W zależności od prowadzącego: kolokwium, ocena przygotowywanych w toku zajęć prac pisemnych połączone z ogólną oceną aktywności studenta. Wybór metody oceniania i kryteria oceny są podawane przez prowadzącego podczas pierwszych zajęć. Ocena z ćwiczeń wpływa na ocenę z egzaminu. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wiadomości ogólne - funkcje prawa procesowego, kodyfikacje prawa procesowego, system źródeł prawa procesowego administracyjnego i podstawowe informacje o systemie źródeł prawa procesowego sądowoadministracyjnego oraz postępowania egzekucyjnego w administracji; 2. Zasady ogólne kodeksu postępowania administracyjnego; 3. Organ prowadzący postępowanie administracyjne; 4. Strona postępowania administracyjnego; 5. Podmioty na prawach strony i inni uczestnicy postępowania administracyjnego; 6. Wszczęcie postępowania administracyjnego; 7. Czynności procesowe techniczne; 8. Postępowanie wyjaśniające; 9. Przeszkody w prowadzeniu postępowania - zawieszenie i umorzenie postępowania administracyjnego i jego koszty; 10. Akty kończące postępowanie administracyjne; 11. Weryfikacja decyzji i postanowień w toku instancji; 12. Wzruszanie ostatecznych decyzji administracyjnych dotkniętych wadami kwalifikowanymi; 13. Wzruszanie ostatecznych decyzji administracyjnych: prawidłowych oraz dotkniętych wadami niekwalifikowanymi; 14. Różnice pomiędzy postępowaniem podatkowym uregulowanym w Ordynacji podatkowej a postępowaniem administracyjnym ogólnym; 15. Postępowanie w sprawach wydawania zaświadczeń oraz w sprawach skarg i wniosków; 16. Zagadnienia ogólne egzekucji administracyjnej i postępowania egzekucyjnego; 17. Podmioty i uczestnicy postępowania egzekucyjnego; 18. Zasady ogólne postępowania egzekucyjnego; 19. Tok postępowania egzekucyjnego; 20. Tok postępowania egzekucyjnego; 21. Środki prawne w postępowaniu egzekucyjnym; 22. Postępowanie zabezpieczające; 23. Ogólne założenia sądowej kontroli legalności indywidualnych aktów administracyjnych; 24. Podstawowe zagadnienia z zakresu postępowania administracyjnego w wybranych krajach europejskich. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. W. Chróścielewski, J.P. Tarno, Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, Warszawa 2011, wyd. 4 i kolejne; 2. B. Adamiak, J. Borkowski, Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2011, wyd. 9 i następne; Uzupełniająca: 1. W. Chróścielewski, Organ administracji publicznej w postępowaniu administracyjnym, Warszawa 2002; 2. Postępowanie administracyjne w Europie pod red. Z. Kmieciaka, Warszawa 2010, wyd. 2; |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.