UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Postępowanie sądowoadministracyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0500-PSACUM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Postępowanie sądowoadministracyjne
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Rejestrujący się student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu ogólnej i szczególnej (materialnej) części prawa administracyjnego, a także znajomość postępowania administracyjnego, podatkowego i egzekucyjnego. W szczególności student musi dysponować wiadomościami dotyczącymi ustroju administracji publicznej w Polsce. Musi znać podstawowe pojęcia związane z administracją publiczną, takie jak organ administracji, urząd, samorząd terytorialny, administracja rządowa, itp. Wymagana jest również znajomość problematyki prawnych form działania administracji, a także przebiegu postępowania administracyjnego. Przy czym zagadnienia materialnego prawa administracyjnego oraz postępowania administracyjnego muszą być znane w stopniu umożliwiającym identyfikację konkretnych spraw administracyjnych oraz występujących w niej podmiotów, a także ocenę poprawności przeprowadzonego postępowania administracyjnego.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przekazanie - w ujęciu problemowym - wiedzy o strukturze normatywnej postępowania sądowoadministracyjnego w stopniu pozwalającym na samodzielne rozwiązywanie problemów pojawiających się w zakresie stosowania przepisów dotyczących wskazanej procedury, a także wybranych zagadnień z zakresu ustroju i funkcjonowania sądów administracyjnych w Polsce i na świecie. Przedmiot ma również na celu przybliżenie praktycznych aspektów postępowania sądowoadministracyjnego, w szczególności poprzez przedstawienie konkretnych instytucji procesowych na tle analizy określonych stanów faktycznych.

Efekty uczenia się:

Student:

Wiedza:

- posiada pogłębioną wiedzę na temat pojęć i instytucji prawnych, procesów tworzenia, wykładni i stosowania prawa oraz źródeł prawa i relacji między nimi;

- ma rozszerzoną wiedzę o unormowaniach postępowania sądowoadministracyjnego, jego specyfice i zasadach stosowania;

- ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji postępowania sądowoadministracyjnego i o ich historycznej ewolucji;

- ma rozszerzoną wiedzę o organizacji oraz funkcjonowaniu podmiotów władzy publicznej i powiązaniach między nimi;

- ma rozszerzoną wiedzę z zakresu wybranych regulacji prawa proceduralnego, w szczególności procedury sądowoadministracyjnej;

Umiejętności:

- potrafi analizować i interpretować teksty prawne i naukowe oraz wykorzystywać orzecznictwo sądów administracyjnych;

- potrafi samodzielnie sporządzać typowe pisma strony z zakresu postępowania sądowoadministracyjnego, wykazując się znajomością prawa i umiejętnością jego stosowania w praktyce;

Kompetencje społeczne:

-rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób,

-jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących zadania z zakresu administracji i przyjmowania w nich różnych ról oraz jest zdolny do porozumiewania się z osobami będacymi i nie będacymi specjalistami w danej dziedzinie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Chróścielewski
Prowadzący grup: Jarosław Sułkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

W ramach ćwiczeń stosuje się, w zależności od omawianych treści, następujące metody dydaktyczne:

- wykład konwersatoryjny;

- metodę klasyczną problemową;

- metodę sytuacyjną;

- metodę ćwiczeniową połączoną z metodą studium przypadku, zwłaszcza w zakresie przygotowania do sporządzania pism procesowych w oparciu o zakreślony przez prowadzącego stan faktyczny;

- metodę dyskusji panelowej i oksfordzkiej.


Sposoby i kryteria oceniania:

Kolokwium obejmujące swoim zakresem sporządzenie skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego na decyzję administracyjną połączone z ogólną oceną aktywności studenta. Wybór metody oceniania i kryteria oceny są podawane przez prowadzącego podczas pierwszych zajęć.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Zaliczenie obejmujące swoim zakresem sporządzenie skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego na decyzję administracyjną połączone z ogólną oceną aktywności studenta. Wybór metody oceniania i kryteria oceny są podawane przez prowadzącego podczas pierwszych zajęć.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Prawo do sądu i istota sądowej kontroli legalności działania, przewlekłości postępowania i bezczynności organów administracji publicznej

2. Modele sądowej kontroli administracji w wybranych państwach europejskich (m.in. w Austrii, Francji, Niemczech, Słowacji)

3. Skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego - tryb i termin wnoszenia skargi, wymogi formalne skargi, przesłanki odrzucenia skargi

4. Pisma procesowe w postępowaniu sądowoadministracyjnym (m.in. odpowiedź na skargę wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonego aktu, wniosek o przyznanie prawa pomocy)

Literatura:

Podstawowa:

1) Sądowa kontrola administracji, J. P. Tarno, E. Frankiewicz, M. Sieniuć, M. Szewczyk, J. Wyporska, Warszawa 2006;

2) Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, B. Adamiak, J. Borkowski, Warszawa 2012 i kolejne wydania;

3) Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, W. Chróścielewski, J. P. Tarno, Warszawa 2012 i kolejne wydania;

4) Polskie sądownictwo administracyjne, W. Chróścielewski, K. Defecińska-Tomczak, Z. Kmieciak, A. Korzeniowska, A. Kubiak-Kozłowska, Warszawa 2006;

5) Postępowanie administracyjne w Europie, pod red. Z. Kmieciaka, Warszawa 2010.

Uzupełniająca:

1) Polski model sądownictwa administracyjnego, pod red. J. Stelmasiaka, J. Niczyporuka, S. Fundowicza, Lublin 2003 r.;

2) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, J. P. Tarno, Warszawa 2006 i kolejne wydania;

3) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, B. Dauter, B. Gruszczyński, A. Kabat, M. Niezgódka-Medek, Wolters Kluwer 2012 i kolejne wydania;

4) Wzory pism i orzeczeń w postępowaniu przed sądami administracyjnymi, B. Dauter, M. Niezgódka-Medek, J. Drachal,Warszawa 2012,

5) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, pod red. R. Hausera i M. Wierzbowskiego, Warszawa 2015 i kolejne wydania;

6) Z problematyki sądownictwa administracyjnego w Austrii, K. Sobieralski,ZNSA 2006, z. 1.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Sieniuć
Prowadzący grup: Anna Chmielarz-Grochal, Jarosław Sułkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

W ramach ćwiczeń stosuje się, w zależności od omawianych treści, następujące metody dydaktyczne:

- wykład konwersatoryjny;

- metodę klasyczną problemową;

- metodę sytuacyjną;

- metodę ćwiczeniową połączoną z metodą studium przypadku, zwłaszcza w zakresie przygotowania do sporządzania pism procesowych w oparciu o zakreślony przez prowadzącego stan faktyczny;

- metodę dyskusji panelowej i oksfordzkiej.


Sposoby i kryteria oceniania:

Kolokwium obejmujące swoim zakresem sporządzenie skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego na decyzję administracyjną połączone z ogólną oceną aktywności studenta. Wybór metody oceniania i kryteria oceny są podawane przez prowadzącego podczas pierwszych zajęć.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Zaliczenie obejmujące swoim zakresem sporządzenie skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego na decyzję administracyjną połączone z ogólną oceną aktywności studenta. Wybór metody oceniania i kryteria oceny są podawane przez prowadzącego podczas pierwszych zajęć.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Prawo do sądu i istota sądowej kontroli legalności działania, przewlekłości postępowania i bezczynności organów administracji publicznej

2. Modele sądowej kontroli administracji w wybranych państwach europejskich (m.in. w Austrii, Francji, Niemczech, Słowacji)

3. Skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego - tryb i termin wnoszenia skargi, wymogi formalne skargi, przesłanki odrzucenia skargi

4. Pisma procesowe w postępowaniu sądowoadministracyjnym (m.in. odpowiedź na skargę wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonego aktu, wniosek o przyznanie prawa pomocy)

Literatura:

Podstawowa:

1) Sądowa kontrola administracji, J. P. Tarno, E. Frankiewicz, M. Sieniuć, M. Szewczyk, J. Wyporska, Warszawa 2006;

2) Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, B. Adamiak, J. Borkowski, Warszawa 2012 i kolejne wydania;

3) Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, W. Chróścielewski, J. P. Tarno, Warszawa 2012 i kolejne wydania;

4) Polskie sądownictwo administracyjne, W. Chróścielewski, K. Defecińska-Tomczak, Z. Kmieciak, A. Korzeniowska, A. Kubiak-Kozłowska, Warszawa 2006;

5) Postępowanie administracyjne w Europie, pod red. Z. Kmieciaka, Warszawa 2010.

Uzupełniająca:

1) Polski model sądownictwa administracyjnego, pod red. J. Stelmasiaka, J. Niczyporuka, S. Fundowicza, Lublin 2003 r.;

2) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, J. P. Tarno, Warszawa 2006 i kolejne wydania;

3) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, B. Dauter, B. Gruszczyński, A. Kabat, M. Niezgódka-Medek, Wolters Kluwer 2012 i kolejne wydania;

4) Wzory pism i orzeczeń w postępowaniu przed sądami administracyjnymi, B. Dauter, M. Niezgódka-Medek, J. Drachal,Warszawa 2012,

5) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, pod red. R. Hausera i M. Wierzbowskiego, Warszawa 2015 i kolejne wydania;

6) Z problematyki sądownictwa administracyjnego w Austrii, K. Sobieralski,ZNSA 2006, z. 1.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Sieniuć
Prowadzący grup: Jarosław Sułkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

W ramach ćwiczeń stosuje się, w zależności od omawianych treści, następujące metody dydaktyczne:

- wykład konwersatoryjny;

- metodę klasyczną problemową;

- metodę sytuacyjną;

- metodę ćwiczeniową połączoną z metodą studium przypadku, zwłaszcza w zakresie przygotowania do sporządzania pism procesowych w oparciu o zakreślony przez prowadzącego stan faktyczny;

- metodę dyskusji panelowej i oksfordzkiej.


Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie obejmujące swoim zakresem sporządzenie skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego na decyzję administracyjną połączone z ogólną oceną aktywności studenta. Wybór metody oceniania i kryteria oceny są podawane przez prowadzącego podczas pierwszych zajęć.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Zaliczenie obejmujące swoim zakresem sporządzenie skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego na decyzję administracyjną połączone z ogólną oceną aktywności studenta. Wybór metody oceniania i kryteria oceny są podawane przez prowadzącego podczas pierwszych zajęć.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Prawo do sądu i istota sądowej kontroli legalności działania, przewlekłości postępowania i bezczynności organów administracji publicznej

2. Modele sądowej kontroli administracji w wybranych państwach europejskich (m.in. w Austrii, Francji, Niemczech, Słowacji)

3. Skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego - tryb i termin wnoszenia skargi, wymogi formalne skargi, przesłanki odrzucenia skargi

4. Pisma procesowe w postępowaniu sądowoadministracyjnym (m.in. odpowiedź na skargę wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonego aktu, wniosek o przyznanie prawa pomocy)

Literatura:

Podstawowa:

1) Sądowa kontrola administracji, J. P. Tarno, E. Frankiewicz, M. Sieniuć, M. Szewczyk, J. Wyporska, Warszawa 2006;

2) Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, B. Adamiak, J. Borkowski, Warszawa 2012 i kolejne wydania;

3) Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, W. Chróścielewski, J. P. Tarno, Warszawa 2012 i kolejne wydania;

4) Polskie sądownictwo administracyjne, W. Chróścielewski, K. Defecińska-Tomczak, Z. Kmieciak, A. Korzeniowska, A. Kubiak-Kozłowska, Warszawa 2006;

5) Postępowanie administracyjne w Europie, pod red. Z. Kmieciaka, Warszawa 2010.

Uzupełniająca:

1) Polski model sądownictwa administracyjnego, pod red. J. Stelmasiaka, J. Niczyporuka, S. Fundowicza, Lublin 2003 r.;

2) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, J. P. Tarno, Warszawa 2006 i kolejne wydania;

3) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, B. Dauter, B. Gruszczyński, A. Kabat, M. Niezgódka-Medek, Wolters Kluwer 2012 i kolejne wydania;

4) Wzory pism i orzeczeń w postępowaniu przed sądami administracyjnymi, B. Dauter, M. Niezgódka-Medek, J. Drachal,Warszawa 2012,

5) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, pod red. R. Hausera i M. Wierzbowskiego, Warszawa 2015 i kolejne wydania;

6) Z problematyki sądownictwa administracyjnego w Austrii, K. Sobieralski,ZNSA 2006, z. 1.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Sieniuć
Prowadzący grup: Magdalena Sieniuć
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

W ramach ćwiczeń stosuje się, w zależności od omawianych treści, następujące metody dydaktyczne:

- wykład konwersatoryjny;

- metodę klasyczną problemową;

- metodę sytuacyjną;

- metodę ćwiczeniową połączoną z metodą studium przypadku, zwłaszcza w zakresie przygotowania do sporządzania pism procesowych w oparciu o zakreślony przez prowadzącego stan faktyczny;

- metodę dyskusji panelowej i oksfordzkiej.


Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie obejmujące swoim zakresem sporządzenie skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego na decyzję administracyjną połączone z ogólną oceną aktywności studenta. Wybór metody oceniania i kryteria oceny są podawane przez prowadzącego podczas pierwszych zajęć.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Zaliczenie obejmujące swoim zakresem sporządzenie skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego na decyzję administracyjną połączone z ogólną oceną aktywności studenta. Wybór metody oceniania i kryteria oceny są podawane przez prowadzącego podczas pierwszych zajęć.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Prawo do sądu i istota sądowej kontroli legalności działania, przewlekłości postępowania i bezczynności organów administracji publicznej

2. Modele sądowej kontroli administracji w wybranych państwach europejskich (m.in. w Austrii, Francji, Niemczech, Słowacji)

3. Skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego - tryb i termin wnoszenia skargi, wymogi formalne skargi, przesłanki odrzucenia skargi

4. Pisma procesowe w postępowaniu sądowoadministracyjnym (m.in. odpowiedź na skargę wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonego aktu, wniosek o przyznanie prawa pomocy)

Literatura:

Podstawowa:

1) Sądowa kontrola administracji, J. P. Tarno, E. Frankiewicz, M. Sieniuć, M. Szewczyk, J. Wyporska, Warszawa 2006;

2) Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, B. Adamiak, J. Borkowski, Warszawa 2012 i kolejne wydania;

3) Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, W. Chróścielewski, J. P. Tarno, Warszawa 2012 i kolejne wydania;

4) Polskie sądownictwo administracyjne, W. Chróścielewski, K. Defecińska-Tomczak, Z. Kmieciak, A. Korzeniowska, A. Kubiak-Kozłowska, Warszawa 2006;

5) Postępowanie administracyjne w Europie, pod red. Z. Kmieciaka, Warszawa 2010.

Uzupełniająca:

1) Polski model sądownictwa administracyjnego, pod red. J. Stelmasiaka, J. Niczyporuka, S. Fundowicza, Lublin 2003 r.;

2) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, J. P. Tarno, Warszawa 2006 i kolejne wydania;

3) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, B. Dauter, B. Gruszczyński, A. Kabat, M. Niezgódka-Medek, Wolters Kluwer 2012 i kolejne wydania;

4) Wzory pism i orzeczeń w postępowaniu przed sądami administracyjnymi, B. Dauter, M. Niezgódka-Medek, J. Drachal,Warszawa 2012,

5) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, pod red. R. Hausera i M. Wierzbowskiego, Warszawa 2015 i kolejne wydania;

6) Z problematyki sądownictwa administracyjnego w Austrii, K. Sobieralski,ZNSA 2006, z. 1.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Sieniuć
Prowadzący grup: Monika Król
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

W ramach ćwiczeń stosuje się, w zależności od omawianych treści, następujące metody dydaktyczne:

- wykład konwersatoryjny;

- metodę klasyczną problemową;

- metodę sytuacyjną;

- metodę ćwiczeniową połączoną z metodą studium przypadku, zwłaszcza w zakresie przygotowania do sporządzania pism procesowych w oparciu o zakreślony przez prowadzącego stan faktyczny;

- metodę dyskusji panelowej i oksfordzkiej.


Sposoby i kryteria oceniania:

Kolokwium obejmujące swoim zakresem sporządzenie skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego na decyzję administracyjną połączone z ogólną oceną aktywności studenta. Wybór metody oceniania i kryteria oceny są podawane przez prowadzącego podczas pierwszych zajęć.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Kolokwium obejmujące swoim zakresem sporządzenie skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego na decyzję administracyjną połączone z ogólną oceną aktywności studenta. Wybór metody oceniania i kryteria oceny są podawane przez prowadzącego podczas pierwszych zajęć.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Prawo do sądu i istota sądowej kontroli legalności działania, przewlekłości postępowania i bezczynności organów administracji publicznej

2. Modele sądowej kontroli administracji w wybranych państwach europejskich (m.in. w Austrii, Francji, Niemczech, Słowacji)

3. Skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego - tryb i termin wnoszenia skargi, wymogi formalne skargi, przesłanki odrzucenia skargi

4. Pisma procesowe w postępowaniu sądowoadministracyjnym (m.in. odpowiedź na skargę wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonego aktu, wniosek o przyznanie prawa pomocy)

Literatura:

Podstawowa:

1) Sądowa kontrola administracji, J. P. Tarno, E. Frankiewicz, M. Sieniuć, M. Szewczyk, J. Wyporska, Warszawa 2006;

2) Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, B. Adamiak, J. Borkowski, Warszawa 2012 i kolejne wydania;

3) Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, W. Chróścielewski, J. P. Tarno, Warszawa 2012 i kolejne wydania;

4) Polskie sądownictwo administracyjne, W. Chróścielewski, K. Defecińska-Tomczak, Z. Kmieciak, A. Korzeniowska, A. Kubiak-Kozłowska, Warszawa 2006;

5) Postępowanie administracyjne w Europie, pod red. Z. Kmieciaka, Warszawa 2010.

Uzupełniająca:

1) Polski model sądownictwa administracyjnego, pod red. J. Stelmasiaka, J. Niczyporuka, S. Fundowicza, Lublin 2003 r.;

2) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, J. P. Tarno, Warszawa 2006 i kolejne wydania;

3) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, B. Dauter, B. Gruszczyński, A. Kabat, M. Niezgódka-Medek, Wolters Kluwer 2012 i kolejne wydania;

4) Wzory pism i orzeczeń w postępowaniu przed sądami administracyjnymi, B. Dauter, M. Niezgódka-Medek, J. Drachal,Warszawa 2012,

5) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, pod red. R. Hausera i M. Wierzbowskiego, Warszawa 2015 i kolejne wydania;

6) Z problematyki sądownictwa administracyjnego w Austrii, K. Sobieralski,ZNSA 2006, z. 1.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6