Prawo samorządowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-PSAMAZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawo samorządowe |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | niestacjonarne (zaoczne) |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza dotycząca systemu prawnego, wykładni, stosowania i obowiązywania prawa, zasad i instytucji prawa administracyjnego (część ogólna), konstytucyjnych zasad ustrojowych oraz konstytucyjnego systemu źródeł prawa obowiązującego w Polsce. |
Skrócony opis: |
Cel i zadania przedmiotu: Przekazanie wiedzy o teorii , ewolucji i pozytywnej regulacji prawa samorządowego w Polsce na tle porównawczym. Wskazanie na miejsce samorządu w systemie władzy publicznej i społeczeństwie obywatelskim, ze szczególnym uwzględnieniem samorządu terytorialnego. |
Efekty uczenia się: |
Student/ Wiedza -potrafi zdefiniować prawne pojęcie samorządu i klasyfikować typy samorządu, określić miejsce samorządu w społeczeństwie obywatelskim i systemie władzy publicznej; -potrafi zdefiniować samorząd terytorialny, przedstawić teorie prawne tego samorządu, jego genezę oraz główne cechy ustrojowe. -ma wiedzę o źródłach prawa samorządowego; - potrafi przedstawić konstytucyjne zasady samorządu terytorialnego w RP. - ma wiedzę o prawnym ustroju i mechanizmach funkcjonowania tego samorządu w j.s.t.; - ma wiedzę o zasadach nadzoru nad j.s.t., prawnych formach współdziałania między nimi oraz z podmiotami zewnętrznymi, podstawowych regulacjach finansowych i gospodarczych w j.s.t.; -potrafi wskazać najważniejsze cechy prawne samorządu zawodowego i gospodarczego; Umiejętności: -korzysta z różnych metod i narzędzi wyszukiwania materiałów źródłowych -potrafi samodzielnie analizować , interpretować i oceniać przepisy ustawowe i orzecznictwo , wykorzystywać materiały źródłowe do samodzielnej nauki; - potrafi ocenić zgodność regulacji ustawowych z Konstytucją RP oraz Europejską Kartą Samorządu Lokalnego i innymi aktami prawa międzynarodowego. Kompetencje społeczne - rozumie potrzebę ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu prawa samorządowego, zwłaszcza poprzez śledzenie zmian w ustawach samorządowych oraz orzecznictwa sądowego. - jest krytyczny wobec prawa i orzecznictwa sądowego oraz poglądów doktryny |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Król, Małgorzata Stahl | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Stahl | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Król | |
Prowadzący grup: | Monika Król | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona w planie studiów ( siatce godzin) jest dostępna na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji UŁ. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjno-problemowy z elementami wykładu konwersatoryjnego. Ćwiczenia-metoda ćwiczeniowa, studium przypadku, analiza orzeczenia, dyskusja na temat praktyki stosowania prawa samorządowego (studenci niestacjonarni) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin sprawdzający efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności: pisemny, mieszany: test jednokrotnego wyboru i pytania otwarte. Ćwiczenia: Ocena na podstawie bieżącej pracy studenta na zajęciach: efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i postawy. Ocena końcowa- praca pisemna (np. krótki esej, analiza i komentarz do orzeczenia) lub wypowiedź ustna- sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i postawy. Kryteria oceny: 5 bardzo dobry-praca bez błędów merytorycznych i formalnych ( dopuszczalne drobne usterki formalne); 4+ dobry plus-praca powyżej średniego standardu z pewnymi błędami; 4 dobry-solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów; 3+ dostateczny plus-praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami; 3 dostateczny-praca spełnia minimalne kryteria 2 niedostateczny-praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia wymaganych kryteriów. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład:1. Przekazanie podstawowej wiedzy na temat pojęcia i typów prawnych samorządu (samorząd terytorialny, samorządy gospodarcze, samorządy zawodowe i inne). 2. Omówienie definicji samorządu terytorialnego, genezy i teorii samorządu terytorialnego. 3. Przedstawienie systemu źródeł prawa samorządowego oraz konstytucyjnych zasad dotyczących samorządu terytorialnego.4.Przekazanie podstawowej wiedzy o ustroju samorządu lokalnego: gminy i powiatu. 5. Przekazanie podstawowej wiedzy o ustroju samorządu regionalnego: województwa. 6. Analiza współdziałania między j.s.t. oraz j.s.t. z innymi podmiotami w kraju. Współpraca międzynarodowa j.s.t. 7. Przekazanie podstawowej wiedzy o regulacji prawnej nadzoru nad działalnością j.s.t. Ćwiczenia: 1. Problemy podziału terytorialnego państwa (ewolucja, stan obecny, perspektywy zmian). 2.Prawne problemy wyborów samorządowych. 3. Wybrane problemy nadzoru nad działalnością j.s.t. w świetle prawa, orzecznictwa i doktryny. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. B. Dolnicki, Samorząd terytorialny Warszawa 2016;2.H. Izdebski, Samorząd terytorialny. Problemy ustroju i działalności. Warszawa 2009. 3. E. Zieliński, Administracja rządowa i samorządowa w Polsce. Warszawa 2013. Literatura uzupełniająca: 1. P. Chmielnicki (red.) Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz. Warszawa 2013. 2. M. Stahl, B.Jaworska-Dębska, Encyklopedia samorządu terytorialnego (red.) cz.I Ustrój Warszawa 2010; cz.2 Zadania i kompetencje Warszawa 2011; 3.M. Kasiński, Monizm i pluralizm władzy lokalnej. Studium prawno-polityczne. Łódź 2009. 4. B. Jaworska-Dębska, R. Budzisz (red.) Prawne problemy samorządu terytorialnego z perspektywy 25-lecia jego funkcjonowania Warszawa 2016; 5. M. Kasiński, Kształtowanie roli i demokratyczna odpowiedzialność wójta (burmistrza, prezydenta miasta) jako lokalnego przywódcy (w:) T. Bekrycht, O pojęciu odpowiedzialności z perspektywy zagadnień filozoficzno-prawnych w wybranych dogmatyk prawniczych Łódź 2015. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
N C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Król | |
Prowadzący grup: | Monika Król | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona w planie studiów ( siatce godzin) jest dostępna na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji UŁ. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjno-problemowy z elementami wykładu konwersatoryjnego. Ćwiczenia-metoda ćwiczeniowa, studium przypadku, analiza orzeczenia, dyskusja na temat praktyki stosowania prawa samorządowego (studenci niestacjonarni) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin sprawdzający efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności: pisemny, mieszany: test jednokrotnego wyboru i pytania otwarte. Ćwiczenia: Ocena na podstawie bieżącej pracy studenta na zajęciach: efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i postawy. Ocena końcowa- praca pisemna (np. krótki esej, analiza i komentarz do orzeczenia) lub wypowiedź ustna- sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i postawy. Kryteria oceny: 5 bardzo dobry-praca bez błędów merytorycznych i formalnych ( dopuszczalne drobne usterki formalne); 4+ dobry plus-praca powyżej średniego standardu z pewnymi błędami; 4 dobry-solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów; 3+ dostateczny plus-praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami; 3 dostateczny-praca spełnia minimalne kryteria 2 niedostateczny-praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia wymaganych kryteriów. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład:1. Przekazanie podstawowej wiedzy na temat pojęcia i typów prawnych samorządu (samorząd terytorialny, samorządy gospodarcze, samorządy zawodowe i inne). 2. Omówienie definicji samorządu terytorialnego, genezy i teorii samorządu terytorialnego. 3. Przedstawienie systemu źródeł prawa samorządowego oraz konstytucyjnych zasad dotyczących samorządu terytorialnego.4.Przekazanie podstawowej wiedzy o ustroju samorządu lokalnego: gminy i powiatu. 5. Przekazanie podstawowej wiedzy o ustroju samorządu regionalnego: województwa. 6. Analiza współdziałania między j.s.t. oraz j.s.t. z innymi podmiotami w kraju. Współpraca międzynarodowa j.s.t. 7. Przekazanie podstawowej wiedzy o regulacji prawnej nadzoru nad działalnością j.s.t. Ćwiczenia: 1. Problemy podziału terytorialnego państwa (ewolucja, stan obecny, perspektywy zmian). 2.Prawne problemy wyborów samorządowych. 3. Wybrane problemy nadzoru nad działalnością j.s.t. w świetle prawa, orzecznictwa i doktryny. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. B. Dolnicki, Samorząd terytorialny Warszawa 2016;2.H. Izdebski, Samorząd terytorialny. Problemy ustroju i działalności. Warszawa 2009. 3. E. Zieliński, Administracja rządowa i samorządowa w Polsce. Warszawa 2013. Literatura uzupełniająca: 1. P. Chmielnicki (red.) Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz. Warszawa 2013. 2. M. Stahl, B.Jaworska-Dębska, Encyklopedia samorządu terytorialnego (red.) cz.I Ustrój Warszawa 2010; cz.2 Zadania i kompetencje Warszawa 2011; 3.M. Kasiński, Monizm i pluralizm władzy lokalnej. Studium prawno-polityczne. Łódź 2009. 4. B. Jaworska-Dębska, R. Budzisz (red.) Prawne problemy samorządu terytorialnego z perspektywy 25-lecia jego funkcjonowania Warszawa 2016; 5. M. Kasiński, Kształtowanie roli i demokratyczna odpowiedzialność wójta (burmistrza, prezydenta miasta) jako lokalnego przywódcy (w:) T. Bekrycht, O pojęciu odpowiedzialności z perspektywy zagadnień filozoficzno-prawnych w wybranych dogmatyk prawniczych Łódź 2015. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Kasiński | |
Prowadzący grup: | Michał Kasiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona w planie studiów ( siatce godzin) jest dostępna na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji UŁ. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjno-problemowy z elementami wykładu konwersatoryjnego. Ćwiczenia-metoda ćwiczeniowa, studium przypadku, analiza orzeczenia, dyskusja na temat praktyki stosowania prawa samorządowego (studenci niestacjonarni) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin sprawdzający efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności: pisemny, mieszany: test jednokrotnego wyboru i pytania otwarte. Ćwiczenia: Ocena na podstawie bieżącej pracy studenta na zajęciach: efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i postawy. Ocena końcowa- praca pisemna (np. krótki esej, analiza i komentarz do orzeczenia) lub wypowiedź ustna- sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i postawy. Kryteria oceny: 5 bardzo dobry-praca bez błędów merytorycznych i formalnych ( dopuszczalne drobne usterki formalne); 4+ dobry plus-praca powyżej średniego standardu z pewnymi błędami; 4 dobry-solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów; 3+ dostateczny plus-praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami; 3 dostateczny-praca spełnia minimalne kryteria 2 niedostateczny-praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia wymaganych kryteriów. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład:1. Przekazanie podstawowej wiedzy na temat pojęcia i typów prawnych samorządu (samorząd terytorialny, samorządy gospodarcze, samorządy zawodowe i inne). 2. Omówienie definicji samorządu terytorialnego, genezy i teorii samorządu terytorialnego. 3. Przedstawienie systemu źródeł prawa samorządowego oraz konstytucyjnych zasad dotyczących samorządu terytorialnego.4.Przekazanie podstawowej wiedzy o ustroju samorządu lokalnego: gminy i powiatu. 5. Przekazanie podstawowej wiedzy o ustroju samorządu regionalnego: województwa. 6. Analiza współdziałania między j.s.t. oraz j.s.t. z innymi podmiotami w kraju. Współpraca międzynarodowa j.s.t. 7. Przekazanie podstawowej wiedzy o regulacji prawnej nadzoru nad działalnością j.s.t. Ćwiczenia: 1. Problemy podziału terytorialnego państwa (ewolucja, stan obecny, perspektywy zmian). 2.Prawne problemy wyborów samorządowych. 3. Wybrane problemy nadzoru nad działalnością j.s.t. w świetle prawa, orzecznictwa i doktryny. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. B. Dolnicki, Samorząd terytorialny Warszawa 2016;2.H. Izdebski, Samorząd terytorialny. Problemy ustroju i działalności. Warszawa 2009. 3. E. Zieliński, Administracja rządowa i samorządowa w Polsce. Warszawa 2013. Literatura uzupełniająca: 1. P. Chmielnicki (red.) Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz. Warszawa 2013. 2. M. Stahl, B.Jaworska-Dębska, Encyklopedia samorządu terytorialnego (red.) cz.I Ustrój Warszawa 2010; cz.2 Zadania i kompetencje Warszawa 2011; 3.M. Kasiński, Monizm i pluralizm władzy lokalnej. Studium prawno-polityczne. Łódź 2009. 4. B. Jaworska-Dębska, R. Budzisz (red.) Prawne problemy samorządu terytorialnego z perspektywy 25-lecia jego funkcjonowania Warszawa 2016; 5. M. Kasiński, Kształtowanie roli i demokratyczna odpowiedzialność wójta (burmistrza, prezydenta miasta) jako lokalnego przywódcy (w:) T. Bekrycht, O pojęciu odpowiedzialności z perspektywy zagadnień filozoficzno-prawnych w wybranych dogmatyk prawniczych Łódź 2015. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.