Psychologia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-PSSPSD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia społeczna |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Polityka społeczna - 1 rok (wykłady) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przybliżenie pojęcia psychologii społecznej i prezentacja głównych problemów dotyczących zachowania jednostek w środowisku społecznym. Słuchacze zapoznają się z procesami społecznymi wpływającymi na indywidualnego człowieka, jak i procesami zachodzącymi w małych grupach społecznych. Po odbyciu kursu, studenci dzięki poznaniu funkcjonowania poszczególnych procesów społecznych będą wyposażeni w niezbędne umiejętności interpretowania, diagnozowania i przewidywania zachowań pojedynczych osób, jak i małych grup społecznych. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza: W wyniku uczestnictwa w zajęciach słuchacz studium powinien: • posiąść wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień z zakresu psychologii społecznej. • wykorzystać wiedzę z zakresu psychologii społecznej w definiowaniu i interpretowaniu sytuacji wywierania wpływu, manipulacji, atrybucji, przewidywania zachowań ludzi, jak i małych grup społecznych • rozpoznawać u siebie symptomy stresu i umiejętnie sobie z nim radzić. 2. Umiejętności: W wyniku przeprowadzonych zajęć słuchacze powinni: • znać funkcjonowanie poszczególnych procesów społecznych • znać techniki wywierania wpływu 3. Postawy/Kompetencje: • Student jest zdolny do przewidywania zachowań ludzkich, jak i małych grup społecznych. • Student jest zdolny do odróżnienia technik wywierania wpływu od manipulacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN K
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Olga Zwardoń-Kuchciak | |
Prowadzący grup: | Olga Zwardoń-Kuchciak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN K
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Olga Zwardoń-Kuchciak | |
Prowadzący grup: | Olga Zwardoń-Kuchciak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Metody dydaktyczne: | Mini wykład - metoda podająca (wykład informacyjny, problemowy) Case Study Ćwiczenia aktywizujące |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Kolokwium sprawdzające wiedzę z zakresu mechanizmów funkcjonowania człowieka w jego otoczeniu. Efekty kształcenia dotyczące wiedzy podczas kolokwium będą ocenione jako: 1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0) 2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5) 3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0) 4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5) 5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0). Możliwość uzyskania dodatkowych punktów z nadprogramowych działań. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Przedmiot, cele i założenia psychologii społecznej. Perspektywy teoretyczne w psychologii społecznej. Rola psychologii społecznej w życiu codziennym (psychologia społeczna a środowisko). Podstawowa terminologia 2. Metodologia badań z zakresu psychologii społecznej. Logika eksperymentu. 3. Poznanie społeczne: Schematy poznawcze i ich funkcje. Heurystyki, błędy i zniekształcenia w procesie poznania społecznego. 4. Spostrzeganie społeczne – ukryte teorie osobowości. Proces i rodzaje atrybucji. Spostrzeganie siebie. 5. Autoprezentacja i kierowanie wrażeniem, techniki autoprezentacji. 6. Postawy i ich wpływ na spostrzeganie świata i zachowanie jednostki, metody badania postaw – możliwości i ograniczenia. 7. Zmiana postaw – komunikat perswazyjny. Strategie uodparniania na zmianę postawy. 8. Grupa społeczna i procesy grupowe. Role grupowe. Przywództwo w grupie: istota i rodzaje przywództwa. 9. Wpływ grupy na jednostkę - zjawiska facylitacji społecznej i próżniactwa społecznego. Grupowe podejmowanie decyzji –możliwości i ograniczenia. Wpływ mniejszości na większość. 10. Wpływ społeczny - sposoby wpływania na zachowanie innych ludzi, konformizm i jego rodzaje. 11. Posłuszeństwo wobec autorytetu, wybrane techniki wpływu społecznego. Strategie obrony przed manipulacją społeczną. 12. Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja- mechanizmy powstawania i podtrzymywania stereotypów. Problematyka osłabiania uprzedzeń. 13. Atrakcyjność interpersonalna – teorie atrakcyjności, rola atrakcyjności fizycznej, teoria podobieństwa i dopełnienia, wymiana społeczna. 14. Zachowania prospołeczne – geneza zachowań prospołecznych, uwarunkowania jednostkowe i sytuacyjne udzielania pomocy. 15. Konflikty między ludźmi. Struktura konfliktu. Zarządzanie konfliktem. Agresja. |
|
Literatura: |
Podstawowa: • Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (2007). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i Spółka. • Leathers D.G. (2009). Komunikacja niewerbalna. Warszawa: PWN. • Morreale S., Spitzberg B., Barge J. (2015). Komunikacja między ludźmi. Warszawa: PWN. • Wilmot W., Hocker J. (2011). Konflikty między ludźmi. Warszawa: PWN. Uzupełniająca: • Aronson E. (red.) (2001). Człowiek – istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa: PWN. • Cialdini R. (2017). Perswazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego. Sopot: GWP. • Cialdini, R., Kenrick D., Neuberg, S. (2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: GWP. • Doliński, D. (2000). Psychologia wpływu społecznego. Wrocław, Wyd. Ossolineum. • Doliński, D. (2005). Techniki wpływu społecznego. Warszawa, Wyd. Scholar. • Ekman P. (2008). Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie. Warszawa: PWN. • Griffin E. (2003). Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk: GWP. • Hock R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Gdańsk: GWP (wybrane rozdziały). • Meyers D. (2003). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i s-ka. • Wojciszke, B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa: Scholar. • Wojciszke, B., Doliński, D. (2015). Psychologia Społeczna. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia akademicka. Podręcznik, t.2, roz. 13, s. 293-445. Gdańsk: GWP. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT K
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Metody dydaktyczne: | Mini wykład – metoda podająca (wykład informacyjny, problemowy) Ćwiczenia – aktywizujące metody grupowe |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Prezentacja wybranego zagadnienia podczas ćwiczeń. Kolokwium sprawdzające wiedzę z zakresu mechanizmów funkcjonowania człowieka w jego otoczeniu. Efekty kształcenia dotyczące wiedzy podczas kolokwium będą ocenione jako: 1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0) 2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5) 3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0) 4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5) 5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0). Ocena końcowa z przedmiotu Psychologia społeczna to średnia arytmetyczna uzyskanych przez studenta ocen.. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Przedmiot, cele i założenia psychologii społecznej. Perspektywy teoretyczne w psychologii społecznej. Rola psychologii społecznej w życiu codziennym (psychologia społeczna a środowisko). Metodologia badań z zakresu psychologii społecznej. Logika eksperymentu. Poznanie społeczne: Schematy poznawcze i ich funkcje. Heurystyki, błędy i zniekształcenia w procesie poznania społecznego. Udział komunikatów niewerbalnych w poznaniu społecznym. Znaczenie komunikatów werbalnych i niewerbalnych w rozpoznawaniu kłamstwa. Spostrzeganie społeczne – ukryte teorie osobowości. Proces i rodzaje atrybucji. Spostrzeganie siebie. Autoprezentacja i kierowanie wrażeniem, techniki autoprezentacji. Postawy i ich wpływ na spostrzeganie świata i zachowanie jednostki, metody badania postaw – możliwości i ograniczenia. Zmiana postaw – komunikat perswazyjny. Strategie uodparniania na zmianę postawy. Grupa społeczna i procesy grupowe. Role grupowe. Przywództwo w grupie: istota i rodzaje przywództwa. Wpływ grupy na jednostkę - zjawiska facylitacji społecznej i próżniactwa społecznego. Grupowe podejmowanie decyzji –możliwości i ograniczenia. Wpływ mniejszości na większość. Wpływ społeczny - sposoby wpływania na zachowanie innych ludzi, konformizm i jego rodzaje. Posłuszeństwo wobec autorytetu, wybrane techniki wpływu społecznego. Strategie obrony przed manipulacją społeczną. Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja- mechanizmy powstawania i podtrzymywania stereotypów. Problematyka osłabiania uprzedzeń. Atrakcyjność interpersonalna – teorie atrakcyjności, rola atrakcyjności fizycznej, teoria podobieństwa i dopełnienia, wymiana społeczna. Zachowania prospołeczne – geneza zachowań prospołecznych, uwarunkowania jednostkowe i sytuacyjne udzielania pomocy. Konflikty między ludźmi. Struktura konfliktu. Zarządzanie konfliktem |
|
Literatura: |
Podstawowa: • Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (2007). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i Spółka. • Leathers D.G. (2009). Komunikacja niewerbalna. Warszawa: PWN. • Morreale S., Spitzberg B., Barge J. (2015). Komunikacja między ludźmi. Warszawa: PWN. • Wilmot W., Hocker J. (2011). Konflikty między ludźmi. Warszawa: PWN. Uzupełniająca: • Aronson E. (red.) (2001). Człowiek – istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa: PWN. • Cialdini R. (2017). Perswazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego. Sopot: GWP. • Cialdini, R., Kenrick D., Neuberg, S. (2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: GWP. • Doliński, D. (2000). Psychologia wpływu społecznego. Wrocław, Wyd. Ossolineum. • Doliński, D. (2005). Techniki wpływu społecznego. Warszawa, Wyd. Scholar. • Ekman P. (2008). Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie. Warszawa: PWN. • Griffin E. (2003). Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk: GWP. • Hock R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Gdańsk: GWP (wybrane rozdziały). • Meyers D. (2003). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i s-ka. • Wojciszke, B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa: Scholar. • Wojciszke, B., Doliński, D. (2015). Psychologia Społeczna. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia akademicka. Podręcznik, t.2, roz. 13, s. 293-445. Gdańsk: GWP. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT K
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Metody dydaktyczne: | Wykład – metoda podająca (wykład informacyjny, problemowy) Ćwiczenia – aktywizujące metody grupowe |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin sprawdzający wiedzę z zakresu mechanizmów funkcjonowania człowieka w jego otoczeniu (07Ps-0A__W10) Dyskusja/aktywność podczas trwania konwersatorium (07Ps-0A__K09) Efekty kształcenia dotyczące wiedzy 07Ps-0A_W10 będą ocenione jako: 1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0) 2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5) 3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0) 4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5) 5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0). Ocena końcowa z przedmiotu składa się z: aktywności na zajęciach (20%), przygotowania i zreferowania danego zagadnienia z zakresu psychologii społecznej (20%) oraz z wyniku egzaminu (60%). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Przedmiot, cele i założenia psychologii społecznej. Perspektywy teoretyczne w psychologii społecznej. Rola psychologii społecznej w życiu codziennym (psychologia społeczna a środowisko). Metodologia badań z zakresu psychologii społecznej. Logika eksperymentu. Poznanie społeczne: Schematy poznawcze i ich funkcje. Heurystyki, błędy i zniekształcenia w procesie poznania społecznego. Udział komunikatów niewerbalnych w poznaniu społecznym. Znaczenie komunikatów werbalnych i niewerbalnych w rozpoznawaniu kłamstwa. Spostrzeganie społeczne – ukryte teorie osobowości. Proces i rodzaje atrybucji. Spostrzeganie siebie. Autoprezentacja i kierowanie wrażeniem, techniki autoprezentacji. Postawy i ich wpływ na spostrzeganie świata i zachowanie jednostki, metody badania postaw – możliwości i ograniczenia. Zmiana postaw – komunikat perswazyjny. Strategie uodparniania na zmianę postawy. Grupa społeczna i procesy grupowe. Role grupowe. Przywództwo w grupie: istota i rodzaje przywództwa. Wpływ grupy na jednostkę - zjawiska facylitacji społecznej i próżniactwa społecznego. Grupowe podejmowanie decyzji –możliwości i ograniczenia. Wpływ mniejszości na większość. Wpływ społeczny - sposoby wpływania na zachowanie innych ludzi, konformizm i jego rodzaje. Posłuszeństwo wobec autorytetu, wybrane techniki wpływu społecznego. Strategie obrony przed manipulacją społeczną. Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja- mechanizmy powstawania i podtrzymywania stereotypów. Problematyka osłabiania uprzedzeń. Atrakcyjność interpersonalna – teorie atrakcyjności, rola atrakcyjności fizycznej, teoria podobieństwa i dopełnienia, wymiana społeczna. Zachowania prospołeczne – geneza zachowań prospołecznych, uwarunkowania jednostkowe i sytuacyjne udzielania pomocy. Konflikty między ludźmi. Struktura konfliktu. Zarządzanie konfliktem |
|
Literatura: |
Podstawowa: • Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (2007). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i Spółka. • Leathers D.G. (2009). Komunikacja niewerbalna. Warszawa: PWN. • Morreale S., Spitzberg B., Barge J. (2015). Komunikacja między ludźmi. Warszawa: PWN. • Wilmot W., Hocker J. (2011). Konflikty między ludźmi. Warszawa: PWN. Uzupełniająca: • Aronson E. (red.) (2001). Człowiek – istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa: PWN. • Cialdini R. (2017). Perswazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego. Sopot: GWP. • Cialdini, R., Kenrick D., Neuberg, S. (2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: GWP. • Doliński, D. (2000). Psychologia wpływu społecznego. Wrocław, Wyd. Ossolineum. • Doliński, D. (2005). Techniki wpływu społecznego. Warszawa, Wyd. Scholar. • Ekman P. (2008). Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie. Warszawa: PWN. • Griffin E. (2003). Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk: GWP. • Hock R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Gdańsk: GWP (wybrane rozdziały). • Meyers D. (2003). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i s-ka. • Wojciszke, B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa: Scholar. • Wojciszke, B., Doliński, D. (2015). Psychologia Społeczna. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia akademicka. Podręcznik, t.2, roz. 13, s. 293-445. Gdańsk: GWP. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT K
K
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Bohdziewicz | |
Prowadzący grup: | Piotr Bohdziewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.