UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0500-PSSPSD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia społeczna
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Polityka społeczna - 1 rok (wykłady)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przybliżenie pojęcia psychologii społecznej i prezentacja głównych problemów dotyczących zachowania jednostek w środowisku społecznym. Słuchacze zapoznają się z procesami społecznymi wpływającymi na indywidualnego człowieka, jak i procesami zachodzącymi w małych grupach społecznych. Po odbyciu kursu, studenci dzięki poznaniu funkcjonowania poszczególnych procesów społecznych będą wyposażeni w niezbędne umiejętności interpretowania, diagnozowania i przewidywania zachowań pojedynczych osób, jak i małych grup społecznych.

Efekty uczenia się:

1. Wiedza:

W wyniku uczestnictwa w zajęciach słuchacz studium powinien:

• posiąść wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień z zakresu psychologii społecznej.

• wykorzystać wiedzę z zakresu psychologii społecznej w definiowaniu i interpretowaniu sytuacji wywierania wpływu, manipulacji, atrybucji, przewidywania zachowań ludzi, jak i małych grup społecznych

• rozpoznawać u siebie symptomy stresu i umiejętnie sobie z nim radzić.

2. Umiejętności:

W wyniku przeprowadzonych zajęć słuchacze powinni:

• znać funkcjonowanie poszczególnych procesów społecznych

• znać techniki wywierania wpływu

3. Postawy/Kompetencje:

• Student jest zdolny do przewidywania zachowań ludzkich, jak i małych grup społecznych.

• Student jest zdolny do odróżnienia technik wywierania wpływu od manipulacji.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Olga Zwardoń-Kuchciak
Prowadzący grup: Olga Zwardoń-Kuchciak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Olga Zwardoń-Kuchciak
Prowadzący grup: Olga Zwardoń-Kuchciak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Mini wykład - metoda podająca (wykład informacyjny, problemowy)

Case Study

Ćwiczenia aktywizujące

Sposoby i kryteria oceniania:

Kolokwium sprawdzające wiedzę z zakresu mechanizmów funkcjonowania człowieka w jego otoczeniu.


Efekty kształcenia dotyczące wiedzy podczas kolokwium będą ocenione jako:


1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0)


2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5)


3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0)


4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5)


5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0).


Możliwość uzyskania dodatkowych punktów z nadprogramowych działań.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Przedmiot, cele i założenia psychologii społecznej. Perspektywy teoretyczne w psychologii społecznej. Rola psychologii społecznej w życiu codziennym (psychologia społeczna a środowisko). Podstawowa terminologia


2. Metodologia badań z zakresu psychologii społecznej. Logika eksperymentu.


3. Poznanie społeczne: Schematy poznawcze i ich funkcje. Heurystyki, błędy i zniekształcenia w procesie poznania społecznego.


4. Spostrzeganie społeczne – ukryte teorie osobowości. Proces i rodzaje atrybucji. Spostrzeganie siebie.


5. Autoprezentacja i kierowanie wrażeniem, techniki autoprezentacji.


6. Postawy i ich wpływ na spostrzeganie świata i zachowanie jednostki, metody badania postaw – możliwości i ograniczenia.


7. Zmiana postaw – komunikat perswazyjny. Strategie uodparniania na zmianę postawy.


8. Grupa społeczna i procesy grupowe. Role grupowe. Przywództwo w grupie: istota i rodzaje przywództwa.


9. Wpływ grupy na jednostkę - zjawiska facylitacji społecznej i próżniactwa społecznego. Grupowe podejmowanie decyzji –możliwości i ograniczenia. Wpływ mniejszości na większość.


10. Wpływ społeczny - sposoby wpływania na zachowanie innych ludzi, konformizm i jego rodzaje.


11. Posłuszeństwo wobec autorytetu, wybrane techniki wpływu społecznego. Strategie obrony przed manipulacją społeczną.


12. Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja- mechanizmy powstawania i podtrzymywania stereotypów. Problematyka osłabiania uprzedzeń.


13. Atrakcyjność interpersonalna – teorie atrakcyjności, rola atrakcyjności fizycznej, teoria podobieństwa i dopełnienia, wymiana społeczna.


14. Zachowania prospołeczne – geneza zachowań prospołecznych, uwarunkowania jednostkowe i sytuacyjne udzielania pomocy.


15. Konflikty między ludźmi. Struktura konfliktu. Zarządzanie konfliktem. Agresja.

Literatura:

Podstawowa:

• Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (2007). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i Spółka.

• Leathers D.G. (2009). Komunikacja niewerbalna. Warszawa: PWN.

• Morreale S., Spitzberg B., Barge J. (2015). Komunikacja między ludźmi. Warszawa: PWN.

• Wilmot W., Hocker J. (2011). Konflikty między ludźmi. Warszawa: PWN.

Uzupełniająca:

• Aronson E. (red.) (2001). Człowiek – istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa: PWN.

• Cialdini R. (2017). Perswazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego. Sopot: GWP.

• Cialdini, R., Kenrick D., Neuberg, S. (2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: GWP.

• Doliński, D. (2000). Psychologia wpływu społecznego. Wrocław, Wyd. Ossolineum.

• Doliński, D. (2005). Techniki wpływu społecznego. Warszawa, Wyd. Scholar.

• Ekman P. (2008). Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie. Warszawa: PWN.

• Griffin E. (2003). Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk: GWP.

• Hock R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Gdańsk: GWP (wybrane rozdziały).

• Meyers D. (2003). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i s-ka.

• Wojciszke, B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa: Scholar.

• Wojciszke, B., Doliński, D. (2015). Psychologia Społeczna. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia akademicka. Podręcznik, t.2, roz. 13, s. 293-445. Gdańsk: GWP.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Walęcka-Matyja
Prowadzący grup: Katarzyna Walęcka-Matyja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Mini wykład – metoda podająca (wykład informacyjny, problemowy)

Ćwiczenia – aktywizujące metody grupowe


Sposoby i kryteria oceniania:

Prezentacja wybranego zagadnienia podczas ćwiczeń.

Kolokwium sprawdzające wiedzę z zakresu mechanizmów funkcjonowania człowieka w jego otoczeniu.

Efekty kształcenia dotyczące wiedzy podczas kolokwium będą ocenione jako:

1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0)

2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5)

3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0)

4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5)

5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0).

Ocena końcowa z przedmiotu Psychologia społeczna to średnia arytmetyczna uzyskanych przez studenta ocen..


Szczegółowe treści kształcenia:

 Przedmiot, cele i założenia psychologii społecznej. Perspektywy teoretyczne w psychologii społecznej. Rola psychologii społecznej w życiu codziennym (psychologia społeczna a środowisko).


 Metodologia badań z zakresu psychologii społecznej. Logika eksperymentu.


 Poznanie społeczne: Schematy poznawcze i ich funkcje. Heurystyki, błędy i zniekształcenia w procesie poznania społecznego.


 Udział komunikatów niewerbalnych w poznaniu społecznym. Znaczenie komunikatów werbalnych i niewerbalnych w rozpoznawaniu kłamstwa.


 Spostrzeganie społeczne – ukryte teorie osobowości. Proces i rodzaje atrybucji. Spostrzeganie siebie.


 Autoprezentacja i kierowanie wrażeniem, techniki autoprezentacji.


 Postawy i ich wpływ na spostrzeganie świata i zachowanie jednostki, metody badania postaw – możliwości i ograniczenia.


 Zmiana postaw – komunikat perswazyjny. Strategie uodparniania na zmianę postawy.

 Grupa społeczna i procesy grupowe. Role grupowe. Przywództwo w grupie: istota i rodzaje przywództwa.


 Wpływ grupy na jednostkę - zjawiska facylitacji społecznej i próżniactwa społecznego. Grupowe podejmowanie decyzji –możliwości i ograniczenia. Wpływ mniejszości na większość.


 Wpływ społeczny - sposoby wpływania na zachowanie innych ludzi, konformizm i jego rodzaje.


 Posłuszeństwo wobec autorytetu, wybrane techniki wpływu społecznego. Strategie obrony przed manipulacją społeczną.


 Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja- mechanizmy powstawania i podtrzymywania stereotypów. Problematyka osłabiania uprzedzeń.


 Atrakcyjność interpersonalna – teorie atrakcyjności, rola atrakcyjności fizycznej, teoria podobieństwa i dopełnienia, wymiana społeczna.

 Zachowania prospołeczne – geneza zachowań prospołecznych, uwarunkowania jednostkowe i sytuacyjne udzielania pomocy.


 Konflikty między ludźmi. Struktura konfliktu. Zarządzanie konfliktem




Literatura:

Podstawowa:

• Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (2007). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i Spółka.

• Leathers D.G. (2009). Komunikacja niewerbalna. Warszawa: PWN.

• Morreale S., Spitzberg B., Barge J. (2015). Komunikacja między ludźmi. Warszawa: PWN.

• Wilmot W., Hocker J. (2011). Konflikty między ludźmi. Warszawa: PWN.

Uzupełniająca:

• Aronson E. (red.) (2001). Człowiek – istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa: PWN.

• Cialdini R. (2017). Perswazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego. Sopot: GWP.

• Cialdini, R., Kenrick D., Neuberg, S. (2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: GWP.

• Doliński, D. (2000). Psychologia wpływu społecznego. Wrocław, Wyd. Ossolineum.

• Doliński, D. (2005). Techniki wpływu społecznego. Warszawa, Wyd. Scholar.

• Ekman P. (2008). Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie. Warszawa: PWN.

• Griffin E. (2003). Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk: GWP.

• Hock R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Gdańsk: GWP (wybrane rozdziały).

• Meyers D. (2003). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i s-ka.

• Wojciszke, B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa: Scholar.

• Wojciszke, B., Doliński, D. (2015). Psychologia Społeczna. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia akademicka. Podręcznik, t.2, roz. 13, s. 293-445. Gdańsk: GWP.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Walęcka-Matyja
Prowadzący grup: Katarzyna Walęcka-Matyja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład – metoda podająca (wykład informacyjny, problemowy)

Ćwiczenia – aktywizujące metody grupowe


Sposoby i kryteria oceniania:

 Egzamin sprawdzający wiedzę z zakresu mechanizmów funkcjonowania człowieka w jego otoczeniu (07Ps-0A__W10)

 Dyskusja/aktywność podczas trwania konwersatorium (07Ps-0A__K09)

Efekty kształcenia dotyczące wiedzy 07Ps-0A_W10 będą ocenione jako:

1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0)

2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5)

3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0)

4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5)

5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0).

Ocena końcowa z przedmiotu składa się z: aktywności na zajęciach (20%), przygotowania i zreferowania danego zagadnienia z zakresu psychologii społecznej (20%) oraz z wyniku egzaminu (60%).


Szczegółowe treści kształcenia:

  Przedmiot, cele i założenia psychologii społecznej. Perspektywy teoretyczne w psychologii społecznej. Rola psychologii społecznej w życiu codziennym (psychologia społeczna a środowisko).


 Metodologia badań z zakresu psychologii społecznej. Logika eksperymentu.


 Poznanie społeczne: Schematy poznawcze i ich funkcje. Heurystyki, błędy i zniekształcenia w procesie poznania społecznego.


 Udział komunikatów niewerbalnych w poznaniu społecznym. Znaczenie komunikatów werbalnych i niewerbalnych w rozpoznawaniu kłamstwa.


 Spostrzeganie społeczne – ukryte teorie osobowości. Proces i rodzaje atrybucji. Spostrzeganie siebie.


 Autoprezentacja i kierowanie wrażeniem, techniki autoprezentacji.


 Postawy i ich wpływ na spostrzeganie świata i zachowanie jednostki, metody badania postaw – możliwości i ograniczenia.


 Zmiana postaw – komunikat perswazyjny. Strategie uodparniania na zmianę postawy.

 Grupa społeczna i procesy grupowe. Role grupowe. Przywództwo w grupie: istota i rodzaje przywództwa.


 Wpływ grupy na jednostkę - zjawiska facylitacji społecznej i próżniactwa społecznego. Grupowe podejmowanie decyzji –możliwości i ograniczenia. Wpływ mniejszości na większość.


 Wpływ społeczny - sposoby wpływania na zachowanie innych ludzi, konformizm i jego rodzaje.


 Posłuszeństwo wobec autorytetu, wybrane techniki wpływu społecznego. Strategie obrony przed manipulacją społeczną.


 Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja- mechanizmy powstawania i podtrzymywania stereotypów. Problematyka osłabiania uprzedzeń.


 Atrakcyjność interpersonalna – teorie atrakcyjności, rola atrakcyjności fizycznej, teoria podobieństwa i dopełnienia, wymiana społeczna.


 Zachowania prospołeczne – geneza zachowań prospołecznych, uwarunkowania jednostkowe i sytuacyjne udzielania pomocy.


 Konflikty między ludźmi. Struktura konfliktu. Zarządzanie konfliktem




Literatura:

Podstawowa:

• Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (2007). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i Spółka.

• Leathers D.G. (2009). Komunikacja niewerbalna. Warszawa: PWN.

• Morreale S., Spitzberg B., Barge J. (2015). Komunikacja między ludźmi. Warszawa: PWN.

• Wilmot W., Hocker J. (2011). Konflikty między ludźmi. Warszawa: PWN.

Uzupełniająca:

• Aronson E. (red.) (2001). Człowiek – istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa: PWN.

• Cialdini R. (2017). Perswazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego. Sopot: GWP.

• Cialdini, R., Kenrick D., Neuberg, S. (2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: GWP.

• Doliński, D. (2000). Psychologia wpływu społecznego. Wrocław, Wyd. Ossolineum.

• Doliński, D. (2005). Techniki wpływu społecznego. Warszawa, Wyd. Scholar.

• Ekman P. (2008). Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie. Warszawa: PWN.

• Griffin E. (2003). Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk: GWP.

• Hock R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Gdańsk: GWP (wybrane rozdziały).

• Meyers D. (2003). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i s-ka.

• Wojciszke, B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa: Scholar.

• Wojciszke, B., Doliński, D. (2015). Psychologia Społeczna. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia akademicka. Podręcznik, t.2, roz. 13, s. 293-445. Gdańsk: GWP.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Bohdziewicz
Prowadzący grup: Piotr Bohdziewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6