UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia w administracji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0500-SADMAD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia w administracji
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Wykłady dla 1 roku stacjonarnej administracji licencjat sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przekazanie - w ujęciu problemowym - wiedzy dotyczącej administracji jako przedmiotu zainteresowania socjologii w różnych aspektach.

Zarysowanie przedmiotu socjologii jako dyscypliny naukowej.

Przedstawienie podstawowych pojęć i teorii przy pomocy których socjologia opisuje i wyjaśnia zjawiska i procesy zachodzące w administracji

Ukazanie znaczenia wiedzy socjologicznej dla poznania zmieniającego się współcześnie bardzo szybko świata oraz zmian zachodzących w funkcjonowaniu administracji publicznej.

Efekty uczenia się:

Student:

- ma pogłębioną wiedzę z zakresu różnych aspektów wykorzystywania w praktyce podmiotów publicznych socjologii,

- ma podstawową wiedzę związaną z różnorodnymi zjawiskami zachodzącymi w administracji publicznej i potrafi dokonać ich oceny korzystając z metod socjologicznych,

- umie posługiwać się w podstawowym zakresie tekstem prawnym i interpretować go w języku prawniczym,

- posiada umiejętność klarownego i zwięzłego komunikowania się w mowie i piśmie,

- potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi instytucjami prawa w celu analizowania problemów praktycznych oraz dokonania ich oceny z punktu widzenia socjologii.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Wyporska-Frankiewicz
Prowadzący grup: Joanna Wyporska-Frankiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:

1) klasyczna problemowa,

2) sytuacyjna

3) giełda pomysłów

4) ćwiczeniowa,

5) seminaryjna

6) projektu

7) referatu

8) dyskusji panelowej i okrągłego stołu

9) wykład konwersatoryjny

Sposoby i kryteria oceniania:

Na zaliczenie zajęć składają się:

1) obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach;

2) bieżąca weryfikacja wiedzy studenta (efekty kształcenia w zakresie wiedzy;

3) ocena poziomu aktywności na zajęciach, zwłaszcza udziału w dyskusjach, sposobu formułowania wypowiedzi oraz własnej umiejętności logicznego wnioskowania i argumentacji (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

4) ocena samodzielności i oryginalności w formułowaniu poglądów (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

5) ocena wypowiedzi ustnych lub ocena przygotowanych i wygłoszonych referatów lub prac pisemnych (efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych).


Kryteria oceniania:

5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne

4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami

4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy

3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami

3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria

2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Oceniana jest praca studenta na zajęciach, przygotowywanie zadawanych zagadnień, czynny udział w dyskusji podczas której omawiane są poszczególne problemy związane z socjologią administracji.

Egzamin ustny lub pisemny lub przygotowanie i omówienie eseju na zadany temat.

Ocena pozytywna uzależniona jest od realizacji co najmniej w 60% zadawanych zagadnień.

Szczegółowe treści kształcenia:

- Przedmiot badań socjologii w tym socjologii w administracji,

- Metody i techniki badań socjologicznych i ich wykorzystywanie w praktyce,

- Struktura społeczna i struktura w administracji. Administracja a otoczenie społeczne oraz odbiór społeczny administracji;

- Jednostka w społeczeństwie administracyjnym. Jednostka wobec organizacji

- Biurokracja – byt idealny? Biurokracja w administracji;

- Rola władzy publicznej w społeczeństwie obywatelskim;

- Komunikacja, informacja i motywacja w administracji;

- Przywództwo, władza oraz konflikty w administracji i ich rozwiązywanie;

- Patologie społeczne w administracji;

- Zasady funkcjonowania administracji publicznej w Polsce. Społeczny obraz administracji oraz współczesne problemy organizacji administracji;

- Społeczny wymiar zmian zachodzących w administracji – procesy modernizacyjne w administracji publicznej;

- Kultury organizacyjne. Kultura prawna oraz kultura administrowania;

- Funkcjonowanie administracji rządowej w Polsce z perspektywy korpusu urzędniczego – służby cywilnej (a w tym specyfika pracy w polskiej administracji rządowej, modele służby cywilnej, rekrutacja, zasady awansu, etyka służby cywilnej);

- Rozwój technologii informatycznej i jej społeczne konsekwencje, w tym konsekwencje dla administracji;

- Społeczeństwo informacyjne – jego rozwój i wpływ na administrację publiczną oraz zachodzące w niej zmiany;

- Globalizacja oraz jej społeczno-kulturowe konsekwencje, w tym konsekwencje dla jednostki, zbiorowości lokalnych, funkcjonowania państwa i administracji publicznej;

- Udostępnianie informacji publicznej a społeczny odbiór administracji;

- Administracja a normy społeczne. Administracja a wymogi i wartości demokratycznego państwa prawnego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

S. Pilipiec, P. Szreniawski, Socjologia administracji. Zarys wykładu, 2008,

Literatura dodatkowa:

A. Pieniążek, M. E. Stefaniuk, Socjologia prawa. Zarys wykładu, 2021,

A. Giddens, P.W. Sutton, Socjologia. Kluczowe pojęcia, 2014,

B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, 2003,

G. Marshall (red.), Słownik socjologii i nauk społecznych, 2005,

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Wyporska-Frankiewicz
Prowadzący grup: Joanna Wyporska-Frankiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:

1) klasyczna problemowa,

2) sytuacyjna

3) giełda pomysłów

4) ćwiczeniowa,

5) seminaryjna

6) projektu

7) referatu

8) dyskusji panelowej i okrągłego stołu

9) wykład konwersatoryjny

Sposoby i kryteria oceniania:

Na zaliczenie zajęć składają się:

1) obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach;

2) bieżąca weryfikacja wiedzy studenta (efekty kształcenia w zakresie wiedzy;

3) ocena poziomu aktywności na zajęciach, zwłaszcza udziału w dyskusjach, sposobu formułowania wypowiedzi oraz własnej umiejętności logicznego wnioskowania i argumentacji (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

4) ocena samodzielności i oryginalności w formułowaniu poglądów (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

5) ocena wypowiedzi ustnych lub ocena przygotowanych i wygłoszonych referatów lub prac pisemnych (efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych).


Kryteria oceniania:

5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne

4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami

4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy

3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami

3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria

2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Oceniana jest praca studenta na zajęciach, przygotowywanie zadawanych zagadnień, czynny udział w dyskusji podczas której omawiane są poszczególne problemy związane z socjologią administracji.

Egzamin ustny lub pisemny lub przygotowanie i omówienie eseju na zadany temat.

Ocena pozytywna uzależniona jest od realizacji co najmniej w 60% zadawanych zagadnień.

Szczegółowe treści kształcenia:

- Przedmiot badań socjologii w tym socjologii w administracji,

- Metody i techniki badań socjologicznych i ich wykorzystywanie w praktyce,

- Struktura społeczna i struktura w administracji. Administracja a otoczenie społeczne oraz odbiór społeczny administracji;

- Jednostka w społeczeństwie administracyjnym. Jednostka wobec organizacji

- Biurokracja – byt idealny? Biurokracja w administracji;

- Rola władzy publicznej w społeczeństwie obywatelskim;

- Komunikacja, informacja i motywacja w administracji;

- Przywództwo, władza oraz konflikty w administracji i ich rozwiązywanie;

- Patologie społeczne w administracji;

- Zasady funkcjonowania administracji publicznej w Polsce. Społeczny obraz administracji oraz współczesne problemy organizacji administracji;

- Społeczny wymiar zmian zachodzących w administracji – procesy modernizacyjne w administracji publicznej;

- Kultury organizacyjne. Kultura prawna oraz kultura administrowania;

- Funkcjonowanie administracji rządowej w Polsce z perspektywy korpusu urzędniczego – służby cywilnej (a w tym specyfika pracy w polskiej administracji rządowej, modele służby cywilnej, rekrutacja, zasady awansu, etyka służby cywilnej);

- Rozwój technologii informatycznej i jej społeczne konsekwencje, w tym konsekwencje dla administracji;

- Społeczeństwo informacyjne – jego rozwój i wpływ na administrację publiczną oraz zachodzące w niej zmiany;

- Globalizacja oraz jej społeczno-kulturowe konsekwencje, w tym konsekwencje dla jednostki, zbiorowości lokalnych, funkcjonowania państwa i administracji publicznej;

- Udostępnianie informacji publicznej a społeczny odbiór administracji;

- Administracja a normy społeczne. Administracja a wymogi i wartości demokratycznego państwa prawnego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

S. Pilipiec, P. Szreniawski, Socjologia administracji. Zarys wykładu, 2008,

Literatura dodatkowa:

A. Pieniążek, M. E. Stefaniuk, Socjologia prawa. Zarys wykładu, 2021,

A. Giddens, P.W. Sutton, Socjologia. Kluczowe pojęcia, 2014,

B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, 2003,

G. Marshall (red.), Słownik socjologii i nauk społecznych, 2005,

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Wyporska-Frankiewicz
Prowadzący grup: Joanna Wyporska-Frankiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:

1) klasyczna problemowa,

2) sytuacyjna

3) giełda pomysłów

4) ćwiczeniowa,

5) seminaryjna

6) projektu

7) referatu

8) dyskusji panelowej i okrągłego stołu

9) wykład konwersatoryjny

Sposoby i kryteria oceniania:

Na zaliczenie zajęć składają się:

1) obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach;

2) bieżąca weryfikacja wiedzy studenta (efekty kształcenia w zakresie wiedzy;

3) ocena poziomu aktywności na zajęciach, zwłaszcza udziału w dyskusjach, sposobu formułowania wypowiedzi oraz własnej umiejętności logicznego wnioskowania i argumentacji (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

4) ocena samodzielności i oryginalności w formułowaniu poglądów (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

5) ocena wypowiedzi ustnych lub ocena przygotowanych i wygłoszonych referatów lub prac pisemnych (efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych).


Kryteria oceniania:

5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne

4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami

4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy

3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami

3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria

2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Oceniana jest praca studenta na zajęciach, przygotowywanie zadawanych zagadnień, czynny udział w dyskusji podczas której omawiane są poszczególne problemy związane z socjologią administracji.

Egzamin ustny lub pisemny lub przygotowanie i omówienie eseju na zadany temat.

Ocena pozytywna uzależniona jest od realizacji co najmniej w 60% zadawanych zagadnień.

Szczegółowe treści kształcenia:

- Przedmiot badań socjologii w tym socjologii w administracji,

- Metody i techniki badań socjologicznych i ich wykorzystywanie w praktyce,

- Struktura społeczna i struktura w administracji. Administracja a otoczenie społeczne oraz odbiór społeczny administracji;

- Jednostka w społeczeństwie administracyjnym. Jednostka wobec organizacji

- Biurokracja – byt idealny? Biurokracja w administracji;

- Rola władzy publicznej w społeczeństwie obywatelskim;

- Komunikacja, informacja i motywacja w administracji;

- Przywództwo, władza oraz konflikty w administracji i ich rozwiązywanie;

- Patologie społeczne w administracji;

- Zasady funkcjonowania administracji publicznej w Polsce. Społeczny obraz administracji oraz współczesne problemy organizacji administracji;

- Społeczny wymiar zmian zachodzących w administracji – procesy modernizacyjne w administracji publicznej;

- Kultury organizacyjne. Kultura prawna oraz kultura administrowania;

- Funkcjonowanie administracji rządowej w Polsce z perspektywy korpusu urzędniczego – służby cywilnej (a w tym specyfika pracy w polskiej administracji rządowej, modele służby cywilnej, rekrutacja, zasady awansu, etyka służby cywilnej);

- Rozwój technologii informatycznej i jej społeczne konsekwencje, w tym konsekwencje dla administracji;

- Społeczeństwo informacyjne – jego rozwój i wpływ na administrację publiczną oraz zachodzące w niej zmiany;

- Globalizacja oraz jej społeczno-kulturowe konsekwencje, w tym konsekwencje dla jednostki, zbiorowości lokalnych, funkcjonowania państwa i administracji publicznej;

- Udostępnianie informacji publicznej a społeczny odbiór administracji;

- Administracja a normy społeczne. Administracja a wymogi i wartości demokratycznego państwa prawnego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

S. Pilipiec, P. Szreniawski, Socjologia administracji. Zarys wykładu, 2008,

Literatura dodatkowa:

A. Pieniążek, M. E. Stefaniuk, Socjologia prawa. Zarys wykładu, 2021,

A. Giddens, P.W. Sutton, Socjologia. Kluczowe pojęcia, 2014,

B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, 2003,

G. Marshall (red.), Słownik socjologii i nauk społecznych, 2005,

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Ustaborowicz
Prowadzący grup: Magdalena Ustaborowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Ustaborowicz
Prowadzący grup: Magdalena Ustaborowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Król
Prowadzący grup: Małgorzata Król
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6