Socjologia w administracji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-SADMAD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia w administracji |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Wykłady dla 1 roku stacjonarnej administracji licencjat sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie - w ujęciu problemowym - wiedzy dotyczącej administracji jako przedmiotu zainteresowania socjologii w różnych aspektach. Zarysowanie przedmiotu socjologii jako dyscypliny naukowej. Przedstawienie podstawowych pojęć i teorii przy pomocy których socjologia opisuje i wyjaśnia zjawiska i procesy zachodzące w administracji Ukazanie znaczenia wiedzy socjologicznej dla poznania zmieniającego się współcześnie bardzo szybko świata oraz zmian zachodzących w funkcjonowaniu administracji publicznej. |
Efekty uczenia się: |
Student: - ma pogłębioną wiedzę z zakresu różnych aspektów wykorzystywania w praktyce podmiotów publicznych socjologii, - ma podstawową wiedzę związaną z różnorodnymi zjawiskami zachodzącymi w administracji publicznej i potrafi dokonać ich oceny korzystając z metod socjologicznych, - umie posługiwać się w podstawowym zakresie tekstem prawnym i interpretować go w języku prawniczym, - posiada umiejętność klarownego i zwięzłego komunikowania się w mowie i piśmie, - potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi instytucjami prawa w celu analizowania problemów praktycznych oraz dokonania ich oceny z punktu widzenia socjologii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Wyporska-Frankiewicz | |
Prowadzący grup: | Joanna Wyporska-Frankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne: 1) klasyczna problemowa, 2) sytuacyjna 3) giełda pomysłów 4) ćwiczeniowa, 5) seminaryjna 6) projektu 7) referatu 8) dyskusji panelowej i okrągłego stołu 9) wykład konwersatoryjny |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na zaliczenie zajęć składają się: 1) obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach; 2) bieżąca weryfikacja wiedzy studenta (efekty kształcenia w zakresie wiedzy; 3) ocena poziomu aktywności na zajęciach, zwłaszcza udziału w dyskusjach, sposobu formułowania wypowiedzi oraz własnej umiejętności logicznego wnioskowania i argumentacji (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych); 4) ocena samodzielności i oryginalności w formułowaniu poglądów (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych); 5) ocena wypowiedzi ustnych lub ocena przygotowanych i wygłoszonych referatów lub prac pisemnych (efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych). Kryteria oceniania: 5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne 4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy 3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami 3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Oceniana jest praca studenta na zajęciach, przygotowywanie zadawanych zagadnień, czynny udział w dyskusji podczas której omawiane są poszczególne problemy związane z socjologią administracji. Egzamin ustny lub pisemny lub przygotowanie i omówienie eseju na zadany temat. Ocena pozytywna uzależniona jest od realizacji co najmniej w 60% zadawanych zagadnień. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | - Przedmiot badań socjologii w tym socjologii w administracji, - Metody i techniki badań socjologicznych i ich wykorzystywanie w praktyce, - Struktura społeczna i struktura w administracji. Administracja a otoczenie społeczne oraz odbiór społeczny administracji; - Jednostka w społeczeństwie administracyjnym. Jednostka wobec organizacji - Biurokracja – byt idealny? Biurokracja w administracji; - Rola władzy publicznej w społeczeństwie obywatelskim; - Komunikacja, informacja i motywacja w administracji; - Przywództwo, władza oraz konflikty w administracji i ich rozwiązywanie; - Patologie społeczne w administracji; - Zasady funkcjonowania administracji publicznej w Polsce. Społeczny obraz administracji oraz współczesne problemy organizacji administracji; - Społeczny wymiar zmian zachodzących w administracji – procesy modernizacyjne w administracji publicznej; - Kultury organizacyjne. Kultura prawna oraz kultura administrowania; - Funkcjonowanie administracji rządowej w Polsce z perspektywy korpusu urzędniczego – służby cywilnej (a w tym specyfika pracy w polskiej administracji rządowej, modele służby cywilnej, rekrutacja, zasady awansu, etyka służby cywilnej); - Rozwój technologii informatycznej i jej społeczne konsekwencje, w tym konsekwencje dla administracji; - Społeczeństwo informacyjne – jego rozwój i wpływ na administrację publiczną oraz zachodzące w niej zmiany; - Globalizacja oraz jej społeczno-kulturowe konsekwencje, w tym konsekwencje dla jednostki, zbiorowości lokalnych, funkcjonowania państwa i administracji publicznej; - Udostępnianie informacji publicznej a społeczny odbiór administracji; - Administracja a normy społeczne. Administracja a wymogi i wartości demokratycznego państwa prawnego. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: S. Pilipiec, P. Szreniawski, Socjologia administracji. Zarys wykładu, 2008, Literatura dodatkowa: A. Pieniążek, M. E. Stefaniuk, Socjologia prawa. Zarys wykładu, 2021, A. Giddens, P.W. Sutton, Socjologia. Kluczowe pojęcia, 2014, B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, 2003, G. Marshall (red.), Słownik socjologii i nauk społecznych, 2005, |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Wyporska-Frankiewicz | |
Prowadzący grup: | Joanna Wyporska-Frankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne: 1) klasyczna problemowa, 2) sytuacyjna 3) giełda pomysłów 4) ćwiczeniowa, 5) seminaryjna 6) projektu 7) referatu 8) dyskusji panelowej i okrągłego stołu 9) wykład konwersatoryjny |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na zaliczenie zajęć składają się: 1) obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach; 2) bieżąca weryfikacja wiedzy studenta (efekty kształcenia w zakresie wiedzy; 3) ocena poziomu aktywności na zajęciach, zwłaszcza udziału w dyskusjach, sposobu formułowania wypowiedzi oraz własnej umiejętności logicznego wnioskowania i argumentacji (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych); 4) ocena samodzielności i oryginalności w formułowaniu poglądów (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych); 5) ocena wypowiedzi ustnych lub ocena przygotowanych i wygłoszonych referatów lub prac pisemnych (efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych). Kryteria oceniania: 5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne 4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy 3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami 3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Oceniana jest praca studenta na zajęciach, przygotowywanie zadawanych zagadnień, czynny udział w dyskusji podczas której omawiane są poszczególne problemy związane z socjologią administracji. Egzamin ustny lub pisemny lub przygotowanie i omówienie eseju na zadany temat. Ocena pozytywna uzależniona jest od realizacji co najmniej w 60% zadawanych zagadnień. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | - Przedmiot badań socjologii w tym socjologii w administracji, - Metody i techniki badań socjologicznych i ich wykorzystywanie w praktyce, - Struktura społeczna i struktura w administracji. Administracja a otoczenie społeczne oraz odbiór społeczny administracji; - Jednostka w społeczeństwie administracyjnym. Jednostka wobec organizacji - Biurokracja – byt idealny? Biurokracja w administracji; - Rola władzy publicznej w społeczeństwie obywatelskim; - Komunikacja, informacja i motywacja w administracji; - Przywództwo, władza oraz konflikty w administracji i ich rozwiązywanie; - Patologie społeczne w administracji; - Zasady funkcjonowania administracji publicznej w Polsce. Społeczny obraz administracji oraz współczesne problemy organizacji administracji; - Społeczny wymiar zmian zachodzących w administracji – procesy modernizacyjne w administracji publicznej; - Kultury organizacyjne. Kultura prawna oraz kultura administrowania; - Funkcjonowanie administracji rządowej w Polsce z perspektywy korpusu urzędniczego – służby cywilnej (a w tym specyfika pracy w polskiej administracji rządowej, modele służby cywilnej, rekrutacja, zasady awansu, etyka służby cywilnej); - Rozwój technologii informatycznej i jej społeczne konsekwencje, w tym konsekwencje dla administracji; - Społeczeństwo informacyjne – jego rozwój i wpływ na administrację publiczną oraz zachodzące w niej zmiany; - Globalizacja oraz jej społeczno-kulturowe konsekwencje, w tym konsekwencje dla jednostki, zbiorowości lokalnych, funkcjonowania państwa i administracji publicznej; - Udostępnianie informacji publicznej a społeczny odbiór administracji; - Administracja a normy społeczne. Administracja a wymogi i wartości demokratycznego państwa prawnego. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: S. Pilipiec, P. Szreniawski, Socjologia administracji. Zarys wykładu, 2008, Literatura dodatkowa: A. Pieniążek, M. E. Stefaniuk, Socjologia prawa. Zarys wykładu, 2021, A. Giddens, P.W. Sutton, Socjologia. Kluczowe pojęcia, 2014, B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, 2003, G. Marshall (red.), Słownik socjologii i nauk społecznych, 2005, |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Wyporska-Frankiewicz | |
Prowadzący grup: | Joanna Wyporska-Frankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne: 1) klasyczna problemowa, 2) sytuacyjna 3) giełda pomysłów 4) ćwiczeniowa, 5) seminaryjna 6) projektu 7) referatu 8) dyskusji panelowej i okrągłego stołu 9) wykład konwersatoryjny |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na zaliczenie zajęć składają się: 1) obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach; 2) bieżąca weryfikacja wiedzy studenta (efekty kształcenia w zakresie wiedzy; 3) ocena poziomu aktywności na zajęciach, zwłaszcza udziału w dyskusjach, sposobu formułowania wypowiedzi oraz własnej umiejętności logicznego wnioskowania i argumentacji (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych); 4) ocena samodzielności i oryginalności w formułowaniu poglądów (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych); 5) ocena wypowiedzi ustnych lub ocena przygotowanych i wygłoszonych referatów lub prac pisemnych (efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych). Kryteria oceniania: 5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne 4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy 3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami 3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Oceniana jest praca studenta na zajęciach, przygotowywanie zadawanych zagadnień, czynny udział w dyskusji podczas której omawiane są poszczególne problemy związane z socjologią administracji. Egzamin ustny lub pisemny lub przygotowanie i omówienie eseju na zadany temat. Ocena pozytywna uzależniona jest od realizacji co najmniej w 60% zadawanych zagadnień. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | - Przedmiot badań socjologii w tym socjologii w administracji, - Metody i techniki badań socjologicznych i ich wykorzystywanie w praktyce, - Struktura społeczna i struktura w administracji. Administracja a otoczenie społeczne oraz odbiór społeczny administracji; - Jednostka w społeczeństwie administracyjnym. Jednostka wobec organizacji - Biurokracja – byt idealny? Biurokracja w administracji; - Rola władzy publicznej w społeczeństwie obywatelskim; - Komunikacja, informacja i motywacja w administracji; - Przywództwo, władza oraz konflikty w administracji i ich rozwiązywanie; - Patologie społeczne w administracji; - Zasady funkcjonowania administracji publicznej w Polsce. Społeczny obraz administracji oraz współczesne problemy organizacji administracji; - Społeczny wymiar zmian zachodzących w administracji – procesy modernizacyjne w administracji publicznej; - Kultury organizacyjne. Kultura prawna oraz kultura administrowania; - Funkcjonowanie administracji rządowej w Polsce z perspektywy korpusu urzędniczego – służby cywilnej (a w tym specyfika pracy w polskiej administracji rządowej, modele służby cywilnej, rekrutacja, zasady awansu, etyka służby cywilnej); - Rozwój technologii informatycznej i jej społeczne konsekwencje, w tym konsekwencje dla administracji; - Społeczeństwo informacyjne – jego rozwój i wpływ na administrację publiczną oraz zachodzące w niej zmiany; - Globalizacja oraz jej społeczno-kulturowe konsekwencje, w tym konsekwencje dla jednostki, zbiorowości lokalnych, funkcjonowania państwa i administracji publicznej; - Udostępnianie informacji publicznej a społeczny odbiór administracji; - Administracja a normy społeczne. Administracja a wymogi i wartości demokratycznego państwa prawnego. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: S. Pilipiec, P. Szreniawski, Socjologia administracji. Zarys wykładu, 2008, Literatura dodatkowa: A. Pieniążek, M. E. Stefaniuk, Socjologia prawa. Zarys wykładu, 2021, A. Giddens, P.W. Sutton, Socjologia. Kluczowe pojęcia, 2014, B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, 2003, G. Marshall (red.), Słownik socjologii i nauk społecznych, 2005, |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Ustaborowicz | |
Prowadzący grup: | Magdalena Ustaborowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Ustaborowicz | |
Prowadzący grup: | Magdalena Ustaborowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Król | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Król | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.