UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0500-SM5008
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium magisterskie
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: SEMINARIUM MAGISTERSKIE Prawo 4 rok dzienne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 10.00 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Ukończenie studiów 1. stopnia / zaliczenie 3. roku studiów jednolitych; w szczególności student:

- potrafi analizować teksty źródłowe (w tym akty normatywne, orzeczenia sądów, decyzje administracyjne);

- potrafi identyfikować problemy, które mogą być przedmiotem badań naukowych;

- posiada rozszerzoną wiedzę teoretyczną z zakresu nauk prawnych i umiejętności praktyczne, umożliwiające rozwiązywanie problemów badawczych.

Skrócony opis:

Celem seminarium magisterskiego jest poszerzanie wiedzy studenta w wybranej specjalności nauk prawnych i ugruntowanie jej na pogłębionym, specjalistycznym poziomie. W ramach zajęć student rozwija wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne dotyczące prowadzenia badań naukowych w obrębie wybranej specjalności.. Student samodzielnie formułuje problemy badawcze, gromadzi odpowiednie źródła, dobiera stosowne metody i techniki badań, opracowuje i prezentuje wyniki badań, wyciąga wnioski i wskazuje kierunki dalszych badań w zakresie wybranej dziedziny. Po zakończeniu seminarium student potrafi przygotować zarówno zaawansowane naukowe prace pisemne w języku polskim i języku obcym, jak i przygotowywać i wygłaszać wystąpienia ustne przedstawiające zagadnienia z dziedziny nauk prawnych, zwłaszcza wybranej specjalności.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student:

- ma pogłębioną wiedzę na temat pojęć i instytucji nauk prawnych;

- ma zaawansowaną wiedzę na temat źródeł prawa oraz relacji między nimi, a także procesów tworzenia, wykładni i stosowania prawa oraz uwarunkowań obowiązywania prawa;

- ma pogłębioną wiedzę o unormowaniach obowiązujących w wybranej dziedzinie prawa , ich specyfice i zasadach ich stosowania w relacji do systemu prawnego jako całości (w wymiarze krajowym i międzynarodowym);

- ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji w wybranej dziedzinie i o ich historycznej ewolucji.

Umiejętności:

Student:

- umie posługiwać się tekstem prawnym lub tekstem naukowym i go interpretować;

- potrafi konstruować rozbudowane wypowiedzi na tematy dotyczące nauk prawnych, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, piśmiennictwa i orzecznictwa oraz dorobku innych dyscyplin naukowych;

- posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych poglądów na poznane zagadnienia, zwłaszcza z zakresu wybranej specjalności, w tym wyrażania wątpliwości, sugestii i indywidualnych ocen popartych rozbudowaną argumentacją, w kontekście podbudowy teoretycznej i praktycznej poglądów własnych i poglądów różnych autorów, z poszanowaniem zasad własności intelektualnej i zasad etyki;

- prezentuje pogłębione kompetencje badawcze: formułuje problemy badawcze, gromadzi źródła, dobiera stosowne metody i techniki badań, opracowuje i prezentuje wyniki badań, wyciąga wnioski i wskazuje kierunki dalszych badań w zakresie wybranej specjalności;

- umie przygotować rozbudowane prace pisemne i wystąpienia ustne w języku polskim i wybranym języku obcym (jednym z oficjalnych języków UE, na poziomie B2+ ESOKJ) dotyczące wybranych zagadnień z dziedziny nauk prawnych i nauk pokrewnych.

Kompetencje społeczne:

Student:

- rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie;

- potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę w oparciu o model interdyscyplinarny;

- ma umiejętność pracy w zespole w różnych rolach, w tym lidera, potrafi wyznaczać wspólne cele działania;

- rozumie i szanuje ograniczenia prawne i etyczne związane z wykonywaniem zawodów prawniczych oraz prowadzeniem badań naukowych w dziedzinie nauk prawnych.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Wardak
Prowadzący grup: Piotr Grzegorczyk, Zbigniew Wardak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Księżak
Prowadzący grup: Paweł Księżak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Grzegorczyk, Zbigniew Wardak
Prowadzący grup: Piotr Grzegorczyk, Zbigniew Wardak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Grzegorczyk
Prowadzący grup: Piotr Grzegorczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Seminarium o tematyce kryminalistycznej i kryminologicznej IV rok studiów magisterskich na kierunku prawo.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia informacyjne z elementami konwersatorium. Podawane są przykłady i kazusy do omawianych zagadnień.


Przygotowanie studenta do wyboru tematu zainteresowań w zakresie kryminalistyki i nauk pokrewnych i omówienie formalności i wymogów technicznych pracy magisterskiej.

Sposoby i kryteria oceniania:

Na zaliczenie seminarium składają się:

- obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach;

- bieżąca weryfikacja wiedzy studenta w trakcie zajęć (efekty kształcenia w zakresie wiedzy);

- ocena poziomu aktywności na zajęciach, zwłaszcza udziału w dyskusjach, sposobu formułowania wypowiedzi, oparcia ich na orzecznictwie i poglądach doktryny oraz własnej umiejętności logicznego wnioskowania i argumentacji (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

- ocena samodzielności i oryginalności w formułowaniu poglądów (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

- przygotowanie referatów i prac pisemnych (efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych);

- przygotowanie pracy magisterskiej jako rozbudowanej pracy naukowej – jej przyjęcie przez promotora (prowadzącego seminarium) stanowi podstawę końcowego zaliczenia seminarium magisterskiego.


Egzamin pisemny lub ustny.


Kryteria oceniania:

5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne

4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami

4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy

3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami

3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria

2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów

Szczegółowe treści kształcenia:

Kryminalistyka i Kryminologia - wybrane zagadnienia, m.in.:


I. Wprowadzenie w kryminalistykę:

1. Zapoznanie z ogólną charakterystyką przedmiotu;

2. Przypomnienie sensu pojęć, takich jak np. zdarzenie, czyn, miejsce zdarzenia, czas zdarzenia;

4. Przedstawienie dziejów kryminalistyki, w tym: Pierwotna myśl kryminalistyczna i jej rozwój, Początki i rozwój służb śledczych (Anglia, Francja Narodziny nauki kryminalistyki (działalność Bertillona, Galtona, Grossa, Henry’ego, Vuceticha);

6. Definicje kryminalistyki;

7. Funkcje kryminalistyki;

8. Kryminalistyka a inne dziedziny wiedzy (kryminologia, proces karny, prawo karne materialne, prawo karne wykonawcze, wiktymologia, psychologia sądowa i kryminalistyczna, psychiatria sądowa, nauki ścisłe)


II. Taktyka kryminalistyczna.

1. Taktyka i technika przestępstwa

1) Stadia realizacji czynu zabronionego i ich charakterystyka;

2) Sposoby popełniania przestępstw;

4) Stadia wykonania przestępstwa;


2. Taktyka organów ścigania zmierzająca do ujawnienia przestępstwa i wykrycia jego sprawcy.

a) Problemy etycznego postępowania pracowników aparatu ścigania i wymiaru sprawiedliwości;

b) Metodyka śledztwa (zagadnienie taktyki kryminalistycznej).


III. Technika kryminalistyczna

1. pojęcie techniki kryminalistycznej; technika kryminalistyczna a inne działy kryminalistyki.

2. zdarzenie kryminalistyczne, miejsce zdarzenia, czynności wykrywcze i dowodowe;

3. pojęcie śladu kryminalistycznego, systematyka śladów kryminalistycznych, funkcje śladów kryminalistycznych oraz technik prowadzących do ich ujawnienia; tzw. ślady negatywne i tzw. ślady zaniechania; ujawnienie śladów, techniczne i procesowe zabezpieczenie śladów, wnioskowanie na podstawie śladów, zbiory śladów kryminalistycznych,

4. identyfikacja kryminalistyczna: cel badań, cecha identyfikacyjna, typy identyfikacji, rodzaje identyfikacji; materiał dowodowy, porównawczy, wzorcowy i kontrolny, identyfikacja grupowa i indywidualna a grupyfikacja i indywidualizacja, wnioskowanie na podstawie śladów,

5. ekspertyza kryminalistyczna; opinia biegłego; przedmiot i zakres ekspertyzy, rodzaje ekspertyz, tzw. supereksperyza, tzw. dowód naukowy; wartość diagnostyczna i dowodowa, ocena dowodu w postępowaniu karnym oraz zastosowanie techniki kryminalistycznej w innych gałęziach prawa i w dyscyplinach pozaprawnych.

6. wizja lokalna;

7. eksperyment procesowo- kryminalistyczny; pojęcie, stosunek do innych czynności dowodowych, przesłanki przeprowadzenia eksperymentu, przedmiot eksperymentu, dokumentacja eksperymentu,

8. oględziny miejsca zdarzenia:

a) pojęcie oględzin i kryminalistycznego badania miejsca zdarzenia,

b) zabezpieczenie miejsca zdarzenia i czynności przygotowawcze,

c) organizacja pracy na miejscu zdarzenia,

d) zasady prowadzenia oględzin,

e) czas i zakres oględzin,

f) etapy przeprowadzania oględzin,

g) metody prowadzenia oględzin, wyznaczanie punktów odniesienia, punkty pomiarowe śladów, numeracja śladów,

h) ujawnianie i zabezpieczanie śladów na miejscu zdarzenia,

i) sprzęt i środki do prowadzenia oględzin,

j) dokumentacja oględzin;


9. zastosowanie fotografii w kryminalistyce: fotografia rejestracyjna- sygnalityczna, fotografia dokumentacyjna, fotografia badawcza; inne techniki rejestracji obrazu stosowane w kryminalistyce.


10. Badanie śladów dermastoskopijnych:

1) wprowadzenie,

2) poszczególne rodzaje śladów i ich badanie:

a) ślady linii papilarnych (daktyloskopia); chejroskopia, podoskopia, poroskopia, krawędzioskopia.

b) ślady czerwieni wargowej (cheiloskopia)

c) ślady małżowiny usznej (otoskopia);

3) ujawnianie i zabezpieczanie śladów dermatoskopijnych,

4) daktyloskopowanie osób i zwłok

5) Centralna Registratura Daktyloskopijna i AFIS,

6) problematyka wieku śladów daktyloskopijnych.

7) wnioskowanie na podstawie śladów dermatoskopijnych, ekspertyza, wartość diagnostyczna i dowodowa.


11. Badanie śladów użycia narzędzi (mechanoskopia)

1) pojęcie i klasyfikacja narzędzi,

2) cechy grupowe śladów narzędzi,

3) cechy indywidualne śladów narzędzi,

4) poszczególne rodzaje badań mechanoskopijnych, tj.: zamki, plomby, ślady na podłożu drewnianym, odłamki szkła;

5) ujawnianie i zabezpieczanie śladów mechanoskopijnych,

6) uzyskiwanie śladów mechanoskopijnych,

7) wnioskowanie na podstawie śladów mechanoskopijnych, ekspertyza mechanoskopijna, wartość diagnostyczna i dowodowa.


12. Kryminalistyczna problematyka broni palnej

1) pojęcie i klasyfikacja broni palnej

2) badanie broni palnej i jej cech konstytutywnych

3) identyfikacja broni na podstawie wystrzelonego pocisku,

4) identyfikacja broni na podstawie łuski,

5) badanie pozostałych śladów powystrzałowych (w tym w szczególności GSR),

6) określenie odległości i kierunku oddania strzału oraz ocena przestrzelin,

7) identyfikacja osoby strzelającej;

8) ujawnianie i zabezpieczanie śladów użycia broni palnej,

9) wnioskowanie na podstawie śladów użycia broni palnej, ekspertyza, wartość diagnostyczna i dowodowa.


13. Badanie śladów traseologicznych:

1) wprowadzenie;

2) ujawnianie i zabezpieczanie śladów traseologicznych;

3) badanie śladów stóp, ichnogram;

4) badanie śladów zwierząt;

5) badanie śladów środków transportu;

6) wnioskowanie na podstawie śladów traseologicznych, ekspertyza, wartość diagnostyczna i dowodowa.


14. Badania śladów zapachowych człowieka (osmologia, odorologia):

1) pojęcie śladu zapachowego

2) zabezpieczenie śladów zapachowych,

3) pobieranie materiału porównawczego,

4) badanie śladów zapachowych,

5) wnioskowanie na podstawie śladów odorologicznych, ekspertyza, wartość diagnostyczna i dowodowa.


15. Badanie śladów pamięciowych (wariografia kryminalistyczna, poligraf)

1) ślad pamięciowy,

2) budowa i działanie wariografu (poligrafu),

3) ekspertyza wariograficzna oparta na ustaleniu symptomów wiedzy badanego o realiach zdarzenia (metodą prof. M. Kulickiego), a inne ekspertyzy wariograficzne (poligraficzne),

4) zagadnienia procesowe przeprowadzenia badania wariograficznego,

5) wartość diagnostyczna i dowodowa ekspertyzy wariograficznej.


16. Badanie dokumentów:


1) pojęcie dokumentu w ujęciu kryminalistycznym,


2) podrobienie i przerobienie dokumentu.


3) badanie dokumentów i ich elementów:


- badanie dokumentów sporządzonych pismem ręcznym oraz podpisów i paraf na innych dokumentach: ustalenie autentyczności, identyfikacja wykonawcy,


- zabezpieczenia dokumentów publicznych i ich znaczenie


- uzyskanie materiału porównawczego,


- zabezpieczanie dokumentów do badań kryminalistycznych;


- wnioskowanie na podstawie dokumentów, ekspertyza, wartość diagnostyczna i dowodowa.


17. Wprowadzenie w pozostałe dziedziny techniki kryminalistycznej


1) kryminalistyczne znaczenie polimorfizmu DNA: DNA i mtDNA, ujawnienie i zabezpieczenie śladów zawierających DNA, techniki detekcji i analizy DNA i mtDNA: technika hybrydyzacji, enzymy restrykcyjne, metoda Sangera, sonda Jeffreys'a, RELP, PCR, baza danych DNA,


2) termoskopia: zjawiskowy ślad cieplny, rozróżnianie obiektów na podstawie emisyjności i różnic przewodnictwa cieplnego,


3) fonoskopia: identyfikacja osób, badanie mowy, lingwistyczna analiza mowy, badanie efektów akustycznych tła nagrania, identyfikacja magnetofonu, mikrofonu, taśmy magnetofonowej i pomieszczenia; określenie stanu psychofizycznego, zabezpieczanie materiału dowodowego, pobranie materiału porównawczego, ekspertyza fonoskopijna,


4) badanie mikrośladów: pojęcie, cechy, ujawnianie i zabezpieczanie, poszukiwanie i zabezpieczanie materiału porównawczego, opinia z badania mikrośladów,


5) badania fizykochemiczne w kryminalistyce: metody badawcze.


IV. Profilaktyka kryminalistyczna


a) Pojęcie i zakres profilaktyki kryminalistycznej;


b) Profilaktyczne funkcje organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości;


c) Środki zapobiegania przestępczości;

Literatura:

1) B. Hołyst, Kryminalistyka, Warszawa 2010,

2) M. Goc, E. Gruza, J. Moszczyśki, Kryminalistyka, czyli rzecz o metodach śledczych, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca:

1) P. Horoszowski, Od zbrodni do kary, Warszawa 1963.

2) T. Hanausek, Zarys taktyki kryminalistycznej, Warszawa 1994.

3) S. Pikulski, Podstawowe zagadnienia taktyki kryminalistycznej, Białystok 1997

4) Ekspertyza sądowa, praca pod. red. J. Wójcikiewicza, Kraków 2007

5) B. Sygit, Przestępcy i ich ofiary, Poznań 1995.

6) B. Sygit, Zachowania pozorujące przestępstwa. Studium kryminalistyczne, Warszawa-Poznań 1981.

7) T. Tomaszewski, Alibi. Problematyka kryminalistyczna, Warszawa 1993.

8) J. Wnorowski, Sposób działania jako środek identyfikacji sprawcy przestępstwa, Warszawa 1978

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Kulski
Prowadzący grup: Robert Kulski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Kasiński
Prowadzący grup: Jarosław Kasiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 50 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Kaźmierska-Patrzyczna, Monika Król
Prowadzący grup: Aneta Kaźmierska-Patrzyczna, Monika Król
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

- metoda problemowa, z wykorzystaniem jej różnych odmian, np. burzy mózgów;

- metoda seminaryjna (dyskusja nad zagadnieniami z zakresu zainteresowań studentów, tekstami naukowymi, orzecznictwem itp.); możliwe korzystanie z innych metod dyskusji (np. debata oxfordzka, panelowa, okrągłego stołu); metoda referatu połączona z metodami dyskusji, także np. w ramach czynnego udziału w studenckich konferencjach naukowych;

- metoda studium przypadku (rozwiązywanie kazusów prawniczych);

- metoda obserwacji - uczestniczenie np. w rozprawach sądowych, postępowaniach przed organami administracji, konferencjach naukowych;

- metoda projektu - zwłaszcza w przygotowaniu pracy magisterskiej i jej obrony.

Sposoby i kryteria oceniania:

Na zaliczenie seminarium składają się:

- obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach;

- bieżąca weryfikacja wiedzy studenta w trakcie zajęć (efekty kształcenia w zakresie wiedzy);

- ocena poziomu aktywności na zajęciach, zwłaszcza udziału w dyskusjach, sposobu formułowania wypowiedzi, oparcia ich na orzecznictwie i poglądach doktryny oraz własnej umiejętności logicznego wnioskowania i argumentacji (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

- ocena samodzielności i oryginalności w formułowaniu poglądów (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

- przygotowanie referatów i prac pisemnych (efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych);

- przygotowanie pracy magisterskiej jako rozbudowanej pracy naukowej – jej przyjęcie przez promotora (prowadzącego seminarium) stanowi podstawę końcowego zaliczenia seminarium magisterskiego.


Kryteria oceniania:

5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne

4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami

4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy

3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami

3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria

2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów

Szczegółowe treści kształcenia:

- pogłębianie wiedzy o wybranej dziedzinie nauki, zwłaszcza w zakresie tematów stanowiących przedmiot szczególnych zainteresowań studentów w ramach samodzielnej pracy i dyskusji w grupie poprzez:

- interpretację i ocenę regulacji prawnych lub praktyk administracyjnych,

- krytyczną analizę tekstów doktryny i orzecznictwa, także obcojęzycznych,

- rozwiązywanie zaawansowanych kazusów.

- pogłębiona metodologia przygotowywania ustnych i pisemnych wypowiedzi naukowych:

- formułowanie rozbudowanych problemów i hipotez badawczych,

- rozwijanie umiejętność argumentacji prawniczej, używanie rozbudowanych form argumentacyjnych adekwatnych do określonej sytuacji, korzystanie z narzędzi perswazji, odpieranie zarzutów,

- wyciąganie wniosków w oparciu o rozbudowaną argumentację, rozbudowanie uzasadnianie formułowanych opinii,

- budowanie prawidłowej struktury wypowiedzi naukowej w wersji rozbudowanej, wymogi formalne dla rozbudowanych i zaawansowanych prac naukowych;

- zasady etyki prowadzenia badań naukowych (w tym poszanowanie własności intelektualnej), służby publicznej i wykonywania zawodów prawniczych;

- przygotowanie do ewentualnego podjęcia studiów doktoranckich.

Literatura:

Literatura podstawowa dla wszystkich uczestników seminarium:

1. M. Stahl (red.), Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie wyd.5 Warszawa 2013, wyd. 6 Warszawa 2016;

2. Z. Duniewska i inni (red.) Prawo administracyjne materialne wyd.2 Warszawa 2016;

Literatura uzupełniająca - dostosowana do wybranego tematu pracy magisterskiej, np.

M. Górski (red.), Prawo ochrony środowiska, wyd. 3 Warszawa 2018

oraz inne pozycje literatury wskazane w toku zajęć przez prowadzącego seminarium. Wszystkie wymienione pozycje literatury są dostępne w zasobach bibliotecznych Wydziału Prawa i Administracji UŁ i Biblioteki UŁ, bądź też mogą być udostępnione przez prowadzącego seminarium.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 50 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Kasiński
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

- metoda problemowa, z wykorzystaniem jej różnych odmian, np. burzy mózgów;

- metoda seminaryjna (dyskusja nad zagadnieniami z zakresu zainteresowań studentów, tekstami naukowymi, orzecznictwem itp.); możliwe korzystanie z innych metod dyskusji (np. debata oxfordzka, panelowa, okrągłego stołu); metoda referatu połączona z metodami dyskusji, także np. w ramach czynnego udziału w studenckich konferencjach naukowych;

- metoda studium przypadku (rozwiązywanie kazusów prawniczych);

- metoda obserwacji - uczestniczenie np. w rozprawach sądowych, postępowaniach przed organami administracji, konferencjach naukowych;

- metoda projektu - zwłaszcza w przygotowaniu pracy magisterskiej i jej obrony.

Sposoby i kryteria oceniania:

Na zaliczenie seminarium składają się:

- obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach;

- bieżąca weryfikacja wiedzy studenta w trakcie zajęć (efekty kształcenia w zakresie wiedzy);

- ocena poziomu aktywności na zajęciach, zwłaszcza udziału w dyskusjach, sposobu formułowania wypowiedzi, oparcia ich na orzecznictwie i poglądach doktryny oraz własnej umiejętności logicznego wnioskowania i argumentacji (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

- ocena samodzielności i oryginalności w formułowaniu poglądów (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

- przygotowanie referatów i prac pisemnych (efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych);

- przygotowanie pracy magisterskiej jako rozbudowanej pracy naukowej – jej przyjęcie przez promotora (prowadzącego seminarium) stanowi podstawę końcowego zaliczenia seminarium magisterskiego.


Kryteria oceniania:

5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne

4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami

4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy

3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami

3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria

2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów

Szczegółowe treści kształcenia:

- pogłębianie wiedzy o wybranej dziedzinie nauki, zwłaszcza w zakresie tematów stanowiących przedmiot szczególnych zainteresowań studentów w ramach samodzielnej pracy i dyskusji w grupie poprzez:

- interpretację i ocenę regulacji prawnych lub praktyk administracyjnych,

- krytyczną analizę tekstów doktryny i orzecznictwa, także obcojęzycznych,

- rozwiązywanie zaawansowanych kazusów.

- pogłębiona metodologia przygotowywania ustnych i pisemnych wypowiedzi naukowych:

- formułowanie rozbudowanych problemów i hipotez badawczych,

- rozwijanie umiejętność argumentacji prawniczej, używanie rozbudowanych form argumentacyjnych adekwatnych do określonej sytuacji, korzystanie z narzędzi perswazji, odpieranie zarzutów,

- wyciąganie wniosków w oparciu o rozbudowaną argumentację, rozbudowanie uzasadnianie formułowanych opinii,

- budowanie prawidłowej struktury wypowiedzi naukowej w wersji rozbudowanej, wymogi formalne dla rozbudowanych i zaawansowanych prac naukowych;

- zasady etyki prowadzenia badań naukowych (w tym poszanowanie własności intelektualnej), służby publicznej i wykonywania zawodów prawniczych;

- przygotowanie do ewentualnego podjęcia studiów doktoranckich.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6