UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne i filozoficzne problemy w sądowym stosowaniu prawa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0500-TFPSDP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoretyczne i filozoficzne problemy w sądowym stosowaniu prawa
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Przedmioty dla studiów doktoranckich 3 ROK
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Student winien wykazywać się wiedzą z zakresu teorii i filozofii prawa. Niezbędna jest podstawowa wiedza o filozofii.

Skrócony opis:

Przedmiot jest rozwinięciem i pogłębieniem treści nauczanych w ramach wykładu teorii i filozofii prawa. Koncentruje się na zagadnieniach sądowego stosowania prawa. Punktem wyjścia jest teoria Jerzego Wróblewskiego, którego badania sądowego stosowania prawa są jednym z najważniejszych dokonań. Teoria ta jest konfrontowana z problemami, których rozwiązanie w tej teorii jest krytykowane. Przedmiot obejmuje również omówienie kluczowych problemów filozofii i teorii wykładni prawa oraz pozytywizacji prawa w dyskursie stosowania prawa.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy, student

(a) ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk prawnych, ich miejscu w systemie nauk społecznych i humanistycznych oraz relacjach do innych nauk (W01);

(b) ma rozszerzoną wiedzę z zakresu teorii i filozofii prawa, doktryn polityczno-prawnych, logiki, nauki filozofii lub ekonomii (W03);

(c) ma poszerzoną wiedzę o zjawiskach społecznych i gospodarczych determinujących stanowienie i stosowanie prawa (W05);

(d) ma pogłębioną wiedzę w zakresie teoretycznych i filozoficznych problemów w sądowym stosowaniu prawa (W06).

W zakresie umiejętności, student

a) potrafi prawidłowo dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych i analizować ich powiązania z różnymi obszarami działalności prawnej oraz potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu prawa i powiązanych z nim dyscyplin w celu analizy problemów prawnych i poszukiwania sposobów ich rozwiązywania (U01);

b) ma umiejętność konstruowania rozbudowanych wypowiedzi naukowych w kwestiach prawnych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych na podstawie piśmiennictwa i orzecznictwa oraz dorobku innych dyscyplin naukowych (U04).

W zakresie kompetencji społecznych, student

a) rozumie znaczenie pracy naukowej dla rozwoju prawa i społeczeństwa (K01);

b) prawidłowo postrzega pozycję prawnika w społeczeństwie, dostrzega związane z nią powinności społeczne i implikacje towarzyszące wykonywaniu poszczególnych zawodów prawniczych (K03);

c) potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę w oparciu o model interdyscyplinarny (K04).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Leszczyński
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

wykład informacyjny

wykład problemowy


Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena pracy studenta na zajęciach, praca pisemna lub wypowiedź ustna.

Kryteria oceniania: 5 - bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne); 4+ - dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami; 4 - dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów; 3+ - dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami; 3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria; 2 - niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Teoria sądowego stosowania prawa Jerzego Wrólewskiego

2. Teoretyczne odróżnienie tworzenia i stosowania prawa

3. Problem prawotwórstwa sądowego

4. Główne problemy filozofii i teorii wykładni prawa

5. Pozytywizacja prawa w dyskursie prawniczym (rola orzecznictwa)


Literatura:

1. Wróblewski, Jerzy, Sądowe stosowanie prawa, , Warszawa 1988, Państwowe Wydawnictwo Naukowe;

2. Golecki, Mariusz J., Między pewnością a efektywnością. Marginalizm instytucjonalny wobec prawotwórczego stosowania prawa, Warszawa, 2011, Wolters Kluwer;

3. Płeszka, Krzysztof, Gizbert-Studnicki, Tomasz, Dwa ujęcia wykładni prawa. Próba konfrontacji, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, Prace z nauk politycznych z.20, 1984;

4. Zirk-Sadowski, Marek, Pojęcie, koncepcje i przebieg wykładni prawa administracyjnego. (w) System prawa administracyjnego. Wykładnia w prawie administracyjnym. Red. Hauser Roman, Niewiadomski Zygmunt, Wróbel Andrzej. Warszawa 2012, Wydawnictwo C.H. Beck, Instytut Nauk Prawnych;

5. Leszczyński, Jerzy, Pozytywizacja prawa w dyskursie dogmatycznym. Kraków 2010, Universitas.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Leszczyński
Prowadzący grup: Jerzy Leszczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

wykład informacyjny

wykład problemowy


Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena pracy studenta na zajęciach, praca pisemna lub wypowiedź ustna.

Kryteria oceniania: 5 - bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne); 4+ - dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami; 4 - dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów; 3+ - dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami; 3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria; 2 - niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Teoria sądowego stosowania prawa Jerzego Wrólewskiego

2. Teoretyczne odróżnienie tworzenia i stosowania prawa

3. Problem prawotwórstwa sądowego

4. Główne problemy filozofii i teorii wykładni prawa

5. Pozytywizacja prawa w dyskursie prawniczym (rola orzecznictwa)


Literatura:

1. Wróblewski, Jerzy, Sądowe stosowanie prawa, , Warszawa 1988, Państwowe Wydawnictwo Naukowe;

2. Golecki, Mariusz J., Między pewnością a efektywnością. Marginalizm instytucjonalny wobec prawotwórczego stosowania prawa, Warszawa, 2011, Wolters Kluwer;

3. Płeszka, Krzysztof, Gizbert-Studnicki, Tomasz, Dwa ujęcia wykładni prawa. Próba konfrontacji, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, Prace z nauk politycznych z.20, 1984;

4. Zirk-Sadowski, Marek, Pojęcie, koncepcje i przebieg wykładni prawa administracyjnego. (w) System prawa administracyjnego. Wykładnia w prawie administracyjnym. Red. Hauser Roman, Niewiadomski Zygmunt, Wróbel Andrzej. Warszawa 2012, Wydawnictwo C.H. Beck, Instytut Nauk Prawnych;

5. Leszczyński, Jerzy, Pozytywizacja prawa w dyskursie dogmatycznym. Kraków 2010, Universitas.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

wykład informacyjny

wykład problemowy


Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena pracy studenta na zajęciach, praca pisemna lub wypowiedź ustna.

Kryteria oceniania: 5 - bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne); 4+ - dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami; 4 - dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów; 3+ - dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami; 3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria; 2 - niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Teoria sądowego stosowania prawa Jerzego Wrólewskiego

2. Teoretyczne odróżnienie tworzenia i stosowania prawa

3. Problem prawotwórstwa sądowego

4. Główne problemy filozofii i teorii wykładni prawa

5. Pozytywizacja prawa w dyskursie prawniczym (rola orzecznictwa)


Literatura:

1. Wróblewski, Jerzy, Sądowe stosowanie prawa, , Warszawa 1988, Państwowe Wydawnictwo Naukowe;

2. Golecki, Mariusz J., Między pewnością a efektywnością. Marginalizm instytucjonalny wobec prawotwórczego stosowania prawa, Warszawa, 2011, Wolters Kluwer;

3. Płeszka, Krzysztof, Gizbert-Studnicki, Tomasz, Dwa ujęcia wykładni prawa. Próba konfrontacji, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, Prace z nauk politycznych z.20, 1984;

4. Zirk-Sadowski, Marek, Pojęcie, koncepcje i przebieg wykładni prawa administracyjnego. (w) System prawa administracyjnego. Wykładnia w prawie administracyjnym. Red. Hauser Roman, Niewiadomski Zygmunt, Wróbel Andrzej. Warszawa 2012, Wydawnictwo C.H. Beck, Instytut Nauk Prawnych;

5. Leszczyński, Jerzy, Pozytywizacja prawa w dyskursie dogmatycznym. Kraków 2010, Universitas.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6