Wprowadzenie do polityki społecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-WPPSSD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do polityki społecznej |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Polityka społeczna - 1 rok (wykłady) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać podstawową wiedzę o: polityce, zasadach działania państwa ,a także znać podstawy tworzenia prawa. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ukazanie zasad funkcjonowania polityki społecznej w wymiarze krajowym oraz międzynarodowym. Studenci uzyskują wiedzę o doktrynach polityki społecznej, podmiotach polityki społecznej, zasadach powstawania kwestii społecznych. Na ćwiczeniach studenci rozwiązują poznają mechanizmy powstawania kwestii społecznych. Tematyka ćwiczeń jest przedmiotem egzaminu. Ćwiczenia są obowiązkowe, zgodnie z programem studiów, a ich zaliczenie jest niezbędnym warunkiem podejścia do egzaminu. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy: Student: - zna podmioty współtworzące lokalną, regionalna oraz globalna politykę społeczną - posiada pogłębioną wiedzę o modelach polityki społecznej oraz cechach wyróżniających każdy z modeli; - posiada pogłębiona wiedzę o przyczynach powstawania kwestii społecznych i zasadach ich marginalizacji; - zna zasady ingerencji państwa w tworzenie oraz podział środków przeznaczanych na realizację celów społecznych Efekty kształcenia w zakresie umiejętności: Student: - potrafi przypisać kształt uprawnień socjalnych obywateli do modelu społecznego - potrafi określić optymalną formę działania państwa w celu marginalizacji kwestii społecznych - potrafi ocenić zasadność reform USA z lat 30-tych, UK- lata 80-te i możliwość przeniesienia ich na grunt polskiego ustawodawstwa - potrafi określić optymalne metody walki z ubóstwem - korzysta z różnych z metod i narzędzi wyszukiwania materiałów źródłowych Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych: Student: - rozumie potrzebę współdziałania w grupie w celu rozwiązywania stawianych przed nim problemów - rozumie potrzebę samodoskonalenia, a przez to konieczność podnoszenia swojej wiedzy z zakresu zabezpieczania społecznego - jest krytyczny wobec zjawiska populizmu w polityce społecznej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Otto | |
Prowadzący grup: | Marta Otto | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład - wykład problemowo-informacyjny, z elementami wykładu konwersatoryjnego |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin ustny Kryteria oceniania: 5 - bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ - dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 - dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ - dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 - niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Pojęcie polityki społecznej 2. Geneza polityki społecznej 3. Modele polityki społecznej 4. Podmioty polityki społecznej 5. Zasady, wartości i instrumenty polityki społecznej 6.Diagnoza, diagnozowanie, badania diagnostyczne w polityce społecznej 7.Ewaluacja polityki społecznej 8.Polityka społeczna a dialog społeczny 9. Lokalna polityka społeczna 10. Europejski model socjalny 11. Transnacjonalizacja polityki społecznej 12.Międzynarodowe standardy w polityce społecznej |
|
Literatura: |
1. G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny, Polityka społeczna, Warszawa 2016 2. Auleytner, Polityka społeczna. W Polsce i na świecie, Warszawa 2012 3. S. Golinowska, Polityka społeczna koncepcje-instytucje koszty, Warszawa 2001 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Krajewski | |
Prowadzący grup: | Marcin Krajewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład - wykład problemowo-informacyjny, z elementami wykładu konwersatoryjnego Ćwiczenia - dyskusje, burze mózgów, praca w grupach, analiza materiału źródłowego. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie wykładu: Egzamin sprawdzający efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności: do wyboru - egzamin ustny (3 pytania) lub egzamin pisemny (mieszany 10 pytań testowych oraz 2 opisowe) - 30 minut. Zaliczenie ćwiczeń: - bieżąca praca studenta na zajęciach - sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw - wypowiedź ustna - sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw Kryteria oceniania: 5 - bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ - dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 - dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ - dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 - niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie wykładu: Egzamin sprawdzający efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności: do wyboru - egzamin ustny (3 pytania) lub egzamin pisemny (mieszany 10 pytań testowych oraz 2 opisowe) - 30 minut. Zaliczenie ćwiczeń: - bieżąca praca studenta na zajęciach - sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw - wypowiedź ustna - sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Pojęcie, cele i cechy polityki społecznej 2. Polityka społeczna jako nauka 3. Historia idei socjalnej w Europie i w Polsce 4. Podmioty polityki społecznej 5. Uwarunkowania polityki społecznej 6. Wartości i zasady polityki społecznej 7. Doktryny polityki społecznej 8. Potrzeby ludzkie i sposoby ich zaspakajania 9. Diagnozowanie w polityce społecznej i wskaźniki społeczne 10. Style interwencji polityki społecznej 11. Pojęcie i rodzaje instrumentów polityki społecznej 12. Pojęcie i techniki zabezpieczenia społecznego 13. Modele polityki społecznej 14. Państwo dobrobytu 15. Problem społeczny-kwestia społeczna 16. Wybrane kwestie społeczne |
|
Literatura: |
1. G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny, Polityka społeczna, Warszawa 2007 2. J. Auleytner, Polityka społeczna : teoria a praktyka, Warszawa 1997 3. J. Auleytner, Polityka społeczna. W Polsce i na świecie, Warszawa 2012 4. J. Auleytner, Polityka Społeczna. Teoria i organizacja, Warszawa 2000 5. S. Golinowska, Polityka społeczna koncepcje-instytucje koszty, Warszawa 2001 6. N. Barr, Ekonomika polityki społecznej, Poznań 2016 Czasopismo Polityka społeczna |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Krajewski | |
Prowadzący grup: | Marcin Krajewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład - wykład problemowo-informacyjny, z elementami wykładu konwersatoryjnego Ćwiczenia - dyskusje, burze mózgów, praca w grupach, analiza materiału źródłowego. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie wykładu: Egzamin sprawdzający efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności: do wyboru - egzamin ustny (3 pytania) lub egzamin pisemny (mieszany 10 pytań testowych oraz 2 opisowe) - 30 minut. Zaliczenie ćwiczeń: - bieżąca praca studenta na zajęciach - sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw - wypowiedź ustna - sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw Kryteria oceniania: 5 - bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ - dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 - dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ - dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 - niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie wykładu: Egzamin sprawdzający efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności: do wyboru - egzamin ustny (3 pytania) lub egzamin pisemny (mieszany 10 pytań testowych oraz 2 opisowe) - 30 minut. Zaliczenie ćwiczeń: - bieżąca praca studenta na zajęciach - sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw - wypowiedź ustna - sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Pojęcie, cele i cechy polityki społecznej 2. Polityka społeczna jako nauka 3. Historia idei socjalnej w Europie i w Polsce 4. Podmioty polityki społecznej 5. Uwarunkowania polityki społecznej 6. Wartości i zasady polityki społecznej 7. Doktryny polityki społecznej 8. Potrzeby ludzkie i sposoby ich zaspakajania 9. Diagnozowanie w polityce społecznej i wskaźniki społeczne 10. Style interwencji polityki społecznej 11. Pojęcie i rodzaje instrumentów polityki społecznej 12. Pojęcie i techniki zabezpieczenia społecznego 13. Modele polityki społecznej 14. Państwo dobrobytu 15. Problem społeczny-kwestia społeczna 16. Wybrane kwestie społeczne |
|
Literatura: |
1. G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny, Polityka społeczna, Warszawa 2007 2. J. Auleytner, Polityka społeczna : teoria a praktyka, Warszawa 1997 3. J. Auleytner, Polityka społeczna. W Polsce i na świecie, Warszawa 2012 4. J. Auleytner, Polityka Społeczna. Teoria i organizacja, Warszawa 2000 5. S. Golinowska, Polityka społeczna koncepcje-instytucje koszty, Warszawa 2001 6. N. Barr, Ekonomika polityki społecznej, Poznań 2016 Czasopismo Polityka społeczna |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Krajewski | |
Prowadzący grup: | Marcin Krajewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład - wykład problemowo-informacyjny, z elementami wykładu konwersatoryjnego Ćwiczenia - dyskusje, burze mózgów, praca w grupach, analiza materiału źródłowego. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie wykładu: Egzamin sprawdzający efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności: do wyboru - egzamin ustny (3 pytania) lub egzamin pisemny (mieszany 10 pytań testowych oraz 2 opisowe) - 30 minut. Zaliczenie ćwiczeń: - bieżąca praca studenta na zajęciach - sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw - wypowiedź ustna - sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw Kryteria oceniania: 5 - bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ - dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 - dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ - dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 - niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie wykładu: Egzamin sprawdzający efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności: do wyboru - egzamin ustny (3 pytania) lub egzamin pisemny (mieszany 10 pytań testowych oraz 2 opisowe) - 30 minut. Zaliczenie ćwiczeń: - bieżąca praca studenta na zajęciach - sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw - wypowiedź ustna - sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Pojęcie, cele i cechy polityki społecznej 2. Polityka społeczna jako nauka 3. Historia idei socjalnej w Europie i w Polsce 4. Podmioty polityki społecznej 5. Uwarunkowania polityki społecznej 6. Wartości i zasady polityki społecznej 7. Doktryny polityki społecznej 8. Potrzeby ludzkie i sposoby ich zaspakajania 9. Diagnozowanie w polityce społecznej i wskaźniki społeczne 10. Style interwencji polityki społecznej 11. Pojęcie i rodzaje instrumentów polityki społecznej 12. Pojęcie i techniki zabezpieczenia społecznego 13. Modele polityki społecznej 14. Państwo dobrobytu 15. Problem społeczny-kwestia społeczna 16. Wybrane kwestie społeczne |
|
Literatura: |
1. G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny, Polityka społeczna, Warszawa 2007 2. J. Auleytner, Polityka społeczna : teoria a praktyka, Warszawa 1997 3. J. Auleytner, Polityka społeczna. W Polsce i na świecie, Warszawa 2012 4. J. Auleytner, Polityka Społeczna. Teoria i organizacja, Warszawa 2000 5. S. Golinowska, Polityka społeczna koncepcje-instytucje koszty, Warszawa 2001 6. N. Barr, Ekonomika polityki społecznej, Poznań 2016 Czasopismo Polityka społeczna |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Krajewski | |
Prowadzący grup: | Marcin Krajewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład - wykład problemowo-informacyjny, z elementami wykładu konwersatoryjnego Ćwiczenia - dyskusje, burze mózgów, praca w grupach, analiza materiału źródłowego. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie wykładu: Egzamin sprawdzający efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności: do wyboru - egzamin ustny (3 pytania) lub egzamin pisemny (mieszany 10 pytań testowych oraz 2 opisowe) - 30 minut. Zaliczenie ćwiczeń: - bieżąca praca studenta na zajęciach - sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw - wypowiedź ustna - sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw Kryteria oceniania: 5 - bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ - dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 - dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ - dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 - niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie wykładu: Egzamin sprawdzający efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności: do wyboru - egzamin ustny (3 pytania) lub egzamin pisemny (mieszany 10 pytań testowych oraz 2 opisowe) - 30 minut. Zaliczenie ćwiczeń: - bieżąca praca studenta na zajęciach - sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw - wypowiedź ustna - sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Pojęcie, cele i cechy polityki społecznej 2. Polityka społeczna jako nauka 3. Historia idei socjalnej w Europie i w Polsce 4. Podmioty polityki społecznej 5. Uwarunkowania polityki społecznej 6. Wartości i zasady polityki społecznej 7. Doktryny polityki społecznej 8. Potrzeby ludzkie i sposoby ich zaspakajania 9. Diagnozowanie w polityce społecznej i wskaźniki społeczne 10. Style interwencji polityki społecznej 11. Pojęcie i rodzaje instrumentów polityki społecznej 12. Pojęcie i techniki zabezpieczenia społecznego 13. Modele polityki społecznej 14. Państwo dobrobytu 15. Problem społeczny-kwestia społeczna 16. Wybrane kwestie społeczne |
|
Literatura: |
1. G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny, Polityka społeczna, Warszawa 2007 2. J. Auleytner, Polityka społeczna : teoria a praktyka, Warszawa 1997 3. J. Auleytner, Polityka społeczna. W Polsce i na świecie, Warszawa 2012 4. J. Auleytner, Polityka Społeczna. Teoria i organizacja, Warszawa 2000 5. S. Golinowska, Polityka społeczna koncepcje-instytucje koszty, Warszawa 2001 6. N. Barr, Ekonomika polityki społecznej, Poznań 2016 Czasopismo Polityka społeczna |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.