UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarys myśli polityczno-społecznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0500-ZMPCSD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarys myśli polityczno-społecznej
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Student powinien dysponować wiedzą, umiejętnościami oraz kompetencjami społecznymi zdobytymi na studiach I stopnia.

Student powinien dysponować wiedzą na temat podstawowych instytucji i kategorii polityczno-prawnych współczesnego świata wyniesioną z historii i geografii.

Student powinien wykazywać umiejętność abstrakcyjnego myślenia oraz kojarzenia teorii i idei ze społecznymi praktykami oraz budowania uzasadnień na podstawowym poziomie.

Student powinien wykazywać umiejętność budowania poprawnych zdań w języku literackim w mowie i piśmie.

Student powinien posiadać umiejętność odczytywania i edytowania tekstów w formie elektronicznej i poruszania się w sieci elektronicznej.

Student potrafi analizować teksty źródłowe oraz normatywne akty prawne.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przedstawienie koncepcji dotyczących centralnych kategorii myśli politycznej, takich jak m.in., państwo i prawo, społeczeństwo i wspólnota polityczna, władza, własność, ustrój polityczny, sprawiedliwość, wolność oraz wizji miejsca człowieka w ich ramach. Celem wykładu jest wskazanie koncepcyjnej genezy, ciągłości oraz wewnętrznej struktury argumentacji nurtów dominujących we współczesnym dyskursie społecznym i politycznym. Wykład oferuje wprowadzenie do zachodnich doktryn społeczno-politycznych z perspektywy dorobku myśli starożytnej, nowożytnej i współczesnej.

Przedmiot prowadzony jest w trybie dwumodułowym, w którym podczas wykładu student zdobywa kwalifikacje z zakresu wiedzy, a podczas ćwiczeń doskonali umiejętności i kompetencje społeczne. Zaliczenie ćwiczeń jest konieczne, aby student mógł podejść do zdawania egzaminu.

Efekty uczenia się:

1. Najważniejsze efekty kształcenia w zakresie nabywanej wiedzy:

Student ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji administracji oraz o ich ewolucji historycznej w doktrynach społeczno-politycznych.

Student dysponuje rozszerzoną wiedzę o organizacji oraz funkcjonowaniu podmiotów władzy publicznej i istniejących między nimi powiązaniach.

Student ma pogłębioną wiedzę na temat zasad i norm etycznych.

Student posiada wiedzę z zakresu innych wybranych nauk, takich jak filozofia polityczna i politologia.

2. Najważniejsze efekty kształcenia w zakresie nabywanych umiejętności:

Student posługuje się regułami logicznego rozumowania dla interpretacji i wyjaśniania złożonych zagadnień prawnych oraz społecznych.

Student potrafi posługiwać się wiedzą z zakresu nauk społecznych, zwłaszcza nauk o prawie i o administracji.

Student posiada umiejętność posługiwania się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami prawnymi, zawodowymi i regułami moralnymi w celu rozwiązania złożonego zadania z zakresu administracji.

Student potrafi analizować i interpretować teksty prawne i naukowe w celu rozwiązywania konkretnych problemów będących przedmiotem analizy oraz potrafi na tej podstawie formułować własne opinie i wnioski.

Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w zakresie wybranej dziedziny z wykorzystaniem zaawansowanych metod badawczych (formułowanie i analiza problemów, dobór metod, opracowanie i prezentacja wyników), co pozwala mu na rozwiązywanie problemów pojawiających się w obrębie wybranej dziedziny.

3. Najważniejsze efekty kształcenia w zakresie nabywanych kompetencji społecznych.

Student rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie, a także potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.

Student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej.

Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje krytycznej samooceny własnych kompetencji, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kazimierz Ujazdowski
Prowadzący grup: Kazimierz Ujazdowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Chmieliński, Olgierd Górecki
Prowadzący grup: Olgierd Górecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Możliwość uczestniczenia studentów w badaniach i licznych wydarzeniach (interesujące konferencje, debaty Tocquevilleowskie, wykłady gościnne naukowców polskich i zagranicznych) organizowanych przez Centrum Myśli Polityczno-Prawnej im A. de Tocqueville'a oraz Koło Sympatyków Myśli Politycznej (adresy www i linki na stronie WPiA); związanych z Katedrą Doktryn Polityczno-Prawnych.

Możliwość korzystania z jedynego w Polsce księgozbioru przekazanego Centrum przez Liberty Fund i udostępnianego w czytelni Centrum.


Metody dydaktyczne:

Metodą kształcenia jest wykład, wzbogacony o elementy konwersatoryjne.

Sposoby i kryteria oceniania:

Cykl wykładu jest zakończony egzaminem pisemnym, w formie rozbudowanego i przekrojowego testu jednokrotnego wyboru, którego pytania dotyczą wszystkich wymienionych treści przedmiotu. Ocena zgodna z regulaminem studiów

Szczegółowe treści kształcenia:

I. Wprowadzenie

1. Metodologia doktryn społeczno-politycznych i przedmiot zainteresowania.

2. Doktryna społeczno-polityczna, a nurt myśli politycznej, ideologia, filozofia polityczno-prawna.

3. Rodzaje doktryn społeczno-politycznych.

4. Główne kategorie doktryn społeczno-politycznych.

5. Główne pojęcia doktryn społeczno-politycznych.

6. Zadania doktryn społeczno-politycznych i relacje wobec innych dyscyplin prawniczych.


II. Doktryny starożytne

1. Doktryny społeczno-polityczne Bliskiego Wschodu.

2. Wprowadzenie do doktryn starożytnej Grecji.

3. Demokracja ateńska i ruch sofistów.

4. Platon - państwo idealne.

5. Arystoteles - państwo jako najdoskonalsza ze wspólnot.

6. Szkoła cynicka i epikurejska - zwątpienie w wartość obywatelskiej wspólnoty.

7. Szkoła stoicka - rehabilitacja idei wspólnoty obywatelskiej.

8. Wczesne chrześcijaństwo – od pierwszych chrześcijan po szkołę aleksandryjską.

10. Państwo jako „bicz boży” - polityczna i prawna myśl świętego Augustyna.


III. Doktryny średniowieczne

1. Polityczna teologia średniowiecza.

2. Obóz cesarski, obóz papieski i doktryna monarchii narodowej - uniwersalizm i partykularyzm.

3. Jan z Salisbury i Dante Alighieri - średniowieczny spór o prymat władz.

4. Święty Tomasz z Akwinu - średniowieczna synteza myśli chrześcijańskiej.

5. Marsyliusz z Padwy - średniowieczna doktryna świecka.


IV. Doktryny renesansowe

1. Renesans – spektrum ideologii: od utopii do realizmu politycznego.

2. Tomasz Morus - renesansowa utopia.

3. Jean Bodin - koncepcja suwerenności władzy.

4. Myśl polityczna i prawna chrześcijańskich reformatorów.

5. Niccolo Machiavelli - początki realizmu politycznego.


V. Doktryny XVII wieku

1. Szkoła prawa natury - Grotius, Pufendorf, Spinoza.

2. Thomas Hobbes - kontraktualistyczne uzasadnienie absolutyzmu.

3. John Locke - początki liberalizmu politycznego.


VI. Doktryny oświeceniowe

1. Racjonalistyczna legitymizacja prawa i władzy politycznej.

2. Charles Louis Montesquieu - duch praw i trójpodział władzy.

3. Jean Jacques Rousseau- kontraktualizm i republikanizm.

4. Immanuel Kant - projekt wiecznego pokoju i retrybutywizm karny.


VII. Pomiędzy oświeceniem a współczesnością

a) Doktryny konserwatyzmu

1. Konserwatyzm jako oręż kontrrewolucji.

2. Joseph de Maistre - projekt absolutnej teokracji.

3. Edmund Burke - idea ciągłości pokoleń.


b) Doktryny liberalizmu

1. Liberalizm - apologia zdobyczy rewolucji.

2.Utylitaryzm - Jeremy Bentham i John Stuart Mill.

3. Herbert Spencer – pomiędzy darwinizmem społecznym a konserwatywnym liberalizmem.


c)Doktryny lewicowe

1. Socjalizm utopijny - rozwinięcie renesansowej egalitarnej utopii.

2. Marksizm - formuła socjalizmu "naukowego".

3. Eduard Bernstein - rewizja marksizmu jako fundament socjaldemokracji.

4. Anarchizm - od indywidualnego buntu do masowej rewolucji.


VIII. Doktryny współczesne

1. Totalitarne ideologie i ich prekursorzy.

2. Liberalizm XX w. – ideologiczne spektrum od doktryny Augusta von Hayeka po teorię po sprawiedliwości Johna Rawlsa.

3. Libertarianizm jako ukoronowanie indywidualistycznej wolności.

4. Katolicka Nauka Społeczna.

5. Komunitarianizm czyli powrót do idei wspólnoty.

6. Ekologizm i Feminizm – współczesne alternatywy ideologiczne

Literatura:

1. J. Baszkiewicz, F. Ryszka, Historia doktryn politycznych i prawnych

2. L. Dubel, Historia doktryn politycznych i prawnych do końca XIX wieku

3. H. Izdebski, Historia myśli politycznej i prawnej

4. J. Kodrębski, Historia doktryn politycznych i prawnych

5. H. Olszewski - M. Zmierczak, Historia doktryn politycznych i prawnych

6. A Sylwestrzak, Historia doktryn politycznych i prawnych

7. H.Olszewski, K. Chojnicka, Historia doktryn politycznych i prawnych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Olgierd Górecki
Prowadzący grup: Olgierd Górecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Możliwość uczestniczenia studentów w badaniach i licznych wydarzeniach (interesujące konferencje, debaty Tocquevilleowskie, wykłady gościnne naukowców polskich i zagranicznych) organizowanych przez Centrum Myśli Polityczno-Prawnej im A. de Tocqueville'a oraz Koło Sympatyków Myśli Politycznej (adresy www i linki na stronie WPiA); związanych z Katedrą Doktryn Polityczno-Prawnych.

Możliwość korzystania z jedynego w Polsce księgozbioru przekazanego Centrum przez Liberty Fund i udostępnianego w czytelni Centrum.


Metody dydaktyczne:

Metodą kształcenia jest wykład, wzbogacony o elementy konwersatoryjne.

Sposoby i kryteria oceniania:

Cykl wykładu jest zakończony egzaminem pisemnym, w formie rozbudowanego i przekrojowego testu jednokrotnego wyboru, którego pytania dotyczą wszystkich wymienionych treści przedmiotu. Ocena zgodna z regulaminem studiów

Szczegółowe treści kształcenia:

I. Wprowadzenie

1. Metodologia doktryn społeczno-politycznych i przedmiot zainteresowania.

2. Doktryna społeczno-polityczna, a nurt myśli politycznej, ideologia, filozofia polityczno-prawna.

3. Rodzaje doktryn społeczno-politycznych.

4. Główne kategorie doktryn społeczno-politycznych.

5. Główne pojęcia doktryn społeczno-politycznych.

6. Zadania doktryn społeczno-politycznych i relacje wobec innych dyscyplin prawniczych.


II. Doktryny starożytne

1. Doktryny społeczno-polityczne Bliskiego Wschodu.

2. Wprowadzenie do doktryn starożytnej Grecji.

3. Demokracja ateńska i ruch sofistów.

4. Platon - państwo idealne.

5. Arystoteles - państwo jako najdoskonalsza ze wspólnot.

6. Szkoła cynicka i epikurejska - zwątpienie w wartość obywatelskiej wspólnoty.

7. Szkoła stoicka - rehabilitacja idei wspólnoty obywatelskiej.

8. Wczesne chrześcijaństwo – od pierwszych chrześcijan po szkołę aleksandryjską.

10. Państwo jako „bicz boży” - polityczna i prawna myśl świętego Augustyna.


III. Doktryny średniowieczne

1. Polityczna teologia średniowiecza.

2. Obóz cesarski, obóz papieski i doktryna monarchii narodowej - uniwersalizm i partykularyzm.

3. Jan z Salisbury i Dante Alighieri - średniowieczny spór o prymat władz.

4. Święty Tomasz z Akwinu - średniowieczna synteza myśli chrześcijańskiej.

5. Marsyliusz z Padwy - średniowieczna doktryna świecka.


IV. Doktryny renesansowe

1. Renesans – spektrum ideologii: od utopii do realizmu politycznego.

2. Tomasz Morus - renesansowa utopia.

3. Jean Bodin - koncepcja suwerenności władzy.

4. Myśl polityczna i prawna chrześcijańskich reformatorów.

5. Niccolo Machiavelli - początki realizmu politycznego.


V. Doktryny XVII wieku

1. Szkoła prawa natury - Grotius, Pufendorf, Spinoza.

2. Thomas Hobbes - kontraktualistyczne uzasadnienie absolutyzmu.

3. John Locke - początki liberalizmu politycznego.


VI. Doktryny oświeceniowe

1. Racjonalistyczna legitymizacja prawa i władzy politycznej.

2. Charles Louis Montesquieu - duch praw i trójpodział władzy.

3. Jean Jacques Rousseau- kontraktualizm i republikanizm.

4. Immanuel Kant - projekt wiecznego pokoju i retrybutywizm karny.


VII. Pomiędzy oświeceniem a współczesnością

a) Doktryny konserwatyzmu

1. Konserwatyzm jako oręż kontrrewolucji.

2. Joseph de Maistre - projekt absolutnej teokracji.

3. Edmund Burke - idea ciągłości pokoleń.


b) Doktryny liberalizmu

1. Liberalizm - apologia zdobyczy rewolucji.

2.Utylitaryzm - Jeremy Bentham i John Stuart Mill.

3. Herbert Spencer – pomiędzy darwinizmem społecznym a konserwatywnym liberalizmem.


c)Doktryny lewicowe

1. Socjalizm utopijny - rozwinięcie renesansowej egalitarnej utopii.

2. Marksizm - formuła socjalizmu "naukowego".

3. Eduard Bernstein - rewizja marksizmu jako fundament socjaldemokracji.

4. Anarchizm - od indywidualnego buntu do masowej rewolucji.


VIII. Doktryny współczesne

1. Totalitarne ideologie i ich prekursorzy.

2. Liberalizm XX w. – ideologiczne spektrum od doktryny Augusta von Hayeka po teorię po sprawiedliwości Johna Rawlsa.

3. Libertarianizm jako ukoronowanie indywidualistycznej wolności.

4. Katolicka Nauka Społeczna.

5. Komunitarianizm czyli powrót do idei wspólnoty.

6. Ekologizm i Feminizm – współczesne alternatywy ideologiczne

Literatura:

1. J. Baszkiewicz, F. Ryszka, Historia doktryn politycznych i prawnych

2. L. Dubel, Historia doktryn politycznych i prawnych do końca XIX wieku

3. H. Izdebski, Historia myśli politycznej i prawnej

4. J. Kodrębski, Historia doktryn politycznych i prawnych

5. H. Olszewski - M. Zmierczak, Historia doktryn politycznych i prawnych

6. A Sylwestrzak, Historia doktryn politycznych i prawnych

7. H.Olszewski, K. Chojnicka, Historia doktryn politycznych i prawnych

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6