UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wartości organizacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-BFOR5B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wartości organizacyjne
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi aspektami wartości organizacyjnych z wykorzystaniem narzędzi i technik zarządzania opartego na wartościach.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student ma wiedzę dotyczącą podstaw wartości organizacyjnych (06BF-1P_W12)

Student zna zagadnienia z zakresu zarządzania opartego na wartościach (06BF-1P_W16)

Student jest w stanie opisać efekty społeczno-ekonomiczne zarządzania opartego na wartościach

(06BF-1P_W16)

Umiejętności

Student rozumie i umie analizować zjawiska społeczne dotyczące zarządzania przez wartości (06BF-1P_U03)

Student umie przygotować prace dotyczące problemów etycznych (06BF-1P_U15)

Student potrafi wskazać narzędzia oraz instrumenty stosowane w zarządzaniu opartym na wartościach (06BF-1P_U14)

Student umie samodzielnie opisać systemy zarządzania przez wartości w wybranych instytucjach i organizacjach

(06BF-1P_U21)

Kompetencje

Student ma świadomość konieczności uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy (06BF-1P_K01)

Student jest świadomy znaczenia wartości organizacyjnych i zagadnień dotyczących etyki (06BF-1P_K02)

Student wykazuje kreatywność (06BF-1P_K04)

Student potrafi krytycznie oceniać działania własne oraz innych osób (06BF-1P_K03)

Student bierze odpowiedzialność za przekazywane i udostępniane informacje (06BF-1P_K011)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łucja Lange
Prowadzący grup: Łucja Lange
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

— podające opisowe, objaśniające i anegdotyczne

— problemowe aktywizujące seminaryjne i dyskusyjne

— praktyczne (tekst przewodni)

Sposoby i kryteria oceniania:

Na pozytywną ocenę końcową składają się:

— obecność na wszystkich zajęciach

— przygotowanie do zajęć

— aktywne uczestniczenie w dyskusjach i ćwiczeniach

— prezentacja lub referat dotyczący wybranego tekstu

Treści kształcenia:

1. Wprowadzenie do problematyki wartości organizacyjnych: wartości w życiu człowieka i w biznesie. Socjologiczne ujęcie organizacji

2. Kultura organizacyjna jako nośnik wartości. Misja i wizja firmy a wartości organizacyjne (przykłady)

3. Zarządzanie wartościami w organizacji i zarządzanie przez wartości

4. Socjalizacja organizacyjna i dobór personelu, komunikowanie wartości i zaangażowanie pracowników w proces zarządzania poprzez wartości. Zarządzanie poprzez wartości w praktyce (przykłady)

5. Kodeksy etyczne i „dobre praktyki” w bankowości i finansach (przykłady)

6. Społeczna odpowiedzialność biznesu a wartości organizacyjne. Problem przekładalności norm i wartości kulturowych na kodeksy etyczne i regulacje prawne w bankowości i finansach

7. Diagnoza kultury organizacyjnej organizacji.

Literatura:

Literatura podstawowa:

— Bugdol M. (2006). Wartości organizacyjne. Szkice z teorii organizacji i zarządzania. WUJ. Kraków.

— Czechowska I. D. (2015). Kodyfikacja standardów etycznych, ze szczególnym uwzględnieniem kodeksów etycznych banków. „Bezpieczny Bank” nr 1(58), s. 97-117.

— Heidtman J. Piasecki P. (2017). Sensotwórczość. 7 sposobów tworzenia wartości w zespole i w organizacji. MT Biznes. Warszawa.

— Hofstede G. I G.J. (2007). Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. Przekład Durska M. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa.

— Jastrzębska E. (2020). Wartości organizacyjne wybranych firm w Polsce. „Studia Ecologiae et Bioethicae” nr 18(2), s. 43-55.

— Lachowski S. (2012). Droga ważniejsza niż cel. Wartości w życiu i biznesie. Wydawnictwo Studio EMKA. Warszawa.

— Masłyk-Musiał E. (2001). Społeczeństwo i organizacje. Wydawnictwo UMCS. Lublin.

— Zbiegień-Maciąg L. (1999). Kultura w organizacji. Identyfikacja kultury znanych firm. PWN. Warszawa.

— Komisja Etyki Bankowej (2019). Rekomendacja Komisji Etyki Bankowej przy ZBP: O kształtowaniu kultury etycznej w bankach. https://www.zbp.pl/getmedia/173f6684-90b7-4d6d-afc4-f35b1b27b935/Rekomendacja_KEB_v_2019.

— Komisja Nadzoru Finansowego. (2008). Kanon dobrych praktyk rynku finansowego. https://www.knf.gov.pl/Images/Kanon_DPRF_tcm75-22555.pdf.

— Związek Banków Polskich. (2013). Kodeks Etyki Bankowej. Zasady dobrej praktyki bankowej. http://zbp.pl/public/repozytorium/dla_bankow/prawo/komisja_etyki_bankowej/KEB_final_WZ.pdf.

Literatura uzupełniająca zostanie podana podczas zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Waldemar Dymarczyk
Prowadzący grup: Waldemar Dymarczyk, Jakub Niedbalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metody poszukujące: ćwiczeniowo-praktyczne (studium przypadku), metody dyskusji, wykładu konwersatoryjnego, wykład interaktywny

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składają się: obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach i dyskusjach, kolokwium na koniec kursu.

Treści kształcenia:

1. Wartości i normy społeczne

2. Kultura organizacyjna jako nośnik wartości

3. Diagnoza kultury organizacyjnej organizacji

4. Zarządzanie wartościami w organizacji

5. Misja i wizja firmy a wartości organizacyjne

6. Socjalizacja organizacyjna

7. Kodeksy etyczne i „dobre praktyki” w bankowości i finansach

8. Problem przekładalności norm i wartości kulturowych na kodeksy etyczne i regulacje prawne w bankowości i finansach


Literatura:

I. Podstawowa:

1) Zbiegień-Maciąg Lidia (1999) Kultura w organizacji. Identyfikacja kultury znanych firm, Warszawa, PWN

2) Związek Banków Polskich (2013) Kodeks etyki bankowej, (http://zbp.pl/public/repozytorium/dla_bankow/prawo/komisja_etyki_bankowej/KEB_final_WZ.pdf)

3) Komisja Nadzoru Finansowego (2008) Kanon dobrych praktyk rynku finansowego, (https://www.knf.gov.pl/Images/Kanon_DPRF_tcm75-22555.pdf)

4) Bugdol Marek (2006) Wartości organizacyjne. Szkice z teorii organizacji i zarządzania, Kraków, WUJ

5) Sułkowski Łukasz (2012) Epistemologia i metodologia zarządzania, Warszawa, PWE

6) Konecki Krzysztof T. (b.d.w.) Tworzenie proefektywnościowej kultury organizacyjnej, (http://qsr.webd.pl/KKonecki/publikacje/publikacjal2.html)

7) Hofstede Geert (2007) Kultury i organizacje, Warszawa, PWE

II. Uzupełniająca:

1) Konecki Krzysztof T. i Chomczyński Piotr (red.) (2007) Zarządzanie organizacjami. Kulturowe uwarunkowania zarządzania zasobami ludzkimi. Łódź, WUŁ

2) Blanchard Ken, O'Connor Michael (1998), Zarządzanie poprzez wartości, Warszawa, Wydawnictwo Studio EMKA

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Niedbalski
Prowadzący grup: Waldemar Dymarczyk, Jakub Niedbalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Zaliczenie lub ocena
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

referat, prezentacja w grupie

Sposoby i kryteria oceniania:

ćwiczenia konwersatoryjne

Treści kształcenia:

1. Wprowadzenie do problematyki wartości organizacyjnych. Socjologiczne ujęcia organizacji

2. Wartości w życiu człowieka, wartości w biznesie

3. Zarządzanie przez wartości

4. Dobór personelu, komunikowanie wartości i zaangażowanie pracowników w proces zarzadzania poprzez wartości

5. Efekty społeczno-ekonomiczne zarządzania opartego na wartościach

6. Przywództwo przez wartości

7. Zarzadzanie poprzez wartości w praktyce. Przykłady znanych firm


Literatura:

Podstawowa:

Bugdol Marek (2006) Wartości organizacyjne. Szkice z teorii organizacji i zarządzania, Kraków: Wydawnictwo UJ

Lachowski Sławomir (2012) Droga ważniejsza niż cel. Wartości w życiu i biznesie, Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA

Lachowski Sławomir (2013) Od wartości do działania. Przywództwo w czasach przełomowych. Warszawa: Studio Emka

Stachowicz-Stanusch Agata (2007) Potęga wartości. Jak zbudować nieśmiertelną firmę? Gliwice: HELION

Banków Polskich, Warszawa (dostęp: https://zbp.pl/public/repozytorium/dla_konsumentow/rekomendacje/KEB_final_WZ.pdf)

Uzupełniająca:

Morgan Gareth (1997) Obrazy organizacji. Warszawa: PWN

Masłyk-Musiał Ewa (2001) Społeczeństwo i organizacje. Lublin: Wyd. UMCS

Jolanta Polakowska-Kujawa (2004) Socjologia ogólna. Wybrane problemy. Warszawa: AGH

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Niedbalski
Prowadzący grup: Jakub Niedbalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Bilans czasu pracy własnej studenta obejmuje: przygotowanie się do zajęć i konsultacje z prowadzącymi zajęcia: 15 godz.

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia konwersatoryjne

Sposoby i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia i kryteria oceniania: referat, prezentacja w grupie


Treści kształcenia:

1. Wprowadzenie do problematyki wartości organizacyjnych. Socjologiczne ujęcia organizacji

2. Wartości w życiu człowieka, wartości w biznesie

3. Zarządzanie przez wartości

4. Dobór personelu, komunikowanie wartości i zaangażowanie pracowników w proces zarzadzania poprzez wartości

5. Efekty społeczno-ekonomiczne zarządzania opartego na wartościach

6. Przywództwo przez wartości

7. Zarzadzanie poprzez wartości w praktyce. Przykłady znanych firm


Literatura:

I. Podstawowa:

Bugdol Marek (2006) Wartości organizacyjne. Szkice z teorii organizacji i zarządzania, Kraków: Wydawnictwo UJ

Lachowski Sławomir (2012) Droga ważniejsza niż cel. Wartości w życiu i biznesie, Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA

Lachowski Sławomir (2013) Od wartości do działania. Przywództwo w czasach przełomowych. Warszawa: Studio Emka

Stachowicz-Stanusch Agata (2007) Potęga wartości. Jak zbudować nieśmiertelną firmę? Gliwice: HELION

Kodeks etyki bankowej (zasady dobrej praktyki bankowej) (2013) Związek Banków Polskich, Warszawa (dostęp: https://zbp.pl/public/repozytorium/dla_konsumentow/rekomendacje/KEB_final_WZ.pdf)

II. Uzupełniająca:

Morgan Gareth (1997) Obrazy organizacji. Warszawa: PWN

Masłyk-Musiał Ewa (2001) Społeczeństwo i organizacje. Lublin: Wyd. UMCS

Jolanta Polakowska-Kujawa (2004) Socjologia ogólna. Wybrane problemy. Warszawa: AGH

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7