Wartości organizacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-BFOR5B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wartości organizacyjne |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi aspektami wartości organizacyjnych z wykorzystaniem narzędzi i technik zarządzania opartego na wartościach. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student ma wiedzę dotyczącą podstaw wartości organizacyjnych (06BF-1P_W12) Student zna zagadnienia z zakresu zarządzania opartego na wartościach (06BF-1P_W16) Student jest w stanie opisać efekty społeczno-ekonomiczne zarządzania opartego na wartościach (06BF-1P_W16) Umiejętności Student rozumie i umie analizować zjawiska społeczne dotyczące zarządzania przez wartości (06BF-1P_U03) Student umie przygotować prace dotyczące problemów etycznych (06BF-1P_U15) Student potrafi wskazać narzędzia oraz instrumenty stosowane w zarządzaniu opartym na wartościach (06BF-1P_U14) Student umie samodzielnie opisać systemy zarządzania przez wartości w wybranych instytucjach i organizacjach (06BF-1P_U21) Kompetencje Student ma świadomość konieczności uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy (06BF-1P_K01) Student jest świadomy znaczenia wartości organizacyjnych i zagadnień dotyczących etyki (06BF-1P_K02) Student wykazuje kreatywność (06BF-1P_K04) Student potrafi krytycznie oceniać działania własne oraz innych osób (06BF-1P_K03) Student bierze odpowiedzialność za przekazywane i udostępniane informacje (06BF-1P_K011) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CK
CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łucja Lange | |
Prowadzący grup: | Łucja Lange | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | — podające opisowe, objaśniające i anegdotyczne — problemowe aktywizujące seminaryjne i dyskusyjne — praktyczne (tekst przewodni) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na pozytywną ocenę końcową składają się: — obecność na wszystkich zajęciach — przygotowanie do zajęć — aktywne uczestniczenie w dyskusjach i ćwiczeniach — prezentacja lub referat dotyczący wybranego tekstu |
|
Treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie do problematyki wartości organizacyjnych: wartości w życiu człowieka i w biznesie. Socjologiczne ujęcie organizacji 2. Kultura organizacyjna jako nośnik wartości. Misja i wizja firmy a wartości organizacyjne (przykłady) 3. Zarządzanie wartościami w organizacji i zarządzanie przez wartości 4. Socjalizacja organizacyjna i dobór personelu, komunikowanie wartości i zaangażowanie pracowników w proces zarządzania poprzez wartości. Zarządzanie poprzez wartości w praktyce (przykłady) 5. Kodeksy etyczne i „dobre praktyki” w bankowości i finansach (przykłady) 6. Społeczna odpowiedzialność biznesu a wartości organizacyjne. Problem przekładalności norm i wartości kulturowych na kodeksy etyczne i regulacje prawne w bankowości i finansach 7. Diagnoza kultury organizacyjnej organizacji. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: — Bugdol M. (2006). Wartości organizacyjne. Szkice z teorii organizacji i zarządzania. WUJ. Kraków. — Czechowska I. D. (2015). Kodyfikacja standardów etycznych, ze szczególnym uwzględnieniem kodeksów etycznych banków. „Bezpieczny Bank” nr 1(58), s. 97-117. — Heidtman J. Piasecki P. (2017). Sensotwórczość. 7 sposobów tworzenia wartości w zespole i w organizacji. MT Biznes. Warszawa. — Hofstede G. I G.J. (2007). Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. Przekład Durska M. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa. — Jastrzębska E. (2020). Wartości organizacyjne wybranych firm w Polsce. „Studia Ecologiae et Bioethicae” nr 18(2), s. 43-55. — Lachowski S. (2012). Droga ważniejsza niż cel. Wartości w życiu i biznesie. Wydawnictwo Studio EMKA. Warszawa. — Masłyk-Musiał E. (2001). Społeczeństwo i organizacje. Wydawnictwo UMCS. Lublin. — Zbiegień-Maciąg L. (1999). Kultura w organizacji. Identyfikacja kultury znanych firm. PWN. Warszawa. — Komisja Etyki Bankowej (2019). Rekomendacja Komisji Etyki Bankowej przy ZBP: O kształtowaniu kultury etycznej w bankach. https://www.zbp.pl/getmedia/173f6684-90b7-4d6d-afc4-f35b1b27b935/Rekomendacja_KEB_v_2019. — Komisja Nadzoru Finansowego. (2008). Kanon dobrych praktyk rynku finansowego. https://www.knf.gov.pl/Images/Kanon_DPRF_tcm75-22555.pdf. — Związek Banków Polskich. (2013). Kodeks Etyki Bankowej. Zasady dobrej praktyki bankowej. http://zbp.pl/public/repozytorium/dla_bankow/prawo/komisja_etyki_bankowej/KEB_final_WZ.pdf. Literatura uzupełniająca zostanie podana podczas zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ CK
CK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Dymarczyk | |
Prowadzący grup: | Waldemar Dymarczyk, Jakub Niedbalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metody poszukujące: ćwiczeniowo-praktyczne (studium przypadku), metody dyskusji, wykładu konwersatoryjnego, wykład interaktywny |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę końcową składają się: obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach i dyskusjach, kolokwium na koniec kursu. |
|
Treści kształcenia: | 1. Wartości i normy społeczne 2. Kultura organizacyjna jako nośnik wartości 3. Diagnoza kultury organizacyjnej organizacji 4. Zarządzanie wartościami w organizacji 5. Misja i wizja firmy a wartości organizacyjne 6. Socjalizacja organizacyjna 7. Kodeksy etyczne i „dobre praktyki” w bankowości i finansach 8. Problem przekładalności norm i wartości kulturowych na kodeksy etyczne i regulacje prawne w bankowości i finansach |
|
Literatura: |
I. Podstawowa: 1) Zbiegień-Maciąg Lidia (1999) Kultura w organizacji. Identyfikacja kultury znanych firm, Warszawa, PWN 2) Związek Banków Polskich (2013) Kodeks etyki bankowej, (http://zbp.pl/public/repozytorium/dla_bankow/prawo/komisja_etyki_bankowej/KEB_final_WZ.pdf) 3) Komisja Nadzoru Finansowego (2008) Kanon dobrych praktyk rynku finansowego, (https://www.knf.gov.pl/Images/Kanon_DPRF_tcm75-22555.pdf) 4) Bugdol Marek (2006) Wartości organizacyjne. Szkice z teorii organizacji i zarządzania, Kraków, WUJ 5) Sułkowski Łukasz (2012) Epistemologia i metodologia zarządzania, Warszawa, PWE 6) Konecki Krzysztof T. (b.d.w.) Tworzenie proefektywnościowej kultury organizacyjnej, (http://qsr.webd.pl/KKonecki/publikacje/publikacjal2.html) 7) Hofstede Geert (2007) Kultury i organizacje, Warszawa, PWE II. Uzupełniająca: 1) Konecki Krzysztof T. i Chomczyński Piotr (red.) (2007) Zarządzanie organizacjami. Kulturowe uwarunkowania zarządzania zasobami ludzkimi. Łódź, WUŁ 2) Blanchard Ken, O'Connor Michael (1998), Zarządzanie poprzez wartości, Warszawa, Wydawnictwo Studio EMKA |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN CK
CK
WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Niedbalski | |
Prowadzący grup: | Waldemar Dymarczyk, Jakub Niedbalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Zaliczenie lub ocena |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | referat, prezentacja w grupie |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | ćwiczenia konwersatoryjne |
|
Treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie do problematyki wartości organizacyjnych. Socjologiczne ujęcia organizacji 2. Wartości w życiu człowieka, wartości w biznesie 3. Zarządzanie przez wartości 4. Dobór personelu, komunikowanie wartości i zaangażowanie pracowników w proces zarzadzania poprzez wartości 5. Efekty społeczno-ekonomiczne zarządzania opartego na wartościach 6. Przywództwo przez wartości 7. Zarzadzanie poprzez wartości w praktyce. Przykłady znanych firm |
|
Literatura: |
Podstawowa: Bugdol Marek (2006) Wartości organizacyjne. Szkice z teorii organizacji i zarządzania, Kraków: Wydawnictwo UJ Lachowski Sławomir (2012) Droga ważniejsza niż cel. Wartości w życiu i biznesie, Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA Lachowski Sławomir (2013) Od wartości do działania. Przywództwo w czasach przełomowych. Warszawa: Studio Emka Stachowicz-Stanusch Agata (2007) Potęga wartości. Jak zbudować nieśmiertelną firmę? Gliwice: HELION Banków Polskich, Warszawa (dostęp: https://zbp.pl/public/repozytorium/dla_konsumentow/rekomendacje/KEB_final_WZ.pdf) Uzupełniająca: Morgan Gareth (1997) Obrazy organizacji. Warszawa: PWN Masłyk-Musiał Ewa (2001) Społeczeństwo i organizacje. Lublin: Wyd. UMCS Jolanta Polakowska-Kujawa (2004) Socjologia ogólna. Wybrane problemy. Warszawa: AGH |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN CK
CK
CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Niedbalski | |
Prowadzący grup: | Jakub Niedbalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Bilans czasu pracy własnej studenta obejmuje: przygotowanie się do zajęć i konsultacje z prowadzącymi zajęcia: 15 godz. |
|
Metody dydaktyczne: | ćwiczenia konwersatoryjne |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę Sposoby weryfikacji efektów kształcenia i kryteria oceniania: referat, prezentacja w grupie |
|
Treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie do problematyki wartości organizacyjnych. Socjologiczne ujęcia organizacji 2. Wartości w życiu człowieka, wartości w biznesie 3. Zarządzanie przez wartości 4. Dobór personelu, komunikowanie wartości i zaangażowanie pracowników w proces zarzadzania poprzez wartości 5. Efekty społeczno-ekonomiczne zarządzania opartego na wartościach 6. Przywództwo przez wartości 7. Zarzadzanie poprzez wartości w praktyce. Przykłady znanych firm |
|
Literatura: |
I. Podstawowa: Bugdol Marek (2006) Wartości organizacyjne. Szkice z teorii organizacji i zarządzania, Kraków: Wydawnictwo UJ Lachowski Sławomir (2012) Droga ważniejsza niż cel. Wartości w życiu i biznesie, Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA Lachowski Sławomir (2013) Od wartości do działania. Przywództwo w czasach przełomowych. Warszawa: Studio Emka Stachowicz-Stanusch Agata (2007) Potęga wartości. Jak zbudować nieśmiertelną firmę? Gliwice: HELION Kodeks etyki bankowej (zasady dobrej praktyki bankowej) (2013) Związek Banków Polskich, Warszawa (dostęp: https://zbp.pl/public/repozytorium/dla_konsumentow/rekomendacje/KEB_final_WZ.pdf) II. Uzupełniająca: Morgan Gareth (1997) Obrazy organizacji. Warszawa: PWN Masłyk-Musiał Ewa (2001) Społeczeństwo i organizacje. Lublin: Wyd. UMCS Jolanta Polakowska-Kujawa (2004) Socjologia ogólna. Wybrane problemy. Warszawa: AGH |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.