UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Matematyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-BMBE1B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Matematyka
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 8.00 LUB 7.00 LUB 6.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

FBM

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Zrozumienie treści przedmiotu wymaga od studenta wiadomości z matematyki w zakresie szkoły średniej, znajomości takich pojęć jak zbiór i funkcja, umiejętność rozwiązywania równań i nierówności.

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z elementami analizy matematycznej i algebry liniowej oraz wykorzystanie tych narzędzi do opisu zjawisk ekonomicznych.

Efekty uczenia się:

Po kursie Matematyki student :

1. Wiedza:

- czyta zapis w języku logicznym

- definiuje podstawowe własności funkcji jednej zmiennej,

- rozpoznaje klasy różnych funkcji

- formułuje pojęcie pochodnej funkcji jednej oraz pojęcie całki

- rozróżnia klasy macierzy

- definiuje charakterystyki liczbowe macierzy

- zna podstawowe twierdzenia dotyczące rozwiązywania układów równań liczbowych

- definiuje główne własności funkcji dwóch zmiennych

- formułuje pojęcie pochodnej cząstkowej funkcji dwóch zmiennych

- formułuje twierdzenia dotyczące rachunku różniczkowego funkcji dwóch zmiennych i jego zastosowań

Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: 06FBM-1A_W08

2. Umiejętności:

- posługuje się językiem logiki matematycznej

- sporządza wykresy funkcji różnych klas

- dokonuje analizy własności funkcji jednej zmiennej

- oblicza pochodne funkcji jednej zmiennej

- oblicza proste całki nieoznaczone i oznaczone oraz pola figur krzywoliniowych

- rozpoznaje podstawowe typy macierzy i umie obliczyć ich charakterystyki liczbowe

- stosuje odpowiednie twierdzenia w celu rozwiązania układu równań

- sporządza wykresy dziedziny funkcji dwóch zmiennych

- wyznacza warstwice funkcji dwóch zmiennych,

- oblicza pochodne cząstkowe funkcji dwóch zmiennych,

- umie rozwiązać problemy ekstremalne funkcji wielu zmiennych

- umie w sposób logiczny i formalny wnioskować

- posiada umiejętność rozpoznawania problemów przed wyborem metod rachunkowych i posługiwania się językiem matematycznym.

Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: 06FBM-1A_U04

3. Postawy/Kompetencje:

- ma wykształcony nawyk systematycznej pracy

- chętnie wyraża własne opinie i bierze udział w dyskusjach na temat doboru metod rozwiązywania pewnych problemów i technik obliczeniowych

- aktywnie uczestniczy w zajęciach dających możliwość zastosowania wiedzy z matematyki

- chętnie współpracuje z innymi studentami i przestrzega obowiązujących zasad

Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: 06FBM-1A_K01

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Fraszka-Sobczyk
Prowadzący grup: Emilia Fraszka-Sobczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Forma zajęć: wykład 2 + ćwiczenia 1.


Ćwiczenia konwersatoryjne: 28 h

Praca własna studenta w ramach ćwiczeń:

a) praca bieżąca: 28h

b) przygotowanie do zaliczenia: 28h


Wykład: 28 h

Praca własna studenta w ramach wykładu:

a) praca bieżąca: 28h

b) przygotowanie do zaliczenia: 28h


Liczba punktów ECTS: 6.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykłady z elementami prezentacji multimedialnych, ćwiczenia w trybie konwersatorium, interaktywne zadania do samodzielnego rozwiązywania dostępne na platformie Moodle.

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ćwiczeniach obowiązuje punktowy system oceniania.

Punkty można otrzymywać (lub tracić) za aktywność na ćwiczeniach (lub jej brak), z kartkówek, z zadań dodatkowych.

Dopuszcza się także punkty ujemne za każdą nieusprawiedliwioną nieobecność powyżej 2 nieobecności (dwa punkty ujemne).

Punkty zdobyte w czasie ćwiczeń w ciągu semestru (aktywność + kartkówki) nie mogą przekroczyć liczby 5 punktów. Kolokwium odbywa się na platformie e-learningowej Moodle. Z kolokwium można zdobyć maksymalnie 50 punktów.

Student musi zdobyć co najmniej 25 punktów (łącznie z kolokwium oraz z ćwiczeń za aktywność), aby uzyskać zaliczenie ćwiczeń i móc przystąpić do egzaminu.

Przy wystawianiu oceny z ćwiczeń stosowana będzie następująca punktacja:

Liczba punktów: 25-30 Ocena: 3

Liczba punktów: 30,01-35 Ocena: 3,5

Liczba punktów: 35,01-40 Ocena: 4

Liczba punktów: 40,01-45 Ocena: 4,5

Liczba punktów: 45,01- Ocena:5

Egzamin pisemny w formie testu odbywa się za pośrednictwem platformy Moodle. Z egzaminu można zdobyć maksymalnie 50 punktów. Student musi zdobyć co najmniej 25 punktów, aby uzyskać zaliczenie z egzaminu.

Przy wystawianiu oceny z egzaminu stosowana będzie następująca punktacja:

Liczba punktów: 25-30 Ocena: 3

Liczba punktów: 30,01-35 Ocena: 3,5

Liczba punktów: 35,01-40 Ocena: 4

Liczba punktów: 40,01-45 Ocena: 4,5

Liczba punktów: 45,01- Ocena:5

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena ważona z ćwiczeń (50%) i wykładu (50%).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Kolokwium i egzamin na platformie Moodle.




Szczegółowe treści kształcenia:

1. Rozwiązywanie równań i nierówności z jedną niewiadomą. Nierówności modułowe.

2. Własności funkcji jednej zmiennej: granica funkcji, ciągłość, istnienie asymptot.

3. Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Własności funkcji: ekstrema, monotoniczność, punkty przegięcia oraz wklęsłość i wypukłość funkcji. Odczytywanie własności funkcji z wykresu.

4. Pojęcie liczby e. Funkcja wykładnicza o podstawie e. Funkcja logarytmiczna o podstawie e.

5. Pojęcie całki nieoznaczonej. Reguły całkowania. Pojęcie całki oznaczonej. Własności całek oznaczonych. Całki niewłaściwe.

6. Pojęcie macierzy. Symbolika. Podstawowe typy macierzy. Działania na macierzach i ich własności. Przekształcenia elementarne. Wyznacznik macierzy. Obliczanie wartości wyznaczników. Techniki wyznaczania macierzy odwrotnych. Rząd macierzy i jego wyznaczanie. Związki między rzędem a wyznacznikiem.

7. Układy równań liniowych. Istnienie rozwiązania układu równań. Oznaczone układy równań, wzory Cramera. Nieoznaczone układy równań. Układy równań jednorodnych. Rozwiązywanie nieoznaczonych układów równań.

8. Funkcje wielu zmiennych. Pochodne cząstkowe pierwszego i drugiego rzędu. Gradient i hesjan. Ekstremum lokalne, warunkowe i globalne.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Gurgul H., Suder M., Matematyka dla kierunków ekonomicznych, wyd. Wolter Kluwer Polska, 2011

Klepacz H. Porazińska E. Wprowadzenie do zastosowań matematyki w ekonomii, WUŁ Łódź 2002

Klepacz H., Żółtowska E. Świeczewska I.: Matematyka. Elementy teorii i zadania wyd. II, Wyd. Absolwent, Łódź 2001

Piszczała J. Matematyka i jej zastosowania w naukach ekonomicznych, Poznań 1998

Badach A., Kryński H. : Matematyka – podręcznik dla wydziałów ekonomicznych, PWN Warszawa 1977

Literatura uzupełniająca:

Huang D. S., W. Schulz, J. Romanowski, Wprowadzenie do zastosowań matematyki w analizach ekonomicznych, WU im. M. Kopernika, Toruń

Kasprowicz A., Romański J., Sawicki A., Ćwiczenia z matematyki. Skrypt dla studentów kierunków ekonomicznych , Wydawnictwo Uniwersytetu im. M. Kopernika, Toruń 1980.

Kasprowicz A., Romański J. Wykłady z matematyki. Skrypt dla studentów kierunków ekonomicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu im. M. Kopernika, t.1 Toruń 1984, t.2 Toruń 1986.

Klepacz H. Matematyka. Zbiór zadań z rozwiązaniami dla studentów uczelni ekonomicznych, Wyd. Absolwent, Łódź 2002

Klepacz H., Żółtowska E. Funkcje jednej zmiennej, Wyd. Absolwent, Łódź 2001

Piasecki K. (red.) Matematyka wspomagająca zarządzanie Wyd. Akademia Poznań 1994

Żółtowska E., Porazińska E., Żółtowski J.: Algebra Liniowa, Wyd. Absolwent, Łódź 2001

Antoniewicz R., Misztal A.: Matematyka dla studentów ekonomii, Wyd. AE im. O. Lange Wrocław 1995

Bużańska T, I. Karwacka, M. Nykowska, Zadania z matematyki. Podręcznik dla studiów ekonomicznych, PWN

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Fraszka-Sobczyk
Prowadzący grup: Emilia Fraszka-Sobczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Forma zajęć: wykład 2 + ćwiczenia 1.


Ćwiczenia konwersatoryjne: 28 h

Praca własna studenta w ramach ćwiczeń:

a) praca bieżąca: 28h

b) przygotowanie do zaliczenia: 28h


Wykład: 28 h

Praca własna studenta w ramach wykładu:

a) praca bieżąca: 28h

b) przygotowanie do zaliczenia: 28h


Liczba punktów ECTS: 6.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykłady z elementami prezentacji multimedialnych, ćwiczenia w trybie konwersatorium, interaktywne zadania do samodzielnego rozwiązywania dostępne na platformie Moodle.

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ćwiczeniach obowiązuje punktowy system oceniania.

Punkty można otrzymywać (lub tracić) za aktywność na ćwiczeniach (lub jej brak), z kartkówek, z zadań dodatkowych.

Dopuszcza się także punkty ujemne za każdą nieusprawiedliwioną nieobecność powyżej 2 nieobecności (dwa punkty ujemne).

Punkty zdobyte w czasie ćwiczeń w ciągu semestru (aktywność + kartkówki) nie mogą przekroczyć liczby 5 punktów. Kolokwium odbywa się na platformie e-learningowej Moodle. Z kolokwium można zdobyć maksymalnie 50 punktów.

Student musi zdobyć co najmniej 25 punktów (łącznie z kolokwium oraz z ćwiczeń za aktywność), aby uzyskać zaliczenie ćwiczeń i móc przystąpić do egzaminu.

Przy wystawianiu oceny z ćwiczeń stosowana będzie następująca punktacja:

Liczba punktów: 25-30 Ocena: 3

Liczba punktów: 30,01-35 Ocena: 3,5

Liczba punktów: 35,01-40 Ocena: 4

Liczba punktów: 40,01-45 Ocena: 4,5

Liczba punktów: 45,01- Ocena:5

Egzamin pisemny w formie testu odbywa się za pośrednictwem platformy Moodle. Z egzaminu można zdobyć maksymalnie 50 punktów. Student musi zdobyć co najmniej 25 punktów, aby uzyskać zaliczenie z egzaminu.

Przy wystawianiu oceny z egzaminu stosowana będzie następująca punktacja:

Liczba punktów: 25-30 Ocena: 3

Liczba punktów: 30,01-35 Ocena: 3,5

Liczba punktów: 35,01-40 Ocena: 4

Liczba punktów: 40,01-45 Ocena: 4,5

Liczba punktów: 45,01- Ocena:5

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena ważona z ćwiczeń (50%) i wykładu (50%).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Kolokwium i egzamin na platformie Moodle.




Szczegółowe treści kształcenia:

1. Rozwiązywanie równań i nierówności z jedną niewiadomą. Nierówności modułowe.

2. Własności funkcji jednej zmiennej: granica funkcji, ciągłość, istnienie asymptot.

3. Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Własności funkcji: ekstrema, monotoniczność, punkty przegięcia oraz wklęsłość i wypukłość funkcji. Odczytywanie własności funkcji z wykresu.

4. Pojęcie liczby e. Funkcja wykładnicza o podstawie e. Funkcja logarytmiczna o podstawie e.

5. Pojęcie całki nieoznaczonej. Reguły całkowania. Pojęcie całki oznaczonej. Własności całek oznaczonych. Całki niewłaściwe.

6. Pojęcie macierzy. Symbolika. Podstawowe typy macierzy. Działania na macierzach i ich własności. Przekształcenia elementarne. Wyznacznik macierzy. Obliczanie wartości wyznaczników. Techniki wyznaczania macierzy odwrotnych. Rząd macierzy i jego wyznaczanie. Związki między rzędem a wyznacznikiem.

7. Układy równań liniowych. Istnienie rozwiązania układu równań. Oznaczone układy równań, wzory Cramera. Nieoznaczone układy równań. Układy równań jednorodnych. Rozwiązywanie nieoznaczonych układów równań.

8. Funkcje wielu zmiennych. Pochodne cząstkowe pierwszego i drugiego rzędu. Gradient i hesjan. Ekstremum lokalne, warunkowe i globalne.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Gurgul H., Suder M., Matematyka dla kierunków ekonomicznych, wyd. Wolter Kluwer Polska, 2011

Klepacz H. Porazińska E. Wprowadzenie do zastosowań matematyki w ekonomii, WUŁ Łódź 2002

Klepacz H., Żółtowska E. Świeczewska I.: Matematyka. Elementy teorii i zadania wyd. II, Wyd. Absolwent, Łódź 2001

Piszczała J. Matematyka i jej zastosowania w naukach ekonomicznych, Poznań 1998

Badach A., Kryński H. : Matematyka – podręcznik dla wydziałów ekonomicznych, PWN Warszawa 1977

Literatura uzupełniająca:

Huang D. S., W. Schulz, J. Romanowski, Wprowadzenie do zastosowań matematyki w analizach ekonomicznych, WU im. M. Kopernika, Toruń

Kasprowicz A., Romański J., Sawicki A., Ćwiczenia z matematyki. Skrypt dla studentów kierunków ekonomicznych , Wydawnictwo Uniwersytetu im. M. Kopernika, Toruń 1980.

Kasprowicz A., Romański J. Wykłady z matematyki. Skrypt dla studentów kierunków ekonomicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu im. M. Kopernika, t.1 Toruń 1984, t.2 Toruń 1986.

Klepacz H. Matematyka. Zbiór zadań z rozwiązaniami dla studentów uczelni ekonomicznych, Wyd. Absolwent, Łódź 2002

Klepacz H., Żółtowska E. Funkcje jednej zmiennej, Wyd. Absolwent, Łódź 2001

Piasecki K. (red.) Matematyka wspomagająca zarządzanie Wyd. Akademia Poznań 1994

Żółtowska E., Porazińska E., Żółtowski J.: Algebra Liniowa, Wyd. Absolwent, Łódź 2001

Antoniewicz R., Misztal A.: Matematyka dla studentów ekonomii, Wyd. AE im. O. Lange Wrocław 1995

Bużańska T, I. Karwacka, M. Nykowska, Zadania z matematyki. Podręcznik dla studiów ekonomicznych, PWN

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Michalak
Prowadzący grup: Mariusz Górajski, Anna Michalak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Bilans czasu pracy własnej Studenta:

-przygotowanie do zajęć: 25 godzin;

-przygotowanie do zaliczeń (kolokwiów): 60 godz;

-przygotowanie do egzaminu: 40 godz.

-konsultacje z prowadzącymi zajęcia: 10 godz.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykłady w formie informacyjnych i konwersatoryjnych, ćwiczenia w trybie konwersatorium.

Sposoby i kryteria oceniania:

System punktowy obejmujący: (1) aktywność na zajęciach i pracę samodzielną (max 5 pkt możliwych do zdobycia, dopuszcza się także punkty ujemne, np. za trzecią nieobecność nieusprawiedliwioną lub nieprzygotowanie do zajęć) oraz 1 kolokwium (w formie łączonej: na platformie Moodle i pisemnie) - z którego można uzyskać maksymalnie 50 pkt.

Student uzyskuje zaliczenie ćwiczeń, gdy osiągnie łącznie co najmniej 25 pkt.

W czasie wykładu można zdobywać punkty za poprawne wykonanie zadań. Każda osoba, która w ten sposób zdobędzie co najmniej 7 punktów będzie zwolniona z jednego pytania w czasie egzaminu ustnego (zatem ma gwarancję zdanego egzaminu ustnego) i losuje tylko jedno pytanie (poprawna odpowiedź na wylosowane pytanie pozwala podnieść ocenę końcową o pół oceny), natomiast osoby posiadające 5 lub więcej punktów ujemnych będą musiały w czasie egzaminu ustnego odpowiadać na dodatkowe pytanie (na egzaminie ustnym student losuje wtedy trzy pytania, a aby zdać egzamin ustny musi poprawnie odpowiedzieć na dwa z wylosowanych pytań).

Jeśli student nie zdobędzie co najmniej 7 punktów ani nie straci 5 lub więcej punktów, to na egzaminie ustnym losuje dwa pytania (z puli pytań podanych wcześniej). Aby zdać egzamin ustny należy poprawnie odpowiedzieć na jedno z wylosowanych pytań. Wtedy ocena końcowa z przedmiotu MATEMATYKA jest taka sama jak ocena uzyskana z zaliczenia ćwiczeń. Poprawna odpowiedź na drugie z wylosowanych pytań pozwala podnieść ocenę końcową o pół oceny (tzn. z oceny 3 na ocenę 3.5; z oceny 4.5 na ocenę 5, itp.)

W przypadku, gdy student nie odpowie na żadne z dwóch wylosowanych pytań, ma możliwość wylosowania dodatkowego pytania z puli „Koła ratunkowe”. W przypadku poprawnej odpowiedzi na dodatkowo wylosowane w ten sposób pytanie student zdaje egzamin ustny (z oceną o połowę niższą niż ocena z ćwiczeń, lub oceną 3, jeśli ocena z ćwiczeń wynosiła 3). Jeśli student błędnie odpowie na wylosowane koło ratunkowe, egzamin ustny uznaje się za niezaliczony.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Rozwiązywanie równań i nierówności z jedną niewiadomą. Nierówności modułowe.

2. Własności funkcji jednej zmiennej: granica funkcji, ciągłość, istnienie asymptot.

3. Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Własności funkcji: ekstrema, monotoniczność, punkty przegięcia oraz wklęsłość i wypukłość funkcji. Odczytywanie własności funkcji z wykresu.

4. Pojęcie liczby e. Funkcja wykładnicza o podstawie e. Funkcja logarytmiczna o podstawie e.

5. Pojęcie całki nieoznaczonej. Reguły całkowania. Pojęcie całki oznaczonej. Własności całek oznaczonych. Całki niewłaściwe.

6. Pojęcie macierzy. Symbolika. Podstawowe typy macierzy. Działania na macierzach i ich własności. Przekształcenia elementarne. Wyznacznik macierzy. Obliczanie wartości wyznaczników. Techniki wyznaczania macierzy odwrotnych. Rząd macierzy i jego wyznaczanie. Związki między rzędem a wyznacznikiem.

7. Układy równań liniowych. Istnienie rozwiązania układu równań. Oznaczone układy równań, wzory Cramera. Nieoznaczone układy równań. Układy równań jednorodnych. Rozwiązywanie nieoznaczonych układów równań.

8. Funkcje wielu zmiennych. Pochodne cząstkowe pierwszego i drugiego rzędu. Gradient i hesjan. Ekstremum lokalne: warunek konieczny i dostateczny istnienia ekstremum.


Literatura:

Literatura podstawowa:

Gurgul H., Suder M., Matematyka dla kierunków ekonomicznych, wyd. Wolter Kluwer Polska, 2011

Klepacz H. Porazińska E. Wprowadzenie do zastosowań matematyki w ekonomii, WUŁ Łódź 2002

Klepacz H., Żółtowska E. Świeczewska I.: Matematyka. Elementy teorii i zadania wyd. II, Wyd. Absolwent, Łódź 2001

Piszczała J. Matematyka i jej zastosowania w naukach ekonomicznych, Poznań 1998

Badach A., Kryński H. : Matematyka – podręcznik dla wydziałów ekonomicznych, PWN Warszawa 1977

Literatura uzupełniająca:

Huang D. S., W. Schulz, J. Romanowski, Wprowadzenie do zastosowań matematyki w analizach ekonomicznych, WU im. M. Kopernika, Toruń

Kasprowicz A., Romański J., Sawicki A., Ćwiczenia z matematyki. Skrypt dla studentów kierunków ekonomicznych , Wydawnictwo Uniwersytetu im. M. Kopernika, Toruń 1980.

Kasprowicz A., Romański J. Wykłady z matematyki. Skrypt dla studentów kierunków ekonomicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu im. M. Kopernika, t.1 Toruń 1984, t.2 Toruń 1986.

Klepacz H. Matematyka. Zbiór zadań z rozwiązaniami dla studentów uczelni ekonomicznych, Wyd. Absolwent, Łódź 2002

Klepacz H., Żółtowska E. Funkcje jednej zmiennej, Wyd. Absolwent, Łódź 2001

Piasecki K. (red.) Matematyka wspomagająca zarządzanie Wyd. Akademia Poznań 1994

Żółtowska E., Porazińska E., Żółtowski J.: Algebra Liniowa, Wyd. Absolwent, Łódź 2001

Antoniewicz R., Misztal A.: Matematyka dla studentów ekonomii, Wyd. AE im. O. Lange Wrocław 1995

Bużańska T, I. Karwacka, M. Nykowska, Zadania z matematyki. Podręcznik dla studiów ekonomicznych, PWN

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Michalak
Prowadzący grup: Emilia Fraszka-Sobczyk, Anna Michalak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Bilans czasu pracy własnej Studenta:

-przygotowanie do zajęć: 25 godzin;

-przygotowanie do zaliczeń (kolokwiów): 60 godz;

-przygotowanie do egzaminu: 40 godz.

-konsultacje z prowadzącymi zajęcia: 10 godz.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykłady w formie informacyjnych i konwersatoryjnych, ćwiczenia w trybie konwersatorium.

Sposoby i kryteria oceniania:

System punktowy obejmujący: (1) aktywność na zajęciach i pracę samodzielną (max 5 pkt możliwych do zdobycia, dopuszcza się także punkty ujemne, np. za trzecią nieobecność nieusprawiedliwioną lub nieprzygotowanie do zajęć) oraz 1 kolokwium (w formie łączonej: na platformie Moodle i pisemnie) - z którego można uzyskać maksymalnie 50 pkt.

Student uzyskuje zaliczenie ćwiczeń, gdy osiągnie łącznie co najmniej 25 pkt.

W czasie wykłądu można zdobywać punkty za poprawne wykonanie zadań w MS Teams. Każda osoba, która w ten sposób zdobędzie co najmniej 7 punktów będzie zwolniona z jednego pytania w czasie egzaminu ustnego (zatem ma gwarancję zdanego egzaminu ustnego) i losuje tylko jedno pytanie (poprawna odpowiedź na wylosowane pytanie pozwala podnieść ocenę końcową o pół oceny), natomiast osoby posiadające 5 lub więcej punktów ujemnych będą musiały w czasie egzaminu ustnego odpowiadać na dodatkowe pytanie (na egzaminie ustnym student losuje wtedy trzy pytania, a aby zdać egzamin ustny musi poprawnie odpowiedzieć na dwa z wylosowanych pytań).

Jeśli student nie zdobędzie co najmniej 7 punktów ani nie straci 5 lub więcej punktów, to na egzaminie ustnym losuje dwa pytania (z puli pytań podanych wcześniej). Aby zdać egzamin ustny należy poprawnie odpowiedzieć na jedno z wylosowanych pytań. Wtedy ocena końcowa z przedmiotu MATEMATYKA jest taka sama jak ocena uzyskana z zaliczenia ćwiczeń. Poprawna odpowiedź na drugie z wylosowanych pytań pozwala podnieść ocenę końcową o pół oceny (tzn. z oceny 3 na ocenę 3.5; z oceny 4.5 na ocenę 5, itp.)

W przypadku, gdy student nie odpowie na żadne z dwóch wylosowanych pytań, ma możliwość wylosowania dodatkowego pytania z puli „Koła ratunkowe”. W przypadku poprawnej odpowiedzi na dodatkowo wylosowane w ten sposób pytanie student zdaje egzamin ustny (z oceną o połowę niższą niż ocena z ćwiczeń, lub oceną 3, jeśli ocena z ćwiczeń wynosiła 3). Jeśli student błędnie odpowie na wylosowane koło ratunkowe, egzamin ustny uznaje się za niezaliczony.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Rozwiązywanie równań i nierówności z jedną niewiadomą. Nierówności modułowe.

2. Własności funkcji jednej zmiennej: granica funkcji, ciągłość, istnienie asymptot.

3. Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Własności funkcji: ekstrema, monotoniczność, punkty przegięcia oraz wklęsłość i wypukłość funkcji. Odczytywanie własności funkcji z wykresu.

4. Pojęcie liczby e. Funkcja wykładnicza o podstawie e. Funkcja logarytmiczna o podstawie e.

5. Pojęcie całki nieoznaczonej. Reguły całkowania. Pojęcie całki oznaczonej. Własności całek oznaczonych. Całki niewłaściwe.

6. Pojęcie macierzy. Symbolika. Podstawowe typy macierzy. Działania na macierzach i ich własności. Przekształcenia elementarne. Wyznacznik macierzy. Obliczanie wartości wyznaczników. Techniki wyznaczania macierzy odwrotnych. Rząd macierzy i jego wyznaczanie. Związki między rzędem a wyznacznikiem.

7. Układy równań liniowych. Istnienie rozwiązania układu równań. Oznaczone układy równań, wzory Cramera. Nieoznaczone układy równań. Układy równań jednorodnych. Rozwiązywanie nieoznaczonych układów równań.

8. Funkcje wielu zmiennych. Pochodne cząstkowe pierwszego i drugiego rzędu. Gradient i hesjan. Ekstremum lokalne: warunek konieczny i dostateczny istnienia ekstremum.


Literatura:

Literatura podstawowa:

Gurgul H., Suder M., Matematyka dla kierunków ekonomicznych, wyd. Wolter Kluwer Polska, 2011

Klepacz H. Porazińska E. Wprowadzenie do zastosowań matematyki w ekonomii, WUŁ Łódź 2002

Klepacz H., Żółtowska E. Świeczewska I.: Matematyka. Elementy teorii i zadania wyd. II, Wyd. Absolwent, Łódź 2001

Piszczała J. Matematyka i jej zastosowania w naukach ekonomicznych, Poznań 1998

Badach A., Kryński H. : Matematyka – podręcznik dla wydziałów ekonomicznych, PWN Warszawa 1977

Literatura uzupełniająca:

Huang D. S., W. Schulz, J. Romanowski, Wprowadzenie do zastosowań matematyki w analizach ekonomicznych, WU im. M. Kopernika, Toruń

Kasprowicz A., Romański J., Sawicki A., Ćwiczenia z matematyki. Skrypt dla studentów kierunków ekonomicznych , Wydawnictwo Uniwersytetu im. M. Kopernika, Toruń 1980.

Kasprowicz A., Romański J. Wykłady z matematyki. Skrypt dla studentów kierunków ekonomicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu im. M. Kopernika, t.1 Toruń 1984, t.2 Toruń 1986.

Klepacz H. Matematyka. Zbiór zadań z rozwiązaniami dla studentów uczelni ekonomicznych, Wyd. Absolwent, Łódź 2002

Klepacz H., Żółtowska E. Funkcje jednej zmiennej, Wyd. Absolwent, Łódź 2001

Piasecki K. (red.) Matematyka wspomagająca zarządzanie Wyd. Akademia Poznań 1994

Żółtowska E., Porazińska E., Żółtowski J.: Algebra Liniowa, Wyd. Absolwent, Łódź 2001

Antoniewicz R., Misztal A.: Matematyka dla studentów ekonomii, Wyd. AE im. O. Lange Wrocław 1995

Bużańska T, I. Karwacka, M. Nykowska, Zadania z matematyki. Podręcznik dla studiów ekonomicznych, PWN

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Michalak
Prowadzący grup: Emilia Fraszka-Sobczyk, Maciej Malaczewski, Anna Michalak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Bilans czasu pracy własnej Studenta:

-przygotowanie do zajęć: 25 godzin;

-przygotowanie do zaliczeń (kolokwiów): 60 godz;

-przygotowanie do egzaminu: 40 godz.

-konsultacje z prowadzącymi zajęcia: 10 godz.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykłady w formie informacyjnych i konwersatoryjnych, ćwiczenia w trybie konwersatorium.

Sposoby i kryteria oceniania:

System punktowy obejmujący: (1) aktywność na zajęciach i pracę samodzielną (max 10 pkt możliwych do zdobycia, dopuszcza się także punkty ujemne, np. za trzecią nieobecność nieusprawiedliwioną lub nieprzygotowanie do zajęć) oraz 2 pisemne kolokwia - z każdego można uzyskać maksymalnie 50 pkt.

Student uzyskuje zaliczenie ćwiczeń, gdy osiągnie łącznie co najmniej 50 pkt. Egzamin pisemny w formie testu (pytania otwarte i zamknięte), na których student może uzyskać 100 pkt. Jeśli łączna liczba punktów uzyskanych przez Studenta na ćwiczeniach i z części egzaminacyjnej przekracza 90 Student przystępuje do egzaminu ustnego, mającego na celu stwierdzenie w jakim stopniu operuje on pojęciami z zakresu analizy matematycznej i algebry. W wyniku egzaminu ustnego zmianie może ulec proponowana ocena wystawiona po części pisemnej.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Rozwiązywanie równań i nierówności z jedną niewiadomą. Nierówności modułowe.

2. Własności funkcji jednej zmiennej: granica funkcji, ciągłość, istnienie asymptot.

3. Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Własności funkcji: ekstrema, monotoniczność, punkty przegięcia oraz wklęsłość i wypukłość funkcji. Odczytywanie własności funkcji z wykresu.

4. Pojęcie liczby e. Funkcja wykładnicza o podstawie e. Funkcja logarytmiczna o podstawie e.

5. Pojęcie całki nieoznaczonej. Reguły całkowania. Pojęcie całki oznaczonej. Własności całek oznaczonych. Całki niewłaściwe.

6. Pojęcie macierzy. Symbolika. Podstawowe typy macierzy. Działania na macierzach i ich własności. Przekształcenia elementarne. Wyznacznik macierzy. Obliczanie wartości wyznaczników. Techniki wyznaczania macierzy odwrotnych. Rząd macierzy i jego wyznaczanie. Związki między rzędem a wyznacznikiem.

7. Układy równań liniowych. Istnienie rozwiązania układu równań. Oznaczone układy równań, wzory Cramera. Nieoznaczone układy równań. Układy równań jednorodnych. Rozwiązywanie nieoznaczonych układów równań.

8. Funkcje wielu zmiennych. Pochodne cząstkowe pierwszego i drugiego rzędu. Gradient i hesjan. Ekstremum lokalne: warunek konieczny i dostateczny istnienia ekstremum.


Literatura:

Literatura podstawowa:

Gurgul H., Suder M., Matematyka dla kierunków ekonomicznych, wyd. Wolter Kluwer Polska, 2011

Klepacz H. Porazińska E. Wprowadzenie do zastosowań matematyki w ekonomii, WUŁ Łódź 2002

Klepacz H., Żółtowska E. Świeczewska I.: Matematyka. Elementy teorii i zadania wyd. II, Wyd. Absolwent, Łódź 2001

Piszczała J. Matematyka i jej zastosowania w naukach ekonomicznych, Poznań 1998

Badach A., Kryński H. : Matematyka – podręcznik dla wydziałów ekonomicznych, PWN Warszawa 1977

Literatura uzupełniająca:

Huang D. S., W. Schulz, J. Romanowski, Wprowadzenie do zastosowań matematyki w analizach ekonomicznych, WU im. M. Kopernika, Toruń

Kasprowicz A., Romański J., Sawicki A., Ćwiczenia z matematyki. Skrypt dla studentów kierunków ekonomicznych , Wydawnictwo Uniwersytetu im. M. Kopernika, Toruń 1980.

Kasprowicz A., Romański J. Wykłady z matematyki. Skrypt dla studentów kierunków ekonomicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu im. M. Kopernika, t.1 Toruń 1984, t.2 Toruń 1986.

Klepacz H. Matematyka. Zbiór zadań z rozwiązaniami dla studentów uczelni ekonomicznych, Wyd. Absolwent, Łódź 2002

Klepacz H., Żółtowska E. Funkcje jednej zmiennej, Wyd. Absolwent, Łódź 2001

Piasecki K. (red.) Matematyka wspomagająca zarządzanie Wyd. Akademia Poznań 1994

Żółtowska E., Porazińska E., Żółtowski J.: Algebra Liniowa, Wyd. Absolwent, Łódź 2001

Antoniewicz R., Misztal A.: Matematyka dla studentów ekonomii, Wyd. AE im. O. Lange Wrocław 1995

Bużańska T, I. Karwacka, M. Nykowska, Zadania z matematyki. Podręcznik dla studiów ekonomicznych, PWN

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dominika Machowska, Anna Michalak
Prowadzący grup: Dominika Machowska, Maciej Malaczewski, Anna Michalak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Bilans czasu pracy własnej Studenta:

-przygotowanie do zajęć: 25 godzin;

-przygotowanie do zaliczeń (kolokwiów): 60 godz;

-przygotowanie do egzaminu: 40 godz.

-konsultacje z prowadzącymi zajęcia: 10 godz.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykłady w formie informacyjnych i konwersatoryjnych, ćwiczenia w trybie konwersatorium.

Sposoby i kryteria oceniania:

System punktowy obejmujący: (1) aktywność na zajęciach i pracę samodzielną (max 10 pkt możliwych do zdobycia, dopuszcza się także punkty ujemne, np. za trzecią nieobecność nieusprawiedliwioną lub nieprzygotowanie do zajęć) oraz 2 pisemne kolokwia - z każdego można uzyskać maksymalnie 50 pkt.

Student uzyskuje zaliczenie ćwiczeń, gdy osiągnie łącznie co najmniej 50 pkt. Egzamin pisemny w formie testu (pytania otwarte i zamknięte), na których student może uzyskać 100 pkt. Jeśli łączna liczba punktów uzyskanych przez Studenta na ćwiczeniach i z części egzaminacyjnej przekracza 90 Student przystępuje do egzaminu ustnego, mającego na celu stwierdzenie w jakim stopniu operuje on pojęciami z zakresu analizy matematycznej i algebry. W wyniku egzaminu ustnego zmianie może ulec proponowana ocena wystawiona po części pisemnej.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Rozwiązywanie równań i nierówności z jedną niewiadomą. Nierówności modułowe.

2. Własności funkcji jednej zmiennej: granica funkcji, ciągłość, istnienie asymptot.

3. Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Własności funkcji: ekstrema, monotoniczność, punkty przegięcia oraz wklęsłość i wypukłość funkcji. Odczytywanie własności funkcji z wykresu.

4. Pojęcie liczby e. Funkcja wykładnicza o podstawie e. Funkcja logarytmiczna o podstawie e.

5. Pojęcie całki nieoznaczonej. Reguły całkowania. Pojęcie całki oznaczonej. Własności całek oznaczonych. Całki niewłaściwe.

6. Pojęcie macierzy. Symbolika. Podstawowe typy macierzy. Działania na macierzach i ich własności. Przekształcenia elementarne. Wyznacznik macierzy. Obliczanie wartości wyznaczników. Techniki wyznaczania macierzy odwrotnych. Rząd macierzy i jego wyznaczanie. Związki między rzędem a wyznacznikiem.

7. Układy równań liniowych. Istnienie rozwiązania układu równań. Oznaczone układy równań, wzory Cramera. Nieoznaczone układy równań. Układy równań jednorodnych. Rozwiązywanie nieoznaczonych układów równań.

8. Funkcje wielu zmiennych. Pochodne cząstkowe pierwszego i drugiego rzędu. Gradient i hesjan. Ekstremum lokalne: warunek konieczny i dostateczny istnienia ekstremum.


Literatura:

Literatura podstawowa:

Gurgul H., Suder M., Matematyka dla kierunków ekonomicznych, wyd. Wolter Kluwer Polska, 2011

Klepacz H. Porazińska E. Wprowadzenie do zastosowań matematyki w ekonomii, WUŁ Łódź 2002

Klepacz H., Żółtowska E. Świeczewska I.: Matematyka. Elementy teorii i zadania wyd. II, Wyd. Absolwent, Łódź 2001

Piszczała J. Matematyka i jej zastosowania w naukach ekonomicznych, Poznań 1998

Badach A., Kryński H. : Matematyka – podręcznik dla wydziałów ekonomicznych, PWN Warszawa 1977

Literatura uzupełniająca:

Huang D. S., W. Schulz, J. Romanowski, Wprowadzenie do zastosowań matematyki w analizach ekonomicznych, WU im. M. Kopernika, Toruń

Kasprowicz A., Romański J., Sawicki A., Ćwiczenia z matematyki. Skrypt dla studentów kierunków ekonomicznych , Wydawnictwo Uniwersytetu im. M. Kopernika, Toruń 1980.

Kasprowicz A., Romański J. Wykłady z matematyki. Skrypt dla studentów kierunków ekonomicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu im. M. Kopernika, t.1 Toruń 1984, t.2 Toruń 1986.

Klepacz H. Matematyka. Zbiór zadań z rozwiązaniami dla studentów uczelni ekonomicznych, Wyd. Absolwent, Łódź 2002

Klepacz H., Żółtowska E. Funkcje jednej zmiennej, Wyd. Absolwent, Łódź 2001

Piasecki K. (red.) Matematyka wspomagająca zarządzanie Wyd. Akademia Poznań 1994

Żółtowska E., Porazińska E., Żółtowski J.: Algebra Liniowa, Wyd. Absolwent, Łódź 2001

Antoniewicz R., Misztal A.: Matematyka dla studentów ekonomii, Wyd. AE im. O. Lange Wrocław 1995

Bużańska T, I. Karwacka, M. Nykowska, Zadania z matematyki. Podręcznik dla studiów ekonomicznych, PWN

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6