UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie międzynarodowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-BMCA4B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie międzynarodowe
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy: FINANSE I BIZNES MIĘDZYNARODOWY I ST. 4 SEM.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

FBM

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Znajomość podstaw przedsiębiorczości, podstaw marketingu międzynarodowego, kluczowych pojęć ekonomicznych

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu przedstawienie różnorodnych metod analiz środowiska biznesowego w celu zidentyfikowania najefektywniejszych koncepcji zarządzania na rynku międzynarodowym. Koncepcje, definicje, analiza metod zarządzania na konkretnych przykładach. Uwarunkowania i źródła przewagi konkurencyjnej. Koncepcje poprawy efektywności zarządzania w warunkach globalizacji. Analiza typów struktur organizacyjnych, zasad konsolidacji biznesu i form internacjonalizacji. Znaczenie kapitału intelektualnego i uwarunkowań kulturowych.

CEL PRZEDMIOTU: zdobycie zaawansowanej wiedzy z zakresu zarządzania międzynarodowego oraz umiejętności wykorzystania różnorodnych analiz, metod i strategii zarządzania stosowanych przez przedsiębiorstwa działające na rynku międzynarodowym – na podstawie wybranych case studies najpotężniejszych korporacji różnych sektorów. Zrozumienie złożoności międzynarodowego środowiska biznesowego i konieczności wieloaspektowego podejścia badawczego w zarządzaniu międzynarodowym.

Efekty uczenia się:

EFEKTY UCZENIA SIĘ dla przedmiotu – odpowiadające kierunkowym efektom uczenia się z uwzględnieniem specyfiki zarzządzania międzynarodowego:

WIEDZA

Student

06FBM-1A_W03 – ma zaawansowaną wiedzę o różnych rodzajach i istotnych elementach systemów gospodarczych funkcjonujących zarówno w skali krajowej, międzynarodowej jak i międzykulturowej – rynków, instytucji i podmiotów oraz relacji zachodzących między nimi (szczególnie dotyczących funkcjonowania przedsiębiorstw i zasad odnoszących się do zarządzania międzynarodowego);

06FBM-1A_W05 – zna rodzaje więzi ekonomicznych oraz rządzące nimi prawidłowości, w tym zna zasady funkcjonowania rynku i mechanizmu rynkowego, zarówno w aspekcie krajowym, jak i międzynarodowym (istotne dla zarządzania międzynarodowego);

06FBM-1A_W06 – dysponuje zaawansowaną i uporządkowaną wiedzą z zakresu podstawowych obszarów funkcjonowania współczesnego przedsiębiorstwa (szczególnie dotyczących zasad odnoszących się do zarządzania), w tym na rynku międzynarodowym;

06FBM-1A_W10 – posiada zaawansowaną wiedzę o procesie ewolucji gospodarki światowej i wykorzystuje ją w toku badań i analiz z zakresu zarządzania międzynarodowego;

06FBM-1A_W11 – ma wiedzę o poglądach na temat struktur i procesach zmian struktur ekonomicznych (w szczególności tych, które funkcjonują na rynku międzynarodowym) oraz o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian dla zarządzania międzynarodowego;

06FBM-1A_W14 – ma zaawansowaną wiedzę z zakresu zarządzania podmiotem gospodarczym na rynku międzynarodowym, w tym wiedzę z zakresu koncepcji i narzędzi marketingowych wykorzystywanych w tym zarządzaniu;

06FBM-1A_W15 – posiada wiedzę dotyczącą funkcjonowania podmiotów gospodarczych w otoczeniu międzynarodowym, zna zasady zawierania i realizacji transakcji na rynku międzynarodowym i wykorzystuje ją w toku badań i analiz z zakresu zarządzania międzynarodowego.

UMIEJĘTNOŚCI

Student:

06FBM-1A_U02 – umie wykorzystać zaawansowaną wiedzę teoretyczną w praktyce, w odniesieniu do funkcjonowania podmiotów gospodarczych na rynku międzynarodowym (zwłaszcza w zakresie zasad biznesu międzynarodowego, dotyczących zarządzania międzynarodowego);

06FBM-1A_U04 – potrafi dokonywać obserwacji i analiz zjawisk gospodarczych zachodzących na rynku międzynarodowym, potrafi interpretować dane statystyczne oraz wskaźniki ekonomiczne opisujące kondycję ekonomiczną przedsiębiorstw, a także prognozować z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w naukach ekonomicznych (zwłaszcza w zakresie biznesu międzynarodowego, a szczególnie zarządzania międzynarodowego);

06FBM-1A_U05 – prawidłowo posługuje się przepisami i standardami w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu działalności przedsiębiorstw działających na rynkach międzynarodowych (zwłaszcza w zakresie zasad dotyczących zarządzania międzynarodowego);

06FBM-1A_U07 – potrafi identyfikować i analizować relacje występujące między podmiotami gospodarczymi a innymi instytucjami otoczenia międzynarodowego (szczególnie dotyczące realizacji zasad biznesu międzynarodowego, a zwłaszcza zarządzania międzynarodowego);

międzynarodowego;

06FBM-1A_U09 – prawidłowo posługuje się pojęciami z zakresu finansów międzynarodowych i biznesu międzynarodowego i wykorzystuje je w toku badań i analiz z zakresu zarządzania międzynarodowego;

06FBM-1A_U10 – potrafi wykorzystywać specjalsityczne programy komputerowe w zakresie pozyskiwania i analizy danych, niezbędnych w toku badań i analiz z zakresu zarządzania międzynarodowego;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student:

06FBM-1A_K04 – prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy, na tej podstawie jest gotów podejmować właściwe decyzje dotyczące biznesu międzynarodowego, a zwłaszcza zarządzania międzynarodowego;

06FBM-1A_K05 – jest gotów efektywnie uczestniczyć w podejmowaniu i realizacji indywidualnych i grupowych zadań projektowych dotyczących funkcjonowania współczesnych podmiotów gospodarczych i podejmowania decyzji;

06FBM-1A_K07 – ma świadomość ważności zachowania się w sposób profesjonalny, etyczny, z poszanowaniem różnorodności poglądów i kultur; zna przykłady i pozytywne konsekwencje zarządzania zrównoważonego i jest gotów do kierowania się w swoim postępowaniu odpowiedzialnością społeczną.

=================================================

Weryfikacja efektów uczenia się

=================================================

Wiedza, umiejętności i kompetencje dotyczące realizacji zasad zarządzania międzynarodowego przez konkretne przedsiębiorstwo międzynarodowe na tle tła sektora, w którym dana korporacja działa (z uwzględnieniem relacji z konkurentami, podmiotami współpracującymi, pracownikami, klientami, innymi interesariuszami).

Egzamin sprawdza wiedzę oraz umiejętność interpretacji kolejnych treści teoretycznych (z materiałów wykładowych, literatury, materiałów wizualnych, szkoleniowych). Weryfikacja (projekt finalnego badania) obejmuje także przygotowanie zaawansowanych analiz, umiejętności podawania konkretnych przykładów (w oparciu o wzorce – systematycznie omawiane przykłady działań z zakresu zarządzania na kolejnych ćwiczeniach), z uwzględnieniem uwarunkowań szeroko badanego otoczenia międzynarodowego, międzykulturowego (umożliwia to udowodnienie kompetencji społecznych).

.......................................

Weryfikacja efektów uczenia się obejmuje trzy elementy:

1. Efekty uczenia się w dziedzinie wiedzy będą sprawdzane na egzaminie pisemnym oraz poprzez ocenę znajomość pojęć i koncepcji, wykorzystanie treści teoretycznych do analizy przypadku (badanego przedsiębiorstwa międzynarodowego/korporacji, przygotowywanie następujących po sobie kolejnych etapów projektu).

2. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności i wiedzy - poprzez ocenę aktywności na ćwiczeniach i wykładach, przygotowanie do zajęć: dopasowywanie konkretnych przykładów do prezentowanych części projektu, kompetentna analiza studium przypadku (konkretna firma międzynarodowa).

3. Efekty uczenia się włączające obok wiedzy i umiejętności także kompetencje (współpraca i komunikacja w zespole, kompleksowe postrzeganie problemów – sprawdzane w toku zajęć oraz w formie końcowego egzaminu pisemnego.

Całość projektu załączanego na koniec semestru na platformie Moodle (WYKŁAD) - to weryfikacja znajomości teorii z wykładu oraz wykorzystania wyników dyskusji i prac w zespołach na ćwiczeniach, jakość komunikacji, umiejętność całościowego postrzegania trwających relacji i perspektyw rozwoju. Ocena wartości merytorycznej, wykorzystania treści teoretycznych wykładu oraz umiejętności z toku ćwiczeń w opracowanym projekcie końcowym – np. sporządzania zestawień, tabel z komentarzami, zdolności krytycznej oceny wyników badań (komentarze i wnioski) i całościowej interpretacji złożonych zagadnień (podsumowanie).

Ćwiczenia muszą być zaliczone, aby uzyskać możliwość złożenia projektu (podejścia do egzaminu - przesłania projektu). Projekt finalny musi być terminowo załączony na wykładowej części platformy Moodle.

Brak zaliczenia ćwiczeń lub załączenia finalnego projektu oznacza niezdany egzamin.

===================================================

Wykład 2 (3 ECTS) + Ćwiczenia 1 (3 ECTS) = 6 ECTS

Wykład: 28 h (3 ECTS)

Praca własna studenta w zakresie wykładu:

- Praca bieżącą: 0h

- Przygotowanie do egzaminu: 56 h (przygotowanie wiedzy/bazy teoretycznej, analiza materiałów wykładów, wskazanej literatury, przygotowywanych na ćwiczeniach materiałów do projektu – uzupełnienie, wizualizacja danych, wnioski, podsumowanie całości badań do projektu egzaminacyjnego)

Ćwiczenia: 28 h (3ECTS)

Praca własna studenta w zakresie ćwiczeń:

- Praca bieżącą: 28h (analiza wskazywanych do przygotowania materiałów, statystyk, oficjalnych stron poszczególnych przedsiębiorstw, form realizowanej przez przedsiębiorstwo działalności, wszystkich aspektów zarządzania (w tym m.in. promocji, dystrybucji, prezentacji oferty produktów i usług), jak również takich form zarządzania międzynarodowego jak fuzje i przejęcia, internacjonalizacja, koncepcje budowania konkurencyjności; przygotowywanie materiałów na kolejne ćwiczenia – we wskazanej formie (tabel, wykresów, opisów, prezentacji); przygotowania do pracy w grupie, w tym dyskusji tematycznych; systematyczne studiowanie treści wykładów w celu aktywnego udziału w zajęciach;

- Przygotowanie do zaliczenia: 28h (przygotowanie całości projektu – zebranie zgromadzonego z toku semestru materiału)

Podsumowanie

Nakład pracy studenta: 6 ECTS = 168 h

28 h wykład

28 h ćwiczenia

112 h praca bieżąca i przygotowanie do egzaminu/zaliczenia:

- przygotowanie projektu zaliczeniowego/egzaminacyjnego, prezentacji wyników

- bieżące prace domowe, nauka bieżąca do zajęć,

- zbieranie materiałów do projektów.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-16 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Rosińska-Bukowska
Prowadzący grup: Adrian Gawęda, Magdalena Rosińska-Bukowska, Klaudia Zielińska-Lont
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Przedmiot (6 ECTS)

Formy zajęć: Wykład 2 (3 ECTS) + Ćwiczenia 1 (3 ECTS) = 6 ECTS

Nakład pracy własnej studenta 6 ECTS

Wykład 2 (3 ECTS) + Ćwiczenia 1 (3 ECTS) = 6 ECTS

Wykład 2 (3 ECTS) + Ćwiczenia 1 (3 ECTS) = 6 ECTS

Wykład: 28 h (3 ECTS)

Praca własna studenta w zakresie wykładu:

- Praca bieżącą: 0h

- Przygotowanie do egzaminu: 56 h (przygotowanie wiedzy/bazy teoretycznej, analiza materiałów wykładów, wskazanej literatury, przygotowywanych na ćwiczeniach materiałów do projektu – uzupełnienie, wizualizacja danych, wnioski, podsumowanie całości badań do projektu egzaminacyjnego). Część pierwsza egzaminu - projekt egzaminacyjny: przygotowanie projektu ściśle wg podanego kwestionariusza zadań. Część druga egzaminu - test: przygotowanie się do testu teoretycznego.

Ćwiczenia: 28 h (3ECTS)

Praca własna studenta w zakresie ćwiczeń:

- Praca bieżącą: 28h (analiza wskazywanych do przygotowania materiałów, statystyk, oficjalnych stron poszczególnych przedsiębiorstw, form realizowanej przez przedsiębiorstwo działalności, wszystkich aspektów zarządzania (w tym m.in. promocji, dystrybucji, prezentacji oferty produktów i usług), jak również takich form zarządzania międzynarodowego jak fuzje i przejęcia, internacjonalizacja, koncepcje budowania konkurencyjności; przygotowywanie materiałów na kolejne ćwiczenia – we wskazanej formie (tabel, wykresów, opisów, prezentacji); przygotowania do pracy w grupie, w tym dyskusji tematycznych; systematyczne studiowanie treści wykładów w celu aktywnego udziału w zajęciach;

- Przygotowanie do zaliczenia: 28h (przygotowanie całości projektu – zebranie zgromadzonego z toku semestru materiału)


Podsumowanie

Nakład pracy studenta: 6 ECTS = 168 h

28 h wykład

28 h ćwiczenia

112 h praca bieżąca i przygotowanie do egzaminu/zaliczenia:

- przygotowanie projektu zaliczeniowego/egzaminacyjnego, prezentacji wyników

- bieżące prace domowe, nauka bieżąca do zajęć,

- zbieranie materiałów do projektów.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:


1) Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i innych materiałów wizualizacyjnych.

Przygotowanie do wykorzystania podawanych treści teoretycznych do analiz różnych zjawisk, zachowań, oceny modeli funkcjonowania (konkretnych podmiotów - case studies).

Interaktywny wykład z elementami multimedialnymi.


3) Ćwiczenia: studia przypadków, analiza informacji i danych, praca w grupach, metoda dyskusji, studia przypadków – porównania sektorowe, prawidłowości, różnice, wnioski

Ćwiczenia praktyczne – teoria prezentowana na wykładzie odnoszona do realiów biznesu międzynarodowego i sposobów realizacji zarządzania międzynarodowego przez realnie funkcjonujące podmioty. Etapy przygotowania projektu (case study - konkretna korporacja, porównania w grupach branżowych, do minimum dwóch innych korporacji).

Analiza konkretnych przypadków – zbieranie danych, analiza informacji i danych ilościowych, analiza oparta na różnych metodach, dyskusja, praca w grupach.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach.

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową z przedmiotu składają się dwa elementy:

- pisemny egzamin (75%)

- projekt typu studium przypadku - ćwiczenia (25%).


W celu uzyskania oceny pozytywnej z przedmiotu muszą być zaliczone oba elementy: projekt + teoria. Brak zaliczenia któregokolwiek z elementów oznacza ocenę ndst (2) z całego przedmiotu.

................................

Ocena z egzaminu:

- egzamin pisemny

- w sesji egzaminacyjnej

- z zagadnień teoretycznych, które w toku semestru są omawiane na wykładzie z przykładami.

Obecność na wykładzie jest obowiązkowa


Wymagania dopuszczenia do egzaminu:

- wpisane w USOS zaliczenie ćwiczeń – max. do pierwszego dnia sesji

- terminowe załączenie na platformie Moodle (dla WYKŁADU) projektu egzaminacyjnego przygotowanego na ćwiczeniach – max. do pierwszego dnia sesji

- spełnienie wymogu obecności na wykładach.


Wszystkie trzy elementy stanowią integralną podstawę dopuszczenia do egzaminu i muszą być zaliczone. Brak zaliczenia któregokolwiek elementu oznacza ocenę niedostateczną w I terminie egzaminu.


Zasady prawidłowego opracowania projektu - wymagają realizacji kolejnych etapów badania według ściśle określonych na początku semestru zasad, na podstawie podanego NA WYKŁADZIE szablonu dla kolejnych etapów analiz.


Projekt to kompleksowe badanie odnośnie do wskazanego na początku semestru, na ćwiczeniach, jednego przedsiębiorstwa (dla każdego Studenta innego).


Projekt jest przygotowywany w całości na ćwiczeniach pod kierunkiem Prowadzanych ćwiczenia, z wykorzystaniem teorii i zasad jej interpretacji przedstawianych na wykładzie.


.........................................................................................

Ocena z ćwiczeń - ZALICZENIE jest oceną, obejmującą aktywne uczestnictwo w zajęciach, w tym: oceny cząstkowe z kolokwium, aktywności, bieżącej pracy na kolejnych ćwiczeniach (dotrzymywanie terminów, przygotowywanie przykładów zastosowania dla treści teoretycznych/typologii w badanym przedsiębiorstwie, udział w dyskusjach i pracach w grupie, kreatywne podejście do prowadzonego badania, umiejętne argumentowanie własnego stanowiska i przedstawianych wniosków, umiejętność współpracy).


Ćwiczenia muszą być zaliczone:

- konieczny wpis w systemie USOS przed datą rozpoczęcia sesji egzaminacyjnej;

- brak takiego wpisu oznacza brak dopuszczenia studenta do złożenia projektu egzaminacyjnego - jest to równoznaczne z utratą I terminu egzaminu (ocena ndst w I terminie);

- brak zaliczenia ćwiczeń oznacza utratę II terminu egzaminu (ocena ndst w II terminie) - oznacza niezdany egzamin.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Weryfikacja efektów uczenia się obejmuje trzy elementy:


1. Efekty efektów uczenia się w zakresie wiedzy sprawdzane są sukcesywnie w toku ćwiczeń. Weryfikacja efektów uczenia się (z zakresu wiedzy) o charakterze ciągłym w toku semestru na zajęciach ćwiczeniowych (testy, quizy). Ostateczna weryfikacja i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się w toku sprawdzania znajomości treści teoretycznych w ostatecznym pisemnym projekcie egzaminacyjnym. Dodatkowo weryfikacja i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się - test obejmujący teorię z wykładu i ćwiczeń.


2. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności sprawdzane są poprzez ocenę aktywności na ćwiczeniach, bieżące przygotowanie do zajęć, realizację zleconych zadań wymagający wykorzystania konkretnych umiejętności (wykorzystanie raportów, wykonanie zestawień, wykresów, map, porównań, podawanie przykładów etc.). Podstawą weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności jest poprawne podawanie przykładów dla danego zagadnienia teoretycznego z wykorzystaniem materiałów badanej firmy i informacji o niej. Ostateczna wersyfikacja i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się z zakresu umiejętności to sprawdzenie poprawności wykonania konkretnych zadań w ostatecznym pisemnym projekcie egzaminacyjnym.


3. Efekty uczenia się w zakresie kompetencji i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się sprawdzane w toku oceny końcowej wersji przygotowanego projektu :

– ocena merytoryczna (poprawność przytaczania definicji i odwołań do nich w komentarzach oraz wykorzystanie konkretnych umiejętności w celu prawidłowej realizacji zleconych w poszczególnych częściach projektu zadań);

– jakość komunikacji (w tym poprawność używanych pojęć, ich interpretacja, odniesienia do dyskusji i porównań z toku prac w grupach na ćwiczeniach);

– umiejętność całościowego postrzegania trwających relacji (komentarze, wnioski, przykłady, podsumowanie badania wg podanych zasad);

– umiejętność współpracy w grupie (wymiana informacji w grupie, porównywania z informacjami zgromadzonymi przez innych studentów, ich uzupełnianie, dyskusja, uzgadnianie wspólnych stanowisk, argumentowanie własnych stanowisk).


Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest zaliczenie wszystkich trzech elementów (obejmujących efekty uczenia się w zakresie: WIEDZA, UMIEJĘTNOŚCI, KOMPETENCJE), co oznacza osiągniecie założonych efektów uczenia się w zakresie niniejszego przedmiotu.


Szczegółowe treści kształcenia:

PODSTAWOWE TREŚCI KSZTAŁCENIA


Koncepcje zarządzania międzynarodowego – analiza retrospektywna

Strategiczna diagnoza organizacji – przykładowe metody

Strategie rozwoju przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym

Zarządzanie marketingowe – produkt, marka, promocja

Międzynarodowa konkurencyjność przedsiębiorstw

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Uszczegółowienie wybranych zagadnień wykładu:


1. Uwarunkowania zarządzania międzynarodowego – strategiczna diagnoza organizacji

Analiza PEST – diagnoza otoczenia

Analiza SWOT, VRIO – budowanie profilu konkurencyjnego

Analiza PARTS – sieci wartości, teoria gier

Analiza działań i procesów – koncepcja łańcucha wartości

Analiza grup strategicznych – przyczyny powstawania, dynamika zmian

Koncepcje macierzy: GE, ADL, H&S

Studia przypadków.


2. Strategie rozwoju przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym

Zarządzanie marketingowe – produkt, marka, promocja

Motywy i formy internacjonalizacji

Alianse strategiczne i inne formy współpracy na rynku międzynarodowym.

Systemy zarządzania służące zachowaniu elastyczności organizacji – model działania w chaosie, elastyczność celów, struktur i zasobów

Studia przypadków.


3. Konkurencyjność na rynku międzynarodowym

Konkurencyjność, przewaga konkurencyjna, potencjał konkurencyjny

Źródła przewagi konkurencyjnej – pięć warstw kapitału.

Modele zarządzania międzynarodowego – ewolucja struktur organizacyjnych.

Kultura organizacyjna, społeczna odpowiedzialność, etyka, zarządzanie zasobami ludzkimi, innowacyjność – kluczowe elementy współczesnego zarządzania międzynarodowego.

Studia przypadków.


Literatura:

Literatura podstawowa

K. Obłój, A. Wąsowska (2014), Zarządzanie międzynarodowe. Teoria i praktyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Ph. T. Kotler, K. L. Keller, M. Goodman, M. Brady, T. Hansen (2019), Marketing Management, 4th European Edition, Pearson.

R. Mead, T. G. Andrews (2011), Zarządzanie międzynarodowe, Oficyna Wolters Kluwers business, Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

R. Śliwiński (2020), Strategiczne zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym, Difin, Warszawa

B. Stępień, (2019) Zarządzanie międzynarodowe z perspektywy polskich przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

M. Rosińska-Bukowska, (2020) Global business networks. Concept – structure – competitiveness, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, http://dx.doi.org/10.18778/8220-046-1

K. Obłój (2007), Strategia organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

R. Lynch (2018), Strategic Management, Pearson.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Rosińska-Bukowska
Prowadzący grup: Magdalena Rosińska-Bukowska, Klaudia Zielińska-Lont
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Przedmiot (6 ECTS)

Formy zajęć: Wykład 2 (3 ECTS) + Ćwiczenia 1 (3 ECTS) = 6 ECTS

Nakład pracy własnej studenta 6 ECTS

Wykład 2 (3 ECTS) + Ćwiczenia 1 (3 ECTS) = 6 ECTS

Wykład 2 (3 ECTS) + Ćwiczenia 1 (3 ECTS) = 6 ECTS

Wykład: 28 h (3 ECTS)

Praca własna studenta w zakresie wykładu:

- Praca bieżącą: 0h

- Przygotowanie do egzaminu: 56 h (przygotowanie wiedzy/bazy teoretycznej, analiza materiałów wykładów, wskazanej literatury, przygotowywanych na ćwiczeniach materiałów do projektu – uzupełnienie, wizualizacja danych, wnioski, podsumowanie całości badań do projektu egzaminacyjnego). Część pierwsza egzaminu - projekt egzaminacyjny: przygotowanie projektu ściśle wg podanego kwestionariusza zadań. Część druga egzaminu - test: przygotowanie się do testu teoretycznego.

Ćwiczenia: 28 h (3ECTS)

Praca własna studenta w zakresie ćwiczeń:

- Praca bieżącą: 28h (analiza wskazywanych do przygotowania materiałów, statystyk, oficjalnych stron poszczególnych przedsiębiorstw, form realizowanej przez przedsiębiorstwo działalności, wszystkich aspektów zarządzania (w tym m.in. promocji, dystrybucji, prezentacji oferty produktów i usług), jak również takich form zarządzania międzynarodowego jak fuzje i przejęcia, internacjonalizacja, koncepcje budowania konkurencyjności; przygotowywanie materiałów na kolejne ćwiczenia – we wskazanej formie (tabel, wykresów, opisów, prezentacji); przygotowania do pracy w grupie, w tym dyskusji tematycznych; systematyczne studiowanie treści wykładów w celu aktywnego udziału w zajęciach;

- Przygotowanie do zaliczenia: 28h (przygotowanie całości projektu – zebranie zgromadzonego z toku semestru materiału)


Podsumowanie

Nakład pracy studenta: 6 ECTS = 168 h

28 h wykład

28 h ćwiczenia

112 h praca bieżąca i przygotowanie do egzaminu/zaliczenia:

- przygotowanie projektu zaliczeniowego/egzaminacyjnego, prezentacji wyników

- bieżące prace domowe, nauka bieżąca do zajęć,

- zbieranie materiałów do projektów.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:


1) Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i innych materiałów wizualizacyjnych, analiza case studies.

Przygotowanie do wykorzystania podawanych treści teoretycznych do analiz różnych zjawisk, zachowań, oceny modeli funkcjonowania (konkretnych podmiotów - case studies).

Interaktywny wykład z elementami multimedialnymi.


3) Ćwiczenia: studia przypadków, analiza informacji i danych, praca w grupach, metoda dyskusji, studia przypadków – porównania sektorowe, prawidłowości, różnice, wnioski

Ćwiczenia praktyczne – teoria prezentowana na wykładzie odnoszona do realiów biznesu międzynarodowego i sposobów realizacji zarządzania międzynarodowego przez realnie funkcjonujące podmioty. Etapy przygotowania projektu (case study - konkretna korporacja, porównania w grupach branżowych, do minimum dwóch innych korporacji).

Analiza konkretnych przypadków – zbieranie danych, analiza informacji i danych ilościowych, analiza oparta na różnych metodach, dyskusja, praca w grupach.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach.

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową z przedmiotu składają się dwa elementy:

- pisemny egzamin (75%)

- projekt typu studium przypadku - ćwiczenia (25%).

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ocena z egzaminu:

- egzamin pisemny

- w sesji egzaminacyjnej

- z zagadnień teoretycznych, które w toku semestru są omawiane na wykładzie z przykładami.

Obecność na wykładzie jest obowiązkowa


Wymagania dopuszczenia do egzaminu:

- wpisane w USOS zaliczenie ćwiczeń – max. do pierwszego dnia sesji

- terminowe załączenie na platformie Moodle (dla WYKŁADU) projektu przygotowanego na ćwiczeniach – max. do pierwszego dnia sesji

- spełnienie wymogu obecności na wykładach.


Wszystkie trzy elementy stanowią integralną podstawę dopuszczenia do egzaminu i muszą być zaliczone. Brak zaliczenia któregokolwiek elementu oznacza ocenę niedostateczną w I terminie egzaminu.


Zasady prawidłowego opracowania projektu - wymagają realizacji kolejnych etapów badania według ściśle określonych na początku semestru zasad, na podstawie podanego NA WYKŁADZIE szablonu dla kolejnych etapów analiz.


Projekt to kompleksowe badanie odnośnie do wskazanego na początku semestru, na ćwiczeniach, jednego przedsiębiorstwa (dla każdego Studenta innego).


Projekt jest przygotowywany w całości na ćwiczeniach pod kierunkiem Prowadzanych ćwiczenia, z wykorzystaniem teorii i zasad jej interpretacji przedstawianych na wykładzie.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Projekt sprawdza wiedzę oraz umiejętność interpretacji kolejnych treści teoretycznych (z materiałów wykładowych, literatury, materiałów wizualnych, szkoleniowych) a także umiejętności podawania konkretnych przykładów. Projekt sporządza student SAMODZIELNIE w oparciu materiały i badania, tabele etc. z pracy w grupie systematycznie omawiane na kolejnych ćwiczeniach. STUDENT/KA ma wykazać się wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami kompleksowej analizy JEDNEJ BADANEJ KORPORACJI z uwzględnieniem uwarunkowań szeroko badanego otoczenia międzynarodowego (sektor, badanie grupowe).


Test egzaminacyjny - pytania dotyczące kwestii teoretycznym omówionych na wykładzie. Treści stanowią bazę teoretyczną projektu jednocześnie prezentują szerszy kontekst teoretyczny związany z zarządzaniem międzynarodowym (wykraczają poza obszary wykorzystywane w projekcie).


.........................................................................................

Ocena z ćwiczeń - ZALICZENIE jest oceną, obejmującą aktywne uczestnictwo w zajęciach, w tym: oceny cząstkowe z kolokwium, aktywności, bieżącej pracy na kolejnych ćwiczeniach (dotrzymywanie terminów, przygotowywanie przykładów zastosowania dla treści teoretycznych/typologii w badanym przedsiębiorstwie, udział w dyskusjach i pracach w grupie, kreatywne podejście do prowadzonego badania, umiejętne argumentowanie własnego stanowiska i przedstawianych wniosków, umiejętność współpracy).


Ćwiczenia muszą być zaliczone:

- konieczny wpis w systemie USOS przed datą rozpoczęcia sesji egzaminacyjnej;

- brak takiego wpisu oznacza brak dopuszczenia studenta do złożenia projektu egzaminacyjnego - jest to równoznaczne z utratą I terminu egzaminu (ocena ndst w I terminie);

- brak zaliczenia ćwiczeń oznacza utratę II terminu egzaminu (ocena ndst w II terminie) - oznacza niezdany egzamin.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Weryfikacja efektów uczenia się obejmuje trzy elementy:


1. Efekty efektów uczenia się w zakresie wiedzy sprawdzane są sukcesywnie w toku ćwiczeń. Weryfikacja efektów uczenia się (z zakresu wiedzy) o charakterze ciągłym w toku semestru na zajęciach ćwiczeniowych (testy, quizy). Ostateczna weryfikacja i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się w toku sprawdzania znajomości treści teoretycznych w ostatecznym pisemnym projekcie egzaminacyjnym. Dodatkowo weryfikacja i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się - test obejmujący teorię z wykładu i ćwiczeń.


2. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności sprawdzane są poprzez ocenę aktywności na ćwiczeniach, bieżące przygotowanie do zajęć, realizację zleconych zadań wymagający wykorzystania konkretnych umiejętności (wykorzystanie raportów, wykonanie zestawień, wykresów, map, porównań, podawanie przykładów etc.). Podstawą weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności jest poprawne podawanie przykładów dla danego zagadnienia teoretycznego z wykorzystaniem materiałów badanej firmy i informacji o niej. Ostateczna wersyfikacja i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się z zakresu umiejętności to sprawdzenie poprawności wykonania konkretnych zadań w ostatecznym pisemnym projekcie egzaminacyjnym.


3. Efekty uczenia się w zakresie kompetencji i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się sprawdzane w toku oceny końcowej wersji przygotowanego projektu egzaminacyjnego:

– ocena merytoryczna (poprawność przytaczania definicji i odwołań do nich w komentarzach oraz wykorzystanie konkretnych umiejętności w celu prawidłowej realizacji zleconych w poszczególnych częściach projektu zadań);

– jakość komunikacji (w tym poprawność używanych pojęć, ich interpretacja, odniesienia do dyskusji i porównań z toku prac w grupach na ćwiczeniach);

– umiejętność całościowego postrzegania trwających relacji (komentarze, wnioski, przykłady, podsumowanie badania wg podanych zasad);

– umiejętność współpracy w grupie (wymiana informacji w grupie, porównywania z informacjami zgromadzonymi przez innych studentów, ich uzupełnianie, dyskusja, uzgadnianie wspólnych stanowisk, argumentowanie własnych stanowisk).


Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest zaliczenie wszystkich trzech elementów (obejmujących efekty uczenia się w zakresie: WIEDZA, UMIEJĘTNOŚCI, KOMPETENCJE), co oznacza osiągniecie założonych efektów uczenia się w zakresie niniejszego przedmiotu.


Szczegółowe treści kształcenia:

PODSTAWOWE TREŚCI KSZTAŁCENIA


Koncepcje zarządzania międzynarodowego – analiza retrospektywna

Strategiczna diagnoza organizacji – przykładowe metody

Strategie rozwoju przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym

Zarządzanie marketingowe – produkt, marka, promocja

Międzynarodowa konkurencyjność przedsiębiorstw

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Uszczegółowienie wybranych zagadnień wykładu:

1. Uwarunkowania zarządzania międzynarodowego – strategiczna diagnoza organizacji

Analiza PEST – diagnoza otoczenia

Analiza SWOT, VRIO – budowanie profilu konkurencyjnego

Analiza PARTS – sieci wartości, teoria gier

Analiza działań i procesów – koncepcja łańcucha wartości

Analiza grup strategicznych – przyczyny powstawania, dynamika zmian

Koncepcje macierzy: GE, ADL, H&S

Studia przypadków.


2. Strategie rozwoju przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym

Zarządzanie marketingowe – produkt, marka, promocja

Motywy i formy internacjonalizacji

Alianse strategiczne i inne formy współpracy na rynku międzynarodowym.

Systemy zarządzania służące zachowaniu elastyczności organizacji – model działania w chaosie, elastyczność celów, struktur i zasobów

Studia przypadków.


3. Konkurencyjność na rynku międzynarodowym

Konkurencyjność, przewaga konkurencyjna, potencjał konkurencyjny

Źródła przewagi konkurencyjnej – pięć warstw kapitału.

Modele zarządzania międzynarodowego – ewolucja struktur organizacyjnych.

Kultura organizacyjna, społeczna odpowiedzialność, etyka, zarządzanie zasobami ludzkimi, innowacyjność – kluczowe elementy współczesnego zarządzania międzynarodowego.

Studia przypadków.


Literatura:

Literatura podstawowa

K. Obłój, A. Wąsowska (2014), Zarządzanie międzynarodowe. Teoria i praktyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Ph. T. Kotler, K. L. Keller, M. Goodman, M. Brady, T. Hansen (2019), Marketing Management, 4th European Edition, Pearson.

R. Mead, T. G. Andrews (2011), Zarządzanie międzynarodowe, Oficyna Wolters Kluwers business, Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

R. Śliwiński (2020), Strategiczne zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym, Difin, Warszawa

B. Stępień, (2019) Zarządzanie międzynarodowe z perspektywy polskich przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

M. Rosińska-Bukowska, (2020) Global business networks. Concept – structure – competitiveness, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, http://dx.doi.org/10.18778/8220-046-1

K. Obłój (2007), Strategia organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

R. Lynch (2018), Strategic Management, Pearson.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Rosińska-Bukowska
Prowadzący grup: Magdalena Rosińska-Bukowska, Klaudia Zielińska-Lont
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Przedmiot (6 ECTS)

Formy zajęć: Wykład 2 (3 ECTS) + Ćwiczenia 1 (3 ECTS) = 6 ECTS


Nakład pracy własnej studenta 6 ECTS

Wykład 2 (3 ECTS) + Ćwiczenia 1 (3 ECTS) = 6 ECTS


Wykład 2 (3 ECTS) + Ćwiczenia 1 (3 ECTS) = 6 ECTS


Wykład: 28 h (3 ECTS)

Praca własna studenta w zakresie wykładu:

- Praca bieżącą: 0h

- Przygotowanie do egzaminu: 56 h (przygotowanie wiedzy/bazy teoretycznej, analiza materiałów wykładów, wskazanej literatury, przygotowywanych na ćwiczeniach materiałów do projektu – uzupełnienie, wizualizacja danych, wnioski, podsumowanie całości badań do projektu egzaminacyjnego). Część pierwsza egzaminu - projekt egzaminacyjny: przygotowanie projektu ściśle wg podanego kwestionariusza zadań. Część druga egzaminu - test: przygotowanie się do testu teoretycznego.

Ćwiczenia: 28 h (3ECTS)

Praca własna studenta w zakresie ćwiczeń:

- Praca bieżącą: 28h (analiza wskazywanych do przygotowania materiałów, statystyk, oficjalnych stron poszczególnych przedsiębiorstw, form realizowanej przez przedsiębiorstwo działalności, wszystkich aspektów zarządzania (w tym m.in. promocji, dystrybucji, prezentacji oferty produktów i usług), jak również takich form zarządzania międzynarodowego jak fuzje i przejęcia, internacjonalizacja, koncepcje budowania konkurencyjności; przygotowywanie materiałów na kolejne ćwiczenia – we wskazanej formie (tabel, wykresów, opisów, prezentacji); przygotowania do pracy w grupie, w tym dyskusji tematycznych; systematyczne studiowanie treści wykładów w celu aktywnego udziału w zajęciach;

- Przygotowanie do zaliczenia: 28h (przygotowanie całości projektu – zebranie zgromadzonego z toku semestru materiału)


Podsumowanie

Nakład pracy studenta: 6 ECTS = 168 h

28 h wykład

28 h ćwiczenia

112 h praca bieżąca i przygotowanie do egzaminu/zaliczenia:

- przygotowanie projektu zaliczeniowego/egzaminacyjnego, prezentacji wyników

- bieżące prace domowe, nauka bieżąca do zajęć,

- zbieranie materiałów do projektów.

...............................................................................

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Zajęcia mogą być prowadzone w formie stacjonarnej i zdalnej.

..............................................................................


Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:


1) Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i innych materiałów wizualizacyjnych, analiza case studies.

Przygotowanie do wykorzystania podawanych treści teoretycznych do analiz różnych zjawisk, zachowań, oceny modeli funkcjonowania (konkretnych podmiotów - case studies).

Interaktywny wykład z elementami multimedialnymi.


3) Ćwiczenia: studia przypadków, analiza informacji i danych, praca w grupach, metoda dyskusji, studia przypadków – porównania sektorowe, prawidłowości, różnice, wnioski

Ćwiczenia praktyczne – teoria prezentowana na wykładzie odnoszona do realiów biznesu międzynarodowego i sposobów realizacji zarządzania międzynarodowego przez realnie funkcjonujące podmioty. Etapy przygotowania projektu (case study - konkretna korporacja, porównania w grupach branżowych, do minimum dwóch innych korporacji).

Analiza konkretnych przypadków – zbieranie danych, analiza informacji i danych ilościowych, analiza oparta na różnych metodach, dyskusja, praca w grupach.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.




Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny:

- project/case study - dotyczące realizacji zasad zarządzania międzynarodowego przez konkretne przedsiębiorstwo międzynarodowe na tle tła sektora, w którym dana korporacja działa (z uwzględnieniem relacji z konkurentami, podmiotami współpracującymi, pracownikami, klientami, innymi interesariuszami);

- test egzaminacyjny - pytania dotyczące kwestii teoretycznym omówionych na wykładzie.


Projekt egzaminacyjny sprawdza wiedzę oraz umiejętność interpretacji kolejnych treści teoretycznych (z materiałów wykładowych, literatury, materiałów wizualnych, szkoleniowych) a także umiejętności podawania konkretnych przykładów (w oparciu o wzorce – systematycznie omawiane przykłady działań z zakresu zarządzania na kolejnych ćwiczeniach), z uwzględnieniem uwarunkowań szeroko badanego otoczenia międzynarodowego, międzykulturowego (umożliwia to udowodnienie kompetencji społecznych).


Test egzaminacyjny - pytania dotyczące kwestii teoretycznym omówionych na wykładzie. Możliwe zwolnienie z testu na podstawie wysokiej oceny projektu egzaminacyjnego (szczegółowe zasady podane na pierwszym wykładzie)


Na ocenę końcową z przedmiotu składają się oceny końcowe z wykładu (EGZAMIN) i ćwiczeń (ZALICZENIE)

................................

Ocena z przedmiotu EGZAMIN

Ocena za projekt egzaminacyjny według ściśle określonych zasad (podanego szablonu dla kolejnych etapów analiz)

Ocena za test z zagadnień teoretycznych (możliwość zwolnienia z testu na podstawie wysokiej oceny znajomości wiedzy teoretycznej w projektu).


Projekt egzaminacyjny należy sporządzić realizując kolejno wskazane elementy (tabele, wykresy) oraz analizując te elementy wg podanych wymogów. Wszystkie wymogi podane w kwestionariuszu - szablon projektu egzaminacyjnego udostępniony na platformie Moodle. Wykorzystanie szablonu jest OBLIGATORYJNE.


Ocena z ćwiczeń - ZALICZENIE jest oceną, obejmującą aktywne uczestnictwo w zajęciach, w tym: oceny cząstkowe z kolokwium, aktywności, bieżącej pracy na kolejnych ćwiczeniach (dotrzymywanie terminów, przygotowywanie przykładów zastosowania dla treści teoretycznych/typologii w badanym przedsiębiorstwie, udział w dyskusjach i pracach w grupie, kreatywne podejście do prowadzonego badania, umiejętne argumentowanie własnego stanowiska i przedstawianych wniosków, umiejętność współpracy).


Ćwiczenia muszą być zaliczone:

- konieczny wpis w systemie USOS na min. 2 dni przed datą wyznaczoną jako data złożenia projektów egzaminacyjnych;

- brak takiego wpisu oznacza brak dopuszczenia studenta do złożenia projektu egzaminacyjnego - jest to równoznaczne z utratą I terminu egzaminu (ocena ndst w I terminie);

- brak zaliczenia ćwiczeń - do końca sesji - oznacza utratę II terminu egzaminu (ocena ndst w II terminie) - oznacza niezdany egzamin.




Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Weryfikacja efektów uczenia się obejmuje trzy elementy:


1. Efekty efektów uczenia się w zakresie wiedzy sprawdzane są sukcesywnie w toku ćwiczeń. Weryfikacja efektów uczenia się (z zakresu wiedzy) o charakterze ciągłym w toku semestru na zajęciach ćwiczeniowych (testy, quizy). Ostateczna weryfikacja i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się w toku sprawdzania znajomości treści teoretycznych w ostatecznym pisemnym projekcie egzaminacyjnym. Dodatkowo weryfikacja i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się - test obejmujący teorię z wykładu i ćwiczeń.


2. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności sprawdzane są poprzez ocenę aktywności na ćwiczeniach, bieżące przygotowanie do zajęć, realizację zleconych zadań wymagający wykorzystania konkretnych umiejętności (wykorzystanie raportów, wykonanie zestawień, wykresów, map, porównań, podawanie przykładów etc.). Podstawą weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności jest poprawne podawanie przykładów dla danego zagadnienia teoretycznego z wykorzystaniem materiałów badanej firmy i informacji o niej. Ostateczna wersyfikacja i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się z zakresu umiejętności to sprawdzenie poprawności wykonania konkretnych zadań w ostatecznym pisemnym projekcie egzaminacyjnym.


3. Efekty uczenia się w zakresie kompetencji i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się sprawdzane w toku oceny końcowej wersji przygotowanego projektu egzaminacyjnego:

– ocena merytoryczna (poprawność przytaczania definicji i odwołań do nich w komentarzach oraz wykorzystanie konkretnych umiejętności w celu prawidłowej realizacji zleconych w poszczególnych częściach projektu zadań);

– jakość komunikacji (w tym poprawność używanych pojęć, ich interpretacja, odniesienia do dyskusji i porównań z toku prac w grupach na ćwiczeniach);

– umiejętność całościowego postrzegania trwających relacji (komentarze, wnioski, przykłady, podsumowanie badania wg podanych zasad);

– umiejętność współpracy w grupie (wymiana informacji w grupie, porównywania z informacjami zgromadzonymi przez innych studentów, ich uzupełnianie, dyskusja, uzgadnianie wspólnych stanowisk, argumentowanie własnych stanowisk).


Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest zaliczenie wszystkich trzech elementów (obejmujących efekty uczenia się w zakresie: WIEDZA, UMIEJĘTNOŚCI, KOMPETENCJE), co oznacza osiągniecie założonych efektów uczenia się w zakresie niniejszego przedmiotu.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Uwarunkowania zarządzania międzynarodowego – strategiczna diagnoza organizacji

Analiza PEST – diagnoza otoczenia

Analiza SWOT, VRIO – budowanie profilu konkurencyjnego

Analiza PARTS – sieci wartości, teoria gier

Analiza działań i procesów – koncepcja łańcucha wartości

Analiza grup strategicznych – przyczyny powstawania, dynamika zmian

Koncepcje macierzy: GE, ADL, H&S

Studia przypadków.


2. Strategie rozwoju przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym

Zarządzanie marketingowe – produkt, marka, promocja

Motywy i formy internacjonalizacji

Alianse strategiczne i inne formy współpracy na rynku międzynarodowym.

Systemy zarządzania służące zachowaniu elastyczności organizacji – model działania w chaosie, elastyczność celów, struktur i zasobów

Studia przypadków.


3. Konkurencyjność na rynku międzynarodowym

Konkurencyjność, przewaga konkurencyjna, potencjał konkurencyjny

Źródła przewagi konkurencyjnej – pięć warstw kapitału.

Modele zarządzania międzynarodowego – ewolucja struktur organizacyjnych.

Kultura organizacyjna, społeczna odpowiedzialność, etyka, zarządzanie zasobami ludzkimi, innowacyjność – kluczowe elementy współczesnego zarządzania międzynarodowego.

Studia przypadków.


Literatura:

Literatura podstawowa

1. M. Rosińska-Bukowska, Global business networks. Concept – structure – competitiveness, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020.http://dx.doi.org/10.18778/8220-046-1

2. K. Obłój, Strategia organizacji, PWE, Warszawa 2007

3. R. Lynch, Strategic Management, Pearson, 2018.

4. R. Mead, T. G. Andrews, Zarządzanie międzynarodowe, Oficyna Wolters Kluwers business, Warszawa 2011.

5. Ph. T. Kotler, K. L. Keller, M. Goodman, M. Brady, T. Hansen, Marketing Management, 4th European Edition, Pearson, 2019.

6. Ph. Kotler, M. Kotler, Przez marketing do wzrostu. 8 zwycięskich strategii, Domu Wydawniczego REBIS, Warszawa 2013.

Literatura uzupełniająca:

1 R. Śliwiński (red.), Strategiczne zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym, Difin, Warszawa 2020.

2 . J. S. Kardas, M. Wójcik-Augustyniak (red.), Zarządzanie w przedsiębiorstwie. Środowisko, procesy, systemy, zasoby, Difin, Warszawa 2017.

3. M. Rozkwitalska, Zarządzanie międzynarodowe, Difin, Warszawa 2007.

4. M. Rosińska-Bukowska, Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012.

5. S. Holensen, Global Marketing, 6th edition, Pearson, 2014.

6. C. K. Prahalad, M. S. Krishnan, The New Age of Innovation: Driving Co-created Value Through Global Networks, McGraw-Hill Professional, 2008.

7. T. Gruszecki, Współczesne teorie przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.

8. D.W. Baack, E.G. Harris, D.E. Baack, International Marketing, SAGE Publications Inc., 2013.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Rosińska-Bukowska
Prowadzący grup: Magdalena Rosińska-Bukowska, Klaudia Zielińska-Lont
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Przedmiot (6 ECTS)

Formy zajęć: Wykład 2 (3 ECTS) + Ćwiczenia 1 (3 ECTS) = 6 ECTS


Nakład pracy własnej studenta 6 ECTS

Wykład 2 (3 ECTS) + Ćwiczenia 1 (3 ECTS) = 6 ECTS


Wykład 2 (3 ECTS) + Ćwiczenia 1 (3 ECTS) = 6 ECTS


Wykład: 28 h (3 ECTS)

Praca własna studenta w zakresie wykładu:

- Praca bieżącą: 0h

- Przygotowanie do egzaminu: 56 h (przygotowanie wiedzy/bazy teoretycznej, analiza materiałów wykładów, wskazanej literatury, przygotowywanych na ćwiczeniach materiałów do projektu – uzupełnienie, wizualizacja danych, wnioski, podsumowanie całości badań do projektu egzaminacyjnego)


Ćwiczenia: 28 h (3ECTS)

Praca własna studenta w zakresie ćwiczeń:

- Praca bieżącą: 28h (analiza wskazywanych do przygotowania materiałów, statystyk, oficjalnych stron poszczególnych przedsiębiorstw, form realizowanej przez przedsiębiorstwo działalności, wszystkich aspektów zarządzania (w tym m.in. promocji, dystrybucji, prezentacji oferty produktów i usług), jak również takich form zarządzania międzynarodowego jak fuzje i przejęcia, internacjonalizacja, koncepcje budowania konkurencyjności; przygotowywanie materiałów na kolejne ćwiczenia – we wskazanej formie (tabel, wykresów, opisów, prezentacji); przygotowania do pracy w grupie, w tym dyskusji tematycznych; systematyczne studiowanie treści wykładów w celu aktywnego udziału w zajęciach;

- Przygotowanie do zaliczenia: 28h (przygotowanie całości projektu – zebranie zgromadzonego z toku semestru materiału)


Podsumowanie

Nakład pracy studenta: 6 ECTS = 168 h

28 h wykład

28 h ćwiczenia

112 h praca bieżąca i przygotowanie do egzaminu/zaliczenia:

- przygotowanie projektu zaliczeniowego/egzaminacyjnego, prezentacji wyników

- bieżące prace domowe, nauka bieżąca do zajęć,

- zbieranie materiałów do projektów.

...............................................................................

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Zajęcia mogą być prowadzone w formie stacjonarnej i zdalnej.

..............................................................................


Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:


1) Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i innych materiałów wizualizacyjnych, analiza case studies.

Przygotowanie do wykorzystania podawanych treści teoretycznych do analiz różnych zjawisk, zachowań, oceny modeli funkcjonowania (konkretnych podmiotów - case studies).

Interaktywny wykład z elementami multimedialnymi.


3) Ćwiczenia: studia przypadków, analiza informacji i danych, praca w grupach, metoda dyskusji, studia przypadków – porównania sektorowe, prawidłowości, różnice, wnioski

Ćwiczenia praktyczne – teoria prezentowana na wykładzie odnoszona do realiów biznesu międzynarodowego i sposobów realizacji zarządzania międzynarodowego przez realnie funkcjonujące podmioty. Etapy przygotowania projektu (case study - konkretna korporacja, porównania w grupach branżowych, do minimum dwóch innych korporacji).

Analiza konkretnych przypadków – zbieranie danych, analiza informacji i danych ilościowych, analiza oparta na różnych metodach, dyskusja, praca w grupach.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.




Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny:

- project/case study - dotyczące realizacji zasad zarządzania międzynarodowego przez konkretne przedsiębiorstwo międzynarodowe na tle tła sektora w którym dana korporacja działa (z uwzględnieniem relacji z konkurentami, podmiotami współpracującymi, pracownikami, klientami, innymi interesariuszami);

- test egzaminacyjny - pytania dotyczące kwestii teoretycznym omówionych na wykładzie.


Projekty egzaminacyjny sprawdza wiedzę oraz umiejętność interpretacji kolejnych treści teoretycznych (z materiałów wykładowych, literatury, materiałów wizualnych, szkoleniowych) a także umiejętności podawania konkretnych przykładów (w oparciu o wzorce – systematycznie omawiane przykłady działań z zakresu zarządzania na kolejnych ćwiczeniach), z uwzględnieniem uwarunkowań szeroko badanego otoczenia międzynarodowego, międzykulturowego (umożliwia to udowodnienie kompetencji społecznych).


Test egzaminacyjny - pytania dotyczące kwestii teoretycznym omówionych na wykładzie. Możliwe zwolnienie z testu na podstawie wysokiej oceny projektu egzaminacyjnego.


Na ocenę końcową z przedmiotu składają się oceny końcowe z wykładu i ćwiczeń w następujących proporcjach:

................................

Ocena z przedmiotu:


70% oceny końcowej = projekt egzaminacyjny według ściśle określonych zasad (podanego szablonu dla kolejnych etapów analiz) oraz test z zagadnień teoretyczny (możliwość zwolnienia z testu na podstawie wysokiej oceny znajomości wiedzy teoretycznej w projektu);


30% oceny końcowej = ocena z ćwiczeń, obejmująca aktywne uczestnictwo w zajęciach (w szczególności: dotrzymywanie terminów, przygotowywanie przykładów zastosowania dla treści teoretycznych/typologii w badanym przedsiębiorstwie, udział w dyskusjach i pracach w grupie, kreatywne podejście do prowadzonego badania, umiejętne argumentowanie własnego stanowiska i przedstawianych wniosków, umiejętność współpracy).


Ćwiczenia muszą być zaliczone, aby uzyskać możliwość złożenia projektu (podejścia do egzaminu - przesłania projektu).

Brak zaliczenia ćwiczeń oznacza niezdany egzamin.





Szczegółowe treści kształcenia:

1. Uwarunkowania zarządzania międzynarodowego – strategiczna diagnoza organizacji

Analiza PEST – diagnoza otoczenia

Analiza SWOT – budowanie profilu konkurencyjnego

Analiza PARTS – sieci wartości, teoria gier

Analiza działań i procesów – koncepcja łańcucha wartości

Analiza grup strategicznych – przyczyny powstawania, dynamika zmian

Studia przypadków.


2. Strategie rozwoju przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym

Zarządzanie marketingowe – produkt, marka, promocja

Motywy i formy internacjonalizacji

Alianse strategiczne i inne formy współpracy na rynku międzynarodowym.

Systemy zarządzania służące zachowaniu elastyczności organizacji – model działania w chaosie, elastyczność celów, struktur i zasobów

Studia przypadków.


3. Konkurencyjność na rynku międzynarodowym

Konkurencyjność, przewaga konkurencyjna, potencjał konkurencyjny

Źródła przewagi konkurencyjnej – pięć warstw kapitału.

Modele zarządzania międzynarodowego – ewolucja struktur organizacyjnych.

Kultura organizacyjna, społeczna odpowiedzialność, etyka, zarządzanie zasobami ludzkimi, innowacyjność – kluczowe elementy współczesnego zarządzania międzynarodowego.

Studia przypadków.


Literatura:

Literatura podstawowa

1. M. Rosińska-Bukowska, Global business networks. Concept – structure – competitiveness, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020.http://dx.doi.org/10.18778/8220-046-1

2. R. Lynch, Strategic Management, Pearson, 2018.

3. J. S. Kardas, M. Wójcik-Augustyniak (red.), Zarządzanie w przedsiębiorstwie. Środowisko, procesy, systemy, zasoby, Difin, Warszawa 2017.

4. R. Mead, T. G. Andrews, Zarządzanie międzynarodowe, Oficyna Wolters Kluwers business, Warszawa 2011.

5. Ph. T. Kotler, K. L. Keller, M. Goodman, M. Brady, T. Hansen, Marketing Management, 4th European Edition, Pearson, 2019.

6. Ph. Kotler, M. Kotler, Przez marketing do wzrostu. 8 zwycięskich strategii, Domu Wydawniczego REBIS, Warszawa 2013.

Literatura uzupełniająca:

1 R. Śliwiński (red.), Strategiczne zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym, Difin, Warszawa 2020.

2. M. Rozkwitalska, Zarządzanie międzynarodowe, Difin, Warszawa 2007.

3. M. Rosińska-Bukowska, Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012.

4. D.W. Baack, E.G. Harris, D.E. Baack, International Marketing, SAGE Publications Inc., 2013.

5. S. Holensen, Global Marketing, 6th edition, Pearson, 2014.

6. C. K. Prahalad, M. S. Krishnan, The New Age of Innovation: Driving Co-created Value Through Global Networks, McGraw-Hill Professional, 2008.

7. T. Gruszecki, Współczesne teorie przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Rosińska-Bukowska
Prowadzący grup: Magdalena Rosińska-Bukowska, Klaudia Zielińska-Lont
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Nakład pracy studenta: 6 ECTS = 180h

30 h wykład

30 h ćwiczenia

60 h przygotowanie projektu zaliczeniowego, prezentacji

30 h bieżące prace domowe, nauka bieżąca do zajęć,

30 h zbieranie materiałów do projektów.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Wersyfikacja efektów uczenia się

Egzamin pisemny - case study - dotyczące realizacji zasad zarządzania międzynarodowego przez konkretne przedsiębiorstwo międzynarodowe na tle tła sektora w którym dana korporacja działa (z uwzględnieniem relacji z konkurentami, podmiotami współpracującymi, pracownikami, klientami, innymi interesariuszami).


Egzamin sprawdza wiedzę oraz umiejętność interpretacji kolejnych treści teoretycznych (z materiałów wykładowych, literatury, materiałów wizualnych, szkoleniowych) a także umiejętności podawania konkretnych przykładów (w oparciu o wzorce – systematycznie omawiane przykłady działań z zakresu zarządzania na kolejnych ćwiczeniach), z uwzględnieniem uwarunkowań szeroko badanego otoczenia międzynarodowego, międzykulturowego (umożliwia to udowodnienie kompetencji społecznych).


//////////////////////////

Zajęcia mogą być prowadzone w formie stacjonarnej i zdalnej.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.



Metody dydaktyczne:

Interaktywny wykład z elementami multimedialnymi.


Ćwiczenia – przygotowanie projektu (case study).

Analiza konkretnych przypadków – zbieranie danych, analiza informacji i danych, analiza oparta na różnych metodach, dyskusja, praca w grupach.


Zajęcia mogą być prowadzone w formie stacjonarnej i zdalnej.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Sposoby i kryteria oceniania:

Weryfikacja efektów uczenia się obejmuje trzy elementy:

1. Efekty z zakresu wiedzy - znajomość pojęć i koncepcji, wykorzystanie treści teoretycznych do analizy przypadku (badanego przedsiębiorstwa międzynarodowego/korporacji).

2. Efekty z zakresu umiejętności kształtowane na zajęciach laboratoryjnych - aktywność na konwersatoriach, przygotowanie do zajęć, prezentacja i interpretacja wyników przygotowywanego projektu (kolejne etapy). Sprawdzane ostatecznie w projekcie egzaminacyjnym.

3. Efekty z zakresu kompetencje sprawdzane w przygotowywanym projekcie egzaminacyjnym (case study dla wybranego podmiotu/firmy na tle sektora (podmioty/przedsiębiorstwa międzynarodowe. Ocena wartości merytorycznej, wykorzystania treści teoretycznych wykładu w opracowanym projekcie końcowym, jakości komunikacji – np. sporządzania zestawień, tabel z komentarzami, zdolności krytycznej oceny wyników badań (komentarze i wnioski) i całościowej interpretacji złożonych zagadnień (podsumowanie).

Ostateczna ocena przedmiotu: projekt obejmujący teorię (wykład), umiejętności i kompetencje, kreowane w toku tak wykładu jak i ćwiczeń. W projekcie egzaminacyjnym należy wykorzystać umiejętnie teorię (wiedza), materiały z zajęć projektowych realizowanych w zespołach-branżowych w grupach ćwiczeniowych.


Na ocenę końcową z przedmiotu składają się oceny końcowe z wykładu i ćwiczeń w następujących proporcjach:

- 70% oceny końcowej: pisemny indywidualny projekt egzaminacyjny prezentujący zasady realizacji koncepcji zarządzania międzynarodowego przez konkretne przedsiębiorstwo międzynarodowe, na podstawie kolejnych jasno sprecyzowanych wymogów – kolejnych elementów badania metod zarządzania danego przedsiębiorstwa/korporacji;

- 30% oceny końcowej: ocena z ćwiczeń, która obejmuje: ocena bieżącej pracy nad projektem, przygotowywanie przykładów do treści teoretycznych (omawianych w toku wykładu) dla konkretnego przedsiębiorstwa na kolejne ćwiczenia - studia przypadków i porównania sektorowe, praca w grupach, obecność, aktywność.



Szczegółowe treści kształcenia:

1. Uwarunkowania zarządzania międzynarodowego – strategiczna diagnoza organizacji

Analiza PEST – diagnoza otoczenia

Analiza SWOT – budowanie profilu konkurencyjnego

Analiza PARTS – sieci wartości, teoria gier

Analiza działań i procesów – koncepcja łańcucha wartości

Analiza grup strategicznych – przyczyny powstawania, dynamika zmian

Studia przypadków.


2. Strategie rozwoju przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym

Zarządzanie marketingowe – produkt, marka, promocja

Motywy i formy internacjonalizacji

Alianse strategiczne i inne formy współpracy na rynku międzynarodowym.

Systemy zarządzania służące zachowaniu elastyczności organizacji – model działania w chaosie, elastyczność celów, struktur i zasobów

Studia przypadków.


3. Konkurencyjność na rynku międzynarodowym

Konkurencyjność, przewaga konkurencyjna, potencjał konkurencyjny

Źródła przewagi konkurencyjnej – pięć warstw kapitału.

Modele zarządzania międzynarodowego – ewolucja struktur organizacyjnych.

Kultura organizacyjna, społeczna odpowiedzialność, etyka, zarządzanie zasobami ludzkimi, innowacyjność – kluczowe elementy współczesnego zarządzania międzynarodowego.

Studia przypadków.


Literatura:

Literatura podstawowa

 M. Rosińska-Bukowska, Global business networks. Concept – structure – competitiveness, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020.

 R. Lynch, Strategic Management, Pearson, 2018.

 J. S. Kardas, M. Wójcik-Augustyniak (red.), Zarządzanie w przedsiębiorstwie. Środowisko, procesy, systemy, zasoby, Difin, Warszawa 2017.

 R. Mead, T. G. Andrews, Zarządzanie międzynarodowe, Oficyna Wolters Kluwers business, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca:

 R. Śliwiński (red.), Strategiczne zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym, Difin, Warszawa 2020.

 M. Rozkwitalska, Zarządzanie międzynarodowe, Difin, Warszawa 2007.

 M. Rosińska-Bukowska, Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012.

 D.W. Baack, E.G. Harris, D.E. Baack, International Marketing, SAGE Publications Inc., 2013.

 S. Holensen, Global Marketing, 6th edition, Pearson, 2014.

 C. K. Prahalad, M. S. Krishnan, The New Age of Innovation: Driving Co-created Value Through Global Networks, McGraw-Hill Professional, 2008.

 T. Gruszecki, Współczesne teorie przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6