UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura organizacyjna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-BMCI4C
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura organizacyjna
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy: FINANSE I BIZNES MIĘDZYNARODOWY II ST. 4 SEM.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

FBM

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

2

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Znajomość zasad zarządzania organizacjami.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zdobycie przez studentów wiedzy z zakresu socjologii organizacji i pracy tj. dotyczącej kultury organizacyjnej. Przedmiot zapoznaje studentów z pojęciem kultury organizacyjnej, wskazując na jej różnorodność, funkcje, typy, elementy oraz wymiary. Ukazuje funkcjonowanie człowieka w świecie współczesnych organizacji.

Efekty uczenia się:

EFEKTY UCZENIA SIĘ:

WIEDZA:

W wyniku przeprowadzonych zajęć Student powinien:

- być w stanie zdefiniować pojęcie kultury organizacyjnej. Wymienić i omówić jej elementy, funkcje, poziomy i profile. Powinien posiadać wiedzę na temat głównych kierunków badań kultury organizacyjnej. 06FBM_2A_W06

- potrafić objaśnić mechanizmy funkcjonowania człowieka w organizacji. Dysponuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzą o relacjach między instytucjami w kontekście lokalnym, krajowym i międzynarodowym . 06FBM_2A_W03

- wiedzieć w jaki sposób wiedza dotycząca kultury organizacyjnej jest użyteczna we współczesny świecie społecznym. 06FBM_2A_W15

- posiada pogłębioną wiedzę na temat zasad tworzenia i rozwoju kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa lub instytucji. 06FBM_2A_W08

UMIEJĘTNOŚCI:

W wyniku przeprowadzonych wykładów oraz ćwiczeń Student powinien:

- umieć samodzielnie analizować i interpretować elementy i typy kultur organizacyjnych używając przy tym języka z zakresu socjologii organizacji i zarządzania. 06FBM_2A_U10

- potrafić zidentyfikować i opisać kulturę organizacyjną wybranego przedsiębiorstwa wskazując przy tym na jej elementy i typy 06FBM_2A_U01; 06FBM_2A_U03; 06FBM_2A_U05,

posiadać umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk społecznych zachodzących w organizacji. Powinien rozumieć różnorodność czynników kształtujących zachowanie się człowieka w organizacji. 06FBM_2A_U05, 06FBM_2A_U10,

- wykorzystać wiedzę z zakresu kultury organizacyjnej w aplikacyjnych jej zastosowaniach. 06FBM_2A_U11, 06FBM_2A_U06.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

W wyniku przeprowadzonych zajęć Student powinien:

- umieć uczestniczyć w przygotowywaniu grupowych projektów dotyczących analizy kultury organizacyjnej wybranej organizacji lub instytucji. 06FBM_2A_K02, 06FBM_2A_K03, 06FBM_2A_K05,

- mieć świadomość własnych kompetencji w zakresie kreowania kultury organizacyjnej i potrzeby jej ciągłego doskonalenia dla dalszego rozwijania umiejętności funkcjonowania w organizacji. 06FBM_2A_K01; 06FBM_2A_K06; 06FBM_2A_K07,

- współpracować w grupie wytyczając ambitne cele i wybierając etyczne sposoby ich realizacji. 06FBM_2A_K02; 06FBM_2A_K03; 06FBM_2A_K04; 06FBM_2A_K05.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-16 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Matuszewska-Pierzynka
Prowadzący grup: Agnieszka Matuszewska-Pierzynka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Forma zajęć: wykład 1 + ćwiczenia 1


Wykład: 14h

Praca własna studenta w ramach wykładów:

a) praca bieżąca: 7h (opracowanie wskazanych zagadnień)

b) przygotowanie do zaliczenia: 7h (studiowanie treści wykładów i opracowanych samodzielnie treści)


Ćwiczenia: 28h

Praca własna studenta w ramach ćwiczeń:

a) praca bieżąca: 28h

b) przygotowanie do zaliczenia:28h (przygotowanie do studiów przypadków)


Liczba punktów ECTS: 1 (wykład) + 3 (ćwiczenia) = 4 punkty


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Interaktywny wykład z elementami multimedialnymi.


Ćwiczenia – analiza konkretnych przypadków, analiza informacji i danych zebranych rożnymi sposobami, analiza oparta na różnych metodach, dyskusja, praca w grupach.



Sposoby i kryteria oceniania:

Ćwiczenia: zaliczenie na podstawie aktywności na zajęciach min. 6 pkt. (warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest wymagana liczba obecności na zajęciach - dozwolone są 2 nieobecności).

Aktywność na zajęciach, czyli udział w dyskusjach nad analizą wybranych przez prowadzącego zagadnień, których problematyka jest powiązana ściśle z tematami wykładów (case studies).


Wykład: test pisemny - test typu prawda/fałsz: 20 zdań (warunkiem przystąpienia do egzaminu pisemnego jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń).

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest zdobycie co najmniej 50% sumy punktów oceniających stopień osiągnięcia efektów uczenia się.

Punktacja:

<50% - 60%> sumy punktów oceniających stopień osiągnięcia efektów uczenia się - 3

(60% - 70%> - 3+

(70% - 80%> - 4

(80% - 90%> - 4+

(90% - 100%> - 5


Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną ocen z wykładu i ćwiczeń (wagi: 50/50).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Ćwiczenia:

Aktywność w trakcie zajęć, tj. dyskusja nad zebranymi informacjami i analizowanymi przypadkami - umiejętność praktycznego wykorzystania konkretnej wiedzy, a także umiejętność ciągłego uczenia się (znajomość najnowszych trendów w zakresie kształtowania kultury organizacyjnej), formułowania własnych opinii i pracy w grupie.


Wykład:

Ocena prawidłowości wskazania zdań prawdziwych i fałszywych (zaliczenie pisemne) - sprawdzenie posiadania konkretnej wiedzy i umiejętności jej praktycznego zastosowania oraz znajomości najnowszych trendów w w zakresie kształtowania kultury organizacyjnej (potrzeba ciągłego uczenia się).


Treści kształcenia:

1. Kultura w organizacji - źródła pochodzenia, koncepcje i orientacje

2. Funkcje i przejawy kultury w organizacji

3. Profile kultur i sposoby ich klasyfikowania

4. Kultura organizacji a jej misja i wizja

5. Kultura organizacji a jej efektywność

6. Lider jako kreator kultury organizacyjnej

7. Rola i znaczenie zrównoważonego rozwoju w kształtowaniu kultury organizacji

8. Identyfikacja kultur na przykładach wybranych przedsiębiorstw


Literatura:

Podstawowa:

1. Jemielniak D., A., Koźmiński A.K., Latuse-Jurczak D., (2014), Zasady zarządzania, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.

2. Zbiegień-Maciąg L., (2002), Kultura w organizacji. Identyfikacja kultur znanych firm, PWN, Warszawa

3. Hofstede G. (2000), Kultury i organizacje, PWE, Warszawa.

4. Hampden-Turner C., Trompenaars A., (1998), Siedem kultur kapitalizmu, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.

Uzupełniająca:

1. Pawłowska B., (2011), Network marketing. Kulturowe i osobowościowe wyznaczniki uczestnictwa w Amway, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

2. Pawłowska B., (2004), Typy kultury organizacyjnej na przykładzie firmy marketingu bezpośredniego, Humanizacja pracy, 6(222).

3. Pawłowska B., (2002), Wartości i normy jako elementy kultury organizacyjnej na przykładzie firmy Amway Corporation, [w:] Przegląd socjologiczny, tom LI/2.

4. Hatch M.J., (2002), Teoria organizacji, PWN, Warszawa.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Matuszewska-Pierzynka
Prowadzący grup: Agnieszka Matuszewska-Pierzynka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Forma zajęć: wykład 1 + ćwiczenia 2


Wykład: 14h

Praca własna studenta w ramach wykładów:

a) praca bieżąca: 0h

b) przygotowanie do zaliczenia: 14h (opracowanie wskazanych zagadnień)

Ćwiczenia: 14h

Praca własna studenta w ramach ćwiczeń:

a) praca bieżąca: 28h (studiowanie treści wykladów)

b) przygotowanie do zaliczenia:14h (przygotowanie do studiów przypadków)


Liczba punktów ECTS: 1 (wykład) + 2 (ćwiczenia) = 3 punkty


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Interaktywny wykład z elementami multimedialnymi.


Ćwiczenia – analiza konkretnych przypadków, analiza informacji i danych, analiza oparta na różnych metodach, dyskusja, praca w grupach.



Sposoby i kryteria oceniania:

Ćwiczenia: zaliczenie na podstawie aktywności na zajęciach (warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest wymagana liczba obecności na zajęciach - dozwolona jest 1 nieobecność).

Aktywność na zajęciach, czyli udział w dyskusjach nad analizą wybranych przez prowadzącego zagadnień, których problematyka jest powiązana ściśle z tematami wykładów (case studies).


Wykład: test pisemny - test typu prawda/fałsz: 20 zdań (warunkiem przystąpienia do egzaminu pisemnego jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń).

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest zdobycie co najmniej 50% sumy punktów oceniających stopień osiągnięcia efektów uczenia się.

Punktacja:

<50% - 60%> sumy punktów oceniających stopień osiągnięcia efektów uczenia się - 3

(60% - 70%> - 3+

(70% - 80%> - 4

(80% - 90%> - 4+

(90% - 100%> - 5


Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną ocen z wykładu i ćwiczeń (wagi: 50/50).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Ćwiczenia:

Aktywność w trakcie zajęć, tj. dyskusja nad analizowanymi przypadkami - umiejętność praktycznego wykorzystania konkretnej wiedzy, a także umiejętność ciągłego uczenia się (znajomość najnowszych trendów w zakresie kształtowania kultury organizacyjnej), formułowania własnych opinii i pracy w grupie.


Ocena prawidłowości wskazania zdań prawdziwych i fałszywych (zaliczenie pisemne) - sprawdzenie posiadania konkretnej wiedzy i umiejętności jej praktycznego zastosowania oraz znajomości najnowszych trendów w w zakresie kształtowania kultury organizacyjnej (potrzeba ciągłego uczenia się).


Treści kształcenia:

1. Kultura w organizacji - źródła pochodzenia, koncepcje i orientacje

2. Funkcje i przejawy kultury w organizacji

3. Profile kultur i sposoby ich klasyfikowania

4. Kultura organizacji a jej misja i wizja

5. Kultura organizacji a jej efektywność

6. Rola i znaczenie zrównoważonego rozwoju w kształtowaniu kultury organizacji

7. Identyfikacja kultur na przykładach wybranych przedsiębiorstw


Literatura:

Podstawowa:

1. Jemielniak D., A., Koźmiński A.K., Latuse-Jurczak D., (2014), Zasady zarządzania, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.

2. Zbiegień-Maciąg L., (2002), Kultura w organizacji. Identyfikacja kultur znanych firm, PWN, Warszawa

3. Hofstede G. (2000), Kultury i organizacje, PWE, Warszawa.

4. Hampden-Turner C., Trompenaars A., (1998), Siedem kultur kapitalizmu, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.

Uzupełniająca:

1. Pawłowska B., (2011), Network marketing. Kulturowe i osobowościowe wyznaczniki uczestnictwa w Amway, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

2. Pawłowska B., (2004), Typy kultury organizacyjnej na przykładzie firmy marketingu bezpośredniego, Humanizacja pracy, 6(222).

3. Pawłowska B., (2002), Wartości i normy jako elementy kultury organizacyjnej na przykładzie firmy Amway Corporation, [w:] Przegląd socjologiczny, tom LI/2.

4. Hatch M.J., (2002), Teoria organizacji, PWN, Warszawa.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Pawłowska
Prowadzący grup: Anna Kubczak, Beata Pawłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Forma zajęć:

1) Wykład 1 - 14h

Praca własna studenta w ramach wykładu, tj. przygotowanie do zaliczenia 14 h,

2) Ćwiczenia 2 - 14h

Praca własna studenta w ramach ćwiczeń:

a) praca bieżąca: 28h (prace nad poszczególnymi etapami projektu)

b) przygotowanie do zaliczenia: 14h (prace nad końcową prezentacją multimedialną projektu)


Liczba punktów ECTS: 3 punkty


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z

osobą prowadzącą zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład: wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy, wykład konwersatoryjny


Ćwiczenia: wykład konwersatoryjny, casy, dyskusja



Sposoby i kryteria oceniania:

aktywność podczas zajęć, obecność, grupowy projekt zaliczeniowy, wykonanie praktycznych zadań na bazie zagadnień realizowanych podczas zajęć


Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny z ćwiczeń jest wymagana liczba obecności na zajęciach – dozwolone są 2 nieobecności.


Ocena końcowa: 30% wykład, 70% projekt kończący ćwiczenia

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

ocena projektu grupowego



Treści kształcenia:

Omówienie programu, ustalenie kryteriów oraz podanie i omówienie literatury.

Przywództwo w organizacji.

Kulturowa perspektywa w badaniach organizacji

Metody badań kultury organizacyjnej

Narodowy i ponadnarodowy wymiar kultury organizacyjnej

Definicja, elementy i funkcje kultury organizacyjnej.

Misja, wizja i historia firmy jako elementy kultury organizacyjnej.

Normy wartości, podstawowe założenia

Artefakty fizyczne.

Artefakty behawioralne i lingwistyczne.

Profile i typy kultur organizacyjnych.

Emocje w pracy

Przykłady badań nad kulturą organizacji – diagnoza wybranych przedsiębiorstw i organizacji

Prezentacje prac grupowych dotyczących analizy kultury organizacyjnej wybranej organizacji lub instytucji.

Literatura:

Podstawowa:

Pawłowska B., (2011), Network marketing. Kulturowe i osobowościowe wyznaczniki uczestnictwa w Amway, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Roz. 1. str. 27-47; Roz. 6. str. 167-206.

Zbiegień-Maciąg, 2002, Kultura w organizacji. Identyfikacja kultur znanych firm, PWN, Warszawa, Roz. 3 i 4.

Hampden-Turner Charles, Trompenaars Alfons (1998) Siedem kultur kapitalizmu, Dom Wydawniczy ABC.

Konecki K. (1994), Kultura organizacyjna japońskich przedsiębiorstw przemysłowych. Studium socjologiczne, Wyd. UŁ, Łódź.

Uzupełniająca:

Pawłowska B., Typy kultury organizacyjnej na przykładzie firmy marketingu bezpośredniego w: Humanizacja pracy 6 (222), 2004 (XXXVII), Szkoła Wyższa im. Pawła Włodkowica w Płocku, Płock.

Pawłowska B., (2002), Wartości i normy jako elementy kultury organizacyjnej na przykładzie firmy Amway Corporation, w: Przegląd socjologiczny, tom LI/2, 2002, Łódzkie towarzystwo naukowe, Łódź.

Hatch M.J., 2002, Teoria organizacji, PWN, Warszawa – Roz. 7.

Hofstede G. (2000), Kultury i organizacje, PWE, Warszawa.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Waldemar Dymarczyk
Prowadzący grup: Waldemar Dymarczyk, Anna Kubczak, Beata Pawłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Chomczyński
Prowadzący grup: Piotr Chomczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4