UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Globalne sieci biznesowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-BMEA2C
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Globalne sieci biznesowe
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy: FINANSE I BIZNES MIĘDZYNARODOWY II ST. 2 SEM. - SP. Biznes Międzynarodowy
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

FBM

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

2

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Zarządzanie międzynarodowe - podstawy

Marketing międzynarodowy - instrumenty, zasady realizacji działań

Gospodarka międzynarodowa - podstawy wiedzy odnośnie do funkcjonowania korporacji transnarodowych, roli w gospodarce, struktury, zasad ekspansji.



Skrócony opis:

Treści kształcenia:

Koncepcja globalnej sieci biznesowej (GBN)

Warstwy kapitału GBN

Ocena konkurencyjności GBN

Przykłady GBNs w poszczególnych sektorach

--------

Analiza działalności korporacji transnarodowych jako orkiestratorów globalnych sieci biznesowych (GBNs). Badanie zasad powiązań przedsiębiorstw międzynarodowych i metod budowania GBNs– na wybranych przykładach korporacji transnarodowych. Uwarunkowania i źródła przewagi konkurencyjnej GBNs. Zasady i konsekwencje konsolidacji przedsiębiorstw – porównania, analiza wskaźników, koncepcji umiędzynarodowienia, filarów strategii rozwoju, warstw zgromadzonego kapitału, przyjętej koncepcji kreacji konkurencyjności.

CEL PRZEDMIOTU: zdobycie zaawansowanych umiejętności analizy metod zarządzania stosowanych przez podmioty działające na rynku międzynarodowym – na podstawie wybranych case studies. Zrozumienie złożoności międzynarodowego środowiska biznesowego i konieczności wieloaspektowego podejścia badawczego.

Efekty uczenia się:

1. Wiedza:

Zna parametry wykorzystywane do oceny pozycji rynkowej przedsiębiorstw

Rozpoznaje i charakteryzuje warstwy kapitału organizacji sieciowych

Wymienia i definiuje podstawowe atrybuty korporacji

Definiuje filary globalnej sieci biznesowej

Zna założenia modelu integracji biznesowej

Zna i definiuje elementy system konkurencyjności międzynarodowej

2. Umiejętności:

Analizuje modele integracji biznesowej wybranych sieci globalnych

Użytkuje rankingi i klasyfikacje międzynarodowe (UNCTAD, Fortune, Forbes, Financial Times) oraz raporty korporacji (Annual Report) w celu zaprezentowania potencjału sieci

Wykonuje zestawienia danych statystycznych – porządkuje dane, oblicza wskazane mierniki.

Posiada umiejętność współpracy w zespole.

3. Postawy/Kompetencje:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość złożoności powiązań biznesowych w globalnej przestrzeni.

Jest uwrażliwiony na konieczność kompleksowego postrzegania relacji w celu wyrażania rzetelnych ocen obserwowanych procesów.

Posiada zdolność analizy i interpretacji procesów zachodzących na międzynarodowych rynkach i ich współzależności – świadomość istnienia sieci zależności.

EFEKTY UCZENIA SIĘ dla przedmiotu – odpowiadające kierunkowym efektom uczenia się

Wiedza

06FBM_2A_W01

Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu nauk ekonomicznych w obszarze biznesu w środowisku międzynarodowym, zna miejsce i rolę biznesu międzynarodowego w systemie nauk społecznych oraz wie o powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi.

06FBM_2A_W02

Ma szeroką i uporządkowaną wiedzę o międzynarodowym rynku, instrumentach, instytucjach zaangażowanych w funkcjonowanie biznesu międzynarodowego.

06FBM_2A_W03

Dysponuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzą o relacjach między instytucjami biznesu międzynarodowego i rozumie relacje zachodzące pomiędzy nimi oraz implikacje w skali krajowej i międzynarodowej.

06FBM_2A_W09

Ma pogłębioną wiedzę na temat poszczególnych kategorii finansowych, zna i definiuje instrumenty finansowe, zna sposoby ich zastosowania w kształtowaniu struktury finansowania podmiotu gospodarczego, zwłaszcza zasad dotyczących finansowania złożonych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych).

06FBM_2A_W11

Ma wiedzę na temat genezy i ewolucji handlu międzynarodowego i jego roli w gospodarce oraz wie i rozumie uwarunkowania jego funkcjonowania dla biznesu międzynarodowego.

06FBM_2A_W13

Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą funkcjonowania podmiotów gospodarczych w otoczeniu międzynarodowym, zna zasady zawierania i realizacji transakcji handlowych na rynku międzynarodowym, w tym w ramach złożonych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych).

06FBM_2A_W15

Posiada wiedzę na temat zasad tworzenia i rozwoju form przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu biznesu międzynarodowego.

Umiejętności

06FBM_2A_U01

Potrafi dokonać wnikliwiej obserwacji i prawidłowej interpretacji procesów gospodarczych i zjawisk zachodzących w biznesie międzynarodowym oraz potrafi określić wzajemne relacje i zależności zachodzące między procesami i zjawiskami w biznesie międzynarodowym.

06FBM_2A_U05

W sprawny sposób posługuje się normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązywania określonych problemów w prowadzeniu biznesu w skali światowej, w tym szczególnie w ramach złożonych wielopoziomowych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych).

06FBM_2A_U10

Rozumie i analizuje relacje pomiędzy zjawiskami zachodzącymi w biznesie i na międzynarodowym rynku finansowym oraz wymianie międzynarodowej a pozostałymi zjawiskami społecznymi oraz potrafi dokonać oceny społecznych i gospodarczych skutków/efektów tych relacji stosując odpowiednie metody badawcze.

06FBM_2A_U12

Potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę oraz rozwijać swoje umiejętności z zakresu biznesu międzynarodowego (w tym szczególnie globalnych sieci biznesowych i korporacji transnarodowych), korzystając z różnych materiałów źródłowych i nowoczesnych technologii, a także umie przygotowywać wystąpienia ustne, w języku polskim i angielskim, dotyczące tematyki biznesu międzynarodowego, globalnych sieci biznesowych, korporacji transnarodowych.

Kompetencje

06FBM_2A_K02

Potrafi odpowiednio określić cele, priorytety i kluczowe elementy służące wykonaniu określonego zadania, konsekwentnie dąży do realizacji indywidualnych i zespołowych działań.

06FBM_2A_K03

Potrafi organizować pracę w grupie, przyjmując w niej rożne role, rozumie potrzebę słuchania innych i znaczenie dobrej komunikacji, jest otwarty na współpracę i budowę relacji, umiejętnie dąży do rozwiązywania pojawiających się konfliktów.

06FBM_2A_K04

Rozumie ideę odpowiedzialnej i etycznej pracy, identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne, w tym w szczególności rozumie i stosuje dobre praktyki, postępuje zgodnie z zasadami ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. Jest świadomy istotności działania w sposób profesjonalny, postępuje zgodnie z zasadami etyki. Potrafi przedstawić argumenty dotyczące podejmowanych decyzji w obszarze biznesu prowadzonego w środowisku międzynarodowym (znając specyfikę funkcjonowania globalnych sieci biznesowych i korporacji transnarodowych).

06FBM_2A_K05

Wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności dla utrzymania i rozwoju relacji społecznych. Potrafi zidentyfikować swoją rolę w przygotowaniu i realizacji projektów społecznych, potrafi przewidywać skutki środowiskowe swoich decyzji i działań.

06FBM_2A_K06

Potrafi samodzielnie wyszukiwać właściwe dane statystyczne i poszerzać wiedzę i umiejętności z zakresu biznesu, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny; dostrzega i wykorzystuje praktyczne aspekty wykorzystania posiadanej wiedzy.

06FBM_2A_K07

Rozumie potrzeby zmian i aktywnie poszukuje możliwości wprowadzania udoskonalania prowadzonych działań w celu maksymalizacji swojej efektywności, w tym w szczególności rozumie potrzebę stałego podnoszenia wiedzy i umiejętności.

Forma zajęć: Warsztat/Konwersatorium

Praca własna studenta w zakresie warsztatów/konwersatoriów:

- Praca bieżącą: analiza stron internetowych badanych podmiotów - korporacji tworzących badaną globalną sieć biznesową; wyszukiwanie wskazanych kategorii dokumentów, wykorzystywanie zestawień, rankingów, statystyk pozyskiwanie i interpretacja danych; praca w grupach, dyskusja

- Przygotowanie do zaliczenia: analiza zgromadzonych materiałów, wskazanej literatury, przygotowanie projektu podsumowującego całości badań, obserwacji, efektów dyskusji grupowych i własnych przemyśleń.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Rosińska-Bukowska
Prowadzący grup: Magdalena Rosińska-Bukowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

4 ECTS

WARSZTAT 3 (28 h)

Praca bieżącą: 56 h

Przygotowanie do zaliczenia: 28 h


Formy zajęć: WARSZTAT 3 (28 h) = 4 ECTS

Praca własna studenta:

- Praca bieżącą: 56h (analiza stron internetowych badanych podmiotów, wskazanych dokumentów, w tym rankingów, statystyk; praca w grupach, dyskusja

- Przygotowanie do zaliczenia: 28 h (analiza materiałów, wskazanej literatury, przygotowywanych na ćwiczeniach materiałów do projektu – uzupełnienie, wizualizacja danych, wnioski, podsumowanie całości badań do projektu)


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach.


Weryfikacja efektów uczenia się:

- WIEDZA: 06FBM_2A_W01, 06FBM_2A_W02, 06FBM_2A_W03, 06FBM_2A_W09, 06FBM_2A_W11, 06FBM_2A_W13, 06FBM_2A_W15

- UMIEJĘTNOŚCI: 06FBM_2A_U01, 06FBM_2A_U05, 06FBM_2A_U10, 06FBM_2A_U12.

- KOMPETENCJE: 06FBM_2A_K02, 06FBM_2A_K03, 06FBM_2A_K04, 06FBM_2A_K05, 06FBM_2A_K06, 06FBM_2A_K07


EFEKTY UCZENIA SIĘ dla przedmiotu – odpowiadające kierunkowym efektom uczenia się

Wiedza

06FBM_2A_W01

Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu nauk ekonomicznych w obszarze biznesu w środowisku międzynarodowym, zna miejsce i rolę biznesu międzynarodowego w systemie nauk społecznych oraz wie o powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi.

06FBM_2A_W02

Ma szeroką i uporządkowaną wiedzę o międzynarodowym rynku, instrumentach, instytucjach zaangażowanych w funkcjonowanie biznesu międzynarodowego.

06FBM_2A_W03

Dysponuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzą o relacjach między instytucjami biznesu międzynarodowego i rozumie relacje zachodzące pomiędzy nimi oraz implikacje w skali krajowej i międzynarodowej.

06FBM_2A_W09

Ma pogłębioną wiedzę na temat poszczególnych kategorii finansowych, zna i definiuje instrumenty finansowe, zna sposoby ich zastosowania w kształtowaniu struktury finansowania podmiotu gospodarczego, zwłaszcza zasad dotyczących finansowania złożonych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych).

06FBM_2A_W11

Ma wiedzę na temat genezy i ewolucji handlu międzynarodowego i jego roli w gospodarce oraz wie i rozumie uwarunkowania jego funkcjonowania dla biznesu międzynarodowego.

06FBM_2A_W13

Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą funkcjonowania podmiotów gospodarczych w otoczeniu międzynarodowym, zna zasady zawierania i realizacji transakcji handlowych na rynku międzynarodowym, w tym w ramach złożonych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych).

06FBM_2A_W15

Posiada wiedzę na temat zasad tworzenia i rozwoju form przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu biznesu międzynarodowego.


Umiejętności

06FBM_2A_U01

Potrafi dokonać wnikliwiej obserwacji i prawidłowej interpretacji procesów gospodarczych i zjawisk zachodzących w biznesie międzynarodowym oraz potrafi określić wzajemne relacje i zależności zachodzące między procesami i zjawiskami w biznesie międzynarodowym, w tym szczególnie w ramach złożonych wielopoziomowych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych).

06FBM_2A_U05

W sprawny sposób posługuje się normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązywania określonych problemów w prowadzeniu biznesu w skali światowej, w tym szczególnie w ramach złożonych wielopoziomowych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych).

06FBM_2A_U10

Rozumie i analizuje relacje pomiędzy zjawiskami zachodzącymi w biznesie i na międzynarodowym rynku finansowym oraz wymianie międzynarodowej a pozostałymi zjawiskami społecznymi oraz potrafi dokonać oceny społecznych i gospodarczych skutków/efektów tych relacji stosując odpowiednie metody badawcze.

06FBM_2A_U12

Potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę oraz rozwijać swoje umiejętności z zakresu biznesu międzynarodowego (w tym szczególnie globalnych sieci biznesowych i korporacji transnarodowych), korzystając z różnych materiałów źródłowych i nowoczesnych technologii, a także umie przygotowywać wystąpienia ustne, w języku polskim i angielskim, dotyczące tematyki biznesu międzynarodowego, globalnych sieci biznesowych, korporacji transnarodowych


Kompetencje

06FBM_2A_K02

Potrafi odpowiednio określić cele, priorytety i kluczowe elementy służące wykonaniu określonego zadania, konsekwentnie dąży do realizacji indywidualnych i zespołowych działań.

06FBM_2A_K03

Potrafi organizować pracę w grupie, przyjmując w niej rożne role, rozumie potrzebę słuchania innych i znaczenie dobrej komunikacji, jest otwarty na współpracę i budowę relacji, umiejętnie dąży do rozwiązywania pojawiających się konfliktów.

06FBM_2A_K04

Rozumie ideę odpowiedzialnej i etycznej pracy, identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne, w tym w szczególności rozumie i stosuje dobre praktyki, postępuje zgodnie z zasadami ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. Jest świadomy istotności działania w sposób profesjonalny, postępuje zgodnie z zasadami etyki. Potrafi przedstawić argumenty wobec decyzji w obszarze biznesu prowadzonych w środowisku międzynarodowym, gdyż dobrze zna specyfikę funkcjonowania i uwarunkowania działania globalnych sieci biznesowych i korporacji transnarodowych.

06FBM_2A_K05

Wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności dla utrzymania i rozwoju relacji społecznych. Potrafi zidentyfikować swoją rolę w przygotowaniu i realizacji projektów społecznych, potrafi przewidywać skutki środowiskowe swoich decyzji i działań.

06FBM_2A_K6

Potrafi samodzielnie wyszukiwać właściwe dane statystyczne i poszerzać wiedzę i umiejętności z zakresu biznesu, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny; dostrzega i wykorzystuje praktyczne aspekty wykorzystania posiadanej wiedzy.

06FBM_2A_K07

Rozumie potrzeby zmian i aktywnie poszukuje możliwości wprowadzania udoskonalania prowadzonych działań w celu maksymalizacji swojej efektywności, w tym w szczególności rozumie potrzebę stałego podnoszenia wiedzy i umiejętności.

Metody dydaktyczne:

Konwersatorium interaktywne z elementami badań jakościowych i ilościowych, analiz statystycznych, wizualizacji danych.


Wykorzystanie różnych metod analizy i interpretacji zgromadzonego materiału/danych.

Projekt – analiza konkretnych przypadków (zbioru korporacji danego sektora i ich powiązań międzynarodowych).

Badanie oparte na podstawach długookresowej konkurencyjności, koncepcjach zarządzania i modelach biznesowych konkretnych realnie działających na rynku międzynarodowym korporacji transnarodowych.


Analiza konkretnych przypadków GSB w sektorach motoryzacyjnym, elektronicznym, konsumpcyjnym – przygotowanie opracowań danych, gromadzenie i analiza informacji o powiązaniach i relacjach, analiza w oparciu o różnorodne metody, dyskusja, praca w grupach, przygotowanie pisemnej pracy podsumowującej - projekt końcowy.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach.



Sposoby i kryteria oceniania:

Projekt zaliczeniowy pisemny - case studies praca w grupach

- pisemny projekt ściśle wg podanego konspektu z wytycznymi - etapy, zasady, wymogi.

Aktywność w toku zajęć / warsztatów oraz wykazanie się znajomością podstaw teoretycznych wykonywanych analiz. Wymaga to obecności na zajęciach - obecność na warsztatach jest obligatoryjna.


Weryfikacja efektów uczenia się obejmuje trzy elementy:

1. Efekty z zakresu wiedzy sprawdzane (wykorzystanie treści teoretycznych do analizy przypadku).

2. Efekty z zakresu umiejętności sprawdzane na zajęciach laboratoryjnych – aktywność na konwersatoriach, przygotowanie do zajęć.

3. Efekty z zakresu kompetencje sprawdzane w przygotowywanym projekcie zaliczeniowym (studium przypadku GSB danej korporacji na tle międzynarodowym) – zdolności całościowego postrzegania zjawisk w otoczeniu globalnym (ocena wartości merytorycznej, wykorzystania treści teoretycznych, jakości komunikacji, sporządzania zestawień, tabel z komentarzami).


Ocena końcowa (dwa elementy):

50% - aktywność w toku warsztatów

sprawdzanie ciągłe wiedzy w toku dyskusji i ćwiczeń, pracy w grupach, sprawdzanie znajomości teorii (kolokwia w toku zajęć lub odpowiedzi ustne), umiejętności interpretacji, podawania przykładów, znajdowania przykładowych działań, ocena systematyczna postępów w toku kolejnych realizowanych zadań projektowych.

50% - projekt końcowy

pisemna wersja na bazie szczegółowych wytycznych przedstawianych w toku warsztatów


UWAGA: oba elementy muszą być zaliczone. Niezaliczenie jednego z nich powoduje brak zaliczenia całości.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

1. Efekty z zakresu wiedzy

wykorzystanie treści teoretycznych do analizy przypadku (zbioru korporacji danego sektora i ich powiązań międzynarodowych) - weryfikacja ciągła w toku warsztatów.


2. Efekty z zakresu umiejętności

sprawdzane na obowiązkowych zajęciach warsztatowych: aktywność, udział w pracach grupowych na warsztatach, bieżące przygotowanie do zajęć – weryfikacja ciągła w toku warsztatów.


3. Efekty z zakresu kompetencje

sprawdzane w pisemnym kompleksowym projekcie zaliczeniowym:

zdolności całościowego postrzegania zjawisk w otoczeniu globalnym

w ujęciu branżowym (na tle prac pozostałych grup osób) ocena wartości merytorycznej, wykorzystania treści teoretycznych, jakości komunikacji, sporządzania zestawień, tabel z komentarzami, WNIOSKÓW;

ocena projektu końcowego.

Szczegółowe treści kształcenia:

Koncepcja globalnej sieci biznesowej (GBN)

Atrybuty korporacji-orkiestratorów globalnych sieci biznesowych

Warstwy kapitału GBN

Ocena konkurencyjności GBN

Przykłady GBNs w poszczególnych sektorach

----------------------------------------------------------------------------


1. Koncepcja podejścia sieciowego

2. Koncepcja globalnej sieci biznesowej (GBN)

3. Atrybuty korporacji-orkiestratorów globalnych sieci biznesowych

4. System powiązań korporacji – ujęcie historyczne, przestrzenne (kontynentalne), globalne

5. Filary strategii korporacji-orkiestratorów GBNs

6. Warstwy kapitału GBN (organizacji o złożonych strukturach)

7. Model integracji biznesowej jako koncepcja ewolucji sieci biznesowej

8. System konkurencyjności międzynarodowej

9. Ocena konkurencyjności globalnych sieci biznesowych

10. Koncepcja zrównoważonego rozwoju sieci biznesowych


Literatura:

Podstawowa:

M. Rosińska-Bukowska, Global business networks. Concept – structure – competitiveness, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020, http://dx.doi.org/10.18778/8220-046-1 http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/handle/11089/32102.

J. W. Wiktor, Zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym integracja różnorodności, C. H. Beck, 2017

B. Barczak, Koncepcja oceny efektywności struktur sieciowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2016.

L. Gadde, H. Håkansson, Interaction in Networks, [w:] Handbook of Marketing SAGE Theory, eds. P. Maclaran, M. Saren, B. Stern, M. Tadajewski, Sage: London 2009.

Uzupełniająca:

1. Dahlin P., Fors J., Havila V., Thilenius P., Netquakes – Describing Effects of Ending Business Relationships on Business Networks. IMP 2005, Rotterdam 2005.

2. M. Rosińska-Bukowska, K. Zielińska-Lont, China’s economic growth – selected financial aspects, Publisher of the University of Lodz 2020,, http://dx.doi.org/10.18778/8220-096-6.

3. M. Rosińska-Bukowska, K. Zielińska-Lont, Asia’s global expansion: business and financial aspects, Publisher of the University of Lodz 2020,, http://dx.doi.org/10.18778/8142-990-0

4. N. Daszkiewicz, Konkurencyjność. Poziom makro, mezo i i mikro, PWN, Warszawa 2008.

5. A. Ujwary-Gil, N. R. Potoczek, Organizations in the face of growing competition in the market, Warsaw: Institute of Economics, Polish Academy of Sciences, 2019.

6. 1. M. Rosińska-Bukowska; Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego; Łódź 2012.

Inne:

1. World Investment Report UNCTAD; www.unctad.org

2. Fortune Global 500 Report, http://money.cnn.com

3. Forbes The Global 2000 Leading Companies. http://www.forbes.com

4. The Best Global Brands, Bloomberg/BusinessWeek

5. IFI's Top-50 Patent Assignees; http://www.ificlaims.com

6. Annual Reports – badanych podmiotów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Rosińska-Bukowska
Prowadzący grup: Magdalena Rosińska-Bukowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

4 ECTS

WARSZTAT 3 (28 h)

Praca bieżącą: 56 h

Przygotowanie do zaliczenia: 28 h


Formy zajęć: WARSZTAT 3 (28 h) = 4 ECTS

Praca własna studenta:

- Praca bieżącą: 56h (analiza stron internetowych badanych podmiotów, wskazanych dokumentów, w tym rankingów, statystyk; praca w grupach, dyskusja

- Przygotowanie do zaliczenia: 28 h (analiza materiałów, wskazanej literatury, przygotowywanych na ćwiczeniach materiałów do projektu – uzupełnienie, wizualizacja danych, wnioski, podsumowanie całości badań do projektu)


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach.


Weryfikacja efektów uczenia się:

- WIEDZA: 06FBM_2A_W01, 06FBM_2A_W02, 06FBM_2A_W03, 06FBM_2A_W09, 06FBM_2A_W11, 06FBM_2A_W13, 06FBM_2A_W15

- UMIEJĘTNOŚCI: 06FBM_2A_U01, 06FBM_2A_U05, 06FBM_2A_U10, 06FBM_2A_U12.

- KOMPETENCJE: 06FBM_2A_K02, 06FBM_2A_K03, 06FBM_2A_K04, 06FBM_2A_K05, 06FBM_2A_K06, 06FBM_2A_K07


EFEKTY UCZENIA SIĘ dla przedmiotu – odpowiadające kierunkowym efektom uczenia się

Wiedza

06FBM_2A_W01

Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu nauk ekonomicznych w obszarze biznesu w środowisku międzynarodowym, zna miejsce i rolę biznesu międzynarodowego w systemie nauk społecznych oraz wie o powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi.

06FBM_2A_W02

Ma szeroką i uporządkowaną wiedzę o międzynarodowym rynku, instrumentach, instytucjach zaangażowanych w funkcjonowanie biznesu międzynarodowego.

06FBM_2A_W03

Dysponuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzą o relacjach między instytucjami biznesu międzynarodowego i rozumie relacje zachodzące pomiędzy nimi oraz implikacje w skali krajowej i międzynarodowej.

06FBM_2A_W09

Ma pogłębioną wiedzę na temat poszczególnych kategorii finansowych, zna i definiuje instrumenty finansowe, zna sposoby ich zastosowania w kształtowaniu struktury finansowania podmiotu gospodarczego, zwłaszcza zasad dotyczących finansowania złożonych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych).

06FBM_2A_W11

Ma wiedzę na temat genezy i ewolucji handlu międzynarodowego i jego roli w gospodarce oraz wie i rozumie uwarunkowania jego funkcjonowania dla biznesu międzynarodowego.

06FBM_2A_W13

Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą funkcjonowania podmiotów gospodarczych w otoczeniu międzynarodowym, zna zasady zawierania i realizacji transakcji handlowych na rynku międzynarodowym, w tym w ramach złożonych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych).

06FBM_2A_W15

Posiada wiedzę na temat zasad tworzenia i rozwoju form przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu biznesu międzynarodowego.


Umiejętności

06FBM_2A_U01

Potrafi dokonać wnikliwiej obserwacji i prawidłowej interpretacji procesów gospodarczych i zjawisk zachodzących w biznesie międzynarodowym oraz potrafi określić wzajemne relacje i zależności zachodzące między procesami i zjawiskami w biznesie międzynarodowym, w tym szczególnie w ramach złożonych wielopoziomowych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych).

06FBM_2A_U05

W sprawny sposób posługuje się normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązywania określonych problemów w prowadzeniu biznesu w skali światowej, w tym szczególnie w ramach złożonych wielopoziomowych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych).

06FBM_2A_U10

Rozumie i analizuje relacje pomiędzy zjawiskami zachodzącymi w biznesie i na międzynarodowym rynku finansowym oraz wymianie międzynarodowej a pozostałymi zjawiskami społecznymi oraz potrafi dokonać oceny społecznych i gospodarczych skutków/efektów tych relacji stosując odpowiednie metody badawcze.

06FBM_2A_U12

Potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę oraz rozwijać swoje umiejętności z zakresu biznesu międzynarodowego (w tym szczególnie globalnych sieci biznesowych i korporacji transnarodowych), korzystając z różnych materiałów źródłowych i nowoczesnych technologii, a także umie przygotowywać wystąpienia ustne, w języku polskim i angielskim, dotyczące tematyki biznesu międzynarodowego, globalnych sieci biznesowych, korporacji transnarodowych


Kompetencje

06FBM_2A_K02

Potrafi odpowiednio określić cele, priorytety i kluczowe elementy służące wykonaniu określonego zadania, konsekwentnie dąży do realizacji indywidualnych i zespołowych działań.

06FBM_2A_K03

Potrafi organizować pracę w grupie, przyjmując w niej rożne role, rozumie potrzebę słuchania innych i znaczenie dobrej komunikacji, jest otwarty na współpracę i budowę relacji, umiejętnie dąży do rozwiązywania pojawiających się konfliktów.

06FBM_2A_K04

Rozumie ideę odpowiedzialnej i etycznej pracy, identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne, w tym w szczególności rozumie i stosuje dobre praktyki, postępuje zgodnie z zasadami ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. Jest świadomy istotności działania w sposób profesjonalny, postępuje zgodnie z zasadami etyki. Potrafi przedstawić argumenty wobec decyzji w obszarze biznesu prowadzonych w środowisku międzynarodowym, gdyż dobrze zna specyfikę funkcjonowania i uwarunkowania działania globalnych sieci biznesowych i korporacji transnarodowych.

06FBM_2A_K05

Wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności dla utrzymania i rozwoju relacji społecznych. Potrafi zidentyfikować swoją rolę w przygotowaniu i realizacji projektów społecznych, potrafi przewidywać skutki środowiskowe swoich decyzji i działań.

06FBM_2A_K6

Potrafi samodzielnie wyszukiwać właściwe dane statystyczne i poszerzać wiedzę i umiejętności z zakresu biznesu, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny; dostrzega i wykorzystuje praktyczne aspekty wykorzystania posiadanej wiedzy.

06FBM_2A_K07

Rozumie potrzeby zmian i aktywnie poszukuje możliwości wprowadzania udoskonalania prowadzonych działań w celu maksymalizacji swojej efektywności, w tym w szczególności rozumie potrzebę stałego podnoszenia wiedzy i umiejętności.

Metody dydaktyczne:

Konwersatorium interaktywne z elementami badań jakościowych i ilościowych, analiz statystycznych, wizualizacji danych.


Wykorzystanie różnych metod analizy i interpretacji zgromadzonego materiału/danych.

Projekt – analiza konkretnych przypadków (zbioru korporacji danego sektora i ich powiązań międzynarodowych).

Badanie oparte na podstawach długookresowej konkurencyjności, koncepcjach zarządzania i modelach biznesowych konkretnych realnie działających na rynku międzynarodowym korporacji transnarodowych.


Analiza konkretnych przypadków GSB w sektorach motoryzacyjnym, elektronicznym, konsumpcyjnym – przygotowanie opracowań danych, gromadzenie i analiza informacji o powiązaniach i relacjach, analiza w oparciu o różnorodne metody, dyskusja, praca w grupach, przygotowanie pisemnej pracy podsumowującej - projekt końcowy.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach.



Sposoby i kryteria oceniania:

Projekt zaliczeniowy pisemny - case studies praca w grupach

- pisemny projekt ściśle wg podanego konspektu z wytycznymi - etapy, zasady, wymogi.

Aktywność w toku zajęć / warsztatów oraz wykazanie się znajomością podstaw teoretycznych wykonywanych analiz.


Weryfikacja efektów uczenia się obejmuje trzy elementy:

1. Efekty z zakresu wiedzy sprawdzane (wykorzystanie treści teoretycznych do analizy przypadku).

2. Efekty z zakresu umiejętności sprawdzane na zajęciach laboratoryjnych – aktywność na konwersatoriach, przygotowanie do zajęć.

3. Efekty z zakresu kompetencje sprawdzane w przygotowywanym projekcie zaliczeniowym (studium przypadku GSB danej korporacji na tle międzynarodowym) – zdolności całościowego postrzegania zjawisk w otoczeniu globalnym (ocena wartości merytorycznej, wykorzystania treści teoretycznych, jakości komunikacji, sporządzania zestawień, tabel z komentarzami).


Ocena końcowa (dwa elementy):

50% - aktywność w toku warsztatów

sprawdzanie ciągłe wiedzy w toku dyskusji i ćwiczeń, pracy w grupach, sprawdzanie znajomości teorii (kolokwia w toku zajęć lub odpowiedzi ustne), umiejętności interpretacji, podawania przykładów, znajdowania przykładowych działań, ocena systematyczna postępów w toku kolejnych realizowanych zadań projektowych.

50% - projekt końcowy

pisemna wersja na bazie szczegółowych wytycznych przedstawianych w toku warsztatów


UWAGA: oba elementy muszą być zaliczone. Niezaliczenie jednego z nich powoduje brak zaliczenia całości.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

1. Efekty z zakresu wiedzy

wykorzystanie treści teoretycznych do analizy przypadku (zbioru korporacji danego sektora i ich powiązań międzynarodowych) - weryfikacja ciągła w toku warsztatów.


2. Efekty z zakresu umiejętności

sprawdzane na obowiązkowych zajęciach warsztatowych: aktywność, udział w pracach grupowych na warsztatach, bieżące przygotowanie do zajęć – weryfikacja ciągła w toku warsztatów.


3. Efekty z zakresu kompetencje

sprawdzane w pisemnym kompleksowym projekcie zaliczeniowym:

zdolności całościowego postrzegania zjawisk w otoczeniu globalnym

w ujęciu branżowym (na tle prac pozostałych grup osób) ocena wartości merytorycznej, wykorzystania treści teoretycznych, jakości komunikacji, sporządzania zestawień, tabel z komentarzami, WNIOSKÓW;

ocena projektu końcowego.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Koncepcja podejścia sieciowego

2. Koncepcja globalnej sieci biznesowej (GSB)

3. Atrybuty korporacji-orkiestratorów globalnych sieci biznesowych

4. System powiązań korporacji – ujęcie historyczne, przestrzenne (kontynentalne), globalne

5. Filary strategii korporacji-orkiestratorów GSB

6. Warstwy kapitału GSB (organizacji o złożonych strukturach)

7. Model integracji biznesowej jako koncepcja ewolucji sieci biznesowej

8. System konkurencyjności międzynarodowej

9. Ocena konkurencyjności globalnych sieci biznesowych

10. Koncepcja zrównoważonego rozwoju sieci biznesowych


Literatura:

Podstawowa:

M. Rosińska-Bukowska, Global business networks. Concept – structure – competitiveness, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020, http://dx.doi.org/10.18778/8220-046-1 http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/handle/11089/32102.

J. W. Wiktor, Zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym integracja różnorodności, C. H. Beck, 2017

B. Barczak, Koncepcja oceny efektywności struktur sieciowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2016.

L. Gadde, H. Håkansson, Interaction in Networks, [w:] Handbook of Marketing SAGE Theory, eds. P. Maclaran, M. Saren, B. Stern, M. Tadajewski, Sage: London 2009.

Uzupełniająca:

1. Dahlin P., Fors J., Havila V., Thilenius P., Netquakes – Describing Effects of Ending Business Relationships on Business Networks. IMP 2005, Rotterdam 2005.

2. M. Rosińska-Bukowska, K. Zielińska-Lont, China’s economic growth – selected financial aspects, Publisher of the University of Lodz 2020,, http://dx.doi.org/10.18778/8220-096-6.

3. M. Rosińska-Bukowska, K. Zielińska-Lont, Asia’s global expansion: business and financial aspects, Publisher of the University of Lodz 2020,, http://dx.doi.org/10.18778/8142-990-0

4. N. Daszkiewicz, Konkurencyjność. Poziom makro, mezo i i mikro, PWN, Warszawa 2008.

5. A. Ujwary-Gil, N. R. Potoczek, Organizations in the face of growing competition in the market, Warsaw: Institute of Economics, Polish Academy of Sciences, 2019.

6. 1. M. Rosińska-Bukowska; Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego; Łódź 2012.

Inne:

1. World Investment Report UNCTAD; www.unctad.org

2. Fortune Global 500 Report, http://money.cnn.com

3. Forbes The Global 2000 Leading Companies. http://www.forbes.com

4. The Best Global Brands, Bloomberg/BusinessWeek

5. IFI's Top-50 Patent Assignees; http://www.ificlaims.com

6. Annual Reports – badanych podmiotów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Rosińska-Bukowska
Prowadzący grup: Magdalena Rosińska-Bukowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

4 ECTS

WARSZTAT 3 (28 h)

Praca bieżącą: 56 h

Przygotowanie do zaliczenia: 28 h


Formy zajęć: WARSZTAT 3 (28 h) = 4 ECTS

Praca własna studenta:

- Praca bieżącą: 56h (analiza stron internetowych badanych podmiotów, wskazanych dokumentów, w tym rankingów, statystyk; praca w grupach, dyskusja

- Przygotowanie do zaliczenia: 28 h (analiza materiałów, wskazanej literatury, przygotowywanych na ćwiczeniach materiałów do projektu – uzupełnienie, wizualizacja danych, wnioski, podsumowanie całości badań do projektu)


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach.


Weryfikacja efektów uczenia się:

- WIEDZA: 06FBM_2A_W01, 06FBM_2A_W02, 06FBM_2A_W03, 06FBM_2A_W09, 06FBM_2A_W11, 06FBM_2A_W13, 06FBM_2A_W15

- UMIEJĘTNOŚCI: 06FBM_2A_U01, 06FBM_2A_U05, 06FBM_2A_U10, 06FBM_2A_U12.

- KOMPETENCJE: 06FBM_2A_K02, 06FBM_2A_K03, 06FBM_2A_K04, 06FBM_2A_K05, 06FBM_2A_K06, 06FBM_2A_K07


EFEKTY UCZENIA SIĘ dla przedmiotu – odpowiadające kierunkowym efektom uczenia się

Wiedza

06FBM_2A_W01

Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu nauk ekonomicznych w obszarze biznesu w środowisku międzynarodowym, zna miejsce i rolę biznesu międzynarodowego w systemie nauk społecznych oraz wie o powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi.

06FBM_2A_W02

Ma szeroką i uporządkowaną wiedzę o międzynarodowym rynku, instrumentach, instytucjach zaangażowanych w funkcjonowanie biznesu międzynarodowego.

06FBM_2A_W03

Dysponuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzą o relacjach między instytucjami biznesu międzynarodowego i rozumie relacje zachodzące pomiędzy nimi oraz implikacje w skali krajowej i międzynarodowej.

06FBM_2A_W09

Ma pogłębioną wiedzę na temat poszczególnych kategorii finansowych, zna i definiuje instrumenty finansowe, zna sposoby ich zastosowania w kształtowaniu struktury finansowania podmiotu gospodarczego, zwłaszcza zasad dotyczących finansowania złożonych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych).

06FBM_2A_W11

Ma wiedzę na temat genezy i ewolucji handlu międzynarodowego i jego roli w gospodarce oraz wie i rozumie uwarunkowania jego funkcjonowania dla biznesu międzynarodowego.

06FBM_2A_W13

Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą funkcjonowania podmiotów gospodarczych w otoczeniu międzynarodowym, zna zasady zawierania i realizacji transakcji handlowych na rynku międzynarodowym, w tym w ramach złożonych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych).

06FBM_2A_W15

Posiada wiedzę na temat zasad tworzenia i rozwoju form przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu biznesu międzynarodowego.


Umiejętności

06FBM_2A_U01

Potrafi dokonać wnikliwiej obserwacji i prawidłowej interpretacji procesów gospodarczych i zjawisk zachodzących w biznesie międzynarodowym oraz potrafi określić wzajemne relacje i zależności zachodzące między procesami i zjawiskami w biznesie międzynarodowym, w tym szczególnie w ramach złożonych wielopoziomowych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych).

06FBM_2A_U05

W sprawny sposób posługuje się normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązywania określonych problemów w prowadzeniu biznesu w skali światowej, w tym szczególnie w ramach złożonych wielopoziomowych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych).

06FBM_2A_U10

Rozumie i analizuje relacje pomiędzy zjawiskami zachodzącymi w biznesie i na międzynarodowym rynku finansowym oraz wymianie międzynarodowej a pozostałymi zjawiskami społecznymi oraz potrafi dokonać oceny społecznych i gospodarczych skutków/efektów tych relacji stosując odpowiednie metody badawcze.

06FBM_2A_U12

Potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę oraz rozwijać swoje umiejętności z zakresu biznesu międzynarodowego (w tym szczególnie globalnych sieci biznesowych i korporacji transnarodowych), korzystając z różnych materiałów źródłowych i nowoczesnych technologii, a także umie przygotowywać wystąpienia ustne, w języku polskim i angielskim, dotyczące tematyki biznesu międzynarodowego, globalnych sieci biznesowych, korporacji transnarodowych


Kompetencje

06FBM_2A_K02

Potrafi odpowiednio określić cele, priorytety i kluczowe elementy służące wykonaniu określonego zadania, konsekwentnie dąży do realizacji indywidualnych i zespołowych działań.

06FBM_2A_K03

Potrafi organizować pracę w grupie, przyjmując w niej rożne role, rozumie potrzebę słuchania innych i znaczenie dobrej komunikacji, jest otwarty na współpracę i budowę relacji, umiejętnie dąży do rozwiązywania pojawiających się konfliktów.

06FBM_2A_K04

Rozumie ideę odpowiedzialnej i etycznej pracy, identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne, w tym w szczególności rozumie i stosuje dobre praktyki, postępuje zgodnie z zasadami ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. Jest świadomy istotności działania w sposób profesjonalny, postępuje zgodnie z zasadami etyki. Potrafi przedstawić argumenty wobec decyzji w obszarze biznesu prowadzonych w środowisku międzynarodowym, gdyż dobrze zna specyfikę funkcjonowania i uwarunkowania działania globalnych sieci biznesowych i korporacji transnarodowych.

06FBM_2A_K05

Wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności dla utrzymania i rozwoju relacji społecznych. Potrafi zidentyfikować swoją rolę w przygotowaniu i realizacji projektów społecznych, potrafi przewidywać skutki środowiskowe swoich decyzji i działań.

06FBM_2A_K6

Potrafi samodzielnie wyszukiwać właściwe dane statystyczne i poszerzać wiedzę i umiejętności z zakresu biznesu, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny; dostrzega i wykorzystuje praktyczne aspekty wykorzystania posiadanej wiedzy.

06FBM_2A_K07

Rozumie potrzeby zmian i aktywnie poszukuje możliwości wprowadzania udoskonalania prowadzonych działań w celu maksymalizacji swojej efektywności, w tym w szczególności rozumie potrzebę stałego podnoszenia wiedzy i umiejętności.

Metody dydaktyczne:

Konwersatorium interaktywne z elementami badań jakościowych i ilościowych, analiz statystycznych, wizualizacji danych.


Wykorzystanie różnych metod analizy i interpretacji zgromadzonego materiału/danych.

Projekt – analiza konkretnych przypadków (zbioru korporacji danego sektora i ich powiązań międzynarodowych)

Badanie oparte na koncepcjach zarządzania konkretnych realnie działających na rynku międzynarodowym korporacji transnarodowych.


Analiza konkretnych przypadków GSB w sektorach motoryzacyjnym, elektronicznym, konsumpcyjnym – przygotowanie opracowań danych, gromadzenie i analiza informacji o powiązaniach i relacjach, analiza w oparciu o różnorodne metody, dyskusja, praca w grupach, przygotowanie pisemnej pracy podsumowującej - projekt końcowy.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Zajęcia mogą być prowadzone w formie stacjonarnej, zdalnej lub hybrydowej. Formę zajęć określają stosowne rozporządzenia władz Uczelni.



Sposoby i kryteria oceniania:

Projekt zaliczeniowy pisemny - case study wskazanej GSB

- pisemny indywidualny projekt ściśle wg podanego konspektu / szablonu z wytycznymi - etapy, zasady, wymogi.


Weryfikacja efektów uczenia się obejmuje trzy elementy:

1. Efekty z zakresu wiedzy sprawdzane (wykorzystanie treści teoretycznych do analizy przypadku).

2. Efekty z zakresu umiejętności sprawdzane na zajęciach laboratoryjnych – aktywność na konwersatoriach, przygotowanie do zajęć.

3. Efekty z zakresu kompetencje sprawdzane w przygotowywanym projekcie zaliczeniowym (studium przypadku GSB danej korporacji na tle międzynarodowym) – zdolności całościowego postrzegania zjawisk w otoczeniu globalnym (ocena wartości merytorycznej, wykorzystania treści teoretycznych, jakości komunikacji, sporządzania zestawień, tabel z komentarzami).


Ocena końcowa:

WIEDZA (25%) - sprawdzanie ciągłe wiedzy w toku dyskusji i ćwiczeń

UMIEJĘTNOŚCI (25%) - sprawdzanie umiejętności interpretacji, podawania przykładów, znajdowania przykładowych działań w toku kolejnych ćwiczeń

KOMPETENCJE (50%) - projekt końcowy

UWAGA: wszystkie trzy elementy muszą być zaliczone.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

1. Efekty z zakresu wiedzy

wykorzystanie treści teoretycznych do analizy przypadku (zbioru korporacji danego sektora i ich powiązań międzynarodowych) - weryfikacja ciągła w toku warsztatów.


2. Efekty z zakresu umiejętności

sprawdzane na obowiązkowych zajęciach warsztatowych: aktywność, udział w pracach grupowych na warsztatach, bieżące przygotowanie do zajęć – weryfikacja ciągła w toku warsztatów.


3. Efekty z zakresu kompetencje

sprawdzane w pisemnym kompleksowym projekcie zaliczeniowym:

zdolności całościowego postrzegania zjawisk w otoczeniu globalnym

w ujęciu branżowym (na tle prac pozostałych grup osób) ocena wartości merytorycznej, wykorzystania treści teoretycznych, jakości komunikacji, sporządzania zestawień, tabel z komentarzami, WNIOSKÓW;

ocena projektu końcowego.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Koncepcja podejścia sieciowego

2. Koncepcja globalnej sieci biznesowej (GSB)

3. Atrybuty korporacji-orkiestratorów globalnych sieci biznesowych

4. System powiązań korporacji – ujęcie historyczne, przestrzenne (kontynentalne), globalne

5. Filary strategii korporacji-orkiestratorów GSB

6. Warstwy kapitału GSB (organizacji o złożonych strukturach)

7. Model integracji biznesowej jako koncepcja ewolucji sieci biznesowej

8. System konkurencyjności międzynarodowej

9. Ocena konkurencyjności globalnych sieci biznesowych

10. Koncepcja zrównoważonego rozwoju sieci biznesowych


Literatura:

Podstawowa:

M. Rosińska-Bukowska, Global business networks. Concept – structure – competitiveness, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020, http://dx.doi.org/10.18778/8220-046-1 http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/handle/11089/32102.

J. W. Wiktor, Zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym integracja różnorodności, C. H. Beck, 2017

B. Barczak, Koncepcja oceny efektywności struktur sieciowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2016.

L. Gadde, H. Håkansson, Interaction in Networks, [w:] Handbook of Marketing SAGE Theory, eds. P. Maclaran, M. Saren, B. Stern, M. Tadajewski, Sage: London 2009.

Uzupełniająca:

1. Dahlin P., Fors J., Havila V., Thilenius P., Netquakes – Describing Effects of Ending Business Relationships on Business Networks. IMP 2005, Rotterdam 2005.

2. M. Rosińska-Bukowska, K. Zielińska-Lont, China’s economic growth – selected financial aspects, Publisher of the University of Lodz 2020,, http://dx.doi.org/10.18778/8220-096-6.

3. M. Rosińska-Bukowska, K. Zielińska-Lont, Asia’s global expansion: business and financial aspects, Publisher of the University of Lodz 2020,, http://dx.doi.org/10.18778/8142-990-0

4. N. Daszkiewicz, Konkurencyjność. Poziom makro, mezo i i mikro, PWN, Warszawa 2008.

5. A. Ujwary-Gil, N. R. Potoczek, Organizations in the face of growing competition in the market, Warsaw: Institute of Economics, Polish Academy of Sciences, 2019.

6. 1. M. Rosińska-Bukowska; Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego; Łódź 2012.

Inne:

1. World Investment Report UNCTAD; www.unctad.org

2. Fortune Global 500 Report, http://money.cnn.com

3. Forbes The Global 2000 Leading Companies. http://www.forbes.com

4. The Best Global Brands, Bloomberg/BusinessWeek

5. IFI's Top-50 Patent Assignees; http://www.ificlaims.com

6. Annual Reports – badanych podmiotów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Rosińska-Bukowska
Prowadzący grup: Magdalena Rosińska-Bukowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

4 ECTS

WARSZTAT 3 (28 h)

Praca bieżącą: 56 h

Przygotowanie do zaliczenia: 28 h


Formy zajęć: WARSZTAT 3 (28 h) = 4 ECTS

Praca własna studenta:

- Praca bieżącą: 56h (analiza stron internetowych badanych podmiotów, wskazanych dokumentów, w tym rankingów, statystyk; praca w grupach, dyskusja

- Przygotowanie do zaliczenia: 28 h (analiza materiałów, wskazanej literatury, przygotowywanych na ćwiczeniach materiałów do projektu – uzupełnienie, wizualizacja danych, wnioski, podsumowanie całości badań do projektu)


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Zajęcia mogą być prowadzone w formie stacjonarnej, zdalnej lub hybrydowej. Formę zajęć określają stosowne rozporządzenia władz Uczelni.


================================================


Weryfikacja efektów uczenia się:

- WIEDZA: 06FBM_2A_W01, 06FBM_2A_W02, 06FBM_2A_W03, 06FBM_2A_W09, 06FBM_2A_W11, 06FBM_2A_W13, 06FBM_2A_W15

- UMIEJĘTNOŚCI: 06FBM_2A_U01, 06FBM_2A_U05, 06FBM_2A_U10, 06FBM_2A_U12.

- KOMPETENCJE: 06FBM_2A_K02, 06FBM_2A_K03, 06FBM_2A_K04, 06FBM_2A_K05, 06FBM_2A_K06, 06FBM_2A_K07


EFEKTY UCZENIA SIĘ dla przedmiotu – odpowiadające kierunkowym efektom uczenia się

Wiedza

06FBM_2A_W01

Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu nauk ekonomicznych w obszarze biznesu w środowisku międzynarodowym, zna miejsce i rolę biznesu międzynarodowego w systemie nauk społecznych oraz wie o powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi.

06FBM_2A_W02

Ma szeroką i uporządkowaną wiedzę o międzynarodowym rynku, instrumentach, instytucjach zaangażowanych w funkcjonowanie biznesu międzynarodowego.

06FBM_2A_W03

Dysponuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzą o relacjach między instytucjami biznesu międzynarodowego i rozumie relacje zachodzące pomiędzy nimi oraz implikacje w skali krajowej i międzynarodowej.

06FBM_2A_W09

Ma pogłębioną wiedzę na temat poszczególnych kategorii finansowych, zna i definiuje instrumenty finansowe, zna sposoby ich zastosowania w kształtowaniu struktury finansowania podmiotu gospodarczego, zwłaszcza zasad dotyczących finansowania złożonych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych).

06FBM_2A_W11

Ma wiedzę na temat genezy i ewolucji handlu międzynarodowego i jego roli w gospodarce oraz wie i rozumie uwarunkowania jego funkcjonowania dla biznesu międzynarodowego.

06FBM_2A_W13

Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą funkcjonowania podmiotów gospodarczych w otoczeniu międzynarodowym, zna zasady zawierania i realizacji transakcji handlowych na rynku międzynarodowym, w tym w ramach złożonych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych).

06FBM_2A_W15

Posiada wiedzę na temat zasad tworzenia i rozwoju form przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu biznesu międzynarodowego.


Umiejętności

06FBM_2A_U01

Potrafi dokonać wnikliwiej obserwacji i prawidłowej interpretacji procesów gospodarczych i zjawisk zachodzących w biznesie międzynarodowym oraz potrafi określić wzajemne relacje i zależności zachodzące między procesami i zjawiskami w biznesie międzynarodowym, w tym szczególnie w ramach złożonych wielopoziomowych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych).

06FBM_2A_U05

W sprawny sposób posługuje się normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązywania określonych problemów w prowadzeniu biznesu w skali światowej, w tym szczególnie w ramach złożonych wielopoziomowych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych).

06FBM_2A_U10

Rozumie i analizuje relacje pomiędzy zjawiskami zachodzącymi w biznesie i na międzynarodowym rynku finansowym oraz wymianie międzynarodowej a pozostałymi zjawiskami społecznymi oraz potrafi dokonać oceny społecznych i gospodarczych skutków/efektów tych relacji stosując odpowiednie metody badawcze.

06FBM_2A_U12

Potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę oraz rozwijać swoje umiejętności z zakresu biznesu międzynarodowego (w tym szczególnie globalnych sieci biznesowych i korporacji transnarodowych), korzystając z różnych materiałów źródłowych i nowoczesnych technologii, a także umie przygotowywać wystąpienia ustne, w języku polskim i angielskim, dotyczące tematyki biznesu międzynarodowego, globalnych sieci biznesowych, korporacji transnarodowych


Kompetencje

06FBM_2A_K02

Potrafi odpowiednio określić cele, priorytety i kluczowe elementy służące wykonaniu określonego zadania, konsekwentnie dąży do realizacji indywidualnych i zespołowych działań.

06FBM_2A_K03

Potrafi organizować pracę w grupie, przyjmując w niej rożne role, rozumie potrzebę słuchania innych i znaczenie dobrej komunikacji, jest otwarty na współpracę i budowę relacji, umiejętnie dąży do rozwiązywania pojawiających się konfliktów.

06FBM_2A_K04

Rozumie ideę odpowiedzialnej i etycznej pracy, identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne, w tym w szczególności rozumie i stosuje dobre praktyki, postępuje zgodnie z zasadami ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. Jest świadomy istotności działania w sposób profesjonalny, postępuje zgodnie z zasadami etyki. Potrafi przedstawić argumenty wobec decyzji w obszarze biznesu prowadzonych w środowisku międzynarodowym, gdyż dobrze zna specyfikę funkcjonowania i uwarunkowania działania globalnych sieci biznesowych i korporacji transnarodowych.

06FBM_2A_K05

Wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności dla utrzymania i rozwoju relacji społecznych. Potrafi zidentyfikować swoją rolę w przygotowaniu i realizacji projektów społecznych, potrafi przewidywać skutki środowiskowe swoich decyzji i działań.

06FBM_2A_K6

Potrafi samodzielnie wyszukiwać właściwe dane statystyczne i poszerzać wiedzę i umiejętności z zakresu biznesu, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny; dostrzega i wykorzystuje praktyczne aspekty wykorzystania posiadanej wiedzy.

06FBM_2A_K07

Rozumie potrzeby zmian i aktywnie poszukuje możliwości wprowadzania udoskonalania prowadzonych działań w celu maksymalizacji swojej efektywności, w tym w szczególności rozumie potrzebę stałego podnoszenia wiedzy i umiejętności.





Metody dydaktyczne:

Konwersatorium interaktywne z elementami badań jakościowych i ilościowych, analiz statystycznych, wizualizacji danych.


Wykorzystanie różnych metod analizy i interpretacji zgromadzonego materiału/danych.

Projekt – analiza konkretnych przypadków.

Badanie oparte na koncepcjach zarządzania konkretnych realnie działających na rynku międzynarodowym korporacji transnarodowych.


Analiza konkretnych przypadków GSB w sektorach motoryzacyjnym, elektronicznym, konsumpcyjnym – przygotowanie opracowań danych, gromadzenie i analiza informacji o powiązaniach i relacjach, analiza w oparciu o różnorodne metody, dyskusja, praca w grupach, przygotowanie pisemnej pracy podsumowującej - projekt końcowy.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Zajęcia mogą być prowadzone w formie stacjonarnej, zdalnej lub hybrydowej. Formę zajęć określają stosowne rozporządzenia władz Uczelni.



Sposoby i kryteria oceniania:

Projekt zaliczeniowy pisemny - case study wskazanej GSB

- pisemny indywidualny projekt ściśle wg podanego konspektu / szablonu z wytycznymi - etapy, zasady, wymogi.


Weryfikacja efektów uczenia się obejmuje trzy elementy:

1. Efekty z zakresu wiedzy sprawdzane (wykorzystanie treści teoretycznych do analizy przypadku).

2. Efekty z zakresu umiejętności sprawdzane na zajęciach laboratoryjnych – aktywność na konwersatoriach, przygotowanie do zajęć.

3. Efekty z zakresu kompetencje sprawdzane w przygotowywanym projekcie zaliczeniowym (studium przypadku GSB danej korporacji na tle międzynarodowym) – zdolności całościowego postrzegania zjawisk w otoczeniu globalnym (ocena wartości merytorycznej, wykorzystania treści teoretycznych, jakości komunikacji, sporządzania zestawień, tabel z komentarzami).


Ocena końcowa:

WIEDZA (20%) - sprawdzanie ciągłe wiedzy w toku dyskusji i ćwiczeń

UMIEJĘTNOŚCI (20%) - sprawdzanie umiejętności interpretacji, podawania przykładów, znajdowania przykładowych działań w toku kolejnych ćwiczeń

KOMPETENCJE (60%) - projekt końcowy

UWAGA: wszystkie trzy elementy muszą być zaliczone.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Koncepcja podejścia sieciowego

2. Koncepcja globalnej sieci biznesowej (GSB)

3. Atrybuty korporacji-orkiestratorów globalnych sieci biznesowych

4. System powiązań korporacji – ujęcie historyczne, przestrzenne (kontynentalne), globalne

5. Filary strategii korporacji-orkiestratorów GSB

6. Warstwy kapitału GSB (organizacji o złożonych strukturach)

7. Model integracji biznesowej jako koncepcja ewolucji sieci biznesowej

8. System konkurencyjności międzynarodowej

9. Ocena konkurencyjności globalnych sieci biznesowych

10. Koncepcja zrównoważonego rozwoju sieci biznesowych


Literatura:

Podstawowa:

M. Rosińska-Bukowska, Global business networks. Concept – structure – competitiveness, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020, http://dx.doi.org/10.18778/8220-046-1 http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/handle/11089/32102.

J. W. Wiktor, Zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym integracja różnorodności, C. H. Beck, 2017

B. Barczak, Koncepcja oceny efektywności struktur sieciowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2016.

L. Gadde, H. Håkansson, Interaction in Networks, [w:] Handbook of Marketing SAGE Theory, eds. P. Maclaran, M. Saren, B. Stern, M. Tadajewski, Sage: London 2009.

Uzupełniająca:

1. Dahlin P., Fors J., Havila V., Thilenius P., Netquakes – Describing Effects of Ending Business Relationships on Business Networks. IMP 2005, Rotterdam 2005.

2. M. Rosińska-Bukowska, K. Zielińska-Lont, China’s economic growth – selected financial aspects, Publisher of the University of Lodz 2020,, http://dx.doi.org/10.18778/8220-096-6.

3. M. Rosińska-Bukowska, K. Zielińska-Lont, Asia’s global expansion: business and financial aspects, Publisher of the University of Lodz 2020,, http://dx.doi.org/10.18778/8142-990-0

4. N. Daszkiewicz, Konkurencyjność. Poziom makro, mezo i i mikro, PWN, Warszawa 2008.

5. A. Ujwary-Gil, N. R. Potoczek, Organizations in the face of growing competition in the market, Warsaw: Institute of Economics, Polish Academy of Sciences, 2019.

6. 1. M. Rosińska-Bukowska; Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego; Łódź 2012.

Inne:

1. World Investment Report UNCTAD; www.unctad.org

2. Fortune Global 500 Report, http://money.cnn.com

3. Forbes The Global 2000 Leading Companies. http://www.forbes.com

4. The Best Global Brands, Bloomberg/BusinessWeek

5. IFI's Top-50 Patent Assignees; http://www.ificlaims.com

6. Annual Reports – badanych podmiotów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Rosińska-Bukowska
Prowadzący grup: Magdalena Rosińska-Bukowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

2 ECTS

Konwersatorium (30 h)

Praca bieżącą: 25 h

Przygotowanie do zaliczenia: 5 h


Formy zajęć: Konwersatorium (30 h)

Praca własna studenta:

- Praca bieżącą: 25h (analiza stron internetowych badanych podmiotów, wskazanych dokumentów, w tym rankingów, statystyk; praca w grupach, dyskusja

- Przygotowanie do zaliczenia: 5 h (analiza materiałów, wskazanej literatury, przygotowywanych na ćwiczeniach materiałów do projektu – uzupełnienie, wizualizacja danych, wnioski, podsumowanie całości badań do projektu)

Praca własna studenta w zakresie warsztatów/konwersatoriów:


Zajęcia mogą być prowadzone w formie stacjonarnej i zdalnej.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


================================================


Weryfikacja efektów uczenia się:

- WIEDZA: 06FBM_2A_W01, 06FBM_2A_W02, 06FBM_2A_W03, 06FBM_2A_W09, 06FBM_2A_W11, 06FBM_2A_W13, 06FBM_2A_W15

- UMIEJĘTNOŚCI: 06FBM_2A_U01, 06FBM_2A_U05, 06FBM_2A_U10, 06FBM_2A_U12.

- KOMPETENCJE: 06FBM_2A_K02, 06FBM_2A_K03, 06FBM_2A_K04, 06FBM_2A_K05, 06FBM_2A_K06, 06FBM_2A_K07


EFEKTY UCZENIA SIĘ dla przedmiotu – odpowiadające kierunkowym efektom uczenia się

Wiedza

06FBM_2A_W01

Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu nauk ekonomicznych w obszarze biznesu w środowisku międzynarodowym, zna miejsce i rolę biznesu międzynarodowego w systemie nauk społecznych oraz wie o powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi.

06FBM_2A_W02

Ma szeroką i uporządkowaną wiedzę o międzynarodowym rynku, instrumentach, instytucjach zaangażowanych w funkcjonowanie biznesu międzynarodowego.

06FBM_2A_W03

Dysponuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzą o relacjach między instytucjami biznesu międzynarodowego i rozumie relacje zachodzące pomiędzy nimi oraz implikacje w skali krajowej i międzynarodowej.

06FBM_2A_W09

Ma pogłębioną wiedzę na temat poszczególnych kategorii finansowych, zna i definiuje instrumenty finansowe, zna sposoby ich zastosowania w kształtowaniu struktury finansowania podmiotu gospodarczego, zwłaszcza zasad dotyczących finansowania złożonych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych).

06FBM_2A_W11

Ma wiedzę na temat genezy i ewolucji handlu międzynarodowego i jego roli w gospodarce oraz wie i rozumie uwarunkowania jego funkcjonowania dla biznesu międzynarodowego.

06FBM_2A_W13

Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą funkcjonowania podmiotów gospodarczych w otoczeniu międzynarodowym, zna zasady zawierania i realizacji transakcji handlowych na rynku międzynarodowym, w tym w ramach złożonych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych).

06FBM_2A_W15

Posiada wiedzę na temat zasad tworzenia i rozwoju form przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu biznesu międzynarodowego.


Umiejętności

06FBM_2A_U01

Potrafi dokonać wnikliwiej obserwacji i prawidłowej interpretacji procesów gospodarczych i zjawisk zachodzących w biznesie międzynarodowym oraz potrafi określić wzajemne relacje i zależności zachodzące między procesami i zjawiskami w biznesie międzynarodowym, w tym szczególnie w ramach złożonych wielopoziomowych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych).

06FBM_2A_U05

W sprawny sposób posługuje się normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązywania określonych problemów w prowadzeniu biznesu w skali światowej, w tym szczególnie w ramach złożonych wielopoziomowych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych).

06FBM_2A_U10

Rozumie i analizuje relacje pomiędzy zjawiskami zachodzącymi w biznesie i na międzynarodowym rynku finansowym oraz wymianie międzynarodowej a pozostałymi zjawiskami społecznymi oraz potrafi dokonać oceny społecznych i gospodarczych skutków/efektów tych relacji stosując odpowiednie metody badawcze.

06FBM_2A_U12

Potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę oraz rozwijać swoje umiejętności z zakresu biznesu międzynarodowego (w tym szczególnie globalnych sieci biznesowych i korporacji transnarodowych), korzystając z różnych materiałów źródłowych i nowoczesnych technologii, a także umie przygotowywać wystąpienia ustne, w języku polskim i angielskim, dotyczące tematyki biznesu międzynarodowego, globalnych sieci biznesowych, korporacji transnarodowych


Kompetencje

06FBM_2A_K02

Potrafi odpowiednio określić cele, priorytety i kluczowe elementy służące wykonaniu określonego zadania, konsekwentnie dąży do realizacji indywidualnych i zespołowych działań.

06FBM_2A_K03

Potrafi organizować pracę w grupie, przyjmując w niej rożne role, rozumie potrzebę słuchania innych i znaczenie dobrej komunikacji, jest otwarty na współpracę i budowę relacji, umiejętnie dąży do rozwiązywania pojawiających się konfliktów.

06FBM_2A_K04

Rozumie ideę odpowiedzialnej i etycznej pracy, identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne, w tym w szczególności rozumie i stosuje dobre praktyki, postępuje zgodnie z zasadami ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. Jest świadomy istotności działania w sposób profesjonalny, postępuje zgodnie z zasadami etyki. Potrafi przedstawić argumenty wobec decyzji w obszarze biznesu prowadzonych w środowisku międzynarodowym, gdyż dobrze zna specyfikę funkcjonowania i uwarunkowania działania globalnych sieci biznesowych i korporacji transnarodowych.

06FBM_2A_K05

Wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności dla utrzymania i rozwoju relacji społecznych. Potrafi zidentyfikować swoją rolę w przygotowaniu i realizacji projektów społecznych, potrafi przewidywać skutki środowiskowe swoich decyzji i działań.

06FBM_2A_K6

Potrafi samodzielnie wyszukiwać właściwe dane statystyczne i poszerzać wiedzę i umiejętności z zakresu biznesu, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny; dostrzega i wykorzystuje praktyczne aspekty wykorzystania posiadanej wiedzy.

06FBM_2A_K07

Rozumie potrzeby zmian i aktywnie poszukuje możliwości wprowadzania udoskonalania prowadzonych działań w celu maksymalizacji swojej efektywności, w tym w szczególności rozumie potrzebę stałego podnoszenia wiedzy i umiejętności.


---------------------------

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.



Metody dydaktyczne:

Konwersatorium interaktywne z elementami badań jakościowych i ilościowych, analiz statystycznych, wizualizacji danych. Wykorzystanie różnych metod analizy i interpretacji zgromadzonego materiału/danych.

Projekt – analiza konkretnego przypadku.

Badanie oparte na koncepcjach zarządzania konkretnych realnie działających na rynku międzynarodowym korporacji transnarodowych.

Badanie dla korporacji azjatyckich na tle konkurencji światowej.

Analiza konkretnych przypadków – przygotowanie opracowań danych, gromadzenie i analiza informacji, analiza w oparciu o różnorodne metody, dyskusja, praca w grupach.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.



Sposoby i kryteria oceniania:

Projekt zaliczeniowy pisemny - case study wskazanej GSB


Weryfikacja efektów uczenia się obejmuje trzy elementy:

1. Efekty z zakresu wiedzy sprawdzane (wykorzystanie treści teoretycznych do analizy przypadku).

2. Efekty z zakresu umiejętności sprawdzane na zajęciach laboratoryjnych – aktywność na konwersatoriach, przygotowanie do zajęć.

3. Efekty z zakresu kompetencje sprawdzane w przygotowywanym projekcie zaliczeniowym (studium przypadku GSB danej korporacji na tle międzynarodowym) – zdolności całościowego postrzegania zjawisk w otoczeniu globalnym (ocena wartości merytorycznej, wykorzystania treści teoretycznych, jakości komunikacji, sporządzania zestawień, tabel z komentarzami).


Ocena końcowa:

WIEDZA (20%) - sprawdzanie ciągłe wiedzy w toku dyskusji i ćwiczeń

UMIEJĘTNOŚCI (20%) - sprawdzanie umiejętności interpretacji, podawania przykładów, znajdowania przykładowych działań w toku kolejnych ćwiczeń

KOMPETENCJE (60%) - projekt końcowy

UWAGA: wszystkie trzy elementy muszą być zaliczone.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Koncepcja podejścia sieciowego

2. Koncepcja globalnej sieci biznesowej (GSB)

3. Atrybuty korporacji-orkiestratorów globalnych sieci biznesowych

4. System powiązań korporacji – ujęcie historyczne, przestrzenne (kontynentalne), globalne

5. Filary strategii korporacji-orkiestratorów GSB

6. Warstwy kapitału GSB (organizacji o złożonych strukturach)

7. Model integracji biznesowej jako koncepcja ewolucji sieci biznesowej

8. System konkurencyjności międzynarodowej

9. Ocena konkurencyjności globalnych sieci biznesowych

10. Koncepcja zrównoważonego rozwoju sieci biznesowych


Literatura:

Podstawowa:

M. Rosińska-Bukowska, Global business networks. Concept – structure – competitiveness, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020, http://dx.doi.org/10.18778/8220-046-1 http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/handle/11089/32102.

J. W. Wiktor, Zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym integracja różnorodności, C. H. Beck, 2017

B. Barczak, Koncepcja oceny efektywności struktur sieciowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2016.

L. Gadde, H. Håkansson, Interaction in Networks, [w:] Handbook of Marketing SAGE Theory, eds. P. Maclaran, M. Saren, B. Stern, M. Tadajewski, Sage: London 2009.

Uzupełniająca:

 M. Rosińska-Bukowska, K. Zielińska-Lont, China’s economic growth – selected financial aspects, Publisher of the University of Lodz 2020,, http://dx.doi.org/10.18778/8220-096-6.

 M. Rosińska-Bukowska, K. Zielińska-Lont, Asia’s global expansion: business and financial aspects, Publisher of the University of Lodz 2020,, http://dx.doi.org/10.18778/8142-990-0

 N. Daszkiewicz, Konkurencyjność. Poziom makro, mezo i i mikro, PWN, Warszawa 2008.

 A. Ujwary-Gil, N. R. Potoczek, Organizations in the face of growing competition in the market, Warsaw: Institute of Economics, Polish Academy of Sciences, 2019.

Inne:

1. World Investment Report UNCTAD; www.unctad.org

2. Fortune Global 500 Report, http://money.cnn.com

3. Forbes The Global 2000 Leading Companies. http://www.forbes.com

4. The Best Global Brands, Bloomberg/BusinessWeek

5. IFI's Top-50 Patent Assignees; http://www.ificlaims.com

6. Annual Reports – badanych podmiotów

7. Dahlin P., Fors J., Havila V., Thilenius P., Netquakes – Describing Effects of Ending Business Relationships on Business Networks. IMP 2005, Rotterdam 2005.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Rosińska-Bukowska
Prowadzący grup: Magdalena Rosińska-Bukowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

2 ECTS

Konwersatorium (30 h)

Praca bieżącą: 25 h

Przygotowanie do zaliczenia: 5 h


Formy zajęć: Konwersatorium (30 h)

Praca własna studenta w zakresie warsztatów:

- Praca bieżącą: 25h (analiza stron internetowych badanych podmiotów, wskazanych dokumentów, w tym rankingów, statystyk; praca w grupach, dyskusja

- Przygotowanie do zaliczenia: 5 h (analiza materiałów, wskazanej literatury, przygotowywanych na ćwiczeniach materiałów do projektu – uzupełnienie, wizualizacja danych, wnioski, podsumowanie całości badań do projektu)


Zajęcia mogą być prowadzone w formie stacjonarnej i zdalnej.


================================================


EFEKTY UCZENIA SIĘ dla przedmiotu – odpowiadające kierunkowym efektom uczenia się


Wiedza

06FBM_2A_W01

Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu nauk ekonomicznych w obszarze biznesu w środowisku międzynarodowym, zna miejsce i rolę biznesu międzynarodowego w systemie nauk społecznych oraz wie o powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi.

06FBM_2A_W02

Ma szeroką i uporządkowaną wiedzę o międzynarodowym rynku, instrumentach, instytucjach zaangażowanych w funkcjonowanie biznesu międzynarodowego.

06FBM_2A_W03

Dysponuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzą o relacjach między instytucjami biznesu międzynarodowego i rozumie relacje zachodzące pomiędzy nimi oraz implikacje w skali krajowej i międzynarodowej.

06FBM_2A_W09

Ma pogłębioną wiedzę na temat poszczególnych kategorii finansowych, zna i definiuje instrumenty finansowe, zna sposoby ich zastosowania w kształtowaniu struktury finansowania podmiotu gospodarczego, zwłaszcza zasad dotyczących finansowania złożonych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych).

06FBM_2A_W11

Ma wiedzę na temat genezy i ewolucji handlu międzynarodowego i jego roli w gospodarce oraz wie i rozumie uwarunkowania jego funkcjonowania dla biznesu międzynarodowego.

06FBM_2A_W13

Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą funkcjonowania podmiotów gospodarczych w otoczeniu międzynarodowym, zna zasady zawierania i realizacji transakcji handlowych na rynku międzynarodowym, w tym w ramach złożonych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych).

06FBM_2A_W15

Posiada wiedzę na temat zasad tworzenia i rozwoju form przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu biznesu międzynarodowego.


Umiejętności

06FBM_2A_U01

Potrafi dokonać wnikliwiej obserwacji i prawidłowej interpretacji procesów gospodarczych i zjawisk zachodzących w biznesie międzynarodowym oraz potrafi określić wzajemne relacje i zależności zachodzące między procesami i zjawiskami w biznesie międzynarodowym, w tym szczególnie w ramach złożonych wielopoziomowych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych).

06FBM_2A_U05

W sprawny sposób posługuje się normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązywania określonych problemów w prowadzeniu biznesu w skali światowej, w tym szczególnie w ramach złożonych wielopoziomowych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych).

06FBM_2A_U10

Rozumie i analizuje relacje pomiędzy zjawiskami zachodzącymi w biznesie i na międzynarodowym rynku finansowym oraz wymianie międzynarodowej a pozostałymi zjawiskami społecznymi oraz potrafi dokonać oceny społecznych i gospodarczych skutków/efektów tych relacji stosując odpowiednie metody badawcze.

06FBM_2A_U12

Potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę oraz rozwijać swoje umiejętności z zakresu biznesu międzynarodowego (w tym szczególnie globalnych sieci biznesowych i korporacji transnarodowych), korzystając z różnych materiałów źródłowych i nowoczesnych technologii, a także umie przygotowywać wystąpienia ustne, w języku polskim i angielskim, dotyczące tematyki biznesu międzynarodowego, globalnych sieci biznesowych, korporacji transnarodowych


Kompetencje

06FBM_2A_K02

Potrafi odpowiednio określić cele, priorytety i kluczowe elementy służące wykonaniu określonego zadania, konsekwentnie dąży do realizacji indywidualnych i zespołowych działań.

06FBM_2A_K03

Potrafi organizować pracę w grupie, przyjmując w niej rożne role, rozumie potrzebę słuchania innych i znaczenie dobrej komunikacji, jest otwarty na współpracę i budowę relacji, umiejętnie dąży do rozwiązywania pojawiających się konfliktów.

06FBM_2A_K04

Rozumie ideę odpowiedzialnej i etycznej pracy, identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne, w tym w szczególności rozumie i stosuje dobre praktyki, postępuje zgodnie z zasadami ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. Jest świadomy istotności działania w sposób profesjonalny, postępuje zgodnie z zasadami etyki. Potrafi przedstawić argumenty wobec decyzji w obszarze biznesu prowadzonych w środowisku międzynarodowym, gdyż dobrze zna specyfikę funkcjonowania i uwarunkowania działania globalnych sieci biznesowych i korporacji transnarodowych.

06FBM_2A_K05

Wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności dla utrzymania i rozwoju relacji społecznych. Potrafi zidentyfikować swoją rolę w przygotowaniu i realizacji projektów społecznych, potrafi przewidywać skutki środowiskowe swoich decyzji i działań.

06FBM_2A_K6

Potrafi samodzielnie wyszukiwać właściwe dane statystyczne i poszerzać wiedzę i umiejętności z zakresu biznesu, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny; dostrzega i wykorzystuje praktyczne aspekty wykorzystania posiadanej wiedzy.

06FBM_2A_K07

Rozumie potrzeby zmian i aktywnie poszukuje możliwości wprowadzania udoskonalania prowadzonych działań w celu maksymalizacji swojej efektywności, w tym w szczególności rozumie potrzebę stałego podnoszenia wiedzy i umiejętności.


Weryfikacja efektów uczenia się


KNOWLEDGE: 06FBM_2A_W01, 06FBM_2A_W02, 06FBM_2A_W03, 06FBM_2A_W09, 06FBM_2A_W11, 06FBM_2A_W13, 06FBM_2A_W15

SKILLS: 06FBM_2A_U01, 06FBM_2A_U05, 06FBM_2A_U10, 06FBM_2A_U12.

COMPETENCES: 06FBM_2A_K02, 06FBM_2A_K03, 06FBM_2A_K04, 06FBM_2A_K05, 06FBM_2A_K06, 06FBM_2A_K07


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.


Metody dydaktyczne:

Konwersatorium interaktywne z elementami badań jakościowych i ilościowych, analiz statystycznych, wizualizacji danych. Wykorzystanie różnych metod analizy i interpretacji zgromadzonego materiału/danych.

Projekt – analiza konkretnego przypadku.

Badanie oparte na koncepcjach zarządzania konkretnych realnie działających na rynku międzynarodowym korporacji transnarodowych.

Badanie dla korporacji azjatyckich na tle konkurencji światowej.

Analiza konkretnych przypadków – przygotowanie opracowań danych, gromadzenie i analiza informacji, analiza w oparciu o różnorodne metody, dyskusja, praca w grupach.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.


Sposoby i kryteria oceniania:

Weryfikacja efektów uczenia się obejmuje trzy elementy:

1. Efekty z zakresu wiedzy sprawdzane (wykorzystanie treści teoretycznych do analizy przypadku).

2. Efekty z zakresu umiejętności sprawdzane na zajęciach laboratoryjnych – aktywność na konwersatoriach, przygotowanie do zajęć.

3. Efekty z zakresu kompetencje sprawdzane w przygotowywanym projekcie zaliczeniowym (studium przypadku GSB danej korporacji na tle międzynarodowym) – zdolności całościowego postrzegania zjawisk w otoczeniu globalnym (ocena wartości merytorycznej, wykorzystania treści teoretycznych, jakości komunikacji, sporządzania zestawień, tabel z komentarzami).


Ocena końcowa:

WIEDZA (20%)

UMIEJĘTNOŚCI (20%)

KOMPETENCJE (60%)

UWAGA: wszystkie trzy elementy muszą być zaliczone.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Koncepcja podejścia sieciowego

2. Koncepcja globalnej sieci biznesowej (GSB)

3. Atrybuty korporacji-orkiestratorów globalnych sieci biznesowych

4. System powiązań korporacji – ujęcie historyczne, przestrzenne (kontynentalne), globalne

5. Filary strategii korporacji-orkiestratorów GSB

6. Warstwy kapitału GSB (organizacji o złożonych strukturach)

7. Model integracji biznesowej jako koncepcja ewolucji sieci biznesowej

8. System konkurencyjności międzynarodowej

9. Ocena konkurencyjności globalnych sieci biznesowych

10. Koncepcja zrównoważonego rozwoju sieci biznesowych


Literatura:

Podstawowa:

 M. Rosińska-Bukowska, Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych. , Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012.

 J. W. Wiktor, Zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym integracja różnorodności, C. H. Beck, 2017

 B. Barczak, Koncepcja oceny efektywności struktur sieciowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2016.

 L. Gadde, H. Håkansson, Interaction in Networks, [w:] Handbook of Marketing SAGE Theory, eds. P. Maclaran, M. Saren, B. Stern, M. Tadajewski, Sage: London 2009.

Uzupełniająca:

 M. Rosińska-Bukowska, K. Zielińska-Lont, China’s economic growth – selected financial aspects, Publisher of the University of Lodz 2020,, http://dx.doi.org/10.18778/8220-096-6.

 M. Rosińska-Bukowska, K. Zielińska-Lont, Asia’s global expansion: business and financial aspects, Publisher of the University of Lodz 2020,, http://dx.doi.org/10.18778/8142-990-0

 N. Daszkiewicz, Konkurencyjność. Poziom makro, mezo i i mikro, PWN, Warszawa 2008.

 A. Ujwary-Gil, N. R. Potoczek, Organizations in the face of growing competition in the market, Warsaw: Institute of Economics, Polish Academy of Sciences, 2019.

Inne:

1. World Investment Report UNCTAD; www.unctad.org

2. Fortune Global 500 Report, http://money.cnn.com

3. Forbes The Global 2000 Leading Companies. http://www.forbes.com

4. The Best Global Brands, Bloomberg/BusinessWeek

5. IFI's Top-50 Patent Assignees; http://www.ificlaims.com

6. Annual Reports – badanych podmiotów

7. Dahlin P., Fors J., Havila V., Thilenius P., Netquakes – Describing Effects of Ending Business Relationships on Business Networks. IMP 2005, Rotterdam 2005.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6