Globalne sieci biznesowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-BMEA2C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Globalne sieci biznesowe |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: |
FINANSE I BIZNES MIĘDZYNARODOWY II ST. 2 SEM. - SP. Biznes Międzynarodowy |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | FBM |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 2 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Zarządzanie międzynarodowe - podstawy Marketing międzynarodowy - instrumenty, zasady realizacji działań Gospodarka międzynarodowa - podstawy wiedzy odnośnie do funkcjonowania korporacji transnarodowych, roli w gospodarce, struktury, zasad ekspansji. |
Skrócony opis: |
Treści kształcenia: Koncepcja globalnej sieci biznesowej (GBN) Warstwy kapitału GBN Ocena konkurencyjności GBN Przykłady GBNs w poszczególnych sektorach -------- Analiza działalności korporacji transnarodowych jako orkiestratorów globalnych sieci biznesowych (GBNs). Badanie zasad powiązań przedsiębiorstw międzynarodowych i metod budowania GBNs– na wybranych przykładach korporacji transnarodowych. Uwarunkowania i źródła przewagi konkurencyjnej GBNs. Zasady i konsekwencje konsolidacji przedsiębiorstw – porównania, analiza wskaźników, koncepcji umiędzynarodowienia, filarów strategii rozwoju, warstw zgromadzonego kapitału, przyjętej koncepcji kreacji konkurencyjności. CEL PRZEDMIOTU: zdobycie zaawansowanych umiejętności analizy metod zarządzania stosowanych przez podmioty działające na rynku międzynarodowym – na podstawie wybranych case studies. Zrozumienie złożoności międzynarodowego środowiska biznesowego i konieczności wieloaspektowego podejścia badawczego. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza: Zna parametry wykorzystywane do oceny pozycji rynkowej przedsiębiorstw Rozpoznaje i charakteryzuje warstwy kapitału organizacji sieciowych Wymienia i definiuje podstawowe atrybuty korporacji Definiuje filary globalnej sieci biznesowej Zna założenia modelu integracji biznesowej Zna i definiuje elementy system konkurencyjności międzynarodowej 2. Umiejętności: Analizuje modele integracji biznesowej wybranych sieci globalnych Użytkuje rankingi i klasyfikacje międzynarodowe (UNCTAD, Fortune, Forbes, Financial Times) oraz raporty korporacji (Annual Report) w celu zaprezentowania potencjału sieci Wykonuje zestawienia danych statystycznych – porządkuje dane, oblicza wskazane mierniki. Posiada umiejętność współpracy w zespole. 3. Postawy/Kompetencje: W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość złożoności powiązań biznesowych w globalnej przestrzeni. Jest uwrażliwiony na konieczność kompleksowego postrzegania relacji w celu wyrażania rzetelnych ocen obserwowanych procesów. Posiada zdolność analizy i interpretacji procesów zachodzących na międzynarodowych rynkach i ich współzależności – świadomość istnienia sieci zależności. EFEKTY UCZENIA SIĘ dla przedmiotu – odpowiadające kierunkowym efektom uczenia się Wiedza 06FBM_2A_W01 Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu nauk ekonomicznych w obszarze biznesu w środowisku międzynarodowym, zna miejsce i rolę biznesu międzynarodowego w systemie nauk społecznych oraz wie o powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi. 06FBM_2A_W02 Ma szeroką i uporządkowaną wiedzę o międzynarodowym rynku, instrumentach, instytucjach zaangażowanych w funkcjonowanie biznesu międzynarodowego. 06FBM_2A_W03 Dysponuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzą o relacjach między instytucjami biznesu międzynarodowego i rozumie relacje zachodzące pomiędzy nimi oraz implikacje w skali krajowej i międzynarodowej. 06FBM_2A_W09 Ma pogłębioną wiedzę na temat poszczególnych kategorii finansowych, zna i definiuje instrumenty finansowe, zna sposoby ich zastosowania w kształtowaniu struktury finansowania podmiotu gospodarczego, zwłaszcza zasad dotyczących finansowania złożonych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych). 06FBM_2A_W11 Ma wiedzę na temat genezy i ewolucji handlu międzynarodowego i jego roli w gospodarce oraz wie i rozumie uwarunkowania jego funkcjonowania dla biznesu międzynarodowego. 06FBM_2A_W13 Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą funkcjonowania podmiotów gospodarczych w otoczeniu międzynarodowym, zna zasady zawierania i realizacji transakcji handlowych na rynku międzynarodowym, w tym w ramach złożonych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych). 06FBM_2A_W15 Posiada wiedzę na temat zasad tworzenia i rozwoju form przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu biznesu międzynarodowego. Umiejętności 06FBM_2A_U01 Potrafi dokonać wnikliwiej obserwacji i prawidłowej interpretacji procesów gospodarczych i zjawisk zachodzących w biznesie międzynarodowym oraz potrafi określić wzajemne relacje i zależności zachodzące między procesami i zjawiskami w biznesie międzynarodowym. 06FBM_2A_U05 W sprawny sposób posługuje się normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązywania określonych problemów w prowadzeniu biznesu w skali światowej, w tym szczególnie w ramach złożonych wielopoziomowych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych). 06FBM_2A_U10 Rozumie i analizuje relacje pomiędzy zjawiskami zachodzącymi w biznesie i na międzynarodowym rynku finansowym oraz wymianie międzynarodowej a pozostałymi zjawiskami społecznymi oraz potrafi dokonać oceny społecznych i gospodarczych skutków/efektów tych relacji stosując odpowiednie metody badawcze. 06FBM_2A_U12 Potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę oraz rozwijać swoje umiejętności z zakresu biznesu międzynarodowego (w tym szczególnie globalnych sieci biznesowych i korporacji transnarodowych), korzystając z różnych materiałów źródłowych i nowoczesnych technologii, a także umie przygotowywać wystąpienia ustne, w języku polskim i angielskim, dotyczące tematyki biznesu międzynarodowego, globalnych sieci biznesowych, korporacji transnarodowych. Kompetencje 06FBM_2A_K02 Potrafi odpowiednio określić cele, priorytety i kluczowe elementy służące wykonaniu określonego zadania, konsekwentnie dąży do realizacji indywidualnych i zespołowych działań. 06FBM_2A_K03 Potrafi organizować pracę w grupie, przyjmując w niej rożne role, rozumie potrzebę słuchania innych i znaczenie dobrej komunikacji, jest otwarty na współpracę i budowę relacji, umiejętnie dąży do rozwiązywania pojawiających się konfliktów. 06FBM_2A_K04 Rozumie ideę odpowiedzialnej i etycznej pracy, identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne, w tym w szczególności rozumie i stosuje dobre praktyki, postępuje zgodnie z zasadami ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. Jest świadomy istotności działania w sposób profesjonalny, postępuje zgodnie z zasadami etyki. Potrafi przedstawić argumenty dotyczące podejmowanych decyzji w obszarze biznesu prowadzonego w środowisku międzynarodowym (znając specyfikę funkcjonowania globalnych sieci biznesowych i korporacji transnarodowych). 06FBM_2A_K05 Wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności dla utrzymania i rozwoju relacji społecznych. Potrafi zidentyfikować swoją rolę w przygotowaniu i realizacji projektów społecznych, potrafi przewidywać skutki środowiskowe swoich decyzji i działań. 06FBM_2A_K06 Potrafi samodzielnie wyszukiwać właściwe dane statystyczne i poszerzać wiedzę i umiejętności z zakresu biznesu, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny; dostrzega i wykorzystuje praktyczne aspekty wykorzystania posiadanej wiedzy. 06FBM_2A_K07 Rozumie potrzeby zmian i aktywnie poszukuje możliwości wprowadzania udoskonalania prowadzonych działań w celu maksymalizacji swojej efektywności, w tym w szczególności rozumie potrzebę stałego podnoszenia wiedzy i umiejętności. Forma zajęć: Warsztat/Konwersatorium Praca własna studenta w zakresie warsztatów/konwersatoriów: - Praca bieżącą: analiza stron internetowych badanych podmiotów - korporacji tworzących badaną globalną sieć biznesową; wyszukiwanie wskazanych kategorii dokumentów, wykorzystywanie zestawień, rankingów, statystyk pozyskiwanie i interpretacja danych; praca w grupach, dyskusja - Przygotowanie do zaliczenia: analiza zgromadzonych materiałów, wskazanej literatury, przygotowanie projektu podsumowującego całości badań, obserwacji, efektów dyskusji grupowych i własnych przemyśleń. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WR
WR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rosińska-Bukowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rosińska-Bukowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | 4 ECTS WARSZTAT 3 (28 h) Praca bieżącą: 56 h Przygotowanie do zaliczenia: 28 h Formy zajęć: WARSZTAT 3 (28 h) = 4 ECTS Praca własna studenta: - Praca bieżącą: 56h (analiza stron internetowych badanych podmiotów, wskazanych dokumentów, w tym rankingów, statystyk; praca w grupach, dyskusja - Przygotowanie do zaliczenia: 28 h (analiza materiałów, wskazanej literatury, przygotowywanych na ćwiczeniach materiałów do projektu – uzupełnienie, wizualizacja danych, wnioski, podsumowanie całości badań do projektu) W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach. Weryfikacja efektów uczenia się: - WIEDZA: 06FBM_2A_W01, 06FBM_2A_W02, 06FBM_2A_W03, 06FBM_2A_W09, 06FBM_2A_W11, 06FBM_2A_W13, 06FBM_2A_W15 - UMIEJĘTNOŚCI: 06FBM_2A_U01, 06FBM_2A_U05, 06FBM_2A_U10, 06FBM_2A_U12. - KOMPETENCJE: 06FBM_2A_K02, 06FBM_2A_K03, 06FBM_2A_K04, 06FBM_2A_K05, 06FBM_2A_K06, 06FBM_2A_K07 EFEKTY UCZENIA SIĘ dla przedmiotu – odpowiadające kierunkowym efektom uczenia się Wiedza 06FBM_2A_W01 Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu nauk ekonomicznych w obszarze biznesu w środowisku międzynarodowym, zna miejsce i rolę biznesu międzynarodowego w systemie nauk społecznych oraz wie o powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi. 06FBM_2A_W02 Ma szeroką i uporządkowaną wiedzę o międzynarodowym rynku, instrumentach, instytucjach zaangażowanych w funkcjonowanie biznesu międzynarodowego. 06FBM_2A_W03 Dysponuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzą o relacjach między instytucjami biznesu międzynarodowego i rozumie relacje zachodzące pomiędzy nimi oraz implikacje w skali krajowej i międzynarodowej. 06FBM_2A_W09 Ma pogłębioną wiedzę na temat poszczególnych kategorii finansowych, zna i definiuje instrumenty finansowe, zna sposoby ich zastosowania w kształtowaniu struktury finansowania podmiotu gospodarczego, zwłaszcza zasad dotyczących finansowania złożonych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych). 06FBM_2A_W11 Ma wiedzę na temat genezy i ewolucji handlu międzynarodowego i jego roli w gospodarce oraz wie i rozumie uwarunkowania jego funkcjonowania dla biznesu międzynarodowego. 06FBM_2A_W13 Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą funkcjonowania podmiotów gospodarczych w otoczeniu międzynarodowym, zna zasady zawierania i realizacji transakcji handlowych na rynku międzynarodowym, w tym w ramach złożonych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych). 06FBM_2A_W15 Posiada wiedzę na temat zasad tworzenia i rozwoju form przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu biznesu międzynarodowego. Umiejętności 06FBM_2A_U01 Potrafi dokonać wnikliwiej obserwacji i prawidłowej interpretacji procesów gospodarczych i zjawisk zachodzących w biznesie międzynarodowym oraz potrafi określić wzajemne relacje i zależności zachodzące między procesami i zjawiskami w biznesie międzynarodowym, w tym szczególnie w ramach złożonych wielopoziomowych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych). 06FBM_2A_U05 W sprawny sposób posługuje się normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązywania określonych problemów w prowadzeniu biznesu w skali światowej, w tym szczególnie w ramach złożonych wielopoziomowych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych). 06FBM_2A_U10 Rozumie i analizuje relacje pomiędzy zjawiskami zachodzącymi w biznesie i na międzynarodowym rynku finansowym oraz wymianie międzynarodowej a pozostałymi zjawiskami społecznymi oraz potrafi dokonać oceny społecznych i gospodarczych skutków/efektów tych relacji stosując odpowiednie metody badawcze. 06FBM_2A_U12 Potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę oraz rozwijać swoje umiejętności z zakresu biznesu międzynarodowego (w tym szczególnie globalnych sieci biznesowych i korporacji transnarodowych), korzystając z różnych materiałów źródłowych i nowoczesnych technologii, a także umie przygotowywać wystąpienia ustne, w języku polskim i angielskim, dotyczące tematyki biznesu międzynarodowego, globalnych sieci biznesowych, korporacji transnarodowych Kompetencje 06FBM_2A_K02 Potrafi odpowiednio określić cele, priorytety i kluczowe elementy służące wykonaniu określonego zadania, konsekwentnie dąży do realizacji indywidualnych i zespołowych działań. 06FBM_2A_K03 Potrafi organizować pracę w grupie, przyjmując w niej rożne role, rozumie potrzebę słuchania innych i znaczenie dobrej komunikacji, jest otwarty na współpracę i budowę relacji, umiejętnie dąży do rozwiązywania pojawiających się konfliktów. 06FBM_2A_K04 Rozumie ideę odpowiedzialnej i etycznej pracy, identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne, w tym w szczególności rozumie i stosuje dobre praktyki, postępuje zgodnie z zasadami ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. Jest świadomy istotności działania w sposób profesjonalny, postępuje zgodnie z zasadami etyki. Potrafi przedstawić argumenty wobec decyzji w obszarze biznesu prowadzonych w środowisku międzynarodowym, gdyż dobrze zna specyfikę funkcjonowania i uwarunkowania działania globalnych sieci biznesowych i korporacji transnarodowych. 06FBM_2A_K05 Wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności dla utrzymania i rozwoju relacji społecznych. Potrafi zidentyfikować swoją rolę w przygotowaniu i realizacji projektów społecznych, potrafi przewidywać skutki środowiskowe swoich decyzji i działań. 06FBM_2A_K6 Potrafi samodzielnie wyszukiwać właściwe dane statystyczne i poszerzać wiedzę i umiejętności z zakresu biznesu, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny; dostrzega i wykorzystuje praktyczne aspekty wykorzystania posiadanej wiedzy. 06FBM_2A_K07 Rozumie potrzeby zmian i aktywnie poszukuje możliwości wprowadzania udoskonalania prowadzonych działań w celu maksymalizacji swojej efektywności, w tym w szczególności rozumie potrzebę stałego podnoszenia wiedzy i umiejętności. |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium interaktywne z elementami badań jakościowych i ilościowych, analiz statystycznych, wizualizacji danych. Wykorzystanie różnych metod analizy i interpretacji zgromadzonego materiału/danych. Projekt – analiza konkretnych przypadków (zbioru korporacji danego sektora i ich powiązań międzynarodowych). Badanie oparte na podstawach długookresowej konkurencyjności, koncepcjach zarządzania i modelach biznesowych konkretnych realnie działających na rynku międzynarodowym korporacji transnarodowych. Analiza konkretnych przypadków GSB w sektorach motoryzacyjnym, elektronicznym, konsumpcyjnym – przygotowanie opracowań danych, gromadzenie i analiza informacji o powiązaniach i relacjach, analiza w oparciu o różnorodne metody, dyskusja, praca w grupach, przygotowanie pisemnej pracy podsumowującej - projekt końcowy. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Projekt zaliczeniowy pisemny - case studies praca w grupach - pisemny projekt ściśle wg podanego konspektu z wytycznymi - etapy, zasady, wymogi. Aktywność w toku zajęć / warsztatów oraz wykazanie się znajomością podstaw teoretycznych wykonywanych analiz. Wymaga to obecności na zajęciach - obecność na warsztatach jest obligatoryjna. Weryfikacja efektów uczenia się obejmuje trzy elementy: 1. Efekty z zakresu wiedzy sprawdzane (wykorzystanie treści teoretycznych do analizy przypadku). 2. Efekty z zakresu umiejętności sprawdzane na zajęciach laboratoryjnych – aktywność na konwersatoriach, przygotowanie do zajęć. 3. Efekty z zakresu kompetencje sprawdzane w przygotowywanym projekcie zaliczeniowym (studium przypadku GSB danej korporacji na tle międzynarodowym) – zdolności całościowego postrzegania zjawisk w otoczeniu globalnym (ocena wartości merytorycznej, wykorzystania treści teoretycznych, jakości komunikacji, sporządzania zestawień, tabel z komentarzami). Ocena końcowa (dwa elementy): 50% - aktywność w toku warsztatów sprawdzanie ciągłe wiedzy w toku dyskusji i ćwiczeń, pracy w grupach, sprawdzanie znajomości teorii (kolokwia w toku zajęć lub odpowiedzi ustne), umiejętności interpretacji, podawania przykładów, znajdowania przykładowych działań, ocena systematyczna postępów w toku kolejnych realizowanych zadań projektowych. 50% - projekt końcowy pisemna wersja na bazie szczegółowych wytycznych przedstawianych w toku warsztatów UWAGA: oba elementy muszą być zaliczone. Niezaliczenie jednego z nich powoduje brak zaliczenia całości. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | 1. Efekty z zakresu wiedzy wykorzystanie treści teoretycznych do analizy przypadku (zbioru korporacji danego sektora i ich powiązań międzynarodowych) - weryfikacja ciągła w toku warsztatów. 2. Efekty z zakresu umiejętności sprawdzane na obowiązkowych zajęciach warsztatowych: aktywność, udział w pracach grupowych na warsztatach, bieżące przygotowanie do zajęć – weryfikacja ciągła w toku warsztatów. 3. Efekty z zakresu kompetencje sprawdzane w pisemnym kompleksowym projekcie zaliczeniowym: zdolności całościowego postrzegania zjawisk w otoczeniu globalnym w ujęciu branżowym (na tle prac pozostałych grup osób) ocena wartości merytorycznej, wykorzystania treści teoretycznych, jakości komunikacji, sporządzania zestawień, tabel z komentarzami, WNIOSKÓW; ocena projektu końcowego. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Koncepcja globalnej sieci biznesowej (GBN) Atrybuty korporacji-orkiestratorów globalnych sieci biznesowych Warstwy kapitału GBN Ocena konkurencyjności GBN Przykłady GBNs w poszczególnych sektorach ---------------------------------------------------------------------------- 1. Koncepcja podejścia sieciowego 2. Koncepcja globalnej sieci biznesowej (GBN) 3. Atrybuty korporacji-orkiestratorów globalnych sieci biznesowych 4. System powiązań korporacji – ujęcie historyczne, przestrzenne (kontynentalne), globalne 5. Filary strategii korporacji-orkiestratorów GBNs 6. Warstwy kapitału GBN (organizacji o złożonych strukturach) 7. Model integracji biznesowej jako koncepcja ewolucji sieci biznesowej 8. System konkurencyjności międzynarodowej 9. Ocena konkurencyjności globalnych sieci biznesowych 10. Koncepcja zrównoważonego rozwoju sieci biznesowych |
|
Literatura: |
Podstawowa: M. Rosińska-Bukowska, Global business networks. Concept – structure – competitiveness, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020, http://dx.doi.org/10.18778/8220-046-1 http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/handle/11089/32102. J. W. Wiktor, Zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym integracja różnorodności, C. H. Beck, 2017 B. Barczak, Koncepcja oceny efektywności struktur sieciowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2016. L. Gadde, H. Håkansson, Interaction in Networks, [w:] Handbook of Marketing SAGE Theory, eds. P. Maclaran, M. Saren, B. Stern, M. Tadajewski, Sage: London 2009. Uzupełniająca: 1. Dahlin P., Fors J., Havila V., Thilenius P., Netquakes – Describing Effects of Ending Business Relationships on Business Networks. IMP 2005, Rotterdam 2005. 2. M. Rosińska-Bukowska, K. Zielińska-Lont, China’s economic growth – selected financial aspects, Publisher of the University of Lodz 2020,, http://dx.doi.org/10.18778/8220-096-6. 3. M. Rosińska-Bukowska, K. Zielińska-Lont, Asia’s global expansion: business and financial aspects, Publisher of the University of Lodz 2020,, http://dx.doi.org/10.18778/8142-990-0 4. N. Daszkiewicz, Konkurencyjność. Poziom makro, mezo i i mikro, PWN, Warszawa 2008. 5. A. Ujwary-Gil, N. R. Potoczek, Organizations in the face of growing competition in the market, Warsaw: Institute of Economics, Polish Academy of Sciences, 2019. 6. 1. M. Rosińska-Bukowska; Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego; Łódź 2012. Inne: 1. World Investment Report UNCTAD; www.unctad.org 2. Fortune Global 500 Report, http://money.cnn.com 3. Forbes The Global 2000 Leading Companies. http://www.forbes.com 4. The Best Global Brands, Bloomberg/BusinessWeek 5. IFI's Top-50 Patent Assignees; http://www.ificlaims.com 6. Annual Reports – badanych podmiotów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WR
WR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rosińska-Bukowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rosińska-Bukowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | 4 ECTS WARSZTAT 3 (28 h) Praca bieżącą: 56 h Przygotowanie do zaliczenia: 28 h Formy zajęć: WARSZTAT 3 (28 h) = 4 ECTS Praca własna studenta: - Praca bieżącą: 56h (analiza stron internetowych badanych podmiotów, wskazanych dokumentów, w tym rankingów, statystyk; praca w grupach, dyskusja - Przygotowanie do zaliczenia: 28 h (analiza materiałów, wskazanej literatury, przygotowywanych na ćwiczeniach materiałów do projektu – uzupełnienie, wizualizacja danych, wnioski, podsumowanie całości badań do projektu) W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach. Weryfikacja efektów uczenia się: - WIEDZA: 06FBM_2A_W01, 06FBM_2A_W02, 06FBM_2A_W03, 06FBM_2A_W09, 06FBM_2A_W11, 06FBM_2A_W13, 06FBM_2A_W15 - UMIEJĘTNOŚCI: 06FBM_2A_U01, 06FBM_2A_U05, 06FBM_2A_U10, 06FBM_2A_U12. - KOMPETENCJE: 06FBM_2A_K02, 06FBM_2A_K03, 06FBM_2A_K04, 06FBM_2A_K05, 06FBM_2A_K06, 06FBM_2A_K07 EFEKTY UCZENIA SIĘ dla przedmiotu – odpowiadające kierunkowym efektom uczenia się Wiedza 06FBM_2A_W01 Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu nauk ekonomicznych w obszarze biznesu w środowisku międzynarodowym, zna miejsce i rolę biznesu międzynarodowego w systemie nauk społecznych oraz wie o powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi. 06FBM_2A_W02 Ma szeroką i uporządkowaną wiedzę o międzynarodowym rynku, instrumentach, instytucjach zaangażowanych w funkcjonowanie biznesu międzynarodowego. 06FBM_2A_W03 Dysponuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzą o relacjach między instytucjami biznesu międzynarodowego i rozumie relacje zachodzące pomiędzy nimi oraz implikacje w skali krajowej i międzynarodowej. 06FBM_2A_W09 Ma pogłębioną wiedzę na temat poszczególnych kategorii finansowych, zna i definiuje instrumenty finansowe, zna sposoby ich zastosowania w kształtowaniu struktury finansowania podmiotu gospodarczego, zwłaszcza zasad dotyczących finansowania złożonych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych). 06FBM_2A_W11 Ma wiedzę na temat genezy i ewolucji handlu międzynarodowego i jego roli w gospodarce oraz wie i rozumie uwarunkowania jego funkcjonowania dla biznesu międzynarodowego. 06FBM_2A_W13 Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą funkcjonowania podmiotów gospodarczych w otoczeniu międzynarodowym, zna zasady zawierania i realizacji transakcji handlowych na rynku międzynarodowym, w tym w ramach złożonych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych). 06FBM_2A_W15 Posiada wiedzę na temat zasad tworzenia i rozwoju form przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu biznesu międzynarodowego. Umiejętności 06FBM_2A_U01 Potrafi dokonać wnikliwiej obserwacji i prawidłowej interpretacji procesów gospodarczych i zjawisk zachodzących w biznesie międzynarodowym oraz potrafi określić wzajemne relacje i zależności zachodzące między procesami i zjawiskami w biznesie międzynarodowym, w tym szczególnie w ramach złożonych wielopoziomowych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych). 06FBM_2A_U05 W sprawny sposób posługuje się normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązywania określonych problemów w prowadzeniu biznesu w skali światowej, w tym szczególnie w ramach złożonych wielopoziomowych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych). 06FBM_2A_U10 Rozumie i analizuje relacje pomiędzy zjawiskami zachodzącymi w biznesie i na międzynarodowym rynku finansowym oraz wymianie międzynarodowej a pozostałymi zjawiskami społecznymi oraz potrafi dokonać oceny społecznych i gospodarczych skutków/efektów tych relacji stosując odpowiednie metody badawcze. 06FBM_2A_U12 Potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę oraz rozwijać swoje umiejętności z zakresu biznesu międzynarodowego (w tym szczególnie globalnych sieci biznesowych i korporacji transnarodowych), korzystając z różnych materiałów źródłowych i nowoczesnych technologii, a także umie przygotowywać wystąpienia ustne, w języku polskim i angielskim, dotyczące tematyki biznesu międzynarodowego, globalnych sieci biznesowych, korporacji transnarodowych Kompetencje 06FBM_2A_K02 Potrafi odpowiednio określić cele, priorytety i kluczowe elementy służące wykonaniu określonego zadania, konsekwentnie dąży do realizacji indywidualnych i zespołowych działań. 06FBM_2A_K03 Potrafi organizować pracę w grupie, przyjmując w niej rożne role, rozumie potrzebę słuchania innych i znaczenie dobrej komunikacji, jest otwarty na współpracę i budowę relacji, umiejętnie dąży do rozwiązywania pojawiających się konfliktów. 06FBM_2A_K04 Rozumie ideę odpowiedzialnej i etycznej pracy, identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne, w tym w szczególności rozumie i stosuje dobre praktyki, postępuje zgodnie z zasadami ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. Jest świadomy istotności działania w sposób profesjonalny, postępuje zgodnie z zasadami etyki. Potrafi przedstawić argumenty wobec decyzji w obszarze biznesu prowadzonych w środowisku międzynarodowym, gdyż dobrze zna specyfikę funkcjonowania i uwarunkowania działania globalnych sieci biznesowych i korporacji transnarodowych. 06FBM_2A_K05 Wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności dla utrzymania i rozwoju relacji społecznych. Potrafi zidentyfikować swoją rolę w przygotowaniu i realizacji projektów społecznych, potrafi przewidywać skutki środowiskowe swoich decyzji i działań. 06FBM_2A_K6 Potrafi samodzielnie wyszukiwać właściwe dane statystyczne i poszerzać wiedzę i umiejętności z zakresu biznesu, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny; dostrzega i wykorzystuje praktyczne aspekty wykorzystania posiadanej wiedzy. 06FBM_2A_K07 Rozumie potrzeby zmian i aktywnie poszukuje możliwości wprowadzania udoskonalania prowadzonych działań w celu maksymalizacji swojej efektywności, w tym w szczególności rozumie potrzebę stałego podnoszenia wiedzy i umiejętności. |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium interaktywne z elementami badań jakościowych i ilościowych, analiz statystycznych, wizualizacji danych. Wykorzystanie różnych metod analizy i interpretacji zgromadzonego materiału/danych. Projekt – analiza konkretnych przypadków (zbioru korporacji danego sektora i ich powiązań międzynarodowych). Badanie oparte na podstawach długookresowej konkurencyjności, koncepcjach zarządzania i modelach biznesowych konkretnych realnie działających na rynku międzynarodowym korporacji transnarodowych. Analiza konkretnych przypadków GSB w sektorach motoryzacyjnym, elektronicznym, konsumpcyjnym – przygotowanie opracowań danych, gromadzenie i analiza informacji o powiązaniach i relacjach, analiza w oparciu o różnorodne metody, dyskusja, praca w grupach, przygotowanie pisemnej pracy podsumowującej - projekt końcowy. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Projekt zaliczeniowy pisemny - case studies praca w grupach - pisemny projekt ściśle wg podanego konspektu z wytycznymi - etapy, zasady, wymogi. Aktywność w toku zajęć / warsztatów oraz wykazanie się znajomością podstaw teoretycznych wykonywanych analiz. Weryfikacja efektów uczenia się obejmuje trzy elementy: 1. Efekty z zakresu wiedzy sprawdzane (wykorzystanie treści teoretycznych do analizy przypadku). 2. Efekty z zakresu umiejętności sprawdzane na zajęciach laboratoryjnych – aktywność na konwersatoriach, przygotowanie do zajęć. 3. Efekty z zakresu kompetencje sprawdzane w przygotowywanym projekcie zaliczeniowym (studium przypadku GSB danej korporacji na tle międzynarodowym) – zdolności całościowego postrzegania zjawisk w otoczeniu globalnym (ocena wartości merytorycznej, wykorzystania treści teoretycznych, jakości komunikacji, sporządzania zestawień, tabel z komentarzami). Ocena końcowa (dwa elementy): 50% - aktywność w toku warsztatów sprawdzanie ciągłe wiedzy w toku dyskusji i ćwiczeń, pracy w grupach, sprawdzanie znajomości teorii (kolokwia w toku zajęć lub odpowiedzi ustne), umiejętności interpretacji, podawania przykładów, znajdowania przykładowych działań, ocena systematyczna postępów w toku kolejnych realizowanych zadań projektowych. 50% - projekt końcowy pisemna wersja na bazie szczegółowych wytycznych przedstawianych w toku warsztatów UWAGA: oba elementy muszą być zaliczone. Niezaliczenie jednego z nich powoduje brak zaliczenia całości. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | 1. Efekty z zakresu wiedzy wykorzystanie treści teoretycznych do analizy przypadku (zbioru korporacji danego sektora i ich powiązań międzynarodowych) - weryfikacja ciągła w toku warsztatów. 2. Efekty z zakresu umiejętności sprawdzane na obowiązkowych zajęciach warsztatowych: aktywność, udział w pracach grupowych na warsztatach, bieżące przygotowanie do zajęć – weryfikacja ciągła w toku warsztatów. 3. Efekty z zakresu kompetencje sprawdzane w pisemnym kompleksowym projekcie zaliczeniowym: zdolności całościowego postrzegania zjawisk w otoczeniu globalnym w ujęciu branżowym (na tle prac pozostałych grup osób) ocena wartości merytorycznej, wykorzystania treści teoretycznych, jakości komunikacji, sporządzania zestawień, tabel z komentarzami, WNIOSKÓW; ocena projektu końcowego. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Koncepcja podejścia sieciowego 2. Koncepcja globalnej sieci biznesowej (GSB) 3. Atrybuty korporacji-orkiestratorów globalnych sieci biznesowych 4. System powiązań korporacji – ujęcie historyczne, przestrzenne (kontynentalne), globalne 5. Filary strategii korporacji-orkiestratorów GSB 6. Warstwy kapitału GSB (organizacji o złożonych strukturach) 7. Model integracji biznesowej jako koncepcja ewolucji sieci biznesowej 8. System konkurencyjności międzynarodowej 9. Ocena konkurencyjności globalnych sieci biznesowych 10. Koncepcja zrównoważonego rozwoju sieci biznesowych |
|
Literatura: |
Podstawowa: M. Rosińska-Bukowska, Global business networks. Concept – structure – competitiveness, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020, http://dx.doi.org/10.18778/8220-046-1 http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/handle/11089/32102. J. W. Wiktor, Zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym integracja różnorodności, C. H. Beck, 2017 B. Barczak, Koncepcja oceny efektywności struktur sieciowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2016. L. Gadde, H. Håkansson, Interaction in Networks, [w:] Handbook of Marketing SAGE Theory, eds. P. Maclaran, M. Saren, B. Stern, M. Tadajewski, Sage: London 2009. Uzupełniająca: 1. Dahlin P., Fors J., Havila V., Thilenius P., Netquakes – Describing Effects of Ending Business Relationships on Business Networks. IMP 2005, Rotterdam 2005. 2. M. Rosińska-Bukowska, K. Zielińska-Lont, China’s economic growth – selected financial aspects, Publisher of the University of Lodz 2020,, http://dx.doi.org/10.18778/8220-096-6. 3. M. Rosińska-Bukowska, K. Zielińska-Lont, Asia’s global expansion: business and financial aspects, Publisher of the University of Lodz 2020,, http://dx.doi.org/10.18778/8142-990-0 4. N. Daszkiewicz, Konkurencyjność. Poziom makro, mezo i i mikro, PWN, Warszawa 2008. 5. A. Ujwary-Gil, N. R. Potoczek, Organizations in the face of growing competition in the market, Warsaw: Institute of Economics, Polish Academy of Sciences, 2019. 6. 1. M. Rosińska-Bukowska; Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego; Łódź 2012. Inne: 1. World Investment Report UNCTAD; www.unctad.org 2. Fortune Global 500 Report, http://money.cnn.com 3. Forbes The Global 2000 Leading Companies. http://www.forbes.com 4. The Best Global Brands, Bloomberg/BusinessWeek 5. IFI's Top-50 Patent Assignees; http://www.ificlaims.com 6. Annual Reports – badanych podmiotów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WR
WT ŚR CZ WR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rosińska-Bukowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rosińska-Bukowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | 4 ECTS WARSZTAT 3 (28 h) Praca bieżącą: 56 h Przygotowanie do zaliczenia: 28 h Formy zajęć: WARSZTAT 3 (28 h) = 4 ECTS Praca własna studenta: - Praca bieżącą: 56h (analiza stron internetowych badanych podmiotów, wskazanych dokumentów, w tym rankingów, statystyk; praca w grupach, dyskusja - Przygotowanie do zaliczenia: 28 h (analiza materiałów, wskazanej literatury, przygotowywanych na ćwiczeniach materiałów do projektu – uzupełnienie, wizualizacja danych, wnioski, podsumowanie całości badań do projektu) W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach. Weryfikacja efektów uczenia się: - WIEDZA: 06FBM_2A_W01, 06FBM_2A_W02, 06FBM_2A_W03, 06FBM_2A_W09, 06FBM_2A_W11, 06FBM_2A_W13, 06FBM_2A_W15 - UMIEJĘTNOŚCI: 06FBM_2A_U01, 06FBM_2A_U05, 06FBM_2A_U10, 06FBM_2A_U12. - KOMPETENCJE: 06FBM_2A_K02, 06FBM_2A_K03, 06FBM_2A_K04, 06FBM_2A_K05, 06FBM_2A_K06, 06FBM_2A_K07 EFEKTY UCZENIA SIĘ dla przedmiotu – odpowiadające kierunkowym efektom uczenia się Wiedza 06FBM_2A_W01 Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu nauk ekonomicznych w obszarze biznesu w środowisku międzynarodowym, zna miejsce i rolę biznesu międzynarodowego w systemie nauk społecznych oraz wie o powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi. 06FBM_2A_W02 Ma szeroką i uporządkowaną wiedzę o międzynarodowym rynku, instrumentach, instytucjach zaangażowanych w funkcjonowanie biznesu międzynarodowego. 06FBM_2A_W03 Dysponuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzą o relacjach między instytucjami biznesu międzynarodowego i rozumie relacje zachodzące pomiędzy nimi oraz implikacje w skali krajowej i międzynarodowej. 06FBM_2A_W09 Ma pogłębioną wiedzę na temat poszczególnych kategorii finansowych, zna i definiuje instrumenty finansowe, zna sposoby ich zastosowania w kształtowaniu struktury finansowania podmiotu gospodarczego, zwłaszcza zasad dotyczących finansowania złożonych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych). 06FBM_2A_W11 Ma wiedzę na temat genezy i ewolucji handlu międzynarodowego i jego roli w gospodarce oraz wie i rozumie uwarunkowania jego funkcjonowania dla biznesu międzynarodowego. 06FBM_2A_W13 Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą funkcjonowania podmiotów gospodarczych w otoczeniu międzynarodowym, zna zasady zawierania i realizacji transakcji handlowych na rynku międzynarodowym, w tym w ramach złożonych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych). 06FBM_2A_W15 Posiada wiedzę na temat zasad tworzenia i rozwoju form przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu biznesu międzynarodowego. Umiejętności 06FBM_2A_U01 Potrafi dokonać wnikliwiej obserwacji i prawidłowej interpretacji procesów gospodarczych i zjawisk zachodzących w biznesie międzynarodowym oraz potrafi określić wzajemne relacje i zależności zachodzące między procesami i zjawiskami w biznesie międzynarodowym, w tym szczególnie w ramach złożonych wielopoziomowych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych). 06FBM_2A_U05 W sprawny sposób posługuje się normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązywania określonych problemów w prowadzeniu biznesu w skali światowej, w tym szczególnie w ramach złożonych wielopoziomowych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych). 06FBM_2A_U10 Rozumie i analizuje relacje pomiędzy zjawiskami zachodzącymi w biznesie i na międzynarodowym rynku finansowym oraz wymianie międzynarodowej a pozostałymi zjawiskami społecznymi oraz potrafi dokonać oceny społecznych i gospodarczych skutków/efektów tych relacji stosując odpowiednie metody badawcze. 06FBM_2A_U12 Potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę oraz rozwijać swoje umiejętności z zakresu biznesu międzynarodowego (w tym szczególnie globalnych sieci biznesowych i korporacji transnarodowych), korzystając z różnych materiałów źródłowych i nowoczesnych technologii, a także umie przygotowywać wystąpienia ustne, w języku polskim i angielskim, dotyczące tematyki biznesu międzynarodowego, globalnych sieci biznesowych, korporacji transnarodowych Kompetencje 06FBM_2A_K02 Potrafi odpowiednio określić cele, priorytety i kluczowe elementy służące wykonaniu określonego zadania, konsekwentnie dąży do realizacji indywidualnych i zespołowych działań. 06FBM_2A_K03 Potrafi organizować pracę w grupie, przyjmując w niej rożne role, rozumie potrzebę słuchania innych i znaczenie dobrej komunikacji, jest otwarty na współpracę i budowę relacji, umiejętnie dąży do rozwiązywania pojawiających się konfliktów. 06FBM_2A_K04 Rozumie ideę odpowiedzialnej i etycznej pracy, identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne, w tym w szczególności rozumie i stosuje dobre praktyki, postępuje zgodnie z zasadami ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. Jest świadomy istotności działania w sposób profesjonalny, postępuje zgodnie z zasadami etyki. Potrafi przedstawić argumenty wobec decyzji w obszarze biznesu prowadzonych w środowisku międzynarodowym, gdyż dobrze zna specyfikę funkcjonowania i uwarunkowania działania globalnych sieci biznesowych i korporacji transnarodowych. 06FBM_2A_K05 Wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności dla utrzymania i rozwoju relacji społecznych. Potrafi zidentyfikować swoją rolę w przygotowaniu i realizacji projektów społecznych, potrafi przewidywać skutki środowiskowe swoich decyzji i działań. 06FBM_2A_K6 Potrafi samodzielnie wyszukiwać właściwe dane statystyczne i poszerzać wiedzę i umiejętności z zakresu biznesu, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny; dostrzega i wykorzystuje praktyczne aspekty wykorzystania posiadanej wiedzy. 06FBM_2A_K07 Rozumie potrzeby zmian i aktywnie poszukuje możliwości wprowadzania udoskonalania prowadzonych działań w celu maksymalizacji swojej efektywności, w tym w szczególności rozumie potrzebę stałego podnoszenia wiedzy i umiejętności. |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium interaktywne z elementami badań jakościowych i ilościowych, analiz statystycznych, wizualizacji danych. Wykorzystanie różnych metod analizy i interpretacji zgromadzonego materiału/danych. Projekt – analiza konkretnych przypadków (zbioru korporacji danego sektora i ich powiązań międzynarodowych) Badanie oparte na koncepcjach zarządzania konkretnych realnie działających na rynku międzynarodowym korporacji transnarodowych. Analiza konkretnych przypadków GSB w sektorach motoryzacyjnym, elektronicznym, konsumpcyjnym – przygotowanie opracowań danych, gromadzenie i analiza informacji o powiązaniach i relacjach, analiza w oparciu o różnorodne metody, dyskusja, praca w grupach, przygotowanie pisemnej pracy podsumowującej - projekt końcowy. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. Zajęcia mogą być prowadzone w formie stacjonarnej, zdalnej lub hybrydowej. Formę zajęć określają stosowne rozporządzenia władz Uczelni. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Projekt zaliczeniowy pisemny - case study wskazanej GSB - pisemny indywidualny projekt ściśle wg podanego konspektu / szablonu z wytycznymi - etapy, zasady, wymogi. Weryfikacja efektów uczenia się obejmuje trzy elementy: 1. Efekty z zakresu wiedzy sprawdzane (wykorzystanie treści teoretycznych do analizy przypadku). 2. Efekty z zakresu umiejętności sprawdzane na zajęciach laboratoryjnych – aktywność na konwersatoriach, przygotowanie do zajęć. 3. Efekty z zakresu kompetencje sprawdzane w przygotowywanym projekcie zaliczeniowym (studium przypadku GSB danej korporacji na tle międzynarodowym) – zdolności całościowego postrzegania zjawisk w otoczeniu globalnym (ocena wartości merytorycznej, wykorzystania treści teoretycznych, jakości komunikacji, sporządzania zestawień, tabel z komentarzami). Ocena końcowa: WIEDZA (25%) - sprawdzanie ciągłe wiedzy w toku dyskusji i ćwiczeń UMIEJĘTNOŚCI (25%) - sprawdzanie umiejętności interpretacji, podawania przykładów, znajdowania przykładowych działań w toku kolejnych ćwiczeń KOMPETENCJE (50%) - projekt końcowy UWAGA: wszystkie trzy elementy muszą być zaliczone. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | 1. Efekty z zakresu wiedzy wykorzystanie treści teoretycznych do analizy przypadku (zbioru korporacji danego sektora i ich powiązań międzynarodowych) - weryfikacja ciągła w toku warsztatów. 2. Efekty z zakresu umiejętności sprawdzane na obowiązkowych zajęciach warsztatowych: aktywność, udział w pracach grupowych na warsztatach, bieżące przygotowanie do zajęć – weryfikacja ciągła w toku warsztatów. 3. Efekty z zakresu kompetencje sprawdzane w pisemnym kompleksowym projekcie zaliczeniowym: zdolności całościowego postrzegania zjawisk w otoczeniu globalnym w ujęciu branżowym (na tle prac pozostałych grup osób) ocena wartości merytorycznej, wykorzystania treści teoretycznych, jakości komunikacji, sporządzania zestawień, tabel z komentarzami, WNIOSKÓW; ocena projektu końcowego. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Koncepcja podejścia sieciowego 2. Koncepcja globalnej sieci biznesowej (GSB) 3. Atrybuty korporacji-orkiestratorów globalnych sieci biznesowych 4. System powiązań korporacji – ujęcie historyczne, przestrzenne (kontynentalne), globalne 5. Filary strategii korporacji-orkiestratorów GSB 6. Warstwy kapitału GSB (organizacji o złożonych strukturach) 7. Model integracji biznesowej jako koncepcja ewolucji sieci biznesowej 8. System konkurencyjności międzynarodowej 9. Ocena konkurencyjności globalnych sieci biznesowych 10. Koncepcja zrównoważonego rozwoju sieci biznesowych |
|
Literatura: |
Podstawowa: M. Rosińska-Bukowska, Global business networks. Concept – structure – competitiveness, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020, http://dx.doi.org/10.18778/8220-046-1 http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/handle/11089/32102. J. W. Wiktor, Zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym integracja różnorodności, C. H. Beck, 2017 B. Barczak, Koncepcja oceny efektywności struktur sieciowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2016. L. Gadde, H. Håkansson, Interaction in Networks, [w:] Handbook of Marketing SAGE Theory, eds. P. Maclaran, M. Saren, B. Stern, M. Tadajewski, Sage: London 2009. Uzupełniająca: 1. Dahlin P., Fors J., Havila V., Thilenius P., Netquakes – Describing Effects of Ending Business Relationships on Business Networks. IMP 2005, Rotterdam 2005. 2. M. Rosińska-Bukowska, K. Zielińska-Lont, China’s economic growth – selected financial aspects, Publisher of the University of Lodz 2020,, http://dx.doi.org/10.18778/8220-096-6. 3. M. Rosińska-Bukowska, K. Zielińska-Lont, Asia’s global expansion: business and financial aspects, Publisher of the University of Lodz 2020,, http://dx.doi.org/10.18778/8142-990-0 4. N. Daszkiewicz, Konkurencyjność. Poziom makro, mezo i i mikro, PWN, Warszawa 2008. 5. A. Ujwary-Gil, N. R. Potoczek, Organizations in the face of growing competition in the market, Warsaw: Institute of Economics, Polish Academy of Sciences, 2019. 6. 1. M. Rosińska-Bukowska; Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego; Łódź 2012. Inne: 1. World Investment Report UNCTAD; www.unctad.org 2. Fortune Global 500 Report, http://money.cnn.com 3. Forbes The Global 2000 Leading Companies. http://www.forbes.com 4. The Best Global Brands, Bloomberg/BusinessWeek 5. IFI's Top-50 Patent Assignees; http://www.ificlaims.com 6. Annual Reports – badanych podmiotów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rosińska-Bukowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rosińska-Bukowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | 4 ECTS WARSZTAT 3 (28 h) Praca bieżącą: 56 h Przygotowanie do zaliczenia: 28 h Formy zajęć: WARSZTAT 3 (28 h) = 4 ECTS Praca własna studenta: - Praca bieżącą: 56h (analiza stron internetowych badanych podmiotów, wskazanych dokumentów, w tym rankingów, statystyk; praca w grupach, dyskusja - Przygotowanie do zaliczenia: 28 h (analiza materiałów, wskazanej literatury, przygotowywanych na ćwiczeniach materiałów do projektu – uzupełnienie, wizualizacja danych, wnioski, podsumowanie całości badań do projektu) W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. Zajęcia mogą być prowadzone w formie stacjonarnej, zdalnej lub hybrydowej. Formę zajęć określają stosowne rozporządzenia władz Uczelni. ================================================ Weryfikacja efektów uczenia się: - WIEDZA: 06FBM_2A_W01, 06FBM_2A_W02, 06FBM_2A_W03, 06FBM_2A_W09, 06FBM_2A_W11, 06FBM_2A_W13, 06FBM_2A_W15 - UMIEJĘTNOŚCI: 06FBM_2A_U01, 06FBM_2A_U05, 06FBM_2A_U10, 06FBM_2A_U12. - KOMPETENCJE: 06FBM_2A_K02, 06FBM_2A_K03, 06FBM_2A_K04, 06FBM_2A_K05, 06FBM_2A_K06, 06FBM_2A_K07 EFEKTY UCZENIA SIĘ dla przedmiotu – odpowiadające kierunkowym efektom uczenia się Wiedza 06FBM_2A_W01 Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu nauk ekonomicznych w obszarze biznesu w środowisku międzynarodowym, zna miejsce i rolę biznesu międzynarodowego w systemie nauk społecznych oraz wie o powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi. 06FBM_2A_W02 Ma szeroką i uporządkowaną wiedzę o międzynarodowym rynku, instrumentach, instytucjach zaangażowanych w funkcjonowanie biznesu międzynarodowego. 06FBM_2A_W03 Dysponuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzą o relacjach między instytucjami biznesu międzynarodowego i rozumie relacje zachodzące pomiędzy nimi oraz implikacje w skali krajowej i międzynarodowej. 06FBM_2A_W09 Ma pogłębioną wiedzę na temat poszczególnych kategorii finansowych, zna i definiuje instrumenty finansowe, zna sposoby ich zastosowania w kształtowaniu struktury finansowania podmiotu gospodarczego, zwłaszcza zasad dotyczących finansowania złożonych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych). 06FBM_2A_W11 Ma wiedzę na temat genezy i ewolucji handlu międzynarodowego i jego roli w gospodarce oraz wie i rozumie uwarunkowania jego funkcjonowania dla biznesu międzynarodowego. 06FBM_2A_W13 Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą funkcjonowania podmiotów gospodarczych w otoczeniu międzynarodowym, zna zasady zawierania i realizacji transakcji handlowych na rynku międzynarodowym, w tym w ramach złożonych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych). 06FBM_2A_W15 Posiada wiedzę na temat zasad tworzenia i rozwoju form przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu biznesu międzynarodowego. Umiejętności 06FBM_2A_U01 Potrafi dokonać wnikliwiej obserwacji i prawidłowej interpretacji procesów gospodarczych i zjawisk zachodzących w biznesie międzynarodowym oraz potrafi określić wzajemne relacje i zależności zachodzące między procesami i zjawiskami w biznesie międzynarodowym, w tym szczególnie w ramach złożonych wielopoziomowych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych). 06FBM_2A_U05 W sprawny sposób posługuje się normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązywania określonych problemów w prowadzeniu biznesu w skali światowej, w tym szczególnie w ramach złożonych wielopoziomowych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych). 06FBM_2A_U10 Rozumie i analizuje relacje pomiędzy zjawiskami zachodzącymi w biznesie i na międzynarodowym rynku finansowym oraz wymianie międzynarodowej a pozostałymi zjawiskami społecznymi oraz potrafi dokonać oceny społecznych i gospodarczych skutków/efektów tych relacji stosując odpowiednie metody badawcze. 06FBM_2A_U12 Potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę oraz rozwijać swoje umiejętności z zakresu biznesu międzynarodowego (w tym szczególnie globalnych sieci biznesowych i korporacji transnarodowych), korzystając z różnych materiałów źródłowych i nowoczesnych technologii, a także umie przygotowywać wystąpienia ustne, w języku polskim i angielskim, dotyczące tematyki biznesu międzynarodowego, globalnych sieci biznesowych, korporacji transnarodowych Kompetencje 06FBM_2A_K02 Potrafi odpowiednio określić cele, priorytety i kluczowe elementy służące wykonaniu określonego zadania, konsekwentnie dąży do realizacji indywidualnych i zespołowych działań. 06FBM_2A_K03 Potrafi organizować pracę w grupie, przyjmując w niej rożne role, rozumie potrzebę słuchania innych i znaczenie dobrej komunikacji, jest otwarty na współpracę i budowę relacji, umiejętnie dąży do rozwiązywania pojawiających się konfliktów. 06FBM_2A_K04 Rozumie ideę odpowiedzialnej i etycznej pracy, identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne, w tym w szczególności rozumie i stosuje dobre praktyki, postępuje zgodnie z zasadami ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. Jest świadomy istotności działania w sposób profesjonalny, postępuje zgodnie z zasadami etyki. Potrafi przedstawić argumenty wobec decyzji w obszarze biznesu prowadzonych w środowisku międzynarodowym, gdyż dobrze zna specyfikę funkcjonowania i uwarunkowania działania globalnych sieci biznesowych i korporacji transnarodowych. 06FBM_2A_K05 Wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności dla utrzymania i rozwoju relacji społecznych. Potrafi zidentyfikować swoją rolę w przygotowaniu i realizacji projektów społecznych, potrafi przewidywać skutki środowiskowe swoich decyzji i działań. 06FBM_2A_K6 Potrafi samodzielnie wyszukiwać właściwe dane statystyczne i poszerzać wiedzę i umiejętności z zakresu biznesu, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny; dostrzega i wykorzystuje praktyczne aspekty wykorzystania posiadanej wiedzy. 06FBM_2A_K07 Rozumie potrzeby zmian i aktywnie poszukuje możliwości wprowadzania udoskonalania prowadzonych działań w celu maksymalizacji swojej efektywności, w tym w szczególności rozumie potrzebę stałego podnoszenia wiedzy i umiejętności. |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium interaktywne z elementami badań jakościowych i ilościowych, analiz statystycznych, wizualizacji danych. Wykorzystanie różnych metod analizy i interpretacji zgromadzonego materiału/danych. Projekt – analiza konkretnych przypadków. Badanie oparte na koncepcjach zarządzania konkretnych realnie działających na rynku międzynarodowym korporacji transnarodowych. Analiza konkretnych przypadków GSB w sektorach motoryzacyjnym, elektronicznym, konsumpcyjnym – przygotowanie opracowań danych, gromadzenie i analiza informacji o powiązaniach i relacjach, analiza w oparciu o różnorodne metody, dyskusja, praca w grupach, przygotowanie pisemnej pracy podsumowującej - projekt końcowy. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. Zajęcia mogą być prowadzone w formie stacjonarnej, zdalnej lub hybrydowej. Formę zajęć określają stosowne rozporządzenia władz Uczelni. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Projekt zaliczeniowy pisemny - case study wskazanej GSB - pisemny indywidualny projekt ściśle wg podanego konspektu / szablonu z wytycznymi - etapy, zasady, wymogi. Weryfikacja efektów uczenia się obejmuje trzy elementy: 1. Efekty z zakresu wiedzy sprawdzane (wykorzystanie treści teoretycznych do analizy przypadku). 2. Efekty z zakresu umiejętności sprawdzane na zajęciach laboratoryjnych – aktywność na konwersatoriach, przygotowanie do zajęć. 3. Efekty z zakresu kompetencje sprawdzane w przygotowywanym projekcie zaliczeniowym (studium przypadku GSB danej korporacji na tle międzynarodowym) – zdolności całościowego postrzegania zjawisk w otoczeniu globalnym (ocena wartości merytorycznej, wykorzystania treści teoretycznych, jakości komunikacji, sporządzania zestawień, tabel z komentarzami). Ocena końcowa: WIEDZA (20%) - sprawdzanie ciągłe wiedzy w toku dyskusji i ćwiczeń UMIEJĘTNOŚCI (20%) - sprawdzanie umiejętności interpretacji, podawania przykładów, znajdowania przykładowych działań w toku kolejnych ćwiczeń KOMPETENCJE (60%) - projekt końcowy UWAGA: wszystkie trzy elementy muszą być zaliczone. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Koncepcja podejścia sieciowego 2. Koncepcja globalnej sieci biznesowej (GSB) 3. Atrybuty korporacji-orkiestratorów globalnych sieci biznesowych 4. System powiązań korporacji – ujęcie historyczne, przestrzenne (kontynentalne), globalne 5. Filary strategii korporacji-orkiestratorów GSB 6. Warstwy kapitału GSB (organizacji o złożonych strukturach) 7. Model integracji biznesowej jako koncepcja ewolucji sieci biznesowej 8. System konkurencyjności międzynarodowej 9. Ocena konkurencyjności globalnych sieci biznesowych 10. Koncepcja zrównoważonego rozwoju sieci biznesowych |
|
Literatura: |
Podstawowa: M. Rosińska-Bukowska, Global business networks. Concept – structure – competitiveness, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020, http://dx.doi.org/10.18778/8220-046-1 http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/handle/11089/32102. J. W. Wiktor, Zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym integracja różnorodności, C. H. Beck, 2017 B. Barczak, Koncepcja oceny efektywności struktur sieciowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2016. L. Gadde, H. Håkansson, Interaction in Networks, [w:] Handbook of Marketing SAGE Theory, eds. P. Maclaran, M. Saren, B. Stern, M. Tadajewski, Sage: London 2009. Uzupełniająca: 1. Dahlin P., Fors J., Havila V., Thilenius P., Netquakes – Describing Effects of Ending Business Relationships on Business Networks. IMP 2005, Rotterdam 2005. 2. M. Rosińska-Bukowska, K. Zielińska-Lont, China’s economic growth – selected financial aspects, Publisher of the University of Lodz 2020,, http://dx.doi.org/10.18778/8220-096-6. 3. M. Rosińska-Bukowska, K. Zielińska-Lont, Asia’s global expansion: business and financial aspects, Publisher of the University of Lodz 2020,, http://dx.doi.org/10.18778/8142-990-0 4. N. Daszkiewicz, Konkurencyjność. Poziom makro, mezo i i mikro, PWN, Warszawa 2008. 5. A. Ujwary-Gil, N. R. Potoczek, Organizations in the face of growing competition in the market, Warsaw: Institute of Economics, Polish Academy of Sciences, 2019. 6. 1. M. Rosińska-Bukowska; Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego; Łódź 2012. Inne: 1. World Investment Report UNCTAD; www.unctad.org 2. Fortune Global 500 Report, http://money.cnn.com 3. Forbes The Global 2000 Leading Companies. http://www.forbes.com 4. The Best Global Brands, Bloomberg/BusinessWeek 5. IFI's Top-50 Patent Assignees; http://www.ificlaims.com 6. Annual Reports – badanych podmiotów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rosińska-Bukowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rosińska-Bukowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | 2 ECTS Konwersatorium (30 h) Praca bieżącą: 25 h Przygotowanie do zaliczenia: 5 h Formy zajęć: Konwersatorium (30 h) Praca własna studenta: - Praca bieżącą: 25h (analiza stron internetowych badanych podmiotów, wskazanych dokumentów, w tym rankingów, statystyk; praca w grupach, dyskusja - Przygotowanie do zaliczenia: 5 h (analiza materiałów, wskazanej literatury, przygotowywanych na ćwiczeniach materiałów do projektu – uzupełnienie, wizualizacja danych, wnioski, podsumowanie całości badań do projektu) Praca własna studenta w zakresie warsztatów/konwersatoriów: Zajęcia mogą być prowadzone w formie stacjonarnej i zdalnej. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. ================================================ Weryfikacja efektów uczenia się: - WIEDZA: 06FBM_2A_W01, 06FBM_2A_W02, 06FBM_2A_W03, 06FBM_2A_W09, 06FBM_2A_W11, 06FBM_2A_W13, 06FBM_2A_W15 - UMIEJĘTNOŚCI: 06FBM_2A_U01, 06FBM_2A_U05, 06FBM_2A_U10, 06FBM_2A_U12. - KOMPETENCJE: 06FBM_2A_K02, 06FBM_2A_K03, 06FBM_2A_K04, 06FBM_2A_K05, 06FBM_2A_K06, 06FBM_2A_K07 EFEKTY UCZENIA SIĘ dla przedmiotu – odpowiadające kierunkowym efektom uczenia się Wiedza 06FBM_2A_W01 Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu nauk ekonomicznych w obszarze biznesu w środowisku międzynarodowym, zna miejsce i rolę biznesu międzynarodowego w systemie nauk społecznych oraz wie o powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi. 06FBM_2A_W02 Ma szeroką i uporządkowaną wiedzę o międzynarodowym rynku, instrumentach, instytucjach zaangażowanych w funkcjonowanie biznesu międzynarodowego. 06FBM_2A_W03 Dysponuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzą o relacjach między instytucjami biznesu międzynarodowego i rozumie relacje zachodzące pomiędzy nimi oraz implikacje w skali krajowej i międzynarodowej. 06FBM_2A_W09 Ma pogłębioną wiedzę na temat poszczególnych kategorii finansowych, zna i definiuje instrumenty finansowe, zna sposoby ich zastosowania w kształtowaniu struktury finansowania podmiotu gospodarczego, zwłaszcza zasad dotyczących finansowania złożonych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych). 06FBM_2A_W11 Ma wiedzę na temat genezy i ewolucji handlu międzynarodowego i jego roli w gospodarce oraz wie i rozumie uwarunkowania jego funkcjonowania dla biznesu międzynarodowego. 06FBM_2A_W13 Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą funkcjonowania podmiotów gospodarczych w otoczeniu międzynarodowym, zna zasady zawierania i realizacji transakcji handlowych na rynku międzynarodowym, w tym w ramach złożonych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych). 06FBM_2A_W15 Posiada wiedzę na temat zasad tworzenia i rozwoju form przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu biznesu międzynarodowego. Umiejętności 06FBM_2A_U01 Potrafi dokonać wnikliwiej obserwacji i prawidłowej interpretacji procesów gospodarczych i zjawisk zachodzących w biznesie międzynarodowym oraz potrafi określić wzajemne relacje i zależności zachodzące między procesami i zjawiskami w biznesie międzynarodowym, w tym szczególnie w ramach złożonych wielopoziomowych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych). 06FBM_2A_U05 W sprawny sposób posługuje się normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązywania określonych problemów w prowadzeniu biznesu w skali światowej, w tym szczególnie w ramach złożonych wielopoziomowych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych). 06FBM_2A_U10 Rozumie i analizuje relacje pomiędzy zjawiskami zachodzącymi w biznesie i na międzynarodowym rynku finansowym oraz wymianie międzynarodowej a pozostałymi zjawiskami społecznymi oraz potrafi dokonać oceny społecznych i gospodarczych skutków/efektów tych relacji stosując odpowiednie metody badawcze. 06FBM_2A_U12 Potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę oraz rozwijać swoje umiejętności z zakresu biznesu międzynarodowego (w tym szczególnie globalnych sieci biznesowych i korporacji transnarodowych), korzystając z różnych materiałów źródłowych i nowoczesnych technologii, a także umie przygotowywać wystąpienia ustne, w języku polskim i angielskim, dotyczące tematyki biznesu międzynarodowego, globalnych sieci biznesowych, korporacji transnarodowych Kompetencje 06FBM_2A_K02 Potrafi odpowiednio określić cele, priorytety i kluczowe elementy służące wykonaniu określonego zadania, konsekwentnie dąży do realizacji indywidualnych i zespołowych działań. 06FBM_2A_K03 Potrafi organizować pracę w grupie, przyjmując w niej rożne role, rozumie potrzebę słuchania innych i znaczenie dobrej komunikacji, jest otwarty na współpracę i budowę relacji, umiejętnie dąży do rozwiązywania pojawiających się konfliktów. 06FBM_2A_K04 Rozumie ideę odpowiedzialnej i etycznej pracy, identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne, w tym w szczególności rozumie i stosuje dobre praktyki, postępuje zgodnie z zasadami ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. Jest świadomy istotności działania w sposób profesjonalny, postępuje zgodnie z zasadami etyki. Potrafi przedstawić argumenty wobec decyzji w obszarze biznesu prowadzonych w środowisku międzynarodowym, gdyż dobrze zna specyfikę funkcjonowania i uwarunkowania działania globalnych sieci biznesowych i korporacji transnarodowych. 06FBM_2A_K05 Wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności dla utrzymania i rozwoju relacji społecznych. Potrafi zidentyfikować swoją rolę w przygotowaniu i realizacji projektów społecznych, potrafi przewidywać skutki środowiskowe swoich decyzji i działań. 06FBM_2A_K6 Potrafi samodzielnie wyszukiwać właściwe dane statystyczne i poszerzać wiedzę i umiejętności z zakresu biznesu, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny; dostrzega i wykorzystuje praktyczne aspekty wykorzystania posiadanej wiedzy. 06FBM_2A_K07 Rozumie potrzeby zmian i aktywnie poszukuje możliwości wprowadzania udoskonalania prowadzonych działań w celu maksymalizacji swojej efektywności, w tym w szczególności rozumie potrzebę stałego podnoszenia wiedzy i umiejętności. --------------------------- W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium interaktywne z elementami badań jakościowych i ilościowych, analiz statystycznych, wizualizacji danych. Wykorzystanie różnych metod analizy i interpretacji zgromadzonego materiału/danych. Projekt – analiza konkretnego przypadku. Badanie oparte na koncepcjach zarządzania konkretnych realnie działających na rynku międzynarodowym korporacji transnarodowych. Badanie dla korporacji azjatyckich na tle konkurencji światowej. Analiza konkretnych przypadków – przygotowanie opracowań danych, gromadzenie i analiza informacji, analiza w oparciu o różnorodne metody, dyskusja, praca w grupach. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Projekt zaliczeniowy pisemny - case study wskazanej GSB Weryfikacja efektów uczenia się obejmuje trzy elementy: 1. Efekty z zakresu wiedzy sprawdzane (wykorzystanie treści teoretycznych do analizy przypadku). 2. Efekty z zakresu umiejętności sprawdzane na zajęciach laboratoryjnych – aktywność na konwersatoriach, przygotowanie do zajęć. 3. Efekty z zakresu kompetencje sprawdzane w przygotowywanym projekcie zaliczeniowym (studium przypadku GSB danej korporacji na tle międzynarodowym) – zdolności całościowego postrzegania zjawisk w otoczeniu globalnym (ocena wartości merytorycznej, wykorzystania treści teoretycznych, jakości komunikacji, sporządzania zestawień, tabel z komentarzami). Ocena końcowa: WIEDZA (20%) - sprawdzanie ciągłe wiedzy w toku dyskusji i ćwiczeń UMIEJĘTNOŚCI (20%) - sprawdzanie umiejętności interpretacji, podawania przykładów, znajdowania przykładowych działań w toku kolejnych ćwiczeń KOMPETENCJE (60%) - projekt końcowy UWAGA: wszystkie trzy elementy muszą być zaliczone. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Koncepcja podejścia sieciowego 2. Koncepcja globalnej sieci biznesowej (GSB) 3. Atrybuty korporacji-orkiestratorów globalnych sieci biznesowych 4. System powiązań korporacji – ujęcie historyczne, przestrzenne (kontynentalne), globalne 5. Filary strategii korporacji-orkiestratorów GSB 6. Warstwy kapitału GSB (organizacji o złożonych strukturach) 7. Model integracji biznesowej jako koncepcja ewolucji sieci biznesowej 8. System konkurencyjności międzynarodowej 9. Ocena konkurencyjności globalnych sieci biznesowych 10. Koncepcja zrównoważonego rozwoju sieci biznesowych |
|
Literatura: |
Podstawowa: M. Rosińska-Bukowska, Global business networks. Concept – structure – competitiveness, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020, http://dx.doi.org/10.18778/8220-046-1 http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/handle/11089/32102. J. W. Wiktor, Zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym integracja różnorodności, C. H. Beck, 2017 B. Barczak, Koncepcja oceny efektywności struktur sieciowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2016. L. Gadde, H. Håkansson, Interaction in Networks, [w:] Handbook of Marketing SAGE Theory, eds. P. Maclaran, M. Saren, B. Stern, M. Tadajewski, Sage: London 2009. Uzupełniająca: M. Rosińska-Bukowska, K. Zielińska-Lont, China’s economic growth – selected financial aspects, Publisher of the University of Lodz 2020,, http://dx.doi.org/10.18778/8220-096-6. M. Rosińska-Bukowska, K. Zielińska-Lont, Asia’s global expansion: business and financial aspects, Publisher of the University of Lodz 2020,, http://dx.doi.org/10.18778/8142-990-0 N. Daszkiewicz, Konkurencyjność. Poziom makro, mezo i i mikro, PWN, Warszawa 2008. A. Ujwary-Gil, N. R. Potoczek, Organizations in the face of growing competition in the market, Warsaw: Institute of Economics, Polish Academy of Sciences, 2019. Inne: 1. World Investment Report UNCTAD; www.unctad.org 2. Fortune Global 500 Report, http://money.cnn.com 3. Forbes The Global 2000 Leading Companies. http://www.forbes.com 4. The Best Global Brands, Bloomberg/BusinessWeek 5. IFI's Top-50 Patent Assignees; http://www.ificlaims.com 6. Annual Reports – badanych podmiotów 7. Dahlin P., Fors J., Havila V., Thilenius P., Netquakes – Describing Effects of Ending Business Relationships on Business Networks. IMP 2005, Rotterdam 2005. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rosińska-Bukowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rosińska-Bukowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | 2 ECTS Konwersatorium (30 h) Praca bieżącą: 25 h Przygotowanie do zaliczenia: 5 h Formy zajęć: Konwersatorium (30 h) Praca własna studenta w zakresie warsztatów: - Praca bieżącą: 25h (analiza stron internetowych badanych podmiotów, wskazanych dokumentów, w tym rankingów, statystyk; praca w grupach, dyskusja - Przygotowanie do zaliczenia: 5 h (analiza materiałów, wskazanej literatury, przygotowywanych na ćwiczeniach materiałów do projektu – uzupełnienie, wizualizacja danych, wnioski, podsumowanie całości badań do projektu) Zajęcia mogą być prowadzone w formie stacjonarnej i zdalnej. ================================================ EFEKTY UCZENIA SIĘ dla przedmiotu – odpowiadające kierunkowym efektom uczenia się Wiedza 06FBM_2A_W01 Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu nauk ekonomicznych w obszarze biznesu w środowisku międzynarodowym, zna miejsce i rolę biznesu międzynarodowego w systemie nauk społecznych oraz wie o powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi. 06FBM_2A_W02 Ma szeroką i uporządkowaną wiedzę o międzynarodowym rynku, instrumentach, instytucjach zaangażowanych w funkcjonowanie biznesu międzynarodowego. 06FBM_2A_W03 Dysponuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzą o relacjach między instytucjami biznesu międzynarodowego i rozumie relacje zachodzące pomiędzy nimi oraz implikacje w skali krajowej i międzynarodowej. 06FBM_2A_W09 Ma pogłębioną wiedzę na temat poszczególnych kategorii finansowych, zna i definiuje instrumenty finansowe, zna sposoby ich zastosowania w kształtowaniu struktury finansowania podmiotu gospodarczego, zwłaszcza zasad dotyczących finansowania złożonych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych). 06FBM_2A_W11 Ma wiedzę na temat genezy i ewolucji handlu międzynarodowego i jego roli w gospodarce oraz wie i rozumie uwarunkowania jego funkcjonowania dla biznesu międzynarodowego. 06FBM_2A_W13 Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą funkcjonowania podmiotów gospodarczych w otoczeniu międzynarodowym, zna zasady zawierania i realizacji transakcji handlowych na rynku międzynarodowym, w tym w ramach złożonych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych). 06FBM_2A_W15 Posiada wiedzę na temat zasad tworzenia i rozwoju form przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu biznesu międzynarodowego. Umiejętności 06FBM_2A_U01 Potrafi dokonać wnikliwiej obserwacji i prawidłowej interpretacji procesów gospodarczych i zjawisk zachodzących w biznesie międzynarodowym oraz potrafi określić wzajemne relacje i zależności zachodzące między procesami i zjawiskami w biznesie międzynarodowym, w tym szczególnie w ramach złożonych wielopoziomowych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych). 06FBM_2A_U05 W sprawny sposób posługuje się normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązywania określonych problemów w prowadzeniu biznesu w skali światowej, w tym szczególnie w ramach złożonych wielopoziomowych globalnych sieci biznesowych (w tym korporacji transnarodowych). 06FBM_2A_U10 Rozumie i analizuje relacje pomiędzy zjawiskami zachodzącymi w biznesie i na międzynarodowym rynku finansowym oraz wymianie międzynarodowej a pozostałymi zjawiskami społecznymi oraz potrafi dokonać oceny społecznych i gospodarczych skutków/efektów tych relacji stosując odpowiednie metody badawcze. 06FBM_2A_U12 Potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę oraz rozwijać swoje umiejętności z zakresu biznesu międzynarodowego (w tym szczególnie globalnych sieci biznesowych i korporacji transnarodowych), korzystając z różnych materiałów źródłowych i nowoczesnych technologii, a także umie przygotowywać wystąpienia ustne, w języku polskim i angielskim, dotyczące tematyki biznesu międzynarodowego, globalnych sieci biznesowych, korporacji transnarodowych Kompetencje 06FBM_2A_K02 Potrafi odpowiednio określić cele, priorytety i kluczowe elementy służące wykonaniu określonego zadania, konsekwentnie dąży do realizacji indywidualnych i zespołowych działań. 06FBM_2A_K03 Potrafi organizować pracę w grupie, przyjmując w niej rożne role, rozumie potrzebę słuchania innych i znaczenie dobrej komunikacji, jest otwarty na współpracę i budowę relacji, umiejętnie dąży do rozwiązywania pojawiających się konfliktów. 06FBM_2A_K04 Rozumie ideę odpowiedzialnej i etycznej pracy, identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne, w tym w szczególności rozumie i stosuje dobre praktyki, postępuje zgodnie z zasadami ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. Jest świadomy istotności działania w sposób profesjonalny, postępuje zgodnie z zasadami etyki. Potrafi przedstawić argumenty wobec decyzji w obszarze biznesu prowadzonych w środowisku międzynarodowym, gdyż dobrze zna specyfikę funkcjonowania i uwarunkowania działania globalnych sieci biznesowych i korporacji transnarodowych. 06FBM_2A_K05 Wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności dla utrzymania i rozwoju relacji społecznych. Potrafi zidentyfikować swoją rolę w przygotowaniu i realizacji projektów społecznych, potrafi przewidywać skutki środowiskowe swoich decyzji i działań. 06FBM_2A_K6 Potrafi samodzielnie wyszukiwać właściwe dane statystyczne i poszerzać wiedzę i umiejętności z zakresu biznesu, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny; dostrzega i wykorzystuje praktyczne aspekty wykorzystania posiadanej wiedzy. 06FBM_2A_K07 Rozumie potrzeby zmian i aktywnie poszukuje możliwości wprowadzania udoskonalania prowadzonych działań w celu maksymalizacji swojej efektywności, w tym w szczególności rozumie potrzebę stałego podnoszenia wiedzy i umiejętności. Weryfikacja efektów uczenia się KNOWLEDGE: 06FBM_2A_W01, 06FBM_2A_W02, 06FBM_2A_W03, 06FBM_2A_W09, 06FBM_2A_W11, 06FBM_2A_W13, 06FBM_2A_W15 SKILLS: 06FBM_2A_U01, 06FBM_2A_U05, 06FBM_2A_U10, 06FBM_2A_U12. COMPETENCES: 06FBM_2A_K02, 06FBM_2A_K03, 06FBM_2A_K04, 06FBM_2A_K05, 06FBM_2A_K06, 06FBM_2A_K07 W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium interaktywne z elementami badań jakościowych i ilościowych, analiz statystycznych, wizualizacji danych. Wykorzystanie różnych metod analizy i interpretacji zgromadzonego materiału/danych. Projekt – analiza konkretnego przypadku. Badanie oparte na koncepcjach zarządzania konkretnych realnie działających na rynku międzynarodowym korporacji transnarodowych. Badanie dla korporacji azjatyckich na tle konkurencji światowej. Analiza konkretnych przypadków – przygotowanie opracowań danych, gromadzenie i analiza informacji, analiza w oparciu o różnorodne metody, dyskusja, praca w grupach. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Weryfikacja efektów uczenia się obejmuje trzy elementy: 1. Efekty z zakresu wiedzy sprawdzane (wykorzystanie treści teoretycznych do analizy przypadku). 2. Efekty z zakresu umiejętności sprawdzane na zajęciach laboratoryjnych – aktywność na konwersatoriach, przygotowanie do zajęć. 3. Efekty z zakresu kompetencje sprawdzane w przygotowywanym projekcie zaliczeniowym (studium przypadku GSB danej korporacji na tle międzynarodowym) – zdolności całościowego postrzegania zjawisk w otoczeniu globalnym (ocena wartości merytorycznej, wykorzystania treści teoretycznych, jakości komunikacji, sporządzania zestawień, tabel z komentarzami). Ocena końcowa: WIEDZA (20%) UMIEJĘTNOŚCI (20%) KOMPETENCJE (60%) UWAGA: wszystkie trzy elementy muszą być zaliczone. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Koncepcja podejścia sieciowego 2. Koncepcja globalnej sieci biznesowej (GSB) 3. Atrybuty korporacji-orkiestratorów globalnych sieci biznesowych 4. System powiązań korporacji – ujęcie historyczne, przestrzenne (kontynentalne), globalne 5. Filary strategii korporacji-orkiestratorów GSB 6. Warstwy kapitału GSB (organizacji o złożonych strukturach) 7. Model integracji biznesowej jako koncepcja ewolucji sieci biznesowej 8. System konkurencyjności międzynarodowej 9. Ocena konkurencyjności globalnych sieci biznesowych 10. Koncepcja zrównoważonego rozwoju sieci biznesowych |
|
Literatura: |
Podstawowa: M. Rosińska-Bukowska, Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych. , Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012. J. W. Wiktor, Zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym integracja różnorodności, C. H. Beck, 2017 B. Barczak, Koncepcja oceny efektywności struktur sieciowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2016. L. Gadde, H. Håkansson, Interaction in Networks, [w:] Handbook of Marketing SAGE Theory, eds. P. Maclaran, M. Saren, B. Stern, M. Tadajewski, Sage: London 2009. Uzupełniająca: M. Rosińska-Bukowska, K. Zielińska-Lont, China’s economic growth – selected financial aspects, Publisher of the University of Lodz 2020,, http://dx.doi.org/10.18778/8220-096-6. M. Rosińska-Bukowska, K. Zielińska-Lont, Asia’s global expansion: business and financial aspects, Publisher of the University of Lodz 2020,, http://dx.doi.org/10.18778/8142-990-0 N. Daszkiewicz, Konkurencyjność. Poziom makro, mezo i i mikro, PWN, Warszawa 2008. A. Ujwary-Gil, N. R. Potoczek, Organizations in the face of growing competition in the market, Warsaw: Institute of Economics, Polish Academy of Sciences, 2019. Inne: 1. World Investment Report UNCTAD; www.unctad.org 2. Fortune Global 500 Report, http://money.cnn.com 3. Forbes The Global 2000 Leading Companies. http://www.forbes.com 4. The Best Global Brands, Bloomberg/BusinessWeek 5. IFI's Top-50 Patent Assignees; http://www.ificlaims.com 6. Annual Reports – badanych podmiotów 7. Dahlin P., Fors J., Havila V., Thilenius P., Netquakes – Describing Effects of Ending Business Relationships on Business Networks. IMP 2005, Rotterdam 2005. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.