UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Finanse behawioralne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-BMFC2C
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Finanse behawioralne
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy: FINANSE I BIZNES MIĘDZYNARODOWY II ST. 2 SEM. - SP. Finanse Międzynarodowe
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

FBM

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

2

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Znajomość w podstawowym zakresie funkcjonowania rynków finansowych i instrumentów finansowych.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z finansami behawioralnymi, w szczególności z teorią perspektywy, ze skłonnościami motywacyjnymi i poznawczymi inwestorów, z zachowaniami stadnymi i efektem naśladownictwa na rynkach finansowych oraz z anomaliami rynkowymi, zwłaszcza z anomaliami kalendarzowymi.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student będzie posiadał:

WIEDZA:

06FBM_2A_W05 - Ma pogłębioną wiedzę o roli człowieka i społeczeństwa w procesie tworzenia i funkcjonowania rynku finansowego, w tym w szczególności zna i definiuje alternatywne struktury finansowania i źródła finansowania podmiotów gospodarczych na międzynarodowych rynkach finansowych w wymiarze długo-, średnio- i krótkookresowym.

06FBM_2A_W08 - Ma wiedzę o normach i zasadach (finansowych, handlowych, prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) regulujących funkcjonowanie biznesu i rynku finansowego oraz o rządzących nimi prawidłowościach, ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania.

06FBM_2A_W10 - Ma wiedzę i rozumie procesy zmian zachodzące na międzynarodowym rynku finansowym, a także rozpoznaje przyczyny zmian oraz wie jak oszacować konsekwencje decyzji finansowych w zmiennych warunkach środowiska międzynarodowego.

UMIEJĘTNOŚCI:

06FBM_2A_U01 - Potrafi dokonać wnikliwiej obserwacji i prawidłowej interpretacji procesów gospodarczych i zjawisk zachodzących w biznesie i na międzynarodowym rynku finansowym, oraz potrafi określić wzajemne relacje i zależności zachodzące między tymi procesami i zjawiskami.

06FBM_2A_U02 - Zna źródła pozyskiwania danych statystycznych i potrafi w sposób krytyczny zbierać dane i dobierać metody analizy i w samodzielny sposób formułować wnioski i opinie dotyczące procesów i zjawisk zachodzących w biznesie i na międzynarodowym rynku finansowym wykorzystując pogłębioną wiedzę teoretyczną.

06FBM_2A_U03 - Potrafi we właściwy sposób dokonać analizy przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk występujących na rynku finansowym i w handlu międzynarodowym, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i dokonywać ich weryfikacji.

06FBM_2A_U10 - Rozumie i analizuje relacje pomiędzy zjawiskami zachodzącymi w biznesie i na międzynarodowym rynku finansowym oraz wymianie międzynarodowej a pozostałymi zjawiskami społecznymi, oraz potrafi dokonać oceny społecznych i gospodarczych skutków/efektów tych relacji stosując odpowiednie metody badawcze.

06FBM_2A_U12 - Potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę oraz rozwijać swoje umiejętności z zakresu finansów i biznesu międzynarodowego, korzystając z różnych materiałów źródłowych i nowoczesnych technologii, a także umie przygotowywać wystąpienia ustne, w języku polskim i angielskim, dotyczące tematyki finansów i biznesu międzynarodowego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

06FBM_2A_K01 - Ma świadomość własnych kompetencji, rozumie potrzebę ciągłego uczenia się i rozwoju osobistego oraz rozszerzania wiedzy i umiejętności spoza dotychczasowo poznanych dziedzin nauki, inspiruje i zachęca do rozwoju osoby ze swojego otoczenia.

06FBM_2A_K02 - Jest gotów/owa do organizowania pracy w grupie, przyjmując w niej rożne role, rozumie potrzebę słuchania innych i znaczenie dobrej komunikacji, jest otwarty/a na współpracę i budowę relacji, umiejętnie dąży do rozwiązywania pojawiających się konfliktów.

06FBM_2A_K03 - Jest gotów/owa do odpowiedniego określania celów, priorytetów i kluczowych elementów służących wykonaniu określonego zadania, konsekwentnie dążąc do realizacji indywidualnych i zespołowych działań.

06FBM_2A_K04 - Rozumie ideę odpowiedzialnej i etycznej pracy, identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne związane z wykonywaniem zawodu, w tym w szczególności rozumie i stosuje dobre praktyki zawodu, postępuje zgodnie z zasadami ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. Jest świadomy/a istotności działania w sposób profesjonalny, postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodowej, dzięki czemu identyfikuje postawy wobec ryzyka łącząc je z potrzebami podmiotów ekonomicznych występując w różnych rolach na międzynarodowym rynku finansowym, a także jest gotów/owa do przedstawienia argumentów wobec decyzji w obszarze finansów i biznesu prowadzonych w środowisku międzynarodowym.

06FBM_2A_K06 - Jest gotów/owa do samodzielnego wyszukiwania właściwych danych statystycznych i poszerzania wiedzy i umiejętności z zakresu biznesu i międzynarodowego rynku finansowego, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny; dostrzega i wykorzystuje praktyczne aspekty wykorzystania posiadanej wiedzy.

06FBM_2A_K07 - Rozumie i jest gotów/owa do działania w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzeby zmian i aktywnie poszukuje możliwości wprowadzania udoskonalania prowadzonych działań w celu maksymalizacji swojej efektywności, w tym w szczególności rozumie potrzebę stałego podnoszenia wiedzy i umiejętności i jest świadomy/a stosowania technik odporności na stres.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Miziołek
Prowadzący grup: Tomasz Miziołek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Warsztat 3: 28h


Praca własna studenta w ramach warsztatów (84h):

a) praca bieżąca: 56h (przygotowanie do zajęć, prezentacja tematu na zajęciach)

b) przygotowanie do zaliczenia :28h (przygotowanie do kolokwium)


Liczba punktów ECTS: 4


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Warsztat 3: prezentacja multimedialna, dyskusja

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu na podstawie:

a) przygotowania i przedstawienia na zajęciach prezentacji na jeden z podstawowych tematów teoretycznych z zakresu finansów behawioralnych

b) aktywności na zajęciach (udział w dyskusjach nad zagadnieniami teoretycznymi może podwyższyć ocenę)

c) zaliczenia kolokwium - minimum 50% maksymalnej liczby punktów

d) obecności na zajęciach - dozwolone są 2 nieobecności.


Skala ocen na kolokwium:

do 50% - 2

50-59% - 3

60-64% - 3+

65-74% - 4

75-79% - 4+

80% i więcej - 5

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Warsztat 3: test (pytania jednokrotnego wyboru, pytania prawda/fałsz, pytania otwarte) z progiem zaliczenia w wys. 50%.

Aktywność podczas zajęć może być dodatkowo punktowana.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Założenia (neo)klasycznej ekonomii i finansów odnośnie zachowań uczestników rynku, teoria użyteczności, hipoteza rynku efektywnego, Istota i geneza finansów behawioralnych, teoria perspektywy, awersja do strat, Daniel Kahneman i Amos Tversky

2. Skłonności motywacyjne inwestorów: efekt dyspozycji, efekt utopionych kosztów, Richard Thaler

3. Skłonności motywacyjne inwestorów: krótkowzroczne unikanie strat, hedoniczne kadrowanie, księgowanie mentalne

4. Skłonności poznawcze inwestorów: nadmierna pewność własnej wiedzy i umiejętności, złudzenie kontroli, nadmierny optymizm

5. Skłonności poznawcze inwestorów: heurystyka dostępności, heurystyka zakotwiczenia

6. Skłonności poznawcze inwestorów: heurystyka reprezentatywności i konserwatyzm poznawczy, dodatni i ujemny efekt świeżości

7. Zachowania stadne (zbiorowe), kaskady informacyjne i efekt naśladownictwa

8. Anomalie rynkowe i ich rodzaje, anomalie (efekty) kalendarzowe (sezonowe)

9. Anomalie fundamentalne (wynikające z charakterystyk spółek)

10. Strategie przeciwnego inwestowania (strategie kontrariańskie), krótkookresowe i długookresowe korelacje stóp zwrotu

11. Kryzysy finansowe a finanse behawioralne

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Daniel Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym , Media Rodzina, Warszawa 2012

2. Piotr Zielonka, Giełda i psychologia, Behawioralne aspekty inwestowania na rynku papierów wartościowych (wyd. V zmienione), CeDEWu, Warszawa 2019.

3. Adam Szyszka, Finanse behawioralne , Wydawnictwo

UE w Poznaniu, Poznań 2009.

Literatura uzupełniająca:

1. Richard H. Thaler, Zachowania niepoprawne. Tworzenie ekonomii behawioralnej , Media Rodzina, Poznań 2018.

2. Richard H. Thaler, Cass R. Sunstein, Impuls. Jak podejmować właściwe decyzje dotyczące zdrowia, dobrobytu i szczęścia, Zysk i S ka, Poznań 2017.

3. Krzysztof Borowski, Finanse behawioralne. Modele, Difin, Warszawa 2014.

4. Monika Czerwonka, Bartłomiej Gorlewski, Zachowania inwestorów i rynku , Wydawnictwo SGH, Warszawa 2012.

5. Jason Zweig, Twój mózg, twoje pieniądze , MT Biznes,

Warszawa 2011.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Miziołek
Prowadzący grup: Tomasz Miziołek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Warsztat 3: 28h


Praca własna studenta w ramach warsztatów (84h):

a) praca bieżąca: 56h (przygotowanie do zajęć, prezentacja tematu na zajęciach, prezentacja wyników projektu na zajęciach)

b) przygotowanie do zaliczenia :28h (przygotowanie do kolokwium, przygotowanie projektu zespołowego)


Liczba punktów ECTS: 4


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Warsztat 3: prezentacja multimedialna, dyskusja, praca w grupach

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu na podstawie:

a) przygotowania i przedstawienia na zajęciach prezentacji na jeden z podstawowych tematów teoretycznych z zakresu finansów behawioralnych

b) aktywności na zajęciach (udział w dyskusjach nad zagadnieniami teoretycznymi może podwyższyć ocenę)

c) zaliczenia kolokwium - minimum 50% maksymalnej liczby punktów

d) przygotowania i przedstawienia na zajęciach - w ramach zespołowego - prezentacji wyników projektu badawczego (badanie ankietowe lub analiza anomalii rynkowej)

e) obecności na zajęciach - dozwolone są 2 nieobecności.


Skala ocen na kolokwium:

do 50% - 2

50-59% - 3

60-64% - 3+

65-74% - 4

75-79% - 4+

80% i więcej - 5


Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną ocen z kolokwium i projektu badawczego (wagi: 50/50).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Warsztat 3: test (pytania jednokrotnego wyboru, pytania prawda/fałsz) z progiem zaliczenia w wys. 50% + projekt grupowy (analiza wybranego zjawiska z zakresu finansów behawioralnych).

Aktywność podczas zajęć może być dodatkowo punktowana.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Istota i geneza finansów behawioralnych, teoria perspektywy, awersja do strat, Daniel Kahneman i Amos Tversky

2. Skłonności motywacyjne inwestorów: efekt dyspozycji, efekt utopionych kosztów, Richard Thaler

3. Skłonności motywacyjne inwestorów: krótkowzroczne unikanie strat, hedoniczne kadrowanie, księgowanie mentalne

4. Skłonności poznawcze inwestorów: nadmierna pewność własnej wiedzy i umiejętności, złudzenie kontroli, nadmierny optymizm

5. Skłonności poznawcze inwestorów: heurystyka dostępności, heurystyka zakotwiczenia

6. Skłonności poznawcze inwestorów: heurystyka reprezentatywności i konserwatyzm poznawczy, dodatni i ujemny efekt świeżości

7. Zachowania stadne (zbiorowe), kaskady informacyjne i efekt naśladownictwa

8. Anomalie (efekty) kalendarzowe

9. Strategie przeciwnego inwestowania (strategie kontrariańskie), krótkookresowe i długookresowe korelacje stóp zwrotu

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Daniel Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym , Media Rodzina, Warszawa 2012

2. Piotr Zielonka, Giełda i psychologia, Behawioralne aspekty inwestowania na rynku papierów wartościowych (wyd. V zmienione), CeDEWu, Warszawa 2019.

3. Adam Szyszka, Finanse behawioralne , Wydawnictwo

UE w Poznaniu, Poznań 2009.

Literatura uzupełniająca:

1. Richard H. Thaler, Zachowania niepoprawne. Tworzenie ekonomii behawioralnej , Media Rodzina, Poznań 2018.

2. Richard H. Thaler, Cass R. Sunstein, Impuls. Jak podejmować właściwe decyzje dotyczące zdrowia, dobrobytu i szczęścia, Zysk i S ka, Poznań 2017.

3. Krzysztof Borowski, Finanse behawioralne. Modele, Difin, Warszawa 2014.

4. Monika Czerwonka, Bartłomiej Gorlewski, Zachowania inwestorów i rynku , Wydawnictwo SGH, Warszawa 2012.

5. Jason Zweig, Twój mózg, twoje pieniądze , MT Biznes,

Warszawa 2011.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Miziołek
Prowadzący grup: Tomasz Miziołek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Warsztat 3: 28h


Praca własna studenta w ramach warsztatów (84h):

a) praca bieżąca: 56h (przygotowanie do zajęć, prezentacja tematu na zajęciach, prezentacja wyników projektu na zajęciach)

b) przygotowanie do zaliczenia :28h (przygotowanie do kolokwium, przygotowanie projektu zespołowego)


Liczba punktów ECTS: 4


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Warsztat 3: prezentacja multimedialna, dyskusja, praca w grupach

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu na podstawie:

a) przygotowania i przedstawienia na zajęciach prezentacji na jeden z podstawowych tematów teoretycznych z zakresu finansów behawioralnych

b) aktywności na zajęciach (udział w dyskusjach nad zagadnieniami teoretycznymi może podwyższyć ocenę)

c) zaliczenia kolokwium - minimum 50% maksymalnej liczby punktów

d) przygotowania i przedstawienia na zajęciach - w ramach zespołowego - prezentacji wyników projektu badawczego (badanie ankietowe lub analiza anomalii rynkowej)

e) obecności na zajęciach - dozwolone są 2 nieobecności.


Skala ocen na kolokwium:

do 50% - 2

50-59% - 3

60-64% - 3+

65-74% - 4

75-79% - 4+

80% i więcej - 5


Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną ocen z kolokwium i projektu badawczego (wagi: 50/50).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Warsztat 3: test (pytania jednokrotnego wyboru, pytania prawda/fałsz) z progiem zaliczenia w wys. 50% + projekt grupowy (analiza wybranego zjawiska z zakresu finansów behawioralnych).

Aktywność podczas zajęć może być dodatkowo punktowana.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Istota i geneza finansów behawioralnych, teoria perspektywy, awersja do strat, Daniel Kahneman i Amos Tversky

2. Skłonności motywacyjne inwestorów: efekt dyspozycji, efekt utopionych kosztów, Richard Thaler

3. Skłonności motywacyjne inwestorów: krótkowzroczne unikanie strat, hedoniczne kadrowanie, księgowanie mentalne

4. Skłonności poznawcze inwestorów: nadmierna pewność własnej wiedzy i umiejętności, złudzenie kontroli, nadmierny optymizm

5. Skłonności poznawcze inwestorów: heurystyka dostępności, heurystyka zakotwiczenia

6. Skłonności poznawcze inwestorów: heurystyka reprezentatywności i konserwatyzm poznawczy, dodatni i ujemny efekt świeżości

7. Zachowania stadne (zbiorowe), kaskady informacyjne i efekt naśladownictwa

8. Anomalie (efekty) kalendarzowe

9. Strategie przeciwnego inwestowania (strategie kontrariańskie), krótkookresowe i długookresowe korelacje stóp zwrotu

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Daniel Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym , Media Rodzina, Warszawa 2012

2. Piotr Zielonka, Giełda i psychologia, Behawioralne aspekty inwestowania na rynku papierów wartościowych (wyd. V zmienione), CeDEWu, Warszawa 2019.

3. Adam Szyszka, Finanse behawioralne , Wydawnictwo

UE w Poznaniu, Poznań 2009.

Literatura uzupełniająca:

1. Richard H. Thaler, Zachowania niepoprawne. Tworzenie ekonomii behawioralnej , Media Rodzina, Poznań 2018.

2. Richard H. Thaler, Cass R. Sunstein, Impuls. Jak podejmować właściwe decyzje dotyczące zdrowia, dobrobytu i szczęścia, Zysk i S ka, Poznań 2017.

3. Krzysztof Borowski, Finanse behawioralne. Modele, Difin, Warszawa 2014.

4. Monika Czerwonka, Bartłomiej Gorlewski, Zachowania inwestorów i rynku , Wydawnictwo SGH, Warszawa 2012.

5. Jason Zweig, Twój mózg, twoje pieniądze , MT Biznes,

Warszawa 2011.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Miziołek
Prowadzący grup: Tomasz Miziołek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Warsztat 3: 28h


Praca własna studenta w ramach warsztatów (84h):

a) praca bieżąca: 56h (przygotowanie do zajęć, prezentacja tematu na zajęciach, prezentacja wyników projektu na zajęciach)

b) przygotowanie do zaliczenia :28h (przygotowanie do kolokwium, przygotowanie projektu zespołowego)


Liczba punktów ECTS: 4


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Warsztat 3: prezentacja multimedialna, dyskusja, praca w grupach

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu na podstawie:

a) przygotowania i przedstawienia na zajęciach prezentacji na jeden z podstawowych tematów teoretycznych z zakresu finansów behawioralnych

b) aktywności na zajęciach (udział w dyskusjach nad zagadnieniami teoretycznymi może podwyższyć ocenę)

c) zaliczenia kolokwium - minimum 50% maksymalnej liczby punktów

d) przygotowania i przedstawienia na zajęciach - w ramach zespołowego - prezentacji wyników projektu badawczego (badanie ankietowe lub analiza anomalii rynkowej)

e) obecności na zajęciach - dozwolone są 2 nieobecności.


Skala ocen na kolokwium:

do 50% - 2

50-59% - 3

60-64% - 3+

65-74% - 4

75-79% - 4+

80% i więcej - 5


Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną ocen z kolokwium i projektu badawczego (wagi: 50/50).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Warsztat 3: test (pytania jednokrotnego wyboru, pytania prawda/fałsz) z progiem zaliczenia w wys. 50% + projekt grupowy (analiza wybranego zjawiska z zakresu finansów behawioralnych).

Aktywność podczas zajęć może być dodatkowo punktowana.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Istota i geneza finansów behawioralnych, teoria perspektywy, awersja do strat, Daniel Kahneman i Amos Tversky

2. Skłonności motywacyjne inwestorów: efekt dyspozycji, efekt utopionych kosztów, Richard Thaler

3. Skłonności motywacyjne inwestorów: krótkowzroczne unikanie strat, hedoniczne kadrowanie, księgowanie mentalne

4. Skłonności poznawcze inwestorów: nadmierna pewność własnej wiedzy i umiejętności, złudzenie kontroli, nadmierny optymizm

5. Skłonności poznawcze inwestorów: heurystyka dostępności, heurystyka zakotwiczenia

6. Skłonności poznawcze inwestorów: heurystyka reprezentatywności i konserwatyzm poznawczy, dodatni i ujemny efekt świeżości

7. Zachowania stadne (zbiorowe), kaskady informacyjne i efekt naśladownictwa

8. Anomalie (efekty) kalendarzowe

9. Strategie przeciwnego inwestowania (strategie kontrariańskie), krótkookresowe i długookresowe korelacje stóp zwrotu

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Daniel Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym , Media Rodzina, Warszawa 2012

2. Piotr Zielonka, Giełda i psychologia, Behawioralne aspekty inwestowania na rynku papierów wartościowych (wyd. V zmienione), CeDEWu, Warszawa 2019.

3. Adam Szyszka, Finanse behawioralne , Wydawnictwo

UE w Poznaniu, Poznań 2009.

Literatura uzupełniająca:

1. Richard H. Thaler, Zachowania niepoprawne. Tworzenie ekonomii behawioralnej , Media Rodzina, Poznań 2018.

2. Richard H. Thaler, Cass R. Sunstein, Impuls. Jak podejmować właściwe decyzje dotyczące zdrowia, dobrobytu i szczęścia, Zysk i S ka, Poznań 2017.

3. Krzysztof Borowski, Finanse behawioralne. Modele, Difin, Warszawa 2014.

4. Monika Czerwonka, Bartłomiej Gorlewski, Zachowania inwestorów i rynku , Wydawnictwo SGH, Warszawa 2012.

5. Jason Zweig, Twój mózg, twoje pieniądze , MT Biznes,

Warszawa 2011.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Miziołek
Prowadzący grup: Tomasz Miziołek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Warsztat 3: 28h


Praca własna studenta w ramach warsztatów (84h):

a) praca bieżąca: 56h (przygotowanie do zajęć, prezentacja tematu na zajęciach, prezentacja wyników projektu na zajęciach)

b) przygotowanie do zaliczenia :28h (przygotowanie do kolokwium, przygotowanie projektu zespołowego)


Liczba punktów ECTS: 4


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Warsztat 3: prezentacja multimedialna, dyskusja, praca w grupach

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu na podstawie:

a) przygotowania i przedstawienia na zajęciach prezentacji na jeden z podstawowych tematów teoretycznych z zakresu finansów behawioralnych

b) aktywności na zajęciach (udział w dyskusjach nad zagadnieniami teoretycznymi może podwyższyć ocenę)

c) zaliczenia kolokwium - minimum 50% maksymalnej liczby punktów

d) przygotowania i przedstawienia na zajęciach - w ramach zespołowego - prezentacji wyników projektu badawczego (badanie ankietowe lub analiza anomalii rynkowej)

e) obecności na zajęciach - dozwolone są 2 nieobecności.


Skala ocen na kolokwium:

do 50% - 2

50-59% - 3

60-64% - 3+

65-74% - 4

75-79% - 4+

80% i więcej - 5


Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną ocen z kolokwium i projektu badawczego (wagi: 50/50).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Warsztat 3: test (pytania jednokrotnego wyboru, pytania prawda/fałsz) z progiem zaliczenia w wys. 50% + projekt grupowy (analiza wybranego zjawiska z zakresu finansów behawioralnych).

Aktywność podczas zajęć może być dodatkowo punktowana.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Istota i geneza finansów behawioralnych, teoria perspektywy, awersja do strat, Daniel Kahneman i Amos Tversky

2. Skłonności motywacyjne inwestorów: efekt dyspozycji, efekt utopionych kosztów, Richard Thaler

3. Skłonności motywacyjne inwestorów: krótkowzroczne unikanie strat, hedoniczne kadrowanie, księgowanie mentalne

4. Skłonności poznawcze inwestorów: nadmierna pewność własnej wiedzy i umiejętności, złudzenie kontroli, nadmierny optymizm

5. Skłonności poznawcze inwestorów: heurystyka dostępności, heurystyka zakotwiczenia

6. Skłonności poznawcze inwestorów: heurystyka reprezentatywności i konserwatyzm poznawczy, dodatni i ujemny efekt świeżości

7. Zachowania stadne (zbiorowe), kaskady informacyjne i efekt naśladownictwa

8. Anomalie (efekty) kalendarzowe

9. Strategie przeciwnego inwestowania (strategie kontrariańskie), krótkookresowe i długookresowe korelacje stóp zwrotu

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Daniel Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym , Media Rodzina, Warszawa 2012

2. Piotr Zielonka, Giełda i psychologia, Behawioralne aspekty inwestowania na rynku papierów wartościowych (wyd. V zmienione), CeDEWu, Warszawa 2019.

3. Adam Szyszka, Finanse behawioralne , Wydawnictwo

UE w Poznaniu, Poznań 2009.

Literatura uzupełniająca:

1. Richard H. Thaler, Zachowania niepoprawne. Tworzenie ekonomii behawioralnej , Media Rodzina, Poznań 2018.

2. Richard H. Thaler, Cass R. Sunstein, Impuls. Jak podejmować właściwe decyzje dotyczące zdrowia, dobrobytu i szczęścia, Zysk i S ka, Poznań 2017.

3. Krzysztof Borowski, Finanse behawioralne. Modele, Difin, Warszawa 2014.

4. Monika Czerwonka, Bartłomiej Gorlewski, Zachowania inwestorów i rynku , Wydawnictwo SGH, Warszawa 2012.

5. Jason Zweig, Twój mózg, twoje pieniądze , MT Biznes,

Warszawa 2011.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Miziołek
Prowadzący grup: Tomasz Miziołek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Warsztat 3: 28h


Praca własna studenta w ramach warsztatów (84h):

a) praca bieżąca: 56h (przygotowanie do zajęć, prezentacja tematu na zajęciach, prezentacja wyników projektu na zajęciach)

b) przygotowanie do zaliczenia :28h (przygotowanie do kolokwium, przygotowanie projektu zespołowego)


Liczba punktów ECTS: 4


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Warsztat 3: prezentacja multimedialna, dyskusja, praca w grupach

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu na podstawie:

a) przygotowania i przedstawienia na zajęciach prezentacji na jeden z podstawowych tematów teoretycznych z zakresu finansów behawioralnych

b) aktywności na zajęciach (udział w dyskusjach nad zagadnieniami teoretycznymi może podwyższyć ocenę)

c) zaliczenia kolokwium - minimum 50% maksymalnej liczby punktów

d) przygotowania i przedstawienia na zajęciach - w ramach zespołowego - prezentacji wyników projektu badawczego (badanie ankietowe lub analiza anomalii rynkowej)

e) obecności na zajęciach - dozwolone są 2 nieobecności.


Skala ocen na kolokwium:

do 50% - 2

50-59% - 3

60-64% - 3+

65-74% - 4

75-79% - 4+

80% i więcej - 5


Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną ocen z kolokwium i projektu badawczego (wagi: 50/50).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Warsztat 3: test (pytania jednokrotnego wyboru, pytania prawda/fałsz) z progiem zaliczenia w wys. 50% + projekt grupowy (analiza wybranego zjawiska z zakresu finansów behawioralnych).

Aktywność podczas zajęć może być dodatkowo punktowana.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Istota i geneza finansów behawioralnych, teoria perspektywy, awersja do strat, Daniel Kahneman i Amos Tversky

2. Skłonności motywacyjne inwestorów: efekt dyspozycji, efekt utopionych kosztów, Richard Thaler

3. Skłonności motywacyjne inwestorów: krótkowzroczne unikanie strat, hedoniczne kadrowanie, księgowanie mentalne

4. Skłonności poznawcze inwestorów: nadmierna pewność własnej wiedzy i umiejętności, złudzenie kontroli, nadmierny optymizm

5. Skłonności poznawcze inwestorów: heurystyka dostępności, heurystyka zakotwiczenia

6. Skłonności poznawcze inwestorów: heurystyka reprezentatywności i konserwatyzm poznawczy, dodatni i ujemny efekt świeżości

7. Zachowania stadne (zbiorowe), kaskady informacyjne i efekt naśladownictwa

8. Anomalie (efekty) kalendarzowe

9. Strategie przeciwnego inwestowania (strategie kontrariańskie), krótkookresowe i długookresowe korelacje stóp zwrotu

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Daniel Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym , Media Rodzina, Warszawa 2012

2. Piotr Zielonka, Giełda i psychologia, Behawioralne aspekty inwestowania na rynku papierów wartościowych (wyd. V zmienione), CeDEWu, Warszawa 2019.

3. Adam Szyszka, Finanse behawioralne , Wydawnictwo

UE w Poznaniu, Poznań 2009.

Literatura uzupełniająca:

1. Richard H. Thaler, Zachowania niepoprawne. Tworzenie ekonomii behawioralnej , Media Rodzina, Poznań 2018.

2. Richard H. Thaler, Cass R. Sunstein, Impuls. Jak podejmować właściwe decyzje dotyczące zdrowia, dobrobytu i szczęścia, Zysk i S ka, Poznań 2017.

3. Krzysztof Borowski, Finanse behawioralne. Modele, Difin, Warszawa 2014.

4. Monika Czerwonka, Bartłomiej Gorlewski, Zachowania inwestorów i rynku , Wydawnictwo SGH, Warszawa 2012.

5. Jason Zweig, Twój mózg, twoje pieniądze , MT Biznes,

Warszawa 2011.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6