Finanse behawioralne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-BMFC2C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Finanse behawioralne |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: |
FINANSE I BIZNES MIĘDZYNARODOWY II ST. 2 SEM. - SP. Finanse Międzynarodowe |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | FBM |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 2 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Znajomość w podstawowym zakresie funkcjonowania rynków finansowych i instrumentów finansowych. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z finansami behawioralnymi, w szczególności z teorią perspektywy, ze skłonnościami motywacyjnymi i poznawczymi inwestorów, z zachowaniami stadnymi i efektem naśladownictwa na rynkach finansowych oraz z anomaliami rynkowymi, zwłaszcza z anomaliami kalendarzowymi. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student będzie posiadał: WIEDZA: 06FBM_2A_W05 - Ma pogłębioną wiedzę o roli człowieka i społeczeństwa w procesie tworzenia i funkcjonowania rynku finansowego, w tym w szczególności zna i definiuje alternatywne struktury finansowania i źródła finansowania podmiotów gospodarczych na międzynarodowych rynkach finansowych w wymiarze długo-, średnio- i krótkookresowym. 06FBM_2A_W08 - Ma wiedzę o normach i zasadach (finansowych, handlowych, prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) regulujących funkcjonowanie biznesu i rynku finansowego oraz o rządzących nimi prawidłowościach, ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania. 06FBM_2A_W10 - Ma wiedzę i rozumie procesy zmian zachodzące na międzynarodowym rynku finansowym, a także rozpoznaje przyczyny zmian oraz wie jak oszacować konsekwencje decyzji finansowych w zmiennych warunkach środowiska międzynarodowego. UMIEJĘTNOŚCI: 06FBM_2A_U01 - Potrafi dokonać wnikliwiej obserwacji i prawidłowej interpretacji procesów gospodarczych i zjawisk zachodzących w biznesie i na międzynarodowym rynku finansowym, oraz potrafi określić wzajemne relacje i zależności zachodzące między tymi procesami i zjawiskami. 06FBM_2A_U02 - Zna źródła pozyskiwania danych statystycznych i potrafi w sposób krytyczny zbierać dane i dobierać metody analizy i w samodzielny sposób formułować wnioski i opinie dotyczące procesów i zjawisk zachodzących w biznesie i na międzynarodowym rynku finansowym wykorzystując pogłębioną wiedzę teoretyczną. 06FBM_2A_U03 - Potrafi we właściwy sposób dokonać analizy przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk występujących na rynku finansowym i w handlu międzynarodowym, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i dokonywać ich weryfikacji. 06FBM_2A_U10 - Rozumie i analizuje relacje pomiędzy zjawiskami zachodzącymi w biznesie i na międzynarodowym rynku finansowym oraz wymianie międzynarodowej a pozostałymi zjawiskami społecznymi, oraz potrafi dokonać oceny społecznych i gospodarczych skutków/efektów tych relacji stosując odpowiednie metody badawcze. 06FBM_2A_U12 - Potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę oraz rozwijać swoje umiejętności z zakresu finansów i biznesu międzynarodowego, korzystając z różnych materiałów źródłowych i nowoczesnych technologii, a także umie przygotowywać wystąpienia ustne, w języku polskim i angielskim, dotyczące tematyki finansów i biznesu międzynarodowego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: 06FBM_2A_K01 - Ma świadomość własnych kompetencji, rozumie potrzebę ciągłego uczenia się i rozwoju osobistego oraz rozszerzania wiedzy i umiejętności spoza dotychczasowo poznanych dziedzin nauki, inspiruje i zachęca do rozwoju osoby ze swojego otoczenia. 06FBM_2A_K02 - Jest gotów/owa do organizowania pracy w grupie, przyjmując w niej rożne role, rozumie potrzebę słuchania innych i znaczenie dobrej komunikacji, jest otwarty/a na współpracę i budowę relacji, umiejętnie dąży do rozwiązywania pojawiających się konfliktów. 06FBM_2A_K03 - Jest gotów/owa do odpowiedniego określania celów, priorytetów i kluczowych elementów służących wykonaniu określonego zadania, konsekwentnie dążąc do realizacji indywidualnych i zespołowych działań. 06FBM_2A_K04 - Rozumie ideę odpowiedzialnej i etycznej pracy, identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne związane z wykonywaniem zawodu, w tym w szczególności rozumie i stosuje dobre praktyki zawodu, postępuje zgodnie z zasadami ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. Jest świadomy/a istotności działania w sposób profesjonalny, postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodowej, dzięki czemu identyfikuje postawy wobec ryzyka łącząc je z potrzebami podmiotów ekonomicznych występując w różnych rolach na międzynarodowym rynku finansowym, a także jest gotów/owa do przedstawienia argumentów wobec decyzji w obszarze finansów i biznesu prowadzonych w środowisku międzynarodowym. 06FBM_2A_K06 - Jest gotów/owa do samodzielnego wyszukiwania właściwych danych statystycznych i poszerzania wiedzy i umiejętności z zakresu biznesu i międzynarodowego rynku finansowego, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny; dostrzega i wykorzystuje praktyczne aspekty wykorzystania posiadanej wiedzy. 06FBM_2A_K07 - Rozumie i jest gotów/owa do działania w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzeby zmian i aktywnie poszukuje możliwości wprowadzania udoskonalania prowadzonych działań w celu maksymalizacji swojej efektywności, w tym w szczególności rozumie potrzebę stałego podnoszenia wiedzy i umiejętności i jest świadomy/a stosowania technik odporności na stres. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WR
WR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Miziołek | |
Prowadzący grup: | Tomasz Miziołek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Warsztat 3: 28h Praca własna studenta w ramach warsztatów (84h): a) praca bieżąca: 56h (przygotowanie do zajęć, prezentacja tematu na zajęciach) b) przygotowanie do zaliczenia :28h (przygotowanie do kolokwium) Liczba punktów ECTS: 4 W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Warsztat 3: prezentacja multimedialna, dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie przedmiotu na podstawie: a) przygotowania i przedstawienia na zajęciach prezentacji na jeden z podstawowych tematów teoretycznych z zakresu finansów behawioralnych b) aktywności na zajęciach (udział w dyskusjach nad zagadnieniami teoretycznymi może podwyższyć ocenę) c) zaliczenia kolokwium - minimum 50% maksymalnej liczby punktów d) obecności na zajęciach - dozwolone są 2 nieobecności. Skala ocen na kolokwium: do 50% - 2 50-59% - 3 60-64% - 3+ 65-74% - 4 75-79% - 4+ 80% i więcej - 5 |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Warsztat 3: test (pytania jednokrotnego wyboru, pytania prawda/fałsz, pytania otwarte) z progiem zaliczenia w wys. 50%. Aktywność podczas zajęć może być dodatkowo punktowana. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Założenia (neo)klasycznej ekonomii i finansów odnośnie zachowań uczestników rynku, teoria użyteczności, hipoteza rynku efektywnego, Istota i geneza finansów behawioralnych, teoria perspektywy, awersja do strat, Daniel Kahneman i Amos Tversky 2. Skłonności motywacyjne inwestorów: efekt dyspozycji, efekt utopionych kosztów, Richard Thaler 3. Skłonności motywacyjne inwestorów: krótkowzroczne unikanie strat, hedoniczne kadrowanie, księgowanie mentalne 4. Skłonności poznawcze inwestorów: nadmierna pewność własnej wiedzy i umiejętności, złudzenie kontroli, nadmierny optymizm 5. Skłonności poznawcze inwestorów: heurystyka dostępności, heurystyka zakotwiczenia 6. Skłonności poznawcze inwestorów: heurystyka reprezentatywności i konserwatyzm poznawczy, dodatni i ujemny efekt świeżości 7. Zachowania stadne (zbiorowe), kaskady informacyjne i efekt naśladownictwa 8. Anomalie rynkowe i ich rodzaje, anomalie (efekty) kalendarzowe (sezonowe) 9. Anomalie fundamentalne (wynikające z charakterystyk spółek) 10. Strategie przeciwnego inwestowania (strategie kontrariańskie), krótkookresowe i długookresowe korelacje stóp zwrotu 11. Kryzysy finansowe a finanse behawioralne |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Daniel Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym , Media Rodzina, Warszawa 2012 2. Piotr Zielonka, Giełda i psychologia, Behawioralne aspekty inwestowania na rynku papierów wartościowych (wyd. V zmienione), CeDEWu, Warszawa 2019. 3. Adam Szyszka, Finanse behawioralne , Wydawnictwo UE w Poznaniu, Poznań 2009. Literatura uzupełniająca: 1. Richard H. Thaler, Zachowania niepoprawne. Tworzenie ekonomii behawioralnej , Media Rodzina, Poznań 2018. 2. Richard H. Thaler, Cass R. Sunstein, Impuls. Jak podejmować właściwe decyzje dotyczące zdrowia, dobrobytu i szczęścia, Zysk i S ka, Poznań 2017. 3. Krzysztof Borowski, Finanse behawioralne. Modele, Difin, Warszawa 2014. 4. Monika Czerwonka, Bartłomiej Gorlewski, Zachowania inwestorów i rynku , Wydawnictwo SGH, Warszawa 2012. 5. Jason Zweig, Twój mózg, twoje pieniądze , MT Biznes, Warszawa 2011. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Miziołek | |
Prowadzący grup: | Tomasz Miziołek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Warsztat 3: 28h Praca własna studenta w ramach warsztatów (84h): a) praca bieżąca: 56h (przygotowanie do zajęć, prezentacja tematu na zajęciach, prezentacja wyników projektu na zajęciach) b) przygotowanie do zaliczenia :28h (przygotowanie do kolokwium, przygotowanie projektu zespołowego) Liczba punktów ECTS: 4 W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Warsztat 3: prezentacja multimedialna, dyskusja, praca w grupach |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie przedmiotu na podstawie: a) przygotowania i przedstawienia na zajęciach prezentacji na jeden z podstawowych tematów teoretycznych z zakresu finansów behawioralnych b) aktywności na zajęciach (udział w dyskusjach nad zagadnieniami teoretycznymi może podwyższyć ocenę) c) zaliczenia kolokwium - minimum 50% maksymalnej liczby punktów d) przygotowania i przedstawienia na zajęciach - w ramach zespołowego - prezentacji wyników projektu badawczego (badanie ankietowe lub analiza anomalii rynkowej) e) obecności na zajęciach - dozwolone są 2 nieobecności. Skala ocen na kolokwium: do 50% - 2 50-59% - 3 60-64% - 3+ 65-74% - 4 75-79% - 4+ 80% i więcej - 5 Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną ocen z kolokwium i projektu badawczego (wagi: 50/50). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Warsztat 3: test (pytania jednokrotnego wyboru, pytania prawda/fałsz) z progiem zaliczenia w wys. 50% + projekt grupowy (analiza wybranego zjawiska z zakresu finansów behawioralnych). Aktywność podczas zajęć może być dodatkowo punktowana. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Istota i geneza finansów behawioralnych, teoria perspektywy, awersja do strat, Daniel Kahneman i Amos Tversky 2. Skłonności motywacyjne inwestorów: efekt dyspozycji, efekt utopionych kosztów, Richard Thaler 3. Skłonności motywacyjne inwestorów: krótkowzroczne unikanie strat, hedoniczne kadrowanie, księgowanie mentalne 4. Skłonności poznawcze inwestorów: nadmierna pewność własnej wiedzy i umiejętności, złudzenie kontroli, nadmierny optymizm 5. Skłonności poznawcze inwestorów: heurystyka dostępności, heurystyka zakotwiczenia 6. Skłonności poznawcze inwestorów: heurystyka reprezentatywności i konserwatyzm poznawczy, dodatni i ujemny efekt świeżości 7. Zachowania stadne (zbiorowe), kaskady informacyjne i efekt naśladownictwa 8. Anomalie (efekty) kalendarzowe 9. Strategie przeciwnego inwestowania (strategie kontrariańskie), krótkookresowe i długookresowe korelacje stóp zwrotu |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Daniel Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym , Media Rodzina, Warszawa 2012 2. Piotr Zielonka, Giełda i psychologia, Behawioralne aspekty inwestowania na rynku papierów wartościowych (wyd. V zmienione), CeDEWu, Warszawa 2019. 3. Adam Szyszka, Finanse behawioralne , Wydawnictwo UE w Poznaniu, Poznań 2009. Literatura uzupełniająca: 1. Richard H. Thaler, Zachowania niepoprawne. Tworzenie ekonomii behawioralnej , Media Rodzina, Poznań 2018. 2. Richard H. Thaler, Cass R. Sunstein, Impuls. Jak podejmować właściwe decyzje dotyczące zdrowia, dobrobytu i szczęścia, Zysk i S ka, Poznań 2017. 3. Krzysztof Borowski, Finanse behawioralne. Modele, Difin, Warszawa 2014. 4. Monika Czerwonka, Bartłomiej Gorlewski, Zachowania inwestorów i rynku , Wydawnictwo SGH, Warszawa 2012. 5. Jason Zweig, Twój mózg, twoje pieniądze , MT Biznes, Warszawa 2011. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Miziołek | |
Prowadzący grup: | Tomasz Miziołek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Warsztat 3: 28h Praca własna studenta w ramach warsztatów (84h): a) praca bieżąca: 56h (przygotowanie do zajęć, prezentacja tematu na zajęciach, prezentacja wyników projektu na zajęciach) b) przygotowanie do zaliczenia :28h (przygotowanie do kolokwium, przygotowanie projektu zespołowego) Liczba punktów ECTS: 4 W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Warsztat 3: prezentacja multimedialna, dyskusja, praca w grupach |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie przedmiotu na podstawie: a) przygotowania i przedstawienia na zajęciach prezentacji na jeden z podstawowych tematów teoretycznych z zakresu finansów behawioralnych b) aktywności na zajęciach (udział w dyskusjach nad zagadnieniami teoretycznymi może podwyższyć ocenę) c) zaliczenia kolokwium - minimum 50% maksymalnej liczby punktów d) przygotowania i przedstawienia na zajęciach - w ramach zespołowego - prezentacji wyników projektu badawczego (badanie ankietowe lub analiza anomalii rynkowej) e) obecności na zajęciach - dozwolone są 2 nieobecności. Skala ocen na kolokwium: do 50% - 2 50-59% - 3 60-64% - 3+ 65-74% - 4 75-79% - 4+ 80% i więcej - 5 Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną ocen z kolokwium i projektu badawczego (wagi: 50/50). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Warsztat 3: test (pytania jednokrotnego wyboru, pytania prawda/fałsz) z progiem zaliczenia w wys. 50% + projekt grupowy (analiza wybranego zjawiska z zakresu finansów behawioralnych). Aktywność podczas zajęć może być dodatkowo punktowana. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Istota i geneza finansów behawioralnych, teoria perspektywy, awersja do strat, Daniel Kahneman i Amos Tversky 2. Skłonności motywacyjne inwestorów: efekt dyspozycji, efekt utopionych kosztów, Richard Thaler 3. Skłonności motywacyjne inwestorów: krótkowzroczne unikanie strat, hedoniczne kadrowanie, księgowanie mentalne 4. Skłonności poznawcze inwestorów: nadmierna pewność własnej wiedzy i umiejętności, złudzenie kontroli, nadmierny optymizm 5. Skłonności poznawcze inwestorów: heurystyka dostępności, heurystyka zakotwiczenia 6. Skłonności poznawcze inwestorów: heurystyka reprezentatywności i konserwatyzm poznawczy, dodatni i ujemny efekt świeżości 7. Zachowania stadne (zbiorowe), kaskady informacyjne i efekt naśladownictwa 8. Anomalie (efekty) kalendarzowe 9. Strategie przeciwnego inwestowania (strategie kontrariańskie), krótkookresowe i długookresowe korelacje stóp zwrotu |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Daniel Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym , Media Rodzina, Warszawa 2012 2. Piotr Zielonka, Giełda i psychologia, Behawioralne aspekty inwestowania na rynku papierów wartościowych (wyd. V zmienione), CeDEWu, Warszawa 2019. 3. Adam Szyszka, Finanse behawioralne , Wydawnictwo UE w Poznaniu, Poznań 2009. Literatura uzupełniająca: 1. Richard H. Thaler, Zachowania niepoprawne. Tworzenie ekonomii behawioralnej , Media Rodzina, Poznań 2018. 2. Richard H. Thaler, Cass R. Sunstein, Impuls. Jak podejmować właściwe decyzje dotyczące zdrowia, dobrobytu i szczęścia, Zysk i S ka, Poznań 2017. 3. Krzysztof Borowski, Finanse behawioralne. Modele, Difin, Warszawa 2014. 4. Monika Czerwonka, Bartłomiej Gorlewski, Zachowania inwestorów i rynku , Wydawnictwo SGH, Warszawa 2012. 5. Jason Zweig, Twój mózg, twoje pieniądze , MT Biznes, Warszawa 2011. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Miziołek | |
Prowadzący grup: | Tomasz Miziołek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Warsztat 3: 28h Praca własna studenta w ramach warsztatów (84h): a) praca bieżąca: 56h (przygotowanie do zajęć, prezentacja tematu na zajęciach, prezentacja wyników projektu na zajęciach) b) przygotowanie do zaliczenia :28h (przygotowanie do kolokwium, przygotowanie projektu zespołowego) Liczba punktów ECTS: 4 W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Warsztat 3: prezentacja multimedialna, dyskusja, praca w grupach |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie przedmiotu na podstawie: a) przygotowania i przedstawienia na zajęciach prezentacji na jeden z podstawowych tematów teoretycznych z zakresu finansów behawioralnych b) aktywności na zajęciach (udział w dyskusjach nad zagadnieniami teoretycznymi może podwyższyć ocenę) c) zaliczenia kolokwium - minimum 50% maksymalnej liczby punktów d) przygotowania i przedstawienia na zajęciach - w ramach zespołowego - prezentacji wyników projektu badawczego (badanie ankietowe lub analiza anomalii rynkowej) e) obecności na zajęciach - dozwolone są 2 nieobecności. Skala ocen na kolokwium: do 50% - 2 50-59% - 3 60-64% - 3+ 65-74% - 4 75-79% - 4+ 80% i więcej - 5 Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną ocen z kolokwium i projektu badawczego (wagi: 50/50). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Warsztat 3: test (pytania jednokrotnego wyboru, pytania prawda/fałsz) z progiem zaliczenia w wys. 50% + projekt grupowy (analiza wybranego zjawiska z zakresu finansów behawioralnych). Aktywność podczas zajęć może być dodatkowo punktowana. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Istota i geneza finansów behawioralnych, teoria perspektywy, awersja do strat, Daniel Kahneman i Amos Tversky 2. Skłonności motywacyjne inwestorów: efekt dyspozycji, efekt utopionych kosztów, Richard Thaler 3. Skłonności motywacyjne inwestorów: krótkowzroczne unikanie strat, hedoniczne kadrowanie, księgowanie mentalne 4. Skłonności poznawcze inwestorów: nadmierna pewność własnej wiedzy i umiejętności, złudzenie kontroli, nadmierny optymizm 5. Skłonności poznawcze inwestorów: heurystyka dostępności, heurystyka zakotwiczenia 6. Skłonności poznawcze inwestorów: heurystyka reprezentatywności i konserwatyzm poznawczy, dodatni i ujemny efekt świeżości 7. Zachowania stadne (zbiorowe), kaskady informacyjne i efekt naśladownictwa 8. Anomalie (efekty) kalendarzowe 9. Strategie przeciwnego inwestowania (strategie kontrariańskie), krótkookresowe i długookresowe korelacje stóp zwrotu |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Daniel Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym , Media Rodzina, Warszawa 2012 2. Piotr Zielonka, Giełda i psychologia, Behawioralne aspekty inwestowania na rynku papierów wartościowych (wyd. V zmienione), CeDEWu, Warszawa 2019. 3. Adam Szyszka, Finanse behawioralne , Wydawnictwo UE w Poznaniu, Poznań 2009. Literatura uzupełniająca: 1. Richard H. Thaler, Zachowania niepoprawne. Tworzenie ekonomii behawioralnej , Media Rodzina, Poznań 2018. 2. Richard H. Thaler, Cass R. Sunstein, Impuls. Jak podejmować właściwe decyzje dotyczące zdrowia, dobrobytu i szczęścia, Zysk i S ka, Poznań 2017. 3. Krzysztof Borowski, Finanse behawioralne. Modele, Difin, Warszawa 2014. 4. Monika Czerwonka, Bartłomiej Gorlewski, Zachowania inwestorów i rynku , Wydawnictwo SGH, Warszawa 2012. 5. Jason Zweig, Twój mózg, twoje pieniądze , MT Biznes, Warszawa 2011. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Miziołek | |
Prowadzący grup: | Tomasz Miziołek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Warsztat 3: 28h Praca własna studenta w ramach warsztatów (84h): a) praca bieżąca: 56h (przygotowanie do zajęć, prezentacja tematu na zajęciach, prezentacja wyników projektu na zajęciach) b) przygotowanie do zaliczenia :28h (przygotowanie do kolokwium, przygotowanie projektu zespołowego) Liczba punktów ECTS: 4 W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Warsztat 3: prezentacja multimedialna, dyskusja, praca w grupach |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie przedmiotu na podstawie: a) przygotowania i przedstawienia na zajęciach prezentacji na jeden z podstawowych tematów teoretycznych z zakresu finansów behawioralnych b) aktywności na zajęciach (udział w dyskusjach nad zagadnieniami teoretycznymi może podwyższyć ocenę) c) zaliczenia kolokwium - minimum 50% maksymalnej liczby punktów d) przygotowania i przedstawienia na zajęciach - w ramach zespołowego - prezentacji wyników projektu badawczego (badanie ankietowe lub analiza anomalii rynkowej) e) obecności na zajęciach - dozwolone są 2 nieobecności. Skala ocen na kolokwium: do 50% - 2 50-59% - 3 60-64% - 3+ 65-74% - 4 75-79% - 4+ 80% i więcej - 5 Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną ocen z kolokwium i projektu badawczego (wagi: 50/50). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Warsztat 3: test (pytania jednokrotnego wyboru, pytania prawda/fałsz) z progiem zaliczenia w wys. 50% + projekt grupowy (analiza wybranego zjawiska z zakresu finansów behawioralnych). Aktywność podczas zajęć może być dodatkowo punktowana. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Istota i geneza finansów behawioralnych, teoria perspektywy, awersja do strat, Daniel Kahneman i Amos Tversky 2. Skłonności motywacyjne inwestorów: efekt dyspozycji, efekt utopionych kosztów, Richard Thaler 3. Skłonności motywacyjne inwestorów: krótkowzroczne unikanie strat, hedoniczne kadrowanie, księgowanie mentalne 4. Skłonności poznawcze inwestorów: nadmierna pewność własnej wiedzy i umiejętności, złudzenie kontroli, nadmierny optymizm 5. Skłonności poznawcze inwestorów: heurystyka dostępności, heurystyka zakotwiczenia 6. Skłonności poznawcze inwestorów: heurystyka reprezentatywności i konserwatyzm poznawczy, dodatni i ujemny efekt świeżości 7. Zachowania stadne (zbiorowe), kaskady informacyjne i efekt naśladownictwa 8. Anomalie (efekty) kalendarzowe 9. Strategie przeciwnego inwestowania (strategie kontrariańskie), krótkookresowe i długookresowe korelacje stóp zwrotu |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Daniel Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym , Media Rodzina, Warszawa 2012 2. Piotr Zielonka, Giełda i psychologia, Behawioralne aspekty inwestowania na rynku papierów wartościowych (wyd. V zmienione), CeDEWu, Warszawa 2019. 3. Adam Szyszka, Finanse behawioralne , Wydawnictwo UE w Poznaniu, Poznań 2009. Literatura uzupełniająca: 1. Richard H. Thaler, Zachowania niepoprawne. Tworzenie ekonomii behawioralnej , Media Rodzina, Poznań 2018. 2. Richard H. Thaler, Cass R. Sunstein, Impuls. Jak podejmować właściwe decyzje dotyczące zdrowia, dobrobytu i szczęścia, Zysk i S ka, Poznań 2017. 3. Krzysztof Borowski, Finanse behawioralne. Modele, Difin, Warszawa 2014. 4. Monika Czerwonka, Bartłomiej Gorlewski, Zachowania inwestorów i rynku , Wydawnictwo SGH, Warszawa 2012. 5. Jason Zweig, Twój mózg, twoje pieniądze , MT Biznes, Warszawa 2011. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CK
CK
CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Miziołek | |
Prowadzący grup: | Tomasz Miziołek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Warsztat 3: 28h Praca własna studenta w ramach warsztatów (84h): a) praca bieżąca: 56h (przygotowanie do zajęć, prezentacja tematu na zajęciach, prezentacja wyników projektu na zajęciach) b) przygotowanie do zaliczenia :28h (przygotowanie do kolokwium, przygotowanie projektu zespołowego) Liczba punktów ECTS: 4 W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Warsztat 3: prezentacja multimedialna, dyskusja, praca w grupach |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie przedmiotu na podstawie: a) przygotowania i przedstawienia na zajęciach prezentacji na jeden z podstawowych tematów teoretycznych z zakresu finansów behawioralnych b) aktywności na zajęciach (udział w dyskusjach nad zagadnieniami teoretycznymi może podwyższyć ocenę) c) zaliczenia kolokwium - minimum 50% maksymalnej liczby punktów d) przygotowania i przedstawienia na zajęciach - w ramach zespołowego - prezentacji wyników projektu badawczego (badanie ankietowe lub analiza anomalii rynkowej) e) obecności na zajęciach - dozwolone są 2 nieobecności. Skala ocen na kolokwium: do 50% - 2 50-59% - 3 60-64% - 3+ 65-74% - 4 75-79% - 4+ 80% i więcej - 5 Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną ocen z kolokwium i projektu badawczego (wagi: 50/50). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Warsztat 3: test (pytania jednokrotnego wyboru, pytania prawda/fałsz) z progiem zaliczenia w wys. 50% + projekt grupowy (analiza wybranego zjawiska z zakresu finansów behawioralnych). Aktywność podczas zajęć może być dodatkowo punktowana. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Istota i geneza finansów behawioralnych, teoria perspektywy, awersja do strat, Daniel Kahneman i Amos Tversky 2. Skłonności motywacyjne inwestorów: efekt dyspozycji, efekt utopionych kosztów, Richard Thaler 3. Skłonności motywacyjne inwestorów: krótkowzroczne unikanie strat, hedoniczne kadrowanie, księgowanie mentalne 4. Skłonności poznawcze inwestorów: nadmierna pewność własnej wiedzy i umiejętności, złudzenie kontroli, nadmierny optymizm 5. Skłonności poznawcze inwestorów: heurystyka dostępności, heurystyka zakotwiczenia 6. Skłonności poznawcze inwestorów: heurystyka reprezentatywności i konserwatyzm poznawczy, dodatni i ujemny efekt świeżości 7. Zachowania stadne (zbiorowe), kaskady informacyjne i efekt naśladownictwa 8. Anomalie (efekty) kalendarzowe 9. Strategie przeciwnego inwestowania (strategie kontrariańskie), krótkookresowe i długookresowe korelacje stóp zwrotu |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Daniel Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym , Media Rodzina, Warszawa 2012 2. Piotr Zielonka, Giełda i psychologia, Behawioralne aspekty inwestowania na rynku papierów wartościowych (wyd. V zmienione), CeDEWu, Warszawa 2019. 3. Adam Szyszka, Finanse behawioralne , Wydawnictwo UE w Poznaniu, Poznań 2009. Literatura uzupełniająca: 1. Richard H. Thaler, Zachowania niepoprawne. Tworzenie ekonomii behawioralnej , Media Rodzina, Poznań 2018. 2. Richard H. Thaler, Cass R. Sunstein, Impuls. Jak podejmować właściwe decyzje dotyczące zdrowia, dobrobytu i szczęścia, Zysk i S ka, Poznań 2017. 3. Krzysztof Borowski, Finanse behawioralne. Modele, Difin, Warszawa 2014. 4. Monika Czerwonka, Bartłomiej Gorlewski, Zachowania inwestorów i rynku , Wydawnictwo SGH, Warszawa 2012. 5. Jason Zweig, Twój mózg, twoje pieniądze , MT Biznes, Warszawa 2011. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.