Inwestorzy instytucjonalni
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-BMFI4B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Inwestorzy instytucjonalni |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: |
FINANSE I BIZNES MIĘDZYNAROOWY I ST. 4 SEM. SP. Finanse Międzynarodowe |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | FBM |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Znajomość w podstawowym zakresie funkcjonowania funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze szczegółowymi aspektami funkcjonowania inwestorów instytucjonalnych, w szczególności funduszy inwestycyjnych i funduszy emerytalnych, z globalnym rynkiem funduszy inwestycyjnych, z rynkami funduszy inwestycyjnych w wybranych krajach (USA, Luksemburg, Irlandia, Niemcy, Polska) oraz z globalnym i polskim rynkiem funduszy emerytalnych. |
Efekty uczenia się: |
Student: WIEDZA: 06FBM-1A_W01 - Ma zaawansowaną wiedzę z zakresu nauk ekonomicznych i ich miejscu w systemie nauk, w tym w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych. 06FBM-1A_W02 - Zna zaawansowaną terminologię oraz posiada zaawansowaną i uporządkowaną wiedzę z zakresu finansów międzynarodowych, oraz z dyscyplin komplementarnych, dotyczącą mechanizmów i zasad funkcjonowania międzynarodowych rynków finansowych. 06FBM-1A_W03 - Ma zaawansowaną wiedzę o różnych rodzajach i istotnych elementach systemów finansowych funkcjonujących zarówno w skali krajowej, międzynarodowej jak i międzykulturowej – rynków, instytucji i podmiotów oraz relacji zachodzących między nimi. 06FBM-1A_W04 - Posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową w obszarze funkcjonowania finansów międzynarodowych oraz biznesu międzynarodowego w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji. 06FBM-1A_W05 - Zna rodzaje więzi ekonomicznych oraz rządzące nimi prawidłowości, w tym zna zasady funkcjonowania rynku i mechanizmu rynkowego, szczególnie w odniesieniu do rynków finansowych, zarówno w aspekcie krajowym, jak i międzynarodowym. 06FBM-1A_W06 - Dysponuje zaawansowaną i uporządkowaną wiedzą z zakresu obszarów funkcjonowania współczesnego przedsiębiorstwa, w tym na rynku międzynarodowym. 06FBM-1A_W07 - Posiada zaawansowaną wiedzę o człowieku jako jednostce podejmującej decyzje ekonomiczne, działającej w strukturach społeczno-ekonomicznych, w szczególności w przedsiębiorstwach działających na rynkach międzynarodowych. 06FBM-1A_W08 - Zna zaawansowane narzędzia ilościowe wykorzystywane w analizie zjawisk finansowych i w prognozowaniu finansowym; zna zaawansowane metody i narzędzia, w tym narzędzia informatyczne i techniki pozyskiwania danych, pozwalające opisywać i analizować podmioty gospodarcze funkcjonujące na międzynarodowym rynku finansowym oraz procesy i zjawiska w nich i między nimi zachodzące, a także wspomagające procesy podejmowania decyzji. 06FBM-1A_W09 - Ma zaawansowaną wiedzę na temat reguł i norm (prawnych, organizacyjnych, etycznych) funkcjonowania międzynarodowych rynków finansowych i rządzących nimi prawidłowościach, ich źródłach, naturze i zachodzących w nich zmianach. 06FBM-1A_W10 - Posiada zaawansowaną wiedzę o finansach międzynarodowych i procesie ewolucji gospodarki światowej, w tym międzynarodowego systemu walutowego. 06FBM-1A_W11 - Ma wiedzę o poglądach na temat struktur i procesach zmian struktur i instytucji ekonomicznych (w szczególności tych, które funkcjonują na rynku międzynarodowym) oraz o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian. 06FBM-1A_W14 - Ma zaawansowaną wiedzę z zakresu zarządzania podmiotem gospodarczym na rynku międzynarodowym, w tym wiedzę z zakresu koncepcji i metod zarządzania międzynarodowego, w tym stosownych narzędzi marketingowych. 06FBM-1A_W15 - Posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą funkcjonowania podmiotów gospodarczych w otoczeniu międzynarodowym, zna zasady zawierania i realizacji transakcji na rynku międzynarodowym, w tym zasad rachunkowości oraz rozliczeń międzynarodowych. UMIEJĘTNOŚCI 06FBM-1A_U01 - Potrafi obserwować i prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne, właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów gospodarczych, z zastosowaniem narzędzi standardowych w naukach ekonomicznych. 06FBM-1A_U02 - Potrafi wykorzystać zaawansowaną wiedzę teoretyczną w praktyce, w odniesieniu do funkcjonowania podmiotów gospodarczych na rynku międzynarodowym. 06FBM-1A_U04 - Potrafi dokonywać obserwacji i analiz zaawansowanych procesów gospodarczych zachodzących w gospodarce światowej, potrafi interpretować dane statystyczne oraz wskaźniki ekonomiczne, a także prognozować i z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w naukach ekonomicznych. 06FBM-1A_U07 - Potrafi identyfikować i analizować relacje występujące między podmiotami gospodarczymi a innymi instytucjami otoczenia międzynarodowego. 06FBM-1A_U08 - Potrafi wykorzystywać zaawansowane metody i narzędzia, w tym informatyczne i techniki pozyskiwania danych, i na tej podstawie potrafi podejmować właściwe decyzje inwestycyjne. 06FBM-1A_U09 - Prawidłowo posługuje się pojęciami z zakresu finansów międzynarodowych i zarządzania międzynarodowego. 06FBM-1A_U10 - Potrafi wykorzystywać zaawansowane programy komputerowe w zakresie pozyskiwania i analizy danych, niezbędnych w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych i zarządczych. 06FBM-1A_U11 - Potrafi zidentyfikować wybrane rodzaje ryzyka związanych z działalnością międzynarodową przedsiębiorstw oraz określić prawidłowo ich konsekwencje. 06FBM-1A_U12 - Potrafi zawierać i realizować transakcje na rynku międzynarodowym, wybrać i zastosować odpowiednią formę rozliczenia transakcji, analizować i oceniać przebieg transakcji. KOMPETENCJE SPOECZNE 06FBM-1A_K01 - Zna ograniczenia własnej wiedzy oraz umiejętności i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz pogłębiania i uzupełniania nabytej wiedzy i umiejętności; wyznacza kierunki własnego rozwoju i uczenia się. 06FBM-1A_K03 - Jest gotów/owa do odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania oraz ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane działania. 06FBM-1A_K04 - Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. 06FBM-1A_K05 - Jest gotów/owa do efektywnego uczestniczenia w podejmowaniu i realizacji indywidualnych i grupowych zadań projektowych dotyczących funkcjonowania współczesnych podmiotów gospodarczych i podejmowania decyzji inwestycyjnych. 06FBM-1A_K06 - Jest gotów/owa do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy i kreatywny. 06FBM-1A_K07 - Ma świadomość ważności zachowania się w życiu zawodowym w sposób profesjonalny, etyczny, z poszanowaniem różnorodności poglądów i kultur; kieruje się społeczną odpowiedzialnością. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT C
W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Miziołek | |
Prowadzący grup: | Tomasz Miziołek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Forma zajęć: wykład 3 + ćwiczenia 2 Wykład: 14h Praca własna studenta w ramach wykładów: a) praca bieżąca: 0h b) przygotowanie do zaliczenia: 14h Ćwiczenia: 14h Praca własna studenta w ramach ćwiczeń: a) praca bieżąca: 28h (studiowanie treści wykładów celem aktywnego uczestnictwa w zajęciach) b) przygotowanie do zaliczenia: 14h Liczba punktów ECTS:2 (wykład) + 2 (ćwiczenia) = 4 punkty W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład - wykład informacyjny wspierany prezentacją multimedialną Ćwiczenia - studium przypadku (prezentacja studentów), analiza rynku (dyskusja). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład – ocena z kolokwium (próg zaliczający - 50%) Skala ocen: poniżej 50% - 2 50-59% - 3 60-64% - 3+ 65-74% - 4 75-79% - 4+ 80% i powyżej - 5 Ćwiczenia – średnia ważona - ocena z prezentacji (62,5%), ocena za aktywność podczas zajęć (37,5%) Ocena ogólna - średnia ważona - wykład 60%, ćwiczenia 40% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: Ocena prawidłowości: wskazania zdań prawdziwych i fałszywych, odpowiedzi na pytania testowe, odpowiedzi na pytania otwarte (egzamin pisemny) - sprawdzenie posiadania konkretnej wiedzy i umiejętności jej praktycznego zastosowania oraz znajomości najnowszych trendów w zakresie funkcjonowania inwestorów instytucjonalnych (potrzeba ciągłego uczenia się). Ćwiczenia: Projekt zespołowy (prezentacja) i aktywność w trakcie zajęć, w tym dyskusja nad projektami - umiejętność praktycznego wykorzystania konkretnej wiedzy, a także umiejętność ciągłego uczenia się (znajomość rynków funduszy inwestycyjnych w USA, Luksemburgu, Irlandii, Niemczech i Polsce, rynku funduszy emerytalnych w Polsce), formułowania własnych opinii i pracy w grupie. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Inwestorzy instytucjonalni – istota, podstawowe rodzaje, znaczenie tych inwestorów na świecie i w poszczególnych państwach 2. Instytucje zbiorowego inwestowania – istota, zalety i wady, największe firmy tego typu na świecie 3. Fundusze inwestycyjne – podstawowe cechy, zalety i wady, rodzaje (kryteria prawne i ekonomiczne), tytuły uczestnictwa, instytucje rynku funduszy, koszty inwestowania w fundusze, czynniki rozwoju rynku funduszy, rola funduszy na rynku finansowym i w gospodarce 4. Światowy rynek funduszy inwestycyjnych – ewolucja, rynek klasycznych funduszy inwestycyjnych – rozwój i stan obecny, rynek funduszy hedgingowych – rozwój i stan obecny, rynek funduszy ETF – rozwój i stan obecny 5. Rynki funduszy inwestycyjnych w wybranych państwach (USA, Luksemburg, Irlandia, Niemcy, Polska) 6. Fundusze emerytalne – podstawowe informacje, kluczowe pojęcia związane z systemami emerytalnymi, prywatne plany emerytalne w ujęciu funkcjonalnym i instytucjonalnym, rynek funduszy emerytalnych na świecie 7. Rynek funduszy emerytalnych w Polsce |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Katarzyna Perez, Fundusze inwestycyjne. Rodzaje, zasady funkcjonowania, efektywność (wyd. 2), Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012. 2. Barbara Jawdosiuk, Krzysztof Rożko, Jak wybrać fundusz inwestycyjny, FERK, Warszawa, 2005 3. Dawid Dawidowicz, Fundusze inwestycyjne. Rodzaje - metody - analiza (wyd. 2), CeDeWu, Warszawa, 2011 4. Grzegorz Borowski, Rynek funduszy inwestycyjnych w Unii Europejskiej, CeDeWu, Warszawa, 2011 5. Tomasz Miziołek, Artur. A. Trzebiński, Rynek funduszy inwestycyjnych w Polsce, Difin, Warszawa, 2018. Literatura uzupełniająca: 1. Kamila Stańczak-Strumiłło, Uwarunkowania rozwoju funduszy inwestycyjnych w Polsce, Difin, Warszawa, 2013. 2. Filip Chybalski (red.), Otwarte fundusze emerytalne w Polsce, C.H. Beck, Warszawa 2009. 3. Janusz Bilski, Małgorzata Janicka, Tomasz Miziołek, Międzynarodowy system finansowy, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2016. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ PT C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Miziołek | |
Prowadzący grup: | Tomasz Miziołek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Forma zajęć: wykład 3 + ćwiczenia 2 Wykład: 14h Praca własna studenta w ramach wykładów: a) praca bieżąca: 0h b) przygotowanie do zaliczenia: 14h Ćwiczenia: 14h Praca własna studenta w ramach ćwiczeń: a) praca bieżąca: 28h (studiowanie treści wykładów celem aktywnego uczestnictwa w zajęciach) b) przygotowanie do zaliczenia: 14h Liczba punktów ECTS:2 (wykład) + 2 (ćwiczenia) = 4 punkty W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład - wykład informacyjny wspierany prezentacją multimedialną Ćwiczenia - studium przypadku (prezentacja studentów), analiza rynku (dyskusja). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład – ocena z kolokwium (próg zaliczający - 50%) Skala ocen: poniżej 50% - 2 50-59% - 3 60-64% - 3+ 65-74% - 4 75-79% - 4+ 80% i powyżej - 5 Ćwiczenia – średnia ważona - ocena z prezentacji (62,5%), ocena za aktywność podczas zajęć (37,5%) Ocena ogólna - średnia ważona - wykład 60%, ćwiczenia 40% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: Ocena prawidłowości: wskazania zdań prawdziwych i fałszywych, odpowiedzi na pytania testowe, odpowiedzi na pytania otwarte (egzamin pisemny) - sprawdzenie posiadania konkretnej wiedzy i umiejętności jej praktycznego zastosowania oraz znajomości najnowszych trendów w zakresie funkcjonowania inwestorów instytucjonalnych (potrzeba ciągłego uczenia się). Ćwiczenia: Projekt zespołowy (prezentacja) i aktywność w trakcie zajęć, w tym dyskusja nad projektami - umiejętność praktycznego wykorzystania konkretnej wiedzy, a także umiejętność ciągłego uczenia się (znajomość rynków funduszy inwestycyjnych w USA, Luksemburgu, Irlandii, Niemczech i Polsce, rynku funduszy emerytalnych w Polsce), formułowania własnych opinii i pracy w grupie. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Inwestorzy instytucjonalni – istota, podstawowe rodzaje, znaczenie tych inwestorów na świecie i w poszczególnych państwach 2. Instytucje zbiorowego inwestowania – istota, zalety i wady, największe firmy tego typu na świecie 3. Fundusze inwestycyjne – podstawowe cechy, zalety i wady, rodzaje (kryteria prawne i ekonomiczne), tytuły uczestnictwa, instytucje rynku funduszy, koszty inwestowania w fundusze, czynniki rozwoju rynku funduszy, rola funduszy na rynku finansowym i w gospodarce 4. Światowy rynek funduszy inwestycyjnych – ewolucja, rynek klasycznych funduszy inwestycyjnych – rozwój i stan obecny, rynek funduszy hedgingowych – rozwój i stan obecny, rynek funduszy ETF – rozwój i stan obecny 5. Rynki funduszy inwestycyjnych w wybranych państwach (USA, Luksemburg, Irlandia, Niemcy, Polska) 6. Fundusze emerytalne – podstawowe informacje, kluczowe pojęcia związane z systemami emerytalnymi, prywatne plany emerytalne w ujęciu funkcjonalnym i instytucjonalnym, rynek funduszy emerytalnych na świecie 7. Rynek funduszy emerytalnych w Polsce |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Katarzyna Perez, Fundusze inwestycyjne. Rodzaje, zasady funkcjonowania, efektywność (wyd. 2), Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012. 2. Barbara Jawdosiuk, Krzysztof Rożko, Jak wybrać fundusz inwestycyjny, FERK, Warszawa, 2005 3. Dawid Dawidowicz, Fundusze inwestycyjne. Rodzaje - metody - analiza (wyd. 2), CeDeWu, Warszawa, 2011 4. Grzegorz Borowski, Rynek funduszy inwestycyjnych w Unii Europejskiej, CeDeWu, Warszawa, 2011 5. Tomasz Miziołek, Artur. A. Trzebiński, Rynek funduszy inwestycyjnych w Polsce, Difin, Warszawa, 2018. Literatura uzupełniająca: 1. Kamila Stańczak-Strumiłło, Uwarunkowania rozwoju funduszy inwestycyjnych w Polsce, Difin, Warszawa, 2013. 2. Filip Chybalski (red.), Otwarte fundusze emerytalne w Polsce, C.H. Beck, Warszawa 2009. 3. Janusz Bilski, Małgorzata Janicka, Tomasz Miziołek, Międzynarodowy system finansowy, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2016. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT W
C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Miziołek | |
Prowadzący grup: | Tomasz Miziołek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Forma zajęć: wykład 3 + ćwiczenia 2 Wykład: 14h Praca własna studenta w ramach wykładów: a) praca bieżąca: 0h b) przygotowanie do zaliczenia: 14h Ćwiczenia: 14h Praca własna studenta w ramach ćwiczeń: a) praca bieżąca: 28h (studiowanie treści wykładów celem aktywnego uczestnictwa w zajęciach) b) przygotowanie do zaliczenia: 14h Liczba punktów ECTS:2 (wykład) + 2 (ćwiczenia) = 4 punkty W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład - wykład informacyjny wspierany prezentacją multimedialną Ćwiczenia - studium przypadku (prezentacja studentów), analiza rynku (dyskusja). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład – ocena z kolokwium (próg zaliczający - 50%) Skala ocen: poniżej 50% - 2 50-59% - 3 60-64% - 3+ 65-74% - 4 75-79% - 4+ 80% i powyżej - 5 Ćwiczenia – średnia ważona - ocena z prezentacji (62,5%), ocena za aktywność podczas zajęć (37,5%) Ocena ogólna - średnia ważona - wykład 60%, ćwiczenia 40% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: Ocena prawidłowości: wskazania zdań prawdziwych i fałszywych, odpowiedzi na pytania testowe, odpowiedzi na pytania otwarte (egzamin pisemny) - sprawdzenie posiadania konkretnej wiedzy i umiejętności jej praktycznego zastosowania oraz znajomości najnowszych trendów w zakresie funkcjonowania inwestorów instytucjonalnych (potrzeba ciągłego uczenia się). Ćwiczenia: Projekt zespołowy (prezentacja) i aktywność w trakcie zajęć, w tym dyskusja nad projektami - umiejętność praktycznego wykorzystania konkretnej wiedzy, a także umiejętność ciągłego uczenia się (znajomość rynków funduszy inwestycyjnych w USA, Luksemburgu, Irlandii, Niemczech i Polsce, rynku funduszy emerytalnych w Polsce), formułowania własnych opinii i pracy w grupie. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Inwestorzy instytucjonalni – istota, podstawowe rodzaje, znaczenie tych inwestorów na świecie i w poszczególnych państwach 2. Instytucje zbiorowego inwestowania – istota, zalety i wady, największe firmy tego typu na świecie 3. Fundusze inwestycyjne – podstawowe cechy, zalety i wady, rodzaje (kryteria prawne i ekonomiczne), tytuły uczestnictwa, instytucje rynku funduszy, koszty inwestowania w fundusze, czynniki rozwoju rynku funduszy, rola funduszy na rynku finansowym i w gospodarce 4. Światowy rynek funduszy inwestycyjnych – ewolucja, rynek klasycznych funduszy inwestycyjnych – rozwój i stan obecny, rynek funduszy hedgingowych – rozwój i stan obecny, rynek funduszy ETF – rozwój i stan obecny 5. Rynki funduszy inwestycyjnych w wybranych państwach (USA, Luksemburg, Irlandia, Niemcy, Polska) 6. Fundusze emerytalne – podstawowe informacje, kluczowe pojęcia związane z systemami emerytalnymi, prywatne plany emerytalne w ujęciu funkcjonalnym i instytucjonalnym, rynek funduszy emerytalnych na świecie 7. Rynek funduszy emerytalnych w Polsce |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Katarzyna Perez, Fundusze inwestycyjne. Rodzaje, zasady funkcjonowania, efektywność (wyd. 2), Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012. 2. Barbara Jawdosiuk, Krzysztof Rożko, Jak wybrać fundusz inwestycyjny, FERK, Warszawa, 2005 3. Dawid Dawidowicz, Fundusze inwestycyjne. Rodzaje - metody - analiza (wyd. 2), CeDeWu, Warszawa, 2011 4. Grzegorz Borowski, Rynek funduszy inwestycyjnych w Unii Europejskiej, CeDeWu, Warszawa, 2011 5. Tomasz Miziołek, Artur. A. Trzebiński, Rynek funduszy inwestycyjnych w Polsce, Difin, Warszawa, 2018. Literatura uzupełniająca: 1. Kamila Stańczak-Strumiłło, Uwarunkowania rozwoju funduszy inwestycyjnych w Polsce, Difin, Warszawa, 2013. 2. Filip Chybalski (red.), Otwarte fundusze emerytalne w Polsce, C.H. Beck, Warszawa 2009. 3. Janusz Bilski, Małgorzata Janicka, Tomasz Miziołek, Międzynarodowy system finansowy, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2016. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ PT C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Miziołek | |
Prowadzący grup: | Tomasz Miziołek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Forma zajęć: wykład 3 + ćwiczenia 2 Wykład: 14h Praca własna studenta w ramach wykładów: a) praca bieżąca: 0h b) przygotowanie do zaliczenia: 14h Ćwiczenia: 14h Praca własna studenta w ramach ćwiczeń: a) praca bieżąca: 28h (studiowanie treści wykładów celem aktywnego uczestnictwa w zajęciach) b) przygotowanie do zaliczenia: 14h Liczba punktów ECTS:2 (wykład) + 2 (ćwiczenia) = 4 punkty W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład - wykład informacyjny wspierany prezentacją multimedialną Ćwiczenia - studium przypadku (prezentacja studentów), analiza rynku (dyskusja). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład – ocena z kolokwium (próg zaliczający - 50%) Skala ocen: poniżej 50% - 2 50-59% - 3 60-64% - 3+ 65-74% - 4 75-79% - 4+ 80% i powyżej - 5 Ćwiczenia – średnia ważona - ocena z prezentacji (62,5%), ocena za aktywność podczas zajęć (37,5%) Ocena ogólna - średnia ważona - wykład 60%, ćwiczenia 40% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: Ocena prawidłowości: wskazania zdań prawdziwych i fałszywych, odpowiedzi na pytania testowe, odpowiedzi na pytania otwarte (egzamin pisemny) - sprawdzenie posiadania konkretnej wiedzy i umiejętności jej praktycznego zastosowania oraz znajomości najnowszych trendów w zakresie funkcjonowania inwestorów instytucjonalnych (potrzeba ciągłego uczenia się). Ćwiczenia: Projekt zespołowy (prezentacja) i aktywność w trakcie zajęć, w tym dyskusja nad projektami - umiejętność praktycznego wykorzystania konkretnej wiedzy, a także umiejętność ciągłego uczenia się (znajomość rynków funduszy inwestycyjnych w USA, Luksemburgu, Irlandii, Niemczech i Polsce, rynku funduszy emerytalnych w Polsce), formułowania własnych opinii i pracy w grupie. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Inwestorzy instytucjonalni – istota, podstawowe rodzaje, znaczenie tych inwestorów na świecie i w poszczególnych państwach 2. Instytucje zbiorowego inwestowania – istota, zalety i wady, największe firmy tego typu na świecie 3. Fundusze inwestycyjne – podstawowe cechy, zalety i wady, rodzaje (kryteria prawne i ekonomiczne), tytuły uczestnictwa, instytucje rynku funduszy, koszty inwestowania w fundusze, czynniki rozwoju rynku funduszy, rola funduszy na rynku finansowym i w gospodarce 4. Światowy rynek funduszy inwestycyjnych – ewolucja, rynek klasycznych funduszy inwestycyjnych – rozwój i stan obecny, rynek funduszy hedgingowych – rozwój i stan obecny, rynek funduszy ETF – rozwój i stan obecny 5. Rynki funduszy inwestycyjnych w wybranych państwach (USA, Luksemburg, Irlandia, Niemcy, Polska) 6. Fundusze emerytalne – podstawowe informacje, kluczowe pojęcia związane z systemami emerytalnymi, prywatne plany emerytalne w ujęciu funkcjonalnym i instytucjonalnym, rynek funduszy emerytalnych na świecie 7. Rynek funduszy emerytalnych w Polsce |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Katarzyna Perez, Fundusze inwestycyjne. Rodzaje, zasady funkcjonowania, efektywność (wyd. 2), Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012. 2. Barbara Jawdosiuk, Krzysztof Rożko, Jak wybrać fundusz inwestycyjny, FERK, Warszawa, 2005 3. Dawid Dawidowicz, Fundusze inwestycyjne. Rodzaje - metody - analiza (wyd. 2), CeDeWu, Warszawa, 2011 4. Grzegorz Borowski, Rynek funduszy inwestycyjnych w Unii Europejskiej, CeDeWu, Warszawa, 2011 5. Tomasz Miziołek, Artur. A. Trzebiński, Rynek funduszy inwestycyjnych w Polsce, Difin, Warszawa, 2018. Literatura uzupełniająca: 1. Kamila Stańczak-Strumiłło, Uwarunkowania rozwoju funduszy inwestycyjnych w Polsce, Difin, Warszawa, 2013. 2. Filip Chybalski (red.), Otwarte fundusze emerytalne w Polsce, C.H. Beck, Warszawa 2009. 3. Janusz Bilski, Małgorzata Janicka, Tomasz Miziołek, Międzynarodowy system finansowy, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2016. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
C
C
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Miziołek | |
Prowadzący grup: | Tomasz Miziołek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Forma zajęć: wykład 3 + ćwiczenia 2 Wykład: 14h Praca własna studenta w ramach wykładów: a) praca bieżąca: 0h b) przygotowanie do zaliczenia: 14h Ćwiczenia: 14h Praca własna studenta w ramach ćwiczeń: a) praca bieżąca: 28h (studiowanie treści wykładów celem aktywnego uczestnictwa w zajęciach) b) przygotowanie do zaliczenia: 14h Liczba punktów ECTS:2 (wykład) + 2 (ćwiczenia) = 4 punkty W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład - wykład informacyjny wspierany prezentacją multimedialną Ćwiczenia - studium przypadku (prezentacja studentów), analiza rynku (dyskusja). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład – ocena z kolokwium (próg zaliczający - 50%) Skala ocen: poniżej 50% - 2 50-59% - 3 60-64% - 3+ 65-74% - 4 75-79% - 4+ 80% i powyżej - 5 Ćwiczenia – średnia ważona - ocena z prezentacji (62,5%), ocena za aktywność podczas zajęć (37,5%) Ocena ogólna - średnia ważona - wykład 60%, ćwiczenia 40% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: Ocena prawidłowości: wskazania zdań prawdziwych i fałszywych, odpowiedzi na pytania testowe, odpowiedzi na pytania otwarte (egzamin pisemny) - sprawdzenie posiadania konkretnej wiedzy i umiejętności jej praktycznego zastosowania oraz znajomości najnowszych trendów w zakresie funkcjonowania inwestorów instytucjonalnych (potrzeba ciągłego uczenia się). Ćwiczenia: Projekt zespołowy (prezentacja) i aktywność w trakcie zajęć, w tym dyskusja nad projektami - umiejętność praktycznego wykorzystania konkretnej wiedzy, a także umiejętność ciągłego uczenia się (znajomość rynków funduszy inwestycyjnych w USA, Luksemburgu, Irlandii, Niemczech i Polsce, rynku funduszy emerytalnych w Polsce), formułowania własnych opinii i pracy w grupie. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Inwestorzy instytucjonalni – istota, podstawowe rodzaje, znaczenie tych inwestorów na świecie i w poszczególnych państwach 2. Instytucje zbiorowego inwestowania – istota, zalety i wady, największe firmy tego typu na świecie 3. Fundusze inwestycyjne – podstawowe cechy, zalety i wady, rodzaje (kryteria prawne i ekonomiczne), tytuły uczestnictwa, instytucje rynku funduszy, koszty inwestowania w fundusze, czynniki rozwoju rynku funduszy, rola funduszy na rynku finansowym i w gospodarce 4. Światowy rynek funduszy inwestycyjnych – ewolucja, rynek klasycznych funduszy inwestycyjnych – rozwój i stan obecny, rynek funduszy hedgingowych – rozwój i stan obecny, rynek funduszy ETF – rozwój i stan obecny 5. Rynki funduszy inwestycyjnych w wybranych państwach (USA, Luksemburg, Irlandia, Niemcy, Polska) 6. Fundusze emerytalne – podstawowe informacje, kluczowe pojęcia związane z systemami emerytalnymi, prywatne plany emerytalne w ujęciu funkcjonalnym i instytucjonalnym, rynek funduszy emerytalnych na świecie 7. Rynek funduszy emerytalnych w Polsce |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Katarzyna Perez, Fundusze inwestycyjne. Rodzaje, zasady funkcjonowania, efektywność (wyd. 2), Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012. 2. Barbara Jawdosiuk, Krzysztof Rożko, Jak wybrać fundusz inwestycyjny, FERK, Warszawa, 2005 3. Dawid Dawidowicz, Fundusze inwestycyjne. Rodzaje - metody - analiza (wyd. 2), CeDeWu, Warszawa, 2011 4. Grzegorz Borowski, Rynek funduszy inwestycyjnych w Unii Europejskiej, CeDeWu, Warszawa, 2011 5. Tomasz Miziołek, Artur. A. Trzebiński, Rynek funduszy inwestycyjnych w Polsce, Difin, Warszawa, 2018. Literatura uzupełniająca: 1. Kamila Stańczak-Strumiłło, Uwarunkowania rozwoju funduszy inwestycyjnych w Polsce, Difin, Warszawa, 2013. 2. Filip Chybalski (red.), Otwarte fundusze emerytalne w Polsce, C.H. Beck, Warszawa 2009. 3. Janusz Bilski, Małgorzata Janicka, Tomasz Miziołek, Międzynarodowy system finansowy, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2016. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.