UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Strategic Management

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-EA024C
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Strategic Management
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

w zakresie:

Wiedzy: znajomość podstawowych pojęć z zakresu mikroekonomii, makroekonomii, podstaw zarządzania oraz nauki o organizacji,

 Umiejętności: kreatywnego, lateralnego myślenia, pracy zespołowej, podziału ról w zespole, wykorzystania metody case study,

 Kompetencji (postaw): gotowość do pracy w zespole, do prezentowania własnego zdania i argumentowania głosu w dyskusji, gotowość do wystąpień publicznych, kompetencje w zakresie erystyki

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje pozyskanie podstawowej wiedzy z zakresu formułowania i implementacji strategii rozwoju organizacji, a następnie sprawnej i skutecznej realizacji i racjonalizacji konkretnych szczegółowych zadań operacyjnych.

Osiągnięcie wymaganego poziomu wiedzy teoretycznej w obszarze koncepcji, metod i technik zarządzania oraz nabycie umiejętności zastosowania omówionych metod zarządzania do rozwiązywania problemów pojawiających się w organizacji.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student zna elementarną terminologię używaną w zarządzaniu strategicznym i operacyjnym, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych.

Student ma podstawową wiedzę o przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach zarządzania strategicznego i operacyjnego z różnymi dziedzinami i dyscyplinami naukowymi.

Student posiada wiedzę o miejscu zarządzania strategicznego i operacyjnego w systemie zarządzania współczesnymi organizacjami.

Student zna metody analizy strategicznej.

Student identyfikuje różne rodzaje strategii i kryteria ich wyboru.

Student potrafi scharakteryzować narzędzia monitorowania postępów wdrażania strategii

Student identyfikuje rodzaje i cechy planów operacyjnych

Student posiada podstawową wiedzę w zakresie sterowania bieżącą działalnością oraz kontroli operacyjnej w organizacjach.

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi poprawnie zdefiniować terminy z zakresu zarządzania strategicznego i operacyjnego

Student posiada umiejętność strategicznego myślenia.

Student rozumie procesy i zjawiska zachodzące w organizacjach i w ich otoczeniu.

Student potrafi przeprowadzić analizę mikro i makrootoczenia organizacji z wykorzystaniem różnych metod analizy strategicznej

Student potrafi w sposób praktyczny wyznaczyć pozycję strategiczną organizacji.

Student posiada umiejętności krytycznego myślenia oraz oceny strategii rozwoju organizacji w gospodarce rynkowej.

Student posiada umiejętności analizy i uzasadnienia wyboru strategii rozwoju organizacji.

Student potrafi zastosować w praktyce narzędzia monitorowania postępów wdrażania strategii.

Student rozumie implementacyjną i racjonalizującą rolę zarządzania operacyjnego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.

Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy

Dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.

Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy

Usprawnia umiejętność pracy w grupie nad analizą case study

Poprawia umiejętność dyskusji.

Uczy się prawidłowego referowania

Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania określonego przez siebie lub innych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 90 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Kozłowski
Prowadzący grup: Maciej Kozłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Systematyczne uczestniczenie w zajęciach i udział w dyskusji zdecydowanie zwiększa szanse na zdanie egzaminu końcowego (z racji dużej ilości materiału)

Metody dydaktyczne:

Wykład audytoryjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej

Wykład konwersatoryjny

Sposoby i kryteria oceniania:

Dyskusja, prezentacja, zaliczenie końcowe

Szczegółowe treści kształcenia:

System zarządzania przedsiębiorstwem. Podsystemy zarządzania. Instytucjonalne i funkcjonalne podejście do zarządzania. Ujęcie ekonomiczne, administracyjne i socjologiczne zarządzania

Poziomy (szczeble) zarządzania. Proces zarządzania i jego elementy.

Istota i główne cechy strategicznego i operacyjnego zarządzania przedsiębiorstwem

Pojęcie zarządzania strategicznego. Zarządzanie konwencjonalne i strategiczne jako odrębne systemy metodologiczne.

Metody badawcze stosowane w zarządzaniu strategicznym

Strategia jako rezultat procesu zarządzania strategicznego – pojęcie, główne elementy, rodzaje strategii.

Etapy procesu zarządzania strategicznego (modele zarządzania strategicznego): formułowanie i implementacja strategii. Controlling strategiczny.

Istota i funkcje zarządzania operacyjnego. Zarządzanie operacyjne a zarządzanie produkcją.

Modele zarządzania operacyjnego.

Planowanie operacyjne: pojęcie, cechy, rodzaje planów operacyjnych.

Bieżące sterowanie i kontrola operacyjna realizowanych procesów. Controlling operacyjny.

Istota strategicznego myślenia. Korzyści i ograniczenia zarządzania strategicznego.

Kształtowanie wizji, misji, i celów strategicznych organizacji

Metody analizy strategicznej – analiza makrootoczenia

Metody analizy otoczenia bliższego organizacji

Wykorzystanie metod analizy wewnętrznej do diagnozy mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa.

Metody zintegrowane w analizie strategicznej i w planowaniu strategicznym.

Formułowanie i kryteria oceny alternatywnych opcji strategicznych.

Klasyfikacja i charakterystyka wybranych rodzajów strategii

Implementacja strategii. Kontrola strategiczna a controlling strategiczny.

Wykorzystanie koncepcji Zrównoważonej Karty Wyników do monitorowania i oceny postępu wdrażania strategii.

Funkcje zarządzania realizowane na poziomie operacyjnym

Rodzaje planów operacyjnych i sposoby ich opracowywania

Formy kontroli operacyjnej w działalności przedsiębiorstw

Zastosowanie koncepcji controllingu operacyjnego

Literatura:

Bartlett, C., and S. Ghoshal. Managing Across Borders: The Transnational Solution. Boston, MA: Harvard Business School Press, 2002.

Brandenburger, A. M., and B. J. Nalebuff. Co-opetition. New York, NY: Doubleday & Company, 1996.

Christensen, C. The Innovator's Dilemma: When Technologies Cause Great Firms to Fail. Boston, MA: Harvard Business School Press, 1997.

Collis, D., and C. Montgomery. Corporate Strategy: Resources and the Scope of the Firm. Westport, CT: Irwin Press, 1997.

Cusumano, M. A., and C. C. Mardikes, eds. Strategic Thinking for the New Economy. Hoboken, NJ: Jossey-Bass, 2001.

Foster, R., and S. Kaplan. Creative Destruction. New York, NY: Doubleday & Company, 2000.

Galbraith, J. Designing the Global Corporation. Hoboken, NJ: Jossey-Bass, 2000.

Ghemawat, P., D. Collis, G. Pisano, and J. Rivkin. Strategy and the Business Landscape. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 2001.

Grant, Robert H. "The Resource-Based Theory of Competitive Advantage: Implications for Strategy Formulation." California Management Review 33, no. 3 (1991).

Hamel, G., and C. K. Prahalad. Competing for the Future. Boston, MA: Harvard Business School Press, 1996.

Hax, Arnoldo C., and Nicolas S. Majluf. The Strategy Concept and Process: A Pragmatic Approach. 2nd ed. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 1996. ISBN: 0134588940.

Hayes, R., G. Pisano, and D. Upton. Strategic Operations: Competing Through Capabilities. New York, NY: Free Press, 1996.

Kaplan, R. S., and D. P. Norton. Strategy Maps: Converting Intangible Assets Into Tangible Outcomes. Boston, MA: Harvard Business School Press, 2004.

Kim, W. Chan, and R. Mauborgne. Blue Ocean Strategy. Boston, MA: Harvard Business School Press, 2005.

Pfeffer, J. The Human Equation. Boston, MA: Harvard Business School Press, 1998.

Porter, M. Competitive Advantage. New York, NY: Free Press, 1985.

Prahalad, C. K., and V. Ramaswamy. The Future of Competition. Boston, MA: Harvard Business School Press, 2004.

Reichheld, F. Loyalty Rules. Boston, MA: Harvard Business School Press, 2001.

Saloner, G., A. Shepard, and J. Podolny. Strategic Management. New York, NY: John Wiley & Sons, 2001.

Shapiro, C., and H. Varian. Information Rules. Boston, MA: Harvard Business School Press, 1999.

Stern, J. M., and J. S. Shiely. The Eva Challenge: Implementing Value-Added Change in an Organization. New York, NY: John Wiley & Sons, 2001.

The Competitive Advantage of Nations. New York, NY: Free Press, 1990.

The Innovator's Solution: Creating and Sustaining Successful Growth. Boston, MA: Harvard Business School Press, 2003.

Thompke, S. Experimentation Matters: Unlocking the Potential of New Technologies for Innovation. Boston, MA: Harvard Business School Press, 2003.

Ulrich, D. Human Resource Champions. Boston, MA: Harvard Business School Press, 1997.

von Hippel, E. Democratizing Innovation. Cambridge, MA: MIT Press, April 2006. ISBN: 0262720477.

Essentials of Strategic Management, custom edition J. David hunger and Thomas L. Wheelen, Prentice Hall, with cases.

Management Simulations, Inc., The Capstone Business Simulation, version 2004.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6