UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Entrepreneurship and an own Company

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-EA047C
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Entrepreneurship and an own Company
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Kierunek studiów:

E

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

2

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

angielski,

Wymagania wstępne:

w zakresie:

Wiedzy: znajomość podstawowych pojęć z zakresu mikroekonomii, makroekonomii, podstaw zarządzania oraz nauki o organizacji,

Umiejętności: kreatywnego, lateralnego myślenia, pracy zespołowej, podziału ról w zespole, wykorzystania metody case study,

Kompetencji (postaw): gotowość do pracy w zespole, do prezentowania własnego zdania i argumentowania głosu w dyskusji, gotowość do wystąpień publicznych, kompetencje w zakresie erystyki.


Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przekazanie studentowi podstawowej wiedzy oraz nauczenie go pewnych praktycznych umiejętności dotyczących zakładania i prowadzenia własnego przedsiębiorstwa.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu studenci będą mogli:

wiedza:

1. zna terminologię używaną w ekonomii i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie nauk społecznych na poziomie rozszerzonym 06E-2A_W01

2. ma szeroką wiedzę z zakresu innych nauk społecznych (socjologii i psychologii, prawa i filozofii, zarządzania) i ich relacji do ekonomii 06E-2A_W02

3. posiada uporządkowaną i sformalizowaną wiedzę w zakresie sposobów funkcjonowania struktur i instytucji rynkowych oraz o rządzących nimi prawidłowościach rozwojowych 06E-2A_W03

4. posiada uporządkowaną wiedzę na temat sposobów funkcjonowania przedsiębiorstw oraz zarządzania ich zasobami, mechanizmów ich finansowania, a także zasad gospodarowania i obrotu aktywami finansowymi – w aspekcie prawnym, ekonomicznym, etycznym i psycho – społecznym 06E-2A_W05

5. zna narzędzia ilościowe wykorzystywane w badaniach ekonomicznych oraz służące do rozwiązywania problemów decyzyjnych, strategicznych i operacyjnych – również w ujęciu dynamicznym 06E-2A_W08

umiejętności:

1. potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk ekonomicznych, społecznych i finansowych oraz w sposób pogłębiony analizować wzajemne relacje między nimi 06E-2A_U01

2. potrafi wykorzystywać zarówno podstawową, jak i rozszerzoną wiedzę teoretyczną z zakresu ekonomii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu formułowania praktycznych wniosków użytecznych dla decydentów, a także analizowania i interpretowania różnorodnych problemów ekonomicznych; ponadto potrafi krytycznie dobierać metody analiz 06E-2A_U02

3. potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i piśmie na tematy dotyczące różnorodnych zagadnień ekonomicznych oraz leżących na pograniczu różnych dyscyplin naukowych; ponadto potrafi przedstawić merytoryczne uzasadnienie prezentowanych opinii 06E-2A_U04

kompetencje:

1. ma świadomość poziomu swojej wiedzy, dokonuje samooceny własnych kompetencji, nabytą wiedzę i umiejętności potrafi uzupełniać i doskonalić, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, świadomie kształtuje własną karierę zawodową 06E-2A_K01

2. ma świadomość zalet i ograniczeń wykorzystywanych metod badawczych, jest krytyczny w stosunku do poznanych metod badawczych i otwarty na stosowanie nowych, niekonwencjonalnych metod, zdolny do poszukiwania alternatywnych, optymalnych rozwiązań analizowanych problemów, dba o precyzję gromadzonych danych i rzetelnie prowadzi analizę 06E-2A_K02

3. jest świadomy złożoności procesów zachodzących we współczesnej gospodarce globalnej, jest zdolny do samodzielnej oceny zjawisk społeczno-gospodarczych (także w perspektywie historycznej), formułowania własnych wniosków na ich temat, prowadzenia merytorycznej dyskusji, prezentacji swoich poglądów i obrony przyjętej argumentacji 06E-2A_K03

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 28 godzin, 90 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Kozłowski
Prowadzący grup: Maciej Kozłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Systematyczne uczestniczenie w zajęciach i udział w dyskusji zdecydowanie zwiększa szanse na zdanie egzaminu końcowego (z racji dużej ilości materiału). Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej


Czy IRK BWZ?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład audytoryjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej

Wykład konwersatoryjny

Sposoby i kryteria oceniania:

kurs obejmuje aktywny udział w dyskusjach i zajęciach klasowych oraz oczekuje się wysokiej jakości pracy pisemnej. Wiele sukcesów menedżera zależy od komunikacji, dlatego skuteczna komunikacja pisemna i ustna będzie stanowić znaczną część oceny ucznia. Praca pisemna powinna być przejrzysta, logiczna, poprawna gramatycznie, sprawdzona pisownią, przekonująca, poparta przykładami i poparta cytatami z wszelkich danych, pomysłów lub innych wykorzystanych treści. Powinien reprezentować najlepsze starania ucznia. Aby dobrze radzić sobie z zadaniami pisemnymi, musisz uwzględnić i zastosować odczyty z kursu.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

kolokwia i egzamin końcowy w formie pytań otwartych i zadań

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Przedsiębiorczość i Gospodarka; Proces przedsiębiorczości, przedsiębiorczość dzisiaj

2. Zarządzanie czasem

3. Zarządzanie – wprowadzenie

4. Opracuj strategiczną wizję i misję

5. Zidentyfikuj okazję

6. Najczęstsze formy prowadzenia działalności gospodarczej

7. Strategie start-upów

8. Budowanie swojego zespołu

9. Biznesplan

10. Analiza SWOT

11. Rozpoczęcie a kupowanie firmy

12. Rodzaje własności firmy

13. Globalne możliwości; Testowanie Koncepcji na Rynku; Natura środowiska; Wymiary środowiska zewnętrznego

14. Marketing

15. Analiza rynku i strategie marketingowe

16. Podstawowe finanse, koszty początkowe

17. Prognoza sprzedaży

18. Finansowanie Twojej firmy, źródła kapitału

19. Ustawianie strategii internetowej

20. Gotówka i podatki

21. Zarządzanie ryzykiem

22. Zasoby ludzkie

23. Ubezpieczenie dla małej firmy

24. Planowanie i raportowanie podatkowe

25. Sprzedaż małej firmy i planowanie sukcesji

26. Sprawozdania finansowe

27. Ocena projektu (PP, ARR, NPV, IRR, MIRR, NPV*, PI, PI*, NPVR, NPVR*, ENPV)

28. Ustanowienie przewagi konkurencyjnej

29. Wewnętrzne i zewnętrzne strategie wzrostu

30. Globalne aspekty przedsiębiorczości

31. Tworzenie firmy w Polsce dla obcokrajowców

32. Firmy będące własnością kobiet i mniejszości

33. Franczyza i inne alternatywy

34. Firmy rodzinne

35. Rozwój nowego produktu (patenty, kanały dystrybucji, rozwój nowego pomysłu, prawa autorskie, znaki towarowe)

36. Rozwój biznesu i przedsiębiorca

37. Globalny biznes

38. Przywództwo…..

Literatura:

Bill Aulet: Disciplined Entrepreneurship: 24 Steps to a Successful Startup. Wiley, 2013.

Barringer, Bruce R. (2009). Preparing Effective Business Plans: An Entrepreneurial Approach, Pearson Prentice Hall. (PEBP)

The E-Myth Revisited: Why Most Small Businesses Don't Work and What to Do About It,” Michael E. Gerber

Scarborough, N., & Zimmerer, T. 2000. Effective small business management: An entrepreneurial

approach (6th edition). Upper Saddle Creek, NJ: Prentice Hall.

Dess, G., & Lumpkin, G. 2005. The role of entrepreneurial orientation in stimulating effective corporate entrepreneurship. Academy of Management Executive.

“The Questions Every Entrepreneur Must Answer” by. A. Bhide, Harvard Business Review, November-December 1996, (reprint 96603).

“Good Ideas and How to Generate Them” from B. Nalebuff and I. Ayres, Why Not? Harvard Business School Press, 2003

“Identifying Venture Opportunities” Stanford E-323

“The New Venture Team” by J.A. Timmons, Chapter 8 in New Venture Creation, Irwin McGraw-Hill, 1999.

“The business model” by R. Amit and C. Zott, the Blackwell Encyclopedia of Entrepreneurship.

“Business Model Analysis for the Entrepreneur” HBS note 9-812-096.

“How to Write a Great Business Plan” by W.A. Sahlman, Harvard Business Review, July-August 1997, pp.98-108 (reprint 97409) and the short Q&A “Updating a Classic” http://hbswk.hbs.edu/item/5993.html

“Startups Rarely do Anything Well” http://venturefizz.com/blog/startups-rarely-do-anything-well

“Hypothesis driven entrepreneurship: The lean startup” by T. Eisenmann, E. Ries, S.Dillard, HBS Note 9-812-095.

Review: “The Hypothesis Driven Startup” by T. Eisenmann, E. Ries, S. Dillard, HBS Note 812-095.

Bring to class: “Business Model Analysis for the Entrepreneur” HBS note 9-812-096.

“Customer discovery and validation for entrepreneurs” by F. Cespedes, T. Eisenmann, S. Blank. HBS note Management 230, Fall 2015.

“Catalyzing strategies and efficient tie formation: How entrepreneurs obtain venture capital Ties” B. Halen, K. Eisenhardt. Academy of Management Journal, 2011.

“Cultural Entrepreneurship: Stories, Legitimacy, and the Acquisition of Resources”. M. Lounsbury, MA. Glynn, Strategic Management Journal, 2001

“Entrepreneur Passion and Preparedness in Business Plan Presentations: A Persuasion Analysis of Venture Capitalists’ Funding Decisions” by X.P. Chen, X. Yao, and S. Kotha, Academy of Management Journal, 2009, 52

Project Management Absolute Beginner’s Guide, Third Edition by Gregory M. Horine, (ISBN: 0789750104) Copyright © 2013 Que Publishing.

Entrepreneurship and Effective Small Business Management, 11th Edition, Norman M Scarborough, Presbyterian College Jeffrey R. Cornwall, Belmont University ©2015

Start, Run & Grow Your Business by Tim Berry, 2016

Start Run & Grow a Successful Small Business (Business Owner's Toolkit series) Paperback – April 1, 2005

Effective Small Business Management (10th Edition) 10th Edition, by Norman M. Scarborough

Entrepreneurship and Small Business Management, 2nd Edition, Steve Mariotti, Caroline Glackin, ©2015, Pearson

Entrepreneurship: Owning Your Future, High School Version, 12th edition, Published by Pearson (January 21st 2016) - Copyright © 2016

Entrepreneurship: Successfully Launching New Ventures by Bruce R. Barringer, Global Edition Paperback – 18 Jan. 2012, Pearson

Essentials of Entrepreneurship and Small Business Management, Norman M Scarborough, Jeffrey R. Cornwall, Global Edition Paperback, 2018

Glencoe Entrepreneurship: Building a Business, Student Edition (Entrepreneurship Sbm) Hardcover – Student Edition, 16 July 2015

Business Essentials, Global Edition, Ronald J. Ebert, Ricky W. Griffin, ©2017, Pearson

Business in Action, 8th Edition Courtland L Bovee, John Thill, Communication Specialists of America ©2017, Pearson

Social Entrepreneurship: A Modern Approach to Social Value Creation, 1st Edition, by Arthur C. Brooks, 2009

Longenecker J., Moore C., Petty J., Palich L., 'Small Business Management, Launching and Growing Entrepreneurial Ventures, 14e', Thomson South-Western, 2009

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6