UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Business Models and Operations

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-EABW4C
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Business Models and Operations
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 LUB 6.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Kierunek studiów:

E

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

2

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z form wymiany międzynarodowej

Skrócony opis:

Kurs obejmuje współczesne trendy w zarządzaniu i ich rolę w kształtowaniu różnych modeli biznesowych w kontekście krajowym i globalnym. Studenci zapoznają się z koncepcjami i komponentami tradycyjnych i współczesnych modeli biznesowych oraz nauczą się mapować, projektować, oceniać i testować modele biznesowe. Analizując różne przypadki i metodologie najszybciej rozwijających się wiodących światowych firm, które wykorzystały zmiany strukturalne do wprowadzania innowacji w swoim biznesie, studenci zdobędą praktyczną wiedzę w identyfikowaniu kluczowych elementów modeli biznesowych i ich rozwijaniu. Kurs ma również na celu rozwijanie praktycznych umiejętności w zakresie przygotowywania i przeprowadzania międzynarodowych transakcji biznesowych.

Efekty uczenia się:

Wiedza: student:

- potrafi analizować współczesne przedsiębiorstwo pod kątem elementów jego modelu biznesowego

- zna i rozumie rolę współpracy między przedsiębiorstwami,

- rozumie specyfikę międzynarodowych transakcji gospodarczych,

- wskazuje prawo właściwe dla umowy,

- rozróżnia rodzaje międzynarodowych transakcji gospodarczych i zawiera umowy,

- rozumie specyfikę rozliczeń międzynarodowych

(06EG2A_W01, 06EG2A_W03, 06EG2A_W05, 06EG2A_W06)

Umiejętności: student:

- dobiera narzędzia do opisu i analizy różnych modeli biznesowych

- potrafi zintegrować wiedzę z zakresu marketingu, finansów i zarządzania w celu opisania modelu biznesowego

- umie przygotowywać i zawierać umowy międzynarodowe.

(06EG2A_U01, 06EG2A_U05, 06EG2A_U06, 06EG2A_U08)

Kompetencje społeczne: student:

- potrafi komunikować i przedstawiać możliwe warianty zmian w biznesie firmy

-przestrzega zwyczajów i przepisów handlu międzynarodowego,

- inicjuje i nawiązuje kontakty biznesowe z kontrahentami z różnych krajów,

(06EG2A_K04)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Serwach
Prowadzący grup: Tomasz Serwach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, student(ka) ma możliwość konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Czy IRK BWZ?:

T

Metody dydaktyczne:

slajdy, filmy, prezentacje, dyskusje, studia przypadków

Sposoby i kryteria oceniania:

test pisemny (50%), prezentacje indywidualne i zespołowe dotyczące systemów biznesowych i modeli biznesowych (15%), projekt (międzynarodowy kontrakt handlowy) 30% frekwencja (5%)

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wiedza weryfikowana i oceniana na podstawie pisemnego testu. Umiejętności weryfikowane i oceniane na podstawie: aktywności na ćwiczeniach oraz indywidualnych prezentacji i projektów. Kompetencje społeczne weryfikowane i oceniane na podstawie obserwacji i dyskusji w trakcie zajęć.

Szczegółowe treści kształcenia:

Pojęcie i historia systemów biznesowych i modeli biznesowych.Strategia, innowacje i rozwój organizacyjny jako integralna część definicji i projektowania modelu biznesowego.Rodzaje międzynarodowych transakcji gospodarczych. Formy płatności międzynarodowych

Literatura:

1) Osterwalder, A., Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley and Sons.

2) Gassmann, O., Frankenberger, K., & Csik, M. (2013). The St. Gallen business model navigator.

3) Girotra, K., Netessine, S. (2013). OM forum—business model innovation for sustainability. Manufacturing and Service Operations Management, 15(4), 537-544.

4) Zott, C., Amit, R., and Massa, L. (2011). The business model: recent developments and future research. Journal of management, 37(4)

5) Sorescu, A., Frambach, R. T., Singh, J., Rangaswamy, A., and Bridges, C. (2011). Innovations in retail business models. Journal of Retailing, 87, S3-S16.

6) Piotrowicz, W., and Cuthbertson, R. (2014). Introduction to the special issue information technology in retail: Toward omnichannel retailing. International Journal of Electronic Commerce, 18(4), 5-16.

7) Boulton, R. E. S., Libert, B. D., & Samek, S. M. (2000). ‘A business model for the new economy’, Journal of Business Strategy, 21(4)

8) Kathan, W., Matzler, K., and Veider, V. (2016). The sharing economy:Your business model's friend or foe?. Business Horizons, 59(6), 663-672.

9) Dreyer, B., Lüdeke-Freund, F., Hamann, R., & Faccer, K. (2017). Upsides and downsides of the sharing economy: Collaborative consumption business models' stakeholder value impacts and their relationship to context. Technological Forecasting and Social Change.

10) Muñoz, P., & Cohen, B. (2017). Mapping out the sharing economy: A configurational approach to sharing business modeling. Technological Forecasting and Social Change.

11) Piscicelli, L., Ludden, G. D., and Cooper, T. (2018). What makes a sustainable business model successful? An empirical comparison of two peer-to-peer goods-sharing platforms. Journal of Cleaner Production, 172, 4580-4591.

12) Täuscher, K., and Laudien, S. M. (2017). Understanding platform business models: A mixed methods study of marketplaces. European Management Journal.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Serwach
Prowadzący grup: Tomasz Serwach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, student(ka) ma możliwość konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

slajdy, filmy, prezentacje, dyskusje, studia przypadków

Sposoby i kryteria oceniania:

test pisemny (50%), prezentacje indywidualne i zespołowe dotyczące systemów biznesowych i modeli biznesowych (15%), projekt (międzynarodowy kontrakt handlowy) 30% frekwencja (5%)

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wiedza weryfikowana i oceniana na podstawie pisemnego testu. Umiejętności weryfikowane i oceniane na podstawie: aktywności na ćwiczeniach oraz indywidualnych prezentacji i projektów. Kompetencje społeczne weryfikowane i oceniane na podstawie obserwacji i dyskusji w trakcie zajęć.

Szczegółowe treści kształcenia:

Pojęcie i historia systemów biznesowych i modeli biznesowych.Strategia, innowacje i rozwój organizacyjny jako integralna część definicji i projektowania modelu biznesowego.Rodzaje międzynarodowych transakcji gospodarczych. Formy płatności międzynarodowych

Literatura:

1) Osterwalder, A., Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley and Sons.

2) Gassmann, O., Frankenberger, K., & Csik, M. (2013). The St. Gallen business model navigator.

3) Girotra, K., Netessine, S. (2013). OM forum—business model innovation for sustainability. Manufacturing and Service Operations Management, 15(4), 537-544.

4) Zott, C., Amit, R., and Massa, L. (2011). The business model: recent developments and future research. Journal of management, 37(4)

5) Sorescu, A., Frambach, R. T., Singh, J., Rangaswamy, A., and Bridges, C. (2011). Innovations in retail business models. Journal of Retailing, 87, S3-S16.

6) Piotrowicz, W., and Cuthbertson, R. (2014). Introduction to the special issue information technology in retail: Toward omnichannel retailing. International Journal of Electronic Commerce, 18(4), 5-16.

7) Boulton, R. E. S., Libert, B. D., & Samek, S. M. (2000). ‘A business model for the new economy’, Journal of Business Strategy, 21(4)

8) Kathan, W., Matzler, K., and Veider, V. (2016). The sharing economy:Your business model's friend or foe?. Business Horizons, 59(6), 663-672.

9) Dreyer, B., Lüdeke-Freund, F., Hamann, R., & Faccer, K. (2017). Upsides and downsides of the sharing economy: Collaborative consumption business models' stakeholder value impacts and their relationship to context. Technological Forecasting and Social Change.

10) Muñoz, P., & Cohen, B. (2017). Mapping out the sharing economy: A configurational approach to sharing business modeling. Technological Forecasting and Social Change.

11) Piscicelli, L., Ludden, G. D., and Cooper, T. (2018). What makes a sustainable business model successful? An empirical comparison of two peer-to-peer goods-sharing platforms. Journal of Cleaner Production, 172, 4580-4591.

12) Täuscher, K., and Laudien, S. M. (2017). Understanding platform business models: A mixed methods study of marketplaces. European Management Journal.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bogdan Buczkowski
Prowadzący grup: Bogdan Buczkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, student(ka) ma możliwość konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Czy IRK BWZ?:

T

Metody dydaktyczne:

slajdy, filmy, prezentacje, dyskusje, studia przypadków

Sposoby i kryteria oceniania:

test pisemny (50%), prezentacje indywidualne i zespołowe dotyczące systemów biznesowych i modeli biznesowych (15%), projekt (międzynarodowy kontrakt handlowy) 30% frekwencja (5%)

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wiedza weryfikowana i oceniana na podstawie pisemnego testu. Umiejętności weryfikowane i oceniane na podstawie: aktywności na ćwiczeniach oraz indywidualnych prezentacji i projektów. Kompetencje społeczne weryfikowane i oceniane na podstawie obserwacji i dyskusji w trakcie zajęć.

Szczegółowe treści kształcenia:

Pojęcie i historia systemów biznesowych i modeli biznesowych.Strategia, innowacje i rozwój organizacyjny jako integralna część definicji i projektowania modelu biznesowego.Rodzaje międzynarodowych transakcji gospodarczych. Formy płatności międzynarodowych

Literatura:

1) Osterwalder, A., Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley and Sons.

2) Gassmann, O., Frankenberger, K., & Csik, M. (2013). The St. Gallen business model navigator.

3) Girotra, K., Netessine, S. (2013). OM forum—business model innovation for sustainability. Manufacturing and Service Operations Management, 15(4), 537-544.

4) Zott, C., Amit, R., and Massa, L. (2011). The business model: recent developments and future research. Journal of management, 37(4)

5) Sorescu, A., Frambach, R. T., Singh, J., Rangaswamy, A., and Bridges, C. (2011). Innovations in retail business models. Journal of Retailing, 87, S3-S16.

6) Piotrowicz, W., and Cuthbertson, R. (2014). Introduction to the special issue information technology in retail: Toward omnichannel retailing. International Journal of Electronic Commerce, 18(4), 5-16.

7) Boulton, R. E. S., Libert, B. D., & Samek, S. M. (2000). ‘A business model for the new economy’, Journal of Business Strategy, 21(4)

8) Kathan, W., Matzler, K., and Veider, V. (2016). The sharing economy:Your business model's friend or foe?. Business Horizons, 59(6), 663-672.

9) Dreyer, B., Lüdeke-Freund, F., Hamann, R., & Faccer, K. (2017). Upsides and downsides of the sharing economy: Collaborative consumption business models' stakeholder value impacts and their relationship to context. Technological Forecasting and Social Change.

10) Muñoz, P., & Cohen, B. (2017). Mapping out the sharing economy: A configurational approach to sharing business modeling. Technological Forecasting and Social Change.

11) Piscicelli, L., Ludden, G. D., and Cooper, T. (2018). What makes a sustainable business model successful? An empirical comparison of two peer-to-peer goods-sharing platforms. Journal of Cleaner Production, 172, 4580-4591.

12) Täuscher, K., and Laudien, S. M. (2017). Understanding platform business models: A mixed methods study of marketplaces. European Management Journal.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bogdan Buczkowski
Prowadzący grup: Bogdan Buczkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, student(ka) ma możliwość konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

slajdy, filmy, prezentacje, dyskusje, studia przypadków

Sposoby i kryteria oceniania:

test pisemny (50%), prezentacje indywidualne i zespołowe dotyczące systemów biznesowych i modeli biznesowych (15%), projekt (międzynarodowy kontrakt handlowy) 30% frekwencja (5%)

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wiedza weryfikowana i oceniana na podstawie pisemnego testu. Umiejętności weryfikowane i oceniane na podstawie: aktywności na ćwiczeniach oraz indywidualnych prezentacji i projektów. Kompetencje społeczne weryfikowane i oceniane na podstawie obserwacji i dyskusji w trakcie zajęć.

Szczegółowe treści kształcenia:

Pojęcie i historia systemów biznesowych i modeli biznesowych.Strategia, innowacje i rozwój organizacyjny jako integralna część definicji i projektowania modelu biznesowego.Rodzaje międzynarodowych transakcji gospodarczych. Formy płatności międzynarodowych

Literatura:

1) Osterwalder, A., Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley and Sons.

2) Gassmann, O., Frankenberger, K., & Csik, M. (2013). The St. Gallen business model navigator.

3) Girotra, K., Netessine, S. (2013). OM forum—business model innovation for sustainability. Manufacturing and Service Operations Management, 15(4), 537-544.

4) Zott, C., Amit, R., and Massa, L. (2011). The business model: recent developments and future research. Journal of management, 37(4)

5) Sorescu, A., Frambach, R. T., Singh, J., Rangaswamy, A., and Bridges, C. (2011). Innovations in retail business models. Journal of Retailing, 87, S3-S16.

6) Piotrowicz, W., and Cuthbertson, R. (2014). Introduction to the special issue information technology in retail: Toward omnichannel retailing. International Journal of Electronic Commerce, 18(4), 5-16.

7) Boulton, R. E. S., Libert, B. D., & Samek, S. M. (2000). ‘A business model for the new economy’, Journal of Business Strategy, 21(4)

8) Kathan, W., Matzler, K., and Veider, V. (2016). The sharing economy:Your business model's friend or foe?. Business Horizons, 59(6), 663-672.

9) Dreyer, B., Lüdeke-Freund, F., Hamann, R., & Faccer, K. (2017). Upsides and downsides of the sharing economy: Collaborative consumption business models' stakeholder value impacts and their relationship to context. Technological Forecasting and Social Change.

10) Muñoz, P., & Cohen, B. (2017). Mapping out the sharing economy: A configurational approach to sharing business modeling. Technological Forecasting and Social Change.

11) Piscicelli, L., Ludden, G. D., and Cooper, T. (2018). What makes a sustainable business model successful? An empirical comparison of two peer-to-peer goods-sharing platforms. Journal of Cleaner

Production, 172, 4580-4591.

12) Täuscher, K., and Laudien, S. M. (2017). Understanding platform business models: A mixed methods study of marketplaces. European Management Journal.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6