Business Models and Operations
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-EABW4C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Business Models and Operations |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
6.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Kierunek studiów: | E |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 2 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z form wymiany międzynarodowej |
Skrócony opis: |
Kurs obejmuje współczesne trendy w zarządzaniu i ich rolę w kształtowaniu różnych modeli biznesowych w kontekście krajowym i globalnym. Studenci zapoznają się z koncepcjami i komponentami tradycyjnych i współczesnych modeli biznesowych oraz nauczą się mapować, projektować, oceniać i testować modele biznesowe. Analizując różne przypadki i metodologie najszybciej rozwijających się wiodących światowych firm, które wykorzystały zmiany strukturalne do wprowadzania innowacji w swoim biznesie, studenci zdobędą praktyczną wiedzę w identyfikowaniu kluczowych elementów modeli biznesowych i ich rozwijaniu. Kurs ma również na celu rozwijanie praktycznych umiejętności w zakresie przygotowywania i przeprowadzania międzynarodowych transakcji biznesowych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student: - potrafi analizować współczesne przedsiębiorstwo pod kątem elementów jego modelu biznesowego - zna i rozumie rolę współpracy między przedsiębiorstwami, - rozumie specyfikę międzynarodowych transakcji gospodarczych, - wskazuje prawo właściwe dla umowy, - rozróżnia rodzaje międzynarodowych transakcji gospodarczych i zawiera umowy, - rozumie specyfikę rozliczeń międzynarodowych (06EG2A_W01, 06EG2A_W03, 06EG2A_W05, 06EG2A_W06) Umiejętności: student: - dobiera narzędzia do opisu i analizy różnych modeli biznesowych - potrafi zintegrować wiedzę z zakresu marketingu, finansów i zarządzania w celu opisania modelu biznesowego - umie przygotowywać i zawierać umowy międzynarodowe. (06EG2A_U01, 06EG2A_U05, 06EG2A_U06, 06EG2A_U08) Kompetencje społeczne: student: - potrafi komunikować i przedstawiać możliwe warianty zmian w biznesie firmy -przestrzega zwyczajów i przepisów handlu międzynarodowego, - inicjuje i nawiązuje kontakty biznesowe z kontrahentami z różnych krajów, (06EG2A_K04) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Serwach | |
Prowadzący grup: | Tomasz Serwach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, student(ka) ma możliwość konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | slajdy, filmy, prezentacje, dyskusje, studia przypadków |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | test pisemny (50%), prezentacje indywidualne i zespołowe dotyczące systemów biznesowych i modeli biznesowych (15%), projekt (międzynarodowy kontrakt handlowy) 30% frekwencja (5%) |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wiedza weryfikowana i oceniana na podstawie pisemnego testu. Umiejętności weryfikowane i oceniane na podstawie: aktywności na ćwiczeniach oraz indywidualnych prezentacji i projektów. Kompetencje społeczne weryfikowane i oceniane na podstawie obserwacji i dyskusji w trakcie zajęć. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Pojęcie i historia systemów biznesowych i modeli biznesowych.Strategia, innowacje i rozwój organizacyjny jako integralna część definicji i projektowania modelu biznesowego.Rodzaje międzynarodowych transakcji gospodarczych. Formy płatności międzynarodowych |
|
Literatura: |
1) Osterwalder, A., Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley and Sons. 2) Gassmann, O., Frankenberger, K., & Csik, M. (2013). The St. Gallen business model navigator. 3) Girotra, K., Netessine, S. (2013). OM forum—business model innovation for sustainability. Manufacturing and Service Operations Management, 15(4), 537-544. 4) Zott, C., Amit, R., and Massa, L. (2011). The business model: recent developments and future research. Journal of management, 37(4) 5) Sorescu, A., Frambach, R. T., Singh, J., Rangaswamy, A., and Bridges, C. (2011). Innovations in retail business models. Journal of Retailing, 87, S3-S16. 6) Piotrowicz, W., and Cuthbertson, R. (2014). Introduction to the special issue information technology in retail: Toward omnichannel retailing. International Journal of Electronic Commerce, 18(4), 5-16. 7) Boulton, R. E. S., Libert, B. D., & Samek, S. M. (2000). ‘A business model for the new economy’, Journal of Business Strategy, 21(4) 8) Kathan, W., Matzler, K., and Veider, V. (2016). The sharing economy:Your business model's friend or foe?. Business Horizons, 59(6), 663-672. 9) Dreyer, B., Lüdeke-Freund, F., Hamann, R., & Faccer, K. (2017). Upsides and downsides of the sharing economy: Collaborative consumption business models' stakeholder value impacts and their relationship to context. Technological Forecasting and Social Change. 10) Muñoz, P., & Cohen, B. (2017). Mapping out the sharing economy: A configurational approach to sharing business modeling. Technological Forecasting and Social Change. 11) Piscicelli, L., Ludden, G. D., and Cooper, T. (2018). What makes a sustainable business model successful? An empirical comparison of two peer-to-peer goods-sharing platforms. Journal of Cleaner Production, 172, 4580-4591. 12) Täuscher, K., and Laudien, S. M. (2017). Understanding platform business models: A mixed methods study of marketplaces. European Management Journal. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Serwach | |
Prowadzący grup: | Tomasz Serwach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, student(ka) ma możliwość konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | slajdy, filmy, prezentacje, dyskusje, studia przypadków |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | test pisemny (50%), prezentacje indywidualne i zespołowe dotyczące systemów biznesowych i modeli biznesowych (15%), projekt (międzynarodowy kontrakt handlowy) 30% frekwencja (5%) |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wiedza weryfikowana i oceniana na podstawie pisemnego testu. Umiejętności weryfikowane i oceniane na podstawie: aktywności na ćwiczeniach oraz indywidualnych prezentacji i projektów. Kompetencje społeczne weryfikowane i oceniane na podstawie obserwacji i dyskusji w trakcie zajęć. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Pojęcie i historia systemów biznesowych i modeli biznesowych.Strategia, innowacje i rozwój organizacyjny jako integralna część definicji i projektowania modelu biznesowego.Rodzaje międzynarodowych transakcji gospodarczych. Formy płatności międzynarodowych |
|
Literatura: |
1) Osterwalder, A., Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley and Sons. 2) Gassmann, O., Frankenberger, K., & Csik, M. (2013). The St. Gallen business model navigator. 3) Girotra, K., Netessine, S. (2013). OM forum—business model innovation for sustainability. Manufacturing and Service Operations Management, 15(4), 537-544. 4) Zott, C., Amit, R., and Massa, L. (2011). The business model: recent developments and future research. Journal of management, 37(4) 5) Sorescu, A., Frambach, R. T., Singh, J., Rangaswamy, A., and Bridges, C. (2011). Innovations in retail business models. Journal of Retailing, 87, S3-S16. 6) Piotrowicz, W., and Cuthbertson, R. (2014). Introduction to the special issue information technology in retail: Toward omnichannel retailing. International Journal of Electronic Commerce, 18(4), 5-16. 7) Boulton, R. E. S., Libert, B. D., & Samek, S. M. (2000). ‘A business model for the new economy’, Journal of Business Strategy, 21(4) 8) Kathan, W., Matzler, K., and Veider, V. (2016). The sharing economy:Your business model's friend or foe?. Business Horizons, 59(6), 663-672. 9) Dreyer, B., Lüdeke-Freund, F., Hamann, R., & Faccer, K. (2017). Upsides and downsides of the sharing economy: Collaborative consumption business models' stakeholder value impacts and their relationship to context. Technological Forecasting and Social Change. 10) Muñoz, P., & Cohen, B. (2017). Mapping out the sharing economy: A configurational approach to sharing business modeling. Technological Forecasting and Social Change. 11) Piscicelli, L., Ludden, G. D., and Cooper, T. (2018). What makes a sustainable business model successful? An empirical comparison of two peer-to-peer goods-sharing platforms. Journal of Cleaner Production, 172, 4580-4591. 12) Täuscher, K., and Laudien, S. M. (2017). Understanding platform business models: A mixed methods study of marketplaces. European Management Journal. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogdan Buczkowski | |
Prowadzący grup: | Bogdan Buczkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, student(ka) ma możliwość konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | slajdy, filmy, prezentacje, dyskusje, studia przypadków |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | test pisemny (50%), prezentacje indywidualne i zespołowe dotyczące systemów biznesowych i modeli biznesowych (15%), projekt (międzynarodowy kontrakt handlowy) 30% frekwencja (5%) |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wiedza weryfikowana i oceniana na podstawie pisemnego testu. Umiejętności weryfikowane i oceniane na podstawie: aktywności na ćwiczeniach oraz indywidualnych prezentacji i projektów. Kompetencje społeczne weryfikowane i oceniane na podstawie obserwacji i dyskusji w trakcie zajęć. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Pojęcie i historia systemów biznesowych i modeli biznesowych.Strategia, innowacje i rozwój organizacyjny jako integralna część definicji i projektowania modelu biznesowego.Rodzaje międzynarodowych transakcji gospodarczych. Formy płatności międzynarodowych |
|
Literatura: |
1) Osterwalder, A., Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley and Sons. 2) Gassmann, O., Frankenberger, K., & Csik, M. (2013). The St. Gallen business model navigator. 3) Girotra, K., Netessine, S. (2013). OM forum—business model innovation for sustainability. Manufacturing and Service Operations Management, 15(4), 537-544. 4) Zott, C., Amit, R., and Massa, L. (2011). The business model: recent developments and future research. Journal of management, 37(4) 5) Sorescu, A., Frambach, R. T., Singh, J., Rangaswamy, A., and Bridges, C. (2011). Innovations in retail business models. Journal of Retailing, 87, S3-S16. 6) Piotrowicz, W., and Cuthbertson, R. (2014). Introduction to the special issue information technology in retail: Toward omnichannel retailing. International Journal of Electronic Commerce, 18(4), 5-16. 7) Boulton, R. E. S., Libert, B. D., & Samek, S. M. (2000). ‘A business model for the new economy’, Journal of Business Strategy, 21(4) 8) Kathan, W., Matzler, K., and Veider, V. (2016). The sharing economy:Your business model's friend or foe?. Business Horizons, 59(6), 663-672. 9) Dreyer, B., Lüdeke-Freund, F., Hamann, R., & Faccer, K. (2017). Upsides and downsides of the sharing economy: Collaborative consumption business models' stakeholder value impacts and their relationship to context. Technological Forecasting and Social Change. 10) Muñoz, P., & Cohen, B. (2017). Mapping out the sharing economy: A configurational approach to sharing business modeling. Technological Forecasting and Social Change. 11) Piscicelli, L., Ludden, G. D., and Cooper, T. (2018). What makes a sustainable business model successful? An empirical comparison of two peer-to-peer goods-sharing platforms. Journal of Cleaner Production, 172, 4580-4591. 12) Täuscher, K., and Laudien, S. M. (2017). Understanding platform business models: A mixed methods study of marketplaces. European Management Journal. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogdan Buczkowski | |
Prowadzący grup: | Bogdan Buczkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, student(ka) ma możliwość konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | slajdy, filmy, prezentacje, dyskusje, studia przypadków |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | test pisemny (50%), prezentacje indywidualne i zespołowe dotyczące systemów biznesowych i modeli biznesowych (15%), projekt (międzynarodowy kontrakt handlowy) 30% frekwencja (5%) |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wiedza weryfikowana i oceniana na podstawie pisemnego testu. Umiejętności weryfikowane i oceniane na podstawie: aktywności na ćwiczeniach oraz indywidualnych prezentacji i projektów. Kompetencje społeczne weryfikowane i oceniane na podstawie obserwacji i dyskusji w trakcie zajęć. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Pojęcie i historia systemów biznesowych i modeli biznesowych.Strategia, innowacje i rozwój organizacyjny jako integralna część definicji i projektowania modelu biznesowego.Rodzaje międzynarodowych transakcji gospodarczych. Formy płatności międzynarodowych |
|
Literatura: |
1) Osterwalder, A., Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley and Sons. 2) Gassmann, O., Frankenberger, K., & Csik, M. (2013). The St. Gallen business model navigator. 3) Girotra, K., Netessine, S. (2013). OM forum—business model innovation for sustainability. Manufacturing and Service Operations Management, 15(4), 537-544. 4) Zott, C., Amit, R., and Massa, L. (2011). The business model: recent developments and future research. Journal of management, 37(4) 5) Sorescu, A., Frambach, R. T., Singh, J., Rangaswamy, A., and Bridges, C. (2011). Innovations in retail business models. Journal of Retailing, 87, S3-S16. 6) Piotrowicz, W., and Cuthbertson, R. (2014). Introduction to the special issue information technology in retail: Toward omnichannel retailing. International Journal of Electronic Commerce, 18(4), 5-16. 7) Boulton, R. E. S., Libert, B. D., & Samek, S. M. (2000). ‘A business model for the new economy’, Journal of Business Strategy, 21(4) 8) Kathan, W., Matzler, K., and Veider, V. (2016). The sharing economy:Your business model's friend or foe?. Business Horizons, 59(6), 663-672. 9) Dreyer, B., Lüdeke-Freund, F., Hamann, R., & Faccer, K. (2017). Upsides and downsides of the sharing economy: Collaborative consumption business models' stakeholder value impacts and their relationship to context. Technological Forecasting and Social Change. 10) Muñoz, P., & Cohen, B. (2017). Mapping out the sharing economy: A configurational approach to sharing business modeling. Technological Forecasting and Social Change. 11) Piscicelli, L., Ludden, G. D., and Cooper, T. (2018). What makes a sustainable business model successful? An empirical comparison of two peer-to-peer goods-sharing platforms. Journal of Cleaner Production, 172, 4580-4591. 12) Täuscher, K., and Laudien, S. M. (2017). Understanding platform business models: A mixed methods study of marketplaces. European Management Journal. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.