Entrepreneurship and Own Company
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-ECEC2C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Entrepreneurship and Own Company |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
6.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | angielski, Wymagania wstępne: w zakresie: Wiedzy: znajomość podstawowych pojęć z zakresu mikroekonomii, makroekonomii, podstaw zarządzania oraz nauki o organizacji, Umiejętności: kreatywnego, lateralnego myślenia, pracy zespołowej, podziału ról w zespole, wykorzystania metody case study, Kompetencji (postaw): gotowość do pracy w zespole, do prezentowania własnego zdania i argumentowania głosu w dyskusji, gotowość do wystąpień publicznych, kompetencje w zakresie erystyki. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentowi podstawowej wiedzy oraz nauczenie go pewnych praktycznych umiejętności dotyczących zakładania i prowadzenia własnego przedsiębiorstwa. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu studenci będą mogli: wiedza: 1. zna terminologię używaną w ekonomii i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie nauk społecznych na poziomie rozszerzonym 06E-2A_W01 2. ma szeroką wiedzę z zakresu innych nauk społecznych (socjologii i psychologii, prawa i filozofii, zarządzania) i ich relacji do ekonomii 06E-2A_W02 3. posiada uporządkowaną i sformalizowaną wiedzę w zakresie sposobów funkcjonowania struktur i instytucji rynkowych oraz o rządzących nimi prawidłowościach rozwojowych 06E-2A_W03 4. posiada uporządkowaną wiedzę na temat sposobów funkcjonowania przedsiębiorstw oraz zarządzania ich zasobami, mechanizmów ich finansowania, a także zasad gospodarowania i obrotu aktywami finansowymi – w aspekcie prawnym, ekonomicznym, etycznym i psycho – społecznym 06E-2A_W05 5. zna narzędzia ilościowe wykorzystywane w badaniach ekonomicznych oraz służące do rozwiązywania problemów decyzyjnych, strategicznych i operacyjnych – również w ujęciu dynamicznym 06E-2A_W08 umiejętności: 1. potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk ekonomicznych, społecznych i finansowych oraz w sposób pogłębiony analizować wzajemne relacje między nimi 06E-2A_U01 2. potrafi wykorzystywać zarówno podstawową, jak i rozszerzoną wiedzę teoretyczną z zakresu ekonomii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu formułowania praktycznych wniosków użytecznych dla decydentów, a także analizowania i interpretowania różnorodnych problemów ekonomicznych; ponadto potrafi krytycznie dobierać metody analiz 06E-2A_U02 3. potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i piśmie na tematy dotyczące różnorodnych zagadnień ekonomicznych oraz leżących na pograniczu różnych dyscyplin naukowych; ponadto potrafi przedstawić merytoryczne uzasadnienie prezentowanych opinii 06E-2A_U04 kompetencje: 1. ma świadomość poziomu swojej wiedzy, dokonuje samooceny własnych kompetencji, nabytą wiedzę i umiejętności potrafi uzupełniać i doskonalić, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, świadomie kształtuje własną karierę zawodową 06E-2A_K01 2. ma świadomość zalet i ograniczeń wykorzystywanych metod badawczych, jest krytyczny w stosunku do poznanych metod badawczych i otwarty na stosowanie nowych, niekonwencjonalnych metod, zdolny do poszukiwania alternatywnych, optymalnych rozwiązań analizowanych problemów, dba o precyzję gromadzonych danych i rzetelnie prowadzi analizę 06E-2A_K02 3. jest świadomy złożoności procesów zachodzących we współczesnej gospodarce globalnej, jest zdolny do samodzielnej oceny zjawisk społeczno-gospodarczych (także w perspektywie historycznej), formułowania własnych wniosków na ich temat, prowadzenia merytorycznej dyskusji, prezentacji swoich poglądów i obrony przyjętej argumentacji 06E-2A_K03 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Kozłowski | |
Prowadzący grup: | Maciej Kozłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Systematyczne uczestniczenie w zajęciach i udział w dyskusji zdecydowanie zwiększa szanse na zdanie egzaminu końcowego (z racji dużej ilości materiału). Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład audytoryjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej Wykład konwersatoryjny |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | kurs obejmuje aktywny udział w dyskusjach i zajęciach klasowych oraz oczekuje się wysokiej jakości pracy pisemnej. Wiele sukcesów menedżera zależy od komunikacji, dlatego skuteczna komunikacja pisemna i ustna będzie stanowić znaczną część oceny ucznia. Praca pisemna powinna być przejrzysta, logiczna, poprawna gramatycznie, sprawdzona pisownią, przekonująca, poparta przykładami i poparta cytatami z wszelkich danych, pomysłów lub innych wykorzystanych treści. Powinien reprezentować najlepsze starania ucznia. Aby dobrze radzić sobie z zadaniami pisemnymi, musisz uwzględnić i zastosować odczyty z kursu. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | kolokwia i egzamin końcowy w formie pytań otwartych i zadań |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Przedsiębiorczość i Gospodarka; Proces przedsiębiorczości, przedsiębiorczość dzisiaj 2. Zarządzanie czasem 3. Zarządzanie – wprowadzenie 4. Opracuj strategiczną wizję i misję 5. Zidentyfikuj okazję 6. Najczęstsze formy prowadzenia działalności gospodarczej 7. Strategie start-upów 8. Budowanie swojego zespołu 9. Biznesplan 10. Analiza SWOT 11. Rozpoczęcie a kupowanie firmy 12. Rodzaje własności firmy 13. Globalne możliwości; Testowanie Koncepcji na Rynku; Natura środowiska; Wymiary środowiska zewnętrznego 14. Marketing 15. Analiza rynku i strategie marketingowe 16. Podstawowe finanse, koszty początkowe 17. Prognoza sprzedaży 18. Finansowanie Twojej firmy, źródła kapitału 19. Ustawianie strategii internetowej 20. Gotówka i podatki 21. Zarządzanie ryzykiem 22. Zasoby ludzkie 23. Ubezpieczenie dla małej firmy 24. Planowanie i raportowanie podatkowe 25. Sprzedaż małej firmy i planowanie sukcesji 26. Sprawozdania finansowe 27. Ocena projektu (PP, ARR, NPV, IRR, MIRR, NPV*, PI, PI*, NPVR, NPVR*, ENPV) 28. Ustanowienie przewagi konkurencyjnej 29. Wewnętrzne i zewnętrzne strategie wzrostu 30. Globalne aspekty przedsiębiorczości 31. Tworzenie firmy w Polsce dla obcokrajowców 32. Firmy będące własnością kobiet i mniejszości 33. Franczyza i inne alternatywy 34. Firmy rodzinne 35. Rozwój nowego produktu (patenty, kanały dystrybucji, rozwój nowego pomysłu, prawa autorskie, znaki towarowe) 36. Rozwój biznesu i przedsiębiorca 37. Globalny biznes 38. Przywództwo….. |
|
Literatura: |
Bill Aulet: Disciplined Entrepreneurship: 24 Steps to a Successful Startup. Wiley, 2013. Barringer, Bruce R. (2009). Preparing Effective Business Plans: An Entrepreneurial Approach, Pearson Prentice Hall. (PEBP) The E-Myth Revisited: Why Most Small Businesses Don't Work and What to Do About It,” Michael E. Gerber Scarborough, N., & Zimmerer, T. 2000. Effective small business management: An entrepreneurial approach (6th edition). Upper Saddle Creek, NJ: Prentice Hall. Dess, G., & Lumpkin, G. 2005. The role of entrepreneurial orientation in stimulating effective corporate entrepreneurship. Academy of Management Executive. “The Questions Every Entrepreneur Must Answer” by. A. Bhide, Harvard Business Review, November-December 1996, (reprint 96603). “Good Ideas and How to Generate Them” from B. Nalebuff and I. Ayres, Why Not? Harvard Business School Press, 2003 “Identifying Venture Opportunities” Stanford E-323 “The New Venture Team” by J.A. Timmons, Chapter 8 in New Venture Creation, Irwin McGraw-Hill, 1999. “The business model” by R. Amit and C. Zott, the Blackwell Encyclopedia of Entrepreneurship. “Business Model Analysis for the Entrepreneur” HBS note 9-812-096. “How to Write a Great Business Plan” by W.A. Sahlman, Harvard Business Review, July-August 1997, pp.98-108 (reprint 97409) and the short Q&A “Updating a Classic” http://hbswk.hbs.edu/item/5993.html “Startups Rarely do Anything Well” http://venturefizz.com/blog/startups-rarely-do-anything-well “Hypothesis driven entrepreneurship: The lean startup” by T. Eisenmann, E. Ries, S.Dillard, HBS Note 9-812-095. Review: “The Hypothesis Driven Startup” by T. Eisenmann, E. Ries, S. Dillard, HBS Note 812-095. Bring to class: “Business Model Analysis for the Entrepreneur” HBS note 9-812-096. “Customer discovery and validation for entrepreneurs” by F. Cespedes, T. Eisenmann, S. Blank. HBS note Management 230, Fall 2015. “Catalyzing strategies and efficient tie formation: How entrepreneurs obtain venture capital Ties” B. Halen, K. Eisenhardt. Academy of Management Journal, 2011. “Cultural Entrepreneurship: Stories, Legitimacy, and the Acquisition of Resources”. M. Lounsbury, MA. Glynn, Strategic Management Journal, 2001 “Entrepreneur Passion and Preparedness in Business Plan Presentations: A Persuasion Analysis of Venture Capitalists’ Funding Decisions” by X.P. Chen, X. Yao, and S. Kotha, Academy of Management Journal, 2009, 52 Project Management Absolute Beginner’s Guide, Third Edition by Gregory M. Horine, (ISBN: 0789750104) Copyright © 2013 Que Publishing. Entrepreneurship and Effective Small Business Management, 11th Edition, Norman M Scarborough, Presbyterian College Jeffrey R. Cornwall, Belmont University ©2015 Start, Run & Grow Your Business by Tim Berry, 2016 Start Run & Grow a Successful Small Business (Business Owner's Toolkit series) Paperback – April 1, 2005 Effective Small Business Management (10th Edition) 10th Edition, by Norman M. Scarborough Entrepreneurship and Small Business Management, 2nd Edition, Steve Mariotti, Caroline Glackin, ©2015, Pearson Entrepreneurship: Owning Your Future, High School Version, 12th edition, Published by Pearson (January 21st 2016) - Copyright © 2016 Entrepreneurship: Successfully Launching New Ventures by Bruce R. Barringer, Global Edition Paperback – 18 Jan. 2012, Pearson Essentials of Entrepreneurship and Small Business Management, Norman M Scarborough, Jeffrey R. Cornwall, Global Edition Paperback, 2018 Glencoe Entrepreneurship: Building a Business, Student Edition (Entrepreneurship Sbm) Hardcover – Student Edition, 16 July 2015 Business Essentials, Global Edition, Ronald J. Ebert, Ricky W. Griffin, ©2017, Pearson Business in Action, 8th Edition Courtland L Bovee, John Thill, Communication Specialists of America ©2017, Pearson Social Entrepreneurship: A Modern Approach to Social Value Creation, 1st Edition, by Arthur C. Brooks, 2009 Longenecker J., Moore C., Petty J., Palich L., 'Small Business Management, Launching and Growing Entrepreneurial Ventures, 14e', Thomson South-Western, 2009 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 400 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Kozłowski | |
Prowadzący grup: | Maciej Kozłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Bilans czasu pracy studenta Udział w zajęciach: wykład: 30 godzin, praca bieżąca: 30 godzin, przygotowanie do egzaminu: 60 godzin |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej; dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin końcowy |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1.Przedsiębiorczość i gospodarka; Proces Przedsiębiorczości 2. Zarządzanie czasem 3. Zarządzanie - wstęp 4. Formy prowadzenia przedsiębiorstwa 5. Biznes Plan 6. Analiza SWOT 7. Własna działalność a kupno firmy 8. Globalne możliwości; Testowanie koncepcji na rynku; Natura środowiska zewnętrznego 9. Identyfikacja okazji i możliwości 10. Marketing 11. Analiza rynku i strategie marketingowe 12. Podstawowe dane finansowe, koszty początkowe 13. Prognoza Sprzedaży 14. Finansowanie działalności 15. Budowanie zespołu 16. Strategia internetowa 17. Środki pieniężne i podatki 18. Zarządzanie ryzykiem 19. Zasoby ludzkie 20. Ubezpieczenia dla małych firm 21. Planowanie podatkowe i raportowanie 22. Sprzedaż firmy i Planowanie sukcesji 23. Sprawozdania finansowe 24. Ocena projektu (PP, ARR, NPV, IRR, MIRR, NPV* PI, PI*, NPVR, NPVR*, ENPV) 25. Opracowanie strategicznej wizji i misji 26. Przewaga konkurencyjna 27. Wewnętrzne i zewnętrzne Strategie Wzrostu 28. Strategie fazy początkowej 29. Globalne aspekty przedsiębiorczości |
|
Literatura: |
Bill Aulet: Disciplined Entrepreneurship: 24 Steps to a Successful Startup. Wiley, 2013. Barringer, Bruce R. (2009). Preparing Effective Business Plans: An Entrepreneurial Approach, Pearson Prentice Hall. (PEBP) The E-Myth Revisited: Why Most Small Businesses Don't Work and What to Do About It,” Michael E. Gerber Scarborough, N., & Zimmerer, T. 2000. Effective small business management: An entrepreneurial approach (6th edition). Upper Saddle Creek, NJ: Prentice Hall. Dess, G., & Lumpkin, G. 2005. The role of entrepreneurial orientation in stimulating effective corporate entrepreneurship. Academy of Management Executive. “The Questions Every Entrepreneur Must Answer” by. A. Bhide, Harvard Business Review, November-December 1996, (reprint 96603). “Good Ideas and How to Generate Them” from B. Nalebuff and I. Ayres, Why Not? Harvard Business School Press, 2003 “Identifying Venture Opportunities” Stanford E-323 “The New Venture Team” by J.A. Timmons, Chapter 8 in New Venture Creation, Irwin McGraw-Hill, 1999. “The business model” by R. Amit and C. Zott, the Blackwell Encyclopedia of Entrepreneurship. “Business Model Analysis for the Entrepreneur” HBS note 9-812-096. “How to Write a Great Business Plan” by W.A. Sahlman, Harvard Business Review, July-August 1997, pp.98-108 (reprint 97409) and the short Q&A “Updating a Classic” http://hbswk.hbs.edu/item/5993.html “Startups Rarely do Anything Well” http://venturefizz.com/blog/startups-rarely-do-anything-well “Hypothesis driven entrepreneurship: The lean startup” by T. Eisenmann, E. Ries, S.Dillard, HBS Note 9-812-095. Review: “The Hypothesis Driven Startup” by T. Eisenmann, E. Ries, S. Dillard, HBS Note 812-095. Bring to class: “Business Model Analysis for the Entrepreneur” HBS note 9-812-096. “Customer discovery and validation for entrepreneurs” by F. Cespedes, T. Eisenmann, S. Blank. HBS note Management 230, Fall 2015. “Catalyzing strategies and efficient tie formation: How entrepreneurs obtain venture capital Ties” B. Halen, K. Eisenhardt. Academy of Management Journal, 2011. “Cultural Entrepreneurship: Stories, Legitimacy, and the Acquisition of Resources”. M. Lounsbury, MA. Glynn, Strategic Management Journal, 2001 “Entrepreneur Passion and Preparedness in Business Plan Presentations: A Persuasion Analysis of Venture Capitalists’ Funding Decisions” by X.P. Chen, X. Yao, and S. Kotha, Academy of Management Journal, 2009, 52 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 400 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Kozłowski | |
Prowadzący grup: | Maciej Kozłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Bilans czasu pracy studenta Udział w zajęciach: wykład: 30 godzin, praca bieżąca: 30 godzin, przygotowanie do egzaminu: 60 godzin |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej; dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin końcowy |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1.Przedsiębiorczość i gospodarka; Proces Przedsiębiorczości 2. Zarządzanie czasem 3. Zarządzanie - wstęp 4. Formy prowadzenia przedsiębiorstwa 5. Biznes Plan 6. Analiza SWOT 7. Własna działalność a kupno firmy 8. Globalne możliwości; Testowanie koncepcji na rynku; Natura środowiska zewnętrznego 9. Identyfikacja okazji i możliwości 10. Marketing 11. Analiza rynku i strategie marketingowe 12. Podstawowe dane finansowe, koszty początkowe 13. Prognoza Sprzedaży 14. Finansowanie działalności 15. Budowanie zespołu 16. Strategia internetowa 17. Środki pieniężne i podatki 18. Zarządzanie ryzykiem 19. Zasoby ludzkie 20. Ubezpieczenia dla małych firm 21. Planowanie podatkowe i raportowanie 22. Sprzedaż firmy i Planowanie sukcesji 23. Sprawozdania finansowe 24. Ocena projektu (PP, ARR, NPV, IRR, MIRR, NPV* PI, PI*, NPVR, NPVR*, ENPV) 25. Opracowanie strategicznej wizji i misji 26. Przewaga konkurencyjna 27. Wewnętrzne i zewnętrzne Strategie Wzrostu 28. Strategie fazy początkowej 29. Globalne aspekty przedsiębiorczości |
|
Literatura: |
Bill Aulet: Disciplined Entrepreneurship: 24 Steps to a Successful Startup. Wiley, 2013. Barringer, Bruce R. (2009). Preparing Effective Business Plans: An Entrepreneurial Approach, Pearson Prentice Hall. (PEBP) The E-Myth Revisited: Why Most Small Businesses Don't Work and What to Do About It,” Michael E. Gerber Scarborough, N., & Zimmerer, T. 2000. Effective small business management: An entrepreneurial approach (6th edition). Upper Saddle Creek, NJ: Prentice Hall. Dess, G., & Lumpkin, G. 2005. The role of entrepreneurial orientation in stimulating effective corporate entrepreneurship. Academy of Management Executive. “The Questions Every Entrepreneur Must Answer” by. A. Bhide, Harvard Business Review, November-December 1996, (reprint 96603). “Good Ideas and How to Generate Them” from B. Nalebuff and I. Ayres, Why Not? Harvard Business School Press, 2003 “Identifying Venture Opportunities” Stanford E-323 “The New Venture Team” by J.A. Timmons, Chapter 8 in New Venture Creation, Irwin McGraw-Hill, 1999. “The business model” by R. Amit and C. Zott, the Blackwell Encyclopedia of Entrepreneurship. “Business Model Analysis for the Entrepreneur” HBS note 9-812-096. “How to Write a Great Business Plan” by W.A. Sahlman, Harvard Business Review, July-August 1997, pp.98-108 (reprint 97409) and the short Q&A “Updating a Classic” http://hbswk.hbs.edu/item/5993.html “Startups Rarely do Anything Well” http://venturefizz.com/blog/startups-rarely-do-anything-well “Hypothesis driven entrepreneurship: The lean startup” by T. Eisenmann, E. Ries, S.Dillard, HBS Note 9-812-095. Review: “The Hypothesis Driven Startup” by T. Eisenmann, E. Ries, S. Dillard, HBS Note 812-095. Bring to class: “Business Model Analysis for the Entrepreneur” HBS note 9-812-096. “Customer discovery and validation for entrepreneurs” by F. Cespedes, T. Eisenmann, S. Blank. HBS note Management 230, Fall 2015. “Catalyzing strategies and efficient tie formation: How entrepreneurs obtain venture capital Ties” B. Halen, K. Eisenhardt. Academy of Management Journal, 2011. “Cultural Entrepreneurship: Stories, Legitimacy, and the Acquisition of Resources”. M. Lounsbury, MA. Glynn, Strategic Management Journal, 2001 “Entrepreneur Passion and Preparedness in Business Plan Presentations: A Persuasion Analysis of Venture Capitalists’ Funding Decisions” by X.P. Chen, X. Yao, and S. Kotha, Academy of Management Journal, 2009, 52 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.