UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Inwestycje w transport zrównoważony w mieście a jakość życia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-EI015B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Inwestycje w transport zrównoważony w mieście a jakość życia
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

wiedza z zakresu podstaw urbanistyki, planowania infrastruktury i polityki lokalnej

Skrócony opis:

Zdobycie przez Studenta wiedzy z zakresu podstaw logistyki miejskiej i regionalnej. Zapoznanie słuchaczy z funkcją logistyki w kształtowaniu rozwoju przestrzennego regionów i miast, a także rolą władz publicznych w kształtowaniu systemów logistycznych państw i regionów. Zapoznanie słuchaczy z nowoczesnymi funkcjami logistyki w kształtowaniu rozwoju miast.

Efekty uczenia się:

1. Wiedza:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie kreować przyjazną i efektywną przestrzeń miasta i regionu z perspektywy warunków i możliwości kształtowania jej dostępności komunikacyjnej oraz środowiska życia człowieka.

2. Umiejętności:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć poprawnie interpretować zasady, cele i regulacje z zakresu planowania przestrzennego i ich znaczenie dla kształtowania systemów logistycznych. Powinien umieć identyfikować konflikty przestrzenne w kontekście realizowanych inwestycji transportowych i logistycznych. Student powinien również nabyć umiejętność posługiwania się narzędziami kreowania popyty i podaży w transporcie zbiorowym.

3. Postawy/Kompetencje:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomości i wrażliwości dostrzegania roli przestrzeni dostępności miasta i regionu dla jego użytkowników. Z tej perspektywy kreując postawę zgodną z zasadą zrównoważonego rozwoju będzie budował w sobie świadomość i wrażliwość na dbałość o środowisko antropogeniczne podlegające rosnącej presji ze strony transportu samochodowego. Student nabędzie postawy uwrażliwienia i zarazem otwartości na potrzeby mieszkańców, w kontekście kształtowanie systemów dostępności komunikacyjnej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 24 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Przygodzki
Prowadzący grup: Zbigniew Przygodzki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Interaktywna forma zajęć wymagająca od studenta studiowania literatury także w języku obcym, Studenci w oparciu przestudiowaną literaturę występują w roli moderatorów i aktywnych członków dyskusji.

Sposoby i kryteria oceniania:

Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: kolokwium (pytania otwarte), aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywaniu zadań/problemów)

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Pojecie i zakres logistyki w rozwoju miast i regionów

2. Planowanie infrastruktury transportowej w polityce przestrzennej – wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój gospodarczy miast i regionów

3. Europejska polityka transportowa, polityka transportowa państwa – cele i kierunki rozwoju, podstawowe instrumenty

4. Funkcjonowanie rynku komunikacji miejskiej

a. Kształtowanie popytu na rynku komunikacji miejskiej

b. Charakterystyka podaży na rynku komunikacji miejskiej

5. Zrównoważony rozwój transportu w mieście

6. Instrumenty zmiany preferencji transportowych w zatłoczonym mieście

7. Narzędzia, formy i obszary zarządzania w transporcie miejskim

8. Znaczenie logistyki w kształtowaniu dostępności miast i regionów

9. Zarządzanie mobilnością jako krok w kierunku transportu zrównoważonego – analiza uwarunkowań i sposobów działania w zakresie kształtowania preferencji transportowych społeczeństwa na przykładzie planów mobilności

10. Zintegrowane systemy przemieszczania osób w miastach – systemy Park and Ride, Bike and Ride oraz Carpooling

11. Sposoby i uwarunkowania uwalniania centrów miast od samochodów – ocena zasadności budowy parkingów wielopoziomowych w centach dużych miast

12. Ocena bezpieczeństwa ruchu rowerowego na podstawie analizy jakości i sposobu organizacji dróg rowerowych w Łodzi

13. Innowacyjne w transporcie miejskim – nowoczesne rozwiązania w wybranych obszarach systemu transportu miejskiego


Literatura:

Podstawowa:

1. O. Wyszomirski (red), Transport miejski. Ekonomika i organizacja,, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2008.

2. Agnieszka Domańska, Wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój regionalny, PWN, Warszawa 2006

3. Słodczyk J., Przestrzeń miasta i jej przeobrażenia, Uniwersytet Opolski Studia i Monografie nr 298, Opole 2001.

Uzupełniająca:

1. Bezpieczeństwo ruchu miejskiego, pod red. T. Szczuraszka, Wydawnictwa komunikacji i łączności, Warszawa 2008

2. Zeszyty Naukowo-Techniczne Oddziału Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie, numery: 51, 55, 61, 86, 103, 106.

3. Miesięczniki branżowe: Transport miejski i regionalny, Przegląd komunikacyjny, Biuletyn komunikacji miejskiej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6