Wizualizacja i analiza danych przestrzennych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-EI020B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wizualizacja i analiza danych przestrzennych |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | EI |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych źródeł informacji statystycznych. Bardzo dobra znajomość obsługi komputera. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest 1. przedstawienie podstawowych informacji na temat metod wizualizacji i analizy danych przestrzennych ze szczególnym uwzględnieniem danych dotyczących rynku nieruchomości i inwestycji; 2. zapoznanie z oprogramowaniem komputerowym ArcMap, QGis oraz GeoDa; 3. przygotowanie uczestników zajęć do praktycznego wykorzystania poznanych metod i narzędzi w celu analizy i wizualizacji danych przestrzennych, głównie w zakresie rynku nieruchomości i inwestycji. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zna: źródła danych przestrzennych; rodzaje banków danych przestrzennych; metody wizualizacji danych przestrzennych oraz podstawowe metody analizy danych przestrzennych w odniesieniu do rynku nieruchomości i inwestycji (06IN_1A_W01, 06IN_1A_W04). Umiejętności Student potrafi: pobrać dane przestrzenne z różnych źródeł informacyjnych na temat rynku nieruchomości i inwestycji, w tym z rozmaitych internetowych baz danych; opracować własną bazę danych przestrzennych; korzystać z oprogramowania służącego do wizualizacji danych przestrzennych tj. ArcMap, QuantumGis i GeoDa; prezentować na mapach i wykresach dane przestrzenne na temat rynku nieruchomości i inwestycji oraz formułować na ich podstawie wnioski; wykorzystywać poznane metody analizy danych przestrzennych; zastosować zdobytą widzę w regionalnych badaniach empirycznych z użyciem oprogramowania ArcMap, QuantumGis oraz GeoDa (06IN_1A _U01, 06IN_1A _U02, 06IN_1A _U07). Kompetencje Student: wykazuje postawę kreatywności i otwartości w prezentowaniu (wizualizowaniu) regionalnych problemów ekonomiczno-społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem rynku nieruchomości i inwestycji; wykazuje się krytyczną postawą i oceną posiadanej i przekazywanej wiedzy; dostrzega znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów i korzysta z wiedzy ekspertów (O6IN_1A_K01, O6IN_1A_K02). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Lewandowska-Gwarda | |
Prowadzący grup: | Karolina Lewandowska-Gwarda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia do wyboru, ćwiczenia 1: 28h, praca własna: bieżąca 28h (opracowanie własnej bazy danych, ćwiczenia w wizualizacji i analizie danych przestrzennych), zaliczenie 28h (opracowanie projektu zaliczeniowego) ECTS 3 Zajęcia odbywają się stacjonarnie. Zajęcia mogą być wspierane platformą Moodle. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Prezentacja multimedialna; praca przy komputerze z zastosowaniem specjalistycznego oprogramowania komputerowego; praca w grupach, praca indywidualna; burza mózgów. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Aktywność podczas zajęć, praca bieżąca: 20% Projekt zaliczeniowy: wykorzystanie poznanych na zajęciach metod wizualizacji i analizy danych przestrzennych badaniach własnych (w analizie wybranego problemu z zakresu rynku nieruchomości lub inwestycji): 80% Ocena końcowa: 95% - 5 90% - 4+ 80% - 4 75% - 3+ 60% - 3 |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Poszczególne efekty uczenia się weryfikowane są poprzez ocenę samodzielnie opracowanego projektu zaliczeniowego oraz obserwację aktywności Studenta(tki) podczas zajęć. Nabywanie kompetencji społecznych przez Studentów odbywa się bezpośrednio w trakcie zajęć w sali, w tym poprzez obserwację ich aktywności na zajęciach oraz realizację powierzonych im zadań. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Teoretycznie o wizualizacji i analizie danych (2h) 2. Dane statystyczne – rodzaje, źródła. Ogólnodostępne analizy na temat rynku nieruchomości (2h) 3. Excel - podstawowe narzędzie wizualizacji i analizy danych (2h) 4. Wizualizacja danych przestrzennych w ArcMap – dane obszarowe i punktowe (6h) 5. Budowa własnej bazy danych w ArcMap, praca z tabelą atrybutów (4h) 6. Wizualizacja danych przestrzennych w QGIS (4h) 7. Wizualizacja i elementy eksploracyjnej analizy danych przestrzennych – statystyka przestrzenna w programie GeoDa (4h) 8. Modelowanie przestrzenne w programie GeoDa (2h) 9. Praca samodzielna nad projektem zaliczeniowym (2h) Realizacja efektów uczenia się: 06IN_1A_W01, 06IN_1A_W04 - pkt. 2-8 06IN_1A _U01, 06IN_1A _U02, 06IN_1A _U07 - pkt. 1-8 O6IN_1A_K01, O6IN_1A_K02 - pkt. 2-9 |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Anselin L., Exploring Spatial Data with GeoDa: a Workbook, https://www.geos.ed.ac.uk/~gisteac/fspat/geodaworkbook.pdf 2. GUS, Graficzna prezentacja danych statystycznych, https://stat.gov.pl/gfx/portalinformacyjny/userfiles/_public/wspolpraca_rozwojowa/graficzna_prezentacja_danych_stat.pdf 3. Iwańczyk B., Quantum GIS. Tworzenie i analiza map, http://pdf.helion.pl/qgisku/qgisku.pdf. 4. Potapowicz A., ArcGIS 10.1 Tutorial, Podstawy działania i obsługi programu, https://urbnews.pl/wp-content/uploads/2014/12/ArcGIS-Tutorial.pdf Literatura uzupełniająca: Portale internetowe: EBSCO, http://www.esripolska.com.pl, http://www.geostrona.pl/ http://gisdiary.wordpress.com, http:// www.geoportal.gov.pl, http://www.gis-net.pl. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT C
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Lewandowska-Gwarda | |
Prowadzący grup: | Karolina Lewandowska-Gwarda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia do wyboru, ćwiczenia 1: 28h, praca własna: bieżąca 28h, zaliczenie 28h ECTS 3 Zajęcia odbywają się stacjonarnie. Zajęcia mogą być wspierane platformą Moodle. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Prezentacja multimedialna; praca przy komputerze z zastosowaniem specjalistycznego oprogramowania komputerowego; praca w grupach, praca indywidualna; burza mózgów. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Aktywność podczas zajęć, praca bieżąca: 20% Projekt zaliczeniowy: wykorzystanie poznanych na zajęciach metod wizualizacji i analizy danych przestrzennych badaniach własnych (w analizie wybranego problemu z zakresu rynku nieruchomości): 80% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Samodzielnie opracowany projekt zaliczeniowy Aktywność podczas zajęć |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Teoretycznie o wizualizacji i analizie danych (2h) 2. Dane statystyczne – rodzaje, źródła. Ogólnodostępne analizy na temat rynku nieruchomości (2h) 3. Excel - podstawowe narzędzie wizualizacji i analizy danych (2h) 4. Wizualizacja danych przestrzennych w QGIS – dane obszarowe i punktowe (6h) 5. Budowa własnej bazy danych w QGIS, praca z tabelą atrybutów (4h) 6. Elementy wielowymiarowej analizy porównawczej - taksonomiczny miernik rozwoju (4h) 7. Elementy eksploracyjnej analizy danych przestrzennych – statystyka przestrzenna w programie GeoDa (2h) 8. Model ekonometryczny - powtórzenie. Budowa, estymacja i weryfikacja modelu ekonometrycznego w programie Gretl (2h) 9. Modelowanie przestrzenne w programie GeoDa (2h) 10. Praca samodzielna nad projektem zaliczeniowym (2h) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Anselin L., Exploring Spatial Data with GeoDa: a Workbook, https://www.geos.ed.ac.uk/~gisteac/fspat/geodaworkbook.pdf 2. GUS, Graficzna prezentacja danych statystycznych, https://stat.gov.pl/gfx/portalinformacyjny/userfiles/_public/wspolpraca_rozwojowa/graficzna_prezentacja_danych_stat.pdf 3. Iwańczyk B., Quantum GIS. Tworzenie i analiza map, http://pdf.helion.pl/qgisku/qgisku.pdf. 4. Potapowicz A., ArcGIS 10.1 Tutorial, Podstawy działania i obsługi programu, https://urbnews.pl/wp-content/uploads/2014/12/ArcGIS-Tutorial.pdf Literatura uzupełniająca: Portale internetowe: EBSCO, http://www.esripolska.com.pl, http://www.geostrona.pl/ http://gisdiary.wordpress.com, http:// www.geoportal.gov.pl, http://www.gis-net.pl. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Lewandowska-Gwarda | |
Prowadzący grup: | Karolina Lewandowska-Gwarda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia do wyboru, ćwiczenia 1: 28h, praca własna: bieżąca 28h, zaliczenie 28h ECTS 3 Zajęcia odbywają się stacjonarnie. Zajęcia mogą być wspierane platformą Moodle. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Prezentacja multimedialna; praca przy komputerze z zastosowaniem specjalistycznego oprogramowania komputerowego; praca w grupach, praca indywidualna; burza mózgów. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Aktywność podczas zajęć, praca bieżąca: 20% Projekt zaliczeniowy: wykorzystanie poznanych na zajęciach metod wizualizacji i analizy danych przestrzennych badaniach własnych (w analizie wybranego problemu z zakresu rynku nieruchomości): 80% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Samodzielnie opracowany projekt zaliczeniowy Aktywność podczas zajęć |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Teoretycznie o wizualizacji i analizie danych (2h) 2. Dane statystyczne – rodzaje, źródła. Ogólnodostępne analizy na temat rynku nieruchomości (2h) 3. Excel - podstawowe narzędzie wizualizacji i analizy danych (2h) 4. Wizualizacja danych przestrzennych w QGIS – dane obszarowe i punktowe (6h) 5. Budowa własnej bazy danych w QGIS, praca z tabelą atrybutów (4h) 6. Elementy wielowymiarowej analizy porównawczej - taksonomiczny miernik rozwoju (4h) 7. Elementy eksploracyjnej analizy danych przestrzennych – statystyka przestrzenna w programie GeoDa (2h) 8. Model ekonometryczny - powtórzenie. Budowa, estymacja i weryfikacja modelu ekonometrycznego w programie Gretl (2h) 9. Modelowanie przestrzenne w programie GeoDa (2h) 10. Praca samodzielna nad projektem zaliczeniowym (2h) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Anselin L., Exploring Spatial Data with GeoDa: a Workbook, https://www.geos.ed.ac.uk/~gisteac/fspat/geodaworkbook.pdf 2. GUS, Graficzna prezentacja danych statystycznych, https://stat.gov.pl/gfx/portalinformacyjny/userfiles/_public/wspolpraca_rozwojowa/graficzna_prezentacja_danych_stat.pdf 3. Iwańczyk B., Quantum GIS. Tworzenie i analiza map, http://pdf.helion.pl/qgisku/qgisku.pdf. 4. Potapowicz A., ArcGIS 10.1 Tutorial, Podstawy działania i obsługi programu, https://urbnews.pl/wp-content/uploads/2014/12/ArcGIS-Tutorial.pdf Literatura uzupełniająca: Portale internetowe: EBSCO, http://www.esripolska.com.pl, http://www.geostrona.pl/ http://gisdiary.wordpress.com, http:// www.geoportal.gov.pl, http://www.gis-net.pl. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.