Rozwój regionalny a zdrowie środowiskowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-EI022B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rozwój regionalny a zdrowie środowiskowe |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | EI |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu ekonomii i statystyki. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z pojęciem zdrowia środowiskowego oraz czynników determinujących jego stan (w tym rozwoju gospodarczego regionu). Ponadto, omówione zostaną zagrożenia środowiskowe: występujące w naturze (biologiczne, fizyczne i chemiczne), jak i stwarzanych przez człowieka (rozwój społeczno-ekonomiczny), na które narażona jest populacja. Podczas trwania zajęć, student pozna również zdrowotne następstwa narażenia na ww. czynniki przyrodnicze. Główny nacisk położony zostanie na analizę regionalnego zróżnicowania stanu zdrowia w zależności od uwarunkowań lokalnych. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza Student: 1.1 zna podstawowe pojęcia dotyczące zdrowia środowiskowego i rozwoju regionalnego ( 06IN_P1_W02, 06IN_P1_W04) 1.2 zna czynniki (naturalne i wytworzone przez człowieka) kształtujące stan zdrowia w regionie ( 06IN_P1_W02, 06IN_P1_W04) 1.3 zna politykę środowiskową i zdrowotną ( 06IN_P1_W02, 06IN_P1_W04) 2. Umiejętności Student 2.1 umie dokonać analizy zagrożeń środowiskowych i ich konsekwencji zdrowotne (06IN_P1_U02) 2.2 potrafi ocenić rozkład poziomu rozwoju gospodarczego, czynników środowiskowych i stanu zdrowia w Polsce, Europie i na świecie (06IN_P1_U02) 2.3 umie zastosować wybrane metody pomiaru i oceny stanu zdrowia środowiskowego i zinterpretować wyniki (06IN_P1_U02) 3. Kompetencje Student: 3.1 posiada umiejętność pracy w zespole(06IN_P1__K01, 06IN_P1_K04) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 24 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Antczak, Agata Żółtaszek | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Antczak, Agata Żółtaszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Bilans czasu pracy własnej studenta obejmuje: przygotowanie się do zajęć i konsultacje z prowadzącymi zajęcia: 60 godz., przygotowanie się do zaliczenia: 90 godz. |
|
Metody dydaktyczne: | Prezentacja, praca w grupie, burza mózgów, pogadanka |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 1) obecność na zajęciach, 2) aktywny udział w zajęciach, 3) raport 4) prezentacja |
|
Treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie do zdrowia środowiskowego - definicje i geneza. 2. Czynniki kształtujące stan zdrowia w regionie. 3. Zagrożenia środowiskowe i ich konsekwencje. 4. Polityka w zakresie zdrowia i środowiska. 5. Zdrowie środowiskowe w mieście. 6. Zdrowie środowiskowe dzieci. 7. Metody pomiaru i oceny stanu zdrowia środowiskowego. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Antczak E., Wybrane aspekty zrównoważonego rozwoju Europy. Analizy przestrzenno – czasowe, Wydawnictwo Biblioteka, 2010, Łódź. 2. Brundtland GH. Environment and health. BMJ 1999;318:1635-6, http://www.un-documents.net/our-common-future.pdf; EEA Report No 5/2015, Air quality in Europe - 2015 report, http://www.eea.europa.eu/publications/air-quality-in-europe-2015 3. Jarosińska D. Medycyna środowiskowa – integracja nauk medycznyc h na rzecz zdrowia środowiskowe- go. Medycyna Środowiskowa 1998;1:5-11, http://www.ietu.katowice.pl/wpr/Dokumenty/Materialy_szkoleniowe/Szkol2/12-jarosinska.pdf 4. Kukuła K., (red.), Wprowadzenie do ekonometrii w przykładach i zadaniah, 2000, PWN. USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 0600-GP191B, w cyklu: L-16/17, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak> Strona 3 z 5 10.01.2017 17:55 5. Zeliaś, A. (2000) Metody statystyczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 6. Żółtaszek, A., Budny, D (2015) Czy postęp cywilizacyjny jest dla nas zdrowy? Analiza wydatków na ochronę zdrowia i aspektów epidemiologicznych wybranych chorób cywilizacyjnych. [w;] Regionalne analizy ekonomiczne, red. Barbara Dańska-Borsiak, Iwona Laskowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 93-98 Uzupełniająca: 1.McMichael A. The urban environment and health in a world of increasing globalisation: issues for developing countries. Bulletion of WHO 2000;78:1117-1126, https://sph.umich.edu/symposium/2004/pdf/urban_environment_and_health.pdf. 2. Schneider-Skalska G. ,Projektowanie zrównoważone [w:] „Środowisko Mieszkaniowe, Housing Environment 4/2006”, Wydawnictwo Katedry Kształtowania Środowiska Mieszkaniowego WA PK, Kraków 2006, https://suw.biblos.pk.edu.pl/downloadResource&mId=128249; 3. UNEP, Healthy Environment, Healthy People, 2016, http://www.unep.org/about/sgb/Portals/50153/UNEA/K1602727%20INF%205.pdf. 4. WHO Report (2009): Global health risks (http://www.who.int/healthinfo/global_burden_disease/global_health_risks/en/) 5. WHO Report (2016): Global report on urban health: equitable, healthier cities for sustainable development (http://www.who.int/ kobe_centre/measuring/urban-global-report/en/) 6. WHO Report (2016): Preventing disease through healthy environments: a global assessment of the burden of disease from environmental risks (http://www.who.int/quantifying_ehimpacts/publications/preventing-disease/en/) 7. Żółtaszek, A., Olejnik, A. (2016) Economic Development and the Spread of Diseases of Affluence in EU Regions, Lodz Economics Working Papers, 4/2016 (http://repozytorium.uni.lodz.pl:8080/xmlui/bitstream/handle/11089/18794/LEWP_4_2016.pdf? sequence=1&isAllowed=y.) |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.