UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rozwój regionalny a zdrowie środowiskowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-EI022B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rozwój regionalny a zdrowie środowiskowe
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

EI

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu ekonomii i statystyki.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z pojęciem zdrowia środowiskowego oraz czynników determinujących jego stan (w tym rozwoju gospodarczego regionu). Ponadto, omówione zostaną zagrożenia środowiskowe: występujące w naturze (biologiczne, fizyczne i chemiczne), jak i stwarzanych przez człowieka (rozwój społeczno-ekonomiczny), na które narażona jest populacja. Podczas trwania zajęć, student pozna również zdrowotne następstwa narażenia na ww. czynniki przyrodnicze. Główny nacisk położony zostanie na analizę regionalnego zróżnicowania stanu zdrowia w zależności od uwarunkowań lokalnych.

Efekty uczenia się:

1. Wiedza

Student:

1.1 zna podstawowe pojęcia dotyczące zdrowia środowiskowego i rozwoju regionalnego ( 06IN_P1_W02, 06IN_P1_W04)

1.2 zna czynniki (naturalne i wytworzone przez człowieka) kształtujące stan zdrowia w regionie ( 06IN_P1_W02, 06IN_P1_W04)

1.3 zna politykę środowiskową i zdrowotną ( 06IN_P1_W02, 06IN_P1_W04)

2. Umiejętności

Student

2.1 umie dokonać analizy zagrożeń środowiskowych i ich konsekwencji zdrowotne (06IN_P1_U02)

2.2 potrafi ocenić rozkład poziomu rozwoju gospodarczego, czynników środowiskowych i stanu zdrowia w Polsce, Europie i na świecie (06IN_P1_U02)

2.3 umie zastosować wybrane metody pomiaru i oceny stanu zdrowia środowiskowego i zinterpretować wyniki (06IN_P1_U02)

3. Kompetencje

Student:

3.1 posiada umiejętność pracy w zespole(06IN_P1__K01, 06IN_P1_K04)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 24 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Antczak, Agata Żółtaszek
Prowadzący grup: Elżbieta Antczak, Agata Żółtaszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Bilans czasu pracy własnej studenta obejmuje: przygotowanie się do zajęć i konsultacje z prowadzącymi zajęcia: 60 godz., przygotowanie się do zaliczenia: 90 godz.

Metody dydaktyczne:

Prezentacja, praca w grupie, burza mózgów, pogadanka

Sposoby i kryteria oceniania:

1) obecność na zajęciach,

2) aktywny udział w zajęciach,

3) raport

4) prezentacja


Treści kształcenia:

1. Wprowadzenie do zdrowia środowiskowego - definicje i geneza.

2. Czynniki kształtujące stan zdrowia w regionie.

3. Zagrożenia środowiskowe i ich konsekwencje.

4. Polityka w zakresie zdrowia i środowiska.

5. Zdrowie środowiskowe w mieście.

6. Zdrowie środowiskowe dzieci.

7. Metody pomiaru i oceny stanu zdrowia środowiskowego.


Literatura:

Obowiązkowa:

1. Antczak E., Wybrane aspekty zrównoważonego rozwoju Europy. Analizy przestrzenno – czasowe, Wydawnictwo Biblioteka, 2010, Łódź.

2. Brundtland GH. Environment and health. BMJ 1999;318:1635-6, http://www.un-documents.net/our-common-future.pdf;

EEA Report No 5/2015, Air quality in Europe - 2015 report, http://www.eea.europa.eu/publications/air-quality-in-europe-2015

3. Jarosińska D. Medycyna środowiskowa – integracja nauk medycznyc h na rzecz zdrowia środowiskowe- go. Medycyna Środowiskowa

1998;1:5-11, http://www.ietu.katowice.pl/wpr/Dokumenty/Materialy_szkoleniowe/Szkol2/12-jarosinska.pdf

4. Kukuła K., (red.), Wprowadzenie do ekonometrii w przykładach i zadaniah, 2000, PWN.

USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 0600-GP191B, w cyklu: L-16/17, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak>

Strona 3 z 5 10.01.2017 17:55

5. Zeliaś, A. (2000) Metody statystyczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa

6. Żółtaszek, A., Budny, D (2015) Czy postęp cywilizacyjny jest dla nas zdrowy? Analiza wydatków na ochronę zdrowia i aspektów

epidemiologicznych wybranych chorób cywilizacyjnych. [w;] Regionalne analizy ekonomiczne, red. Barbara Dańska-Borsiak, Iwona

Laskowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 93-98

Uzupełniająca:

1.McMichael A. The urban environment and health in a world of increasing globalisation: issues for developing countries. Bulletion of WHO

2000;78:1117-1126, https://sph.umich.edu/symposium/2004/pdf/urban_environment_and_health.pdf.

2. Schneider-Skalska G. ,Projektowanie zrównoważone [w:] „Środowisko Mieszkaniowe, Housing Environment 4/2006”, Wydawnictwo

Katedry Kształtowania Środowiska Mieszkaniowego WA PK, Kraków 2006, https://suw.biblos.pk.edu.pl/downloadResource&mId=128249;

3. UNEP, Healthy Environment, Healthy People, 2016, http://www.unep.org/about/sgb/Portals/50153/UNEA/K1602727%20INF%205.pdf.

4. WHO Report (2009): Global health risks (http://www.who.int/healthinfo/global_burden_disease/global_health_risks/en/)

5. WHO Report (2016): Global report on urban health: equitable, healthier cities for sustainable development (http://www.who.int/

kobe_centre/measuring/urban-global-report/en/)

6. WHO Report (2016): Preventing disease through healthy environments: a global assessment of the burden of disease from

environmental risks (http://www.who.int/quantifying_ehimpacts/publications/preventing-disease/en/)

7. Żółtaszek, A., Olejnik, A. (2016) Economic Development and the Spread of Diseases of Affluence in EU Regions, Lodz Economics

Working Papers, 4/2016 (http://repozytorium.uni.lodz.pl:8080/xmlui/bitstream/handle/11089/18794/LEWP_4_2016.pdf?

sequence=1&isAllowed=y.)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4