Nowoczesne strefy gospodarcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-EI049C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nowoczesne strefy gospodarcze |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Student przystępujący do zajęć powinien rozumieć podstawowe procesy ekonomiczne w tym zasady funkcjonowania rynku. Student powinien także w podstawowym zakresie rozróżniać kompetencje władz publicznych i posiadać wiedzę z zakresu podstaw planowania polityki rozowju |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu uczymy się rozumieć i rozróżniać różnorodne podejścia władz publicznych do wpływania na politykę gospodarczą regionów i miast. Identyfikujemy współczesne czynniki lokalizacji i pożądane modele organizacji i zarządzania strefami gospodarczymi rozumianymi szeroko jako miejsca i sposoby koncentracji podmiotów gospodarczych w przestrzeni z wykorzystaniem różnorodnych zachęt i korzyści. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza: - Student zdobywa interdyscyplinarna wiedzę z zakresu elementów gospodarki miejskiej, polityki inwestycyjnej, warunków kształtowania atrakcyjności inwestycyjnej środowisk lokalnych, pozwalająca rozumieć istotę i mechanizmy wspierania konkurencyjności gospodarki na poziomie regionalnym i lokalnym. - Student zdobywa podstawową wiedzę wyjaśniającą mechanizmy lokalizacji podmiotów gospodarczych w przestrzeni i związane z tym determinanty o charakterze społecznym i gospodarczym 2. Umiejętności: Student posiada podstawowe umiejętności do kształtowania stref koncentracji działalności gospodarczej zgodnie z ich potrzebami pracowników i mieszkańców przestrzeni zurbanizowanych, możliwościami technicznymi a także zasadami ładu przestrzennego i rozwoju zrównoważonego - student posiada umiejętność przygotowywania raportów tematycznych o charakterze diagnostycznym i umiejętność ich prezentacji na forum w języku polskim z wykorzystaniem materiałów filmowych i prezentacji podczas wypowiedzi w języku angielskim 3. Postawy/Kompetencje: - Student rozumie proces dezaktualizowania się w czasie i przestrzeni w zależności od warunków środowisk lokalnych wiedzy i dostrzega potrzebę uczenia się i poznawania przez całe życie - Student potrafi pracować w małej grupie w zarówno w roli diagnosty (członka grupy), jak i jej lidera. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CK
CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 24 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Przygodzki | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Przygodzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia w sali trwają 15 godzin, ponadto Student zobowiązany jest przeznaczyć 15 godzin na pracę bieżącą, czyli na przygotowanie się do dyskusji i prezentacji oraz przygotowanie wystąpienia będącego podstawą dyskusji podczas zajęć. |
|
Metody dydaktyczne: | Podczas zajęć wykorzystywane są następujące metody dydaktyczne: klasyczna metoda problemowa, burza mózgów, metoda ćwiczeniowa oparta na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy ( film, fotografie, materiały archiwalne, dokumenty, roczniki statystyczne, mapy, Internet itp.), studium przypadku oraz dyskusja seminaryjna. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Efekty kształcenia sprawdzane są na bieżąco. Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: aktywność na zajęciach w formie dyskusji nad określonymi tematami ilustrowanymi podczas zajęć przez studentów w formie prezentacji raportów tematycznych (przygotowywanych poza zajęciami w sali na podstawie wskazanej literatury i materiałów internetowych (stron tematycznych wybranych studiów przypadków, filmów i prezentacji w TED TV i serwisie youtube). Studenci mają możliwość na każdych zajęciach otrzymać punkty za aktywność (max student może otrzymać 15 pkt. za aktywność - max 3 pkt. podczas jednego spotkania; każdy student ma obowiązek przygotować raport i go zaprezentować w obszarze uzgodnionego tematu z prowadzącym; Oceny: 15-13pkt-5; 12-10pkt.-4+; 9-7pkt.-4; 6-5pkt.- 3+; 4-3pkt.-3; 0-2pkt.-2) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Koncentracja działalności gospodarczej w przestrzeni (procesy urbanizacji, clustering kapitału ludzkiego, koncentracja działalności gospodarczej, wartość sieci, efekty skali, efekty synergiczne, efekty zewnętrzne, kapitał terytorialny) 2. Miasta i ich funkcje w zakresie determinowania konkurencyjności gospodarki na gruncie terytorialnego podejścia do rozwoju – koncentracja kapitału terytorialnego 3. Podstawowe teorie wyjaśniające ruch przedsiębiorstw w sferze międzynarodowej – 2.1. Diament Portera - warunki, skutki i konsekwencje - warunki przewagi międzynarodowej – 2.2. Teorie lokalizacji – 2.3. Triple helix i jej ewolucja 4. Zasady lokalizacji stref przemysłowych 5. Rodzaje stref przemysłowych i czynniki lokalizacji – 5.1. Strefy monofunkcyjne (przemysłowe, usługowe, produkcyjne) – 5.2. Strefy zintegrowane: naukowo-techniczne, parki przemysłowe, parki naukowo-przemysłowe – 5.3. Technopolia - miasta naukowo-przemysłowe – 5.4. Designe stref przemysłowych i naukowo-technologicznych 6. Specjalne Strefy Ekonomiczne (historia rozwoju – studia przypadków, korzyści dla podmiotów gospodarczych) 7. Klastry przemysłowe i sieci gospodarcze |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. M.E. Porter, Porter o konkurencji, PWE, Warszawa 2001 2. Strategiczne obszary rozwoju parków technologicznych, 2011 KB Matusiak, A Bąkowski, Wybrane aspekty funkcjonowania parków technologicznych w Polsce i na świecie, Warszawa 2008 3. Nowakowska A., Przygodzki Z.: Klastry. W: Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce. Raport 2010. Red. K. Matusiak. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2010 Uzupełniająca: 1. 20 lat specjalnych stref ekonomicznych w Polsce Przewodnik po SSE www.paiz.gov.pl/files/?id_plik=24348 2. Specjalne Strefy Ekonomiczne 10 lat w Polsce Kwiecień 2008 https://www.pwc.pl/pl/publikacje/sse_10lat.pdf 3. Raport z inwentaryzacji klastrów w Polsce 2015, G. Buczyńska (...), PARP Seria Innowacje, Warszawa 2016 4. Kazimierz W. Krupa, Ekonomiczne i technologiczne strefy rozwoju Chin (kwantyfikacja, stratyfikacja, metodyka), Uniwersytet Rzeszowski, Prace Komisji Geografii Przemysłu, nr 17, 2011. 5. G. Benko, Geografia Technolopii, PWN, Warszawa 1993 6. Specjalne Strefy Ekonomiczne po 2020 roku Analiza dotychczasowej działalności oraz perspektywy funkcjonowania file:///C:/Users/User/Downloads/E&Y_Specjalne_Strefy_Ekonomiczne_po_2020r.pdf |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.