UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Społeczne uwarunkowania realizacji inwestycji w przestrzeni

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-EI125B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Społeczne uwarunkowania realizacji inwestycji w przestrzeni
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Od studenta oczekuje się, że ma ogólną wiedzę o współczesnych procesach społecznych, gospodarczych oraz przestrzennych. Powinien również charakteryzować się zdolnością logicznego myślenia i być otwartym na współpracę.

Skrócony opis:

W ramach zajęć podjęta zostanie problematyka szeroko pojętej przestrzeni i miejsca, oraz inicjatyw i inwestycji podejmowanych przez społeczność na ich rzecz. Szczególna uwaga zwrócona zostanie na uwarunkowania i konteksty społeczne. Zaprezentowane będzie przejście od zagadnień teoretycznych (koncepcja miejsca, społeczne wytwarzanie miejsca, relacje jednostki z miejscem), po zagadnienia praktyczne: przykłady, rola inwestycji streetartowych w przestrzeni miejskiej, narzędzia badania przestrzeni miejskiej i wiejskiej, przykłady projektów (i case`ów) odnowy wsi. Studenci na podstawie wykorzystanej wiedzy i udostępnionych materiałów indywidualnie przygotowują esej fotograficzny Łodzi i prezentują swoją percepcję miejsc (oraz inwestycji) znaczących w mieście.

Celem zajęć jest uwrażliwienie studenta i uczynienie go bardziej uważnym na otaczającą go przestrzeń i miejsca, oraz pojawiające się w nich inwestycje.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student:

(06IN_1A _W02) posiada wiedzę o strukturach i instytucjach społecznych oraz ich rodzajach i relacjach występujących między nimi a także normach i regułach je organizujących

(06IN_1A _W04) posiada wiedzę objaśniającą determinanty procesów ekonomicznych i społecznych, rządzące nimi prawidłowości oraz relacje pomiędzy ich uczestnikami

UMIEJĘTNOŚCI

Student:

(06IN_1A _U02) potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w praktyce i pozyskiwać dane do analizowania procesów i zjawisk społecznych

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student:

(06IN_1A __K01) rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i rozwoju własnych kompetencji

(06IN_1A _K04) staje się świadomym uczestnikiem procesu rozwoju lokalnego

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 24 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Pamela Jeziorska-Biel
Prowadzący grup: Pamela Jeziorska-Biel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Ćwiczenia konwersatoryjne (30h): studiowanie literatury przedmiotu, a także materiałów dodatkowych: informacji ze stron www, raportów, case; krótkich materiałów filmowych, przygotowywanie projektów własnych i wystąpień; przygotowanie do dyskusji i różnych sposobów wypowiedzi (ustnej, pisemnej), omówienia case study; przygotowanie eseju fotograficznego (praca w terenie i poza zajęciami (w domu)) - (60h)


Liczba punktów ECTS: 6


Ze względu na sytuację epidemiczną, zajęcia są realizowane w sposób zdalny (z wykorzystaniem narzędzi Teams oraz Moodle). Jednakże, ogólnie, zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.

Esej fotograficzny jest wykonywany przez studenta indywidualnie i samodzielnie w terenie (Łódź lub inne miasto wskazane przez studenta).


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

prezentacja, dyskusja, case study, esej fotograficzny

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczeniem zajęć jest napisane i zaprezentowanie na forum grupy sporządzonego indywidualnie i samodzielnie eseju fotograficznego o Łodzi (zgodnie z przekazanymi uwagami metodycznymi i materiałami) - 75% oceny końcowej oraz aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach, wykonywanie zadań / projektów podczas zajęć) - 25% oceny końcowej.


W związku z powyższym, obecność obowiązkowa. Dozwolone 2 nieusprawiedliwione nieobecności. Każda nieobecność powyżej 2, skutkuje obniżeniem oceny o pół.

Treści kształcenia:

1. "Miejsce" i "Przestrzeń" - teoretyczne i praktyczne aspekty.

2. Społeczna wartość przestrzeni. Relacje jednostki z miejscem.

3. Kreowanie przestrzeni miejskiej i więzi z miastem - o roli "inwestycji" streetartowych.

4. Krajobraz miejski wypełniony sztuką. Przykład Łodzi i Krakowa.

5. Użytkowanie współczesnej przestrzeni miejskiej.

6. Przestrzeń manifestacji - wojna napisów na łódzkich murach.

7. Metody i narzędzia badań nad przestrzenią.

8. Esej fotograficzny - o indywidualnym widzeniu miejsc.

9. Atrybuty i znaczenie przestrzeni publicznej. Case Nowego Yorku.

10. Inwestycje w przestrzeni wiejskiej - o roli programu Odnowa Wsi

11. Wyniki badań nad wiejską przestrzenią publiczną. Sprawiedliwość przestrzenna. Tworzenie Sieci Najciekawszych Wsi - omówienie koncepcji.

12. Percepcja łódzkiej przestrzeni (Łódź oczyma studentów) - miejsca i inwestycje znaczące - prezentacje indywidualnych esejów fotograficznych.

13. Percepcja łódzkiej przestrzeni (Łódź oczyma studentów) - miejsca i inwestycje znaczące - prezentacje indywidualnych esejów fotograficznych.

14. Przywiązanie do miejsca (mojego miasta) - podsumowanie indywidualnych projektów.



Literatura:

Bengtsen P., Arvidsson M., 2014, Spatial Justice and Street Art, NAVEIÑ REET: Nordic Journal of Law and Social Research (NNJLSR) No.5, 2014, pp. 117-130

Jałowiecki B., Szczepański M.S., 2009, Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa

Jałowiecki B., 2010, Społeczne wytwarzanie przestrzeni, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa

Jeziorska-Biel, 2017, Gospodarowanie przestrzenią w odnowie wsi - zastosowanie koncepcji miejsca do analizy projektów odnowy wsi, A C T A U N I V E R S I T A T I S L O D Z I E N S I S, FOLIA GEOGRAPHICA SOCIO-OECONOMICA 28, s. 17–30

Jeziorska-Biel P., Wójcik M., 2017, Społeczne i przestrzenne aspekty procesu odnowy wsi (przypadek województwa łódzkiego) [w:] Kamińska W., Legutko-Kobus P., (red.), Przestrzenne skutki procesów ludnościowych na obszarach wiejskich , Biuletyn KPZK PAN 2017,

Zeszyt 267, s. 121-132),

Jeziorska-Biel P., 2018, Ocena form i zakresu prowadzenia konsultacji społecznych oraz poziomu aktywności obywatelskiej, [w:] Wójcik M (red.) Inteligentny rozwój obszarów wiejskich, Global Point, Łódź

Lorens P., Martyniuk-Pęczek J., 2010, Problemy kształtowania przestrzeni publicznych, Wydawnictwo Urbanista, Gdańsk

Suliborski A., Wójcik M. (red.), 2014, Dysproporcje społeczne i gospodarcze w przestrzeni Łodzi. Czynniki, mechanizmy, skutki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź

Literatura uzupełniająca:

Raporty z badań (w języku angielskim), z projektu RELOCAL w ramach EU Horizon 2020, dostęp: www.relocal.eu

Raport z konsultacji społecznych: Dmochowska-Dudek K., Wójcik M., Jeziorska-Biel P., Janiszewska A., Poziom akceptacji społecznej dla możliwych rozwiązań w zakresie zmniejszenia uciążliwości nadmiernego ruchu ulicznego w Brzezinach, 2018, Łódź

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4