Społeczne uwarunkowania realizacji inwestycji w przestrzeni
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-EI125B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Społeczne uwarunkowania realizacji inwestycji w przestrzeni |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Od studenta oczekuje się, że ma ogólną wiedzę o współczesnych procesach społecznych, gospodarczych oraz przestrzennych. Powinien również charakteryzować się zdolnością logicznego myślenia i być otwartym na współpracę. |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć podjęta zostanie problematyka szeroko pojętej przestrzeni i miejsca, oraz inicjatyw i inwestycji podejmowanych przez społeczność na ich rzecz. Szczególna uwaga zwrócona zostanie na uwarunkowania i konteksty społeczne. Zaprezentowane będzie przejście od zagadnień teoretycznych (koncepcja miejsca, społeczne wytwarzanie miejsca, relacje jednostki z miejscem), po zagadnienia praktyczne: przykłady, rola inwestycji streetartowych w przestrzeni miejskiej, narzędzia badania przestrzeni miejskiej i wiejskiej, przykłady projektów (i case`ów) odnowy wsi. Studenci na podstawie wykorzystanej wiedzy i udostępnionych materiałów indywidualnie przygotowują esej fotograficzny Łodzi i prezentują swoją percepcję miejsc (oraz inwestycji) znaczących w mieście. Celem zajęć jest uwrażliwienie studenta i uczynienie go bardziej uważnym na otaczającą go przestrzeń i miejsca, oraz pojawiające się w nich inwestycje. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student: (06IN_1A _W02) posiada wiedzę o strukturach i instytucjach społecznych oraz ich rodzajach i relacjach występujących między nimi a także normach i regułach je organizujących (06IN_1A _W04) posiada wiedzę objaśniającą determinanty procesów ekonomicznych i społecznych, rządzące nimi prawidłowości oraz relacje pomiędzy ich uczestnikami UMIEJĘTNOŚCI Student: (06IN_1A _U02) potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w praktyce i pozyskiwać dane do analizowania procesów i zjawisk społecznych KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student: (06IN_1A __K01) rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i rozwoju własnych kompetencji (06IN_1A _K04) staje się świadomym uczestnikiem procesu rozwoju lokalnego |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 24 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Pamela Jeziorska-Biel | |
Prowadzący grup: | Pamela Jeziorska-Biel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Ćwiczenia konwersatoryjne (30h): studiowanie literatury przedmiotu, a także materiałów dodatkowych: informacji ze stron www, raportów, case; krótkich materiałów filmowych, przygotowywanie projektów własnych i wystąpień; przygotowanie do dyskusji i różnych sposobów wypowiedzi (ustnej, pisemnej), omówienia case study; przygotowanie eseju fotograficznego (praca w terenie i poza zajęciami (w domu)) - (60h) Liczba punktów ECTS: 6 Ze względu na sytuację epidemiczną, zajęcia są realizowane w sposób zdalny (z wykorzystaniem narzędzi Teams oraz Moodle). Jednakże, ogólnie, zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. Esej fotograficzny jest wykonywany przez studenta indywidualnie i samodzielnie w terenie (Łódź lub inne miasto wskazane przez studenta). W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | prezentacja, dyskusja, case study, esej fotograficzny |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczeniem zajęć jest napisane i zaprezentowanie na forum grupy sporządzonego indywidualnie i samodzielnie eseju fotograficznego o Łodzi (zgodnie z przekazanymi uwagami metodycznymi i materiałami) - 75% oceny końcowej oraz aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach, wykonywanie zadań / projektów podczas zajęć) - 25% oceny końcowej. W związku z powyższym, obecność obowiązkowa. Dozwolone 2 nieusprawiedliwione nieobecności. Każda nieobecność powyżej 2, skutkuje obniżeniem oceny o pół. |
|
Treści kształcenia: | 1. "Miejsce" i "Przestrzeń" - teoretyczne i praktyczne aspekty. 2. Społeczna wartość przestrzeni. Relacje jednostki z miejscem. 3. Kreowanie przestrzeni miejskiej i więzi z miastem - o roli "inwestycji" streetartowych. 4. Krajobraz miejski wypełniony sztuką. Przykład Łodzi i Krakowa. 5. Użytkowanie współczesnej przestrzeni miejskiej. 6. Przestrzeń manifestacji - wojna napisów na łódzkich murach. 7. Metody i narzędzia badań nad przestrzenią. 8. Esej fotograficzny - o indywidualnym widzeniu miejsc. 9. Atrybuty i znaczenie przestrzeni publicznej. Case Nowego Yorku. 10. Inwestycje w przestrzeni wiejskiej - o roli programu Odnowa Wsi 11. Wyniki badań nad wiejską przestrzenią publiczną. Sprawiedliwość przestrzenna. Tworzenie Sieci Najciekawszych Wsi - omówienie koncepcji. 12. Percepcja łódzkiej przestrzeni (Łódź oczyma studentów) - miejsca i inwestycje znaczące - prezentacje indywidualnych esejów fotograficznych. 13. Percepcja łódzkiej przestrzeni (Łódź oczyma studentów) - miejsca i inwestycje znaczące - prezentacje indywidualnych esejów fotograficznych. 14. Przywiązanie do miejsca (mojego miasta) - podsumowanie indywidualnych projektów. |
|
Literatura: |
Bengtsen P., Arvidsson M., 2014, Spatial Justice and Street Art, NAVEIÑ REET: Nordic Journal of Law and Social Research (NNJLSR) No.5, 2014, pp. 117-130 Jałowiecki B., Szczepański M.S., 2009, Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa Jałowiecki B., 2010, Społeczne wytwarzanie przestrzeni, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa Jeziorska-Biel, 2017, Gospodarowanie przestrzenią w odnowie wsi - zastosowanie koncepcji miejsca do analizy projektów odnowy wsi, A C T A U N I V E R S I T A T I S L O D Z I E N S I S, FOLIA GEOGRAPHICA SOCIO-OECONOMICA 28, s. 17–30 Jeziorska-Biel P., Wójcik M., 2017, Społeczne i przestrzenne aspekty procesu odnowy wsi (przypadek województwa łódzkiego) [w:] Kamińska W., Legutko-Kobus P., (red.), Przestrzenne skutki procesów ludnościowych na obszarach wiejskich , Biuletyn KPZK PAN 2017, Zeszyt 267, s. 121-132), Jeziorska-Biel P., 2018, Ocena form i zakresu prowadzenia konsultacji społecznych oraz poziomu aktywności obywatelskiej, [w:] Wójcik M (red.) Inteligentny rozwój obszarów wiejskich, Global Point, Łódź Lorens P., Martyniuk-Pęczek J., 2010, Problemy kształtowania przestrzeni publicznych, Wydawnictwo Urbanista, Gdańsk Suliborski A., Wójcik M. (red.), 2014, Dysproporcje społeczne i gospodarcze w przestrzeni Łodzi. Czynniki, mechanizmy, skutki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź Literatura uzupełniająca: Raporty z badań (w języku angielskim), z projektu RELOCAL w ramach EU Horizon 2020, dostęp: www.relocal.eu Raport z konsultacji społecznych: Dmochowska-Dudek K., Wójcik M., Jeziorska-Biel P., Janiszewska A., Poziom akceptacji społecznej dla możliwych rozwiązań w zakresie zmniejszenia uciążliwości nadmiernego ruchu ulicznego w Brzezinach, 2018, Łódź |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.