UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Inwestycje samorządowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-EI179B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Inwestycje samorządowe
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

EI

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Znajomość podstaw konstytucyjnych i ustawowych polskiego ustroju samorządowego. Wymagania wstępne weryfikowane są w trakcie zajęć. W przypadku braku wymaganej wiedzy studenci mają obowiązek zapoznać się z literaturą przedmiotu.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w zagadnienia inwestycji samorządowych.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student(ka):

- posiada wiedzę o kluczowych podmiotach i aspektach inwestycji samorządowych, ich wpływie na rynek nieruchomości, rozwój lokalny, jakość życia mieszkańców oraz znaczeniu przestrzeni publicznej dla życia miejskiego (06IN_1A _W02),

- zna i potrafi rozróżnić metody oraz narzędzia wykorzystywane do pozyskiwania, przetwarzania i analizowania danych dotyczących inwestycji samorządowych (06IN_1A _W06).

UMIEJĘTNOŚCI:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student(ka):

- potrafi prawidłowo interpretować i analizować dane związane z inwestycjami samorządowymi, uwzględniając ich wpływ na rozwój lokalny, rynek nieruchomości oraz jakość życia mieszkańców (06IN_1A _U01),

- potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w praktyce oraz pozyskiwać dane do analizowania procesów związanych z inwestycjami samorządowymi (06IN_1A _U02),

- potrafi formułować i prezentować wnioski, a także dyskutować o wybranych procesach zachodzących w samorządzie terytorialnym w ujęciu lokalnym (06IN_1A _U07).

KOMPETENCJE:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student(ka):

- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i rozwoju własnych kompetencji (06IN_1A_K01),

- potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (06IN_1A_K03).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Stasiak
Prowadzący grup: Ewelina Stasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Stasiak
Prowadzący grup: Ewelina Stasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Zajęcia w cyklu 2024/2025 prowadzone będą stacjonarnie z wykorzystaniem specjalistycznych narzędzi dydaktycznych tj. platformy Moodle.

2. Ćwiczenia nr 1 (28 godz.; praca bieżąca: 28 godz.; przygotowanie do zaliczenia: 28 godz.)

3. Liczba punktów ECTS: 3

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach.

W związku z wyjściami w teren wymagane jest ubezpieczenie NNW.

Metody dydaktyczne:

pokaz multimedialny, dyskusja kierowana, wizyty studyjne, burza mózgów, praca zespołowa nad wskazanym zagadnieniem (karty pracy oraz projekt)

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena końcowa to średnia z ocen:

• 40% oceny z kart pracy,

• 60% oceny z opracowania projektu w grupie i zaprezentowanie go w formie posteru.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie ocen pozytywnych ze wszystkich prac objętych jego harmonogramem.

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszcza się dwie nieobecności; każda dodatkowa nieobecność powoduje obniżenie oceny końcowej o 0,3).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Metody weryfikacji wiedzy z przypisaniem efektów kształcenia:

- Karty pracy (06IN_1A _W02), (06IN_1A _U02), (06IN_1A _U07), (06IN_1A_K01),(06IN_1A_K03).

- Projekt i prezentacja w formie posteru (06IN_1A _W02), (06IN_1A _W06), (06IN_1A _U01), (06IN_1A _U02), (06IN_1A_K01), (06IN_1A_K03).

Nabywanie kompetencji społecznych przez studentów odbywa się bezpośrednio w trakcie zajęć w sali, w tym poprzez obserwację ich aktywności na zajęciach oraz realizację powierzonych im zadań.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Inwestycje samorządowe - wprowadzenie do problematyki

2. Inwestycje miejskie i ich wpływ na rynek nieruchomości

3. Inwestycje samorządowe - wpływ na rozwój lokalny i jakość życia mieszkańców

4. Przestrzeń publiczna jako fundament życia miejskiego - projektowanie z myślą o wspólnocie

5. Atrakcyjność inwestycyjna miast

6. Inwestycje, które wzbogacają infrastrukturę turystyczną

7. Realizacja inwestycji z punktu widzenia gospodarza miasta

8. Atrakcyjność inwestycyjna Łodzi - analiza wybranych projektów inwestycyjnych

9. Miasteczka podmiejskie – potencjał inwestycyjny

10. Inwestycje samorządowe - kluczowe osiągnięcia i przyszłe wyzwania

Realizacja efektów uczenia:

Pkt. 1, 2, 3, 4, 10 (06IN_1A _W02), (06IN_1A _U02).

Pkt. 5, 6, 7, 8, 9 (06IN_1A _W06), (06IN_1A _U01), (06IN_1A _U02),(06IN_1A _U07).

Literatura:

Podstawowa:

• B. Dolnicki, Samorząd terytorialny, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2024.

• A. Potoczek, Zintegrowane zarządzanie rozwojem jednostki terytorialnej, Jagielloński Instytut Wydawniczy, Toruń 2024.

• M. J. Nowak, T. Skotarczak (red.), Inwestycje w mieście. Uwarunkowania ekonomiczne, organizacyjne i przestrzenne, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2012.

Uzupełniająca:

• M. Gorzałczyńska-Koczkodaj, Prawne i ekonomiczno-finansowe determinanty realizacji zadań publicznych przez samorząd terytorialny w Polsce, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2024.

• A. Wojnarowska, Jakość przestrzeni publicznej centrum miasta. Przykład miast średnich regionu łódzkiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Stasiak
Prowadzący grup: Ewelina Stasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Zajęcia w cyklu 2023/2024 prowadzone będą stacjonarnie z wykorzystaniem specjalistycznych narzędzi dydaktycznych tj. platformy Moodle.

2. Ćwiczenia nr 1 (28 godz.; praca bieżąca: 28 godz.; przygotowanie do zaliczenia: 28 godz.)

3. Liczba punktów ECTS: 3

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach.

W związku z wyjściami w teren wymagane jest ubezpieczenie NNW.

Metody dydaktyczne:

• dyskusja kierowana,

• wizyty studyjne,

• burza mózgów,

• praca zespołowa nad wskazanym zagadnieniem (projekt).

Sposoby i kryteria oceniania:

System punktowy:

Na ocenę końcową ćwiczeń składają się następujące elementy:

1. Zadanie zaliczeniowe (karty pracy) (40%).

2. Przygotowanie w grupie prezentacji i jej przedstawienie na zajęciach (60%).

Ocena końcowa z ćwiczeń wynika z ocen osiągniętych w punkcie 1. i 2. (40% i 60%).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Metody weryfikacji wiedzy z przypisaniem efektów kształcenia:

- Karty pracy (06IN_1A _W02), (06IN_1A _U02), (06IN_1A _U07), (06IN_1A_K01),(06IN_1A_K03).

- Projekt i prezentacja w formie posteru (06IN_1A _W02), (06IN_1A _W06), (06IN_1A _U01), (06IN_1A _U02), (06IN_1A_K01), (06IN_1A_K03).

Nabywanie kompetencji społecznych przez studentów odbywa się bezpośrednio w trakcie zajęć w sali, w tym poprzez obserwację ich aktywności na zajęciach oraz realizację powierzonych im zadań.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Inwestycje samorządowe – wprowadzenie do problematyki

2. Miejska przestrzeń publiczna

3. Rola jednostek samorządu terytorialnego w stymulowaniu rozwoju

4. Inwestycje miejskie i ich wpływ na rynek nieruchomości

5. Inwestycje w centrum miasta – przykład Łodzi

6. Realizacja inwestycji z punktu widzenia gospodarza miasta

7. Inwestycje, które wzbogacają infrastrukturę turystyczną

8. Atrakcyjność inwestycyjna miast

9. Miasteczka podmiejskie – potencjał inwestycyjny

10. Ocena działalności inwestycyjnej samorządów terytorialnych

Realizacja efektów uczenia:

Pkt. 1, 2, 3, 4, 10 (06IN_1A _W02), (06IN_1A _U02).

Pkt. 5, 6, 7, 8, 9 (06IN_1A _W06), (06IN_1A _U01), (06IN_1A _U02),(06IN_1A _U07).

Literatura:

Podstawowa:

• K. Gasidło, T. Bradecki, Wielkie inwestycje publiczne w miastach aglomeracji, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2017. (Tom 2) [wybrane fragmenty]

• K. Gasidło, T. Bradecki, Wielkie inwestycje publiczne w miastach aglomeracji, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2016. (Tom 1) [wybrane fragmenty]

• oraz artykuły naukowe udostępniane studentom na zajęciach.

Uzupełniająca:

• A. Wojnarowska, Jakość przestrzeni publicznej centrum miasta. Przykład miast średnich regionu łódzkiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017. [wybrane fragmenty]

• A. Nowakowska (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016. [wybrane fragmenty]

• E. Wojciechowski, Gospodarka samorządu terytorialnego, Difin, Warszawa 2012. [wybrane fragmenty]

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Stasiak
Prowadzący grup: Ewelina Stasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Zajęcia w cyklu 2022/2023 prowadzone będą stacjonarnie z wykorzystaniem specjalistycznych narzędzi dydaktycznych tj. platformy Moodle.

2. Ćwiczenia nr 1 (28 godz.; praca bieżąca: 28 godz.; przygotowanie do zaliczenia: 28 godz.)

3. Liczba punktów ECTS: 3

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach.

W związku z wyjściami w teren wymagane jest ubezpieczenie NNW.

Metody dydaktyczne:

• dyskusja kierowana,

• wizyty studyjne,

• burza mózgów,

• praca zespołowa nad wskazanym zagadnieniem (projekt).

Sposoby i kryteria oceniania:

System punktowy:

Na ocenę końcową ćwiczeń składają się następujące elementy:

1. Zadanie zaliczeniowe (karty pracy) (40%).

2. Przygotowanie w grupie prezentacji i jej przedstawienie na zajęciach (60%).

Ocena końcowa z ćwiczeń wynika z ocen osiągniętych w punkcie 1. i 2. (40% i 60%).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Metody weryfikacji wiedzy z przypisaniem efektów kształcenia:

- Karty pracy (06IN_1A _W02), (06IN_1A _U02), (06IN_1A _U07), (06IN_1A_K01),(06IN_1A_K03).

- Projekt i prezentacja w formie posteru (06IN_1A _W02), (06IN_1A _W06), (06IN_1A _U01), (06IN_1A _U02), (06IN_1A_K01), (06IN_1A_K03).

Nabywanie kompetencji społecznych przez studentów odbywa się bezpośrednio w trakcie zajęć w sali, w tym poprzez obserwację ich aktywności na zajęciach oraz realizację powierzonych im zadań.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Inwestycje samorządowe – wprowadzenie do problematyki

2. Miejska przestrzeń publiczna

3. Finansowanie inwestycji samorządowych

4. Inwestycje w centrum miasta – przykład Łodzi

5. Inwestycje miejskie i ich wpływ na rynek nieruchomości

6. Miasteczka podmiejskie – potencjał inwestycyjny

7. Rola jednostek samorządu terytorialnego w stymulowaniu rozwoju

8. Realizacja inwestycji z punktu widzenia gospodarza miasta

9. Inwestycje, które wzbogacają infrastrukturę turystyczną

10. Atrakcyjność inwestycyjna miast

11. Ocena działalności inwestycyjnej samorządów terytorialnych

Realizacja efektów uczenia:

Pkt. 1, 2, 7, 10, 11 (06IN_1A _W02), (06IN_1A _U02).

Pkt. 3, 4, 5, 6, 8, 9 (06IN_1A _W06), (06IN_1A _U01), (06IN_1A _U02), (06IN_1A _U07).

Literatura:

Podstawowa:

• K. Gasidło, T. Bradecki, Wielkie inwestycje publiczne w miastach aglomeracji, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2017. (Tom 2) [wybrane fragmenty]

• K. Gasidło, T. Bradecki, Wielkie inwestycje publiczne w miastach aglomeracji, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2016. (Tom 1) [wybrane fragmenty]

• oraz artykuły naukowe udostępniane studentom na zajęciach.

Uzupełniająca:

• A. Wojnarowska, Jakość przestrzeni publicznej centrum miasta. Przykład miast średnich regionu łódzkiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017. [wybrane fragmenty]

• A. Nowakowska (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016. [wybrane fragmenty]

• E. Wojciechowski, Gospodarka samorządu terytorialnego, Difin, Warszawa 2012. [wybrane fragmenty]

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6