Przestrzenie inwestycyjne w wymiarze społecznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-EI185C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przestrzenie inwestycyjne w wymiarze społecznym |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | EI |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 2 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Od studenta oczekuje się, że ma ogólną wiedzę o współczesnych procesach społecznych, gospodarczych oraz przestrzennych. Powinien również charakteryzować się zdolnością logicznego myślenia i być otwartym na współpracę. |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć podjęta zostanie problematyka szeroko pojętej przestrzeni i miejsca, oraz inicjatyw i inwestycji podejmowanych przez społeczność na ich rzecz. Szczególna uwaga zwrócona zostanie na uwarunkowania i konteksty społeczne. Zaprezentowane będzie przejście od zagadnień teoretycznych (koncepcja miejsca, społeczne wytwarzanie miejsca, relacje jednostki z miejscem), po zagadnienia praktyczne: przykłady, rola inwestycji streetartowych w przestrzeni miejskiej (również przykłady wojny korespondencyjnej na łódzkich murach), narzędzia badania przestrzeni miejskiej i wiejskiej. Studenci na podstawie wykorzystanej wiedzy i udostępnionych materiałów indywidualnie przygotowują esej fotograficzny Łodzi i prezentują swoją percepcję miejsc (oraz inwestycji) znaczących w mieście. Celem zajęć jest uwrażliwienie studenta i uczynienie go bardziej uważnym na otaczającą go przestrzeń i miejsca, oraz pojawiające się w nich inwestycje. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student: (06IN_1A _W02) posiada wiedzę o strukturach i instytucjach społecznych oraz ich rodzajach i relacjach występujących między nimi a także normach i regułach je organizujących (06IN_1A _W04) posiada wiedzę objaśniającą determinanty procesów ekonomicznych i społecznych, rządzące nimi prawidłowości oraz relacje pomiędzy ich uczestnikami UMIEJĘTNOŚCI Student: (06IN_1A _U02) potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w praktyce i pozyskiwać dane do analizowania procesów i zjawisk społecznych KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student: (06IN_1A __K01) rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i rozwoju własnych kompetencji (06IN_1A _K04) staje się świadomym uczestnikiem procesu rozwoju lokalnego |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Pamela Jeziorska-Biel | |
Prowadzący grup: | Pamela Jeziorska-Biel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR C
CZ C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Pamela Jeziorska-Biel | |
Prowadzący grup: | Pamela Jeziorska-Biel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Bilans godzinowy: -Ćwiczenia konwersatoryjne 3 (30h) - prezentacja, analiza przypadku, analiza raportów i wyników badań, oglądanie filmów uzupełniających problem, zapoznanie się z materiałami (np.: narzędziami badawczymi (typu: esej fotograficzny)), wyjścia w teren; -praca bieżąca: 60h -przygotowanie do zaliczenia: (90h) - studia literatury, materiałów udostępnianych i zaprezentowanych podczas zajęć, prezentacja, esej fotograficzny, wyjścia w teren |
|
Metody dydaktyczne: | case study, prezentacja, dyskusja problemowa, esej fotograficzny Wykorzystanie platformy Moodle (ewentualnie Teams) - jako narzędzia wspomagającego i uzupełniającego. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Podstawą zaliczenia przedmiotu jest: obecność na zajęciach i wykazywana przez Studenta aktywność w postaci uczestnictwa w dyskusjach problemowych; przygotowanie i zaprezentowanie (grupowo) prezentacji na temat łódzkich przejawów sztuki ulicznej (po uprzednim wspólnym (w ramach zajęć) oraz indywidualnym wyjściu w teren), a także przygotowanie i zaprezentowanie (praca samodzielna) eseju fotograficznego na temat percepcji ważnych miejsc w przestrzeni Łodzi (po uprzednim indywidualnym wyjściu w teren). kryteria punktowe: (91-100 pkt = bdb; 81-90 pkt = db plus; 71-80 pkt = db; 61-70 pkt = dst plus; 51-60 pkt = dst; 50 pkt i mniej = ndst). Gdzie: 15pkt (aktywność), 35pkt (prezentacja), 50pkt (esej fotograficzny) |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | 1.Lista aktywności; 2.Prezentacja (grupowa) dotycząca StreetArtu (będąca pochodną wyjścia w teren z wykładowcą oraz samodzielnego eksplorowania wybranych przestrzeni); 3. Prezentacja (indywidualna) eseju fotograficznego (będąca pochodną samodzielnego wyjścia w teren). |
|
Treści kształcenia: | 1. Przestrzeń i "miejsce" - różnice, charakterystyki, definicje. 2. Społeczne wytwarzanie miejsc i przestrzeni. 3. StreetArt - zakres definicyjny, formy, przejawy, przykłady. 4. Sztuka uliczna: przestrzeń miasta jako galeria sztuki. 5. Wojna korespondencyjna - napisy na łódzkich murach - socjo i psychologiczne konteksty. 6. Esej fotograficzny - opis narzędzia badawczego służącego badaniu przestrzeni (wprowadzenie do zaliczenia). 7. Szlakiem streetartowych przejawów sztuki ulicznej - (zajęcia w terenie) - 3h 8. Kształtowanie funkcjonalnych i "dobrych" przestrzeni publicznych - perspektywa społeczna . 9. Społeczno-przestrzenne uwarunkowania kształtowania polityki żywnościowej - przykład Avocado - (serial Rotten) 10. Łódzki streetArt - indywidualne wyjścia w teren, praca w grupach, prezentacja na zajęciach 11. Esej fotograficzny o Łodzi - indywidualne wyjścia w teren, praca samodzielna, prezentacja na zajęciach |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Jałowiecki B., 2010, Społeczne wytwarzanie przestrzeni, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa Majer A., Mikropolis. Socjologia miasta osobistego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź Lewicka M., 2012, Psychologia Miejsca, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa Duchowski M., 2011, Street Art. Między wolnością a anarchią, Wyd. Wyższa Szkoła Psychologii Społecznej Jeziorska-Biel P., Dmochowska-Dudek K., Wójcik M., Tobiasz-Lis P., Shaping Public Spaces in Rural Areas: Lessons from Villages in the Gmina of Krobia, Poland, [w:] Barcus H., Jones R., Schmitz S., Rural Transformations. Globalization and its implications for rural people, land, and economies, Routledge. London an New York Literatura uzupełniająca: Gałuszka J., 2009, Przestrzeń manifestacji - czyli jak napisy na murach transformują przestrzeń miejską Studia Regionalne i Lokalne Nr 1(35)/2009 ISSN 1509–4995 Górecki W., Józefiak B., 2020, Łódź - miasto po przejściach, Wydawnictwo Czarne Sztompka P., Bogunia-Borowska M., 2008, Socjologia codzienności, Wydawnictwo Znak, Kraków Jeziorska-Biel P., Wójcik M., Tobiasz-Lis P., 2021, Spatial imaginations as a Form of Rural Representation. Lessons from Poland [w:] ed. Banini T., Oana-Ramona I., Representing Place and Territorial Identities in Europe: Discourses, images, and practices, Springer GeoJournal Library |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.