Geograficzne systemy informacji przestrzennej w planowaniu inwestycji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-EIET4B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Geograficzne systemy informacji przestrzennej w planowaniu inwestycji |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: |
INWESTYCJE I NIERUCHOMOŚCI I ST. 4 SEM. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | EI |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Wymagania wstępne obejmują znajomość zagadnień poruszanych na zajęciach z gospodarki przestrzennej, planowania przestrzennego oraz technik informatycznych. |
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć jest problematyka wykorzystania systemów informacji przestrzennej w procesach decyzyjnych związanych z inwestycjami na rynkach nieruchomości. Na przedmiocie studenci pracują indywidualnie na komputerach i poznają możliwości wykorzystania nowych technologii informacyjnych w obszarze inwestycji. Celem przedmiotu jest zbudowanie wiedzy i umiejętności w zakresie pozyskiwania danych statystycznych i przestrzennych oraz wykorzystaniu ich w analizach o charakterze przestrzennym na rynku nieruchomości. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: Student zna teorie wykorzystywane na rynkach inwestycyjnych, wykorzystywane w obszarze ekonomii i gospodarki przestrzennej z uwzględnieniem środowiska oraz procesów społecznych (06IN_1A_W01) Rozbudowa wiedzy w tym zakresie możliwa jest poprzez znajomość źródeł danych statystycznych i przestrzennych, które wykorzystywane są na rynku inwestycyjnym, jak i rynku nieruchomości. Przekłada się to na zrozumienie zachodzących procesów na wskazanych rynkach oraz umiejętnego wykorzystywania narzędzi i danych przestrzennych do gospodarowania przestrzenią (06IN_1A _W06; 06IN_1A _W07) UMIEJĘTNOŚCI: Zdobyta wiedza teoretyczna pozwala studentom na stawianie pytań praktycznych, które w toku zajęć podlegają procesowi rozwiązania z wykorzystaniem odpowiednio dobranych danych (06IN_1A _U01); Przekłada się to również na właściwą umiejętność interpretacji zjawisk zachodzących w przestrzeni podstawowych jednostek podziału terytorialnego w obszarze rynków inwestycyjnego i nieruchomości. Procesy społeczne zachodzące w przestrzeni jednostek terytorialnych interpretowane są w oparciu o prezentowany na zajęciach zasób narzędzi i metod analizy (06IN_1A _U02, 06IN_1A _U03). KOMPETENCJE: Działanie na rynku nieruchomości oraz rynku inwestycyjnym wymusza budowanie własnych kompetencji poprzez wykorzystanie wiedzy eksperckiej w zakresie wykorzystania informacji przestrzennej (06IN_1A_K02). Pozwala to na stawanie się świadomym uczestnikiem procesów zachodzących na rynku nieruchomości oraz inicjowanie działań pozwalających na wykorzystywanie narzędzi GIS w pracy zawodowej (06IN_1A_K04). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-16 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN LA
WT ŚR LA
CZ LA
LA
PT LA
LA
LA
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Feltynowski | |
Prowadzący grup: | Magdalena Biernacka, Marcin Feltynowski, Bahman Jabbarian Amiri | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Laboratoria 1 Godziny bazowe - 14. Przygotowanie do zaliczenia: 14 godz. polegające na przemyśleniu stosowanych w rozwiązywaniu zadań i problemów narzędzi z ich praktycznym przygotowaniem w domu lub w salach komputerowych na Wydziale. Przy tej okazji studenci mogą również korzystać z bezpłatnych kursów ESRI (https://www.esri.com/training/), które pozwalają na lepsze przygotowanie się do realizacji zadań związanych z zaliczeniem. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej (14h), Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Podczas zajęć wykorzystane zostaną metody takie jak: ćwiczenia symulacyjne, dyskusja, metody przypadków, metody twórczego myślenia. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie przedmiotu uzależnione jest od otrzymania pozytywnej oceny z zadania indywidualnego stawianego przed studentami w momencie zakończenia kursu. W ich trakcie weryfikowane są wszystkie efekty kształcenia przewidziane dla przedmiotu. Dodatkowy element pozwalający na podwyższenie oceny końcowej stanowi aktywność na zajęciach. Praca końcowa oceniana jest w oparciu o kryterium 100 punktowe, gdzie: 0-50 pkt - ndst 51-60 pkt - dst 61-70 pkt - dst plus 71-80 pkt - db 81-90 pkt - db plus 91-100 pkt - bdb. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Ocena osiągnięcia poszczególnych efektów uczenia się dokonywana jest przez pryzmat wyniku zaliczenia oraz w trakcie realizacji poszczególnych zadań na laboratoriach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie teoretyczne do zagadnień GIS oraz weryfikacja praktycznych rozwiązań geoportali dostępnych w internecie. 2. Wprowadzenie do programu ArcGIS PRO jako narzędzia wykorzystywanego w pracy podczas zajęć 3. Źródła danych przestrzennych dla potrzeb analizy rynków nieruchomości i rynku inwestycyjnego 4. Możliwości analityczne programu ArcGIS PRO - bazy danych, wykorzystywanie zapytanie VBScript/SQL. 5. Wieloetapowa analiza cen rynku nieruchomości 6. Wizualizacja danych w środowisku GIS |
|
Literatura: |
1. Longley Paul A., Goodchild Michael F., Maguire David J., Rhind David W.,GIS. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2006. 2. Feltynowski M., Infrastruktura w strukturze funkcjonalno-przestrzennej jednostek terytorialnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022. https://wydawnictwo.uni.lodz.pl/wp-content/uploads/2022/07/Feltynowski_Infrastruktura-1-1.pdf 3. Feltynowski M., Planowanie przestrzenne gmin wiejskich. Zastosowanie koncepcji polityki opartej na dowodach, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018. https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/25451/Feltynowski_Planowanie.pdf?sequence=1&isAllowed=y Uzupełniająca: 5. Magazyny ArcNews (http://www.esri.com/esri-news/arcnews/issue-archive), ArcUser (http://www.esri.com/esri-news/arcuser/previousissues), ArcanaGIS (http://www.esri.pl/publikacje/arcana-gis/) 6. Portale internetowe: EBSCOHost - van de Donk W. B.H.J.,Taylor J. 2000.Geographic Information Systems (GIS) in public administration: An introduction to a series of articles. Information Infrastructure & Policy, Vol. 6 Issue 3. Urbański J., 2012. GIS w badaniach przyrodniczych. EBOOK - http://ocean.ug.edu.pl/~oceju/CentrumGIS/dane/GIS_w_badaniach_przyrodniczych_12_2.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN LA
LA
LA
LA
LA
WT LA
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Feltynowski | |
Prowadzący grup: | Magdalena Biernacka, Marcin Feltynowski, Bahman Jabbarian Amiri | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Laboratoria 1 Godziny bazowe - 14. Przygotowanie do zaliczenia: 14 godz. polegające na przemyśleniu stosowanych w rozwiązywaniu zadań i problemów narzędzi z ich praktycznym przygotowaniem w domu lub w salach komputerowych na Wydziale. Przy tej okazji studenci mogą również korzystać z bezpłatnych kursów ESRI (https://www.esri.com/training/), które pozwalają na lepsze przygotowanie się do realizacji zadań związanych z zaliczeniem. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej (14h), Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Podczas zajęć wykorzystane zostaną metody takie jak: ćwiczenia symulacyjne, dyskusja, metody przypadków, metody twórczego myślenia. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie przedmiotu uzależnione jest od otrzymania pozytywnej oceny z zadania indywidualnego stawianego przed studentami w momencie zakończenia kursu. W ich trakcie weryfikowane są wszystkie efekty kształcenia przewidziane dla przedmiotu. Dodatkowy element pozwalający na podwyższenie oceny końcowej stanowi aktywność na zajęciach. Praca końcowa oceniana jest w oparciu o kryterium 100 punktowe, gdzie: 0-50 pkt - ndst 51-60 pkt - dst 61-70 pkt - dst plus 71-80 pkt - db 81-90 pkt - db plus 91-100 pkt - bdb. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Ocena osiągnięcia poszczególnych efektów uczenia się dokonywana jest przez pryzmat wyniku zaliczenia oraz w trakcie realizacji poszczególnych zadań na laboratoriach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie teoretyczne do zagadnień GIS oraz weryfikacja praktycznych rozwiązań geoportali dostępnych w internecie. 2. Wprowadzenie do programu ArcGIS PRO jako narzędzia wykorzystywanego w pracy podczas zajęć 3. Źródła danych przestrzennych dla potrzeb analizy rynków nieruchomości i rynku inwestycyjnego 4. Możliwości analityczne programu ArcGIS PRO - bazy danych, wykorzystywanie zapytanie VBScript/SQL. 5. Wieloetapowa analiza cen rynku nieruchomości 6. Wizualizacja danych w środowisku GIS |
|
Literatura: |
1. Longley Paul A., Goodchild Michael F., Maguire David J., Rhind David W.,GIS. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2006. 2. Feltynowski M., Infrastruktura w strukturze funkcjonalno-przestrzennej jednostek terytorialnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022. https://wydawnictwo.uni.lodz.pl/wp-content/uploads/2022/07/Feltynowski_Infrastruktura-1-1.pdf 3. Feltynowski M., Planowanie przestrzenne gmin wiejskich. Zastosowanie koncepcji polityki opartej na dowodach, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018. https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/25451/Feltynowski_Planowanie.pdf?sequence=1&isAllowed=y Uzupełniająca: 5. Magazyny ArcNews (http://www.esri.com/esri-news/arcnews/issue-archive), ArcUser (http://www.esri.com/esri-news/arcuser/previousissues), ArcanaGIS (http://www.esri.pl/publikacje/arcana-gis/) 6. Portale internetowe: EBSCOHost - van de Donk W. B.H.J.,Taylor J. 2000.Geographic Information Systems (GIS) in public administration: An introduction to a series of articles. Information Infrastructure & Policy, Vol. 6 Issue 3. Urbański J., 2012. GIS w badaniach przyrodniczych. EBOOK - http://ocean.ug.edu.pl/~oceju/CentrumGIS/dane/GIS_w_badaniach_przyrodniczych_12_2.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LA
LA
LA
LA
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Feltynowski | |
Prowadzący grup: | Magdalena Biernacka, Marcin Feltynowski, Bahman Jabbarian Amiri | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Laboratoria 1 Godziny bazowe - 14. Przygotowanie do zaliczenia: 14 godz. polegające na przemyśleniu stosowanych w rozwiązywaniu zadań i problemów narzędzi z ich praktycznym przygotowaniem w domu lub w salach komputerowych na Wydziale. Przy tej okazji studenci mogą również korzystać z bezpłatnych kursów ESRI (https://www.esri.com/training/), które pozwalają na lepsze przygotowanie się do realizacji zadań związanych z zaliczeniem. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej (14h), Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Podczas zajęć wykorzystane zostaną metody takie jak: ćwiczenia symulacyjne, dyskusja, metody przypadków, metody twórczego myślenia. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie przedmiotu uzależnione jest od otrzymania pozytywnej oceny z zadania indywidualnego stawianego przed studentami w momencie zakończenia kursu. W ich trakcie weryfikowane są wszystkie efekty kształcenia przewidziane dla przedmiotu. Dodatkowy element pozwalający na podwyższenie oceny końcowej stanowi aktywność na zajęciach. Praca końcowa oceniana jest w oparciu o kryterium 100 punktowe, gdzie: 0-50 pkt - ndst 51-60 pkt - dst 61-70 pkt - dst plus 71-80 pkt - db 81-90 pkt - db plus 91-100 pkt - bdb. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Ocena osiągnięcia poszczególnych efektów uczenia się dokonywana jest przez pryzmat wyniku zaliczenia oraz w trakcie realizacji poszczególnych zadań na laboratoriach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie teoretyczne do zagadnień GIS oraz weryfikacja praktycznych rozwiązań geoportali dostępnych w internecie. 2. Wprowadzenie do programu ArcGIS PRO jako narzędzia wykorzystywanego w pracy podczas zajęć 3. Źródła danych przestrzennych dla potrzeb analizy rynków nieruchomości i rynku inwestycyjnego 4. Możliwości analityczne programu ArcGIS PRO - bazy danych, wykorzystywanie zapytanie VBScript/SQL. 5. Wieloetapowa analiza cen rynku nieruchomości 6. Wizualizacja danych w środowisku GIS |
|
Literatura: |
1. Longley Paul A., Goodchild Michael F., Maguire David J., Rhind David W.,GIS. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2006. 2. Feltynowski M., Infrastruktura w strukturze funkcjonalno-przestrzennej jednostek terytorialnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022. https://wydawnictwo.uni.lodz.pl/wp-content/uploads/2022/07/Feltynowski_Infrastruktura-1-1.pdf 3. Feltynowski M., Planowanie przestrzenne gmin wiejskich. Zastosowanie koncepcji polityki opartej na dowodach, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018. https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/25451/Feltynowski_Planowanie.pdf?sequence=1&isAllowed=y Uzupełniająca: 5. Magazyny ArcNews (http://www.esri.com/esri-news/arcnews/issue-archive), ArcUser (http://www.esri.com/esri-news/arcuser/previousissues), ArcanaGIS (http://www.esri.pl/publikacje/arcana-gis/) 6. Portale internetowe: EBSCOHost - van de Donk W. B.H.J.,Taylor J. 2000.Geographic Information Systems (GIS) in public administration: An introduction to a series of articles. Information Infrastructure & Policy, Vol. 6 Issue 3. Urbański J., 2012. GIS w badaniach przyrodniczych. EBOOK - http://ocean.ug.edu.pl/~oceju/CentrumGIS/dane/GIS_w_badaniach_przyrodniczych_12_2.pdf |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.