Społeczno-gospodarcze uwarunkowania decyzji inwestycyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-EISG2B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Społeczno-gospodarcze uwarunkowania decyzji inwestycyjnych |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | EI |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać wiedzę na poziomie podstawowym z zakresu makro i mikroekonomii. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z uwarunkowaniami społeczno gospodarczymi decyzji inwestycyjnych, które są tworzone przez państwo w ramach prowadzonej polityki. Studenci zdobędą wiedzę na temat polityki społeczno -gospodarcze, jej celów, skutków i instrumentów. Zajęcia prowadzone są w formie wykładu kończącego się egzaminem i w formie ćwiczeń. Zaliczenie wykładu wymaga studiowania literatury przedmiotu wykraczającej poza treści przekazywane bezpośrednio przez wykładowcę. Ćwiczenia są interaktywną formą kształtowania wiedzy umiejętności. Nabywane są umiejętności prowadzenia dyskusji, poszukiwania i gromadzenia informacji, identyfikowania problemów, przedstawienie i bronienie własnych przekonań/ własnego stanowiska, akceptacji osób o odmiennym sposobie myślenia. W ramach zajęć nabywane są również umiejętności kultury dyskusji, rzeczowego argumentowania. Efekty kształcenia sprawdzane są na bieżąco. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, student: Ma wiedzę z zakresu polityki społeczno-gospodarczej która tworzy uwarunkowania dla decyzji inwestycyjnych - 06IN_1A_W01 Rozpoznaje i wyjaśnia relacje między podstawowymi elementami struktury gospodarczej a także posiada wiedzę o normach i regułach je organizujących - 06IN_1A_W02 Zna teoretyczne i praktyczne podstawy funkcjonowania rynku ze szczególnym uwzględnieniem rynku nieruchomości oraz zasady tworzenia i rozwoju przedsiębiorczości w warunkach gospodarki rynkowej –06IN_1A_W05 UMIEJĘTNOŚCI, student: Potrafi prawidłowo interpretować i właściwie analizować zjawiska gospodarcze oraz przyczyny i przebieg wybranych procesów społecznych, które mogą oddziaływać na decyzje inwestycyjne- 06IN_1A _U01 Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w praktyce i pozyskiwać dane statystyczne ( GUS, EUROSTAT, informacje elektroniczne) do analizowania procesów i zjawisk występujących na rynku nieruchomości- 06IN_1A _U02 Potrafi wybrać i zastosować metody i narzędzia pozwalające opisać i interpretować zjawiska i procesy oraz definiować tendencje i kierunki zmian a także praktyczne skutki wybranych procesów gospodarczych i społecznych -06IN_1A _U03 KOMPETENCJE SPOŁECZNE, student: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i rozwoju własnych kompetencji -06IN_1A _K01 Staje się świadomym uczestnikiem procesu rozwoju lokalnego -06IN_1A _K04 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kukulak-Dolata | |
Prowadzący grup: | Adam Dąbrowski, Iwona Kukulak-Dolata | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CK
CZ CK
CK
CK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kukulak-Dolata | |
Prowadzący grup: | Adam Dąbrowski, Iwona Kukulak-Dolata | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | 1. Zajęcia w cyklu 2020/21 mogą być prowadzone zdalnie, z wykorzystaniem platformy Moodle i MS Teams. 2. Forma zajęć- Wykład 1 w wymiarze 15 godzin, ćwiczenia konwersatoryjne w wymiarze 30 godzin. 3. Student powinien przeznaczyć 15 godzin na przygotowanie się do zaliczenia wykładu (w tym samodzielne studiowanie literatury obowiązkowej i treści przekazywanych bezpośrednio przez wykładowcę). 4. Student powinien przeznaczyć około 30 godzin na bieżące przygotowanie się do ćwiczeń (zapoznanie się z materiałami wskazanymi przez prowadzącego, przygotowanie do dyskusji i analizy problemów, przygotowanie prezentacji ). 5. Punkty ECTS-3 |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: Wykład typu 1 oparty głównie na wiedzy przekazywanej na zajęciach. Prowadzony jest w formie wykładu informacyjnego/konwencjonalnego z elementami wykładu problemowego. W ramach wykładu są przekazywane podstawy teoretyczne dotyczące prowadzenia przez państwo polityki ekonomicznej oraz społecznej i są one odniesione do współczesnych problemów, którymi powinno zajmować się państwo z perspektywy procesów inwestycyjnych. Ćwiczenia konwersatoryjne typu 1: Interaktywna forma kształtowania wiedzy i umiejętności, polegająca na rozwiązywaniu problemów i zadań przedstawionych przez prowadzącego, oparta na treściach wykładu i literaturze przedmiotu. Studenci biorą udział w dyskusji moderowanej przez prowadzącego zajęcia, przygotowują i przedstawiają prezentację opartą na odpowiednio dobranych informacjach w tym danych statystycznych i innych materiałach dotyczących instrumentów polityki gospodarczej takich jak : polityki budżetowej w tym deficytu budżetowego w Polsce i w UE; polityki pieniężnej z uwzględnieniem inflacji w Polsce i krajach Unii Europejskiej; polityki przekształceń strukturalnych (kontekst własnościowy, przestrzenny i rodzajowy). W ramach prezentacji wykorzystane są case study pokazujące uwarunkowania i skutki stosowanych narzędzi polityki gospodarczej i społecznej które mogą wpływać na decyzje inwestycyjne różnych podmiotów funkcjonujących w gospodarce. . |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Podstawą zaliczenia wykładu jest egzamin pisemny, składający się z pytań otwartych lub testu. Minimalny próg zaliczeniowy: 55% maksymalnej liczby punktów. Ćwiczenia: Na ocenę końcową ćwiczeń składają się następujące elementy: 1. Aktywność na zajęciach, udział w dyskusji- 10% 2. Przygotowanie w grupie prezentacji i jej przedstawienie na zajęciach. Prezentacja będzie dotyczyć jednego z instrumentów za pomocą którego państwo oddziałuje na gospodarkę i decyzje inwestycyjne. - 30% 3. Kolokwium-60% Ocena końcowa z ćwiczeń wynika z ocen osiągniętych w punkcie 1,2,3 ( waga 10,30,60%). Ocena końcowa z przedmiotu: średnia z zaliczenia końcowego wykładu i ćwiczeń. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | WYKŁAD: 1. Polityka gospodarcza – jako uwarunkowanie decyzji inwestycyjnych. Pojęcie, podmiot i przedmiot polityki, argumenty za i przeciw interwencji państwa w funkcjonowanie gospodarki. 2. Modele polityki gospodarczej. Cele polityki gospodarczej - identyfikacja ich w praktyce. 3. Instrumenty polityki gospodarczej, klasyfikacja i skutki ich wykorzystania dla decyzji inwestycyjnych . 4. . Polityka budżetowa jako makroekonomiczne uwarunkowanie decyzji inwestycyjnych 5. Polityka pieniężna- pojęcie, cele, instrumenty, Bank centralny jako podmiot polityki pieniężnej 6. Bezrobocie – pojęcie, klasyfikacja, przyczyny, skutki bezrobocia o charakterze społecznym i ekonomicznym. 7. Polityka społeczna- pojęcie, cele, podmioty, instrumenty. ĆWICZENIA: 1. Polityka budżetowa jako narzędzie makroekonomiczne- rodzaje polityki , deficyt budżetowy, dług publiczny i skutki dla gospodarki i decyzji inwestycyjnych, analiza polityki w Polsce, porównanie z krajami UE. 2. Polityka pieniężna jako narzędzie makroekonomiczne- istota, narzędzia, skutki poszczególnych typów polityki pieniężnej dla decyzji inwestycyjnych, analiza polityki w Polsce. 3. Polityka cenowo-dochodowa- pojęcie, narzędzia, przykłady ich wykorzystania i skutki, inflacja, analiza polityki w Polsce, porównanie z krajami UE. 4.Polityka przekształceń strukturalnych- zmiany w przekroju rodzajowym, podmioty, narzędzia, metody, analiza polityki w Polsce . 5. Polityka regionalna- podmioty, narzędzia, współczesne problemy regionów w Polsce i w wybranych krajach UE. 6. Prywatyzacja – pojęcie, cele, metody prywatyzacji stosowane w Polsce ich wady i zalety, metody prywatyzacji i ich związek z decyzjami inwestycyjnymi. 7. Polityka współpracy z zagranicą- pojęcie, cele, instrumenty- wykorzystanie ich w praktyce. 8. Polityka mieszkaniowa, pojęcie, cele, instrumenty, studium przypadku Polska. 9. Ubóstwo- pojęcie, przyczyny, miary, metody zwalczania. Skala ubóstwa w Polsce |
|
Literatura: |
1. D. Rosati, Polityka gospodarcza. Wybrane problemy, Oficyna wydawnicza SGH, Warszawa 2017. 2. B. Winiarski, Polityka gospodarcza, PWN, Warszawa 2010. 3. G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny, Polityka społeczna, PWN, Warszawa, 2007. 5. Dane statystyczne z Banku Danych Lokalnych GUS, Dane z EUROST-tu, raporty ministerstw różnych resortów, raporty Narodowego Banku Polski, Dokumenty strategiczne Polski i Unii Europejskiej Uzupełniająca: 1. J. Kaja, Polityka gospodarcza. Wstęp do teorii. (wydanie 4 rozszerzone), Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2014. 2. N. Acoccella, Zasady polityki gospodarczej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT W
CK
CK
CK
CK
CK
CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Arendt | |
Prowadzący grup: | Łukasz Arendt, Adam Dąbrowski, Anna Rutkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia mają formę ćwiczeń oraz wykładu praca własna Studenta: 45 godz.- praca w grupach 1-2 osobowych mająca na celu opracowanie wybranego tematu zajęć; realizacja zadań i quizów na platformie moodle |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład - metoda blended learningu (materiały dydaktyczne dostępne na platformie moodle, wirtualna klasa), dyskusja moderowana Ćwiczenia: metoda blended learningu (materiały dydaktyczne dostępne na platformie moodle, wirtualna klasa, spotkania konwersatoryjne w aplikacji MS Teams), praca w grupie, metoda projektowa, dyskusja moderowana |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład (15 godzin): - zaliczenie quizów do poszczególnych modułów - zaliczenie egzaminu pisemnego Ćwiczenia (30 godzin): - aktywność w trakcie zajęć - przygotowanie i przedstawienie prezentacji (w formie prezentacji i referatu) - kolokwium zaliczeniowe Ocena końcowa: 50% ćwiczenia, 50% wykład |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: 1. Pojęcia podstawowe - polityka ekonomiczna, uwarunkowania, cele 2. Modele systemów ekonomicznych i gospodarka narodowa 3. Polityka fiskalna 4. Polityka pieniężna 5. Polska w Unii Europejskiej Ćwiczenia: 1. Zmiany systemowe w gospodarce polskiej. 2. Polityka przekształceń strukturalnych. 3. Polityka budżetowa. 4. Polityka pieniężna. 5. Polityka przemysłowa. 6. Polityka regionalna. 7. Polityka mieszkaniowa. 8. Polityka inwestycyjna. 9. Polityka cenowo-dochodowa |
|
Literatura: |
Podstawowa: Krugman, P., Wells, R., Makroekonomia, PWN, Warszawa 2018 Kryńska E., Kwiatkowski E., Podstawy wiedzy o rynku pracy, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2014 Winiarski B., /red./ Polityka gospodarcza, PWN, Warszawa, wydanie trzecie Żyżyński J., Budżet i polityka podatkowa, PWN, Warszawa 2009 Opracowania NBP Uzupełniająca: Krajewski P. (2012), Oddziaływanie polityki fiskalnej na wahania koniunktury w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. Pysz P., Grabska A., Moszyński M. /red./, Ład gospodarczy a współczesna ekonomia, PWN, 2014 Rifkin J. (2014), Społeczeństwo zerowych kosztów krańcowych, Studio Emka |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
CK
CK
CK
CK
CK
CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Arendt | |
Prowadzący grup: | Łukasz Arendt, Katarzyna Himstedt, Iwona Kukulak-Dolata, Waldemar Walczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia mają formę ćwiczeń oraz wykładu praca własna Studenta: 45 godz.- praca w grupach 1-2 osobowych mająca na celu opracowanie wybranego tematu zajęć; realizacja zadań i quizów na platformie moodle |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład - metoda blended learningu (materiały dydaktyczne dostępne na platformie moodle), dyskusja moderowana Ćwiczenia: praca w grupie, metoda projektowa, dyskusja moderowana |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: - zaliczenie zadania na platformie moodle - zaliczenie egzaminu pisemnego Ćwiczenia: - aktywność w trakcie zajęć - przygotowanie i przedstawienie prezentacji (w formie prezentacji i referatu) - kolokwium zaliczeniowe Ocena końcowa: 50% ćwiczenia, 50% wykład |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład (15 godzin): 1. Pojęcia podstawowe - polityka ekonomiczna, uwarunkowania, cele 2. Modele systemów ekonomicznych i gospodarka narodowa 3. Polityka fiskalna 4. Polityka pieniężna 5. Polityka rynku pracy 6. Polska w Unii Europejskiej Ćwiczenia (30 godzin): 1. Zmiany systemowe w gospodarce polskiej. 2. Polityka przekształceń strukturalnych. 3. Polityka budżetowa. 4. Polityka pieniężna. 5. Polityka przemysłowa. 6. Polityka regionalna. 7. Polityka mieszkaniowa. 8. Polityka inwestycyjna. 9. Polityka cenowo-dochodowa |
|
Literatura: |
Podstawowa: Krugman, P., Wells, R., Makroekonomia, PWN, Warszawa 2018 Kryńska E., Kwiatkowski E., Podstawy wiedzy o rynku pracy, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2014 Winiarski B., /red./ Polityka gospodarcza, PWN, Warszawa, wydanie trzecie Żyżyński J., Budżet i polityka podatkowa, PWN, Warszawa 2009 Opracowania NBP Uzupełniająca: Krajewski P. (2012), Oddziaływanie polityki fiskalnej na wahania koniunktury w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. Pysz P., Grabska A., Moszyński M. /red./, Ład gospodarczy a współczesna ekonomia, PWN, 2014 Rifkin J. (2014), Społeczeństwo zerowych kosztów krańcowych, Studio Emka |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CK
CK
CZ PT CK
CK
CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kukulak-Dolata | |
Prowadzący grup: | Łukasz Arendt, Adam Dąbrowski, Katarzyna Himstedt, Iwona Kukulak-Dolata | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.