UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedsiębiorczość akademicka i metody jej wspierania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-EKWG5B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedsiębiorczość akademicka i metody jej wspierania
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 LUB 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

E

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Podstawowe zagadnienia z zakresu przedsiębiorczości

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką przedsiębiorczości akademickiej w szerokim znaczeniu oraz z instytucjami wspierającymi zakładanie i prowadzenie nowych, innowacyjnych przedsiębiorstw.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student:

06E-1A_KKM_W01 - Zna terminologię używaną w dziedzinie finansów i zarządzania.

06E-1A_KKM_W02 - Zna specyfikę otoczenia rynkowego przedsiębiorstwa.

06E-1A_KKM_W03 - Zna metody wykorzystywane do oceny i kwantyfikacji ryzyka biznesowego.

06E-1A_KKM_W04 - Zna podstawy funkcjonowania, rozwoju i tworzenia przedsiębiorstw oraz zarządzania procesami w nich zachodzącymi, jak również mechanizmy ich finansowania oraz zasady gospodarowania i obrotu aktywami finansowymi.

06E-1A_KKM_W05 - Zna współczesne teorie motywacji w zarządzaniu zasobami ludzkimi oraz podstawowe narzędzia motywowania i wspierania kreatywności członków organizacji.

Umiejętności:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student:

06E-1A_KKM_U01 - Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk ekonomicznych, społecznych i finansowych oraz dokonać analizy ich powiązania z różnymi obszarami działalności gospodarczej.

06E-1A_KKM_U02 - Potrafi analizować sytuacje sprzyjające właściwemu rozwojowi przedsiębiorstwa, dobrać narzędzia i zastosować optymalne techniki badawcze w celu dokonania właściwej diagnozy sytuacji.

06E-1A_KKM_U06 - Potrafi dokonać wyboru stylu przywództwa optymalnego z punktu widzenia celów i zasobów przedsiębiorstwa.

06E-1A_KKM_U07 - Posiada podstawowe umiejętności w zakresie zarządzania zespołami ludzkimi.

Kompetencje społeczne:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student:

06E-1A_KKM _K02 - Jest świadomy złożoności procesów zachodzących we współczesnej gospodarce globalnej, jest zdolny do samodzielnej oceny zjawisk społeczno-gospodarczych, formułowania własnych wniosków na ich temat, prezentacji swoich poglądów i obrony przyjętej argumentacji.

06E-1A_KKM _K03 - Wykazuje aktywną postawę we współdecydowaniu o kierunkach rozwoju przedsiębiorstwa, jest otwarty na nowe pomysły, nowe technologie, nowe propozycje; zorientowany na przyszłe, długofalowe strategie decyzyjne i finansowe, ma świadomość potrzeby budowania pozytywnych relacji w warunkach występowania konfliktów interesów wewnątrz i poza organizacją.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Kobus-Ostrowska
Prowadzący grup: Dorota Kobus-Ostrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, teksty naukowe, dyskusja, analiza przypadków.

Sposoby i kryteria oceniania:

Test zaliczeniowy z treści wykładu.

Ocena dostateczna: 51-60%

Ocena dostateczna plus: 61-70%

Ocena dobra: 71-80%

Ocena dobra plus: 81-90%

Ocena bardzo dobra: 91-100%

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Efekty uczenia się zweryfikowane zostaną na podstawie wyników testu końcowego 70 %, a także podczas zajęć dzięki udziałowi studentów w dyskusjach i quizach powtórzeniowych - 30 %

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Przedsiębiorczość - rodzaje i cechy przedsiębiorcy

2. Sposoby komercjalizacji - powiązania nauki z gospodarką - rola uczelni wyższych

3. Przedsiębiorczość akademicka - istota i rodzaje

4. Firmy odpryskowe (spin off) - rodzaje i charakterystyka

5. Uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce

6. Działalność typu start up - charakterystyka i uwarunkowania

7. Instytucje wsparcia przedsiębiorczości

8. Metody finansowania przedsiębiorczości akademickiej i działalności gospodarczej

9. Wybór formy prawnej prowadzenia działalności gospodarczej



Literatura:

Publikacje:

D, Łochnicka, Przedsiębiorczość akademicka – istota, znaczenie, uwarunkowania rozwoju wyd. UŁ 2023.

Dorota Kobus-Ostrowska, Agnieszka Janus, Rafał Jóźwicki, Mariusz Nyk (2022) Przedsiębiorstwo w warunkach współczesnej gospodarki rynkowej. Finansowanie, pomiar, efektywność, Uniwersytet Łódzki, Łódź,

Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce, Stowarzyszenie Organizatorów Ośrodków Innowacji i Przedsiębiorczości w Polsce, Warszawa, Poznań 2018.

Gano E., Łuczka T., Determinanty intencji przedsiębiorczych studentów, Przedsiębiorczość - Edukacja, 2020, 16 (1): 31-44.

Glinka B., Gudkova S., Przedsiębiorczość, Oficyna a Business Kluwer business, Warszawa 2011.

Kolak A., Czarniecki P., Przedsiębiorczość akademicka - jak zacząć, Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Gdyni, Gdynia 2013.

Kobus-Ostrowska D., Cechy przedsiębiorców i motywy ich działania

"Gospodarka w Praktyce i Teorii," 2003

Raport z badania Global Entrepreneurship Monitor Polska 2021.

Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce

Strony www:

Urząd Patentowy RP www.uprp.gov.pl

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości: www. parp.gov.pl

Stowarzyszenie Organizatorów Ośrodków Innowacji i Przedsiębiorczości w Polsce: www.sooipp.org.pl

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Łochnicka
Prowadzący grup: Dorota Łochnicka, Katarzyna Piłat
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, teksty naukowe, dyskusja, analiza przypadków.

Sposoby i kryteria oceniania:

Test zaliczeniowy z treści wykładu.

Ocena dostateczna: 50-60%

Ocena dostateczna plus: 61-70%

Ocena dobra: 71-80%

Ocena dobra plus: 81-90%

Ocena bardzo dobra: 91-100%

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Efekty uczenia się zweryfikowane zostaną na podstawie wyników testu końcowego, a także podczas zajęć dzięki udziałowi studentów w dyskusjach i quizach powtórzeniowych.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Przedsiębiorczość - rodzaje

2. Cechy przedsiębiorcy

3. Powiązania nauki z gospodarką - rola uczelni wyższych

4. Sposoby komercjalizacji wiedzy

5. Przedsiębiorczość akademicka - istota i rodzaje

6. Firmy odpryskowe (spin off) - rodzaje i charakterystyka

7. Ochrona własności intelektualnej

8. Uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce

9. Działalność typu start up - charakterystyka i uwarunkowania

10. Instytucje wsparcia przedsiębiorczości

11. Metody finansowania przedsiębiorczości akademickiej i działalności gospodarczej

12. Wybór formy prawnej prowadzenia działalności gospodarczej



Literatura:

Publikacje:

Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2012.

Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce, Stowarzyszenie Organizatorów Ośrodków Innowacji i Przedsiębiorczości w Polsce, Warszawa, Poznań 2018.

Gano E., Łuczka T., Determinanty intencji przedsiębiorczych studentów, Przedsiębiorczość - Edukacja, 2020, 16 (1): 31-44.

Glinka B., Gudkova S., Przedsiębiorczość, Oficyna a Business Kluwer business, Warszawa 2011.

Kolak A., Czarniecki P., Przedsiębiorczość akademicka - jak zacząć, Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Gdyni, Gdynia 2013.

Raport z badania Global Entrepreneurship Monitor Polska 2021.

Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce

Strony www:

Urząd Patentowy RP www.uprp.gov.pl

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości: www. parp.gov.pl

Stowarzyszenie Organizatorów Ośrodków Innowacji i Przedsiębiorczości w Polsce: www.sooipp.org.pl

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Łochnicka
Prowadzący grup: Dorota Łochnicka, Eleonora Ratowska-Dziobiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, teksty naukowe, dyskusja, analiza przypadków.

Sposoby i kryteria oceniania:

Test zaliczeniowy z treści wykładu

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Przedsiębiorczość - rodzaje

2. Cechy przedsiębiorcy

3. Powiązania nauki z gospodarką - rola uczelni wyższych

4. Sposoby komercjalizacji wiedzy

5. Przedsiębiorczość akademicka - istota i rodzaje

6. Firmy odpryskowe (spin off) - rodzaje i charakterystyka

7. Ochrona własności intelektualnej

8. Uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce

9. Działalność typu start up - charakterystyka i uwarunkowania

10. Instytucje wsparcia przedsiębiorczości

11. Metody finansowania przedsiębiorczości akademickiej i działalności gospodarczej

12. Wybór formy prawnej prowadzenia działalności gospodarczej



Literatura:

Publikacje:

Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2012.

Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce, Stowarzyszenie Organizatorów Ośrodków Innowacji i Przedsiębiorczości w Polsce, Warszawa, Poznań 2018.

Gano E., Łuczka T., Determinanty intencji przedsiębiorczych studentów, Przedsiębiorczość - Edukacja, 2020, 16 (1): 31-44.

Glinka B., Gudkova S., Przedsiębiorczość, Oficyna a Business Kluwer business, Warszawa 2011.

Kolak A., Czarniecki P., Przedsiębiorczość akademicka - jak zacząć, Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Gdyni, Gdynia 2013.

Raport z badania Global Entrepreneurship Monitor Polska 2020.

Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce

Strony www:

Urząd Patentowy RP www.uprp.gov.pl

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości: www. parp.gov.pl

Stowarzyszenie Organizatorów Ośrodków Innowacji i Przedsiębiorczości w Polsce: www.sooipp.org.pl

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6