Przedsiębiorczość akademicka i metody jej wspierania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-EKWG5B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedsiębiorczość akademicka i metody jej wspierania |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
1.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | E |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Podstawowe zagadnienia z zakresu przedsiębiorczości |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką przedsiębiorczości akademickiej w szerokim znaczeniu oraz z instytucjami wspierającymi zakładanie i prowadzenie nowych, innowacyjnych przedsiębiorstw. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W wyniku przeprowadzonych zajęć student: 06E-1A_KKM_W01 - Zna terminologię używaną w dziedzinie finansów i zarządzania. 06E-1A_KKM_W02 - Zna specyfikę otoczenia rynkowego przedsiębiorstwa. 06E-1A_KKM_W03 - Zna metody wykorzystywane do oceny i kwantyfikacji ryzyka biznesowego. 06E-1A_KKM_W04 - Zna podstawy funkcjonowania, rozwoju i tworzenia przedsiębiorstw oraz zarządzania procesami w nich zachodzącymi, jak również mechanizmy ich finansowania oraz zasady gospodarowania i obrotu aktywami finansowymi. 06E-1A_KKM_W05 - Zna współczesne teorie motywacji w zarządzaniu zasobami ludzkimi oraz podstawowe narzędzia motywowania i wspierania kreatywności członków organizacji. Umiejętności: W wyniku przeprowadzonych zajęć student: 06E-1A_KKM_U01 - Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk ekonomicznych, społecznych i finansowych oraz dokonać analizy ich powiązania z różnymi obszarami działalności gospodarczej. 06E-1A_KKM_U02 - Potrafi analizować sytuacje sprzyjające właściwemu rozwojowi przedsiębiorstwa, dobrać narzędzia i zastosować optymalne techniki badawcze w celu dokonania właściwej diagnozy sytuacji. 06E-1A_KKM_U06 - Potrafi dokonać wyboru stylu przywództwa optymalnego z punktu widzenia celów i zasobów przedsiębiorstwa. 06E-1A_KKM_U07 - Posiada podstawowe umiejętności w zakresie zarządzania zespołami ludzkimi. Kompetencje społeczne: W wyniku przeprowadzonych zajęć student: 06E-1A_KKM _K02 - Jest świadomy złożoności procesów zachodzących we współczesnej gospodarce globalnej, jest zdolny do samodzielnej oceny zjawisk społeczno-gospodarczych, formułowania własnych wniosków na ich temat, prezentacji swoich poglądów i obrony przyjętej argumentacji. 06E-1A_KKM _K03 - Wykazuje aktywną postawę we współdecydowaniu o kierunkach rozwoju przedsiębiorstwa, jest otwarty na nowe pomysły, nowe technologie, nowe propozycje; zorientowany na przyszłe, długofalowe strategie decyzyjne i finansowe, ma świadomość potrzeby budowania pozytywnych relacji w warunkach występowania konfliktów interesów wewnątrz i poza organizacją. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kobus-Ostrowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Kobus-Ostrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, teksty naukowe, dyskusja, analiza przypadków. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Test zaliczeniowy z treści wykładu. Ocena dostateczna: 51-60% Ocena dostateczna plus: 61-70% Ocena dobra: 71-80% Ocena dobra plus: 81-90% Ocena bardzo dobra: 91-100% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Efekty uczenia się zweryfikowane zostaną na podstawie wyników testu końcowego 70 %, a także podczas zajęć dzięki udziałowi studentów w dyskusjach i quizach powtórzeniowych - 30 % |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Przedsiębiorczość - rodzaje i cechy przedsiębiorcy 2. Sposoby komercjalizacji - powiązania nauki z gospodarką - rola uczelni wyższych 3. Przedsiębiorczość akademicka - istota i rodzaje 4. Firmy odpryskowe (spin off) - rodzaje i charakterystyka 5. Uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce 6. Działalność typu start up - charakterystyka i uwarunkowania 7. Instytucje wsparcia przedsiębiorczości 8. Metody finansowania przedsiębiorczości akademickiej i działalności gospodarczej 9. Wybór formy prawnej prowadzenia działalności gospodarczej |
|
Literatura: |
Publikacje: D, Łochnicka, Przedsiębiorczość akademicka – istota, znaczenie, uwarunkowania rozwoju wyd. UŁ 2023. Dorota Kobus-Ostrowska, Agnieszka Janus, Rafał Jóźwicki, Mariusz Nyk (2022) Przedsiębiorstwo w warunkach współczesnej gospodarki rynkowej. Finansowanie, pomiar, efektywność, Uniwersytet Łódzki, Łódź, Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce, Stowarzyszenie Organizatorów Ośrodków Innowacji i Przedsiębiorczości w Polsce, Warszawa, Poznań 2018. Gano E., Łuczka T., Determinanty intencji przedsiębiorczych studentów, Przedsiębiorczość - Edukacja, 2020, 16 (1): 31-44. Glinka B., Gudkova S., Przedsiębiorczość, Oficyna a Business Kluwer business, Warszawa 2011. Kolak A., Czarniecki P., Przedsiębiorczość akademicka - jak zacząć, Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Gdyni, Gdynia 2013. Kobus-Ostrowska D., Cechy przedsiębiorców i motywy ich działania "Gospodarka w Praktyce i Teorii," 2003 Raport z badania Global Entrepreneurship Monitor Polska 2021. Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce Strony www: Urząd Patentowy RP www.uprp.gov.pl Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości: www. parp.gov.pl Stowarzyszenie Organizatorów Ośrodków Innowacji i Przedsiębiorczości w Polsce: www.sooipp.org.pl |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Łochnicka | |
Prowadzący grup: | Dorota Łochnicka, Katarzyna Piłat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, teksty naukowe, dyskusja, analiza przypadków. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Test zaliczeniowy z treści wykładu. Ocena dostateczna: 50-60% Ocena dostateczna plus: 61-70% Ocena dobra: 71-80% Ocena dobra plus: 81-90% Ocena bardzo dobra: 91-100% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Efekty uczenia się zweryfikowane zostaną na podstawie wyników testu końcowego, a także podczas zajęć dzięki udziałowi studentów w dyskusjach i quizach powtórzeniowych. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Przedsiębiorczość - rodzaje 2. Cechy przedsiębiorcy 3. Powiązania nauki z gospodarką - rola uczelni wyższych 4. Sposoby komercjalizacji wiedzy 5. Przedsiębiorczość akademicka - istota i rodzaje 6. Firmy odpryskowe (spin off) - rodzaje i charakterystyka 7. Ochrona własności intelektualnej 8. Uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce 9. Działalność typu start up - charakterystyka i uwarunkowania 10. Instytucje wsparcia przedsiębiorczości 11. Metody finansowania przedsiębiorczości akademickiej i działalności gospodarczej 12. Wybór formy prawnej prowadzenia działalności gospodarczej |
|
Literatura: |
Publikacje: Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2012. Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce, Stowarzyszenie Organizatorów Ośrodków Innowacji i Przedsiębiorczości w Polsce, Warszawa, Poznań 2018. Gano E., Łuczka T., Determinanty intencji przedsiębiorczych studentów, Przedsiębiorczość - Edukacja, 2020, 16 (1): 31-44. Glinka B., Gudkova S., Przedsiębiorczość, Oficyna a Business Kluwer business, Warszawa 2011. Kolak A., Czarniecki P., Przedsiębiorczość akademicka - jak zacząć, Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Gdyni, Gdynia 2013. Raport z badania Global Entrepreneurship Monitor Polska 2021. Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce Strony www: Urząd Patentowy RP www.uprp.gov.pl Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości: www. parp.gov.pl Stowarzyszenie Organizatorów Ośrodków Innowacji i Przedsiębiorczości w Polsce: www.sooipp.org.pl |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Łochnicka | |
Prowadzący grup: | Dorota Łochnicka, Eleonora Ratowska-Dziobiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, teksty naukowe, dyskusja, analiza przypadków. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Test zaliczeniowy z treści wykładu |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Przedsiębiorczość - rodzaje 2. Cechy przedsiębiorcy 3. Powiązania nauki z gospodarką - rola uczelni wyższych 4. Sposoby komercjalizacji wiedzy 5. Przedsiębiorczość akademicka - istota i rodzaje 6. Firmy odpryskowe (spin off) - rodzaje i charakterystyka 7. Ochrona własności intelektualnej 8. Uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce 9. Działalność typu start up - charakterystyka i uwarunkowania 10. Instytucje wsparcia przedsiębiorczości 11. Metody finansowania przedsiębiorczości akademickiej i działalności gospodarczej 12. Wybór formy prawnej prowadzenia działalności gospodarczej |
|
Literatura: |
Publikacje: Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2012. Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce, Stowarzyszenie Organizatorów Ośrodków Innowacji i Przedsiębiorczości w Polsce, Warszawa, Poznań 2018. Gano E., Łuczka T., Determinanty intencji przedsiębiorczych studentów, Przedsiębiorczość - Edukacja, 2020, 16 (1): 31-44. Glinka B., Gudkova S., Przedsiębiorczość, Oficyna a Business Kluwer business, Warszawa 2011. Kolak A., Czarniecki P., Przedsiębiorczość akademicka - jak zacząć, Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Gdyni, Gdynia 2013. Raport z badania Global Entrepreneurship Monitor Polska 2020. Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce Strony www: Urząd Patentowy RP www.uprp.gov.pl Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości: www. parp.gov.pl Stowarzyszenie Organizatorów Ośrodków Innowacji i Przedsiębiorczości w Polsce: www.sooipp.org.pl |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.