UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy komunikacji społecznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-FBPK1Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy komunikacji społecznej
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

FR

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

niestacjonarne (zaoczne)

Wymagania wstępne:

-

Skrócony opis:

W ramach kursu studenci nabywają kompetencję komunikacyjną w różnych kontekstach codziennych i publicznych. Poznają i ćwiczą w praktyce zasady udanej komunikacji interpersonalnej, w tym zawodowej. Uczestnicy zajęć doskonalą umiejętność występowania przed publicznością i formułowania własnego stanowiska w debatach publicznych, uczą się zasad efektywnej komunikacji zapośredniczonej przez media elektroniczne oraz reagowania na negatywne zachowania komunikacyjne.

Zajęciom przypisano 1pkt ECTS. Student uczestniczy w 9 godzinach warsztatów (warsztat, typ 1). Ponadto student powinien poświęcić 21 godzin pracy bieżącej. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

Student opisuje specyfikę procesu komunikacyjnego, wyjaśnia prawidłowości tego procesu, wskazuje możliwe bariery komunikacyjne i warunki konieczne do udanej komunikacji. Zna zasady prowadzenia debat i wystąpień publicznych oraz wystąpień medialnych. Posiada wiedzę na temat możliwości i sposobów komunikacji nowomedialnej. (06FB-1A_W08)

UMIEJĘTNOŚCI:

Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu komunikacji społecznej w różnorodnych sferach życia, przede wszystkim w miejscu nauki i pracy. Potrafi brać udział w wystąpieniach publicznych i uczestniczyć w debatach. Umie prowadzić komunikację w formie pisemnej. Efektywnie wykorzystuje nowe media w komunikacji społecznej. (06FB-1A_U11 06FB-1A_U12)

KOMPETENCJE:

Studenta charakteryzuje gotowość doskonalenia i uzupełniania nabytej wiedzy i umiejętności w zakresie komunikacji społecznej, uwzględniając aspekty etyczne. Potrafi wyrażać swoje opinie i reagować na wypowiedzi innych, podejmując działania we wspólnych projektach. Jest w stanie krytycznie analizować treści medialne i budować komunikaty zwrotne. (06FB-1A_K01)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Ślęzak-Niedbalska
Prowadzący grup: Piotr Chomczyński, Izabela Ślęzak-Niedbalska, Dagmara Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Bilans pracy własnej studenta:


6h - studiowanie literatury do zajęć

6h – oglądanie materiałów audiowizualnych

6h - ćwiczenia zlecone jako praca domowa

3h - prace przygotowawcze do debaty oksfordzkiej w grupie

Metody dydaktyczne:

elementy wykładu konwersatoryjnego, burza mózgów, dyskusja, pokaz, ćwiczenia, symulacje, debata oksfordzka, samoocena

Sposoby i kryteria oceniania:

obecność, aktywność na zajęciach (udział w ćwiczeniach i w debacie oksfordzkiej), pisemne zadanie zaliczeniowe (mail do wykładowcy, prezentacja), samoocena umiejętności komunikacyjnych

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Poprawnie napisany mail do prowadzącego z załączoną prezentacją o sobie, aktywny udział w debacie oksfordzkiej

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wstęp do komunikacji interpersonalnej

2. Warunki udanej komunikacji interpersonalnej – komunikacja werbalna

3. Warunki udanej komunikacji interpersonalnej – komunikacja niewerbalna

4. Wystąpienia publiczne i komunikacja pisemna (w tym internetowa)

5. Komunikacja grupowa w praktyce

6. Debata publiczna w praktyce – debata oksfordzka

7. Efektywność komunikowania - podsumowanie

Literatura:

I. Podstawowa:

1) Biernacka M., (N)etykieta językowa w listach elektronicznych kierowanych do wykładowców, „Acta Universitasis Wratislaviensis. Kształcenie Językowe”, 2011, nr 9.

2) Brzezińska E., Komunikacja społeczna: skrypt dla studentów, ZAiMM, ISM, UŁ, Łódź 1997.

3) Dobek-Ostrowska Bogusława, Podstawy komunikowania społecznego, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.

4) Golka M. (red.), Bariery w komunikowaniu, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2000.

5) Gronbeck B.E. (i inni), Zasady komunikacji werbalnej, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2001.

6) Grzenia J., Komunikacja językowa w internecie, PWN, Warszawa 2017.

7) Hartley P., Komunikowanie interpersonalne, Wyd. Astrum, Wrocław 2006.

8) Knapp M.L., Hall J.A., Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, Wyd. Astrum, Wrocław 2000.

9) Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, PWN, Warszawa 2017.

10) Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, PWN Warszawa 2007.

11) Rosenberg M. B., Porozumienie Bez Przemocy: Język Serca, Jacek Santorski, Warszawa 2003.

12) Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.

13) Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2005.

II. Uzupełniająca:

1) Berne E., W co grają ludzie, WN PWN, Warszawa 2000.

2) Ciamciara J., Uścińska B., Komunikacja wizerunkowa w mediach: Prasa, radio, telewizja, Astrum, Warszawa 2015.

3) Dayan D., Katz E., Wydarzenia medialne. Historia transmitowana na żywo, Muza S.A., Warszawa 2008.

4) Doliński D., Mandal E. (red.), Wpływ społeczny w sytuacjach codziennych

i niecodziennych, PWN, Warszawa 2015.

5) Ekman P., Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2013.

6) Goffman E., Rytuał interakcyjny, PWN, Warszawa 2006.

7) Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk 2003.

8) Kochan M. (red.) Sztuka debaty, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2014.

9) Majorek M., Kod YouTube: od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Universitas, Kraków 2015.

10) Mikułowski Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, Wyd. AE w Krakowie, Kraków 2003.

11) Naruszewicz-Duchlińska A., Nienawiść w czasach Internetu, Novae Res, Gdynia 2015.

12) Pręgowski M.P., Zarys aksjologii internetu. Netykieta jako system norm i wartości sieci, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2012.

13) Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, PWN, Warszawa 2013.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Dziedziczak-Foltyn
Prowadzący grup: Małgorzata Marks-Krzyszkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Dziedziczak-Foltyn
Prowadzący grup: Anna Kubczak, Małgorzata Marks-Krzyszkowska, Agnieszka Michalska-Żyła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Bilans pracy własnej studenta:

6h - studiowanie literatury do zajęć

6h – oglądanie materiałów audiowizualnych

6h - ćwiczenia zlecone jako praca domowa

3h - prace przygotowawcze do debaty oksfordziej w grupie




Metody dydaktyczne:

elementy wykładu konwersatoryjnego, burza mózgów, dyskusja, pokaz, ćwiczenia, symulacje, debata oksfordzka, samoocena

Sposoby i kryteria oceniania:

obecność, aktywność na zajęciach (udział w ćwiczeniach i w debacie oksfordzkiej), pisemne zadanie zaliczeniowe (mail do wykładowcy z załączoną prezentacją), samoocena umiejętności komunikacyjnych

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Poprawnie napisany mail do prowadzącego z załączoną prezentacją o sobie, aktywny udział w debacie oksfordzkiej

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wstęp do komunikacji interpersonalnej

2. Warunki udanej komunikacji interpersonalnej – komunikacja werbalna

3. Warunki udanej komunikacji interpersonalnej – komunikacja niewerbalna

4. Wystąpienia publiczne i komunikacja pisemna (w tym internetowa)

5. Komunikacja grupowa w praktyce

6. Debata publiczna w praktyce – debata oksfordzka

7. Efektywność komunikowania - podsumowanie


Literatura:

I. Podstawowa:

1) Biernacka M., (N)etykieta językowa w listach elektronicznych kierowanych do wykładowców, „Acta Universitasis Wratislaviensis. Kształcenie Językowe”, 2011, nr 9.

2) Brzezińska E., Komunikacja społeczna: skrypt dla studentów, ZAiMM, ISM, UŁ, Łódź 1997.

3) Dobek-Ostrowska Bogusława, Podstawy komunikowania społecznego, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.

4) Golka M. (red.), Bariery w komunikowaniu, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2000.

5) Gronbeck B.E. (i inni), Zasady komunikacji werbalnej, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2001.

6) Grzenia J., Komunikacja językowa w internecie, PWN, Warszawa 2017.

7) Hartley P., Komunikowanie interpersonalne, Wyd. Astrum, Wrocław 2006.

8) Knapp M.L., Hall J.A., Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, Wyd. Astrum, Wrocław 2000.

9) Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, PWN, Warszawa 2017.

10) Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, PWN Warszawa 2007.

11) Rosenberg M. B., Porozumienie Bez Przemocy: Język Serca, Jacek Santorski, Warszawa 2003.

12) Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.

13) Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2005.

II. Uzupełniająca:

1) Berne E., W co grają ludzie, WN PWN, Warszawa 2000.

2) Ciamciara J., Uścińska B., Komunikacja wizerunkowa w mediach: Prasa, radio, telewizja, Astrum, Warszawa 2015.

3) Dayan D., Katz E., Wydarzenia medialne. Historia transmitowana na żywo, Muza S.A., Warszawa 2008.

4) Doliński D., Mandal E. (red.), Wpływ społeczny w sytuacjach codziennych

i niecodziennych, PWN, Warszawa 2015.

5) Ekman P., Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2013.

6) Goffman E., Rytuał interakcyjny, PWN, Warszawa 2006.

7) Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk 2003.

8) Kochan M. (red.) Sztuka debaty, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2014.

9) Majorek M., Kod YouTube: od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Universitas, Kraków 2015.

10) Mikułowski Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, Wyd. AE w Krakowie, Kraków 2003.

11) Naruszewicz-Duchlińska A., Nienawiść w czasach Internetu, Novae Res, Gdynia 2015.

12) Pręgowski M.P., Zarys aksjologii internetu. Netykieta jako system norm i wartości sieci, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2012.

13) Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, PWN, Warszawa 2013.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Dziedziczak-Foltyn
Prowadzący grup: Anna Kubczak, Małgorzata Marks-Krzyszkowska, Agnieszka Michalska-Żyła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Bilans pracy własnej studenta:

6h - studiowanie literatury do zajęć

6h – oglądanie materiałów audiowizualnych

6h - ćwiczenia zlecone jako praca domowa

3h - prace przygotowawcze do debaty oksfordziej w grupie




Metody dydaktyczne:

elementy wykładu konwersatoryjnego, burza mózgów, dyskusja, pokaz, ćwiczenia, symulacje, debata oksfordzka, samoocena

Sposoby i kryteria oceniania:

obecność, aktywność na zajęciach (udział w ćwiczeniach i w debacie oksfordzkiej), pisemne zadanie zaliczeniowe (mail do wykładowcy z załączoną prezentacją), samoocena umiejętności komunikacyjnych

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Poprawnie napisany mail do prowadzącego z załączoną prezentacją o sobie, aktywny udział w debacie oksfordzkiej

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wstęp do komunikacji interpersonalnej

2. Warunki udanej komunikacji interpersonalnej – komunikacja werbalna

3. Warunki udanej komunikacji interpersonalnej – komunikacja niewerbalna

4. Wystąpienia publiczne i komunikacja pisemna (w tym internetowa)

5. Komunikacja grupowa w praktyce

6. Debata publiczna w praktyce – debata oksfordzka

7. Efektywność komunikowania - podsumowanie


Literatura:

I. Podstawowa:

1) Biernacka M., (N)etykieta językowa w listach elektronicznych kierowanych do wykładowców, „Acta Universitasis Wratislaviensis. Kształcenie Językowe”, 2011, nr 9.

2) Brzezińska E., Komunikacja społeczna: skrypt dla studentów, ZAiMM, ISM, UŁ, Łódź 1997.

3) Dobek-Ostrowska Bogusława, Podstawy komunikowania społecznego, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.

4) Golka M. (red.), Bariery w komunikowaniu, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2000.

5) Gronbeck B.E. (i inni), Zasady komunikacji werbalnej, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2001.

6) Grzenia J., Komunikacja językowa w internecie, PWN, Warszawa 2017.

7) Hartley P., Komunikowanie interpersonalne, Wyd. Astrum, Wrocław 2006.

8) Knapp M.L., Hall J.A., Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, Wyd. Astrum, Wrocław 2000.

9) Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, PWN, Warszawa 2017.

10) Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, PWN Warszawa 2007.

11) Rosenberg M. B., Porozumienie Bez Przemocy: Język Serca, Jacek Santorski, Warszawa 2003.

12) Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.

13) Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2005.

II. Uzupełniająca:

1) Berne E., W co grają ludzie, WN PWN, Warszawa 2000.

2) Ciamciara J., Uścińska B., Komunikacja wizerunkowa w mediach: Prasa, radio, telewizja, Astrum, Warszawa 2015.

3) Dayan D., Katz E., Wydarzenia medialne. Historia transmitowana na żywo, Muza S.A., Warszawa 2008.

4) Doliński D., Mandal E. (red.), Wpływ społeczny w sytuacjach codziennych

i niecodziennych, PWN, Warszawa 2015.

5) Ekman P., Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2013.

6) Goffman E., Rytuał interakcyjny, PWN, Warszawa 2006.

7) Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk 2003.

8) Kochan M. (red.) Sztuka debaty, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2014.

9) Majorek M., Kod YouTube: od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Universitas, Kraków 2015.

10) Mikułowski Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, Wyd. AE w Krakowie, Kraków 2003.

11) Naruszewicz-Duchlińska A., Nienawiść w czasach Internetu, Novae Res, Gdynia 2015.

12) Pręgowski M.P., Zarys aksjologii internetu. Netykieta jako system norm i wartości sieci, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2012.

13) Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, PWN, Warszawa 2013.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Ślęzak-Niedbalska
Prowadzący grup: Izabela Ślęzak-Niedbalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

dodatkowe materiały do zajęć dostępne w Teams

Metody dydaktyczne:

prezentacje, materiały multimedialne, dyskusje, praca w grupie



Sposoby i kryteria oceniania:

obecność obowiązkowa (ćwiczenia)

aktywność na zajęciach (udział w ćwiczeniach), wykonywanie zadań indywidualnych i grupowych (np. list, prezentacja siebie, udział w debacie oksfordzkiej)


Szczegółowe treści kształcenia:

Wstęp do komunikacji interpersonalnej

Warunki udanej komunikacji interpersonalnej – komunikacja werbalna

Warunki udanej komunikacji interpersonalnej – komunikacja niewerbalna

Wystąpienia publiczne i komunikacja pisemna (w tym internetowa)

Komunikacja grupowa w praktyce

Debata publiczna w praktyce – debata oksfordzka

Efektywność komunikowania - podsumowanie


Literatura:

Berne E., W co grają ludzie, WN PWN, Warszawa 2000.

Biernacka M., (N)etykieta językowa w listach elektronicznych kierowanych do wykładowców, „Acta Universitasis Wratislaviensis. Kształcenie językowe”, 2011, nr 9.

Brzezińska E., Komunikacja społeczna: skrypt dla studentów, ZAiMM, ISM, UŁ, Łódź 1997.

Ciamciara J., Uścińska B., Komunikacja wizerunkowa w mediach: Prasa, radio, telewizja, Astrum, Warszawa 2015.

Dayan D., Katz E., Wydarzenia medialne. Historia transmitowana na żywo, Muza S.A., Warszawa 2008.

Dobek-Ostrowska Bogusława, Podstawy komunikowania społecznego, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.

Doliński D., Mandal E. (red.), Wpływ społeczny w sytuacjach codziennych i niecodziennych, PWN, Warszawa 2015.

Ekman P., Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2013.

Goffman E., Rytuał interakcyjny, PWN, Warszawa 2006.

Golka M. (red.), Bariery w komunikowaniu, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2000.

Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk 2003.

Gronbeck B.E. (i inni), Zasady komunikacji werbalnej, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2001.

Grzenia J., Komunikacja językowa w internecie, PWN, Warszawa 2017.

Hartley P., Komunikowanie interpersonalne, Wyd. Astrum, Wrocław 2006.

Knapp M.L., Hall J.A., Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, Wyd. Astrum, Wrocław 2000.

Kochan M. (red.) Sztuka debaty, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2014.

Majorek M., Kod YouTube: od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Universitas, Kraków 2015.

Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, PWN, Warszawa 2017.

Mikułowski Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, Wyd. AE w Krakowie, Kraków 2003.

Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, PWN Warszawa 2007.

Naruszewicz-Duchlińska A., Nienawiść w czasach Internetu, Novae Res, Gdynia 2015.

Pręgowski M.P., Zarys aksjologii internetu. Netykieta jako system norm i wartości sieci, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2012.

Rosenberg M. B., Porozumienie Bez Przemocy: Język Serca, Jacek Santorski, Warszawa 2003.

Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.

Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2005.

Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, PWN, Warszawa 2013.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kubczak
Prowadzący grup: Anna Kubczak, Izabela Ślęzak-Niedbalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

dodatkowe materiały do zajęć dostępne w Teams

Metody dydaktyczne:

prezentacje, materiały multimedialne, dyskusje, praca w grupie



Sposoby i kryteria oceniania:

obecność obowiązkowa (ćwiczenia)

aktywność na zajęciach (udział w ćwiczeniach), wykonywanie zadań indywidualnych i grupowych,

prace zaliczeniowe (np. list, prezentacja siebie)


Szczegółowe treści kształcenia:

Wstęp do komunikacji interpersonalnej

Warunki udanej komunikacji interpersonalnej – komunikacja werbalna

Warunki udanej komunikacji interpersonalnej – komunikacja niewerbalna

Wystąpienia publiczne i komunikacja pisemna (w tym internetowa)

Komunikacja grupowa w praktyce

Debata publiczna w praktyce – debata oksfordzka

Efektywność komunikowania - podsumowanie


Literatura:

Berne E., W co grają ludzie, WN PWN, Warszawa 2000.

Biernacka M., (N)etykieta językowa w listach elektronicznych kierowanych do wykładowców, „Acta Universitasis Wratislaviensis. Kształcenie językowe”, 2011, nr 9.

Brzezińska E., Komunikacja społeczna: skrypt dla studentów, ZAiMM, ISM, UŁ, Łódź 1997.

Ciamciara J., Uścińska B., Komunikacja wizerunkowa w mediach: Prasa, radio, telewizja, Astrum, Warszawa 2015.

Dayan D., Katz E., Wydarzenia medialne. Historia transmitowana na żywo, Muza S.A., Warszawa 2008.

Dobek-Ostrowska Bogusława, Podstawy komunikowania społecznego, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.

Doliński D., Mandal E. (red.), Wpływ społeczny w sytuacjach codziennych i niecodziennych, PWN, Warszawa 2015.

Ekman P., Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2013.

Goffman E., Rytuał interakcyjny, PWN, Warszawa 2006.

Golka M. (red.), Bariery w komunikowaniu, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2000.

Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk 2003.

Gronbeck B.E. (i inni), Zasady komunikacji werbalnej, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2001.

Grzenia J., Komunikacja językowa w internecie, PWN, Warszawa 2017.

Hartley P., Komunikowanie interpersonalne, Wyd. Astrum, Wrocław 2006.

Knapp M.L., Hall J.A., Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, Wyd. Astrum, Wrocław 2000.

Kochan M. (red.) Sztuka debaty, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2014.

Majorek M., Kod YouTube: od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Universitas, Kraków 2015.

Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, PWN, Warszawa 2017.

Mikułowski Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, Wyd. AE w Krakowie, Kraków 2003.

Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, PWN Warszawa 2007.

Naruszewicz-Duchlińska A., Nienawiść w czasach Internetu, Novae Res, Gdynia 2015.

Pręgowski M.P., Zarys aksjologii internetu. Netykieta jako system norm i wartości sieci, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2012.

Rosenberg M. B., Porozumienie Bez Przemocy: Język Serca, Jacek Santorski, Warszawa 2003.

Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.

Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2005.

Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, PWN, Warszawa 2013.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Ślęzak-Niedbalska
Prowadzący grup: Izabela Desperak, Izabela Ślęzak-Niedbalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Ślęzak-Niedbalska
Prowadzący grup: Piotr Szenajch, Izabela Ślęzak-Niedbalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Pyfel
Prowadzący grup: Agnieszka Dziedziczak-Foltyn, Anna Kubczak, Łukasz Pyfel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Biały, Agnieszka Dziedziczak-Foltyn
Prowadzący grup: Kamila Biały, Tomasz Drabowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

elementy wykładu konwersatoryjnego, burza mózgów, dyskusja, pokaz, ćwiczenia, symulacje, debata oksfordzka, samoocena

Sposoby i kryteria oceniania:

obecność, aktywność na zajęciach (udział w ćwiczeniach i w debacie oksfordzkiej), pisemne zadanie zaliczeniowe (mail do wykładowcy z załączoną prezentacją), samoocena umiejętności komunikacyjnych

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wstęp do komunikacji interpersonalnej

2. Warunki udanej komunikacji interpersonalnej – komunikacja werbalna

3. Warunki udanej komunikacji interpersonalnej – komunikacja niewerbalna

4. Wystąpienia publiczne i komunikacja pisemna (w tym internetowa)

5. Komunikacja grupowa w praktyce

6. Debata publiczna w praktyce – debata oksfordzka

7. Efektywność komunikowania - podsumowanie


Literatura:

I. Podstawowa:

1) Biernacka M., (N)etykieta językowa w listach elektronicznych kierowanych do wykładowców, „Acta Universitasis Wratislaviensis. Kształcenie Językowe”, 2011, nr 9.

2) Brzezińska E., Komunikacja społeczna: skrypt dla studentów, ZAiMM, ISM, UŁ, Łódź 1997.

3) Dobek-Ostrowska Bogusława, Podstawy komunikowania społecznego, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.

4) Golka M. (red.), Bariery w komunikowaniu, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2000.

5) Gronbeck B.E. (i inni), Zasady komunikacji werbalnej, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2001.

6) Grzenia J., Komunikacja językowa w internecie, PWN, Warszawa 2017.

7) Hartley P., Komunikowanie interpersonalne, Wyd. Astrum, Wrocław 2006.

8) Knapp M.L., Hall J.A., Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, Wyd. Astrum, Wrocław 2000.

9) Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, PWN, Warszawa 2017.

10) Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, PWN Warszawa 2007.

11) Rosenberg M. B., Porozumienie Bez Przemocy: Język Serca, Jacek Santorski, Warszawa 2003.

12) Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.

13) Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2005.

II. Uzupełniająca:

1) Berne E., W co grają ludzie, WN PWN, Warszawa 2000.

2) Ciamciara J., Uścińska B., Komunikacja wizerunkowa w mediach: Prasa, radio, telewizja, Astrum, Warszawa 2015.

3) Dayan D., Katz E., Wydarzenia medialne. Historia transmitowana na żywo, Muza S.A., Warszawa 2008.

4) Doliński D., Mandal E. (red.), Wpływ społeczny w sytuacjach codziennych

i niecodziennych, PWN, Warszawa 2015.

5) Ekman P., Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2013.

6) Goffman E., Rytuał interakcyjny, PWN, Warszawa 2006.

7) Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk 2003.

8) Kochan M. (red.) Sztuka debaty, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2014.

9) Majorek M., Kod YouTube: od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Universitas, Kraków 2015.

10) Mikułowski Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, Wyd. AE w Krakowie, Kraków 2003.

11) Naruszewicz-Duchlińska A., Nienawiść w czasach Internetu, Novae Res, Gdynia 2015.

12) Pręgowski M.P., Zarys aksjologii internetu. Netykieta jako system norm i wartości sieci, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2012.

13) Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, PWN, Warszawa 2013.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6