UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sieci biznesowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-FMKS5B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Sieci biznesowe
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Podstawy zarządzania w biznesie międzynarodowym

Zasady realizacji działań marketingu międzynarodowego

Podstawy wiedzy odnośnie do funkcjonowania korporacji transnarodowych


Skrócony opis:

Analiza działalności przedsiębiorstw międzynarodowych i budowania sieci biznesowych – na wybranych przykładach korporacji transnarodowych

Uwarunkowania i źródła przewagi konkurencyjnej sieci.

Zasady i konsekwencje konsolidacji przedsiębiorstw – porównania międzysektorowe; analiza wskaźników umiędzynarodowienia.

Analiza metod zarządzania stosowanych przez podmioty działające na rynku międzynarodowym – na wybranych przykładach. Analiza międzynarodowego środowiska biznesowego w celu zidentyfikowania metod zarządzania sieciowego.

Efekty uczenia się:

1. Wiedza:

Wymienia i definiuje podstawowe atrybuty korporacji

Definiuje filary globalnej sieci biznesowej

Zna parametry wykorzystywane do oceny pozycji rynkowej przedsiębiorstw.

Definiuje i opisuje: dystrykty, klastry, różne typy sieci.

Rozpoznaje i charakteryzuje warstwy kapitału organizacji sieciowych.

2. Umiejętności:

Analizuje modele integracji biznesowej wybranych sieci globalnych.

Użytkuje rankingi i klasyfikacje międzynarodowe (UNCTAD, BusinessWeek, Fortune, Forbes, Financial Times) oraz raporty korporacji (Annual Report) w celu zaprezentowania potencjału sieci

Wykonuje zestawienia danych statystycznych – porządkuje dane, oblicza wskazane mierniki.

Posiada umiejętność współpracy w zespole (projekt jako zadanie grupowe).

3. Postawy/Kompetencje:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość złożoności powiązań biznesowych w globalnej przestrzeni.

Jest uwrażliwiony na konieczność kompleksowego postrzegania relacji w celu wyrażania rzetelnych ocen obserwowanych procesów.

Posiada zdolność analizy i interpretacji procesów zachodzących na międzynarodowych rynkach i ich współzależności – świadomość istnienia sieci zależności.

Efekty kształcenia odpowiadają przede wszystkim kierunkowym efektom kształcenia

w zakresie wiedzy 06MS2_W06, 06MS2_W05, 06MS2_W08, 06MS2_W12, 06MS2_W13 oraz dodatkowo także w pewnym zakresie efektom: 06MS2_W07, 06MS2_W09, 06MS2_W10, 06MS2_W11.

Efekty kształcenia odpowiadają przede wszystkim kierunkowym efektom kształcenia

w zakresie umiejętności 06MS2_U07, 06MS2_U04, 06MS2_U08 oraz dodatkowo 06MS2_U01, 06MS2_U02, 06MS2_U5.

Efekty kształcenia odpowiadają przede wszystkim kierunkowym efektom kształcenia

w zakresie kompetencji 06MS2_K05, 06MS2_K07, 06MS2_K02 oraz dodatkowo 06MS2_K01, 06MS2_K03, 06MS2_K06.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dominika Brózda-Wilamek
Prowadzący grup: Dominika Brózda-Wilamek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

1. Krótkie quizy przypisane do poszczególnych ćwiczeń, które studenci będą rozwiązywać indywidualnie poprzez platformę Moodle: https://moodle.uni.lodz.pl/course/view.php?id=11056#section-1. Ich celem jest bieżąca weryfikacja stopnia przyswajanej wiedzy.

2. Praca w grupach dwuosobowych nad zadaniami przypisami do poszczególnych ćwiczeń, których celem jest identyfikacja powiązań występujących między badanymi korporacjami, funkcjonującymi w tym samym sektorze gospodarczym.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Sieci biznesowe – podstawowe pojęcia związane z podejściem sieciowym jako koncepcją współpracy między przedsiębiorstwami

2. Cechy relacji sieciowych przedsiębiorstw

3. Fuzje i przejęcia (M&A) jako przykład powiązań sieciowych

4. Struktura organizacyjna jako przykład powiązań sieciowych

5. Struktura własnościowa jako przykład powiązań sieciowych

6. Relacje między dostawcami i odbiorcami jako przykład powiązań sieciowych

7. Porównanie podstawowych wskaźników finansowych dla badanych korporacji m.in. ustalanie wysokości wskaźnika umiędzynarodowienia, analiza wskaźników finansowych pod kątem segmentów biznesowych i rozmieszczenia geograficznego badanych korporacji

8. Mapy grup strategicznych w ramach danego sektora

9. Wykorzystanie baz danych międzynarodowych (m.in. bazy Thomson Reuters) do analizy sieci biznesowych

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Fonfara K. (red.), Zachowanie przedsiębiorstwa w procesie internacjonalizacji. Podejście sieciowe, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2009.

2. Ratajczak-Mrozek M., Sieci biznesowe a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstw zaawansowanych technologii na rynkach zagranicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2010.

3. Rosińska-Bukowska M., Global Business networks. Concept – structure – competitiveness, Publisher of the University of Lodz (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego), Łódź 2020, 978-83-8220-046-1, e-ISBN 978-83-8220-047-8, http://dx.doi.org/10.18778/8220-046-1.

4. Rosińska-Bukowska M., Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012.

Literatura uzupełniająca:

1. Czakon W., Sieci w zarządzaniu strategicznym, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2012.

2. Obłój K., Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, Wyd. PWE Warszawa 2007.

3. Phillips F. J., Fundamentals of financial accounting, McGraw-Hill Education, 2016.

4. Thomson Reuters: https://training.thomsonreuters.com

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Rosińska-Bukowska
Prowadzący grup: Magdalena Rosińska-Bukowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Nakład pracy studenta: 2 pkt. ECTS = 60h

30 h ćwiczenia/konwersatoria

30 h przygotowanie projektu zaliczeniowego – prace w grupie,

bieżące prace domowe, nauka bieżąca do zajęć,

zbieranie materiałów do projektów.


Metody dydaktyczne:

Projekt - case study - analiza konkretnych przypadków (korporacji) - przygotowanie opracowań danych, informacji, analiza, dyskusja, praca w grupach

Rozwiązywanie "zadanych" problemów

Sporządzanie syntetycznych zestawień tabelarycznych, w tym odnośnie do problemów jakościowych.

Sporządzanie zestawień danych i ich analiza.

Opracowywanie projektów kompleksowych – dane ilościowe + analizy jakościowe.


Sposoby i kryteria oceniania:

Weryfikacja efektów uczenia się obejmuje:

1. Efekty kształcenia z zakresu wiedzy sprawdzane – aktywność, prace bieżące na zajęciach - 30%

2. Efekty kształcenia z zakresu umiejętności oraz kompetencji sprawdzane na zajęciach projektowych – prezentacja przygotowanego przez grupę projektu (ocena wartości merytorycznej – umiejętne wykorzystanie przekazanych informacji na konkretnych przykładach, jakości komunikacji, zdolności całościowego postrzegania zachodzących relacji).

Przygotowywanie w grupach case studies dla wybranych globalnych sieci biznesowych - 70%


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Koncepcja podejścia sieciowego

2. Typologia relacji sieciowych

3. Typologia sieci

4. Charakterystyka liderów TCN w wybranych sektorach

5. Parametry oceny konkurencyjności korporacji

6. Międzynarodowy system oceny konkurencyjności – wykorzystanie rankingów międzynarodowych



Literatura:

1. M. Rosińska-Bukowska; Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych; Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego; Łódź 2012.

2. B. Barczak, Koncepcja oceny efektywności struktur sieciowych, Wyd. UE w Krakowie, Kraków 2016.

3. K. Obłój, Strategia organizacji, Wyd. PWE, Warszawa 2014.

4. K. Fonfara (red.); Zachowanie przedsiębiorstwa w procesie internacjonalizacji. Podejście sieciowe. Wydawnictwo PWE, Warszawa 2009.

5. Gadde L., Håkansson H., Interaction in Networks, [w:] Handbook of Marketing SAGE Theory, eds. P. Maclaran, M. Saren, B. Stern, M. Tadajewski, Sage: London 2009.

Uzupełniająca:

1. World Investment Report UNCTAD 1991–2019; www.unctad.org

2. Fortune Global 500 Report 2005–2019; http://money.cnn.com

3. Forbes The Global 2000 Leading Companies. Lists 2005–2019; http://www.forbes.com

4. The Best Global Brands 2001–2015; Bloomberg/BusinessWeek; www.businessweek.com/pdf.

5. IFI's 2000–2015 Top-50 Patent Assignees; http://www.ificlaims.com

6. Annual Reports – Top TNCs

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Rosińska-Bukowska
Prowadzący grup: Magdalena Rosińska-Bukowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Nakład pracy studenta: 2 pkt. ECTS = 60h

30 h ćwiczenia/konwersatoria

30 h przygotowanie projektu zaliczeniowego – prace w grupie,

bieżące prace domowe, nauka bieżąca do zajęć,

zbieranie materiałów do projektów.

Metody dydaktyczne:

Projekt - case study - analiza konkretnych przypadków (korporacji) - przygotowanie opracowań danych, informacji, analiza, dyskusja, praca w grupach

Rozwiązywanie "zadanych" problemów

Sporządzanie syntetycznych zestawień tabelarycznych, w tym odnośnie do problemów jakościowych.

Sporządzanie zestawień danych i ich analiza.

Opracowywanie projektów kompleksowych – dane ilościowe + analizy jakościowe.



Sposoby i kryteria oceniania:

Weryfikacja efektów uczenia się obejmuje:

1. Efekty kształcenia z zakresu wiedzy sprawdzane – aktywność, prace bieżące na zajęciach - 30%

2. Efekty kształcenia z zakresu umiejętności oraz kompetencji sprawdzane na zajęciach projektowych – prezentacja przygotowanego przez grupę projektu (ocena wartości merytorycznej – umiejętne wykorzystanie przekazanych informacji na konkretnych przykładach, jakości komunikacji, zdolności całościowego postrzegania zachodzących relacji).

Przygotowywanie w grupach case studies dla wybranych globalnych sieci biznesowych - 70%



Szczegółowe treści kształcenia:

1. Koncepcja podejścia sieciowego

2. Typologia relacji sieciowych

3. Typologia sieci

4. Charakterystyka liderów TCN w wybranych sektorach

5. Parametry oceny konkurencyjności korporacji

6. Międzynarodowy system oceny konkurencyjności – wykorzystanie rankingów międzynarodowych



Literatura:

Podstawowa:

1. M. Rosińska-Bukowska; Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego; Łódź 2012.

2. K. Fonfara (red.); Zachowanie przedsiębiorstwa w procesie internacjonalizacji. Podejście sieciowe. Wydawnictwo PWE, Warszawa 2009.

3. J. Cygler; Kooperencja przedsiębiorstw. Czynniki sektorowe i korporacyjne; Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie; Warszawa 2009.

4. Fors J., Nystrom A. G., Network Reactions to Actor’s Role Change, Marseille France, Competitive Paper Annual IMP Conference 2009.

5. Gadde L., Håkansson H., Interaction in Networks, [w:] Handbook of Marketing SAGE Theory, eds. P. Maclaran, M. Saren, B. Stern, M. Tadajewski, Sage: London 2009.

Uzupełniająca:

1. World Investment Report UNCTAD 1991–2019; www.unctad.org

2. Fortune Global 500 Report 2005–2019; http://money.cnn.com

3. Forbes The Global 2000 Leading Companies. Lists 2005–2019; http://www.forbes.com

4. The Best Global Brands 2001–2019; Bloomberg/BusinessWeek; www.businessweek.com/pdf.

5. IFI's 2000–2019 Top-50 Patent Assignees; http://www.ificlaims.com

6. Annual Reports – badanych podmiotów

7. Dahlin P., Fors J., Havila V., Thilenius P., Netquakes – Describing Effects of Ending Business Relationships on Business Networks. IMP 2005, Rotterdam 2005.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6