UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Korporacje transnarodowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-FMKT4B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Korporacje transnarodowe
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z ekonomii z uwzględniająca teorię działania przedsiębiorstw oraz wiedzę z zakresu międzynarodowych stosunków gospodarczych.

Skrócony opis:

Opis przedmiotu: analiza działalności przedsiębiorstw międzynarodowych -na wybranych przykładach (najpotężniejszych korporacji transnarodowych klasyfikowanych przez UNCTAD); uwarunkowania i źródła przewagi konkurencyjnej; zasady i konsekwencje konsolidacji przedsiębiorstw; porównania międzysektorowe; analiza wskaźników umiędzynarodowienia.

Analiza metod zarządzania stosowanych przez podmioty działające na rynku międzynarodowym - na wybranych przykładach. Analiza międzynarodowego środowiska biznesowego w celu zidentyfikowania ulepszonych metod zarządzania. Przedstawienie uwarunkowań ich działania oraz źródeł ich przewagi konkurencyjnej. Omówienie na przykładach narzędzi promocji oraz kultury organizacyjnej korporacji transnarodowych.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

06FIM-A_W04 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu inwestycji międzynarodowych

06FIM-A_W15 posiada wiedzę dotyczącą funkcjonowania podmiotów gospodarczych w otoczeniu międzynarodowym, zna zasady zawierania i realizacji transakcji na rynku międzynarodowym,

UMIEJĘTNOŚCI

06FIM-1A_U07 potrafi identyfikować i analizować relacje występujące między podmiotami gospodarczymi a innymi instytucjami otoczenia międzynarodowego

06FIM-1A_U09 prawidłowo posługuje się pojęciami z zakresu finansów międzynarodowych i zarządzania międzynarodowego

06FIM-1A_U08 potrafi wykorzystywać podstawowe metody i narzędzia, w tym informatyczne i techniki pozyskiwania danych, i na tej podstawie potrafi podejmować właściwe decyzje inwestycyjne

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

06FIM-1A_K05 potrafi efektywnie uczestniczyć w podejmowaniu i realizacji indywidualnych i grupowych zadań projektowych dotyczących funkcjonowania współczesnych podmiotów gospodarczych i podejmowania decyzji inwestycyjnych

06FIM-1A_K07 ma świadomość ważności zachowania się w życiu zawodowym w sposób profesjonalny, etyczny, z poszanowaniem różnorodności poglądów i kultur; kieruje się społeczną odpowiedzialnością

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Rosińska-Bukowska
Prowadzący grup: Magdalena Rosińska-Bukowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Nakład pracy studenta: 3 pkt. ECTS = 90h

30 h konwersatoria

30 h przygotowanie projektu zaliczeniowego - prace w grupie,

30 h bieżące prace domowe, nauka bieżąca do zajęć, zbieranie materiałów do projektów.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Konwersatorium interaktywne z elementami badań jakościowych i ilościowych, analiz statystycznych, wizualizacji danych. Wykorzystanie różnych metod analizy i interpretacji zgromadzonego materiału/danych.

Projekt – analiza konkretnego przypadku.

Badanie oparte na koncepcjach zarządzania konkretnych realnie działających na rynku międzynarodowym korporacji transnarodowych - korporacje ze 100 najpotężniejszych UNCTAD).

Analiza konkretnych przypadków – przygotowanie opracowań danych, gromadzenie i analiza informacji, analiza w oparciu o różnorodne metody, dyskusja, praca w grupach.


• Elementy wykładu - przedstawianie zagadnień teoretycznych

• Konwersatorium - zajęcia laboratoryjne, kolejne elementy analizy z zakresu przygotowanego projektu, dyskusja

• Analiza materiałów wizualnych

• Praca w grupach, projekty kreatywne

• Prezentacje materiałów opracowywanych w grupach na forum i dyskusja


Sposoby i kryteria oceniania:

Weryfikacja efektów kształcenia obejmuje trzy elementy:

1. Efekty kształcenia z zakresu wiedzy sprawdzane (wykorzystanie treści teoretycznych do analizy przypadku).

2. Efekty kształcenia z zakresu umiejętności sprawdzane na zajęciach laboratoryjnych – aktywność na konwersatoriach, przygotowanie do zajęć.

3. Efekty kształcenia z zakresu kompetencje sprawdzane w przygotowywanym projekcie zaliczeniowym case study dla wybranego sektora z udziałem przedsiębiorstw międzynarodowych – ocena wartości merytorycznej, wykorzystania treści teoretycznych wykładu, jakości komunikacji – np. sporządzania zestawień, tabel z komentarzami, zdolności całościowego.


Ocena końcowa:

WIEDZA (20%)

UMIEJĘTNOŚCI (20%)

KOMPETENCJE (60%)

UWAGA: wszystkie trzy elementy muszą być zaliczone.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Najpotężniejsze korporacje - struktura branżowa gospodarki światowej

2. Podstawowe parametry i wskaźniki opisujące potencjał korporacji transnarodowych - rankingi i klasyfikacje międzynarodowe

3. Strategie produktowe stosowane przez korporacje ze szczególnym uwzględnieniem strategii marki

5. Strategie promocji, produkcji i dystrybucji – narzędzia, specyfika regionalna, przykłady działań marketingowych na rynku międzynarodowym

6. Budowanie systemu powiązań – typologia form współpracy, etapy integracji biznesowej

7. Podstawy oceny pozycji konkurencyjnej na rynku międzynarodowym


UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJE - studia przypadków, gromadzenie danych, interpretacje, wdrażanie wiedzy teoretycznej

1. Uwarunkowania zarządzania międzynarodowego – strategiczna diagnoza organizacji

Analiza PARTS – sieci wartości, teoria gier

Analiza grup strategicznych – przyczyny powstawania, dynamika zmian

Studia przypadków.


2. Strategie rozwoju przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym

Motywy i formy internacjonalizacji – alianse strategiczne i inne formy współpracy na rynku międzynarodowym.

Systemy zarządzania służące zachowaniu elastyczności organizacji – model działania w chaosie, elastyczność celów, struktur i zasobów

Studia przypadków.


3. Konkurencyjność na rynku międzynarodowym

Konkurencyjność, przewaga konkurencyjna, potencjał konkurencyjny

Źródła przewagi konkurencyjnej – pięć warstw kapitału.

Modele zarządzania międzynarodowego – ewolucja struktur organizacyjnych.

Kultura organizacyjna, społeczna odpowiedzialność, etyka, zarządzanie zasobami ludzkimi, innowacyjność – kluczowe elementy współczesnego zarządzania międzynarodowego.

Studia przypadków.


4. Budowanie sieci biznesowych - integracja i koordynacja w ramach międzynarodowego łańcucha wartości

Alianse strategiczne i inne formy współpracy na rynku międzynarodowym.

Specyfika fuzji i przejęć międzynarodowych.

Globalne sieci biznesowe – koncepcja, konkurencyjność, funkcje orchestratora

Studia przypadków.


5. Zarządzanie wobec wyzwań zrównoważonego rozwoju

Modele zarządzania międzynarodowego – międzykulturowowść, glokalność, kooperencja.

Etyka w biznesie – specyfika poszczególnych obszarów.

Implementacja koncepcji zrównoważonego rozwoju – filary strategii, koncepcje promocji etc

Studia przypadków.


Literatura:

Podstawowa:

1. M. Rosińska-Bukowska; Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego; Łódź 2012.

2. B. Barczak, Koncepcja oceny efektywności struktur sieciowych, Wyd. UE w Krakowie, Kraków 2016.

3. K. Obłój, Strategia organizacji, Wyd. PWE, Warszawa 2014.

4. K. Fonfara (red.); Zachowanie przedsiębiorstwa w procesie internacjonalizacji. Podejście sieciowe. Wydawnictwo PWE, Warszawa 2009.

Uzupełniająca:

1.. A. Zorska; Korporacje transnarodowe. Przemiany, oddziaływania, wyzwania; Wyd. PWE; Warszawa 2007.

2. Z. Pierścionek; Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa; Wydawnictwo PWN; Warszawa 2006.

3. N. Daszkiewicz, Konkurencyjność. Poziom makro, mezo i i mikro, PWN, Warszawa 2008

4. Duliniec E; Marketing międzynarodowy; Wydawnictwo PWE; Warszawa 2008.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Rosińska-Bukowska
Prowadzący grup: Magdalena Rosińska-Bukowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Nakład pracy studenta: 3 pkt. ECTS = 90h

30 h konwersatoria

30 h przygotowanie projektu zaliczeniowego - prace w grupie,

30 h bieżące prace domowe, nauka bieżąca do zajęć, zbieranie materiałów do projektów.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

• Elementy wykładu - przedstawianie zagadnień teoretycznych

• Konwersatorium - zajęcia laboratoryjne, kolejne elementy analizy z zakresu przygotowanego projektu, dyskusja

• Analiza materiałów wizualnych

• Praca w grupach, projekty kreatywne

• Prezentacje materiałów opracowywanych w grupach na forum i dyskusja


Sposoby i kryteria oceniania:

Weryfikacja efektów kształcenia obejmuje trzy elementy:

1. Efekty kształcenia z zakresu wiedzy sprawdzane (wykorzystanie treści teoretycznych do analizy przypadku).

2. Efekty kształcenia z zakresu umiejętności sprawdzane na zajęciach laboratoryjnych – aktywność na konwersatoriach, przygotowanie do zajęć.

3. Efekty kształcenia z zakresu kompetencje sprawdzane w przygotowywanym projekcie zaliczeniowym case study dla wybranego sektora z udziałem przedsiębiorstw międzynarodowych – ocena wartości merytorycznej, wykorzystania treści teoretycznych wykładu, jakości komunikacji – np. sporządzania zestawień, tabel z komentarzami, zdolności całościowego.


Ocena końcowa:

WIEDZA (20%)

UMIEJĘTNOŚCI (20%)

KOMPETENCJE (60%)

UWAGA: wszystkie trzy elementy muszą być zaliczone.



Szczegółowe treści kształcenia:

1. Najpotężniejsze korporacje - struktura branżowa gospodarki światowej

2. Podstawowe parametry i wskaźniki opisujące potencjał korporacji transnarodowych - rankingi i klasyfikacje międzynarodowe

3. Strategie produktowe stosowane przez korporacje ze szczególnym uwzględnieniem strategii marki

5. Strategie promocji, produkcji i dystrybucji – narzędzia, specyfika regionalna, przykłady działań marketingowych na rynku międzynarodowym

6. Budowanie systemu powiązań – typologia form współpracy, etapy integracji biznesowej

7. Podstawy oceny pozycji konkurencyjnej na rynku międzynarodowym


Literatura:

Podstawowa:

1. M. Rosińska-Bukowska; Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego; Łódź 2012.

2. B. Barczak, Koncepcja oceny efektywności struktur sieciowych, Wyd. UE w Krakowie, Kraków 2016.

3. K. Obłój, Strategia organizacji, Wyd. PWE, Warszawa 2014.

4. K. Fonfara (red.); Zachowanie przedsiębiorstwa w procesie internacjonalizacji. Podejście sieciowe. Wydawnictwo PWE, Warszawa 2009.

Uzupełniająca:

1.. A. Zorska; Korporacje transnarodowe. Przemiany, oddziaływania, wyzwania; Wyd. PWE; Warszawa 2007.

2. Z. Pierścionek; Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa; Wydawnictwo PWN; Warszawa 2006.

3. N. Daszkiewicz, Konkurencyjność. Poziom makro, mezo i i mikro, PWN, Warszawa 2008

4. Duliniec E; Marketing międzynarodowy; Wydawnictwo PWE; Warszawa 2008.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Klaudia Zielińska-Lont
Prowadzący grup: Klaudia Zielińska-Lont
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Nie dotyczy

Metody dydaktyczne:

Na ćwiczeniach prezentowane będą prezentacje multimedialne zawierające studia przypadków wybranych korporacji transnarodowych, aktywność w grupach, współpraca.

Sposoby i kryteria oceniania:

Samodzielne przygotowanie pracy zaliczeniowej, zawierającej studium przypadku wybranej korporacji transnarodowej. Dodatkowo punktowana będzie aktywność na zajęciach. Konspekt pracy zaliczeniowej zawiera:

- Informacje ogólne;

- Określenie typu przedsiębiorstwa;

- Określenie strategii marki;

- Omówienie na przykładach wykorzystywanych narzędzi promocji;

- Omówienie kultury organizacyjnej wraz z przykładami;

- Porównanie wybranego przedsiębiorstwa globalnego do wybranej jednostki omawianej na zajęciach

- Wnioski dla badanego podmiotu.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Biznes globalny (przyczyny tworzenia się korporacji transnarodowych, podstawowe terminy biznesu międzynarodowego)

2. Typologia przedsiębiorstw globalnych (przedstawienie różnych kryteriów podziału korporacji transnarodowych)

3. Strategia globalna (tworzenie strategii transnarodowej, wady i zalety poszczególnych strategii)

4. Marketing globalny (rola marketingu w globalnej strategii, elementy marketingu mix, pozycjonowanie na rynku)

5. Kultura organizacyjna korporacji transnarodowych (wymiary kultury, przejawy kultury organizacyjnej)

6. Najważniejsze korporacje transnarodowe – studia przypadków


Literatura:

1. M. Rosińska-Bukowska; Model integracji gospodarczej jako wzorzec scalania systemów biznesowych- koncepcja i jej interpretacja (na wybranych przykładach); „Acta Universitatis Lodziensis Folia Oeconomica” 2015 vol. 5 no 316, s. 133–154.

2. M. Rosińska-Bukowska; Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego; Łódź 2012.

3. E. Duliniec; Marketing międzynarodowy; Wydawnictwo PWE; Warszawa 2008.

4. A. Zorska; Korporacje transnarodowe. Przemiany, oddziaływania, wyzwania; Wyd. PWE; Warszawa 2007.

Uzupełniająca:

1. M. Rosińska-Bukowska; Rola korporacji transnarodowych w procesach globalizacji; Wyd. A. Marszałek Dom Wyd. Duet; Toruń 2009.

2. Z. Pierścionek; Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa; Wydawnictwo PWN; Warszawa 2006.

3. A.K. Koźmiński; Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych; Wydawnictwo PWN Warszawa 2005.

4. J. Rymarczyk; Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa; Wyd. PWE; Warszawa 2004.

5. S. Yip; Strategia globalna; Wydawnictwo PWE; Warszawa 2004.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6