GIS w administracji publicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-GP220C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | GIS w administracji publicznej |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw GIS i mierników stosowanych w planowaniu przestrzennym. |
Skrócony opis: |
Przedmiot pobudza kreatywność słuchaczy w ramach wykorzystania podstawowych i zaawansowanych funkcji systemów informacji przestrzennej do analizowania i prognozowania procesów urbanizacyjnych. |
Efekty uczenia się: |
PEK 1: Słuchacze mają rozszerzoną wiedzę na temat metod i narzędzi, które wykorzystywane są w procesach decyzyjnych opartych na systemach informacji przestrzennej w administracji publicznej w szczególności na szczeblu lokalnym. Wiedza ta oparta jest na umiejętności słuchaczy do samodzielnego wykorzystywania dostępnych materiałów teoretycznych oraz danych (również ze źródeł elektronicznych) do kompleksowych analiz oraz prezentacji ich wyników. Działania te mają na celu budowanie umiejętności prezentacji złożonych procesów i zjawisk związanych z obszarem GIS w urbanistyce. Dzięki wiedzy i umiejętnościom słuchacze budują kompetencje w zakresie postępowania zgodnie z zasadami obowiązującymi w działaniach na rzecz sprawnego wykorzystania GIS w procesach decyzyjnych. W ramach tych zasad potrafią wskazać, że efekty osiągane w działaniach uzależnione są od posiadanej wiedzy i umiejętności. Działania podejmowane w ramach realizacji kompetencji mają charakter pracy w grupie. (06GPA2_W05; 06GPA2_U01; 06GPA2_K01; 06GPA2_K05) PEK 2: Student zna procesy, które wpływają na kształtowanie przestrzeni i potrafi powiązać je z współczesnymi teoriami. Dzięki temu wykorzystuje pogłębioną wiedzę objaśniającą mechanizmy i determinanty procesów ekonomicznych i społecznych, z uwzględnieniem uwarunkowań przyrodniczych zachodzących w strefach zurbanizowanych. Studenci mają rozszerzoną wiedzę na temat wykorzystania dostępnych w oprogramowaniu GIS rozwiązań technicznych w celu rozwiązywania problemów i objaśniania zjawisk związanych ze sferą przestrzenną, przyrodniczą, społeczno-gospodarczą i kulturową w kontekście zastosowania wyników do prac planistycznych i urbanistycznych. Wiedza pozyskiwana na zajęciach pozwala prowadzić interdyscyplinarne analizy przestrzenne oraz opracować prognozy i symulacje różnych wariantów rozwoju przestrzennego w oparciu o wyspecjalizowane modele z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi GIS. Możliwe jest to dzięki wykorzystaniu danych przestrzennych przekazywanych w trakcie zajęć, a w szczególności poprzez wykorzystanie materiałów z prac bieżących. Praca na zajęciach buduje kompetencje społeczne odnoszące się do potrzeby aktywnego uczestnictwa aktorów lokalnych w procesach związanych z obszarem urbanistyki (06GPA2_W02; 06GPA2_W03; 06GPA2_W04; 06GPA2_U02; 06GPA2_K04). PEK 3: Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania złożonych zjawisk z wykorzystaniem nowych technologii wpisujących się w zarządzanie przestrzenią, środowiskiem i innymi procesami. Dzięki temu ma umiejętność przygotowywania złożonych prezentacji opierających się na tych wynikach otrzymanych przy użyciu narzędzi GIS. Działania te opierają się na pracy grupowej oraz indywidualnej, co pozwala na rozwiązywanie określonych problemów stawianych przed słuchaczami. Dodatkowo systematyka zajęć wskazuje na konieczność ciągłego uzupełniania wiedzy i rozwoju własnych kompetencji w zakresie wykorzystania jej na potrzeby procedur i procesów zachodzących w obszarze urbanizacji. Konsekwencją tego jest budowanie potrzeby aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym (06GPA2_U06; 06GPA2_K01; 06GPA2_K04). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT LI
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 30 godzin, 21 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Feltynowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Feltynowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Ćwiczenia konwersatoryjne 3 Praca bieżąca: 60 godz. zbieranie materiałów do zajęć w oparciu o dostępne bazy danych statystycznych i przestrzennych, przygotowywanie prezentacji prezentowanych na zajęciach podlegających krytycznej samoocenie przez grupę słuchaczy, samodzielna obróbka zebranych i otrzymanych od prowadzących danych. Przygotowanie do zaliczenia: 90 godz. praca polegająca na ćwiczeniu przy pomocy otwartego oprogramowania zagadnień związanych z problematyką zajęć; próby rozwiązywania problemów badawczych z wykorzystaniem materiałów pochodzących z zajęć oraz wynikających z pracy bieżącej studenta; gromadzenie danych do realizacji studium przypadku. |
|
Metody dydaktyczne: | Podczas zajęć są wykorzystane metody takie jak: ćwiczenia symulacyjne, dyskusja, studia przypadków, metody twórczego myślenia z wykorzystaniem posiadanych danych przestrzennych, analizy i symulacje z użyciem komputera i oprogramowania GIS. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena końcowa jest wynikiem zrealizowania prac bieżących związanych z przygotowywaniem tematycznych prezentacji obejmujących pracę w grupie (pozwalające na weryfikację i ocenę przedmiotowego efektu kształcenia PEK 1). Dodatkowym elementem oceny są prace bieżące studentów uznawane za aktywność na zajęciach, pozwalające na otrzymywanie gratyfikacji w postaci tzw. „plusów” (w ciągu zajęć mogą otrzymać je jedynie trzy najaktywniejsze osoby), które w ocenie końcowej stają się możliwością do jej podwyższenia w stosunku 0,2 za każdy plus. Ostateczne zaliczenie przedmiotu ma miejsce na koniec semestru i przyjmuje postać projektu dotyczącego studium przypadku gminy, bądź jej części w zakresie omówionych podczas zajęć zagadnień oparte na zgromadzonych samodzielnie danych przestrzennych (weryfikacja PEK 2 i PEK 3). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie do oprogramowania związanego z gromadzeniem big data. 2. Podstawy prawne w UE oraz Polsce w zakresie wykorzystania danych przestrzennych w urbanizacji. 3. Zarządzanie w administracji publicznej w oparciu o dane z polskimi układami współrzędnych. 4. Serwisy WMS i WFS jako element poznawczy w urbanizacji. 5. Dostępność danych ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania do celów edukacyjnych i naukowych a dostęp komercyjny. 6. Klasy i kategorie dróg w Polsce. Dostęp do drogi publicznej w przypadku zamierzeń budowlanych w planowaniu przestrzennym i urbanistyce - z wykorzystaniem analizy GIS 7. Pojęcie dobrego sąsiedztwa w planowaniu przestrzennym i urbanistyce - a wykorzystanie GIS 8. Podejmowanie decyzji w oparciu o dane przestrzenne - analiza i symulacje na podstawie danych własnych oraz BDOT10k. 9. Kolekcjonowanie danych z wykorzystaniem aplikacji ArcGIS Colector. 10. Wielowymiarowa analiza danych przestrzennych zgromadzonych podczas działań w terenie. 11. Użytkowanie przestrzeni na terenach podmiejskich. 12. Zmiana użytkowania na podstawie danych dostępnych w portalach internetowych. |
|
Literatura: |
1. Longley Paul A., Goodchild Michael F., Maguire David J., Rhind David W.,GIS. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2006. 2. Gotlib Dariusz, Iwaniak Adam, Olszewski Robert, GIS obszary zastosowań, PWN, Warszawa 2007. 3. Fleming C., 2014. The GIS guide for elected officials. Esri Press. 4. Urbański J., 2010, GIS w badaniach przyrodniczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. - OPEN ACCESS! http://ocean.ug.edu.pl/~oceju/CentrumGIS/dane/GIS_w_badaniach_przyrodniczych_12_2.pdf 5. Feltynowski M., 2016. Dane przestrzenne dotyczące zieleni w śródmieściu Łodzi jako element wsparcia procesów rewitalizacji, Gospodarka w praktyce i teorii, Nr 4(45) 2016, s. 33-44. https://czasopisma.uni.lodz.pl/gospodarka/article/view/2071/1695 6. Feltynowski M., 2017. Gra o przestrzeń według Ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych a rozwiązania alternatywne - przykład obszarów wiejskich województwa łódzkiego, Biuletyn Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN Nr 265, s. 157-171. http://journals.pan.pl/dlibra/publication/115949/edition/100779/content 7. Feltynowski M., 2017. Urban spatial policy and its impact on open areas – Płock case study. Bulletin of Geography. Socio-economic Series, No. 36, s. 87–94. DOI: http://dx.doi.org/10.1515/bog-2017-0016 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin, 24 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Feltynowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Feltynowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Ćwiczenia konwersatoryjne 3 Praca bieżąca: 60 godz. zbieranie materiałów do zajęć w oparciu o dostępne bazy danych statystycznych i przestrzennych, przygotowywanie prezentacji prezentowanych na zajęciach podlegających krytycznej samoocenie przez grupę słuchaczy, samodzielna obróbka zebranych i otrzymanych od prowadzących danych. Przygotowanie do zaliczenia: 90 godz. praca polegająca na ćwiczeniu przy pomocy otwartego oprogramowania zagadnień związanych z problematyką zajęć; próby rozwiązywania problemów badawczych z wykorzystaniem materiałów pochodzących z zajęć oraz wynikających z pracy bieżącej studenta; gromadzenie danych do realizacji studium przypadku. |
|
Metody dydaktyczne: | Podczas zajęć są wykorzystane metody takie jak: ćwiczenia symulacyjne, dyskusja, studia przypadków, metody twórczego myślenia z wykorzystaniem posiadanych danych przestrzennych. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena końcowa jest wynikiem zrealizowania prac bieżących związanych z przygotowywaniem tematycznych prezentacji obejmujących pracę w grupie (pozwalające na weryfikację i ocenę przedmiotowego efektu kształcenia PEK 1). Dodatkowym elementem oceny są prace bieżące studentów uznawane za aktywność na zajęciach, pozwalające na otrzymywanie gratyfikacji w postaci tzw. „plusów” (w ciągu zajęć mogą otrzymać je jedynie trzy najaktywniejsze osoby), które w ocenie końcowej stają się możliwością do jej podwyższenia w stosunku 0,2 za każdy plus. Ostateczne zaliczenie przedmiotu ma miejsce na koniec semestru i przyjmuje postać projektu dotyczącego studium przypadku gminy, bądź jej części w zakresie omówionych podczas zajęć zagadnień (weryfikacja PEK 2 i PEK 3). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie do oprogramowania open source 2. Podstawy prawne w UE oraz Polsce w zakresie wykorzystania danych przestrzennych w urbanizacji 3. Zarządzanie w administracji publicznej w oparciu o dane z polskimi układami współrzędnych 4. Serwisy WMS i WFS jako element poznawczy w urbanizacji 5. Dostępność danych ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania do celów edukacyjnych i naukowych a dostęp komercyjny. 6. Klasy i kategorie dróg w Polsce. Dostęp do drogi publicznej w przypadku zamierzeń budowlanych w planowaniu przestrzennym i urbanistyce - z wykorzystaniem analizy GIS 7. Pojęcie dobrego sąsiedztwa w planowaniu przestrzennym i urbanistyce - a wykorzystanie GIS 8. Podejmowanie decyzji w oparciu o dane przestrzenne - analiza i symulacje na podstawie danych własnych oraz BDOT10k |
|
Literatura: |
1. Longley Paul A., Goodchild Michael F., Maguire David J., Rhind David W.,GIS. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2006. 2. Gotlib Dariusz, Iwaniak Adam, Olszewski Robert, GIS obszary zastosowań, PWN, Warszawa 2007. 3. Fleming C., 2014. The GIS guide for elected officials. Esri Press. 4. Urbański J., 2010, GIS w badaniach przyrodniczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. - OPEN ACCESS! http://ocean.ug.edu.pl/~oceju/CentrumGIS/dane/GIS_w_badaniach_przyrodniczych_12_2.pdf 5. Feltynowski M., 2016. Dane przestrzenne dotyczące zieleni w śródmieściu Łodzi jako element wsparcia procesów rewitalizacji, Gospodarka w praktyce i teorii, Nr 4(45) 2016, s. 33-44. https://czasopisma.uni.lodz.pl/gospodarka/article/view/2071/1695 6. Feltynowski M., 2017. Gra o przestrzeń według Ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych a rozwiązania alternatywne - przykład obszarów wiejskich województwa łódzkiego, Biuletyn Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN Nr 265, s. 157-171. http://journals.pan.pl/dlibra/publication/115949/edition/100779/content 7. Feltynowski M., 2017. Urban spatial policy and its impact on open areas – Płock case study. Bulletin of Geography. Socio-economic Series, No. 36, s. 87–94. DOI: http://dx.doi.org/10.1515/bog-2017-0016 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin, 27 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Feltynowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Feltynowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Ćwiczenia konwersatoryjne 3 Praca bieżąca: 60 godz. zbieranie materiałów do zajęć w oparciu o dostępne bazy danych statystycznych i przestrzennych, przygotowywanie prezentacji prezentowanych na zajęciach podlegających krytycznej samoocenie przez grupę słuchaczy, samodzielna obróbka zebranych i otrzymanych od prowadzących danych. Przygotowanie do zaliczenia: 90 godz. praca polegająca na ćwiczeniu przy pomocy otwartego oprogramowania zagadnień związanych z problematyką zajęć; próby rozwiązywania problemów badawczych z wykorzystaniem materiałów pochodzących z zajęć oraz wynikających z pracy bieżącej studenta; gromadzenie danych do realizacji studium przypadku. |
|
Metody dydaktyczne: | Podczas zajęć są wykorzystane metody takie jak: ćwiczenia symulacyjne, dyskusja, studia przypadków, metody twórczego myślenia z wykorzystaniem posiadanych danych przestrzennych. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena końcowa jest wynikiem zrealizowania prac bieżących związanych z przygotowywaniem tematycznych prezentacji obejmujących pracę w grupie (pozwalające na weryfikację i ocenę przedmiotowego efektu kształcenia PEK 1). Dodatkowym elementem oceny są prace bieżące studentów uznawane za aktywność na zajęciach, pozwalające na otrzymywanie gratyfikacji w postaci tzw. „plusów” (w ciągu zajęć mogą otrzymać je jedynie trzy najaktywniejsze osoby), które w ocenie końcowej stają się możliwością do jej podwyższenia w stosunku 0,2 za każdy plus. Ostateczne zaliczenie przedmiotu ma miejsce na koniec semestru i przyjmuje postać projektu dotyczącego studium przypadku gminy, bądź jej części w zakresie omówionych podczas zajęć zagadnień (weryfikacja PEK 2 i PEK 3). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie do oprogramowania open source 2. Podstawy prawne w UE oraz Polsce w zakresie wykorzystania danych przestrzennych w urbanizacji 3. Zarządzanie w administracji publicznej w oparciu o dane z polskimi układami współrzędnych 4. Serwisy WMS i WFS jako element poznawczy w urbanizacji 5. Dostępność danych ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania do celów edukacyjnych i naukowych a dostęp komercyjny. 6. Klasy i kategorie dróg w Polsce. Dostęp do drogi publicznej w przypadku zamierzeń budowlanych w planowaniu przestrzennym i urbanistyce - z wykorzystaniem analizy GIS 7. Pojęcie dobrego sąsiedztwa w planowaniu przestrzennym i urbanistyce - a wykorzystanie GIS 8. Podejmowanie decyzji w oparciu o dane przestrzenne - analiza i symulacje na podstawie danych własnych oraz BDOT10k |
|
Literatura: |
1. Longley Paul A., Goodchild Michael F., Maguire David J., Rhind David W.,GIS. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2006. 2. Gotlib Dariusz, Iwaniak Adam, Olszewski Robert, GIS obszary zastosowań, PWN, Warszawa 2007. 3. Fleming C., 2014. The GIS guide for elected officials. Esri Press. 4. Urbański J., 2010, GIS w badaniach przyrodniczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. - OPEN ACCESS! http://ocean.ug.edu.pl/~oceju/CentrumGIS/dane/GIS_w_badaniach_przyrodniczych_12_2.pdf 5. Feltynowski M., 2016. Dane przestrzenne dotyczące zieleni w śródmieściu Łodzi jako element wsparcia procesów rewitalizacji, Gospodarka w praktyce i teorii, Nr 4(45) 2016, s. 33-44. https://czasopisma.uni.lodz.pl/gospodarka/article/view/2071/1695 6. Feltynowski M., 2017. Gra o przestrzeń według Ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych a rozwiązania alternatywne - przykład obszarów wiejskich województwa łódzkiego, Biuletyn Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN Nr 265, s. 157-171. http://journals.pan.pl/dlibra/publication/115949/edition/100779/content 7. Feltynowski M., 2017. Urban spatial policy and its impact on open areas – Płock case study. Bulletin of Geography. Socio-economic Series, No. 36, s. 87–94. DOI: http://dx.doi.org/10.1515/bog-2017-0016 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.