Region w gospodarce globalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-GPAA1C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Region w gospodarce globalnej |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | GP |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 2 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Student powinien: - posiadać wiedzę z zakresu podstaw ekonomii, statystyki oraz zastosowania metod ilościowych w ekonomii; - posiadać znajomość podstawowych pojęć z zakresu przestrzennego aspektu funkcjonowania gospodarki; - posiadać znajomość podstawowych pojęć z zakresu problematyki regionalnej i teorii funkcjonowania i rozwoju regionalnego; - posiadać umiejętności rolę wymiaru regionalnego gospodarki w warunkach postępującej globalizacji gospodarek rynkowych. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z genezą, przyczynami i przebiegiem procesów globalizacyjnych zachodzących w gospodarce światowej, a na tm tle procesu regionalizacji. Omówione zostaną m. in. zagadnienia związane z istotą globalizacji i regionalizacji, warunkami doskonałej mobilności kapitału oraz instytucjonalne determinanty decyzji podmiotów światowej polityki gospodarczej, również problemy wzajemnych zależności: globalizacja a konwergencja – polaryzacja – regionalizm. Wykład ma charakter prezentacji problemowe,j a ćwiczenia mają charakter interaktywny i ich podstawą jest krótka prezentacja w formie case study i moderowanej przez prowadzącego dyskusji. Efekty kształcenia sprawdzane są na bieżąco. Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywaniu zadań/problemów). |
Efekty uczenia się: |
Student/Studentka: WIEDZA: - zna specjalistyczną terminologię oraz w pogłębionym stopniu rozumie główne tendencje rozwojowe w zakresie ekonomii i gospodarki przestrzennej (06GP-A2_W01) - w pogłębionym stopniu zna zjawiska i procesy rozwoju i gospodarowania w przestrzeni w kontekście współczesnych teorii rozwoju regionalnego (06GP-A2_W02) - posiada pogłębioną wiedzę objaśniającą mechanizmy i determinanty procesów ekonomicznych i społecznych, w kontekście procesów globalizacji (06GP-A2_W03) - ma pogłębioną oraz uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę na temat metod ilościowych i jakościowych pozwalających badać przebieg głównych tendencji rozwojowych, skalę i konsekwencje zmian zachodzących w przestrzeni w różnych wymiarach: regionalnym i globalnym (06GP-A2_W04) UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane z właściwie dobranych źródeł do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów społeczno-gospodarczych (06GP-A2_U01); - posiada umiejętność analizowania złożonych zjawisk i procesów w zakresie gospodarki przestrzennej w kontekście globalizacji oraz ich krytycznej oceny, syntezy i twórczej interpretacji (06GP-A2_U05); - posiada pogłębioną umiejętność przygotowania prac pisemnych oraz prezentacji (06GP-A2_U06); KOMPETENCJE: - zna wartość swojej wiedzy i jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy oraz zasięgania opinii ekspertów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych na rzecz rozwoju zrównoważonego (06GP-A2_K01); - wykazuje się przedsiębiorczością, a także otwartością na zmiany i świadomością konieczności dostosowywania się do zmieniającego się otoczenia (06GP-A2_K02) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Dąbrowski | |
Prowadzący grup: | Adam Dąbrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ C
W
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Żmurkow | |
Prowadzący grup: | Sara Koussan, Edyta Żmurkow | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia w cyklu 2024/25 prowadzone będą stacjonarnie. Wykład 14 godz./ ćwiczenia 14.godz. Wykład typu 3. w wymiarze 14 godzin, przygotowanie do egzaminu 28 godzin dotyczy pogłębiania i systematyzowania wiedzy w oparciu o studia literatury podstawowej i uzupełniającej oraz materiałów dotyczących funkcjonowania gospodarki globalnej i procesów globalizacji i regionalizacji z uwzględnieniem danych statystycznych podchodzących Roczników Statystycznych GUS, Banu Danych Lokalnych GUS oraz danych Eurostatu. Ćwiczenia typu 3. /konwersatoryjne/ w wymiarze 14 godzin są interaktywną formą kształtowania wiedzy i umiejętności polegającą na rozwiązywaniu problemów i zadań przedstawionych przez prowadzącego. Praca bieżąca w wymiarze 42 godzin polega na zbieraniu materiałów dotyczących przygotowania prezentacji (zespoły 2- 3 osobowe) na poszczególne tematy. Przygotowanie do zaliczenia w wymiarze 14 godzin obejmuje studiowanie literatury przedmiotu oraz zbieranie i analizę materiałów statystycznych niezbędnych do rozwiązania wskazanego problemu w formie prezentacji. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład ma charakter problemowy, przeprowadzany jest w formie prezentacji multimedialnej. Przedmiot wymaga studiowania literatury fakultatywnej (w tym w językach obcych) wykraczającej poza treści przekazane bezpośrednio przez wykładowcę i literaturę podstawową. Ćwiczenia maja charakter interaktywnego konwersatorium - ich podstawą jest krótka prezentacja dotycząca istoty danego zagadnienia (tematu zajęć) i moderowanie dyskusji przez prowadzącego. Forma zajęć pogłębiająca wiedzę i bezpośrednio kształtująca umiejętności i kompetencje. Studenci w oparciu o treści przekazane na zajęciach dyskutują i rozwiązują wskazane przez prowadzącego problemy, mają możliwość prezentowania własnych poglądów i przemyśleń poprzez dobieranie właściwej argumentacji. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ćwiczenia będą zaliczone na podstawie pracy w grupie – opracowanie studium przypadku dotyczącego konkretnego problemu dotyczącego tematyki danych ćwiczeń (50%) oraz kolokwium (50%). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń w terminie. Egzamin przyjmuje formę pisemną mającą charakter pytań otwartych. Przedmiot zaliczany po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń i zdaniu egzaminu. Kryteria punktowe: 0-10pkt ndst 10,5-13 pkt dst 13,5-14,5 pkt dst+ 15-16,5 pkt db 17-18,5 pkt db+ 19-20 pkt bdb |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Efekty kształcenia sprawdzane są na bieżąco. Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym, poprzedzonym pisemnym zaliczeniem ćwiczeń. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | WYKŁAD 1. Ewolucja roli państwa w funkcjonowaniu gospodarki – przegląd koncepcji 2. Gospodarka światowa a rozwój gospodarczy 3. Globalizacja gospodarek – przyczyny, uwarunkowania, , tendencje 4. Zróżnicowanie poziomu rozwoju gospodarczego 5. Integracja gospodarcza, przyczyny, przesłanki, etapy, formy, skutki 6. Regionalizacja 7. Globalizacja a konwergencja – polaryzacja – regionalizm 8. Globalizacja versus regionalizacja ĆWICZENIA 1. Zalety i wady globalizacji. Czynniki i pomiar. 2. Instytucje i podmioty gospodarki światowej 3. Dysproporcje regionalne w świecie i Europie 4. Charakterystyka wybranych regionów w gospodarce UE i świata 5. Regionalizacja a globalizacja - case study |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. P. R. Krugman, M. Obstfeld, Ekonomia międzynarodowa, Teoria i polityka, Tom 1 i 2, PWN, Warszawa 2010 2. K. Rybiński, Globalizacja w trzech odsłonach: offshoring--globalne nierównowagi--polityka pieniężna, DIFIN, Warszawa 2007 3. J. E. Stiglitz, Globalizacja, PWN, Warszawa 2004 Literatura uzupełniająca: 1. T. Rynarzewski, A. Zielińska-Głębocka, Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Teoria wymiany i polityki handlu międzynarodowego, PWN, Warszawa 2010 2. B. Kołosowska (red.), P. Prewysz-Kwinto (red.), Gospodarka i finanse w warunkach globalizacji, Tom I i II, WSB, Toruń 2008 3. M. Czerny, Globalizacja a rozwój: wybrane zagadnienia geografii społeczno-gospodarczej świata, PWN, Warszawa 2005 4. R. Milewski (red.) E. Kwiatkowski (red.), Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa 2006 lub inne wydania |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Dąbrowski | |
Prowadzący grup: | Adam Dąbrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia w cyklu 2022/23 prowadzone będą stacjonarnie, z wykorzystanie platformy Moodle. Wykład -14 godz./ ćwiczenia 14.godz. Wykład typu 3. w wymiarze 14 godzin, przygotowanie do egzaminu 28 godzin dotyczy pogłębiania i systematyzowania wiedzy w oparciu o studia literatury podstawowej i uzupełniającej oraz materiałów dotyczących funkcjonowania gospodarki globalnej i procesów globalizacji i regionalizacji z uwzględnieniem danych statystycznych podchodzących Roczników Statystycznych GUS, danych, Eurostat. Ćwiczenia typu 3. /konwersatoryjne/ w wymiarze 14 godzin są interaktywną formą kształtowania wiedzy i umiejętności polegającą na rozwiązywaniu problemów i zadań przedstawionych przez prowadzącego. Praca bieżąca w wymiarze 42 godzin polega na zbieraniu materiałów dotyczących przygotowania prezentacji (zespoły 2- 3 osobowe) na poszczególne tematy. Przygotowanie do zaliczenia w wymiarze 14 godzin obejmuje studiowanie literatury przedmiotu oraz zbieranie i analizę materiałów statystycznych niezbędnych do rozwiązania wskazanego problemu w formie prezentacji. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład ma charakter problemowy, przeprowadzany jest w formie prezentacji multimedialnej. Przedmiot wymaga studiowania literatury fakultatywnej, w tym w językach obcych wykraczającej poza treści przekazane bezpośrednio przez wykładowcę i wskazaną literaturę. Ćwiczenia maja charakter interaktywnego konwersatorium, a ich podstawą jest krótka prezentacja dotycząca istoty danego zagadnienia (tematu zajęć) i moderowanie dyskusji przez prowadzącego. Forma zajęć pogłębiająca wiedzę i bezpośrednio kształtująca umiejętności i kompetencje. Studenci w oparciu o treści przekazane na zajęciach dyskutują i rozwiązują wskazane przez prowadzącego problemy, mają możliwość prezentowania własnych poglądów i przemyśleń poprzez dobieranie właściwej argumentacji. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ćwiczenia będą zaliczone na podstawie pracy w grupie – opracowanie studium przypadku dotyczącego konkretnego problemu dotyczącego tematyki danych ćwiczeń (50%) oraz kolokwium (50%). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń w terminie. Egzamin przyjmuje formę pisemną mającą charakter pytań otwartych. Przedmiot zaliczany po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń i zdaniu egzaminu. Kryteria punktowe: 0-10pkt ndst 10,5-13pkt dst 13,5-14,5pkt dst+ 15-16,5pkt db 17-18,5pkt db+ 19-20pkt bdb |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Efekty kształcenia sprawdzane są na bieżąco. Przedmiot kończy się egzaminem /pisemnym/, poprzedzonym zaliczeniem /pisemnym/ ćwiczeń. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | WYKŁAD 1. Ewolucja roli państwa w funkcjonowaniu gospodarki – przegląd koncepcji 2. Gospodarka światowa a rozwój gospodarczy3. Globalizacja gospodarek – przyczyny, uwarunkowania, , tendencje 3. Zróżnicowanie poziomu rozwoju gospodarczego 4. Integracja gospodarcza, przyczyny, przesłanki, etapy, formy, skutki 5. Regionalizacja 6. Globalizacja a konwergencja – polaryzacja – regionalizm 7. Globalizacja versus regionalizacja ĆWICZENIA 1. Zalety i wady globalizacji. Czynniki i pomiar. 2. Instytucje i podmioty gospodarki światowej 3. Dysproporcje regionalne w świecie i Europie 4. Charakterystyka wybranych regionów w gospodarce UE i świata 5. Regionalizacja a globalizacja - case study |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. J. E. Stiglitz, Globalizacja, PWN, Warszawa 2004 2. K. Rybiński, Globalizacja w trzech odsłonach: offshoring--globalne nierównowagi--polityka pieniężna, DIFIN, Warszawa 2007 3. K. Tomaszewski, Regiony w procesie integracji europejskiej, Wolters Kluwer 2007. 4. J.E. Stiglitz, Capital Market Liberalization, Economic Growth, and Instability, World Development, Volume 28, Issue 6, p. 1075-1086 2000. Uzupełniająca: 1. S. Pastuszka, Polityka regionalna Unii Europejskiej: cele, narzędzia, efekty, Difin,2012. 2. M. Czerny, Globalizacja a rozwój: wybrane zagadnienia geografii społeczno-gospodarczej świata, PWN, Warszawa 2005 3. A. Dąbrowski, Globalizacja a regionalizm,wyd. UE we Wrocławiu, Wrocław 2012 Roczniki Statystyczne GUS, Eurostat |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Dąbrowski | |
Prowadzący grup: | Adam Dąbrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia w cyklu 2022/23 prowadzone będą stacjonarnie, z wykorzystanie platformy Moodle. Wykład -14 godz./ ćwiczenia 14.godz. Wykład typu 3. w wymiarze 14 godzin, przygotowanie do egzaminu 28 godzin dotyczy pogłębiania i systematyzowania wiedzy w oparciu o studia literatury podstawowej i uzupełniającej oraz materiałów dotyczących funkcjonowania gospodarki globalnej i procesów globalizacji i regionalizacji z uwzględnieniem danych statystycznych podchodzących Roczników Statystycznych GUS, danych, Eurostat. Ćwiczenia typu 3. /konwersatoryjne/ w wymiarze 14 godzin są interaktywną formą kształtowania wiedzy i umiejętności polegającą na rozwiązywaniu problemów i zadań przedstawionych przez prowadzącego. Praca bieżąca w wymiarze 42 godzin polega na zbieraniu materiałów dotyczących przygotowania prezentacji (zespoły 2- 3 osobowe) na poszczególne tematy. Przygotowanie do zaliczenia w wymiarze 14 godzin obejmuje studiowanie literatury przedmiotu oraz zbieranie i analizę materiałów statystycznych niezbędnych do rozwiązania wskazanego problemu w formie prezentacji. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład ma charakter problemowy, przeprowadzany jest w formie prezentacji multimedialnej. Przedmiot wymaga studiowania literatury fakultatywnej, w tym w językach obcych wykraczającej poza treści przekazane bezpośrednio przez wykładowcę i wskazaną literaturę. Ćwiczenia maja charakter interaktywnego konwersatorium, a ich podstawą jest krótka prezentacja dotycząca istoty danego zagadnienia (tematu zajęć) i moderowanie dyskusji przez prowadzącego. Forma zajęć pogłębiająca wiedzę i bezpośrednio kształtująca umiejętności i kompetencje. Studenci w oparciu o treści przekazane na zajęciach dyskutują i rozwiązują wskazane przez prowadzącego problemy, mają możliwość prezentowania własnych poglądów i przemyśleń poprzez dobieranie właściwej argumentacji. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ćwiczenia będą zaliczone na podstawie pracy w grupie – opracowanie studium przypadku dotyczącego konkretnego problemu dotyczącego tematyki danych ćwiczeń (50%) oraz kolokwium (50%). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń w terminie. Egzamin przyjmuje formę pisemną mającą charakter pytań otwartych. Przedmiot zaliczany po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń i zdaniu egzaminu. Kryteria punktowe: 0-10pkt ndst 10,5-13pkt dst 13,5-14,5pkt dst+ 15-16,5pkt db 17-18,5pkt db+ 19-20pkt bdb |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Efekty kształcenia sprawdzane są na bieżąco. Przedmiot kończy się egzaminem /pisemnym/, poprzedzonym zaliczeniem /pisemnym/ ćwiczeń. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | WYKŁAD 1. Ewolucja roli państwa w funkcjonowaniu gospodarki – przegląd koncepcji 2. Gospodarka światowa a rozwój gospodarczy3. Globalizacja gospodarek – przyczyny, uwarunkowania, , tendencje 3. Zróżnicowanie poziomu rozwoju gospodarczego 4. Integracja gospodarcza, przyczyny, przesłanki, etapy, formy, skutki 5. Regionalizacja 6. Globalizacja a konwergencja – polaryzacja – regionalizm 7. Globalizacja versus regionalizacja ĆWICZENIA 1. Zalety i wady globalizacji. Czynniki i pomiar. 2. Instytucje i podmioty gospodarki światowej 3. Dysproporcje regionalne w świecie i Europie 4. Charakterystyka wybranych regionów w gospodarce UE i świata 5. Regionalizacja a globalizacja - case study |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. J. E. Stiglitz, Globalizacja, PWN, Warszawa 2004 2. K. Rybiński, Globalizacja w trzech odsłonach: offshoring--globalne nierównowagi--polityka pieniężna, DIFIN, Warszawa 2007 3. K. Tomaszewski, Regiony w procesie integracji europejskiej, Wolters Kluwer 2007. 4. J.E. Stiglitz, Capital Market Liberalization, Economic Growth, and Instability, World Development, Volume 28, Issue 6, p. 1075-1086 2000. Uzupełniająca: 1. S. Pastuszka, Polityka regionalna Unii Europejskiej: cele, narzędzia, efekty, Difin,2012. 2. M. Czerny, Globalizacja a rozwój: wybrane zagadnienia geografii społeczno-gospodarczej świata, PWN, Warszawa 2005 3. A. Dąbrowski, Globalizacja a regionalizm,wyd. UE we Wrocławiu, Wrocław 2012 Roczniki Statystyczne GUS, Eurostat |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN W
C
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Dąbrowski | |
Prowadzący grup: | Adam Dąbrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia w cyklu 2021/22 prowadzone będą zdalnie, z wykorzystanie platformy Moodle i MS Teams. Wykład -14 godz./ ćwiczenia 14.godz. Wykład typu 3. w wymiarze 14 godzin, przygotowanie do egzaminu 28 godzin dotyczy pogłębiania i systematyzowania wiedzy w oparciu o studia literatury podstawowej i uzupełniającej oraz materiałów dotyczących funkcjonowania gospodarki globalnej i procesów globalizacji i regionalizacji z uwzględnieniem danych statystycznych podchodzących Roczników Statystycznych GUS, danych, Eurostat. Ćwiczenia typu 3. /konwersatoryjne/ w wymiarze 14 godzin są interaktywną formą kształtowania wiedzy i umiejętności polegającą na rozwiązywaniu problemów i zadań przedstawionych przez prowadzącego. Praca bieżąca w wymiarze 42 godzin polega na zbieraniu materiałów dotyczących przygotowania prezentacji (zespoły 2- 3 osobowe) na poszczególne tematy. Przygotowanie do zaliczenia w wymiarze 14 godzin obejmuje studiowanie literatury przedmiotu oraz zbieranie i analizę materiałów statystycznych niezbędnych do rozwiązania wskazanego problemu w formie prezentacji. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład ma charakter problemowy, przeprowadzany jest w formie prezentacji multimedialnej. Przedmiot wymaga studiowania literatury fakultatywnej, w tym w językach obcych wykraczającej poza treści przekazane bezpośrednio przez wykładowcę i wskazaną literaturę. Ćwiczenia maja charakter interaktywnego konwersatorium, a ich podstawą jest krótka prezentacja dotycząca istoty danego zagadnienia (tematu zajęć) i moderowanie dyskusji przez prowadzącego. Forma zajęć pogłębiająca wiedzę i bezpośrednio kształtująca umiejętności i kompetencje. Studenci w oparciu o treści przekazane na zajęciach dyskutują i rozwiązują wskazane przez prowadzącego problemy, mają możliwość prezentowania własnych poglądów i przemyśleń poprzez dobieranie właściwej argumentacji. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ćwiczenia będą zaliczone na podstawie pracy w grupie – opracowanie studium przypadku dotyczącego konkretnego problemu dotyczącego tematyki danych ćwiczeń (50%) oraz kolokwium (50%). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń w terminie. Egzamin przyjmuje formę pisemną mającą charakter pytań otwartych. Przedmiot zaliczany po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń i zdaniu egzaminu. Kryteria punktowe: 0-10pkt ndst 10,5-13pkt dst 13,5-14,5pkt dst+ 15-16,5pkt db 17-18,5pkt db+ 19-20pkt bdb |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Efekty kształcenia sprawdzane są na bieżąco. Przedmiot kończy się egzaminem /pisemnym/, poprzedzonym zaliczeniem /pisemnym/ ćwiczeń. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | WYKŁAD 1. Ewolucja roli państwa w funkcjonowaniu gospodarki – przegląd koncepcji 2. Gospodarka światowa a rozwój gospodarczy3. Globalizacja gospodarek – przyczyny, uwarunkowania, , tendencje 3. Zróżnicowanie poziomu rozwoju gospodarczego 4. Integracja gospodarcza, przyczyny, przesłanki, etapy, formy, skutki 5. Regionalizacja 6. Globalizacja a konwergencja – polaryzacja – regionalizm 7. Globalizacja versus regionalizacja ĆWICZENIA 1. Zalety i wady globalizacji. Czynniki i pomiar. 2. Instytucje i podmioty gospodarki światowej 3. Dysproporcje regionalne w świecie i Europie 4. Charakterystyka wybranych regionów w gospodarce UE i świata 5. Regionalizacja a globalizacja - case study |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. J. E. Stiglitz, Globalizacja, PWN, Warszawa 2004 2. K. Rybiński, Globalizacja w trzech odsłonach: offshoring--globalne nierównowagi--polityka pieniężna, DIFIN, Warszawa 2007 3. K. Tomaszewski, Regiony w procesie integracji europejskiej, Wolters Kluwer 2007. 4. J.E. Stiglitz, Capital Market Liberalization, Economic Growth, and Instability, World Development, Volume 28, Issue 6, p. 1075-1086 2000. Uzupełniająca: 1. S. Pastuszka, Polityka regionalna Unii Europejskiej: cele, narzędzia, efekty, Difin,2012. 2. M. Czerny, Globalizacja a rozwój: wybrane zagadnienia geografii społeczno-gospodarczej świata, PWN, Warszawa 2005 3. A. Dąbrowski, Globalizacja a regionalizm,wyd. UE we Wrocławiu, Wrocław 2012 Roczniki Statystyczne GUS, Eurostat |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CK
CZ W
CK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Dąbrowski | |
Prowadzący grup: | Adam Dąbrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia w cyklu 2020/21 prowadzone będą zdalnie, z wykorzystanie platformy Moodle i MS Teams. Wykład -15 godz./ ćwiczenia 15.godz. Wykład w wymiarze 15 godzin, praca bieżąca 15 godzin wymaga studiowania podstawowej literatury przedmiotu, przygotowanie do egzaminu 30 godzin dotyczy pogłębiania i systematyzowania wiedzy w oparciu o studia literatury podstawowej i uzupełniającej oraz materiałów dotyczących funkcjonowania gospodarki globalnej i procesów globalizacji i regionalizacji z uwzględnieniem danych statystycznych podchodzących Roczników Statystycznych GUS, danych, Eurostat. Ćwiczenia w wymiarze 15 godzin są interaktywną formą kształtowania wiedzy i umiejętności polegającą na rozwiązywaniu problemów i zadań przedstawionych przez prowadzącego. Praca bieżąca w wymiarze 15 godzin polega na zbieraniu materiałów dotyczących przygotowania prezentacji (zespoły 2- 3 osobowe) na poszczególne tematy. Przygotowanie do zaliczenia w wymiarze 15 godzin obejmuje studiowanie literatury przedmiotu oraz zbieranie i analizę materiałów statystycznych niezbędnych do rozwiązania wskazanego problemu w formie prezentacji. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład ma charakter problemowy, przeprowadzany jest w formie prezentacji multimedialnej. Przedmiot wymaga studiowania literatury fakultatywnej, w tym w językach obcych wykraczającej poza treści przekazane bezpośrednio przez wykładowcę i wskazaną literaturę. Ćwiczenia maja charakter interaktywnego konwersatorium, a ich podstawą jest krótka prezentacja dotycząca istoty danego zagadnienia (tematu zajęć) i moderowanie dyskusji przez prowadzącego. Forma zajęć pogłębiająca wiedzę i bezpośrednio kształtująca umiejętności i kompetencje. Studenci w oparciu o treści przekazane na zajęciach dyskutują i rozwiązują wskazane przez prowadzącego problemy, mają możliwość prezentowania własnych poglądów i przemyśleń poprzez dobieranie właściwej argumentacji. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ćwiczenia będą zaliczone na podstawie pracy w grupie – opracowanie studium przypadku dotyczącego konkretnego problemu dotyczącego tematyki danych ćwiczeń (50%) oraz kolokwium (50%), którego przedmiotem będzie Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń w terminie. Egzamin przyjmuje formę pisemną mającą charakter pytań otwartych. Przedmiot zaliczany po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń i zdaniu egzaminu. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Efekty kształcenia sprawdzane są na bieżąco. Przedmiot kończy się egzaminem /pisemnym/, poprzedzonym zaliczeniem /pisemnym/ ćwiczeń. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | WYKŁAD 1. Ewolucja roli państwa w funkcjonowaniu gospodarki – przegląd koncepcji 2. Gospodarka światowa a rozwój gospodarczy3. Globalizacja gospodarek – przyczyny, uwarunkowania, , tendencje 3. Zróżnicowanie poziomu rozwoju gospodarczego 4. Integracja gospodarcza, przyczyny, przesłanki, etapy, formy, skutki 5. Regionalizacja 6. Globalizacja a konwergencja – polaryzacja – regionalizm 7. Globalizacja versus regionalizacja ĆWICZENIA 1. Zalety i wady globalizacji. Czynniki i pomiar. 2. Instytucje i podmioty gospodarki światowej 3. Dysproporcje regionalne w świecie i Europie 4. Charakterystyka wybranych regionów w gospodarce UE i świata 5. Regionalizacja a globalizacja - case study |
|
Literatura: |
1. J. E. Stiglitz, Globalizacja, PWN, Warszawa 2004 2. K. Rybiński, Globalizacja w trzech odsłonach: offshoring--globalne nierównowagi--polityka pieniężna, DIFIN, Warszawa 2007 3. K. Tomaszewski, Regiony w procesie integracji europejskiej, Wolters Kluwer 2007 4. S. Pastuszka, Polityka regionalna Unii Europejskiej: cele, narzędzia, efekty, Difin,2012. 5. M. Czerny, Globalizacja a rozwój: wybrane zagadnienia geografii społeczno-gospodarczej świata, PWN, Warszawa 2005 6. A. Dąbrowski, Globalizacja a regionalizm,wyd. UE we Wrocławiu, Wrocław 2012 Roczniki Statystyczne GUS, Eurostat |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Arendt | |
Prowadzący grup: | Łukasz Arendt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN W
CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Arendt | |
Prowadzący grup: | Łukasz Arendt, Katarzyna Himstedt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CK
W
CK
CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Walczak | |
Prowadzący grup: | Waldemar Walczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: 1.Istota, przyczyny, uwarunkowania i znaczenie procesów globalizacji 2.Ekonomiczne, polityczne, społeczne i kulturowe aspekty oraz przejawy globalizacji we współczesnym świecie 3.Gospodarka globalna a rozwój regionów – integracja gospodarcza, współpraca międzynarodowa, internacjonalizacja przedsiębiorstw 4.Instytucje gospodarki światowej w procesie globalizacji i regionalizmu 5.Uwarunkowania i czynniki determinujące procesy rozwoju regionalnego w warunkach globalizacji – źródła budowania przewagi konkurencyjnej regionu 6.Budowanie gospodarki opartej na wiedzy w wymiarze regionalnym – znaczenie wiedzy i kapitału ludzkiego w rozwoju regionu 7.Procesy innowacji i polityka innowacyjna w rozwoju regionu Ćwiczenia: 1.Wpływ procesów globalizacji na uwarunkowania rozwoju regionalnego 2.Rola, funkcje i zadania administracji samorządowej i rządowej w kontekście realizacji lokalnych strategii rozwoju w Polsce 3.Znaczenie rozwoju regionu dla budowania potencjału gospodarki krajowej 4.Inicjatywy i programy na rzecz rozwoju gospodarki i regionów w Polsce 5.Założenia i cele regionalnej polityki rozwoju na przykładzie Strategii Rozwoju Regionalnego 6.Miary i kryteria umożliwiające ocenę potencjału społeczno-gospodarczego polskich regionów 7.Źródła finansowania inwestycji w ramach rozwoju regionalnego |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: A. Nowakowska, Z. Przygodzki, M. Sokołowicz, Region w gospodarce opartej na wiedzy. Kapitał ludzki, innowacje, korporacje transnarodowe, Difin, Warszawa 2011. J. Chądzyński, A. Nowakowska, Z. Przygodzki, Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, CeDeWu, Łódź 2007. A. Nowakowska, Regionalny wymiar procesów innowacji, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2011. J. E. Stiglitz, Globalizacja, PWN, Warszawa 2004. Literatura uzupełniająca: E. Korcelli-Olejniczak, Region metropolitalny – pojęcie, struktura przestrzenna, dynamika, IGiPZ PAN, Warszawa 2012. A. Nowakowska (red.), Zdolności innowacyjne polskich regionów, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2009. A. Szewczuk, M. Kogut-Jaworska, M. Zioło, Rozwój Lokalny i regionalny. Teoria i praktyka, CH Beck, Warszawa 2011. A. Zakrzewska-Półtorak, Rozwój regionalny w globalizującej się gospodarce, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2012. B. Woś, Rozwój regionów i polityka regionalna w Unii Europejskiej oraz w Polsce, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2005. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.