UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Region w gospodarce globalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-GPAA1C
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Region w gospodarce globalnej
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

GP

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

2

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Student powinien: - posiadać wiedzę z zakresu podstaw ekonomii, statystyki oraz zastosowania metod ilościowych w ekonomii; - posiadać znajomość podstawowych pojęć z zakresu przestrzennego aspektu funkcjonowania gospodarki; - posiadać znajomość podstawowych pojęć z zakresu problematyki regionalnej i teorii funkcjonowania i rozwoju regionalnego; - posiadać umiejętności rolę wymiaru regionalnego gospodarki w warunkach postępującej globalizacji gospodarek rynkowych.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z genezą, przyczynami i przebiegiem procesów globalizacyjnych zachodzących w gospodarce światowej, a na tm tle procesu regionalizacji. Omówione zostaną m. in. zagadnienia związane z istotą globalizacji i regionalizacji, warunkami doskonałej mobilności kapitału oraz instytucjonalne determinanty decyzji podmiotów światowej polityki gospodarczej, również problemy wzajemnych zależności: globalizacja a konwergencja – polaryzacja – regionalizm. Wykład ma charakter prezentacji problemowe,j a ćwiczenia mają charakter interaktywny i ich podstawą jest krótka prezentacja w formie case study i moderowanej przez prowadzącego dyskusji. Efekty kształcenia sprawdzane są na bieżąco. Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywaniu zadań/problemów).

Efekty uczenia się:

Student/Studentka:

WIEDZA: - zna specjalistyczną terminologię oraz w pogłębionym stopniu rozumie główne tendencje rozwojowe w zakresie ekonomii i gospodarki przestrzennej (06GP-A2_W01) - w pogłębionym stopniu zna zjawiska i procesy rozwoju i gospodarowania w przestrzeni w kontekście współczesnych teorii rozwoju regionalnego (06GP-A2_W02) - posiada pogłębioną wiedzę objaśniającą mechanizmy i determinanty procesów ekonomicznych i społecznych, w kontekście procesów globalizacji (06GP-A2_W03) - ma pogłębioną oraz uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę na temat metod ilościowych i jakościowych pozwalających badać przebieg głównych tendencji rozwojowych, skalę i konsekwencje zmian zachodzących w przestrzeni w różnych wymiarach: regionalnym i globalnym (06GP-A2_W04)

UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane z właściwie dobranych źródeł do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów społeczno-gospodarczych (06GP-A2_U01); - posiada umiejętność analizowania złożonych zjawisk i procesów w zakresie gospodarki przestrzennej w kontekście globalizacji oraz ich krytycznej oceny, syntezy i twórczej interpretacji (06GP-A2_U05); - posiada pogłębioną umiejętność przygotowania prac pisemnych oraz prezentacji (06GP-A2_U06);

KOMPETENCJE: - zna wartość swojej wiedzy i jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy oraz zasięgania opinii ekspertów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych na rzecz rozwoju zrównoważonego (06GP-A2_K01); - wykazuje się przedsiębiorczością, a także otwartością na zmiany i świadomością konieczności dostosowywania się do zmieniającego się otoczenia (06GP-A2_K02)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Dąbrowski
Prowadzący grup: Adam Dąbrowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Edyta Żmurkow
Prowadzący grup: Sara Koussan, Edyta Żmurkow
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia w cyklu 2024/25 prowadzone będą stacjonarnie.

Wykład 14 godz./ ćwiczenia 14.godz.


Wykład typu 3. w wymiarze 14 godzin, przygotowanie do egzaminu 28 godzin dotyczy pogłębiania i systematyzowania wiedzy w oparciu o studia literatury podstawowej i uzupełniającej oraz materiałów dotyczących funkcjonowania gospodarki globalnej i procesów globalizacji i regionalizacji z uwzględnieniem danych statystycznych podchodzących Roczników Statystycznych GUS, Banu Danych Lokalnych GUS oraz danych Eurostatu.


Ćwiczenia typu 3. /konwersatoryjne/ w wymiarze 14 godzin są interaktywną formą kształtowania wiedzy i umiejętności polegającą na rozwiązywaniu problemów i zadań przedstawionych przez prowadzącego. Praca bieżąca w wymiarze 42 godzin polega na zbieraniu materiałów dotyczących przygotowania prezentacji (zespoły 2- 3 osobowe) na poszczególne tematy.


Przygotowanie do zaliczenia w wymiarze 14 godzin obejmuje studiowanie literatury przedmiotu oraz zbieranie i analizę materiałów statystycznych niezbędnych do rozwiązania wskazanego problemu w formie prezentacji.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład ma charakter problemowy, przeprowadzany jest w formie prezentacji multimedialnej. Przedmiot wymaga studiowania literatury fakultatywnej (w tym w językach obcych) wykraczającej poza treści przekazane bezpośrednio przez wykładowcę i literaturę podstawową.


Ćwiczenia maja charakter interaktywnego konwersatorium - ich podstawą jest krótka prezentacja dotycząca istoty danego zagadnienia (tematu zajęć) i moderowanie dyskusji przez prowadzącego.

Forma zajęć pogłębiająca wiedzę i bezpośrednio kształtująca umiejętności i kompetencje. Studenci w oparciu o treści przekazane na zajęciach dyskutują i rozwiązują wskazane przez prowadzącego problemy, mają możliwość prezentowania własnych poglądów i przemyśleń poprzez dobieranie właściwej argumentacji.


Sposoby i kryteria oceniania:

Ćwiczenia będą zaliczone na podstawie pracy w grupie – opracowanie studium przypadku dotyczącego konkretnego problemu dotyczącego tematyki danych ćwiczeń (50%) oraz kolokwium (50%).


Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń w terminie. Egzamin przyjmuje formę pisemną mającą charakter pytań otwartych. Przedmiot zaliczany po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń i zdaniu egzaminu.

Kryteria punktowe:

0-10pkt ndst

10,5-13 pkt dst

13,5-14,5 pkt dst+

15-16,5 pkt db

17-18,5 pkt db+

19-20 pkt bdb

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Efekty kształcenia sprawdzane są na bieżąco.

Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym, poprzedzonym pisemnym zaliczeniem ćwiczeń.

Szczegółowe treści kształcenia:

WYKŁAD

1. Ewolucja roli państwa w funkcjonowaniu gospodarki – przegląd koncepcji

2. Gospodarka światowa a rozwój gospodarczy

3. Globalizacja gospodarek – przyczyny, uwarunkowania, , tendencje

4. Zróżnicowanie poziomu rozwoju gospodarczego

5. Integracja gospodarcza, przyczyny, przesłanki, etapy, formy, skutki

6. Regionalizacja

7. Globalizacja a konwergencja – polaryzacja – regionalizm

8. Globalizacja versus regionalizacja


ĆWICZENIA

1. Zalety i wady globalizacji. Czynniki i pomiar.

2. Instytucje i podmioty gospodarki światowej

3. Dysproporcje regionalne w świecie i Europie

4. Charakterystyka wybranych regionów w gospodarce UE i świata

5. Regionalizacja a globalizacja - case study

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. P. R. Krugman, M. Obstfeld, Ekonomia międzynarodowa, Teoria i polityka, Tom 1 i 2, PWN, Warszawa 2010

2. K. Rybiński, Globalizacja w trzech odsłonach: offshoring--globalne nierównowagi--polityka pieniężna, DIFIN, Warszawa 2007

3. J. E. Stiglitz, Globalizacja, PWN, Warszawa 2004

Literatura uzupełniająca:

1. T. Rynarzewski, A. Zielińska-Głębocka, Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Teoria wymiany i polityki handlu międzynarodowego, PWN, Warszawa 2010

2. B. Kołosowska (red.), P. Prewysz-Kwinto (red.), Gospodarka i finanse w warunkach globalizacji, Tom I i II, WSB, Toruń 2008

3. M. Czerny, Globalizacja a rozwój: wybrane zagadnienia geografii społeczno-gospodarczej świata, PWN, Warszawa 2005

4. R. Milewski (red.) E. Kwiatkowski (red.), Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa 2006 lub inne wydania

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Dąbrowski
Prowadzący grup: Adam Dąbrowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia w cyklu 2022/23 prowadzone będą stacjonarnie, z wykorzystanie platformy Moodle.

Wykład -14 godz./ ćwiczenia 14.godz.

Wykład typu 3. w wymiarze 14 godzin, przygotowanie do egzaminu 28 godzin dotyczy pogłębiania i systematyzowania wiedzy w oparciu o studia literatury podstawowej i uzupełniającej oraz materiałów dotyczących funkcjonowania gospodarki globalnej i procesów globalizacji i regionalizacji z uwzględnieniem danych statystycznych podchodzących Roczników Statystycznych GUS, danych, Eurostat.

Ćwiczenia typu 3. /konwersatoryjne/ w wymiarze 14 godzin są interaktywną formą kształtowania wiedzy i umiejętności polegającą na rozwiązywaniu problemów i zadań przedstawionych przez prowadzącego. Praca bieżąca w wymiarze 42 godzin polega na zbieraniu materiałów dotyczących przygotowania prezentacji (zespoły 2- 3 osobowe) na poszczególne tematy.

Przygotowanie do zaliczenia w wymiarze 14 godzin obejmuje studiowanie literatury przedmiotu oraz zbieranie i analizę materiałów statystycznych niezbędnych do rozwiązania wskazanego problemu w formie prezentacji.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład ma charakter problemowy, przeprowadzany jest w formie prezentacji multimedialnej. Przedmiot wymaga studiowania literatury fakultatywnej, w tym w językach obcych wykraczającej poza treści przekazane bezpośrednio przez wykładowcę i wskazaną literaturę. Ćwiczenia maja charakter interaktywnego konwersatorium, a ich podstawą jest krótka prezentacja dotycząca istoty danego zagadnienia (tematu zajęć) i moderowanie dyskusji przez prowadzącego.

Forma zajęć pogłębiająca wiedzę i bezpośrednio kształtująca umiejętności i kompetencje. Studenci w oparciu o treści przekazane na zajęciach dyskutują i rozwiązują wskazane przez prowadzącego problemy, mają możliwość prezentowania własnych poglądów i przemyśleń poprzez dobieranie właściwej argumentacji.


Sposoby i kryteria oceniania:

Ćwiczenia będą zaliczone na podstawie pracy w grupie – opracowanie studium przypadku dotyczącego konkretnego problemu dotyczącego tematyki danych ćwiczeń (50%) oraz kolokwium (50%).

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń w terminie. Egzamin przyjmuje formę pisemną mającą charakter pytań otwartych. Przedmiot zaliczany po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń i zdaniu egzaminu.

Kryteria punktowe:

0-10pkt ndst

10,5-13pkt dst

13,5-14,5pkt dst+

15-16,5pkt db

17-18,5pkt db+

19-20pkt bdb

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Efekty kształcenia sprawdzane są na bieżąco.

Przedmiot kończy się egzaminem /pisemnym/, poprzedzonym zaliczeniem /pisemnym/ ćwiczeń.

Szczegółowe treści kształcenia:

WYKŁAD

1. Ewolucja roli państwa w funkcjonowaniu gospodarki – przegląd koncepcji

2. Gospodarka światowa a rozwój gospodarczy3. Globalizacja gospodarek – przyczyny, uwarunkowania, , tendencje

3. Zróżnicowanie poziomu rozwoju gospodarczego

4. Integracja gospodarcza, przyczyny, przesłanki, etapy, formy, skutki

5. Regionalizacja

6. Globalizacja a konwergencja – polaryzacja – regionalizm

7. Globalizacja versus regionalizacja


ĆWICZENIA

1. Zalety i wady globalizacji. Czynniki i pomiar.

2. Instytucje i podmioty gospodarki światowej

3. Dysproporcje regionalne w świecie i Europie

4. Charakterystyka wybranych regionów w gospodarce UE i świata

5. Regionalizacja a globalizacja - case study


Literatura:

Podstawowa:

1. J. E. Stiglitz, Globalizacja, PWN, Warszawa 2004

2. K. Rybiński, Globalizacja w trzech odsłonach: offshoring--globalne nierównowagi--polityka pieniężna, DIFIN, Warszawa 2007

3. K. Tomaszewski, Regiony w procesie integracji europejskiej, Wolters Kluwer 2007.

4. J.E. Stiglitz, Capital Market Liberalization, Economic Growth, and Instability,

World Development, Volume 28, Issue 6, p. 1075-1086 2000.

Uzupełniająca:

1. S. Pastuszka, Polityka regionalna Unii Europejskiej: cele, narzędzia, efekty, Difin,2012.

2. M. Czerny, Globalizacja a rozwój: wybrane zagadnienia geografii społeczno-gospodarczej świata, PWN, Warszawa 2005

3. A. Dąbrowski, Globalizacja a regionalizm,wyd. UE we Wrocławiu, Wrocław 2012

Roczniki Statystyczne GUS, Eurostat

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Dąbrowski
Prowadzący grup: Adam Dąbrowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia w cyklu 2022/23 prowadzone będą stacjonarnie, z wykorzystanie platformy Moodle.

Wykład -14 godz./ ćwiczenia 14.godz.

Wykład typu 3. w wymiarze 14 godzin, przygotowanie do egzaminu 28 godzin dotyczy pogłębiania i systematyzowania wiedzy w oparciu o studia literatury podstawowej i uzupełniającej oraz materiałów dotyczących funkcjonowania gospodarki globalnej i procesów globalizacji i regionalizacji z uwzględnieniem danych statystycznych podchodzących Roczników Statystycznych GUS, danych, Eurostat.

Ćwiczenia typu 3. /konwersatoryjne/ w wymiarze 14 godzin są interaktywną formą kształtowania wiedzy i umiejętności polegającą na rozwiązywaniu problemów i zadań przedstawionych przez prowadzącego. Praca bieżąca w wymiarze 42 godzin polega na zbieraniu materiałów dotyczących przygotowania prezentacji (zespoły 2- 3 osobowe) na poszczególne tematy.

Przygotowanie do zaliczenia w wymiarze 14 godzin obejmuje studiowanie literatury przedmiotu oraz zbieranie i analizę materiałów statystycznych niezbędnych do rozwiązania wskazanego problemu w formie prezentacji.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład ma charakter problemowy, przeprowadzany jest w formie prezentacji multimedialnej. Przedmiot wymaga studiowania literatury fakultatywnej, w tym w językach obcych wykraczającej poza treści przekazane bezpośrednio przez wykładowcę i wskazaną literaturę. Ćwiczenia maja charakter interaktywnego konwersatorium, a ich podstawą jest krótka prezentacja dotycząca istoty danego zagadnienia (tematu zajęć) i moderowanie dyskusji przez prowadzącego.

Forma zajęć pogłębiająca wiedzę i bezpośrednio kształtująca umiejętności i kompetencje. Studenci w oparciu o treści przekazane na zajęciach dyskutują i rozwiązują wskazane przez prowadzącego problemy, mają możliwość prezentowania własnych poglądów i przemyśleń poprzez dobieranie właściwej argumentacji.


Sposoby i kryteria oceniania:

Ćwiczenia będą zaliczone na podstawie pracy w grupie – opracowanie studium przypadku dotyczącego konkretnego problemu dotyczącego tematyki danych ćwiczeń (50%) oraz kolokwium (50%).

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń w terminie. Egzamin przyjmuje formę pisemną mającą charakter pytań otwartych. Przedmiot zaliczany po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń i zdaniu egzaminu.

Kryteria punktowe:

0-10pkt ndst

10,5-13pkt dst

13,5-14,5pkt dst+

15-16,5pkt db

17-18,5pkt db+

19-20pkt bdb

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Efekty kształcenia sprawdzane są na bieżąco.

Przedmiot kończy się egzaminem /pisemnym/, poprzedzonym zaliczeniem /pisemnym/ ćwiczeń.

Szczegółowe treści kształcenia:

WYKŁAD

1. Ewolucja roli państwa w funkcjonowaniu gospodarki – przegląd koncepcji

2. Gospodarka światowa a rozwój gospodarczy3. Globalizacja gospodarek – przyczyny, uwarunkowania, , tendencje

3. Zróżnicowanie poziomu rozwoju gospodarczego

4. Integracja gospodarcza, przyczyny, przesłanki, etapy, formy, skutki

5. Regionalizacja

6. Globalizacja a konwergencja – polaryzacja – regionalizm

7. Globalizacja versus regionalizacja


ĆWICZENIA

1. Zalety i wady globalizacji. Czynniki i pomiar.

2. Instytucje i podmioty gospodarki światowej

3. Dysproporcje regionalne w świecie i Europie

4. Charakterystyka wybranych regionów w gospodarce UE i świata

5. Regionalizacja a globalizacja - case study


Literatura:

Podstawowa:

1. J. E. Stiglitz, Globalizacja, PWN, Warszawa 2004

2. K. Rybiński, Globalizacja w trzech odsłonach: offshoring--globalne nierównowagi--polityka pieniężna, DIFIN, Warszawa 2007

3. K. Tomaszewski, Regiony w procesie integracji europejskiej, Wolters Kluwer 2007.

4. J.E. Stiglitz, Capital Market Liberalization, Economic Growth, and Instability,

World Development, Volume 28, Issue 6, p. 1075-1086 2000.

Uzupełniająca:

1. S. Pastuszka, Polityka regionalna Unii Europejskiej: cele, narzędzia, efekty, Difin,2012.

2. M. Czerny, Globalizacja a rozwój: wybrane zagadnienia geografii społeczno-gospodarczej świata, PWN, Warszawa 2005

3. A. Dąbrowski, Globalizacja a regionalizm,wyd. UE we Wrocławiu, Wrocław 2012

Roczniki Statystyczne GUS, Eurostat

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Dąbrowski
Prowadzący grup: Adam Dąbrowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia w cyklu 2021/22 prowadzone będą zdalnie, z wykorzystanie platformy Moodle i MS Teams.

Wykład -14 godz./ ćwiczenia 14.godz.

Wykład typu 3. w wymiarze 14 godzin, przygotowanie do egzaminu 28 godzin dotyczy pogłębiania i systematyzowania wiedzy w oparciu o studia literatury podstawowej i uzupełniającej oraz materiałów dotyczących funkcjonowania gospodarki globalnej i procesów globalizacji i regionalizacji z uwzględnieniem danych statystycznych podchodzących Roczników Statystycznych GUS, danych, Eurostat.

Ćwiczenia typu 3. /konwersatoryjne/ w wymiarze 14 godzin są interaktywną formą kształtowania wiedzy i umiejętności polegającą na rozwiązywaniu problemów i zadań przedstawionych przez prowadzącego. Praca bieżąca w wymiarze 42 godzin polega na zbieraniu materiałów dotyczących przygotowania prezentacji (zespoły 2- 3 osobowe) na poszczególne tematy.

Przygotowanie do zaliczenia w wymiarze 14 godzin obejmuje studiowanie literatury przedmiotu oraz zbieranie i analizę materiałów statystycznych niezbędnych do rozwiązania wskazanego problemu w formie prezentacji.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład ma charakter problemowy, przeprowadzany jest w formie prezentacji multimedialnej. Przedmiot wymaga studiowania literatury fakultatywnej, w tym w językach obcych wykraczającej poza treści przekazane bezpośrednio przez wykładowcę i wskazaną literaturę. Ćwiczenia maja charakter interaktywnego konwersatorium, a ich podstawą jest krótka prezentacja dotycząca istoty danego zagadnienia (tematu zajęć) i moderowanie dyskusji przez prowadzącego.

Forma zajęć pogłębiająca wiedzę i bezpośrednio kształtująca umiejętności i kompetencje. Studenci w oparciu o treści przekazane na zajęciach dyskutują i rozwiązują wskazane przez prowadzącego problemy, mają możliwość prezentowania własnych poglądów i przemyśleń poprzez dobieranie właściwej argumentacji.


Sposoby i kryteria oceniania:

Ćwiczenia będą zaliczone na podstawie pracy w grupie – opracowanie studium przypadku dotyczącego konkretnego problemu dotyczącego tematyki danych ćwiczeń (50%) oraz kolokwium (50%).

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń w terminie. Egzamin przyjmuje formę pisemną mającą charakter pytań otwartych. Przedmiot zaliczany po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń i zdaniu egzaminu.

Kryteria punktowe:

0-10pkt ndst

10,5-13pkt dst

13,5-14,5pkt dst+

15-16,5pkt db

17-18,5pkt db+

19-20pkt bdb

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Efekty kształcenia sprawdzane są na bieżąco.

Przedmiot kończy się egzaminem /pisemnym/, poprzedzonym zaliczeniem /pisemnym/ ćwiczeń.

Szczegółowe treści kształcenia:

WYKŁAD

1. Ewolucja roli państwa w funkcjonowaniu gospodarki – przegląd koncepcji

2. Gospodarka światowa a rozwój gospodarczy3. Globalizacja gospodarek – przyczyny, uwarunkowania, , tendencje

3. Zróżnicowanie poziomu rozwoju gospodarczego

4. Integracja gospodarcza, przyczyny, przesłanki, etapy, formy, skutki

5. Regionalizacja

6. Globalizacja a konwergencja – polaryzacja – regionalizm

7. Globalizacja versus regionalizacja


ĆWICZENIA

1. Zalety i wady globalizacji. Czynniki i pomiar.

2. Instytucje i podmioty gospodarki światowej

3. Dysproporcje regionalne w świecie i Europie

4. Charakterystyka wybranych regionów w gospodarce UE i świata

5. Regionalizacja a globalizacja - case study


Literatura:

Podstawowa:

1. J. E. Stiglitz, Globalizacja, PWN, Warszawa 2004

2. K. Rybiński, Globalizacja w trzech odsłonach: offshoring--globalne nierównowagi--polityka pieniężna, DIFIN, Warszawa 2007

3. K. Tomaszewski, Regiony w procesie integracji europejskiej, Wolters Kluwer 2007.

4. J.E. Stiglitz, Capital Market Liberalization, Economic Growth, and Instability,

World Development, Volume 28, Issue 6, p. 1075-1086 2000.

Uzupełniająca:

1. S. Pastuszka, Polityka regionalna Unii Europejskiej: cele, narzędzia, efekty, Difin,2012.

2. M. Czerny, Globalizacja a rozwój: wybrane zagadnienia geografii społeczno-gospodarczej świata, PWN, Warszawa 2005

3. A. Dąbrowski, Globalizacja a regionalizm,wyd. UE we Wrocławiu, Wrocław 2012

Roczniki Statystyczne GUS, Eurostat

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Dąbrowski
Prowadzący grup: Adam Dąbrowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia w cyklu 2020/21 prowadzone będą zdalnie, z wykorzystanie platformy Moodle i MS Teams.

Wykład -15 godz./ ćwiczenia 15.godz.

Wykład w wymiarze 15 godzin, praca bieżąca 15 godzin wymaga studiowania podstawowej literatury przedmiotu, przygotowanie do egzaminu 30 godzin dotyczy pogłębiania i systematyzowania wiedzy w oparciu o studia literatury podstawowej i uzupełniającej oraz materiałów dotyczących funkcjonowania gospodarki globalnej i procesów globalizacji i regionalizacji z uwzględnieniem danych statystycznych podchodzących Roczników Statystycznych GUS, danych, Eurostat.

Ćwiczenia w wymiarze 15 godzin są interaktywną formą kształtowania wiedzy i umiejętności polegającą na rozwiązywaniu problemów i zadań przedstawionych przez prowadzącego. Praca bieżąca w wymiarze 15 godzin polega na zbieraniu materiałów dotyczących przygotowania prezentacji (zespoły 2- 3 osobowe) na poszczególne tematy.

Przygotowanie do zaliczenia w wymiarze 15 godzin obejmuje studiowanie literatury przedmiotu oraz zbieranie i analizę materiałów statystycznych niezbędnych do rozwiązania wskazanego problemu w formie prezentacji.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Metody dydaktyczne:

Wykład ma charakter problemowy, przeprowadzany jest w formie prezentacji multimedialnej. Przedmiot wymaga studiowania literatury fakultatywnej, w tym w językach obcych wykraczającej poza treści przekazane bezpośrednio przez wykładowcę i wskazaną literaturę. Ćwiczenia maja charakter interaktywnego konwersatorium, a ich podstawą jest krótka prezentacja dotycząca istoty danego zagadnienia (tematu zajęć) i moderowanie dyskusji przez prowadzącego.

Forma zajęć pogłębiająca wiedzę i bezpośrednio kształtująca umiejętności i kompetencje. Studenci w oparciu o treści przekazane na zajęciach dyskutują i rozwiązują wskazane przez prowadzącego problemy, mają możliwość prezentowania własnych poglądów i przemyśleń poprzez dobieranie właściwej argumentacji.


Sposoby i kryteria oceniania:

Ćwiczenia będą zaliczone na podstawie pracy w grupie – opracowanie studium przypadku dotyczącego konkretnego problemu dotyczącego tematyki danych ćwiczeń (50%) oraz kolokwium (50%), którego przedmiotem będzie

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń w terminie. Egzamin przyjmuje formę pisemną mającą charakter pytań otwartych. Przedmiot zaliczany po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń i zdaniu egzaminu.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Efekty kształcenia sprawdzane są na bieżąco.

Przedmiot kończy się egzaminem /pisemnym/, poprzedzonym zaliczeniem /pisemnym/ ćwiczeń.

Szczegółowe treści kształcenia:

WYKŁAD

1. Ewolucja roli państwa w funkcjonowaniu gospodarki – przegląd koncepcji

2. Gospodarka światowa a rozwój gospodarczy3. Globalizacja gospodarek – przyczyny, uwarunkowania, , tendencje

3. Zróżnicowanie poziomu rozwoju gospodarczego

4. Integracja gospodarcza, przyczyny, przesłanki, etapy, formy, skutki

5. Regionalizacja

6. Globalizacja a konwergencja – polaryzacja – regionalizm

7. Globalizacja versus regionalizacja


ĆWICZENIA

1. Zalety i wady globalizacji. Czynniki i pomiar.

2. Instytucje i podmioty gospodarki światowej

3. Dysproporcje regionalne w świecie i Europie

4. Charakterystyka wybranych regionów w gospodarce UE i świata

5. Regionalizacja a globalizacja - case study


Literatura:

1. J. E. Stiglitz, Globalizacja, PWN, Warszawa 2004

2. K. Rybiński, Globalizacja w trzech odsłonach: offshoring--globalne nierównowagi--polityka pieniężna, DIFIN, Warszawa 2007

3. K. Tomaszewski, Regiony w procesie integracji europejskiej, Wolters Kluwer 2007

4. S. Pastuszka, Polityka regionalna Unii Europejskiej: cele, narzędzia, efekty, Difin,2012.

5. M. Czerny, Globalizacja a rozwój: wybrane zagadnienia geografii społeczno-gospodarczej świata, PWN, Warszawa 2005

6. A. Dąbrowski, Globalizacja a regionalizm,wyd. UE we Wrocławiu, Wrocław 2012

Roczniki Statystyczne GUS, Eurostat

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Arendt
Prowadzący grup: Łukasz Arendt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Arendt
Prowadzący grup: Łukasz Arendt, Katarzyna Himstedt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Waldemar Walczak
Prowadzący grup: Waldemar Walczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

1.Istota, przyczyny, uwarunkowania i znaczenie procesów globalizacji

2.Ekonomiczne, polityczne, społeczne i kulturowe aspekty oraz przejawy globalizacji we współczesnym świecie

3.Gospodarka globalna a rozwój regionów – integracja gospodarcza, współpraca międzynarodowa, internacjonalizacja przedsiębiorstw

4.Instytucje gospodarki światowej w procesie globalizacji i regionalizmu

5.Uwarunkowania i czynniki determinujące procesy rozwoju regionalnego w warunkach globalizacji – źródła budowania przewagi konkurencyjnej regionu

6.Budowanie gospodarki opartej na wiedzy w wymiarze regionalnym – znaczenie wiedzy i kapitału ludzkiego w rozwoju regionu

7.Procesy innowacji i polityka innowacyjna w rozwoju regionu


Ćwiczenia:

1.Wpływ procesów globalizacji na uwarunkowania rozwoju regionalnego

2.Rola, funkcje i zadania administracji samorządowej i rządowej w kontekście realizacji lokalnych strategii rozwoju w Polsce

3.Znaczenie rozwoju regionu dla budowania potencjału gospodarki krajowej

4.Inicjatywy i programy na rzecz rozwoju gospodarki i regionów w Polsce

5.Założenia i cele regionalnej polityki rozwoju na przykładzie Strategii Rozwoju Regionalnego

6.Miary i kryteria umożliwiające ocenę potencjału społeczno-gospodarczego polskich regionów

7.Źródła finansowania inwestycji w ramach rozwoju regionalnego


Literatura:

Literatura podstawowa:

A. Nowakowska, Z. Przygodzki, M. Sokołowicz, Region w gospodarce opartej na wiedzy. Kapitał ludzki, innowacje, korporacje transnarodowe, Difin, Warszawa 2011.

J. Chądzyński, A. Nowakowska, Z. Przygodzki, Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, CeDeWu, Łódź 2007.

A. Nowakowska, Regionalny wymiar procesów innowacji, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2011.

J. E. Stiglitz, Globalizacja, PWN, Warszawa 2004.

Literatura uzupełniająca:

E. Korcelli-Olejniczak, Region metropolitalny – pojęcie, struktura przestrzenna, dynamika, IGiPZ PAN, Warszawa 2012.

A. Nowakowska (red.), Zdolności innowacyjne polskich regionów, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2009.

A. Szewczuk, M. Kogut-Jaworska, M. Zioło, Rozwój Lokalny i regionalny. Teoria i praktyka, CH Beck, Warszawa 2011.

A. Zakrzewska-Półtorak, Rozwój regionalny w globalizującej się gospodarce, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2012.

B. Woś, Rozwój regionów i polityka regionalna w Unii Europejskiej oraz w Polsce, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2005.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8