Informatyczne systemy wspomagania decyzji w sektorze publicznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-GPAG1C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Informatyczne systemy wspomagania decyzji w sektorze publicznym |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | GP |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 2 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw GIS, Excela lub programów równoważnych oraz podstaw statystyki. Znajomość zagadnień związanych z planowaniem przestrzennym gminy oraz funkcjonowaniem samorządu lokalnego. |
Skrócony opis: |
Przedmiot pobudza kreatywność słuchaczy w ramach wykorzystania podstawowych i zaawansowanych funkcji systemów informacji przestrzennej oraz innych narzędzi wykorzystywanych do celów analizowania i prognozowania procesów decyzyjnych w gminie. Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy w zakresie prowadzenia analiz przestrzennych wspomagających proces decyzyjny w samorządzie lokalnym oraz dostrzeganie zależności pomiędzy zjawiskami zachodzącymi w ich przestrzeni. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Słuchacze mają rozszerzoną wiedzę na temat metod i narzędzi, które wykorzystywane są w procesach decyzyjnych opartych na systemach informacji przestrzennej w administracji publicznej w szczególności na szczeblu lokalnym. Student zna procesy, które wpływają na kształtowanie funkcjonowania samorządu lokalnego w zgodzie ze współczesnymi teoriami. Dzięki temu wykorzystuje pogłębioną wiedzę objaśniającą mechanizmy i determinanty procesów ekonomicznych i społecznych, z uwzględnieniem uwarunkowań przyrodniczych zachodzących w gminie. (06GPA2_W02; 06GPA2_W03;) Studenci mają rozszerzoną wiedzę na temat wykorzystania dostępnych narzędzi i oprogramowania w celu rozwiązywania problemów i objaśniania zjawisk związanych ze sferą przestrzenną, przyrodniczą, społeczno-gospodarczą i kulturową w kontekście zastosowania wyników do zarządzania gminą. Możliwe jest to dzięki wykorzystaniu danych gromadzonych w trakcie zajęć, a w szczególności poprzez wykorzystanie materiałów z prac bieżących. (06GPA2_W04; 06GPA2_W05;). UMIEJĘTNOŚCI Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania złożonych zjawisk z wykorzystaniem nowych technologii wpisujących się w zarządzanie przestrzenią, środowiskiem i innymi procesami. Wykorzystuje do tego celu wiedzę teoretyczną oraz źródła danych statystycznych i przestrzennych, służące do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów społeczno-gospodarczych. Otrzymane wyniki podlegają krytycznej ocenie, co prowadzi do możliwości syntezy i twórczej interpretacji. (06GPA2_U01; 06GPA2_U05;) Wiedza pozyskiwana na zajęciach przekłada się na umiejętności pozwalające prowadzić interdyscyplinarne analizy statystyczne i przestrzenne oraz opracować prognozy i symulacje różnych wariantów decyzji podejmowanych na podstawowym szczeblu lokalnym. Student studiów magisterskich formułować hipotezy badawcze i weryfikować je z zastosowaniem zaawansowanych metod badawczych w oparciu o narzędzia GIS. (06GPA2_U02; 06GPA2_U03) KOMPETENCJE Systematyka zajęć wskazuje na konieczność ciągłego uzupełniania wiedzy i rozwoju własnych kompetencji w zakresie wykorzystania jej na potrzeby procedur i procesów zachodzących w obszarze zarządzania gminą. Konsekwencją tego jest budowanie potrzeby aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym. Praca na zajęciach buduje kompetencje społeczne odnoszące się do potrzeby aktywnego uczestnictwa aktorów lokalnych w procesach związanych z funkcjonowaniem gminy. Dzięki wiedzy i umiejętnościom słuchacze budują kompetencje w zakresie postępowania zgodnie z zasadami obowiązującymi w działaniach na rzecz sprawnego podejmowania decyzji w samorządach lokalnych. W ramach tych zasad potrafią wskazać, że efekty osiągane w działaniach uzależnione są od posiadanej wiedzy i umiejętności oraz współpracy w gronie eksperckim. (06GPA2_K01; 06GPA2_K04). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT LA
LA
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Feltynowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Feltynowski, Aygün Kam, Ignacy Waleski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Laboratorium 3 Praca bieżąca: 28 godz. zbieranie materiałów do zajęć w oparciu o dostępne bazy danych statystycznych i przestrzennych, przygotowywanie prezentacji na zajęcia podlegających krytycznej samoocenie przez grupę słuchaczy, samodzielna obróbka zebranych i otrzymanych od prowadzących danych. Przygotowanie do zaliczenia: 56 godz. praca polegająca na ćwiczeniu przy pomocy oprogramowania zagadnień związanych z problematyką zajęć; próby rozwiązywania problemów badawczych z wykorzystaniem materiałów pochodzących z zajęć oraz wynikających z pracy bieżącej studenta; gromadzenie danych do realizacji studium przypadku. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Podczas zajęć są wykorzystane metody takie jak: ćwiczenia symulacyjne, dyskusja, studia przypadków, metody twórczego myślenia z wykorzystaniem posiadanych danych. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena końcowa jest wynikiem zrealizowania prac bieżących związanych z przygotowaniem bazy danych rejestru decyzji. Dodatkowym elementem weryfikującym umiejętność pracy w grupie jest przygotowywanie tematycznych prezentacji podlegające ocenie (zadania pozwalają na weryfikację i ocenę przedmiotowego efektu kształcenia 06GPA2_W02; 06GPA2_W03; 06GPA2_W04; 06GPA2_W05). Dodatkowym elementem oceny są prace bieżące studentów uznawane za aktywność na zajęciach, pozwalające na otrzymywanie gratyfikacji w postaci tzw. „plusów” (w ciągu zajęć mogą otrzymać je jedynie trzy najaktywniejsze osoby). Kolejny element zaliczenia przedmiotu ma miejsce na koniec semestru i przyjmuje postać projektu dotyczącego studium przypadku gminy, bądź jej części w zakresie omówionych podczas zajęć zagadnień (weryfikacja 06GPA2_U01; 06GPA2_U02; 06GPA2_U03; 06GPA2_U05 oraz 06GPA2_K01; 06GPA2_K04). Trzy prace uwzględniane są w równych proporcjach w ocenie końcowej. Każda praca oceniana jest w oparciu o kryterium 100 punktowe, gdzie: 0-50 pkt - ndst 51-60 pkt - dst 61-70 pkt - dst plus 71-80 pkt - db 81-90 pkt - db plus 91-100 pkt - bdb. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Ocena osiągnięcia poszczególnych efektów uczenia się dokonywana jest przez pryzmat wyniku zaliczenia oraz w trakcie realizacji poszczególnych zadań na ćwiczeniach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie do zajęć i określenie zasad zaliczenia oraz wybór stosowanego podczas zajęć oprogramowania open source lub oprogramowania licencjonowanego wykorzystywanego na wydziale (ArcMap/ArcGIS PRO) 2. Podstawowe zagadnienia z obszaru sektora publicznego wykorzystywane w podejmowaniu decyzji 3. Uwarunkowania działalności samorządu lokalnego a procesy decyzyjne w gminie - relacje zjawisk 4. Budowa baz danych związanych z procesem podejmowania decyzji 5. BIP i rejestry gminne narzędzie powszechnego udostępniania informacji publicznej 6. Zarządzanie w administracji publicznej w oparciu o dane statystyczne i przestrzenne - podstawa dla budowy drzew decyzyjnych 7. Zadania własne gminy w zakresie narzędzi ułatwiających podejmowanie decyzji przez mieszkańców gminy 8. Sposoby podejmowania decyzji - istota, warunki, mechanizmy, narzędzia 9. Podejmowanie decyzji w oparciu o dane przestrzenne - analiza i symulacje na podstawie danych własnych oraz BDOT10k |
|
Literatura: |
Podstawowa: Feltynowski M., Planowanie przestrzenne gmin wiejskich. Zastosowanie koncepcji polityki opartej na dowodach, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018. https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/25451/Feltynowski_Planowanie.pdf?sequence=1&isAllowed=y E. Wojciechowski, Gospodarka samorządu terytorialnego, Difin, Warszawa 2012. J. Chądzyński, A. Nowakowska, Z. Przygodzki, Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, Wydawnictwo CeDeWu 2007. Suchecki B. (red.), Ekonometria przestrzenna. Metody i modele analizy danych przestrzennych, Wydawnictwo Beck, Warszawa 2010. Feltynowski M., Szajt M., 2021. The Analytic Hierarchy Process (AHP) in Rural Land-use Planning in Poland: A Case Study of Zawidz Commune. Planning Practice & Research, 36:1, 108-119. DOI: https://doi.org/10.1080/02697459.2020.1852676 - po zalogowaniu do e-zasobów UŁ Uzupełnienie: E. Wojciechowski, Zarządzanie w samorządzie terytorialnym, Difin, Warszawa 2003. A. K. Koźmiński, W. Piotrowski (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka. PWN Warszawa 2002. publikacja open source: Człowiek w organizacji XXI wieku. Wyzwanie dla współczesnego zarządzania (Fragmenty) https://depot.ceon.pl/handle/123456789/11667 strona - Encyklopedia Zarządzania: https://mfiles.pl/pl/index.php/Strona_g%C5%82%C3%B3wna |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT LA
LA
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Feltynowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Feltynowski, Ignacy Waleski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Laboratorium 3 Praca bieżąca: 28 godz. zbieranie materiałów do zajęć w oparciu o dostępne bazy danych statystycznych i przestrzennych, przygotowywanie prezentacji na zajęcia podlegających krytycznej samoocenie przez grupę słuchaczy, samodzielna obróbka zebranych i otrzymanych od prowadzących danych. Przygotowanie do zaliczenia: 56 godz. praca polegająca na ćwiczeniu przy pomocy oprogramowania zagadnień związanych z problematyką zajęć; próby rozwiązywania problemów badawczych z wykorzystaniem materiałów pochodzących z zajęć oraz wynikających z pracy bieżącej studenta; gromadzenie danych do realizacji studium przypadku. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Podczas zajęć są wykorzystane metody takie jak: ćwiczenia symulacyjne, dyskusja, studia przypadków, metody twórczego myślenia z wykorzystaniem posiadanych danych. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena końcowa jest wynikiem zrealizowania prac bieżących związanych z przygotowaniem bazy danych rejestru decyzji. Dodatkowym elementem weryfikującym umiejętność pracy w grupie jest przygotowywanie tematycznych prezentacji podlegające ocenie (zadania pozwalają na weryfikację i ocenę przedmiotowego efektu kształcenia 06GPA2_W02; 06GPA2_W03; 06GPA2_W04; 06GPA2_W05). Dodatkowym elementem oceny są prace bieżące studentów uznawane za aktywność na zajęciach, pozwalające na otrzymywanie gratyfikacji w postaci tzw. „plusów” (w ciągu zajęć mogą otrzymać je jedynie trzy najaktywniejsze osoby). Kolejny element zaliczenia przedmiotu ma miejsce na koniec semestru i przyjmuje postać projektu dotyczącego studium przypadku gminy, bądź jej części w zakresie omówionych podczas zajęć zagadnień (weryfikacja 06GPA2_U01; 06GPA2_U02; 06GPA2_U03; 06GPA2_U05 oraz 06GPA2_K01; 06GPA2_K04). Trzy prace uwzględniane są w równych proporcjach w ocenie końcowej. Każda praca oceniana jest w oparciu o kryterium 100 punktowe, gdzie: 0-50 pkt - ndst 51-60 pkt - dst 61-70 pkt - dst plus 71-80 pkt - db 81-90 pkt - db plus 91-100 pkt - bdb. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Ocena osiągnięcia poszczególnych efektów uczenia się dokonywana jest przez pryzmat wyniku zaliczenia oraz w trakcie realizacji poszczególnych zadań na ćwiczeniach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie do zajęć i określenie zasad zaliczenia oraz wybór stosowanego podczas zajęć oprogramowania open source lub oprogramowania licencjonowanego wykorzystywanego na wydziale (ArcMap/ArcGIS PRO) 2. Podstawowe zagadnienia z obszaru sektora publicznego wykorzystywane w podejmowaniu decyzji 3. Uwarunkowania działalności samorządu lokalnego a procesy decyzyjne w gminie - relacje zjawisk 4. Budowa baz danych związanych z procesem podejmowania decyzji 5. BIP i rejestry gminne narzędzie powszechnego udostępniania informacji publicznej 6. Zarządzanie w administracji publicznej w oparciu o dane statystyczne i przestrzenne - podstawa dla budowy drzew decyzyjnych 7. Zadania własne gminy w zakresie narzędzi ułatwiających podejmowanie decyzji przez mieszkańców gminy 8. Sposoby podejmowania decyzji - istota, warunki, mechanizmy, narzędzia 9. Podejmowanie decyzji w oparciu o dane przestrzenne - analiza i symulacje na podstawie danych własnych oraz BDOT10k |
|
Literatura: |
Podstawowa: Feltynowski M., Planowanie przestrzenne gmin wiejskich. Zastosowanie koncepcji polityki opartej na dowodach, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018. https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/25451/Feltynowski_Planowanie.pdf?sequence=1&isAllowed=y E. Wojciechowski, Gospodarka samorządu terytorialnego, Difin, Warszawa 2012. J. Chądzyński, A. Nowakowska, Z. Przygodzki, Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, Wydawnictwo CeDeWu 2007. Suchecki B. (red.), Ekonometria przestrzenna. Metody i modele analizy danych przestrzennych, Wydawnictwo Beck, Warszawa 2010. Feltynowski M., Szajt M., 2021. The Analytic Hierarchy Process (AHP) in Rural Land-use Planning in Poland: A Case Study of Zawidz Commune. Planning Practice & Research, 36:1, 108-119. DOI: https://doi.org/10.1080/02697459.2020.1852676 - po zalogowaniu do e-zasobów UŁ Uzupełnienie: E. Wojciechowski, Zarządzanie w samorządzie terytorialnym, Difin, Warszawa 2003. A. K. Koźmiński, W. Piotrowski (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka. PWN Warszawa 2002. publikacja open source: Człowiek w organizacji XXI wieku. Wyzwanie dla współczesnego zarządzania (Fragmenty) https://depot.ceon.pl/handle/123456789/11667 strona - Encyklopedia Zarządzania: https://mfiles.pl/pl/index.php/Strona_g%C5%82%C3%B3wna |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT LA
LA
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Feltynowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Feltynowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Laboratorium 3 Praca bieżąca: 28 godz. zbieranie materiałów do zajęć w oparciu o dostępne bazy danych statystycznych i przestrzennych, przygotowywanie prezentacji na zajęcia podlegających krytycznej samoocenie przez grupę słuchaczy, samodzielna obróbka zebranych i otrzymanych od prowadzących danych. Przygotowanie do zaliczenia: 56 godz. praca polegająca na ćwiczeniu przy pomocy oprogramowania zagadnień związanych z problematyką zajęć; próby rozwiązywania problemów badawczych z wykorzystaniem materiałów pochodzących z zajęć oraz wynikających z pracy bieżącej studenta; gromadzenie danych do realizacji studium przypadku. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Podczas zajęć są wykorzystane metody takie jak: ćwiczenia symulacyjne, dyskusja, studia przypadków, metody twórczego myślenia z wykorzystaniem posiadanych danych. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena końcowa jest wynikiem zrealizowania prac bieżących związanych z przygotowaniem bazy danych rejestru decyzji. Dodatkowym elementem weryfikującym umiejętność pracy w grupie jest przygotowywanie tematycznych prezentacji podlegające ocenie (zadania pozwalają na weryfikację i ocenę przedmiotowego efektu kształcenia 06GPA2_W02; 06GPA2_W03; 06GPA2_W04; 06GPA2_W05). Dodatkowym elementem oceny są prace bieżące studentów uznawane za aktywność na zajęciach, pozwalające na otrzymywanie gratyfikacji w postaci tzw. „plusów” (w ciągu zajęć mogą otrzymać je jedynie trzy najaktywniejsze osoby). Kolejny element zaliczenia przedmiotu ma miejsce na koniec semestru i przyjmuje postać projektu dotyczącego studium przypadku gminy, bądź jej części w zakresie omówionych podczas zajęć zagadnień (weryfikacja 06GPA2_U01; 06GPA2_U02; 06GPA2_U03; 06GPA2_U05 oraz 06GPA2_K01; 06GPA2_K04). Trzy prace uwzględniane są w równych proporcjach w ocenie końcowej. Każda praca oceniana jest w oparciu o kryterium 100 punktowe, gdzie: 0-50 pkt - ndst 51-60 pkt - dst 61-70 pkt - dst plus 71-80 pkt - db 81-90 pkt - db plus 91-100 pkt - bdb. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Ocena osiągnięcia poszczególnych efektów uczenia się dokonywana jest przez pryzmat wyniku zaliczenia oraz w trakcie realizacji poszczególnych zadań na ćwiczeniach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie do zajęć i określenie zasad zaliczenia oraz wybór stosowanego podczas zajęć oprogramowania open source lub oprogramowania licencjonowanego wykorzystywanego na wydziale (ArcMap/ArcGIS PRO) 2. Podstawowe zagadnienia z obszaru sektora publicznego wykorzystywane w podejmowaniu decyzji 3. Uwarunkowania działalności samorządu lokalnego a procesy decyzyjne w gminie - relacje zjawisk 4. Budowa baz danych związanych z procesem podejmowania decyzji 5. BIP i rejestry gminne narzędzie powszechnego udostępniania informacji publicznej 6. Zarządzanie w administracji publicznej w oparciu o dane statystyczne i przestrzenne - podstawa dla budowy drzew decyzyjnych 7. Zadania własne gminy w zakresie narzędzi ułatwiających podejmowanie decyzji przez mieszkańców gminy 8. Sposoby podejmowania decyzji - istota, warunki, mechanizmy, narzędzia 9. Podejmowanie decyzji w oparciu o dane przestrzenne - analiza i symulacje na podstawie danych własnych oraz BDOT10k |
|
Literatura: |
Podstawowa: Feltynowski M., Planowanie przestrzenne gmin wiejskich. Zastosowanie koncepcji polityki opartej na dowodach, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018. https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/25451/Feltynowski_Planowanie.pdf?sequence=1&isAllowed=y E. Wojciechowski, Gospodarka samorządu terytorialnego, Difin, Warszawa 2012. J. Chądzyński, A. Nowakowska, Z. Przygodzki, Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, Wydawnictwo CeDeWu 2007. Suchecki B. (red.), Ekonometria przestrzenna. Metody i modele analizy danych przestrzennych, Wydawnictwo Beck, Warszawa 2010. Feltynowski M., Szajt M., 2021. The Analytic Hierarchy Process (AHP) in Rural Land-use Planning in Poland: A Case Study of Zawidz Commune. Planning Practice & Research, 36:1, 108-119. DOI: https://doi.org/10.1080/02697459.2020.1852676 - po zalogowaniu do e-zasobów UŁ Uzupełnienie: E. Wojciechowski, Zarządzanie w samorządzie terytorialnym, Difin, Warszawa 2003. A. K. Koźmiński, W. Piotrowski (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka. PWN Warszawa 2002. publikacja open source: Człowiek w organizacji XXI wieku. Wyzwanie dla współczesnego zarządzania (Fragmenty) https://depot.ceon.pl/handle/123456789/11667 strona - Encyklopedia Zarządzania: https://mfiles.pl/pl/index.php/Strona_g%C5%82%C3%B3wna |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN LA
LA
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Feltynowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Feltynowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Laboratorium 3 Praca bieżąca: 28 godz. zbieranie materiałów do zajęć w oparciu o dostępne bazy danych statystycznych i przestrzennych, przygotowywanie prezentacji na zajęcia podlegających krytycznej samoocenie przez grupę słuchaczy, samodzielna obróbka zebranych i otrzymanych od prowadzących danych. Przygotowanie do zaliczenia: 56 godz. praca polegająca na ćwiczeniu przy pomocy oprogramowania zagadnień związanych z problematyką zajęć; próby rozwiązywania problemów badawczych z wykorzystaniem materiałów pochodzących z zajęć oraz wynikających z pracy bieżącej studenta; gromadzenie danych do realizacji studium przypadku. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Podczas zajęć są wykorzystane metody takie jak: ćwiczenia symulacyjne, dyskusja, studia przypadków, metody twórczego myślenia z wykorzystaniem posiadanych danych. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena końcowa jest wynikiem zrealizowania prac bieżących związanych z przygotowaniem bazy danych rejestru decyzji. Dodatkowym elementem weryfikującym umiejętność pracy w grupie jest przygotowywanie tematycznych prezentacji (element oceniany poprzez gratyfikację tzw. "plus") (zadania pozwalają na weryfikację i ocenę przedmiotowego efektu kształcenia 06GPA2_W02; 06GPA2_W03; 06GPA2_W04; 06GPA2_W05). Dodatkowym elementem oceny są prace bieżące studentów uznawane za aktywność na zajęciach, pozwalające na otrzymywanie gratyfikacji w postaci tzw. „plusów” (w ciągu zajęć mogą otrzymać je jedynie trzy najaktywniejsze osoby). Kolejny element zaliczenia przedmiotu ma miejsce na koniec semestru i przyjmuje postać projektu dotyczącego studium przypadku gminy, bądź jej części w zakresie omówionych podczas zajęć zagadnień (weryfikacja 06GPA2_U01; 06GPA2_U02; 06GPA2_U03; 06GPA2_U05 oraz 06GPA2_K01; 06GPA2_K04). Obie prace uwzględniane są po 50% w ocenie końcowej. Każda praca oceniana jest w oparciu o kryterium 100 punktowe, gdzie: 0-50 pkt - ndst 51-60 pkt - dst 61-70 pkt - dst plus 71-80 pkt - db 81-90 pkt - db plus 91-100 pkt - bdb. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Ocena osiągnięcia poszczególnych efektów uczenia się dokonywana jest przez pryzmat wyniku zaliczenia oraz w trakcie realizacji poszczególnych zadań na ćwiczeniach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie do zajęć i określenie zasad zaliczenia oraz wybór stosowanego podczas zajęć oprogramowania open source lub oprogramowania licencjonowanego wykorzystywanego na wydziale (ArcMap/ArcGIS PRO) 2. Podstawowe zagadnienia z obszaru sektora publicznego wykorzystywane w podejmowaniu decyzji 3. Uwarunkowania działalności samorządu lokalnego a procesy decyzyjne w gminie - relacje zjawisk 4. Budowa baz danych związanych z procesem podejmowania decyzji 5. BIP i rejestry gminne narzędzie powszechnego udostępniania informacji publicznej 6. Zarządzanie w administracji publicznej w oparciu o dane statystyczne i przestrzenne - podstawa dla budowy drzew decyzyjnych 7. Zadania własne gminy w zakresie narzędzi ułatwiających podejmowanie decyzji przez mieszkańców gminy 8. Sposoby podejmowania decyzji - istota, warunki, mechanizmy, narzędzia 9. Podejmowanie decyzji w oparciu o dane przestrzenne - analiza i symulacje na podstawie danych własnych oraz BDOT10k |
|
Literatura: |
Podstawowa: Feltynowski M., Planowanie przestrzenne gmin wiejskich. Zastosowanie koncepcji polityki opartej na dowodach, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018. https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/25451/Feltynowski_Planowanie.pdf?sequence=1&isAllowed=y E. Wojciechowski, Gospodarka samorządu terytorialnego, Difin, Warszawa 2012. J. Chądzyński, A. Nowakowska, Z. Przygodzki, Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, Wydawnictwo CeDeWu 2007. Suchecki B. (red.), Ekonometria przestrzenna. Metody i modele analizy danych przestrzennych, Wydawnictwo Beck, Warszawa 2010. Feltynowski M., Szajt M., 2021. The Analytic Hierarchy Process (AHP) in Rural Land-use Planning in Poland: A Case Study of Zawidz Commune. Planning Practice & Research, 36:1, 108-119. DOI: https://doi.org/10.1080/02697459.2020.1852676 - po zalogowaniu do e-zasobów UŁ Uzupełnienie: E. Wojciechowski, Zarządzanie w samorządzie terytorialnym, Difin, Warszawa 2003. A. K. Koźmiński, W. Piotrowski (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka. PWN Warszawa 2002. publikacja open source: Człowiek w organizacji XXI wieku. Wyzwanie dla współczesnego zarządzania (Fragmenty) https://depot.ceon.pl/handle/123456789/11667 strona - Encyklopedia Zarządzania: https://mfiles.pl/pl/index.php/Strona_g%C5%82%C3%B3wna |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN LI
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Feltynowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Feltynowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Ćwiczenia informatyczne 3 Praca bieżąca: 30 godz. zbieranie materiałów do zajęć w oparciu o dostępne bazy danych statystycznych i przestrzennych, przygotowywanie prezentacji na zajęcia podlegających krytycznej samoocenie przez grupę słuchaczy, samodzielna obróbka zebranych i otrzymanych od prowadzących danych. Przygotowanie do zaliczenia: 60 godz. praca polegająca na ćwiczeniu przy pomocy oprogramowania zagadnień związanych z problematyką zajęć; próby rozwiązywania problemów badawczych z wykorzystaniem materiałów pochodzących z zajęć oraz wynikających z pracy bieżącej studenta; gromadzenie danych do realizacji studium przypadku. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Podczas zajęć są wykorzystane metody takie jak: ćwiczenia symulacyjne, dyskusja, studia przypadków, metody twórczego myślenia z wykorzystaniem posiadanych danych. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena końcowa jest wynikiem zrealizowania prac bieżących związanych z przygotowywaniem tematycznych prezentacji obejmujących pracę w grupie (pozwalające na weryfikację i ocenę przedmiotowego efektu kształcenia PEK 1). Dodatkowym elementem oceny są prace bieżące studentów uznawane za aktywność na zajęciach, pozwalające na otrzymywanie gratyfikacji w postaci tzw. „plusów” (w ciągu zajęć mogą otrzymać je jedynie trzy najaktywniejsze osoby). Ostateczne zaliczenie przedmiotu ma miejsce na koniec semestru i przyjmuje postać projektu dotyczącego studium przypadku gminy, bądź jej części w zakresie omówionych podczas zajęć zagadnień (weryfikacja PEK 2 i PEK 3). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie do zajęć i określenie zasad zaliczenia oraz wybór stosowanego podczas zajęć oprogramowania open source lub oprogramowania licencjonowanego wykorzystywanego na wydziale 2. Podstawowe zagadnienia z obszaru sektora publicznego 3. Uwarunkowania działalności samorządu lokalnego a procesy decyzyjne w gminie - relacje zjawisk 4. Zadania własne gminy w zakresie narzędzi ułatwiających podejmowanie decyzji przez mieszkańców gminy 5. BIP narzędzie powszechnego udostępniania informacji publicznej 6. Zarządzanie w administracji publicznej w oparciu o dane statystyczne i przestrzenne - podstawa dla budowy drzew decyzyjnych 7. Sposoby podejmowania decyzji - istota, warunki, mechanizmy, narzędzia 8. Podejmowanie decyzji w oparciu o dane przestrzenne - analiza i symulacje na podstawie danych własnych oraz BDOT10k |
|
Literatura: |
E. Wojciechowski, Gospodarka samorządu terytorialnego, Difin, Warszawa 2012. J. Chądzyński, A. Nowakowska, Z. Przygodzki, Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, Wydawnictwo CeDeWu 2007. Suchecki B. (red.), Ekonometria przestrzenna. Metody i modele analizy danych przestrzennych, Wydawnictwo Beck, Warszawa 2010. Marcin Feltynowski. Planowanie przestrzenne gmin wiejskich. Zastosowanie koncepcji polityki opartej na dowodach. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018 Uzupełnienie: E. Wojciechowski, Zarządzanie w samorządzie terytorialnym, Difin, Warszawa 2003. A. K. Koźmiński, W. Piotrowski (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka. PWN Warszawa 2002. publikacja open source: Człowiek w organizacji XXI wieku. Wyzwanie dla współczesnego zarządzania (Fragmenty) https://depot.ceon.pl/handle/123456789/11667 strona - Encyklopedia Zarządzania: https://mfiles.pl/pl/index.php/Strona_g%C5%82%C3%B3wna |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Feltynowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Feltynowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Ćwiczenia informatyczne 3 Praca bieżąca: 30 godz. zbieranie materiałów do zajęć w oparciu o dostępne bazy danych statystycznych i przestrzennych, przygotowywanie prezentacji na zajęcia podlegających krytycznej samoocenie przez grupę słuchaczy, samodzielna obróbka zebranych i otrzymanych od prowadzących danych. Przygotowanie do zaliczenia: 60 godz. praca polegająca na ćwiczeniu przy pomocy oprogramowania zagadnień związanych z problematyką zajęć; próby rozwiązywania problemów badawczych z wykorzystaniem materiałów pochodzących z zajęć oraz wynikających z pracy bieżącej studenta; gromadzenie danych do realizacji studium przypadku. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Podczas zajęć są wykorzystane metody takie jak: ćwiczenia symulacyjne, dyskusja, studia przypadków, metody twórczego myślenia z wykorzystaniem posiadanych danych. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena końcowa jest wynikiem zrealizowania prac bieżących związanych z przygotowywaniem tematycznych prezentacji obejmujących pracę w grupie (pozwalające na weryfikację i ocenę przedmiotowego efektu kształcenia PEK 1). Dodatkowym elementem oceny są prace bieżące studentów uznawane za aktywność na zajęciach, pozwalające na otrzymywanie gratyfikacji w postaci tzw. „plusów” (w ciągu zajęć mogą otrzymać je jedynie trzy najaktywniejsze osoby). Ostateczne zaliczenie przedmiotu ma miejsce na koniec semestru i przyjmuje postać projektu dotyczącego studium przypadku gminy, bądź jej części w zakresie omówionych podczas zajęć zagadnień (weryfikacja PEK 2 i PEK 3). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie do zajęć i określenie zasad zaliczenia oraz wybór stosowanego podczas zajęć oprogramowania open source lub oprogramowania licencjonowanego wykorzystywanego na wydziale 2. Podstawowe zagadnienia z obszaru sektora publicznego 3. Uwarunkowania działalności samorządu lokalnego a procesy decyzyjne w gminie - relacje zjawisk 4. Zadania własne gminy w zakresie narzędzi ułatwiających podejmowanie decyzji przez mieszkańców gminy 5. BIP narzędzie powszechnego udostępniania informacji publicznej 6. Zarządzanie w administracji publicznej w oparciu o dane statystyczne i przestrzenne - podstawa dla budowy drzew decyzyjnych 7. Sposoby podejmowania decyzji - istota, warunki, mechanizmy, narzędzia 8. Podejmowanie decyzji w oparciu o dane przestrzenne - analiza i symulacje na podstawie danych własnych oraz BDOT10k |
|
Literatura: |
E. Wojciechowski, Gospodarka samorządu terytorialnego, Difin, Warszawa 2012. J. Chądzyński, A. Nowakowska, Z. Przygodzki, Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, Wydawnictwo CeDeWu 2007. Suchecki B. (red.), Ekonometria przestrzenna. Metody i modele analizy danych przestrzennych, Wydawnictwo Beck, Warszawa 2010. Marcin Feltynowski. Planowanie przestrzenne gmin wiejskich. Zastosowanie koncepcji polityki opartej na dowodach. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018 Uzupełnienie: E. Wojciechowski, Zarządzanie w samorządzie terytorialnym, Difin, Warszawa 2003. A. K. Koźmiński, W. Piotrowski (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka. PWN Warszawa 2002. publikacja open source: Człowiek w organizacji XXI wieku. Wyzwanie dla współczesnego zarządzania (Fragmenty) https://depot.ceon.pl/handle/123456789/11667 strona - Encyklopedia Zarządzania: https://mfiles.pl/pl/index.php/Strona_g%C5%82%C3%B3wna |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT LI
LI
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Feltynowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Feltynowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Ćwiczenia informatyczne 3 Praca bieżąca: 30 godz. zbieranie materiałów do zajęć w oparciu o dostępne bazy danych statystycznych i przestrzennych, przygotowywanie prezentacji na zajęcia podlegających krytycznej samoocenie przez grupę słuchaczy, samodzielna obróbka zebranych i otrzymanych od prowadzących danych. Przygotowanie do zaliczenia: 60 godz. praca polegająca na ćwiczeniu przy pomocy oprogramowania zagadnień związanych z problematyką zajęć; próby rozwiązywania problemów badawczych z wykorzystaniem materiałów pochodzących z zajęć oraz wynikających z pracy bieżącej studenta; gromadzenie danych do realizacji studium przypadku. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Podczas zajęć są wykorzystane metody takie jak: ćwiczenia symulacyjne, dyskusja, studia przypadków, metody twórczego myślenia z wykorzystaniem posiadanych danych. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena końcowa jest wynikiem zrealizowania prac bieżących związanych z przygotowywaniem tematycznych prezentacji obejmujących pracę w grupie (pozwalające na weryfikację i ocenę przedmiotowego efektu kształcenia PEK 1). Dodatkowym elementem oceny są prace bieżące studentów uznawane za aktywność na zajęciach, pozwalające na otrzymywanie gratyfikacji w postaci tzw. „plusów” (w ciągu zajęć mogą otrzymać je jedynie trzy najaktywniejsze osoby). Ostateczne zaliczenie przedmiotu ma miejsce na koniec semestru i przyjmuje postać projektu dotyczącego studium przypadku gminy, bądź jej części w zakresie omówionych podczas zajęć zagadnień (weryfikacja PEK 2 i PEK 3). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie do zajęć i określenie zasad zaliczenia oraz wybór stosowanego podczas zajęć oprogramowania open source lub oprogramowania licencjonowanego wykorzystywanego na wydziale 2. Podstawowe zagadnienia z obszaru sektora publicznego 3. Uwarunkowania działalności samorządu lokalnego a procesy decyzyjne w gminie - relacje zjawisk 4. Zadania własne gminy w zakresie narzędzi ułatwiających podejmowanie decyzji przez mieszkańców gminy 5. BIP narzędzie powszechnego udostępniania informacji publicznej 6. Zarządzanie w administracji publicznej w oparciu o dane statystyczne i przestrzenne - podstawa dla budowy drzew decyzyjnych 7. Sposoby podejmowania decyzji - istota, warunki, mechanizmy, narzędzia 8. Podejmowanie decyzji w oparciu o dane przestrzenne - analiza i symulacje na podstawie danych własnych oraz BDOT10k |
|
Literatura: |
E. Wojciechowski, Gospodarka samorządu terytorialnego, Difin, Warszawa 2012. J. Chądzyński, A. Nowakowska, Z. Przygodzki, Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, Wydawnictwo CeDeWu 2007. Suchecki B. (red.), Ekonometria przestrzenna. Metody i modele analizy danych przestrzennych, Wydawnictwo Beck, Warszawa 2010. Marcin Feltynowski. Planowanie przestrzenne gmin wiejskich. Zastosowanie koncepcji polityki opartej na dowodach. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018 Uzupełnienie: E. Wojciechowski, Zarządzanie w samorządzie terytorialnym, Difin, Warszawa 2003. A. K. Koźmiński, W. Piotrowski (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka. PWN Warszawa 2002. publikacja open source: Człowiek w organizacji XXI wieku. Wyzwanie dla współczesnego zarządzania (Fragmenty) https://depot.ceon.pl/handle/123456789/11667 strona - Encyklopedia Zarządzania: https://mfiles.pl/pl/index.php/Strona_g%C5%82%C3%B3wna |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN LI
LI
WT ŚR LI
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Feltynowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Feltynowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Ćwiczenia informatyczne 3 Praca bieżąca: 30 godz. zbieranie materiałów do zajęć w oparciu o dostępne bazy danych statystycznych i przestrzennych, przygotowywanie prezentacji na zajęcia podlegających krytycznej samoocenie przez grupę słuchaczy, samodzielna obróbka zebranych i otrzymanych od prowadzących danych. Przygotowanie do zaliczenia: 60 godz. praca polegająca na ćwiczeniu przy pomocy oprogramowania zagadnień związanych z problematyką zajęć; próby rozwiązywania problemów badawczych z wykorzystaniem materiałów pochodzących z zajęć oraz wynikających z pracy bieżącej studenta; gromadzenie danych do realizacji studium przypadku. |
|
Metody dydaktyczne: | Podczas zajęć są wykorzystane metody takie jak: ćwiczenia symulacyjne, dyskusja, studia przypadków, metody twórczego myślenia z wykorzystaniem posiadanych danych. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena końcowa jest wynikiem zrealizowania prac bieżących związanych z przygotowywaniem tematycznych prezentacji obejmujących pracę w grupie (pozwalające na weryfikację i ocenę przedmiotowego efektu kształcenia PEK 1). Dodatkowym elementem oceny są prace bieżące studentów uznawane za aktywność na zajęciach, pozwalające na otrzymywanie gratyfikacji w postaci tzw. „plusów” (w ciągu zajęć mogą otrzymać je jedynie trzy najaktywniejsze osoby). Ostateczne zaliczenie przedmiotu ma miejsce na koniec semestru i przyjmuje postać projektu dotyczącego studium przypadku gminy, bądź jej części w zakresie omówionych podczas zajęć zagadnień (weryfikacja PEK 2 i PEK 3). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie do zajęć i określenie zasad zaliczenia oraz wybór stosowanego podczas zajęć oprogramowania open source lub oprogramowania licencjonowanego wykorzystywanego na wydziale 2. Podstawowe zagadnienia z obszaru sektora publicznego 3. Uwarunkowania działalności samorządu lokalnego a procesy decyzyjne w gminie - relacje zjawisk 4. Zadania własne gminy w zakresie narzędzi ułatwiających podejmowanie decyzji przez mieszkańców gminy 5. BIP narzędzie powszechnego udostępniania informacji publicznej 6. Zarządzanie w administracji publicznej w oparciu o dane statystyczne i przestrzenne - podstawa dla budowy drzew decyzyjnych 7. Sposoby podejmowania decyzji - istota, warunki, mechanizmy, narzędzia 8. Podejmowanie decyzji w oparciu o dane przestrzenne - analiza i symulacje na podstawie danych własnych oraz BDOT10k |
|
Literatura: |
E. Wojciechowski, Gospodarka samorządu terytorialnego, Difin, Warszawa 2012. J. Chądzyński, A. Nowakowska, Z. Przygodzki, Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, Wydawnictwo CeDeWu 2007. Suchecki B. (red.), Ekonometria przestrzenna. Metody i modele analizy danych przestrzennych, Wydawnictwo Beck, Warszawa 2010. Uzupełnienie: E. Wojciechowski, Zarządzanie w samorządzie terytorialnym, Difin, Warszawa 2003. A. K. Koźmiński, W. Piotrowski (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka. PWN Warszawa 2002. publikacja open source: Człowiek w organizacji XXI wieku. Wyzwanie dla współczesnego zarządzania (Fragmenty) https://depot.ceon.pl/handle/123456789/11667 strona - Encyklopedia Zarządzania: https://mfiles.pl/pl/index.php/Strona_g%C5%82%C3%B3wna |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.