Zarządzanie w jednostkach organizacyjnych samorządu terytorialnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-GPBF4B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie w jednostkach organizacyjnych samorządu terytorialnego |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi zarządzania jednostkami organizacyjnymi przez samorząd terytorialny. Poruszana będzie problematyka specyfiki jednostek sektora finansów publicznych, a także zagadnień związanych z podstawami prawnymi, potrzebami tworzenia jednostek organizacyjnych oraz ich zadaniami (specyfika sektorowa). Dokonana zostanie także charakterystyka (pod względem organizacji i zarządzania) takich pojęć, jak: jednostka budżetowa, zakład budżetowy, związek budżetowy, związek metropolitalny, etc. Celem ćwiczeń jest zapoznanie studenta z praktycznymi aspektami wiedzy o zarządzaniu jednostkami organizacyjnymi poprzez aktywne uczestnictwo w wizytach studialnych w wybranych instytucjach i placówkach. Część wykładowa jest pomyślana jako uzupełnienie i przygotowanie studenta do części ćwiczeniowej zajęć, która jest praktycznym wykorzystaniem posiadanej wiedzy. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student rozumie rolę człowieka i grup społecznych w tworzeniu struktur i instytucji: społecznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych i ochrony środowiska 06GP-1P_W03; posiada podstawową wiedzę w zakresie czynników rozwoju identyfikowanych w sferze ekonomiczno-społecznej i przyrodniczej 06GP-1P_W04; posiada podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej, a także o relacjach międzykulturowych 06GP-1P_W07; Umiejętności: Student potrafi prawidłowo identyfikować przyczyny i interpretować zjawiska gospodarcze, społeczne, kulturowe i przyrodnicze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku studiów Gospodarka przestrzenna 06GP-1P_U02, potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł (także w języku obcym) w zakresie gospodarki przestrzennej 06GP-1P_U05; prawidłowo posługuje się wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) z zakresu gospodarki przestrzennej 06GP-1P_U06; potrafi wykorzystywać umiejętności praktyczne nabyte podczas studiów06GP-1P_U07; Kompetencje społeczne: Student potrafi uczestniczyć w przygotowywaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich), uwzględniając aspekty zrównoważonego rozwoju 06GP-1P_K2; rozumie potrzebę rozwoju jednostek terytorialnych zgodnego z zasadami ładu przestrzennego i zrównoważonego rozwoju 06GP-1P_ K6. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
CK
W
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Pamela Jeziorska-Biel | |
Prowadzący grup: | Pamela Jeziorska-Biel | |
Strona przedmiotu: | http://nie | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia odbywają się w wymiarze 15h wykładu oraz 15h ćwiczeń. Obie formy zajęć będą wspomagane przez prace na platformach Moodle oraz Teams. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: wykład problemowy Ćwiczenia konwersatoryjne: wizyta studialna, obserwacja uczestnicząca, dyskusja problemowa, prezentacja Celem ćwiczeń jest zapoznanie studenta z praktycznymi aspektami wiedzy o zarządzaniu jednostkami organizacyjnymi poprzez aktywne uczestnictwo w wizytach studialnych w wybranych instytucjach i placówkach. Część wykładowa jest pomyślana jako uzupełnienie i przygotowanie studenta do części ćwiczeniowej zajęć, która jest praktycznym wykorzystaniem posiadanej wiedzy. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład kończy się egzaminem pisemnym (3-5 pytań otwartych). Obowiązują treści wykładu wraz ze wskazaną przez prowadzącego literaturą obowiązkową. ! W aktualnej, nadzwyczajnej sytuacji zagrożenia koronawirusem, sposoby i kryteria oceniania mogą ulec modyfikacji. Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest obecność na zajęciach, aktywny udział w wizytach studialnych (sporządzanie notatek, aktywność w dyskusji), sporządzanie kart pracy / lub kolokwium. ! Z uwagi na aktualną sytuację wyjątkową - pandemii, podstawą zaliczenia jest zaliczenie na ocenę pozytywną projektów realizowanych na zajęciach zdalnych oraz możliwa do zaobserwowania aktywność (uczestnictwo w forach, czatach, etc.) |
|
Treści kształcenia: | WYKŁAD: 1. Potrzeby tworzenia jednostek organizacyjnych w samorządzie terytorialnym. 2. Specyfika jednostek sektora finansów publicznych. 3. Prawne podstawy tworzenia jednostek organizacyjnych. 4. Zadania jednostek organizacyjnych - specyfika sektorowa: sport, rekreacja, kultura, oświata, wychowanie, pomoc społeczna, przedsiębiorczość, itd 5. Jednostka budżetowa - organizacja i zarządzanie. 6. Zakład budżetowy - organizacja i zarządzanie. 7. Związek metropolitalny - organizacja i zarządzanie. 8. Hybrydyzacja instytucji jednostek samorządu terytorialnego (związki, porozumienia...) ĆWICZENIA: Spotkanie 1: Organizacja pracy na zajęciach - przygotowanie kart pracy, - przygotowanie scenariusza wizyty studialnej (opracowanie zagadnień, pytań, moderacja), - organizacja zespołów do zajęć w terenie. Spotkanie 2: Wizyta studialna w jednej z placówek oświatowych w Łodzi (wybrana szkoła podstawowa ) - FUNKCJONOWANIE I ZARZĄDZANIE SZKOŁA PODSTAWOWĄ 1. Sposób organizacji i zarządzania szkołą podstawową - organy i instytucje wspomagające. 2. Samodzielność decyzyjna, samodzielność wydatkowa, samodzielność dochodowa szkoły podstawowej. 3. Problemy zarządzania majątkiem. 4. Wyzwania i uwarunkowania w zakresie planowania zajęć lekcyjnych - identyfikacja procesu planowania. 5. Rola społeczna nauczyciela: kompetencje w zawodzie, ścieżka zawodowa, powołanie, wyzwania związane z pracą. 6. Zarządzanie zespołem - wyzwania w polityce kadrowej szkoły. 7. Instytucje kontrolne i nadzorujące sprawność funkcjonowania szkoły. 8. Uczeń - jak go wspierać? Idea empatycznej szkoły. 9. Główne postulaty - jak zbudować dobrze funkcjonującą placówkę? Spotkanie 3: Wizyta studialna w jednej z instytucji kultury w Łodzi - FUNKCJONOWANIE I ZARZĄDZANIE DOMEM KULTURY 1. Cele funkcjonowania oraz zadania instytucji kultury. 2. Sposób organizacji i zarządzania domem kultury - organy i instytucje wspomagające. 3. Samodzielność decyzyjna, wydatkowa i dochodowa domu kultury. 4. Problemy zarządzania nieruchomością - inwestycje i działalność bieżąca. 5. Promocja i marketing w działalności domu kultury. 6. Czynniki sukcesu dobrze funkcjonującego domu kultury w mieście. Spotkanie 3 Wizyta studialna w Zarządzie Dróg i Transportu UMŁ lub MPK Łódź 1. Organizacja transportu w mieście: zadania organizatora i przewoźnika. 2. Uwarunkowania i sposoby sterowania ruchem. 3. Wyzwania i specyfika inwestycji w obszarze transportu miejskiego. 4. Wyzwania, zakres, i korzyści budowy Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS). 5. Problemy kontraktowania usług przewozowych. 6. Problemy zamówień publicznych w realizacji inwestycji transportowych w mieście. |
|
Literatura: |
Chłąd M., Jaroszyński J.W., 2015, Zarządzanie efektywnością w jednostkach samorządu terytorialnego - gmina, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej, Zarządzanie nr 20, s. 7-16 Dolewka Z. 2013, Zarządzanie w jednostkach organizacyjnych gminy, w: Efektywność zarządzania organizacjami publicznymi i jej pomiar, nr 168, Studia Ekonomiczne/ Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach,s. 40-52 Dolnicki B., 2015, Gminne jednostki organizacyjne a jednostki organizacyjne gminy, Gdańskie Studium Prawnicze, Tom XXXIV Gołębiowska A., Zientarski B., 2016, Funkcjonowanie samorządu terytorialnego - uwarunkowania prawne i społeczne, Kancelaria Senatu, Warszawa Raszewska - Skałecka R., 2019, Szkoła publiczna jako zdecentralizowany podmiot administracji publicznej. Studium administracyjnoprawne, Prace naukowe Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław Wieczorek I. (red.), 2016, Zarządzanie w jednostkach samorządu terytorialnego. Wybrane aspekty, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław Inne: file:///C:/Users/user/Desktop/17296-funkcjonowanie-spolek-z-udzialem-jednostek-samorzadu-terytorialnego-fragment.pdf file:///C:/Users/user/Desktop/ustawa%20o%20samorządzie%20gminnym.pdf file:///C:/Users/user/Desktop/ustawa%20o%20finansach%20publicznych.pdf file:///C:/Users/user/Desktop/08_Andrzej_Szewc_O%20pojęciu_jednostka%20organizacyjna_w%20polskim%20prawie_105-111.pdf |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.