UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie w jednostkach organizacyjnych samorządu terytorialnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-GPBF4B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie w jednostkach organizacyjnych samorządu terytorialnego
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Skrócony opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi zarządzania jednostkami organizacyjnymi przez samorząd terytorialny. Poruszana będzie problematyka specyfiki jednostek sektora finansów publicznych, a także zagadnień związanych z podstawami prawnymi, potrzebami tworzenia jednostek organizacyjnych oraz ich zadaniami (specyfika sektorowa). Dokonana zostanie także charakterystyka (pod względem organizacji i zarządzania) takich pojęć, jak: jednostka budżetowa, zakład budżetowy, związek budżetowy, związek metropolitalny, etc.

Celem ćwiczeń jest zapoznanie studenta z praktycznymi aspektami wiedzy o zarządzaniu jednostkami organizacyjnymi poprzez aktywne uczestnictwo w wizytach studialnych w wybranych instytucjach i placówkach.

Część wykładowa jest pomyślana jako uzupełnienie i przygotowanie studenta do części ćwiczeniowej zajęć, która jest praktycznym wykorzystaniem posiadanej wiedzy.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student rozumie rolę człowieka i grup społecznych w tworzeniu struktur i instytucji: społecznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych i ochrony środowiska 06GP-1P_W03;

posiada podstawową wiedzę w zakresie czynników rozwoju identyfikowanych w sferze ekonomiczno-społecznej i przyrodniczej 06GP-1P_W04;

posiada podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej, a także o relacjach międzykulturowych 06GP-1P_W07;

Umiejętności:

Student potrafi prawidłowo identyfikować przyczyny i interpretować zjawiska gospodarcze, społeczne, kulturowe i przyrodnicze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku studiów Gospodarka przestrzenna 06GP-1P_U02,

potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł (także w języku obcym) w zakresie gospodarki przestrzennej 06GP-1P_U05;

prawidłowo posługuje się wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) z zakresu gospodarki przestrzennej 06GP-1P_U06;

potrafi wykorzystywać umiejętności praktyczne nabyte podczas studiów06GP-1P_U07;

Kompetencje społeczne:

Student potrafi uczestniczyć w przygotowywaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich), uwzględniając aspekty zrównoważonego rozwoju 06GP-1P_K2;

rozumie potrzebę rozwoju jednostek terytorialnych zgodnego z zasadami ładu przestrzennego i zrównoważonego rozwoju 06GP-1P_ K6.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Pamela Jeziorska-Biel
Prowadzący grup: Pamela Jeziorska-Biel
Strona przedmiotu: http://nie
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia odbywają się w wymiarze 15h wykładu oraz 15h ćwiczeń.

Obie formy zajęć będą wspomagane przez prace na platformach Moodle oraz Teams.

Metody dydaktyczne:

Wykład:

wykład problemowy


Ćwiczenia konwersatoryjne:

wizyta studialna, obserwacja uczestnicząca, dyskusja problemowa, prezentacja


Celem ćwiczeń jest zapoznanie studenta z praktycznymi aspektami wiedzy o zarządzaniu jednostkami organizacyjnymi poprzez aktywne uczestnictwo w wizytach studialnych w wybranych instytucjach i placówkach.

Część wykładowa jest pomyślana jako uzupełnienie i przygotowanie studenta do części ćwiczeniowej zajęć, która jest praktycznym wykorzystaniem posiadanej wiedzy.


Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład kończy się egzaminem pisemnym (3-5 pytań otwartych). Obowiązują treści wykładu wraz ze wskazaną przez prowadzącego literaturą obowiązkową.

! W aktualnej, nadzwyczajnej sytuacji zagrożenia koronawirusem, sposoby i kryteria oceniania mogą ulec modyfikacji.


Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest obecność na zajęciach, aktywny udział w wizytach studialnych (sporządzanie notatek, aktywność w dyskusji), sporządzanie kart pracy / lub kolokwium.

! Z uwagi na aktualną sytuację wyjątkową - pandemii, podstawą zaliczenia jest zaliczenie na ocenę pozytywną projektów realizowanych na zajęciach zdalnych oraz możliwa do zaobserwowania aktywność (uczestnictwo w forach, czatach, etc.)

Treści kształcenia:

WYKŁAD:

1. Potrzeby tworzenia jednostek organizacyjnych w samorządzie terytorialnym.

2. Specyfika jednostek sektora finansów publicznych.

3. Prawne podstawy tworzenia jednostek organizacyjnych.

4. Zadania jednostek organizacyjnych - specyfika sektorowa: sport, rekreacja, kultura, oświata, wychowanie, pomoc społeczna, przedsiębiorczość, itd

5. Jednostka budżetowa - organizacja i zarządzanie.

6. Zakład budżetowy - organizacja i zarządzanie.

7. Związek metropolitalny - organizacja i zarządzanie.

8. Hybrydyzacja instytucji jednostek samorządu terytorialnego (związki, porozumienia...)


ĆWICZENIA:


Spotkanie 1: Organizacja pracy na zajęciach

- przygotowanie kart pracy,

- przygotowanie scenariusza wizyty studialnej (opracowanie zagadnień, pytań, moderacja),

- organizacja zespołów do zajęć w terenie.


Spotkanie 2: Wizyta studialna w jednej z placówek oświatowych w Łodzi (wybrana szkoła podstawowa ) - FUNKCJONOWANIE I ZARZĄDZANIE SZKOŁA PODSTAWOWĄ


1. Sposób organizacji i zarządzania szkołą podstawową - organy i instytucje wspomagające.

2. Samodzielność decyzyjna, samodzielność wydatkowa, samodzielność dochodowa szkoły podstawowej.

3. Problemy zarządzania majątkiem.

4. Wyzwania i uwarunkowania w zakresie planowania zajęć lekcyjnych - identyfikacja procesu planowania.

5. Rola społeczna nauczyciela: kompetencje w zawodzie, ścieżka zawodowa, powołanie, wyzwania związane z pracą.

6. Zarządzanie zespołem - wyzwania w polityce kadrowej szkoły.

7. Instytucje kontrolne i nadzorujące sprawność funkcjonowania szkoły.

8. Uczeń - jak go wspierać? Idea empatycznej szkoły.

9. Główne postulaty - jak zbudować dobrze funkcjonującą placówkę?


Spotkanie 3: Wizyta studialna w jednej z instytucji kultury w Łodzi - FUNKCJONOWANIE I ZARZĄDZANIE DOMEM KULTURY


1. Cele funkcjonowania oraz zadania instytucji kultury.

2. Sposób organizacji i zarządzania domem kultury - organy i instytucje wspomagające.

3. Samodzielność decyzyjna, wydatkowa i dochodowa domu kultury.

4. Problemy zarządzania nieruchomością - inwestycje i działalność bieżąca.

5. Promocja i marketing w działalności domu kultury.

6. Czynniki sukcesu dobrze funkcjonującego domu kultury w mieście.


Spotkanie 3 Wizyta studialna w Zarządzie Dróg i Transportu UMŁ lub MPK Łódź


1. Organizacja transportu w mieście: zadania organizatora i przewoźnika.

2. Uwarunkowania i sposoby sterowania ruchem.

3. Wyzwania i specyfika inwestycji w obszarze transportu miejskiego.

4. Wyzwania, zakres, i korzyści budowy Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS).

5. Problemy kontraktowania usług przewozowych.

6. Problemy zamówień publicznych w realizacji inwestycji transportowych w mieście.

Literatura:

Chłąd M., Jaroszyński J.W., 2015, Zarządzanie efektywnością w jednostkach samorządu terytorialnego - gmina, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej, Zarządzanie nr 20, s. 7-16

Dolewka Z. 2013, Zarządzanie w jednostkach organizacyjnych gminy, w: Efektywność zarządzania organizacjami publicznymi i jej pomiar, nr 168, Studia Ekonomiczne/ Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach,s. 40-52

Dolnicki B., 2015, Gminne jednostki organizacyjne a jednostki organizacyjne gminy, Gdańskie Studium Prawnicze, Tom XXXIV

Gołębiowska A., Zientarski B., 2016, Funkcjonowanie samorządu terytorialnego - uwarunkowania prawne i społeczne, Kancelaria Senatu, Warszawa

Raszewska - Skałecka R., 2019, Szkoła publiczna jako zdecentralizowany podmiot administracji publicznej. Studium administracyjnoprawne, Prace naukowe Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław

Wieczorek I. (red.), 2016, Zarządzanie w jednostkach samorządu terytorialnego. Wybrane aspekty, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław

Inne:

file:///C:/Users/user/Desktop/17296-funkcjonowanie-spolek-z-udzialem-jednostek-samorzadu-terytorialnego-fragment.pdf

file:///C:/Users/user/Desktop/ustawa%20o%20samorządzie%20gminnym.pdf

file:///C:/Users/user/Desktop/ustawa%20o%20finansach%20publicznych.pdf

file:///C:/Users/user/Desktop/08_Andrzej_Szewc_O%20pojęciu_jednostka%20organizacyjna_w%20polskim%20prawie_105-111.pdf

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4